۲۱:۴۱
۲۱:۴۸
۲۱:۴۹
۲۲:۰۳
۸:۱۲
۸:۴۱
۲۰:۳۴
۲۰:۴۲
۲۰:۵۰
۱۱:۵۳
با توجه به مطالعاتی که در سال اخیر در حوزه علم اداره امور عمومی و الگوهای حکمرانی داشته ام معتقدم اساسی ترین مشکلات کشور علاوه بر مباحث گفتمانی و رویکردی که در پست قبل مختصری به آن اشاره شد در حوزه حکمرانی، سیاست گذاری عمومی، تنظیم گری و نوع اداره می باشد و بنا دارم انشاالله به فراخور زمان و موضوعات روز در این خصوص مطالبی را منتشر نمایم.با ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری دولت سیزدهم، به تدریج در کنار گرم شدن تنور تبلیغات انتخاباتی، برنامه های کاندیداها مورد توجه قرار خواهد گرفت. در حالی که مسائل اقتصادی و معیشتی مردم عمده توجهات را به خود جلب کرده و سایه سنگینی بر بحث ها افکنده است، موضوع اصلاح نظام اداری به حاشیه رفته و به مسائلی نظیر مبارزه با فساد تقلیل پیدا کرده است. این در حالی است که نتیجه انتخابات هرچه باشد، ظرفیت دولت آینده را سه عامل تعیین میکند: پشتوانه سیاسی و میزان مشارکت مردم ، ظرفیت تحلیل و برنامه ریزی سیاستی، و در نهایت توان اجرایی.در این میان، اگرچه وعده های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری را می توان نمایشی از ظرفیت تحلیل و برنامه ریزی سیاستی آنها به حساب آورد که برای جلب پشتوانه سیاسی به کار گرفته می شود، به نظر می رسد موضوع توان اجرایی دولت توسط اکثر کاندیداها نادیده گرفته شده و خواهد شد. به عبارت دیگر، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که برای سوار شدن بر ماشین دولت رقابت می کنند، توجه ندارند که خودروی مزبور چقدر توانایی يا عزم اجرای سیاست های آنها را دارد. در این فضا، طبیعی است که بحث هایی که درباره مبارزه با فساد مطرح می شود بیشر شعارهایی به نظر برسد که برای جلب پشتوانه سیاسی طرح می شود و نه افزایش توان اجرایی دولت. این در حالی است که فساد روی دیگر سکه ناکارآمدی حکمرانی و نظام اداری است و تلاش برای ریشه کن کردن فساد بدون بهبود حکمرانی و کارآمدی نظام اداری ممکن نیست چرا که اجرای موثر هر برنامه مبارزه با فساد در نظام اداری منوط به عملکرد درست آن نظام است. مروری بر شعارها و اولويت های دولت های جمهوری اسلامي ایران پس از پایان جنگ تحمیلی نشان مي دهد که اصلاح شیوه حکمرانی و نظام اداری هرگز در کانون توجه سیاست مداران و دولت مردان نبوده است و به همین دلیل فرصت های مغتنمی برای اصلاح از دست رفته است. دولتهای سازندگی، اصلاحات، عدالتخواهی و اعتدال هیچکدام به مسئله اصلاح نظام اداری به طور جدی نپرداختند که نتیجه آن عدم همراهی بدنه بروکراسی دولت با سیاست های اعلامی سیاستمداران و شکل گیری وضع موجود می باشد. علاوه بر این، در مقاطعی که دولت های مذکور با معضل ناتوانی در اجرای سیاست های خود مواجه شد ه اند، به جای تلاش برای اصلاح شیوه حکمرانی به ساختارساز ی های موازی و بعضا نادیده گرفتن قانون روی آورده اند که خود بر آشفتگی و هرج و مرج نظام اداری افزوده است.به نظر می رسد در صورت ادامه این مسیر، دولت های آینده در اجرای برنامه های خود با مشکلات جدی اجرایی مواجه خواهند بود و به خصوص در صورت عدم همراهی مردم ، دولت به نوعی گروگان شیوه حکمرانی پر هرج و مرج فعلی و نیز نظام اداری ناکارآمد موجود خواهد شد. بر این اساس می بایست تحول در حکمرانی و اصلاح نظام اداری در صدر برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوري باشد و کاندیداها باید برنامه های مشخصی برای تحول در حکمرانی و رفع مشکل ناکارآمدی نظام اداری عرضه کنند و در واقع با گذر از شعارهای پوچ می بایست رقابت بر سر ایده های حکمرانی خوب شکل بگیرد.ذکر این نکته ضروری است که بیان و تشریح مولفه ها و شاخص های "حکمرانی خوب" به تنهایی راهگشا نبوده و لازم است ویژگی ها و صفات "حکمران خوب" نیز احصا و مورد مطالعه قرار گیرد.در خصوص پارادایم ها و نظریه های مختلف اداره امور عمومی، سیر تاریخی این پارادایم ها، پارادایم های رایج موجود، مولفه ها و شاخص های حکمرانی خوب، حکمرانی از منظر اسلام و جمهوری اسلامی، الگوی حکمرانی متعالی و چالش های موجود در حکمرانی و لزوم ایجاد آزمایشگاه حکمرانی انشاالله در آینده مطالبی را بیان خواهم کرد.
#انتخابات #انتخابات_۱۴۰۰#حکمرانی#آرش_کریمی
https://www.instagram.com/p/CPY61DehBHa9atPCI-_SkkekOu6oE9qOmWWQkQ0/?utm_medium=copy_link
#انتخابات #انتخابات_۱۴۰۰#حکمرانی#آرش_کریمی
https://www.instagram.com/p/CPY61DehBHa9atPCI-_SkkekOu6oE9qOmWWQkQ0/?utm_medium=copy_link
۱۵:۳۵
۱۹:۱۲
۲۰:۰۷
۱۹:۵۱
۱۹:۵۸
۲۰:۱۸
۲۰:۴۱
۲۰:۵۳
۲۰:۵۴
۱۶:۵۸