
پاکت هدیه
انجمن تخصصی کودک و رسانه
میلاد حضرت زینب س مبارکباد
بازارسال شده از اندیشکده مطالعات نسل جدید
ظهور "نَوا": فصلی نوین در تقاطع موسیقی، هوش مصنوعی و فرهنگ نسل آلفا و زد
اندیشکده مطالعات نسل جدید
مرکز کودک و نوجوان سازمان صدا و سیما
در رویدادی که مرزهای میان واقعیت و مجاز را درنوردید، مهراد هیدن، هنرمند سرشناس ایرانی، به همراه "نَوا"، اولین خواننده زن خلق شده با هوش مصنوعی، به صورت هولوگرام در دبی روی صحنه رفت و قطعه نوستالژیک "حمومی" را اجرا کرد. این همکاری که به سرعت در میان نسلهای جوان، به خصوص در فضای مدارس، به موضوعی داغ بدل شد، صرفاً یک نوآوری تکنولوژیک نیست، بلکه پدیدهای فرهنگی است که نیازمند تحلیلی عمیق از منظر نسلهای آلفا و زد (Z) میباشد.
نَوا: از فراخوان مرموز تا تولد یک پدیده فرهنگی داستان نَوا از یک استراتژی هوشمندانه رسانهای آغاز شد. مهراد هیدن با اعلام فراخوانی برای جذب خواننده زن، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. پس از مدتی، او از "نَوا" رونمایی کرد؛ نه یک انسان، بلکه یک هویت دیجیتال که محصول نهایی این فراخوان بود.[ نَوا توسط فربد مهر، هنرمند حوزه دیجیتال، خلق شده است. صدای او با استفاده از الگوریتمهای پیچیده کامپیوتری پردازش شده و شخصیت و چهرهاش، بنا بر اطلاعات منتشر شده، از تلفیق تصاویر دنبالکنندگان فربد مهر، دیتاست تصاویر زنان دوره قاجار از دانشگاه هاروارد و نگارههای زنان اساطیری ایران شکل گرفته است.این پروژه با بازخوانی قطعه کلاسیک «ساری گلین» معرفی شد و سپس با همکاری رسمی در قطعه «حمومی» با مهراد هیدن، جایگاه خود را به عنوان یک نقطه عطف در موسیقی ایران تثبیت کرد. این قطعه که ترکیبی از موسیقی فولکلور و الکترونیک است، موجی از واکنشهای متناقض را در پی داشت؛ از ستایش نوآوری و جسارت هیدن تا انتقاداتی مبنی بر ورود ماشین به دنیای احساسات و بیروح شدن هنر.
مرکز کودک و نوجوان سازمان صدا و سیما
در رویدادی که مرزهای میان واقعیت و مجاز را درنوردید، مهراد هیدن، هنرمند سرشناس ایرانی، به همراه "نَوا"، اولین خواننده زن خلق شده با هوش مصنوعی، به صورت هولوگرام در دبی روی صحنه رفت و قطعه نوستالژیک "حمومی" را اجرا کرد. این همکاری که به سرعت در میان نسلهای جوان، به خصوص در فضای مدارس، به موضوعی داغ بدل شد، صرفاً یک نوآوری تکنولوژیک نیست، بلکه پدیدهای فرهنگی است که نیازمند تحلیلی عمیق از منظر نسلهای آلفا و زد (Z) میباشد.
نَوا: از فراخوان مرموز تا تولد یک پدیده فرهنگی داستان نَوا از یک استراتژی هوشمندانه رسانهای آغاز شد. مهراد هیدن با اعلام فراخوانی برای جذب خواننده زن، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. پس از مدتی، او از "نَوا" رونمایی کرد؛ نه یک انسان، بلکه یک هویت دیجیتال که محصول نهایی این فراخوان بود.[ نَوا توسط فربد مهر، هنرمند حوزه دیجیتال، خلق شده است. صدای او با استفاده از الگوریتمهای پیچیده کامپیوتری پردازش شده و شخصیت و چهرهاش، بنا بر اطلاعات منتشر شده، از تلفیق تصاویر دنبالکنندگان فربد مهر، دیتاست تصاویر زنان دوره قاجار از دانشگاه هاروارد و نگارههای زنان اساطیری ایران شکل گرفته است.این پروژه با بازخوانی قطعه کلاسیک «ساری گلین» معرفی شد و سپس با همکاری رسمی در قطعه «حمومی» با مهراد هیدن، جایگاه خود را به عنوان یک نقطه عطف در موسیقی ایران تثبیت کرد. این قطعه که ترکیبی از موسیقی فولکلور و الکترونیک است، موجی از واکنشهای متناقض را در پی داشت؛ از ستایش نوآوری و جسارت هیدن تا انتقاداتی مبنی بر ورود ماشین به دنیای احساسات و بیروح شدن هنر.
۱۰:۰۲
بازارسال شده از اندیشکده مطالعات نسل جدید
تحلیل از منظر نسلهای جدید: واقعیت، هویت و سرگرمی
برای نسلهای زد و آلفا که با دنیای دیجیتال و مفاهیمی چون آواتار، هویت مجازی و متاورس بزرگ شدهاند، وجود یک خواننده هوش مصنوعی نه تنها عجیب نیست، بلکه به شدت جذاب است. این نسلها به راحتی میتوانند با موجودیتهای دیجیتال ارتباط برقرار کرده و آنها را به عنوان بخشی از واقعیت خود بپذیرند. ایجاد صفحات طرفداری و گالری عکس برای "کودکی" نَوا، که اصولاً وجود خارجی ندارد، گواهی بر این مدعاست. این امر نشاندهنده توانایی این نسلها در داستانپردازی و خلق روایت برای شخصیتهای مجازی است.
۱. درهمتنیدگی دنیای واقعی و مجازی: اجرای هولوگرامی مهراد هیدن و نَوا در دبی، نمونهای بارز از پل زدن میان واقعیت و آینده موسیقی است. برای نسلهای جدید، مرز بین تجربه فیزیکی و دیجیتال کمرنگتر از همیشه است. حضور در یک کنسرت که در آن یک هنرمند واقعی با یک آواتار هوش مصنوعی همخوانی میکند، تجربهای منحصربهفرد و هیجانانگیز است که با زیست-جهان آنها کاملاً همخوانی دارد.
۲. هویت سیال و فرا-انسانی: نَوا به عنوان یک شخصیت دیجیتال، چالشی برای تعاریف سنتی از هویت و هنرمند است. او میتواند هر صدایی داشته باشد، هر ظاهری به خود بگیرد و در هر مکانی "حضور" یابد. این سیالیت، با درک نسل زد از هویت که کمتر به قیود فیزیکی و اجتماعی محدود است، همسو میباشد. آنها در پلتفرمهای آنلاین هویتهای متعددی برای خود میسازند و با یک خواننده که محصول کلاژی از هویتهای مختلف (زنان قاجار، اساطیر، مردم عادی) است، به خوبی ارتباط برقرار میکنند.
۳. آینده سلبریتیشیپ و رسانه: همانطور که در تحلیلها آمده است، ماندگاری یک سلبریتی مجازی به "زنده" نگه داشتن او در اذهان عمومی بستگی دارد. این امر نیازمند تولید مداوم محتوا و ایجاد یک "زندگی روزمره" ساختگی برای اوست. سلبریتیهای مجازی برای حفظ شهرت خود، نیازمند روایتها و حتی "اخبار زرد" تولید شده توسط تیمهای خلاق هستند. این مسئله، پارادایم جدیدی را در صنعت سرگرمی و کار رسانهای تعریف میکند که در آن خلاقیت انسان، راهبر هوش مصنوعی برای خلق یک ستاره ماندگار خواهد بود.
۴. دموکراتیزه شدن یا تهدید اصالت هنر؟ ظهور ابزارهای هوش مصنوعی در تولید موسیقی، این امکان را برای افراد بیشتری فراهم میکند تا بدون نیاز به تجهیزات گرانقیمت، به خلق آثار هنری بپردازند. با این حال، نگرانیهایی در مورد یکنواختی و مرگ خلاقیت در صورت استفاده بیش از حد از این ابزارها و کاهش ارزش هنر وجود دارد.پروژه نَوا، با قرار گرفتن در دستان هنرمندی تجربهگرا مانند مهراد هیدن، نشان میدهد که هوش مصنوعی میتواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای گسترش مرزهای خلاقیت به کار گرفته شود و نه جایگزین آن.
نگاه به آینده همکاری مهراد هیدن و نَوا، بیش از یک قطعه موسیقی یا یک کنسرت، یک بیانیه فرهنگی است. این رویداد نشان میدهد که آینده موسیقی و هنر، در ترکیبی هوشمندانه از هنر واقعی و هوش مصنوعی رقم خواهد خورد. برای نسلهای آلفا و زد، نَوا نه یک تهدید برای اصالت هنر، بلکه یک امکان جدید برای تجربه و تعامل با دنیای سرگرمی است. موفقیت یا شکست نهایی این پروژهها به توانایی خالقان آنها در ایجاد روایتهای جذاب و "زنده" نگه داشتن این شخصیتهای مجازی در اکوسیستم پیچیده رسانهای امروز بستگی خواهد داشت. نَوا آینهای است که هم نوستالژی گذشته (با انتخاب آهنگ "حمومی") و هم تصویری از آینده را به ما نشان میدهد؛ آیندهای که در آن هنر، انسان و ماشین در هم تنیده خواهند شد.
برای نسلهای زد و آلفا که با دنیای دیجیتال و مفاهیمی چون آواتار، هویت مجازی و متاورس بزرگ شدهاند، وجود یک خواننده هوش مصنوعی نه تنها عجیب نیست، بلکه به شدت جذاب است. این نسلها به راحتی میتوانند با موجودیتهای دیجیتال ارتباط برقرار کرده و آنها را به عنوان بخشی از واقعیت خود بپذیرند. ایجاد صفحات طرفداری و گالری عکس برای "کودکی" نَوا، که اصولاً وجود خارجی ندارد، گواهی بر این مدعاست. این امر نشاندهنده توانایی این نسلها در داستانپردازی و خلق روایت برای شخصیتهای مجازی است.
۱. درهمتنیدگی دنیای واقعی و مجازی: اجرای هولوگرامی مهراد هیدن و نَوا در دبی، نمونهای بارز از پل زدن میان واقعیت و آینده موسیقی است. برای نسلهای جدید، مرز بین تجربه فیزیکی و دیجیتال کمرنگتر از همیشه است. حضور در یک کنسرت که در آن یک هنرمند واقعی با یک آواتار هوش مصنوعی همخوانی میکند، تجربهای منحصربهفرد و هیجانانگیز است که با زیست-جهان آنها کاملاً همخوانی دارد.
۲. هویت سیال و فرا-انسانی: نَوا به عنوان یک شخصیت دیجیتال، چالشی برای تعاریف سنتی از هویت و هنرمند است. او میتواند هر صدایی داشته باشد، هر ظاهری به خود بگیرد و در هر مکانی "حضور" یابد. این سیالیت، با درک نسل زد از هویت که کمتر به قیود فیزیکی و اجتماعی محدود است، همسو میباشد. آنها در پلتفرمهای آنلاین هویتهای متعددی برای خود میسازند و با یک خواننده که محصول کلاژی از هویتهای مختلف (زنان قاجار، اساطیر، مردم عادی) است، به خوبی ارتباط برقرار میکنند.
۳. آینده سلبریتیشیپ و رسانه: همانطور که در تحلیلها آمده است، ماندگاری یک سلبریتی مجازی به "زنده" نگه داشتن او در اذهان عمومی بستگی دارد. این امر نیازمند تولید مداوم محتوا و ایجاد یک "زندگی روزمره" ساختگی برای اوست. سلبریتیهای مجازی برای حفظ شهرت خود، نیازمند روایتها و حتی "اخبار زرد" تولید شده توسط تیمهای خلاق هستند. این مسئله، پارادایم جدیدی را در صنعت سرگرمی و کار رسانهای تعریف میکند که در آن خلاقیت انسان، راهبر هوش مصنوعی برای خلق یک ستاره ماندگار خواهد بود.
۴. دموکراتیزه شدن یا تهدید اصالت هنر؟ ظهور ابزارهای هوش مصنوعی در تولید موسیقی، این امکان را برای افراد بیشتری فراهم میکند تا بدون نیاز به تجهیزات گرانقیمت، به خلق آثار هنری بپردازند. با این حال، نگرانیهایی در مورد یکنواختی و مرگ خلاقیت در صورت استفاده بیش از حد از این ابزارها و کاهش ارزش هنر وجود دارد.پروژه نَوا، با قرار گرفتن در دستان هنرمندی تجربهگرا مانند مهراد هیدن، نشان میدهد که هوش مصنوعی میتواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای گسترش مرزهای خلاقیت به کار گرفته شود و نه جایگزین آن.
نگاه به آینده همکاری مهراد هیدن و نَوا، بیش از یک قطعه موسیقی یا یک کنسرت، یک بیانیه فرهنگی است. این رویداد نشان میدهد که آینده موسیقی و هنر، در ترکیبی هوشمندانه از هنر واقعی و هوش مصنوعی رقم خواهد خورد. برای نسلهای آلفا و زد، نَوا نه یک تهدید برای اصالت هنر، بلکه یک امکان جدید برای تجربه و تعامل با دنیای سرگرمی است. موفقیت یا شکست نهایی این پروژهها به توانایی خالقان آنها در ایجاد روایتهای جذاب و "زنده" نگه داشتن این شخصیتهای مجازی در اکوسیستم پیچیده رسانهای امروز بستگی خواهد داشت. نَوا آینهای است که هم نوستالژی گذشته (با انتخاب آهنگ "حمومی") و هم تصویری از آینده را به ما نشان میدهد؛ آیندهای که در آن هنر، انسان و ماشین در هم تنیده خواهند شد.
۱۰:۰۲
عن فاطمة الزهرا (سلامالله علیها):
«اِنْ کُنْتَ تَعمَلُ بما اَمَرناک وتَنْتَهی عمّا زجرناک عنه فانت من شیعتنا والا فَلا» (بحارالانوار، ج 65، ص156)
حضرت فاطمه زهرا (سلامالله علیها)فرمود:
«تنها زمانی از شیعیان ما محسوب میشوید که به آن چه شما را امر میکنیم، عمل کنید و از آنچه شما را برحذر میداریم، دوری کنید»
شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها را تسلیت عرض می کنیم.
«اِنْ کُنْتَ تَعمَلُ بما اَمَرناک وتَنْتَهی عمّا زجرناک عنه فانت من شیعتنا والا فَلا» (بحارالانوار، ج 65، ص156)
حضرت فاطمه زهرا (سلامالله علیها)فرمود:
«تنها زمانی از شیعیان ما محسوب میشوید که به آن چه شما را امر میکنیم، عمل کنید و از آنچه شما را برحذر میداریم، دوری کنید»
شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها را تسلیت عرض می کنیم.
۳:۰۴
معرفی جایزه «مدیوس» و شرایط شرکت
جایزه مدیوس (medius) یک جایزه معتبر آلمانی در حوزه رسانه، سواد رسانهای، آموزش رسانهای و حمایت از کودکان و نوجوانان است که توسط چهار نهاد تخصصی (GMK، DKHW، mabb و FSF) اعطا میشود.
این جایزه، با مجموع ۳۰۰۰ یورو، هر ساله به پایاننامههای علمی و کاربردی در زمینه رسانه و ارتباطات اهدا میشود.
چه کسانی میتوانند شرکت کنند؟ (نکته مهم برای اعضای انجمن)
فقط پایاننامههایی پذیرفته میشوند که در دانشگاههای آلمانیزبان(آلمان، اتریش یا سوئیس آلمانیزبان)تحویل، ارزیابی و نمرهگذاری شده باشند.
ملیتِ نویسنده مهم نیست؛ شما میتوانید ایرانی باشید.
موضوع پایاننامه هم لازم نیست درباره آلمان باشد.
اما پایاننامههایی که در دانشگاههای ایران یا دانشگاههای غیرآلمانیزبان نوشته و دفاع شده باشند، واجد شرایط نیستند.
ویژگی آثار قابل قبول
1. نگاه نوآورانه در حوزه رسانه2. پیوند نظریه و عمل3. توجه به دنیای کودکان و نوجوانان، عدالت رسانهای و مشارکت4.امتیاز بیشتر برای نگاه میانرشتهای و بینالمللی
زمانبندی و نحوه ارسال
مهلت ارسال: ۲۸ فوریه ۲۰۲۵
ارسال از طریق ایمیل: medius@mabb.de
پایاننامههای سالهای ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ قابل پذیرشاند.
امکان ارسال توسط نویسنده در صورت داشتن نمره «خیلی خوب» وجود دارد.
جایزه مدیوس (medius) یک جایزه معتبر آلمانی در حوزه رسانه، سواد رسانهای، آموزش رسانهای و حمایت از کودکان و نوجوانان است که توسط چهار نهاد تخصصی (GMK، DKHW، mabb و FSF) اعطا میشود.
این جایزه، با مجموع ۳۰۰۰ یورو، هر ساله به پایاننامههای علمی و کاربردی در زمینه رسانه و ارتباطات اهدا میشود.
چه کسانی میتوانند شرکت کنند؟ (نکته مهم برای اعضای انجمن)
فقط پایاننامههایی پذیرفته میشوند که در دانشگاههای آلمانیزبان(آلمان، اتریش یا سوئیس آلمانیزبان)تحویل، ارزیابی و نمرهگذاری شده باشند.
ملیتِ نویسنده مهم نیست؛ شما میتوانید ایرانی باشید.
موضوع پایاننامه هم لازم نیست درباره آلمان باشد.
اما پایاننامههایی که در دانشگاههای ایران یا دانشگاههای غیرآلمانیزبان نوشته و دفاع شده باشند، واجد شرایط نیستند.
ویژگی آثار قابل قبول
1. نگاه نوآورانه در حوزه رسانه2. پیوند نظریه و عمل3. توجه به دنیای کودکان و نوجوانان، عدالت رسانهای و مشارکت4.امتیاز بیشتر برای نگاه میانرشتهای و بینالمللی
زمانبندی و نحوه ارسال
مهلت ارسال: ۲۸ فوریه ۲۰۲۵
ارسال از طریق ایمیل: medius@mabb.de
پایاننامههای سالهای ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ قابل پذیرشاند.
امکان ارسال توسط نویسنده در صورت داشتن نمره «خیلی خوب» وجود دارد.
۷:۱۳
معرفی و توضیح انیمیشن «پردهداران کعبه» به مناسبت وفات حضرت عبدالمطلب
روایتی کمنظیر از زندگی عبدالمطلب و ابوطالب، نخستین حامیان پیامبر اکرم (ص)پخش از شبکه امید
انیمیشن «پردهداران کعبه» با عنوان اصلی «باسمک اللهم» یکی از مهمترین و متفاوتترین تولیدات رسانهای در حوزه تاریخ صدر اسلام است؛ اثری که برای اولین بار با جزئیات دقیق، هنری و دراماتیک به زندگی حضرت عبدالمطلب (ع) و پس از او حضرت ابوطالب (ع) میپردازد. این مجموعه که از شبکه کودک و نوجوان امید پخش شده، به دلیل رویکرد تازهاش—ترکیب روایت تاریخی با شخصیتپردازی عمیق و نگاه تربیتی—توانسته نگاه نوجوانان و خانوادهها را به بخش کمتر روایت شدهای از تاریخ اسلام جلب کند.
روایتی کمنظیر از زندگی عبدالمطلب و ابوطالب، نخستین حامیان پیامبر اکرم (ص)پخش از شبکه امید
انیمیشن «پردهداران کعبه» با عنوان اصلی «باسمک اللهم» یکی از مهمترین و متفاوتترین تولیدات رسانهای در حوزه تاریخ صدر اسلام است؛ اثری که برای اولین بار با جزئیات دقیق، هنری و دراماتیک به زندگی حضرت عبدالمطلب (ع) و پس از او حضرت ابوطالب (ع) میپردازد. این مجموعه که از شبکه کودک و نوجوان امید پخش شده، به دلیل رویکرد تازهاش—ترکیب روایت تاریخی با شخصیتپردازی عمیق و نگاه تربیتی—توانسته نگاه نوجوانان و خانوادهها را به بخش کمتر روایت شدهای از تاریخ اسلام جلب کند.
۸:۲۰
چرا این انیمیشن اهمیت ویژه دارد؟
تنها اثر تصویری مفصل درباره حضرت عبدالمطلب (ع)تا امروز، هیچ سریال یا فیلم انیمیشنی به این گستردگی و دقت زندگی این شخصیت یکتا را روایت نکرده است. عبدالمطلب نه فقط یک بزرگقبیله، بلکه ستون معنوی مکه، صاحب کرامات، الهامیافته و نخستین حامی پیامبری بود که هنوز به بعثت نرسیده بود.
رویکرد تربیتی و قهرمانسازی برای نسل جدیدشبکه امید این اثر را بهعنوان الگویی برای معرفی «قهرمانان اخلاقی، حکومتی و حمایتی» به نوجوانان عرضه کرده است؛ شخصیتهایی که با عقلانیت، عدالتورزی و ایمان، جامعه را از بحرانها عبور میدهند.
بازنمایی تاریخی منسجم و قابل فهم برای نوجوانانداستانها, رویدادها و موقعیتهای پیچیده تاریخ مکه به زبان ساده و جذاب در قالب درام خانوادگی و قبیلهای روایت میشود.
۸:۲۱
محتوای اصلی سریال (نسخه شبکه امید)
۱. فصل عبدالمطلب (ع): سید مکه و پاسدار کعبه
این فصل با محوریت شخصیت الهامبخش حضرت عبدالمطلب ساخته شده و به موارد زیر میپردازد:
کشف دوباره چاه زمزم با نشانههای الهی؛
مواجهه با ظلم اشراف مکه و حمایت از مستضعفان؛
رابطه عمیق، پرمهر و الهی با کودک یتیم، محمد (ص)؛
پردهداری و پاسداری از حرمت کعبه به عنوان رسالتی الهی؛
مدیریت بحرانها و نقش سیاسی و معنوی او در ثبات مکه.
این قسمتها تصویری مهربان، مقتدر و روحانی از مردی ارائه میدهند که از نور وجود پیامبر (ص) الهام میگرفت و آیندهای عظیم در نوهاش میدید.
۲. فصل ابوطالب (ع): کوه حمایت
پس از وفات جانسوز عبدالمطلب—که در سریال نیز با غم و جلالی خاص به تصویر کشیده شده—سریال به سراغ نقشآفرینی حضرت ابوطالب میرود:
سرپرستی پیامبر (ص) طبق وصیت عبدالمطلب؛
تداوم نقش حمایتی و پدرانه در دوران پیش از بعثت؛
حضور در رویدادهای مهم مانند بازسازی کعبه و نصب حجرالأسود؛
تجارت، مدیریت قبیله بنیهاشم و دفاع بیوقفه از محمد امین (ص)؛
صحنههای درخشان از واقعه شعب ابیطالب و سه سال محاصره.
شبکه امید با وفاداری به منابع تاریخی و استفاده از زبان انیمیشن، شخصیتی از ابوطالب ارائه میدهد که علاوه بر تدبیر و سیاست، سرشار از مهربانی، شجاعت و ایثار است.
ویژگیهای هنری و آموزشی اثر
طراحی بصری متناسب با فضای معنوی و تاریخی
سیلوئتهای مکه قدیم، بافت کوهستانی، بازارها، فضای کعبه و منازل قریش با دقت و زیبایی انیمیشنسازی شدهاند.
روایت روان و قابل فهم برای نوجوان
گرهها، بحرانها و حوادث پیچیده تاریخی با زبانی ساده و همراه با موسیقی تأثیرگذار روایت میشوند.
پیامهای اخلاقی و تربیتی
عدالتخواهی
وفاداری
مسئولیتپذیری خانوادگی
حمایت از مظلوم
ایمان و توکل
احترام و محبت نسبت به کودکان
الگوسازی از چهرههای کمتر شناختهشده صدر اسلام
در فضای رسانهای امروز که قهرمانان وارداتی زیادند، این سریال قهرمانانی واقعی، ریشهدار و معنوی به نسل نوجوان معرفی میکند.
جمعبندی: ادای دینی به بزرگترین حامیان پیامبر (ص)
در روز وفات حضرت عبدالمطلب (ع)، بازخوانی و معرفی این اثر ارزشمند کاملاً بامعناست. «پردهداران کعبه» نه فقط یک سریال، بلکه تلاشی هنرمندانه برای زنده نگهداشتن نام دو ستون عظیم تاریخ اسلام است—دو مرد که حمایتشان زمینهساز رشد و ثبات رسالت پیامبر اکرم (ص) شد.
۱. فصل عبدالمطلب (ع): سید مکه و پاسدار کعبه
این فصل با محوریت شخصیت الهامبخش حضرت عبدالمطلب ساخته شده و به موارد زیر میپردازد:
این قسمتها تصویری مهربان، مقتدر و روحانی از مردی ارائه میدهند که از نور وجود پیامبر (ص) الهام میگرفت و آیندهای عظیم در نوهاش میدید.
۲. فصل ابوطالب (ع): کوه حمایت
پس از وفات جانسوز عبدالمطلب—که در سریال نیز با غم و جلالی خاص به تصویر کشیده شده—سریال به سراغ نقشآفرینی حضرت ابوطالب میرود:
شبکه امید با وفاداری به منابع تاریخی و استفاده از زبان انیمیشن، شخصیتی از ابوطالب ارائه میدهد که علاوه بر تدبیر و سیاست، سرشار از مهربانی، شجاعت و ایثار است.
ویژگیهای هنری و آموزشی اثر
سیلوئتهای مکه قدیم، بافت کوهستانی، بازارها، فضای کعبه و منازل قریش با دقت و زیبایی انیمیشنسازی شدهاند.
گرهها، بحرانها و حوادث پیچیده تاریخی با زبانی ساده و همراه با موسیقی تأثیرگذار روایت میشوند.
در فضای رسانهای امروز که قهرمانان وارداتی زیادند، این سریال قهرمانانی واقعی، ریشهدار و معنوی به نسل نوجوان معرفی میکند.
جمعبندی: ادای دینی به بزرگترین حامیان پیامبر (ص)
در روز وفات حضرت عبدالمطلب (ع)، بازخوانی و معرفی این اثر ارزشمند کاملاً بامعناست. «پردهداران کعبه» نه فقط یک سریال، بلکه تلاشی هنرمندانه برای زنده نگهداشتن نام دو ستون عظیم تاریخ اسلام است—دو مرد که حمایتشان زمینهساز رشد و ثبات رسالت پیامبر اکرم (ص) شد.
۸:۲۵
پروازشب رسیده باز همبا لباسي رنگ غمتوي نخلستان كسيمي زند تنها قدم¤¤¤كيست او ؟ مولا علي (ع)آن امام مهرباناو چراغ راه ماستدر زمين و آسمان¤¤¤همسر او فاطمه (س)دختر پيغمبر(ص) استاو گل باغ خداستعطر و بوي كوثر است¤¤¤روزگاري تير غمروي بال او نشستتير تيز غصه هابال زهرا (س) را شكست¤¤¤فاطمه ، زهرا ، بتولنور چشمان رسول (ص)در دعايش اشك ريختشد دعاي او قبول¤¤¤او وصيت نامه راروي برگ گل نوشتعاقبت پرواز كردرفت تا باغ بهشت
محمد عزيزي (نسيم)
محمد عزيزي (نسيم)
۵:۵۹
"مادر"
نامم "محمد"، نامِ پاکِ مادرم، "زهرا"ست نیمیم "ایران"ست و نیمِ دیگرم "زهرا"ستهر گل شمیمی دارد و در باغ جان من؛هر سو گلستانی است: اسم دخترم "زهرا"ستاینآسمان همرنگ بازوی کبود اوستهرجای عالم در هوایش میپرم: زهراستدر ظلمت شب، اوست ماه آسمان منهر صبح، خورشید بلند خاورم: زهراست در مُهرِ سجاده، نشان خاک کوی اودر قابِ خانه، ذکر بالای سرم، زهراست وقت شفاعت دستم و دریای دامانشوقت زیارت، برق چشمان ترم، زهراست هنگام حیرت "ياعلی" میپرسد، احوالم هنگام غربت آنکه نامش میبرم، زهراست
حاجی! لباس عمرهبرتن، از منا بگذر:
زمزم، صفا، مروه، حرا، مشعر، حرم، زهراست
ساقی! مرا دیگر به چشمان تو حاجت نیست
جامم، شرابم، سُکر ناب ساغرم: زهراست
آه ای دل مسکین! یتیمِ جاناسیرِ من!
بر آستانش در بزن! بابِ کرم زهراست
آن واژههای نغزِ گوناگون چهشد؟ ای شعر!
چندیست هر حرفی به لب میآورم: زهراست
در آن جهان، جز شرمساری در بساطم نیستاما خدارا شکر، نام مادرم زهراست
محمد مرادیشهادت بانو فاطمه زهرا تسلیت باد.
نامم "محمد"، نامِ پاکِ مادرم، "زهرا"ست نیمیم "ایران"ست و نیمِ دیگرم "زهرا"ستهر گل شمیمی دارد و در باغ جان من؛هر سو گلستانی است: اسم دخترم "زهرا"ستاینآسمان همرنگ بازوی کبود اوستهرجای عالم در هوایش میپرم: زهراستدر ظلمت شب، اوست ماه آسمان منهر صبح، خورشید بلند خاورم: زهراست در مُهرِ سجاده، نشان خاک کوی اودر قابِ خانه، ذکر بالای سرم، زهراست وقت شفاعت دستم و دریای دامانشوقت زیارت، برق چشمان ترم، زهراست هنگام حیرت "ياعلی" میپرسد، احوالم هنگام غربت آنکه نامش میبرم، زهراست
حاجی! لباس عمرهبرتن، از منا بگذر:
زمزم، صفا، مروه، حرا، مشعر، حرم، زهراست
ساقی! مرا دیگر به چشمان تو حاجت نیست
جامم، شرابم، سُکر ناب ساغرم: زهراست
آه ای دل مسکین! یتیمِ جاناسیرِ من!
بر آستانش در بزن! بابِ کرم زهراست
آن واژههای نغزِ گوناگون چهشد؟ ای شعر!
چندیست هر حرفی به لب میآورم: زهراست
در آن جهان، جز شرمساری در بساطم نیستاما خدارا شکر، نام مادرم زهراست
محمد مرادیشهادت بانو فاطمه زهرا تسلیت باد.
۶:۰۱
با خوشحالی اطلاع میدهیم کتاب 《Breaking The Code》 نوشته دکتر جی.بی. مکنزی، با ترجمه دکتر زینب نادری و دکتر زهره نادری، توسط انتشارات آوای نور چاپ و منتشر شد.
این اثر روایت داستانی جذابی از کودکی است که با چالشهای اختلالات یادگیری مواجه است و با زبانی ساده و روان، مسیر شکلگیری اعتماد به نفس و روشهای حمایتی خانواده و مدرسه را به تصویر میکشد.
امید است این کتاب برای والدین، مربیان و علاقهمندان حوزه کودک و نوجوان الهامبخش و آموزنده باشد.
۱۳:۱۳
۹:۳۰
۹:۳۴
۱۰:۲۱
«دندانهای شیری – اتودی از دانشجویان سال دوم»
این اتود نمایشی با عنوان «دندانهای شیری» توسط دانشجویان سال دوم کارگاه ا. تاپولیانسکی در مدرسهٔ عالی هنرهای نمایشی اجرا شد. تمرین بر محوریت تصویر، هماهنگی گروهی و ایجاد موقعیتهای بدون کلام شکل گرفته بود؛ جایی که بدن، سکوت و ریتم جای دیالوگ را میگیرد و اجرا را پیش میبرد.
این اتود نمایشی با عنوان «دندانهای شیری» توسط دانشجویان سال دوم کارگاه ا. تاپولیانسکی در مدرسهٔ عالی هنرهای نمایشی اجرا شد. تمرین بر محوریت تصویر، هماهنگی گروهی و ایجاد موقعیتهای بدون کلام شکل گرفته بود؛ جایی که بدن، سکوت و ریتم جای دیالوگ را میگیرد و اجرا را پیش میبرد.
۶:۳۴
اشتراکگذاری زندگی کودک، انتخابیه که او هنوز توان انتخابش رو نداره،این یعنی ما مسئول امنیت دیجیتالش هستیم؛از هویت و مکانش گرفته تا احساس امنیتش در آینده…
۱۰:۱۶
سیمای حضرت زهرا در شعر کودک (گروه سنی الف، ب و ج)نویسنده: دکتر معصومه مرادی (پژوهشگر شعر کودک و نوجوان)
مقدمه شعر کودک از آغاز رسمیت یافتن تا کنون، بستری برای مفاهیم و معانی مختلف بوده است. این معانی و درونمایهها در دورههای زمانی گوناگون، با توجه به شرایط عمومی جامعه، ترجمه، جشنوارهها و فراخوانهای ادبی، نشریات و نیز ذائقه شاعران به شعر کودک وارد شدهاند. پرداختن به مفاهیم دینی و شخصیت های مذهبی یکی از مضامین پرتکرار شعر کودک است.
مقدمه شعر کودک از آغاز رسمیت یافتن تا کنون، بستری برای مفاهیم و معانی مختلف بوده است. این معانی و درونمایهها در دورههای زمانی گوناگون، با توجه به شرایط عمومی جامعه، ترجمه، جشنوارهها و فراخوانهای ادبی، نشریات و نیز ذائقه شاعران به شعر کودک وارد شدهاند. پرداختن به مفاهیم دینی و شخصیت های مذهبی یکی از مضامین پرتکرار شعر کودک است.
۶:۲۸
انتشار پادکست راهنمای مادران در دنیای رسانههای کودک
با همکاری نهادهای تخصصی، پادکست «راهنمای مادران در دنیای رسانههای کودک» برای توانمندسازی والدین منتشر شد
تهران، ایران – ۱۴ آذر ۱۴۰۴ – در یک همکاری مشترک و استراتژیک با هدف ارتقای سواد رسانهای خانوادههای ایرانی، باشگاه مادران پویا مرکز کودک و نوجوان با مشارکت انجمن تخصصی کودک و رسانه، از انتشار مجموعه پادکست جدیدی با عنوان «راهنمای مادران در دنیای رسانههای کودک» خبر دادند.
این مجموعه پادکست با کارشناسی و اجرای فائزه بنگری، دانشجوی دکترا روانشناسی و ارزیاب محتوای کودک، به طور خاص برای مادران دارای فرزند ۳ تا ۶ سال تولید شده است. این پروژه، پاسخی تخصصی به یکی از بزرگترین دغدغههای والدین امروزی است: چگونه میتوان از فرصتهای آموزشی و سرگرمی رسانهها بهره برد و در عین حال، از کودکان در برابر آسیبهای پنهان آن محافظت کرد.
فائزه بنگری، به عنوان مجری و کارشناس این مجموعه، در خصوص هدف این همکاری گفت: «در این پروژه مشترک، هدف ما این نیست که به مادران بگوییم تلویزیون را خاموش کنند؛ این در دنیای امروز غیرممکن است. هدف ما این است که “عینک یک ارزیاب” را به آنها بدهیم تا بتوانند محتوای سالم را از محتوای آسیبزا تشخیص دهند. این پادکست حاصل یک دغدغه مشترک بین نهادهای تولیدکننده و متخصصان حوزه کودک است تا والدین را از نقش منفعل به “راهنمای آگاه” و “همراه فعال” فرزندشان تبدیل کنیم.»
مجموعه پادکست «راهنمای مادران در دنیای رسانههای کودک» در شش اپیزود به موضوعات کلیدی زیر میپردازد:
اپیزود اول: «این فقط یه کارتون نیست!» (تأثیر رسانه بر مغز کودک)
اپیزود دوم: «چراغ راهنمای مادران» (رمزگشایی از ردهبندی سنی و راهنمای شبکههای کودک)
اپیزود سوم: «سفر به مغزِ کودک» (درک روانشناسی و نیازهای رسانهای کودک)
اپیزود چهارم: «کارگاه عملی: چکلیستِ ۳ دقیقهای» (آموزش تکنیکهای غربالگری سریع)
اپیزود پنجم: «مدیریت بدون جنگ و دعوا!» (قانونگذاری موثر در خانه)
اپیزود ششم: «منشور رسانهای خانواده» (جمعبندی و تعهد به سبک زندگی رسانهای سالم)
این محصول مشترک، گامی مهم در جهت پر کردن خلاء محتوای آموزشی و کاربردی برای والدین در حوزه رسانه محسوب میشود.
با همکاری نهادهای تخصصی، پادکست «راهنمای مادران در دنیای رسانههای کودک» برای توانمندسازی والدین منتشر شد
تهران، ایران – ۱۴ آذر ۱۴۰۴ – در یک همکاری مشترک و استراتژیک با هدف ارتقای سواد رسانهای خانوادههای ایرانی، باشگاه مادران پویا مرکز کودک و نوجوان با مشارکت انجمن تخصصی کودک و رسانه، از انتشار مجموعه پادکست جدیدی با عنوان «راهنمای مادران در دنیای رسانههای کودک» خبر دادند.
این مجموعه پادکست با کارشناسی و اجرای فائزه بنگری، دانشجوی دکترا روانشناسی و ارزیاب محتوای کودک، به طور خاص برای مادران دارای فرزند ۳ تا ۶ سال تولید شده است. این پروژه، پاسخی تخصصی به یکی از بزرگترین دغدغههای والدین امروزی است: چگونه میتوان از فرصتهای آموزشی و سرگرمی رسانهها بهره برد و در عین حال، از کودکان در برابر آسیبهای پنهان آن محافظت کرد.
فائزه بنگری، به عنوان مجری و کارشناس این مجموعه، در خصوص هدف این همکاری گفت: «در این پروژه مشترک، هدف ما این نیست که به مادران بگوییم تلویزیون را خاموش کنند؛ این در دنیای امروز غیرممکن است. هدف ما این است که “عینک یک ارزیاب” را به آنها بدهیم تا بتوانند محتوای سالم را از محتوای آسیبزا تشخیص دهند. این پادکست حاصل یک دغدغه مشترک بین نهادهای تولیدکننده و متخصصان حوزه کودک است تا والدین را از نقش منفعل به “راهنمای آگاه” و “همراه فعال” فرزندشان تبدیل کنیم.»
مجموعه پادکست «راهنمای مادران در دنیای رسانههای کودک» در شش اپیزود به موضوعات کلیدی زیر میپردازد:
این محصول مشترک، گامی مهم در جهت پر کردن خلاء محتوای آموزشی و کاربردی برای والدین در حوزه رسانه محسوب میشود.
۷:۱۴
شعار روز جهانی افراد دارای معلولیت ۲۰۲۵، «پرورش جوامع فراگیر برای افراد دارای معلولیت به منظور پیشبرد پیشرفت اجتماعی» یادآور این است که پیشرفت واقعی زمانی معنا دارد که هیچکس جا نماند و همه فرصت مشارکت برابر داشته باشند.
برای رسیدن به این هدف و جامعهای فراگیر، نخست باید یاد بگیریم و آموزش ببینیم.در این ویدیو بهطور کوتاه توضیح دادهایم که چگونه میتوانید با فرزندان خود دربارهی معلولیت گفتوگو کنید و نگاه آنان را به سمت پذیرش و همدلی هدایت کنید.
برای شنیدن نسخه کامل این پادکست به کانال یوتوب یا آپارات یونیسف ایران مراجعه کنید.
برای رسیدن به این هدف و جامعهای فراگیر، نخست باید یاد بگیریم و آموزش ببینیم.در این ویدیو بهطور کوتاه توضیح دادهایم که چگونه میتوانید با فرزندان خود دربارهی معلولیت گفتوگو کنید و نگاه آنان را به سمت پذیرش و همدلی هدایت کنید.
۶:۵۰