بله | کانال محمد لسانی
عکس پروفایل محمد لسانیم

محمد لسانی

۶۸۰عضو
عکس پروفایل محمد لسانیم
۶۸۰ عضو

محمد لسانی

undefinedمدرّس و مروّج #سواد_رسانهundefinedطرّاح و راهبَر کمپین‌های تبلیغاتی
undefined پلی به #دنیای_جذاب_رسانه
undefined️ مجری و سردبیر موسس فرهنگسرای رسانهرزومه در سایت: www.mlesani.ir/about
undefinedدعوت و همکاری: @Lesani_ir

undefinedAparat.com/lesaniundefinedBle.ir/lesaniundefinedT.me/lesani
undefined عروسک دست دیگران نباشید!
undefinedمحمد لسانیمدرس و مروّج سواد رسانه

۱. زندگی مدرن با استرس و اضطراب، فشار و خلأهای عاطفی هیجانی همراه است. همین مسئله باعث تولید محصولاتی با عنوان فیجت(Fidget) و اسکویشی (Squishy) شده تا افراد به آنها ضربه بزنند و آنها را بفشارند. تخلیه هیجان و سرابی از آرامش تنها رهاورد این محصولات است.
۲. کمپین ها و پویش های شبکه اجتماعی پیش از این نیز در معرفی و فروش فیجت ها پیشرو بودند. مورد جهانی و موفق آن، "اسپینر" بود که توانست گردش بزرگی در سرمایه به وجود بیارد و یک مد رفتاری زودگذر را بسازد.
۳. تیک تاکرها در این شبکه اجتماعی که جوان ترین کاربران جهان را در خود جای می دهد به فیجت "خوک اسکویشی" پرداختند. استفاده از آن فقط محدود به کودکان نشد و حتی در بین بزرگسالان نیز رواج یافت چرا که در مکان های پراسترس همچون محل کار قرار می‌گرفت.
۴. خوک اسکویشی فقط یک کالا بود و تولیدکنندگان برای سود بیشتر به زوج و خانواده خوک نیز فکر کردند تا کالای بیشتری بفروشند. اینگونه بود که برند DGUSO به گوریل ضداسترس ( Gorilla Stress Relief Toy) نیز در کنار آن فکر کرد.
۵. اینستاگرامرها و بخصوص یوتیوبرهایی که به آنباکس ( Unboxing) مشغولند و به‌طور زنده یا در قالب یک ویدیو، جعبه یک محصول تازه را باز کرده و محتوای درون آن را به نمایش می‌گذارند‌ به عمومی شدن این محصول سرعت بخشیدند. آنها به این محصول (گوریل و خوک) اسامی دیگری دادند و سعی کردند یک نگاه همراه با طنز را برای فروش بیشتر همراه کنند.
۶. حلقه های این منظومه پیچیده را دوباره بشمارید. اضطراب های زندگی مدرن، عطش تولید ثروت، نیاز به مُد مصرف کننده، بیش‌فعالی بلاگر و ولاگر تبلیغی و نهایتا آنلاین شاپی که کالا را به خریدار می‌فروشد و چرخه را کامل می‌کند.
۷. اگر حکمرانی اقتصادی و رسانه ای ما کامل بود، با نگاه پیشینی در کلیت و جزئیت این چرخه، نقش ایفا می کرد و نه آنکه با نگاه پسینی، به دنبال انگشت اشاره این و آن به هر سو بدود.
۸. تحریک مذهبی و دینی در این موارد سم است. مسائل در "افشای رسانه ای" و "تسویه حساب علنی" حل نمی شود بلکه از این رهگذر، بازار فروش غیررسمی و تمسخر مذهب شدت می گیرد.
۹. در سال های گذشته از دمپایی با اسم جلاله تا ماگ فاطمه زهرا خبرسازی شده و به نظر می رسد هنوز بر همان ریل در حرکتیم.در این پازل، مخاطب مذهبی به ایجاد تنفر و تقابل با ساختار می رسد و مخاطب خاکستری هم به تمسخر و دلسردی از سرکوب خواهد رسید.
۱۰. شفافیت در فرایندها، نظارت بر امور و مهمتر، تعریف راه گزارش مردمی (report) می تواند بسیاری از حواشی را به قاب رسانه نیاورد و گسل های اجتماعی و اقتصادی را فعال نکند بشرط آنکه فقط پلتفرم، گیرنده گزارشات نباشد و به جای برخورد نمایشی، به اصلاح عملکردی برسیم.



undefinedپیوستن به کانال سواد رسانه محمد لسانیble.ir/join/GW6jYHZGg2

| اینستا | سایت | آپارات| آدرس پیامرسان‌ها |

۶:۲۹