عکس پروفایل مکتبِ «مدرسه»م

مکتبِ «مدرسه»

۳۶۴عضو
thumnail
undefined پیوند نهاد آموزش با سایر نهادهای اجتماعی undefinedچه ارتباطی بین نهاد مدرسه و مسجد وجود داشته است ؟!

undefined دوره‌ی #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشناundefined جلسه‌ی سوم
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۱۹:۵۴

thumnail
undefined هم شکلی‌های سازمانی به چه دلیل رخ می‌دهند؟undefinedچرا #مدارس در نقاط مختلف دنیا شبیه به یکدیگر هستند؟؟!

undefined دوره‌ی #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشناundefined جلسه‌ی سوم
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۱۹:۵۶

thumnail
undefined جلسه چهارم: گسترش آموزش اجباری در جهان
undefined آیا آموزش عمومیِ دولتی حق مردم است یا وظیفۀ ایشان؟undefined آموزش اجباری به چه معناست و چرا والدین موظف هستند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند؟
undefined آموزش اجباری از قرن هفدهم به مرور در دنیای غرب شکل گرفت. بر اساس این ایده، دولت موظّف است شرایط تحصیل عموم مردم را فراهم کند، و از سوی دیگر مردم هم موظّف هستند فرزندان خود را هنگامی که به سن مشخصی رسیدند در مدارس ثبت‌نام کنند. امّا این مسئله در کشورهای اروپایی و آمریکا در ابتدای شکل‌گیری خود تجربه‌ای نسبتاً متفاوت را نشان می‌دهد.
undefined یکی از عوامل اصلی این تفاوت به تمایز مذهبی و بستر اجتماعی این کشورها مربوط می‌شود. در فرانسه که دولت جدید ملّی به صورت سکولار و در تقابل کامل با کلیسای کاتولیک رشد یافت، مهمترین عامل مقاومت در برابر گسترش آموزش اجباری، مذهب بود. امّا در مقابل، در آلمان که کلیسای پروتستان و دولت نزدیک به هم بودند، ماجرا کاملاً عکس فرانسه پیش رفت و مذهب عامل اصلی برای تحقق اهداف دولتی و ملّی بود.
undefined در گزارش‌های قرن هفدهمی ناظران انگلیسی از شرایط آموزشی آلمان اینگونه نقل شده که: «آموزش فقط اسماً اجباری است. مدارس چنان ریشه ای در فرهنگ و عادات مردم این سرزمین دارد که مطمئناً اگر فردا قانون آموزش اجباری الغا شود، مدارس به همین نحوی که در جریانند به کار خود ادامه خواهند داد».
undefined اما چالش اصلی آموزش اجباری حق خانواده و سرپرست است. اگر خانواده‌ای نخواهد فرزند خود را به مدرسه بفرستد و خودش مسئولیّت سوادآموزی و تربیت فرزندش را به عهده بگیرد دولت‌ها چه برخوردی با این تصمیم دارند؟
undefined این چالشی است که تاریخ آموزش اجباری آمریکا آن را بهتر نشان می‌دهد. نمونه آن در شکایت جامعه آمیش‌های آمریکا (یکی از مذاهب مسیحی) در سال 1972 برای نفرستادن فرزندانشان به مدارس دولتی به چشم می‌خورد که فرهنگ مدرسه را فرهنگی رقابتی، فردگرا و مبتنی بر پاداش خارجی می‌دانستند، حال آنکه ارزش‌های مدنظر آنها تعاون، فعالیت جمعی و رضایت درونی است.
undefined به هر حال آموزش رسمیِ دولتیِ اجباری با وجود تمام مقاومت‌ها، در دنیا مستقر و نهادینه شد و هر روز بر یک‌رنگی و مشابهت آن افزوده می‌شود. سازمان‌ها در ابتدای شکل‌گیری متناسب با نیازهای خودشان و بستر فرهنگی و اجتماعیشان دارای اختیار عمل و خلاقیت هستند؛ اما هر چه از عمرشان می‌گذر فشارهای نهادی آنها را بی اختیارتر و هم‌شکل‌تر می‌سازد. این همان چالشی است که تحوّل در مدرسه در ایرانِ امروز را به مراتب سخت‌تر از گذشته ساخته است.
undefined چهارشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰undefined دوره #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشنا
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۱۵:۱۵

thumnail
undefined نفی حق خانواده در قانون آموزش اجباری undefinedچه اعتراضاتی نسبت به قانون آموزش اجباری صورت گرفته است؟

undefined دوره‌ی #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشناundefined جلسه‌ی چهارم
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۲۱:۵۰

thumnail
undefined مدرسه و شکل گیری جامعه انضباطی undefinedسازوکار جامعه‌ی انضباطی چیست؟

undefined دوره‌ی #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشناundefined جلسه‌ی چهارم
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۴:۲۷

thumnail
undefined جلسه پنجم: مسجد یا مدرسه؟!
undefined مدرسه یا مسجد؟ مدرسه یا هیأت؟ مدرسه یا ...؟!... undefined گویا در دوره جدید در کشور ما این‌ها به پرسش‌هایی متداول در میان دغدغه‌مندان حوزه تعلیم‌و‌تربیت تبدیل شده. عدّه‌ای فقط مدرسه را بستر آموزش عمومی می‌دانند و مسئله مسجد و هیأت را مسئله‌ای متفاوت با کارکرد تربیتی تفکیک شده از #نظام_آموزش_عمومی می‌دانند؛
undefinedعدّه‌ای دیگر نقدهایی جدی به مدرسه دارند و فکر می‌کنند راهی برای اصلاح این شرایط جز حذف مدرسه و بازگشت به آموزش‌های سنتی نداریم.
undefined در این میان عدّه‌ای دیگر راه‌هایی متفاوت را درپیش گرفته‌اند و به صورت‌های متفاوتی سعی در ایجاد تعامل بین نهاد‌های نوین و رسمی با نهادهای سنتی تربیتی و آموزشی دارند. این تجربیات از شکل آشکار و پرنمودی مانند #مدارس_مسجد_محور گرفته تا مدل‌هایی نرم‌تر مانند همکاری میان مسجد و مدرسه در رفع #آسیب_های_اجتماعی_دانش_آموزی در بخش‌هایی از طرح ملی #نماد که با همکاری ۱۷ سازمان و وزارتخانه به اجرا درآمد.
undefined در این رویکرد سوم به نظر می‌رسد، #رقابت_نهادی جای خود را به #تعامل_نهادی داده است و این یعنی استفاده موثر از ظرفیت‌های موجود نهادی.
undefined نهادهای سنتی تربیتی در ایران همچون هیأت، مسجد و گونه‌های تاریخی دیگری که شاید کم‌رنگ‌تر به نظر برسند، از ظرفیّت‌های گسترده‌ای برخوردارند که به طور خلاصه می‌توان این موارد را برشمرد:
undefined ارتباط عمیق‌تر با #بستر_فرهنگی و اجتماعی ایرانundefined #داوطلبانه_بودن شرکت و فعالیت در آنها undefinedاز آن خود بودن و #حس_مسئولیت_مردمیundefinedقرار گرفتن کنش نهادی بر بستر ریشه‌دار #تعاون و #یاریگری
undefined امّا از سوی دیگر نهادها و سازمان‌های جدید هم ظرفیت‌های گسترده مکملی را فراهم آورده‌اند:undefined فراهم آوردن ظرفیت‌های ملی و قانونیپشتیبانی‌های_ستادی از صف‌های مردمیundefined ظرفیت شبکه مویرگی ادارات و مدارس در سراسر کشورundefinedظرفیت الگوسازی و تسریع تکثیر خدمات اجتماعی
undefined به نظر می‌رسد یکی از مهمترین مداخلات نهادی که در آینده باید تجربیات متنوعی از آن را بیازماییم و از بین آن گزینش‌های مثبتی داشته باشیم، تجربیات تعامل بین نهادی و استفاده از ظرفیت‌‌های نهادهای سنتی و مدرن است. در این مسیر نظام آموزش رسمی و عمومی به نظر می‌رسد به جای بی‌توجهی و یا انحصارگرایی و سلطه‌طلبی، باید به دنبال #تسهیل‌گری و #نظارت و #پشتیبانی موثّر و البته ارائه گزینه‌های بدیع و نو باشد.
undefined چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۸undefined دوره #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشنا
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۱۰:۰۶

thumnail
undefined #طرح‌نماد، بستر تعامل نهادیundefined چرا طرح نماد در مدرسه‌ها اجرا شد؟
undefined دوره‌ی #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشناundefined جلسه‌ی پنجم
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۷:۴۵

thumnail
undefined هیئت‌های مدرسه‌ای، آورده‌ای بزرگ برای مدارسundefined چگونه هیئت‌های مدرسه‌ای تعلّق به مدارس را افزایش می‌دهند؟
undefined دوره‌ی #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشناundefined جلسه‌ی پنجم
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۷:۴۶

thumnail
undefined جلسه ششم: نقطه‌های عزیمت
undefined سیستم‌های نهادی در جامعه چگونه ایجاد می‌شوند و چگونه می‌توان در ساخت و تحول آن‌ها ورود پیدا کرد؟
undefined نهادها از سه طریق ایجاد و منتقل می‌شوند:- نوآوری (نهاد از طریق نوآوری رهبران اجتماعی شکل گیرد)- تقلید (نهاد از جوامع دیگر و به تقلید از آنها سرایت کند)- وراثت (نهاد را از نسل‌های قبلی به ارث بردن)
undefined مهمترین نکته در تحلیلِ درست این سه جریان، مطابقت دادن رفتار فرد و رفتار جامعه است. فرد در هر رفتار خود توجّهات خود را به چیزی متمرکز می‌کند که اثری در درون او به جای می‌گذارد ؛ این توجه و تاثیر درونی به مرور باعث ایجاد صورت تثبیت شده آن فعل در درونش (مَلکه) می‌شود و در مرحله بعد همین ملکه یا عادات است که رفتار را جهت می‌دهد.
undefined جامعه نیز با تمرکز توجه به نوع خاصی از رفتار به مرور زمان ملکات یا رفتارهای نهادی در خود شکل می‌دهد که تغییر آن ممکن نیست مگر به سلب توجه از آن امر و توجه به چیزی تازه. اما نکته اصلی در تغییر و تحول این رفتارهایی که جامعه به آن عادت کرده است مقابله و مقاومت اجتماعی است: یعنی تحول نهادی مقدور نیست مگر به #مقاومت.
undefined این مسئله در تمام تجربیّات تحوّل نهاد تربیت در ایران به عینه قابل مشاهده است. رشدیّه که حرفی نو برای تحول آموزش مکتبخانه‌ای آورده بود ۱۰ بار مدرسه‌اش را تعطیل کردند، ساختمان مدرسه را تخریب کردند، او را از شهر خود هجرت دادند و حتی در درگیری دست او را شکسته و دانش‌آموزش را کشتند. امّا رشدیه راه خود را پیش رفت. میسیونرهای خارجی هم در تاسیس اوّلین مدارس در ایران و تثبیت قدرت ملّی خودشان در نقاط دور دست بیش از اینها سختی کشیدند و هزینه مالی و جانی دادند.
undefined اگر نهاد مدرسه به واقع نیاز به تحوّل نهادی داشته باشد، ما تا چه حد حاضر به پرداخت این هزینه و مقاومت برای اصلاح آن هستیم؟

undefined چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۵undefined دوره #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشنا
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۱۸:۳۷

thumnail
undefined مدل‌های #تقلیدگری در آموزشundefined چگونه اعمال زور و قدرت، باعث تقلیدگری می‌شود؟
undefined دوره‌ی #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشناundefined جلسه‌ی ششم
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۱۶:۴۳

thumnail
undefined مدل‌های #تقلیدگری در آموزشundefined رقابت، چگونه تقلیدگری را ایجاد می‌کند؟
undefined دوره‌ی #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشناundefined جلسه‌ی ششم
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۱۶:۴۴

thumnail
undefined جلسه هفتم: تجربه مداخلات نهادی در ایران
undefined بررسی تاریخ معاصر نهاد آموزش در ایران نشانگر تجربیّات بسیاری است که بسیاری از آنها جنبه تقلیدی داشته و تجربیات محدودی نوآورانه به نظر می‌رسد.
undefined تجربه سازمان پرورش افکار در دوره پهلوی اوّل نمادی از مداخلات صوری و دفعی ست که در کوتاه مدت به دنبال اثرگذاری عمیق و گسترده است امّا به همان سرعت افول کرده و اثری از خود به جای نمی‌گذارد.
undefined امّا برنامه‌های دوره پهلوی دوم به ویژه برنامه آمریکایی‌ها که از طریق طرح‌های توسعه و مشاوران اصل ۴ ترومن طراحی و اجرا می‌شد اثرات عمیق‌تری برجای گذاشت که برخی از این اثرات از جمله قرار دادن آموزش ذیل توسعه اقتصادی تا امروز نیز پا برجای مانده.
undefined چنین مداخلاتی بیش از هر چیز نشانگر تقلید مبتنی بر زور و مشروط‌سازی است که از طریق سازوکارهای وام‌دهی و الزام‌آوری‌های پس از آن رقم خورد.
undefined نمونه جالب توجّهی از طرح‌های پیاده شده توسط نیروهای آمریکایی اصل ۴ در ایران، برگزاری کلاس‌های خانه‌داری اختصاصی برای دختران دبیرستانی است که هدف اصلی آن تغییر در زن ایرانی و ساخت زنی بود که وابسته و علاقه‌مند به استفاده هر چه بیشتر از کالاهای خارجی در آشپزخانه و خانه مدرن خود باشد.
undefinedامّا گونه دوم مداخلات، یعنی مداخلات نوآورانه و مبتنی بر بسترهای بومی که بیش از عناصر تنظیمی به عناصر فرهنگی توجه داشته باشند نیز در تاریخ آموزش ایران نمونه‌های قابل توجهی دارد.
undefined تجربه مدارس اسلامی و تجربه مدارس عشایری بهمن‌بیگی از جمله این تجربیّات است. مدارس عشایری که ابتدا در دوره پهلوی اوّل شکل گرفت اما به دلیل عدم توجه به شرایط زندگی عشایر طرحی شکست خورده بود، با تلاش‌های بهمن‌بیگی به یکی از موفّق‌ترین طرح‌های تاریخ آموزش رسمی در ایران مبدل گشت.
undefined مهمترین عوامل موفقیّت بهمن‌بیگی را در موارد ذیل می‌توان خلاصه نمود:
undefined خروج از الگوهای مدرسه‌ای رسمی و استاندارد و استفاده از مدل مکتبخانه‌های سیارundefined پای کار آوردن ظرفیت‌های رسمی و ملّی در پایدار کردن طرح مدارس و مکاتب عشایریundefined استقرار کلاس‌ها در چادرهای عشایری سیار و همراهی با ایلundefined استفاده از نظام اقتدار ایل در طراحی نظام سلسله‌مراتبی مدارس عشایریundefined ایجاد دانشسرای عشایری برای تربیت معلّمین از خود عشایر و کاهش ارتباطات نامطلوب با خارج ایل
undefined چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۲undefined دوره #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشنا
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۲۱:۴۰

thumnail
undefined نهضت سواد آموزیundefined چرا با وجود جنگ تحمیلی، رشد با سوادان در کشور کاهش نیافت؟
undefined دوره‌ی #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشناundefined جلسه‌ی هشتم
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۸:۱۲

thumnail
undefined آموزش خانه‌داری و تحوّل بنیادین در آشپزخانه
undefinedچگونه چنین آموزش‌هایی به دنبال تغییر هویّت زن ایرانی بود؟

undefined دوره‌ی *#آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشنا
undefined جلسه‌ی هشتم
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۸:۲۷

thumnail
undefined تطبیق سند ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی
undefined ربط و نسبت سند ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی، خصوصا سند تحول بنیادین چیست؟
undefined دوره‌ی #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشناundefined جلسه‌ی هشتم
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۶:۱۰

thumnail
undefined مسئله‌ی اصلی در سند ۲۰۳۰
undefined مهم‌ترین نقدی که بر این سند وارد است، چیست؟
undefined دوره‌ی #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشناundefined جلسه‌ی هشتم
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۲۰:۲۱

thumnail
undefined جلسه نهم: آینده مدرسه
undefined در جهان پر اُفت و خیزی که در آن به سر می‌بریم، اندیشه درباره آینده‌ مدرسه نیز ضروری به نظر می‌رسد.
undefined از یک سو تغییر و تحوّلات سیاسی و اجتماعی و شکل‌گیری رسانه‌های جدید و فضای مجازی و گسترش آموزش از راه دور در دورۀ کرونا هول تغییر و تحولات سریع نهاد مدرسه را به دل راه می‌دهد و از سویی دیگر نهاد بودن مدرسه و شباهت بیش از حد آن با مدرسه در ۷۰ سال گذشته، خاطرآسودگی بابت امتداد همین روال در آینده را در ما ایجاد می‌کند.
undefined اَمّا در میان موارد مختلفی که از جمله عوامل تغییر یا برچیده شدن نهاد مدرسه تلقی می‌شوند، برخی موارد از اهمّیت بیشتری برخوردارند و پیدا کردن وجوه مشترک آنها شاید همان نقاط تحوّلی آینده را پیش روی ما بگذارد.
undefined مداخلات سازمان‌های بین‌المللی در سطوح ملّی برای ایجاد جریانی جهانی (از جمله ائتلاف جهانی آموزش)، گسترش سایبراسکول‌ها و مدارس مجازی و تغییر و تحوّلات بازار اشتغال که خواه ناخواه رسالت هدایت شغلی و مهارت آموزی در مدرسه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد سه مورد از مهمترین تحوّلات آتی برای نهاد مدرسه است.
undefined وجوه مشترک هر سه مورد را می‌توان اینگونه برشمرد:
undefined حرکت شتابنده به سمت بین‌ُالمللی شدن نهادهاundefined رقیق شدن مرزهای ملّی در کار مدرسه‌ای
undefined غلبۀ روز افزون بازار (اقتصاد و مشاغل) بر برنامۀ درسی
undefined با اینکه شاید سایبراسکول‌ها خوف بیشتری را در دل طرفداران نهاد مدرسه‌ای فعلی ایجاد کند امّا آنچه احتمالا مدرسه را متحوّل خواهد کرد تغییر بازار مشاغل و علاوه بر آن تغییر در نظام‌های اقتصادی و مالی‌ست.
undefined در بازار مشاغل آینده افراد باید توان تغییر نقش داشته باشند، باید مدام در حال کسب مهارت‌های جدید و متفاوت باشند، از تعهّدات بلند مدّت شغلی و استخدامی خود را فارغ کرده و تا حد ممکن توان خوداشتغالی داشته باشند. مطمئنّاً مدرسه امروزی چنین ظرفیتی را تأمین نمی‌کند و همین مسئله مشروعیّت نهادی مدرسه را با چالش روبرو خواهد کرد.
undefined امّا مهمتر از این مسئله، پرسشی‌ست که کم‌کم بچه‌های نسل جدید در حال مواجهه با آن هستند: undefined چرا باید کار کنم؟undefined اگر از طریق بازی و ساختارهای بلاکچین امکان درآمد مناسب را حتی از دوره نوجوانی داشته باشم چه ضرورتی دارد که ۱۲ سال برای رسیدن به غولی به نام کنکور تلاش کنم؟!و تازه بعد از رفتن به دانشگاه هم به خیل مدرک داران بی‌کار بپیوندم؟
undefined این همان تحوّلی‌ست که اگر خوب گوش دهیم ندای آن را از درون مدرسه خواهیم شنید...
undefined چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۰۶undefined دوره #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشنا
undefined مکتبِ «مدرسه»undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۱۲:۱۹

thumnail
undefinedundefinedundefined مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان با همکاری میز آموزش و پرورش دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می کند:
undefined نشست تخصصی " مسیر وارونه"
با موضوع بررسی مسئله مرگ مدرسه- تبیین چشم اندازی متفاوت نسبت به جایگاه مدرسه در آینده کشور-
undefined محورهای نشست:- تبیین چیستی مدرسه به عنوان یک نهاد اجتماعی نوین و کارکرد آن- بررسی تحولات نهاد مدرسه- بررسی وضع کنونی مدرسه و آینده آن- بررسی چگونگی زیستِ نهاد مدرسه در دوران پساکرونا
undefinedکارشناسان
undefined آقای دکتر نظری دکترای فلسفه تعلیم و تربیت, نویسنده و تحلیل گر درباره مسائل نظام آموزشیundefined آقای دکتر قربانیدکترای تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت , کارشناش در حوزه مطالعات نهادی مدرسه
undefined دبیر علمی
undefined حجت الاسلام مهدی شاکریدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت , پژوهشگر در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی
undefined مکان برگزاری
دانشگاه باقرالعلوم قم
undefinedundefined تاریخ و زمان برگزاری
سه شنبه 17 اسفندماه 1400ساعت 16 الی 18
undefined لینک حضور مجازی
undefinedاسکای روم: yun.ir/mskyundefined آپارات: yun.ir/maparatundefined بیگ بلوباتن: yun.ir/ctorath

۵:۰۴

thumnail
undefined کنشگران ساخت نظام آموزشی ایران – قسمت اول
نظام آموزشی و تربیتی ایران که به سبک سنتی الگوهای نهادی همچون مساجد، مکتبخانه، مدارس علمیه، خانقاه‌ها و نظامات فتوت را دربرمی‌گرفت، از دوره فتحعلیشاه قاجار ، یعنی حدود ۲۰۰ سال پیش دچار تحولاتی شد که به مرور و تا پایان عصر پهلوی (طی ۱۵۰ سال)، مدرسه جدید (اسکول) و دانشگاه (یونیورسیتا)، به جزء اصلی آن مبدل گشت. برای ایجاد این تحول نهادی، کنشگران مختلفی در وجه فردی و گروهی به فعالیت پرداختند که مهمترین آنها را می‌توان در ۴ گروه ذیل دسته‌بندی کرد:
بیگانگانحاکمیتروشنفکرانروحانیت
مطالعه متن کامل در: http://fna.ir/3bs7xs
undefined مکتبِ «مدرسه»
undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۶:۵۷

thumnail
undefined کنشگران ساخت نظام آموزشی ایران – قسمت دوم
بیگانگان، فعالیت آموزشی خود در ایران را با تاسیس مدارس میسیونی آغاز کردند. میسیون‌ها نیروهای اعزامی از سوی کلیساها بودند که برای ترویج آیین و مذهب مسیحی به سایر مناطق سفر می‌کردند. به سبب تنوع مذاهب مسیحی، این گروه‌ها نیز از کلیساهای کاتولیک، پروتستان و مذاهب دیگر مسیحی اعزام می‌شدند و عموماً در رقابت و دشمنی با یکدیگر بودند. کاتولیک‌ های فرانسوی و پروتستان‌ های آمریکایی، مهمترین گروه‌هایی بودند که فعالیت خود در ایران را از حدود سال ۱۲۱۰.ش آغاز کردند...
undefined مطالعه متن کامل در: https://b2n.ir/g44490
undefined مکتبِ «مدرسه»
undefined https://ble.ir/maktab_e_madreseh

۷:۵۹