عکس پروفایل کتابخانه عمومی شهید مطهری سنندجک

کتابخانه عمومی شهید مطهری سنندج

۴۷عضو
بازارسال شده از زکیه لطفی
@ketabkhooon_botسیزدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی را از طریق ربات کتابخون در پیام بله شرکت کنید.‌

۷:۲۲

thumnail
#مناسبتی#معرفی_کتاب undefinedبه مناسبت شهادت شهید آیت الله سید محمد علی قاضی طباطباییundefined
نام کتاب: یاران امام به روایت اسناد ساواک (کتاب سیزدهم ـ جلوه محراب شهید قاضی طباطبائی) ناشر: مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات انقلاب اسلامی ایران برای شکل گیری، پیروزی و ثبات و قوام خود شهدای بسیاری را تقدیم تاریخ و اسلام نموده است. از میان آن شهیدان میتوان گران قدرترین و عزیزترین آنان را شهید محراب بر شمرد. چرا که اگر شهدای عزیز دیگر تنها در جهاذ اصغر مبارزه با دشمنان بیرونی و مادی به پیروزی رسیدند و به فوز عظیم شهادت نایل آمدند، این گرانمایگان هم از معرکه نبرد جهاد اصغر و هم عمری در ستیز جهاد اکبر سرافراز بیرون آمدند. در میان شهدای محراب نیز آنکه بر دیگران فضل تقدم دارد و این خلعت زیبا و فاخر را در بر کردهاست، شهید بزرگوار حضرت آیتالله سید محمدعلی قاضی طباطبائی است که به دست شقیترین و منفورترین مردم روزگار خود یعنی گروه منحرف فرقان به شهادت رسید. کتاب حاضر در کنار اسناد ساواک که به علت فراوانی آن حکایت از حساسیت و اهمیت وجود ایشان و فعالیتهای سیاسی شان دارد، مقدمهای مستوفا نیز از زندگی آن مرد بزرگ که تمامی شئون زندگی او را در بر میگیرد، به دست داده است. مقدمه این کتاب اولین تجربه مبارزاتی ایشان را چنین بازگو میکند: به دنبال تسلط رضاخان بر مقدرات کشور و گسترش ظلم و ستم و اسلام ستیزی و مخالفت علما و روحانیت آگاه تبریز با سیاستهای رضاخان و حضور پدر بزرگوار آیت الله قاضی طباطبایی در کنار سایر روحانیون بیدار در سال 1347 'û ش هنگامی که سید محمدعلی نوجوانی 16 ساله بود به دستور حکومت دست نشانده رضاخان وی همراه پدر بزرگوارش به تهران تبعید و برای دو ماه در آنجا اقامت اجباری داشتند و از آنجا برای یک سال به مشهد مقدس تبعید گردیدند... پس از تحصیل در شهرستان قم و از آنجا به نجف اشرف و در محضر اساتید بزرگ آن روزگار حوزههای علمیه شیعه (ایران و نجف) به چنان درجه ای از علم و تقوی دست یافت که تمامی کسانی که او را میشناختند زبان به اذعان و اعتراف گشودند. مقدمه این کتاب، 43 اثر قلمی چاپ شده و چاپ نشده از وی را به خوانندگان گرامی معرفی کرده که هر یک به تنهایی بازگو کننده مراتب علم و فضل ایشان است و از آن روی که علمای بزرگ اسلام تنها به افرادی که در کنار علم و فضل، تقوی و امانت داری آنا محرز باشد اجازة روایت از معصومین علیهم السلام را میدهند، در صفحه 9 مقدمه مشاهده میکنیم که بیست تن از مراجع و فقهای بزرگ شیعه به ایشان اجازه روایت داده اند. کتاب حاضر اولین دستگیری ایشان را به سال 1342 و زندانی شدن در زندان قزل قلعه میداند و دستگیری مجدد وی به نقل از خود آن شهید، پس از آزادی از زندان و استقبال با شکوه مردم از ایشان است: «ساواکیها به خانه ام ریخته و مرا دستگیرکردند. چند نفر از پاهایم و چند نفر از سرو دستهایم گرفته و همانطور مرا به کوچه بردند و ماشین سوار کردند و به سلطنت آباد تهران انتقال دادند.» این کتاب نیز مانند دیگر کتب، طبع این مرکز دارای گویاسازی است که به قدر میسور از ابهامات اسناد مهم کاسته است. اگر چه همانگونه که اشاره شد زندگی علمی و فقهی ایشان که آکنده از فضل و تقوی بود بر اهل فضل و دیگر کسانی که او را میشناسند پوشیده نیست لیکن زندگی سیاسی ایشان که متاسفانه تاکنون از منظر اهل تحقیق مکتوم مانده است به اعتراف اسناد ساواک بسیار درخشان است لذا هر پژوهشگری را بایسته است تا از طریق مطالعه این کتاب به قطعات ناپیدا و ناگفتة زندگی ایشان دست یابد.
#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور#کتابخانه_عمومی_شهید_مطهری_سنندج#حامد_امیریان_کتابدار
#vnmplib#lib_motahari_sanandaj

۷:۵۰

thumnail
#مناسبتیundefinedروز فرهنگ عمومی مبارک بادundefined
شورای فرهنگ عمومی 14 آبان‌ماه را در تقویم سال 1387 به نام "روز فرهنگ عمومی" نامگذاری کرد. روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی اعلام کرد در چهارصد و شصت و ششمین جلسه این شورا روز 14 آبان که مصادف با تصویب آئین‌نامه شورای فرهنگ عمومی است، به نام روز فرهنگ عمومی مصوب گردید. فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقاید،‌ارزشها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می‌کند و فراتر از گروهها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است. بر این اساس فرهنگ عمومی از سه حوزه اصلی ارزشها، عقاید، باورها و هنجارها تشکیل یافته است. در کشور ایران به دلیل اهمیت خاصی که به این موضوع داده می‌شود روز ۱۴آبان به نام روز فرهنگ عمومی نام گذاری شده است و این امر ضرورت توجه و بررسی به این مفهوم را بیان می‌کند. در مقاله حاضر ضمن تعریف فرهنگ و فرهنگ عمومی، ضرورت توجه به آن در کشور ایران و فرهنگ عمومی جامعه اسلامی از منظر جامعه شناختی مورد بررسی قرار می‌گیرد. ابعاد و دامنه مفهومی که به عنوان «فرهنگ» می شناسیم، آنقدر عمیق و وسیع است که مشکل می‌توان آن را در قالب تعریفی مشخص و محدود گنجانید. با مراجعه به بحثهای جامعه شناسان و صدها توصیف و تعریف از «فرهنگ» بطور کلی می‌توان دریافت که از ارزشها و اعتقادات و باورها گرفته، تا منش و خصائل و هنجارها و ادبیات و هنر و معماری، آئین‌ها و افسانه و اسطوره همگی ذیل مجموعه فرهنگ می‌گنجد. مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی یکی از کم تعریف پذیرترین مفاهیم است که گاه برخی آن را پدیده‌ای انسانی دانسته‌اند که همه پدیده‌های انسانی را در برگرفته و در مقابل طبیعت قرارش داده‌اند و گاه نیز صرفاً شامل بقایایی به حساب آورده‌اند که شامل همه چیزهایی می‌شود که نمی‌توان آنها را در مفاهیم سیاست، اقتصاد و دین جای داد. برخی از مؤلفان امروزی نیز برآنند تا فرهنگ را یک بعد همیشه حاضر از زندگی اجتماعی افراد بدانند. فرهنگ در واقع در چهار راه اندیشه و احساس قرار گرفته و آن را باید در حوزه اجتماعی، معادلی دانست برای نظام روانی احساسی که به غرایزها ساختار می‌دهد. بازنمایی و جهان بینی را برای ما ممکن می‌کند و میان امر واقعی و امر خیالی از میان نمادها، اسطوره‌ها، هنجارها، آرمان‌ها و ایدئولوژیها رابطه ایجاد می‌کند. به بیان ساده، فرهنگ، یک پدیده اجتماعی است که از سویی در تلاش انسانها برای پاسخگویی به نیازهای گوناگونشان پدید می‌آید و از سوی دیگر راهنمای فکر و عمل انسانها برای رفع نیازهایشان است. مثلاً در یک جامعه نیاز به غذا باعث ایجاد روش خاصی برای کشت و کار می‌شود که در اثر گذشت زمان، ‌خوگرفتن به این روش و تکرار روش توسط اعضای جامعه بخشی از فرهنگشان می‌شود.
#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور#کتابخانه_شهید_مطهری_سنندج#نوشین_کمانگرپور_مسئول_کتابخانه
#vnmplib#lib_motahari_sanandaj

۷:۱۴

بازارسال شده از حامد امیریان
thumnail

۱۰:۴۰

بازارسال شده از ManiMani
thumnail
#مناسبتی#روزپرستار200 سال پیش در چنین روزی فلورانس نایتینگل در فلورانس شمال ایتالیا زاده شد.
فلورانس در ۱۲ می‌۱۸۲۰ در ویا کلمبیا در نزدیکی پورتا رومنس شهر فلورانس متولد شد. این منطقه بر تپه‌ای بلند در قلب شهر فلورانس جای دارد. زادگاه فلورانس نایتینگل عمارتی است در زمینی سرسبز با نمایی عالی. ساختمان اصلی آن در دهه ۱۴۰۰ میلادی بنا نهاده شده و مالکیت آن متعلق بود به خانواده‌ای به نام «سرراجی». مالکیت این خانه چندین بار دست به دست شد و نهایتا به خانواده نایتینگل رسید. بعدها در ایام جنگ جهانی اول، بدل به بیمارستان شد.
او نخستین زنی بود که از ملکه ویکتوریا نشان افتخار شایستگی بریتانیا را دریافت کرد. پدر فلورانس نایتینگل، فرماندار و توانگر و مادرش از یک خانواده خیرخواه بود و او را از کودکی برای سرکشی به بیمارستان‌ها همراه می‌‌برد.
نایتینگل در خاطراتش می‌‌نویسد که با عروسک‌هایش بازی بیمار و پرستار می‌‌‌‌‌‌‌‌کرده و شبها ندایی می‌شنیده که او را برای کمکبه بیماران فرا می‌خوانده است.خانواده‌اش به خاطر آلودگی بیمارستان‌‌ها مخالف علاقه‌اش بودند اما او کتاب‌‌های پزشکی را می‌خواند و هرگاه یکی از بستگانش بیمار میشد از او پرستاری و نگهداری می‌کرد.
۳۱ ساله بود که به آلمان رفت و در رشته پرستاری تحصیل و کارآموزی کرد.
۳۳ ساله بود که سربازان بریتانیایی در جنگ میان روس و عثمانی شرکت کردند و وخامت اوضاعشان چنان شد که گزارشگر تایمز نوشت: «آیا در تمام انگلستان چند زن فداکار پیدا نمی‌شوند که پرستاری زخمی‌های فلک‌زده را در اینجا بپذیرند؟ »در پی آن وزیر جنگ انگلیس او را برای کمکبه سربازان به کریمه روسیه فرستاد.
از آنجا که او در ریاضیات هوش و استعداد بسیار داشت، برای تشریح پدیده‌های چرخشی و تکراری، نمودارهای مارپیچ را طرح و ثبت کرد و از این کار برای برنامه‌‌ریزی و سازماندهی پرستاران جنگی بهره برد.
گرچه در آغاز مردها حاضر به همکاری با او و پذیرش مدیریتش نبودند، اما پیگیری او سر انجام نتیجه داد. از آنجا که شبها چراغ به دست به بیماران سرکشی میکرد، لقب “بانوی چراغ به دست” گرفته است.#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور#کتابخانه_شهید_مطهری_سنندج #ماندانا_صدیق_وزیری_کتابدار#vnmplib#lib_motahari_sanandaj

۷:۵۷

بازارسال شده از ManiMani
thumnail
#معرفی_کتابزندگینامه: دوریس لسینگ (۱۹۱۹- ۲۰۱۳)دوریس می تیلور برنده جایزه نوبل ادبی ۲۰۰۷، در ۲۲ اکتبر ۱۹۱۹ از والدینی انگلیسی در کرمانشاه ایران متولد شد.والدین او در سال 1925 به رودزیای جنوبی که اکنون زیمبابوه نامیده می‌شود، رفتند و او سال‌های کودکی و نوجوانی را در مزرعه‌ای در این کشور گذراند.او  بعدها از "تنهایی جهنمی"اش در این دوران یاد می‌کرد. او در کتاب "خنده آفریقا: چهار دیدار از زیمبابوه" که در سال 1992 منتشر شد، بازگشتش به این کشور را در سال  1982 توصیف کرد.او در 15سالگی مدرسه را ترک کرد و از آن پس تحصیل را به طور شخصی ادامه داد.جای تعجبی نبود که او در اولین فرصت برای گریز از این وضعیت استفاده کرد و  در سال 1936 با فرانک ویزدام ازدواج کرد، اما در سال 1939 با دو فرزند از او طلاق گرفت. او سپس با فعال سیاسی آلمانی گاتفرید لسینگ ازدواج کرد، اما در سال 1949 از او هم طلاق گرفت و با پسر کوچکش و دست‌نوشته اولین رمانش "سبزه آواز می‌حواند" به انگلیس رفت.این کتاب که توصیف پرحرارتی از سرکوبی نژادی و استعمار است،  در سال بعد با موفقیت بسیار به چاپ رسید.تمایلات سیاسی رادیکال او باعث پیوستن او به حزب کمونیست انگلیس شد، اما در سال 1956 در هنگام اشغال مجارستان بوسیله شوروی از حزب استعفا داد و دیگر به ان بازنگشت.رشته رمان‌های‌او  به نام  "کودکان خشونت" حول یک شخصیت مرکزی به نام مارتا کوئست  که بین سال‌ های 1952 و 1969 به چاپ رسید، برای اولین بار به عنوان یک نویسنده و فمینیست به او اعتبار بخشید.خود او در این باره گفت: "من در دهه 1960 یک فمینیست فعال نبودم. هرگز هم نبوده‌ام. من هیچ وقت این جنبش را دوست نداشتم، زیرا بیش از حد بر ایدئولوژی مبتنی بود. نسبت‌هایی که در این مورد به من داده می‌شود، حقیقت ندارد."لسینگ در دهه 1980 که محبوبیتش در حال افول بود، تصمیم گرفت تا اهمیت نام نویسنده در انتشار کتاب به آزمون بگذارد و برای همین رمانش را با نامی مستعار برای ناشر فرستاد، تا رد شدن  چاپ آن را ببیند. این کتاب بعدها پس از روشن‌شدن هویت واقعی نویسنده به چاپ رسید.او در  طول سال‌ها به طور فزاینده به انتقاد صریح از اوضاع آفریقا به خصوص فساد و حیف و میل دولت‌های کشورهای آفریقایی  پرداخت. او که در سال 1956 از ورود به آفریقای جنوبی منع شده بود، نهایتا در سال 1995 پس از سقوط آپارتاید  توانست وارد آفریقای جنوبی شود.ران او در سال 1985 با نام "تروریست خوب" در مورد یک زن جوان نابالغ که به یک حلقه تروریستی می‌پیوندد، امروز  بازتابی قوی یافته است. لسینگ که در حومه لندن در هامپستد زندگی می‌کرد، در سال‌های اخیر زندگیش چندین اثر علمی- تخیلی نوشته است.لسینگ در سال ۲۰۱۳ به علت بیماری درگذشت. برخی از کتابهای ترجمه شده به فارسی این نویسنده برجسته عبارتند از: تروریست دوست‌داشتنی، فرزند پنجم، شیرین‌ترین رویاها و علف‌ها آواز می‌خوانند.لسینگ در سال ۲۰۰۷ جایزه نوبل را از آن خود کردلسینگ نویسنده ایی بریتانیایی تبار است که در کرمانشاه به خاطر شغل پدرش بدنیا آمد#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور #کتابخانه_شهید_مطهری_سنندج #ماندانا_صدیق_وزیری_کتابدار #vnmplib #lib_motahari_sanandaj

۸:۰۱

بازارسال شده از ManiMani
thumnail
#معرفی_نویسنده گونتر ویلهلم گراس (به آلمانی: Günter Wilhelm Grass) (زاده ۱۶ اکتبر ۱۹۲۷ – درگذشته ۱۳ آوریل ۲۰۱۵) نویسنده، مجسمه‌ساز و نقاش آلمانی بود. او عضو برجسته گروه ۴۷ و از نویسندگان بزرگ و معروف آلمان بود.گونتر گراس بازتاب صدای نسلی از آلمانها بود که در زمان سلطه نازیسم بزرگ شده بودند. او خود را روایتگر تاریخ از نگاه پایین‌دستی‌ها می‌دانست. وی با رویکردی معترضانه و هشداردهنده همواره در تمام رویدادهای مهم سیاسی و ادبی آلمان حضور مؤثر داشت. در سال ۱۹۹۹ گراس برنده جایزه نوبل ادبیات شد، فرهنگستان پادشاهی علوم سوئد هنگام اعلام نام او، داستان‌هایش را تصویرگر چهرهٔ فراموش شده تاریخ خواند.گونتر ویلهلم گراس، نویسنده و مجسمه‌ساز و نقاش آلمانی در سال ۱۹۲۷ در گدانسگ لهستان که در آن دوره حکومتی خودمختار داشت از پدری پروتستان و مادری کاتولیک دیده به جهان گشود. او تحت تربیت و مذهب مادر به خدمت در کلیسا پرداخت و در مراسم نمازگذاری کلیسا شرکت می‌کرد.پانزده ساله بود که برای گریز از فقر خانواده و شرایط دشوار معیشتی که با آن دست‌به‌گریبان بودند خدمت در ارتش هیتلری را پذیرفت که در هفده سالگی به لشکر دهم توپخانه‌ی اس‌اس فراخوانده شد. خدمت در ارتش هیتلر و آن‌هم در نوجوانی هیچ‌گاه گریبان این نویسنده‌ی شهیر آلمانی را از انتقادات بسیار رها نکرد. او در بیستم آوریل زخمی شد و روز هشتم ماه می که روز تسلیم رسمی آلمان نازی بود توسط نیروهای متفقین دست‌گیر شد و به اسارت نیروهای آمریکایی درآمد و نزدیک به یک سال را در بازداشت‌گاه به سر برد. او هنگام بازداشت به این هم‌کاری در ارتش نازی اعتراف کرد اما بعدها همیشه این مهم را به عنوان یک راز نزد خود نگاه داشت و آن‌را افشا نکرد تا این‌که در سال ۲۰۰۶ میلادی در رمانی که به شکلی رمانی خودزندگی‌نامه‌ای است با عنوان «در حال پوست‌کندن پیاز» از این گذشته مخفی‌نگاه‌داشته‌شده پرده برداشت و اعتراف کرد که در هفده‌سالگی برای ارتش نازی کار کرده است. بسیاری از رسانه‌ها به انتقاد از گراس پرداختند که چرا در این‌همه مدت در این مورد سکوت کرده است. او که هم‌واره به عنوان نویسنده‌ای اخلاقی و بافضیلت شناخته می‌شد مورد هجوم فراوان انتقادات قرار گرفت. گونتر گراس با شهامت اخلاقی‌ای که داشت هیچ‌گاه به توجیه گذشته‌ی خود برنیامد بل‌که آن گذشته را به عنوان گذشته‌ی ننگ‌آلود خود نام برد که هم‌واره بابت آن شرم‌گین بوده است و از همین‌رو به افشای آن پرداخته است. او از هم‌عصران خود خواست که شرایط ویژه‌ی آن زمان او را درک کنند: «ما در دنیای بسته‌ای زندگی می‌کردیم و راه دیگری در برابر خود نداشتیم، مگر این‌که در خانواده‌ای زندگی می‌کردیم که والدین خطر می‌کردند و دست‌کم در چارچوب خانه فرزندان خود را با مقاومت آشنا می‌کردند.» گونترگراس تنها یک رمان‌نویس نبود. او در دوره‌ی نوجوانی یک دوره سنگ‌تراشی را نیز در شهر دوسلدورف آلمان گذراند و در سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۲ در آکادمی هنر دوسلدورف به تحصیل طراحی و مجسمه‌سازی پرداخت. او هم‌چنین به مدت چهار سال نیز در مدرسه‌ی عالی هنرهای تجسمی برلین به این آموختن ادامه داد.هنگامی که گوراس در پاریس اقامت گزید برای مدت حدود سه سال مجسمه‌سازی را به نفع نویسندگی رها کرد البته تا سال ۱۹۵ دو بار طرح‌ها و مجسمه‌های پلاستیکی خود را در آلمان به نمایش گذاشت. طبل حلبی نخستین و معروف‌ترین اثر این نویسنده‌ی شهیر آلمانی است که حاصل سال‌های اقامت این نویسنده در فرانسه است. او ۳۲ سال سن داشت که این رمان انتشار یافت (۱۹۵۹). و پس از انتشار این اثر مهم او جای‌گاهی ویژه و ممتاز در ادبیات آلمان پیدا کرد و از مهم‌ترین نمایندگان ادبیات آلمان در جهان شناخته شد. گونترگراس ۴۰ سال پس از انتشار رمان «طبل حلبی» توانست جایزه‌ی نوبل را از آن خود کند. در سال ۱۹۹۹، کمیته‌ی جایزه‌ی نوبل او را شایسته‌ی جایزه‌ی نوبل در رشته‌ی ادبیات دانست. در همان زمان برخی به این جایزه‌ی نوبل به خاطر گذشته‌ی نوجوانی ِ گراس انتقاد کردند. کمیته‌ی نوبل در تقدیم‌نامه‌ی جایزه به شکلی پاسخ منتقدان را نیز داد که گونتر گراس «با رنگ‌های سیاه و زنده چهره‌ی فراموش‌شده تاریخ را نشان داده است… از زمان توماس مان تا کنون هیچ نویسنده‌ی آلمانی با چنین قدرتی از وجدان آزاد بشری سخن نگفته است.گونترگراس در سال ۲۰۱۳ از سوی مجله سیسرو به عنوان روشن‌فکر شماره‌ی یک آلمانی‌زبان شناخته شد. رمان طبل حلبی که نمونه‌ی برجسته‌ی سبک رئالیسم جادویی در اروپا به شمار می‌آید توسط سروش حبیبی به فارسی ترجمه شده است. از رمان‌های مشهور دیگر گراس می‌توان به «سال‌های سگی» اشاره کرد که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد. رمانی که به تلفیق واقعیت و تخیل شهرت دارد.#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور #کتابخانه_شهید_مطهری_سنندج #ماندانا_صدیق_وزیری_کتابدار #vnmplib #lib_motahari_sanandaj

۵:۴۲

بازارسال شده از ManiMani
thumnail
#معرفی_کتاب
سال های سگ اثر گونتر گراس
رمان سال های سگ در سه بخش روایت می شود. یک صاحب معدن به اسم هر براکسل، داستان «شیفت های صبحگاهی» و حکایت سال های آغازین دو شخصیت را روایت می کند: یک دورگه ی یهودی به اسم ادوارد امسل، و دوست و برادرش، والترن ماترن. در رمان سال های سگ با سگی به اسم سنتا آشنا می شویم که هاراس را به دنیا می آورد و از هاراس، سگ مورد علاقه ی رهبر کشور، پرینز به وجود می آید. هری لیبانو، روایت گر بخش دوم، «نامه های عاشقانه» است که به دخترعمویش، تولا ارسال شده اند. او از مناظر زیبای شهر دانزیگ، مخاطبین را به سال های قبل جنگ و فراتر از آن می برد. امسل که تولیدکننده ی بااستعداد و نابغه ی مترسک هایی به شکل انسان است، شروع به تولید سربازان نازی مکانیکی و شبیه به انسان می کند اما ماترن که خود، سربازی نازی است، او را موشی کثیف خطاب کرده و دندانش را می شکند. اکنون رمان سال های سگ در نوسان کامل است و درست به جنگ و زمانی منتهی می شود که پرینز، صاحب خود را ترک می کند؛ چرا که حتی سگ ها هم آستانه ی تحملی دارند. والترن ماترن، روایت گر بخش سوم به نام «مترنیاد» است و داستان پیش روی مأموریت انتقامش در آلمان پس از جنگ را تعریف می کند. او به همراهی پرینز، به دنبال عاملین جنایات نازی ها و بردار گمشده اش، امسل می گردد. ماترن که به شکل فعالی، مأموریت انتقام بسیار بدیع[وبه گونه ای فلج کننده]خود را پیش می برد، درنهایت به یک بازدیدکننده از معدن هر براکسل تبدیل شده و آن را پر از مترسک هایی مکانیکی می یابد که آماده اند برای ایجاد یک شورش به سطح زمین منتقل شوند.#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور #کتابخانه_شهید_مطهری_سنندج #ماندانا_صدیق_وزیری_سنندج#vnmplib #lib_mothari_sanandaj

۶:۳۱

بازارسال شده از مسئولین کتابخانەهای عمومی سنندج
thumnail

۵:۳۵

بازارسال شده از مسئولین کتابخانەهای عمومی سنندج
thumnail

۵:۳۵

thumnail
#خواندن_برای_همدلی #سی_و_دومین_دوره_هفته_کتاب_کتابخوانی
بازدید از کتابخانه شهید مطهری سنندج به مناسبت هفته کتاب
#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور#کتابخانه_شهید_مطهری_سنندج#حامد_امیریان_کتابدار
#vnmplib#lib_motahari_sanandaj

۱۴:۳۳

thumnail

۱۴:۳۳

thumnail

۱۴:۳۳

بازارسال شده از شبکه کتابخوانان استان کردستان
thumnail
#مناسبتی #خواندن_برای_همدلی#کتاب_کتابخوانی_هفته_کتاب#روز_کتابدارپوراندخت سلطانی شیرازی، مشهور به پوری سلطانی (زاده ۱ شهریور ۱۳۱۰ − درگذشته ۱۶ آبان ۱۳۹۴) از پایه‌گذاران علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران، استاد گروه کتابداری کتابخانه ملی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بود. وی را به عنوان «مادر کتابداری نوین ایران» می‌شناسند. او طی پنجاه سال کار مستمر، تأثیر بسزایی بر فعالیت و شکل‌گیری کتابخانه ملی ایران داشته‌است. پوری سلطانی همسر مرتضی کیوان، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی بود.پوری سلطانی پس از مهاجرت به انگلستان در دهه ۱۳۳۰، تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه کمبریج تکمیل کرد و پس از بازگشت به ایران در کتابخانه بانک مرکزی مشغول به کار شد.پوری پس از تحصیل در رشته کتابداری با تأسیس مرکز خدمات کتابداری، تحول چشمگیری در توسعه کتابداری در ایران ایجاد کرد. او و همکارانش با همه توان کوشیدند تا کتابخانه ملی ایران را به سطح علمی و فنی بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ملی دنیا برسانند. همچنین سهم او در شیوه‌های نوین طبقه‌بندی کتاب اسناد و مدارک و حفظ میراث مکتوب ایران و کمک به محققین رشته‌های مختلف در یاد و خاطر بسیاری از پژوهشگران باقی است.او همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد گروه کتابداری کتابخانه ملی ایران بوده‌است و جایزه ترویج علم ایران را از جانب انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران دریافت کرده‌است.#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور#کتابخانه_شهید_مطهری_سنندج #ماندانا_صدیق_وزیری_کتابدار #vnmplib #lib_motahari_sanandaj

۱۴:۵۷

thumnail
#مناسبتی #معرفی_کتاب
undefinedبه مناسبت بزرگداشت ابونصر فارابی undefinedکتاب:فارابینویسنده:عباس جهانگیریان
ابو نصر محمد بن محمد فارابی (حدود سال ۲۶۰ ه.ق در فاراب (اترار کنونی) – ۳۳۹ ه.ق در دمشق)از بزرگترین فلاسفه و دانشمندان عصر طلایی اسلام است.فارابی در علم، فلسفه، منطق، جامعه شناسی، پزشکی، ریاضیات و موسیقی تخصص داشت. بیشترین آثار او در زمینه فلسفه، منطق، جامعه شناسی و همچنین دانشنامه نویسی بود. فارابی به مکتب نوافلاطونی تعلق داشت که سعی داشتند تفکرات افلاطون و ارسطو را با الهیات توحیدی هماهنگ کنند و در فلسفه اسلامی نیز از جمله اندیشمندان مشایی محسوب می شود. فارابی شرح های ارزشمندی بر آثار ارسطو نگاشته و به سبب همین او را معلم ثانی خوانده اند. وی آثاری نظیر «الجمع بین الرایین»، «اغراض ما بعدالطبیعه ارسطو»، «فصول الحکم» و «احصاءالعلوم» را از خود به یادگار نهاده است. در قرون وسطی آثاری چند از او به زبان لاتین برگردانده شده اند و او به خوبی در غرب نیز شهرت یافته است.
پدر و مادر فارابی از ایرانیانی بودند که به ترکستان مهاجرت کرده بودند.مقام فارابی در تاریخ فلسفهفارابی در صدر دورانی از تاریخ و فرهنگ اسلامی قرار دارد که از جهاتی میتوان آن را دوره تجدید حیات علم و فلسفه خواند و بی مناسبت نیست که او را معلم ثانی خوانده اند . او در حقیقت مجدد فلسفه و موسس فلسفه اسلامی است فلسفه ای که در عالم اسلام گسترش پیدا کرد و تاریخ ان از زمان فارابی تا کنون ادامه دارد.
موضوع فلسفه از نظر فارابی « وجود من حیث هو وجود » یا مطلق وجود است . ارسطو گفته بود که موضوع فلسفه اولی مطلق وجود است و فارابی توجه خاصی به ارسطو و آثار وی داشته است فلسفه مجموعه نظر ها و آرای موفق و مخالف نیست همچنین از شاگردان ارسطو آموخته بود که فلسفه تشبه بالاله است یعنی آگاهی به نظام موجودات و ترتیب قوا و چگونگی حدود افعال .در نظر فارابی فیلسوف رییس مدینه است و چنان که خداوند عالم را اداره میکند فیلسوف هم امور مدینه را نظم میبخشد از این بیان استنباط میشود که فارابی به فلسفه سیاسی توجه بیشتری داشته است .فارابی هرگز نمیخواسته سیاست را با فلسفه توجیه کند او سیاست را از فلسفه به نحو منطقی نیز استنتاج نکرده است و فلسفه صورت قوام مدینه است و با آن در آن نیست میان اجزا مدینه و اهل آن نسبت مدینه با عالم طبیعت و یا مبدا عوالم بیان میشود. علاوه بر این فلسفه عین آرای اهل مدینه فاضله است که در وجود رئیس مدینه تحقق پیدا کرده است
فلسفه فارابی :فارابی شاگرد افلاطون و ارسطو بوده وبا فلسفه یونانی انس پیدا کرده است اما خود اهل آزمون و تعقل بوده و به آموختن صرف و الفاظ و عبارات استادان یونانی اکتفا نکرده است . او در فلسفه و با فلسفه ، عالمی را درک کرده است که گرچه شباهت هایی با عالم افلاطون و ارسطو دارد ولی نباید با هم اشتباه گرفتفارابی فلسفه را از یونانیان آموخت ، یعنی فلسفه از خارج به عالم اسلام آمد . اما در تفکر فارابی چنان هیئتی پیدا کرد که با عالم اسلام بیگانه نبود. درست است که او آرای فارابی ، ارسطو و افلاطون را در منطق و طبیعیات و اخلاق و مابعد الطبیعه آموخت اما آنها را چنان در یک نظام فلسفی به صورت سازگار و مناسب تالیف کرد که او را فیلسوف التقاطی نمیتوان دانستاساس فکر فارابی این بود که فلسف حقیقی یکی بیش نیست و استادان بزرگ فلسفه نمیتوانند با هم اختلاف داشته باشند زیرا مقصد آنها واحد است و در طلب حقیقت واحدند .
منطق فارابی :فارابی اهتمام خاصی به مباحث منطق داشته و آثار مهمی در این باب نوشته و کوشیده که مقام و اهمیت منطق را در زمانی که کسانی منکر آن بودند معین کند و نشان دهد که اهل علم چه نیازی به منطق دارند و نشاند دهد ه فوایدی از آن میتوانند ببرند. فارابی منطق را صناعتی می داندکه با آن عقل قوام پیدا میکند و در مواردی که دچار خلط و اشتباه می شویم ما را به راه راست هدایت میکندفارابی معقولات را به دو دسته « بدیهی » و « نظری » تقسیم میکند مرم در بدیهیات به اشتباه دچار نمیشوند . چنان که همه تصدیق میکنند که کل از جزء بزرگتر است . اما معقولات دیگر را باید با کمک فکر و قیاس درک کرد و در این امور است که به منطق نیاز پیدا میشود فارابی علم منطق را با علم نحو قیاس میکند و می گوید منطق با معقولات همان نسبتی را دارد که نحو با الفاظ دارد . همچنین فارابی منطق را قابل قیاس با علم عروض می داند . این قیاس ها از آن جهت اهمیت دارد که منطق به عنوان صورت معانی از زبان جدا میشود و در حکم صورت کلی عقل نوع بشر قرار میگیرد . ارسطو و افلاطون نیر با همین رویه به منطق نگاه میکردند
#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور#کتابخانه_عمومی_شهید_مطهری_سنندج#نوشین_کمانگرپور_مسئول_کتابخانه
#vnmplib#lib_motshari_sanandaj

۸:۰۳

بازارسال شده از ManiMani
thumnail
#معرفی_کتاب مادر و خاطرات پنجاه سال زندگی در ایران نویسنده : توران میرهادی توران میرهادی در این کتاب از نقش مادر آلمانی تبار خویش در مورد پرورش فرزندان و پیشرفت خانواده اش در سایه تربیت خانوادگی صحیح سخن می‌راند ایشان از مادرش با این سخن یاد می‌کند که باید غم های بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کرد و سراسر زندگی او مصداق بارز همین جمله بود تبدیل غم های بزرگ از دست دادن همسرش و یکی از فرزندانش در جریان سیل و تصادف برادرش در حالیکه توران خانم فقط ۱۹ سال داشت و در اروپا دانشجو بود  سبب شد تا در فکر تاسیس مدرسه فرهاد و شورای کتاب کودک و کار بزرگ فرهنگنامه ۱۴ جلدی کودک و نوجوان را به انجام رساند ایشان یکی از اعضای هیات تالیف کتاب های درسی نیز بود از دیگر کتاب‌های این بانوی گرانقدر می‌توان کتاب کار مربی کودک و گفتگو با زمان مجموعه ایی از مصاحبه ها و گفتگو هایی است که در طول پنجاه سال ترتیب داده شده است توران خانم در ۱۸ آبان ۱۳۹۵ در سن ۸۹ سالگی چشم از دنیا فرو بست اما می‌دانیم که فعالیت های او ؛ طرز تفکرش ؛ و نیز اصولی که سالها پیش در امر آموزش و پرورش بنیان گذاشت زنده و جاودان است و از سرگذشت نامه هایی است که می‌تواند به شما روحیه همکاری و تلاش برای توسعه و پیشرفت جامعه ببخشد#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور #کتابخانه_شهید_مطهری_سنندج #ماندانا_صدیق_وزیری_کتابدار #vnmplib #lib_mothari_sanandaj

۸:۴۶

thumnail
#معرفی_کتاب کتاب «حماسه میرزا کوچک خان» نوشته حمید گروگان از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 132 صفحه به چاپ رسیده است.
undefinedبه مناسبت شهادت میرزا کوچک خان جنگلیundefined
در دو قرن اخیر و بلکه در تمام چند قرنی که استعمار در اشکالی گوناگون چهره نمایانده، به جرئت می‎توان گفت، هیچ واقعع تاریخی، مصون از دخالت نیروهای استعماری نمانده است. بنابراین بررسی یک جریان تاریخ، بدون توجه به روال و خصوصیات مطامع استعماری قطعا ناقص و بلکه اشتباه است. نهضت جنگل به عنوان رویداری مهم در تاریخ معاصر ایران نیز از جمله مواردی است که هدف تیر فتنه استعمار شرق و غرب قرار می‎گیرد و مانند بسیاری از نهضت‎های اسلامی، از پشت ضربه می‌خورد. میرزا کوچک خان با درک درست موقعیت آن روزگار، به جنگل رفت و بر سر روس‎ها آن آورد که قدم به قدم از خاک ایران بیرونشان راند، اما وقتی کار به آخر رساند، خصم تازه‎ای از راه رسید.
پایان جنگ جهانی اول، یعنی نابودی روسیه تزاری؛ یعنی روی کار آمدن انقلابیون مارکسیست، و در ایران یعنی به قدرت رساندن رضا خان میرپنج، و همین جاست که سد میرزاکوچک خان هم باید شکسته شود. اما چه کسانی باید این کار ا بکنند؟ همان یاران مثلا همراه و همرزم میرزا که با روس‎ها جنگیدند ولی در پایان کار، به نفع اربایانشان به میرزا خیانت کردند، والا میرزا کوچک خان نباید این گونه شکست می‎خورد.
خیانت بعدی را هم، تاریخ نویس‎های حرفه‎ای یا مزدور و یا بی سواد کردند و کوشیدند از چهره میرزا کوچک خان، مثل بسیاری از چهره‎های ارزشمند دیگر، چیزی غیر از آنچه بود بسازند: یک چریک کمونیست که با روس‎ها جنگید و با مارکسیست‎های شوروی ارتباط داشت؛ یا یک آدم ماجراجو که می‎خواست به حکومت برسد؛ و یا هر توجیه و تفسیر دیگر. در حالی که میرزا مسلمانی مبارز بود که برای دین و وطنش می‎جنگید و هم با روسیه مخالف بود و هم با انگلیس و هم با مارکسیسم و هم با فراماسونری و هم با رضا شاه و... تنها خدا را داشت و امثال مدرس را و مردم پاکباز و مسلمان از جان گذشته فداکار را.
کتاب «حماسه میرزا کوچک خان» شامل بخش‎های «از تولد تا قیام، از قیام تا انقلاب اکتبر، از انقلاب اکتبر تا کودتای رضا خان و از کودتای رضاخان تا شهادت» است. پایان بخش این کتاب منابع و مآخذ و نمایه است.
#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور#کتابخانه_عمومی_شهید_مطهری_سنندج#نوشین_کمانگرپور_مسئول_کتابخانه
#vnmplib#lib_motahari_sanandaj

۹:۲۸

بازارسال شده از کتابخانه عمومی شهید مطهری
thumnail
#معرفی_کتاباثر مرکبنویسنده: دارن هاردیسرنوشت چیزی‌ست که خودتان آن را می‎‌سازید. اگر می‌خواهید جاده‌ی موفقیت را برای خود هموار کنید، کتاب اثر مرکب به قلم دارن هاردی می‌تواند راهگشای شما در این مسیر پرپیچ‌وخم باشد. این کتاب در ایران و کشورهای مختلف جهان با استقبال فراوانی از جانب مخاطبان روبه‌رو شده و یکی از پرفروش‌ترین‌های فهرست نیویورک تایمز و آمازون بوده است.
همه‌ی ما می‌دانیم که رسیدن به موفقیت، امری ناگهانی نیست و عوامل متعددی در تبدیل یک فرد عادی به یک انسان موفق دخیل هستند. کتاب اثر مرکب (The Compound Effect) برگرفته از تجربیات شخصی دارن هاردی (Darren Hardy) است. او سال‌ها جزو سرآمدان صنعت موفقیت و پیشرفت شخصی بوده، صدهاهزار دلار را صرف آزمودن ایده‌ها، منابع و فلسفه‌های مختلف کرده و درنهایت، ما‌حصل آن‌ها را در این اثر گنجانده است.
ما در طول روز شاهد تبلیغات وسوسه‌انگیزی هستیم که ادعا می‌کنند با تلاش کم و هزینه‌ی ناچیز، می‌توانید جوان‌تر، پولدارتر، لاغرتر و... شوید. اما واقعیت این است که هیچ موفقیتی بدون تلاش و هیچ تلاشی بدون داشتن برنامه‌ای منسجم، به نتیجه نخواهد رسید. درواقع ما ناگهانی ثروتمند نمی‌شویم، اما می‌توانیم راهکارهایی جهت ثروتمند شدن بیاموزیم و آن‌ها را به طور مداوم و دقیق جهت افزایش درآمد خود به کار ببریم. این مورد از نکات طلایی و واقعیت‌هایی‌ست که دارن هاردی آن‌ها را در کتاب اثر مرکب، سخاوتمندانه در اختیار طیف گسترده‌ای از مخاطبانش می‌گذارد.#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور #کتابخانه_شهید_مطهری_سنندج #ماندانا_صدیق_وزیری_کتابدار #vnmplib #lib_mothari_sanandaj

۱۴:۰۰

بازارسال شده از ManiMani
thumnail

۴:۵۱

بازارسال شده از کتابخانه عمومی فردوسی سنندج
undefined دستگاه‌های اجرایی کردستان فردا با یک ساعت تاخیر شروع به کار خواهند کرد
به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، با توجه به پیش‌بینی‌ هواشناسی استان مبنی بر کاهش دما و برودت هوا، ساعت آغاز به کار تمامی دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها، بانک‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی استان در روز شنبه مورخ یکم دی ماه با یک ساعت تاخیر و از ساعت ۹ صبح خواهد بود.

۱۷:۴۲