بله | کانال محمد لسانی
عکس پروفایل محمد لسانیم

محمد لسانی

۶۸۰عضو
thumbnail

۶:۲۸

thumbnail

۶:۲۸

undefined عروسک دست دیگران نباشید!
undefinedمحمد لسانیمدرس و مروّج سواد رسانه

۱. زندگی مدرن با استرس و اضطراب، فشار و خلأهای عاطفی هیجانی همراه است. همین مسئله باعث تولید محصولاتی با عنوان فیجت(Fidget) و اسکویشی (Squishy) شده تا افراد به آنها ضربه بزنند و آنها را بفشارند. تخلیه هیجان و سرابی از آرامش تنها رهاورد این محصولات است.
۲. کمپین ها و پویش های شبکه اجتماعی پیش از این نیز در معرفی و فروش فیجت ها پیشرو بودند. مورد جهانی و موفق آن، "اسپینر" بود که توانست گردش بزرگی در سرمایه به وجود بیارد و یک مد رفتاری زودگذر را بسازد.
۳. تیک تاکرها در این شبکه اجتماعی که جوان ترین کاربران جهان را در خود جای می دهد به فیجت "خوک اسکویشی" پرداختند. استفاده از آن فقط محدود به کودکان نشد و حتی در بین بزرگسالان نیز رواج یافت چرا که در مکان های پراسترس همچون محل کار قرار می‌گرفت.
۴. خوک اسکویشی فقط یک کالا بود و تولیدکنندگان برای سود بیشتر به زوج و خانواده خوک نیز فکر کردند تا کالای بیشتری بفروشند. اینگونه بود که برند DGUSO به گوریل ضداسترس ( Gorilla Stress Relief Toy) نیز در کنار آن فکر کرد.
۵. اینستاگرامرها و بخصوص یوتیوبرهایی که به آنباکس ( Unboxing) مشغولند و به‌طور زنده یا در قالب یک ویدیو، جعبه یک محصول تازه را باز کرده و محتوای درون آن را به نمایش می‌گذارند‌ به عمومی شدن این محصول سرعت بخشیدند. آنها به این محصول (گوریل و خوک) اسامی دیگری دادند و سعی کردند یک نگاه همراه با طنز را برای فروش بیشتر همراه کنند.
۶. حلقه های این منظومه پیچیده را دوباره بشمارید. اضطراب های زندگی مدرن، عطش تولید ثروت، نیاز به مُد مصرف کننده، بیش‌فعالی بلاگر و ولاگر تبلیغی و نهایتا آنلاین شاپی که کالا را به خریدار می‌فروشد و چرخه را کامل می‌کند.
۷. اگر حکمرانی اقتصادی و رسانه ای ما کامل بود، با نگاه پیشینی در کلیت و جزئیت این چرخه، نقش ایفا می کرد و نه آنکه با نگاه پسینی، به دنبال انگشت اشاره این و آن به هر سو بدود.
۸. تحریک مذهبی و دینی در این موارد سم است. مسائل در "افشای رسانه ای" و "تسویه حساب علنی" حل نمی شود بلکه از این رهگذر، بازار فروش غیررسمی و تمسخر مذهب شدت می گیرد.
۹. در سال های گذشته از دمپایی با اسم جلاله تا ماگ فاطمه زهرا خبرسازی شده و به نظر می رسد هنوز بر همان ریل در حرکتیم.در این پازل، مخاطب مذهبی به ایجاد تنفر و تقابل با ساختار می رسد و مخاطب خاکستری هم به تمسخر و دلسردی از سرکوب خواهد رسید.
۱۰. شفافیت در فرایندها، نظارت بر امور و مهمتر، تعریف راه گزارش مردمی (report) می تواند بسیاری از حواشی را به قاب رسانه نیاورد و گسل های اجتماعی و اقتصادی را فعال نکند بشرط آنکه فقط پلتفرم، گیرنده گزارشات نباشد و به جای برخورد نمایشی، به اصلاح عملکردی برسیم.



undefinedپیوستن به کانال سواد رسانه محمد لسانیble.ir/join/GW6jYHZGg2

| اینستا | سایت | آپارات| آدرس پیامرسان‌ها |

۶:۲۹

بازارسال شده از دانشگاه بین‌المللی سوره
thumbnail
نشست «بازشناسی آرایش رسانه‌ای در جنگ ۱۲روزه و ترسیم سناریوهای توفیق در روایت سازی» ویژه استادان دانشگاه بین‌المللی سوره برگزار شد.
این نشست چهارشنبه ۱۶ مهرماه، به همت بسیج اساتید و با همکاری معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه، با حضور «محمد لسانی» مشاور رسانه و مدرس سواد رسانه‌ای، در سالن شهید آوینی دانشگاه بین‌المللی سوره برگزار شد.
undefinedundefined دانشـگاه بیـن‌المـللی سـوره undefinedundefinedاینستاگرام | تلگرام | بله | ایتا | سروش‌پلاس | روبیکا

۵:۱۰

بازارسال شده از دانشگاه بین‌المللی سوره
thumbnail
undefinedگزارش تصویری جلسه بسیج اساتید در مورخ 1404.07.16 با عنوان "بازشناسی آرایش رسانه ای در جنگ ۱۲روزه و ترسیم سناریوهای توفیق در روایت سازی" با حضور محمد لسانی مشاور رسانه و مدرس سواد رسانه ای
undefinedundefined دانشـگاه بیـن‌المـللی سـوره undefinedundefinedاینستاگرام | تلگرام | بله | ایتا | سروش‌پلاس | روبیکا

۵:۱۱

بازارسال شده از دانشگاه بین‌المللی سوره
thumbnail

۵:۱۱

بازارسال شده از دانشگاه بین‌المللی سوره
thumbnail

۵:۱۱

بازارسال شده از دانشگاه بین‌المللی سوره
thumbnail

۵:۱۱

بازارسال شده از دانشگاه بین‌المللی سوره
thumbnail

۵:۱۱

بازارسال شده از دانشگاه بین‌المللی سوره
thumbnail

۵:۱۱

بازارسال شده از دانشگاه بین‌المللی سوره
thumbnail

۵:۱۱

thumbnail
دو کلیدواژه اول در "ابر کلمات بیانات رهبر انقلاب":
ایران: ۳۹ جوان: ۳۶
آنچه ایران را به قله می‌رساند، نیروی کار و خلاقیت جوانان است.

undefinedپیوستن به کانال سواد رسانه محمد لسانیble.ir/join/GW6jYHZGg2

| اینستا | سایت | آپارات| آدرس پیامرسان‌ها |

۱۹:۰۳

thumbnail

۱۹:۰۳

thumbnail
undefined براساس پژوهشی تازه، نیمی از پاسخ‌های هوش مصنوعی درباره اخبار، نادرست است

undefinedپیوستن به کانال سواد رسانه محمد لسانیble.ir/join/GW6jYHZGg2

| اینستا | سایت | آپارات| آدرس پیامرسان‌ها |

۱۳:۲۴

thumbnail
undefined چهار تاسف:۱. گوینده ای که بزرگی حمله را ندید و برداشت از شنیده ها کرد۲. سازمان رسانه ای که الکن و بی زبان است ۳. ناقلانی که به جای دیدن نقش عیان دشمن به اتهام زنی داخلی پرداختند۴. مسوولانی که گزارش رسمی برای تنویر افکار عمومی و ثبت در تاریخ منتشر نکردند

undefinedپیوستن به کانال سواد رسانه محمد لسانیble.ir/join/GW6jYHZGg2

| اینستا | سایت | آپارات| آدرس پیامرسان‌ها |

۳:۵۲

thumbnail
undefined مرغ‌های تریاکی و کولاکی که فیکسازان به راه انداختند
۱. پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ یک اکانت در شبکه ایکس فیلم اظهارات مجری تلویزیون در مورد دادن تریاک به مرغ ها را منتشر می کند.
۲. این فیلم جدید نبود و ۵ سال و نیم قبل در تیرماه ۱۳۹۹ از شبکه سلامت پخش و همان زمان تکذیب شده بود.
https://salamattv.ir/news/176468
۳. نکته جالب اینکه قبل از رسیدن شایعه به تلویزیون در بهمن سال ۹۸ این خبر در گوشی که در گفتگوهای عمومی ذکر می‌شد، تکذیب شده بود اما مجری شبکه سلامت، بی توجه به تکذیبیه قبلی، آنرا روی آنتن زنده گفت.
۴. کانال‌های خبری که می‌دانند مردم به غذا و سلامت اقلام سفره حساس هستند در انتشار آن از هم سبقت می‌گیرند به نحوی که در روز شنبه ۱۷ آبان فقط در پلتفرم تلگرام به آمار ۹۳۷ هزار مشاهده می‌رسد و جزو برترین مطالب در جدول رکوردهای ویو و مشاهده می‌نشیند .
۵. اینکه فیلم قدیمی تیر ۱۳۹۹ در کشور ما دوباره احیا و زنده می‌شود و کسی به این نکته اشاره نمی‌کند بلکه همه به دنبال جواب به مطلب کذب ۵ سال و نیم قبل هستند نشان می‌دهد بازی‌ساز و بازی‌خورده در رسانه وجود دارد و متاسفانه در این مورد هم مثل دهها مورد دیگر، نظام ولنگار و رهای رسانه ای که بدون راستی آزمایی و فکت چک در سردرگمی به سر می‌برد یکی از علت العلل ها است.
۶. خطی را در رسانه می‌بینم که تمام شایعات مربوط به سلامت از سم در شیر، ذرت، سبزیجات، مرغ و ... را که در سالهای قبل منتشر شده بوده بصورت یکجا برای هراس افکنی دوباره زنده و وایرال می‌کند اما نه خبرنگار، اتحادیه، کارشناس و رسانه ما هیچکدام به آن آگاه نیست و درون میدانی بازی می‌خورد که بازی‌ساز آن، دیگری است!
undefinedپیوستن به کانال سواد رسانه محمد لسانیble.ir/join/GW6jYHZGg2

| اینستا | سایت | آپارات| آدرس پیامرسان‌ها |

۷:۵۳

thumbnail

۷:۵۳

thumbnail
#سرمقاله#همشهری
undefined عبور از نگاه صفر و صدی در‌حکمرانی فضای‌مجازی
حکمرانی هوشمند در فضای مجازی، با فیلتر و رفع فیلتر تعریف نمی‌شود. راه درست، ایجاد اکوسیستمی پایدار، مسئول‌سازی پلتفرم‌ها و تقویت نهادهای سیاستگذار است تا کشور بتواند از حالت انفعال خارج شود و از تهدیدهای فناورانه، فرصت بسازد.
undefined کامل بخوانید:https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/266913/

undefinedپیوستن به کانال سواد رسانه محمد لسانیble.ir/join/GW6jYHZGg2

| اینستا | سایت | آپارات| آدرس پیامرسان‌ها |

۳:۳۴

thumbnail
undefined*پس‌لرزه‌های افشای مکان حساب های کاربری!*
ترامپ قبلا اسکرین‌شات مطلبی در تملق از خودش را بازنشر کرده‌بود که الان معلوم شده بر خلاف ادعای آمریکایی بودن ، مستقر در هند است و نام کاربری آن از مارس ۲۰۲۲ چهار بار تغییر کرده‌است. حساب «TRUMP_ARMY_» بیش از نیم میلیون دنبال‌کننده دارد و حتی سناتورهای جمهوری‌خواه آن را دنبال می‌کنند!

undefinedپیوستن به کانال سواد رسانه محمد لسانیble.ir/join/GW6jYHZGg2

| اینستا | سایت | آپارات| آدرس پیامرسان‌ها |

۲۰:۲۵

thumbnail
حساب «ایوانکا نیوز» که به عنوان حساب هوادار دختر دونالد ترامپ فعالیت می‌کند و بیش از یک میلیون دنبال‌کننده دارد طبق گفته ایکس، در نیجریه است و نام کاربری آن از سال ۲۰۱۰، یازده بار تغییر کرده است.
undefinedپیوستن به کانال سواد رسانه محمد لسانیble.ir/join/GW6jYHZGg2

| اینستا | سایت | آپارات| آدرس پیامرسان‌ها |

۲۱:۰۶