بله | کانال انجمن تخصصی کودک و رسانه
عکس پروفایل انجمن تخصصی کودک و رسانها

انجمن تخصصی کودک و رسانه

۱,۵۴۶عضو
Default Gift Icon

پاکت هدیه

عکس پروفایل انجمن تخصصی کودک و رسانها

انجمن تخصصی کودک و رسانه

میلاد حضرت زینب س مبارکباد
بازارسال شده از اندیشکده مطالعات نسل جدید
thumbnail
ظهور "نَوا": فصلی نوین در تقاطع موسیقی، هوش مصنوعی و فرهنگ نسل آلفا و زد
undefinedاندیشکده مطالعات نسل جدید
مرکز کودک و نوجوان سازمان صدا و سیما

در رویدادی که مرزهای میان واقعیت و مجاز را درنوردید، مهراد هیدن، هنرمند سرشناس ایرانی، به همراه "نَوا"، اولین خواننده زن خلق شده با هوش مصنوعی، به صورت هولوگرام در دبی روی صحنه رفت و قطعه نوستالژیک "حمومی" را اجرا کرد. این همکاری که به سرعت در میان نسل‌های جوان، به خصوص در فضای مدارس، به موضوعی داغ بدل شد، صرفاً یک نوآوری تکنولوژیک نیست، بلکه پدیده‌ای فرهنگی است که نیازمند تحلیلی عمیق از منظر نسل‌های آلفا و زد (Z) می‌باشد.
نَوا: از فراخوان مرموز تا تولد یک پدیده فرهنگی داستان نَوا از یک استراتژی هوشمندانه رسانه‌ای آغاز شد. مهراد هیدن با اعلام فراخوانی برای جذب خواننده زن، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. پس از مدتی، او از "نَوا" رونمایی کرد؛ نه یک انسان، بلکه یک هویت دیجیتال که محصول نهایی این فراخوان بود.[ نَوا توسط فربد مهر، هنرمند حوزه دیجیتال، خلق شده است. صدای او با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده کامپیوتری پردازش شده و شخصیت و چهره‌اش، بنا بر اطلاعات منتشر شده، از تلفیق تصاویر دنبال‌کنندگان فربد مهر، دیتاست تصاویر زنان دوره قاجار از دانشگاه هاروارد و نگاره‌های زنان اساطیری ایران شکل گرفته است.این پروژه با بازخوانی قطعه کلاسیک «ساری گلین» معرفی شد و سپس با همکاری رسمی در قطعه «حمومی» با مهراد هیدن، جایگاه خود را به عنوان یک نقطه عطف در موسیقی ایران تثبیت کرد. این قطعه که ترکیبی از موسیقی فولکلور و الکترونیک است، موجی از واکنش‌های متناقض را در پی داشت؛ از ستایش نوآوری و جسارت هیدن تا انتقاداتی مبنی بر ورود ماشین به دنیای احساسات و بی‌روح شدن هنر.

۱۰:۰۲

بازارسال شده از اندیشکده مطالعات نسل جدید
thumbnail
تحلیل از منظر نسل‌های جدید: واقعیت، هویت و سرگرمی
برای نسل‌های زد و آلفا که با دنیای دیجیتال و مفاهیمی چون آواتار، هویت مجازی و متاورس بزرگ شده‌اند، وجود یک خواننده هوش مصنوعی نه تنها عجیب نیست، بلکه به شدت جذاب است. این نسل‌ها به راحتی می‌توانند با موجودیت‌های دیجیتال ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را به عنوان بخشی از واقعیت خود بپذیرند. ایجاد صفحات طرفداری و گالری عکس برای "کودکی" نَوا، که اصولاً وجود خارجی ندارد، گواهی بر این مدعاست. این امر نشان‌دهنده توانایی این نسل‌ها در داستان‌پردازی و خلق روایت برای شخصیت‌های مجازی است.
۱. درهم‌تنیدگی دنیای واقعی و مجازی:
اجرای هولوگرامی مهراد هیدن و نَوا در دبی، نمونه‌ای بارز از پل زدن میان واقعیت و آینده موسیقی است. برای نسل‌های جدید، مرز بین تجربه فیزیکی و دیجیتال کمرنگ‌تر از همیشه است. حضور در یک کنسرت که در آن یک هنرمند واقعی با یک آواتار هوش مصنوعی هم‌خوانی می‌کند، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و هیجان‌انگیز است که با زیست-جهان آن‌ها کاملاً همخوانی دارد.

۲. هویت سیال و فرا-انسانی:
نَوا به عنوان یک شخصیت دیجیتال، چالشی برای تعاریف سنتی از هویت و هنرمند است. او می‌تواند هر صدایی داشته باشد، هر ظاهری به خود بگیرد و در هر مکانی "حضور" یابد. این سیالیت، با درک نسل زد از هویت که کمتر به قیود فیزیکی و اجتماعی محدود است، همسو می‌باشد. آن‌ها در پلتفرم‌های آنلاین هویت‌های متعددی برای خود می‌سازند و با یک خواننده که محصول کلاژی از هویت‌های مختلف (زنان قاجار، اساطیر، مردم عادی) است، به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند.

۳. آینده سلبریتی‌شیپ و رسانه:
همانطور که در تحلیل‌ها آمده است، ماندگاری یک سلبریتی مجازی به "زنده" نگه داشتن او در اذهان عمومی بستگی دارد. این امر نیازمند تولید مداوم محتوا و ایجاد یک "زندگی روزمره" ساختگی برای اوست. سلبریتی‌های مجازی برای حفظ شهرت خود، نیازمند روایت‌ها و حتی "اخبار زرد" تولید شده توسط تیم‌های خلاق هستند. این مسئله، پارادایم جدیدی را در صنعت سرگرمی و کار رسانه‌ای تعریف می‌کند که در آن خلاقیت انسان، راهبر هوش مصنوعی برای خلق یک ستاره ماندگار خواهد بود.

۴. دموکراتیزه شدن یا تهدید اصالت هنر؟
ظهور ابزارهای هوش مصنوعی در تولید موسیقی، این امکان را برای افراد بیشتری فراهم می‌کند تا بدون نیاز به تجهیزات گران‌قیمت، به خلق آثار هنری بپردازند. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد یکنواختی و مرگ خلاقیت در صورت استفاده بیش از حد از این ابزارها و کاهش ارزش هنر وجود دارد.پروژه نَوا، با قرار گرفتن در دستان هنرمندی تجربه‌گرا مانند مهراد هیدن، نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای گسترش مرزهای خلاقیت به کار گرفته شود و نه جایگزین آن.

نگاه به آینده
همکاری مهراد هیدن و نَوا، بیش از یک قطعه موسیقی یا یک کنسرت، یک بیانیه فرهنگی است. این رویداد نشان می‌دهد که آینده موسیقی و هنر، در ترکیبی هوشمندانه از هنر واقعی و هوش مصنوعی رقم خواهد خورد. برای نسل‌های آلفا و زد، نَوا نه یک تهدید برای اصالت هنر، بلکه یک امکان جدید برای تجربه و تعامل با دنیای سرگرمی است. موفقیت یا شکست نهایی این پروژه‌ها به توانایی خالقان آن‌ها در ایجاد روایت‌های جذاب و "زنده" نگه داشتن این شخصیت‌های مجازی در اکوسیستم پیچیده رسانه‌ای امروز بستگی خواهد داشت. نَوا آینه‌ای است که هم نوستالژی گذشته (با انتخاب آهنگ "حمومی") و هم تصویری از آینده را به ما نشان می‌دهد؛ آینده‌ای که در آن هنر، انسان و ماشین در هم تنیده خواهند شد.

۱۰:۰۲

thumbnail
عن فاطمة الزهرا (سلام‌الله علیها):
«اِنْ کُنْتَ تَعمَلُ بما اَمَرناک وتَنْتَهی عمّا زجرناک عنه فانت من شیعتنا والا فَلا» (بحارالانوار، ج 65، ص156)
حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها)فرمود:
«تنها زمانی از شیعیان ما محسوب می‌شوید که به آن چه شما را امر می‌کنیم، عمل کنید و از آن‌چه شما را برحذر می‌داریم، دوری ‌کنید»
شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها را تسلیت عرض می کنیم.

۳:۰۴

thumbnail
معرفی جایزه «مدیوس» و شرایط شرکت
جایزه مدیوس (medius) یک جایزه معتبر آلمانی در حوزه رسانه، سواد رسانه‌ای، آموزش رسانه‌ای و حمایت از کودکان و نوجوانان است که توسط چهار نهاد تخصصی (GMK، DKHW، mabb و FSF) اعطا می‌شود.
این جایزه، با مجموع ۳۰۰۰ یورو، هر ساله به پایان‌نامه‌های علمی و کاربردی در زمینه رسانه و ارتباطات اهدا می‌شود.
چه کسانی می‌توانند شرکت کنند؟ (نکته مهم برای اعضای انجمن)
فقط پایان‌نامه‌هایی پذیرفته می‌شوند که در دانشگاه‌های آلمانی‌زبان(آلمان، اتریش یا سوئیس آلمانی‌زبان)تحویل، ارزیابی و نمره‌گذاری شده باشند.
ملیتِ نویسنده مهم نیست؛ شما می‌توانید ایرانی باشید.
موضوع پایان‌نامه هم لازم نیست درباره آلمان باشد.
اما پایان‌نامه‌هایی که در دانشگاه‌های ایران یا دانشگاه‌های غیرآلمانی‌زبان نوشته و دفاع شده باشند، واجد شرایط نیستند.
ویژگی آثار قابل قبول
1. نگاه نوآورانه در حوزه رسانه2. پیوند نظریه و عمل3. توجه به دنیای کودکان و نوجوانان، عدالت رسانه‌ای و مشارکت4.امتیاز بیشتر برای نگاه میان‌رشته‌ای و بین‌المللی
زمان‌بندی و نحوه ارسال
مهلت ارسال: ۲۸ فوریه ۲۰۲۵
ارسال از طریق ایمیل:
پایان‌نامه‌های سال‌های ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ قابل پذیرش‌اند.
امکان ارسال توسط نویسنده در صورت داشتن نمره «خیلی خوب» وجود دارد.

۷:۱۳

thumbnail
معرفی و توضیح انیمیشن «پرده‌داران کعبه» به مناسبت وفات حضرت عبدالمطلب
روایتی کم‌نظیر از زندگی عبدالمطلب و ابوطالب، نخستین حامیان پیامبر اکرم (ص)پخش از شبکه امید
انیمیشن «پرده‌داران کعبه» با عنوان اصلی «باسمک اللهم» یکی از مهم‌ترین و متفاوت‌ترین تولیدات رسانه‌ای در حوزه تاریخ صدر اسلام است؛ اثری که برای اولین بار با جزئیات دقیق، هنری و دراماتیک به زندگی حضرت عبدالمطلب (ع) و پس از او حضرت ابوطالب (ع) می‌پردازد. این مجموعه که از شبکه کودک و نوجوان امید پخش شده، به دلیل رویکرد تازه‌اش—ترکیب روایت تاریخی با شخصیت‌پردازی عمیق و نگاه تربیتی—توانسته نگاه نوجوانان و خانواده‌ها را به بخش کمتر روایت شده‌ای از تاریخ اسلام جلب کند.

۸:۲۰

thumbnail
چرا این انیمیشن اهمیت ویژه دارد؟
undefinedتنها اثر تصویری مفصل درباره حضرت عبدالمطلب (ع)تا امروز، هیچ سریال یا فیلم انیمیشنی به این گستردگی و دقت زندگی این شخصیت یکتا را روایت نکرده است. عبدالمطلب نه فقط یک بزرگ‌قبیله، بلکه ستون معنوی مکه، صاحب کرامات، الهام‌یافته و نخستین حامی پیامبری بود که هنوز به بعثت نرسیده بود.
undefinedرویکرد تربیتی و قهرمان‌سازی برای نسل جدیدشبکه امید این اثر را به‌عنوان الگویی برای معرفی «قهرمانان اخلاقی، حکومتی و حمایتی» به نوجوانان عرضه کرده است؛ شخصیت‌هایی که با عقلانیت، عدالت‌ورزی و ایمان، جامعه را از بحران‌ها عبور می‌دهند.
undefinedبازنمایی تاریخی منسجم و قابل فهم برای نوجوانانداستان‌ها, رویدادها و موقعیت‌های پیچیده تاریخ مکه به زبان ساده و جذاب در قالب درام خانوادگی و قبیله‌ای روایت می‌شود.

۸:۲۱

محتوای اصلی سریال (نسخه شبکه امید)
۱. فصل عبدالمطلب (ع): سید مکه و پاسدار کعبه

این فصل با محوریت شخصیت الهام‌بخش حضرت عبدالمطلب ساخته شده و به موارد زیر می‌پردازد:
undefinedکشف دوباره چاه زمزم با نشانه‌های الهی؛
undefinedمواجهه با ظلم اشراف مکه و حمایت از مستضعفان؛
undefinedرابطه عمیق، پرمهر و الهی با کودک یتیم، محمد (ص)؛
undefinedپرده‌داری و پاسداری از حرمت کعبه به عنوان رسالتی الهی؛
undefinedمدیریت بحران‌ها و نقش سیاسی و معنوی او در ثبات مکه.
این قسمت‌ها تصویری مهربان، مقتدر و روحانی از مردی ارائه می‌دهند که از نور وجود پیامبر (ص) الهام می‌گرفت و آینده‌ای عظیم در نوه‌اش می‌دید.
۲. فصل ابوطالب (ع): کوه حمایت
پس از وفات جانسوز عبدالمطلب—که در سریال نیز با غم و جلالی خاص به تصویر کشیده شده—سریال به سراغ نقش‌آفرینی حضرت ابوطالب می‌رود:
undefinedسرپرستی پیامبر (ص) طبق وصیت عبدالمطلب؛
undefinedتداوم نقش حمایتی و پدرانه در دوران پیش از بعثت؛
undefinedحضور در رویدادهای مهم مانند بازسازی کعبه و نصب حجرالأسود؛
undefinedتجارت، مدیریت قبیله بنی‌هاشم و دفاع بی‌وقفه از محمد امین (ص)؛
undefinedصحنه‌های درخشان از واقعه شعب ابی‌طالب و سه سال محاصره.
شبکه امید با وفاداری به منابع تاریخی و استفاده از زبان انیمیشن، شخصیتی از ابوطالب ارائه می‌دهد که علاوه بر تدبیر و سیاست، سرشار از مهربانی، شجاعت و ایثار است.
ویژگی‌های هنری و آموزشی اثر
undefined طراحی بصری متناسب با فضای معنوی و تاریخی
سیلوئت‌های مکه قدیم، بافت کوهستانی، بازارها، فضای کعبه و منازل قریش با دقت و زیبایی انیمیشن‌سازی شده‌اند.
undefined روایت روان و قابل فهم برای نوجوان
گره‌ها، بحران‌ها و حوادث پیچیده تاریخی با زبانی ساده و همراه با موسیقی تأثیرگذار روایت می‌شوند.
undefined پیام‌های اخلاقی و تربیتی
undefinedعدالت‌خواهی
undefinedوفاداری
undefinedمسئولیت‌پذیری خانوادگی
undefinedحمایت از مظلوم
undefinedایمان و توکل
undefinedاحترام و محبت نسبت به کودکان
undefined الگوسازی از چهره‌های کمتر شناخته‌شده صدر اسلام
در فضای رسانه‌ای امروز که قهرمانان وارداتی زیادند، این سریال قهرمانانی واقعی، ریشه‌دار و معنوی به نسل نوجوان معرفی می‌کند.
جمع‌بندی: ادای دینی به بزرگ‌ترین حامیان پیامبر (ص)
در روز وفات حضرت عبدالمطلب (ع)، بازخوانی و معرفی این اثر ارزشمند کاملاً بامعناست. «پرده‌داران کعبه» نه فقط یک سریال، بلکه تلاشی هنرمندانه برای زنده نگه‌داشتن نام دو ستون عظیم تاریخ اسلام است—دو مرد که حمایت‌شان زمینه‌ساز رشد و ثبات رسالت پیامبر اکرم (ص) شد.

۸:۲۵

thumbnail
پروازشب رسیده باز همبا لباسي رنگ غمتوي نخلستان كسيمي زند تنها قدم¤¤¤كيست او ؟ مولا علي (ع)آن امام مهرباناو چراغ راه ماستدر زمين و آسمان¤¤¤همسر او فاطمه (س)دختر پيغمبر(ص) استاو گل باغ خداستعطر و بوي كوثر است¤¤¤روزگاري تير غمروي بال او نشستتير تيز غصه هابال زهرا (س) را شكست¤¤¤فاطمه ، زهرا ، بتولنور چشمان رسول (ص)در دعايش اشك ريختشد دعاي او قبول¤¤¤او وصيت نامه راروي برگ گل نوشتعاقبت پرواز كردرفت تا باغ بهشت
محمد عزيزي (نسيم)

۵:۵۹

"مادر"
نامم "محمد"، نامِ پاکِ مادرم، "زهرا"ست نیمی‌م "ایران‌"ست و نیمِ دیگرم "زهرا"ستهر گل شمیمی دارد و در باغ جان من؛هر سو گلستانی است: اسم دخترم "زهرا"ستاین‌آسمان همرنگ بازوی کبود اوستهرجای عالم در هوایش می‌پرم: زهراستدر ظلمت شب، اوست ماه آسمان منهر صبح، خورشید بلند خاورم: زهراست در مُهرِ سجاده، نشان خاک کوی اودر قابِ خانه، ذکر بالای سرم، زهراست وقت شفاعت دستم و دریای دامانشوقت زیارت، برق چشمان ترم، زهراست هنگام حیرت "ياعلی" می‌پرسد، احوالم هنگام غربت آنکه نامش می‌برم، زهراست
حاجی! لباس عمره‌برتن، از منا بگذر:
زمزم، صفا، مروه، حرا، مشعر، حرم، زهراست
ساقی! مرا دیگر به چشمان تو حاجت نیست
جامم، شرابم، سُکر ناب ساغرم: زهراست
آه ای دل مسکین! یتیمِ جان‌اسیرِ من!
بر آستانش در بزن! بابِ کرم زهراست
آن واژه‌های نغزِ گوناگون چه‌شد؟ ای شعر!
چندی‌ست هر حرفی به لب می‌آورم: زهراست
در آن جهان، جز شرمساری در بساطم نیستاما خدارا شکر، نام مادرم زهراست
محمد مرادیشهادت بانو فاطمه زهرا تسلیت باد.

۶:۰۱

thumbnail
undefinedحمایت از انتشار کتاب «رمزگشایی»
با خوشحالی اطلاع می‌دهیم کتاب 《Breaking The Code》 نوشته دکتر جی.بی. مکنزی، با ترجمه دکتر زینب نادری و دکتر زهره نادری، توسط انتشارات آوای نور چاپ و منتشر شد.
این اثر روایت داستانی جذابی از کودکی است که با چالش‌های اختلالات یادگیری مواجه است و با زبانی ساده و روان، مسیر شکل‌گیری اعتماد به نفس و روش‌های حمایتی خانواده و مدرسه را به تصویر می‌کشد.
امید است این کتاب برای والدین، مربیان و علاقه‌مندان حوزه کودک و نوجوان الهام‌بخش و آموزنده باشد.

۱۳:۱۳

thumbnail
undefined وبینار تخصصی: واکاوی ادبیات کودک و هنر قصه‌گویی تلاقی "ادبیات" و "روانشناسی" در شب یلدا. undefinedundefinedانجمن تخصصی کودک و رسانه به مناسبت آیین باستانی یلدا، نشستی مجازی با رویکردی علمی و کاربردی برگزار می‌کند. در این رویداد، نقش قصه‌گویی به عنوان ابزاری برای انتقال مفاهیم تربیتی و رشد شناختی کودکان بررسی خواهد شد.undefined محور گفتگو:ادبیات کودک و جایگاه قصه‌گویی (با نگاهی به سنت‌های یلدایی)undefined پنل اساتید و کارشناسان:۱️⃣ سرکار خانم دکتر بانو آقاخانی | روانشناس (دبیر نشست)۲️⃣ سرکار خانم دکتر معصومه مرادی | نویسنده، شاعر و فعال ادبیات کودک۳️⃣ سرکار خانم زهرا حاتمی اصل | روانشناس و فعال حوزه آموزش کودک و نوجوانundefined زمان‌بندی:undefined شنبه ۲۹ آذرundefined ساعت ۲۰:۰۰ الی ۲۱:۳۰undefined لینک ورود به جلسه:https://meet.google.com/sza-teuj-zazundefined توجه: شرکت در این نشست برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.لطفاً این پیام را با مربیان و دغدغه‌مندان حوزه کودک به اشتراک بگذارید.#آموزش_کودک #روانشناسی_تربیتی #نشست_تخصصی #کودک_و_رسانه #قصه_درمانی #معلمان #مربی_کودک #یلدا

۹:۳۰

thumbnail
undefined یلدا، بهانه‌ای برای بازگشت به جادوی قصه‌ها طولانی‌ترین شب سال، فقط فرصتی برای دورهمی و انار خوردن نیست؛ فرصتی است تا با کلیدِ "قصه"، قفل دروازه‌های خیال کودکانمان را باز کنیم. undefinedانجمن تخصصی کودک و رسانه، در آستانه شب یلدا، شما را به یک ضیافت کلامی دعوت می‌کند. جایی که قرار است روانشناسی و ادبیات دست در دست هم دهند تا به ما بگویند: "چگونه قصه بگوییم که در جان کودک بنشیند؟"undefined در این گفتگوی ویژه چه می‌گذرد؟بررسی جایگاه قصه‌گویی در رشد روانی و تربیتی کودکان با حضور متخصصین این حوزه.undefined میزبانان این محفل:undefined دبیر نشست: سرکار خانم دکتر بانو آقاخانی (روانشناس و عضو انجمن تخصصی کودک و رسانه) undefined کارشناسان:
undefined سرکار خانم دکتر معصومه مرادی (نویسنده و شاعر)
undefined سرکار خانم زهرا حاتمی اصل (روانشناس و فعال حوزه آموزش)
undefined وعده دیدار ما:شنبه ۲۹ آذرماهundefined از ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۱:۳۰undefined مکان: در بستر گوگل میت (لینک در استوری/بیو)undefined https://meet.google.com/sza-teuj-zazundefined ورود برای عموم آزاد و رایگان است.بیایید یلدای امسال را با آگاهی و قصه پیوند بزنیم. منتظرتان هستیم! undefined#انجمن_کودک_و_رسانه #شب_یلدا #قصه_گویی #ادبیات_کودک #روانشناسی_کودک #تربیت_فرزند #یلدا۱۴۰۳ #والدین_آگاه #کتابخوانی

۹:۳۴

thumbnail
undefined فراخوان پویش ملی و بزرگ «تسبیح» undefinedیک تجربه هنری، معنوی و پر از قصه برای فرزندان ایران‌زمینundefined پدرها و مادرهای عزیز سلام!کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شما را به یک رویداد متفاوت دعوت می‌کند. جایی که قرار است بچه‌ها با دست‌های کوچکشان هنر خلق کنند و با دل‌های پاکشان با بانوی مهربانی‌ها، حضرت فاطمه‌زهرا (س) آشنا شوند.undefined در این پویش چه خبر است؟ (برنامه‌های جذاب ما)در محیطی شاد و دوستانه، منتظر این اتفاقات قشنگ باشید:undefined بخش هنری (هیجان‌انگیزترین بخش!):کارگاه سفال‌گری: بچه‌ها با گِل‌ رس، دانه‌های تسبیح می‌سازند و تسبیح دست‌ساز خودشان را به خانه می‌برند.undefined بخش قصه و کتاب: قصه‌گویی: شنیدن «قصه‌ی تسبیح» و داستان‌های شیرین. معرفی کتاب: آشنایی با کتاب زیبای «بهترین خانه‌ی دنیا». نقالی و شعرخوانی: اجراهای جذاب با موضوع مهربانی‌های حضرت زهرا (س).undefined بخش ادبی: کارگاه نوشتن: بچه‌ها در کارگاه «داستان تسبیحِ من»، حس و حال خودشان را روی کاغذ می‌آورند.undefined بخش معنوی: آموزش تسبیحات حضرت زهرا (س) به زبانی ساده و خلاقانه.undefined به همراه برپایی نمایشگاهی از تسبیح‌های زیبای ساخته شده توسط بچه‌ها!undefined زمان برگزاری: از ۳ تا ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۴undefined محل برگزاری: تمامی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشورundefinedundefined مخاطبان: تمامی کودکان و نوجوانان عزیز و دانش‌آموزان طرح «کانون‌مدرسه»undefined همین امروز به نزدیک‌ترین مرکز کانون در شهر خود سر بزنید و در این رویداد ماندگار شرکت کنید.#پویش_تسبیح #کانون_پرورش_فکری #هنر_و_معنویت #سفالگری #کودک_و_نوجوان

۱۰:۲۱

thumbnail
«دندان‌های شیری – اتودی از دانشجویان سال دوم»
این اتود نمایشی با عنوان «دندان‌های شیری» توسط دانشجویان سال دوم کارگاه ا. تاپولیانسکی در مدرسهٔ عالی هنرهای نمایشی اجرا شد. تمرین بر محوریت تصویر، هماهنگی گروهی و ایجاد موقعیت‌های بدون کلام شکل گرفته بود؛ جایی که بدن، سکوت و ریتم جای دیالوگ را می‌گیرد و اجرا را پیش می‌برد.

۶:۳۴

thumbnail
undefinedگاهی ما فکر می‌کنیم داریم «خاطره می‌سازیم» اما واقعیت اینه که هر عکس و ویدئویی که از یه کودک منتشر می‌کنیم،می‌تونه برای همیشه وارد حافظهٔ اینترنت بشه؛ جایی که هم پاک‌کردنش ممکن نیست و هم معلوم نیست چه کسی می‌بینه یا چطور ازش استفاده می‌کنهundefined
اشتراک‌گذاری زندگی کودک، انتخابیه که او هنوز توان انتخابش رو نداره،این یعنی ما مسئول امنیت دیجیتالش هستیم؛از هویت و مکانش گرفته تا احساس امنیتش در آینده…
undefined قبل از پست‌کردن فقط یک لحظه مکث کنید: آیا این محتوا، حق انتخاب و حق حریم خصوصی بچه رو نقض می‌کنه یا نه؟امنیت دیجیتال از همین مکث‌های کوچک شروع می‌شه، جدی بگیرید!

۱۰:۱۶

thumbnail
سیمای حضرت زهرا در شعر کودک (گروه سنی الف، ب و ج)نویسنده: دکتر معصومه مرادی (پژوهشگر شعر کودک و نوجوان)
مقدمه شعر کودک از آغاز رسمیت یافتن تا کنون، بستری برای مفاهیم و معانی مختلف بوده است. این معانی و درون‌مایه‌ها در دوره‎های زمانی گوناگون، با توجه به شرایط عمومی جامعه، ‌‌‌ترجمه، جشنواره‎ها و فراخوان‎های ادبی، نشریات و نیز ذائقه شاعران به شعر کودک وارد شده‎اند. پرداختن به مفاهیم دینی و شخصیت های مذهبی یکی از مضامین پرتکرار شعر کودک است.

۶:۲۸

thumbnail
انتشار پادکست راهنمای مادران در دنیای رسانه‌های کودک
با همکاری نهادهای تخصصی، پادکست «راهنمای مادران در دنیای رسانه‌های کودک» برای توانمندسازی والدین منتشر شد
تهران، ایران – ۱۴ آذر ۱۴۰۴ – در یک همکاری مشترک و استراتژیک با هدف ارتقای سواد رسانه‌ای خانواده‌های ایرانی، باشگاه مادران پویا مرکز کودک و نوجوان با مشارکت انجمن تخصصی کودک و رسانه، از انتشار مجموعه پادکست جدیدی با عنوان «راهنمای مادران در دنیای رسانه‌های کودک» خبر دادند.
این مجموعه پادکست با کارشناسی و اجرای فائزه بنگری، دانشجوی دکترا روانشناسی و ارزیاب محتوای کودک، به طور خاص برای مادران دارای فرزند ۳ تا ۶ سال تولید شده است. این پروژه، پاسخی تخصصی به یکی از بزرگترین دغدغه‌های والدین امروزی است: چگونه می‌توان از فرصت‌های آموزشی و سرگرمی رسانه‌ها بهره برد و در عین حال، از کودکان در برابر آسیب‌های پنهان آن محافظت کرد.
فائزه بنگری، به عنوان مجری و کارشناس این مجموعه، در خصوص هدف این همکاری گفت: «در این پروژه مشترک، هدف ما این نیست که به مادران بگوییم تلویزیون را خاموش کنند؛ این در دنیای امروز غیرممکن است. هدف ما این است که “عینک یک ارزیاب” را به آن‌ها بدهیم تا بتوانند محتوای سالم را از محتوای آسیب‌زا تشخیص دهند. این پادکست حاصل یک دغدغه مشترک بین نهادهای تولیدکننده و متخصصان حوزه کودک است تا والدین را از نقش منفعل به “راهنمای آگاه” و “همراه فعال” فرزندشان تبدیل کنیم.»
مجموعه پادکست «راهنمای مادران در دنیای رسانه‌های کودک» در شش اپیزود به موضوعات کلیدی زیر می‌پردازد:
undefinedاپیزود اول: «این فقط یه کارتون نیست!» (تأثیر رسانه بر مغز کودک)undefinedاپیزود دوم: «چراغ راهنمای مادران» (رمزگشایی از رده‌بندی سنی و راهنمای شبکه‌های کودک)undefinedاپیزود سوم: «سفر به مغزِ کودک» (درک روانشناسی و نیازهای رسانه‌ای کودک)undefinedاپیزود چهارم: «کارگاه عملی: چک‌لیستِ ۳ دقیقه‌ای» (آموزش تکنیک‌های غربالگری سریع)undefinedاپیزود پنجم: «مدیریت بدون جنگ و دعوا!» (قانون‌گذاری موثر در خانه)undefinedاپیزود ششم: «منشور رسانه‌ای خانواده» (جمع‌بندی و تعهد به سبک زندگی رسانه‌ای سالم)
این محصول مشترک، گامی مهم در جهت پر کردن خلاء محتوای آموزشی و کاربردی برای والدین در حوزه رسانه محسوب می‌شود.

۷:۱۴

thumbnail
شعار روز جهانی افراد دارای معلولیت ۲۰۲۵، «پرورش جوامع فراگیر برای افراد دارای معلولیت به منظور پیشبرد پیشرفت اجتماعی» یادآور این است که پیشرفت واقعی زمانی معنا دارد که هیچ‌کس جا نماند و همه فرصت مشارکت برابر داشته باشند.
برای رسیدن به این هدف و جامعه‌ای فراگیر، نخست باید یاد بگیریم و آموزش ببینیم.در این ویدیو به‌طور کوتاه توضیح داده‌ایم که چگونه می‌توانید با فرزندان خود درباره‌ی معلولیت گفت‌وگو کنید و نگاه آنان را به سمت پذیرش و همدلی هدایت کنید.
undefined برای شنیدن نسخه کامل این پادکست به کانال یوتوب یا آپارات یونیسف ایران مراجعه کنید.

۶:۵۰