••| مَكْتَبُ الحَيَاةِ |••
متن حکمت ۲ - عوامل ذلت و خواری وَ قَالَ امیرالمؤمنین عليهالسلام أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اِسْتَشْعَرَ اَلطَّمَعَ و درود خدا بر او، فرمود: آن كه جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست كرده وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ و آن كه راز سختىهاى خود را آشكار سازد خود را خوار كرده وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ و آن كه زبان را بر خود حاكم كند خود را بىارزش كرده است. #نهجالبلاغه
حکمت دوم - نهج البلاغه.pdf
۸۱۰.۹۳ کیلوبایت
در سه جمله، امیر سخن، علی علیهالسلام راه عزّت انسان را مینماید:
۱. طمع، بندگیِ پنهان است.هر که چشم به مال و دست دیگران دوزد، آزادی روح خویش را میفروشد؛ زیرا طمع، انسان را اسیر میکند، و اسیر همیشه خوار است. بینیازی، بزرگمنشیِ روح است، نه ثروت در جیب.
۲. فاش کردن راز، شکستن حرمت خویش است.دردی که گفتنش سودی ندارد، فریادی است علیه کرامت خود. اسرار خانه، دل و خانواده، باید در حریم بماند؛ همانگونه که لباس، عیب تن را میپوشاند. رازِ بیجا گفتن، بیلباسیِ شخصیت است.
۳. زبانِ بیمهار، دشمن عزّت است.آنگاه که زبان، فرماندهی عقل شود، لغزش و پشیمانی در پی خواهد آمد. سخنِ بیتأمل، آبروی انسان را میبرد، و آبروی رفته بازنمیگردد.زبان باید در خدمت خرد باشد، نه در سلطهی شتاب.
پس، سه کلید عزّت در کلام مولای ما این است:بیطمع باش، رازدار باش، و سنجیده سخن بگو.در این سه، تمام شکوه انسان نهفته است.
۱. طمع، بندگیِ پنهان است.هر که چشم به مال و دست دیگران دوزد، آزادی روح خویش را میفروشد؛ زیرا طمع، انسان را اسیر میکند، و اسیر همیشه خوار است. بینیازی، بزرگمنشیِ روح است، نه ثروت در جیب.
۲. فاش کردن راز، شکستن حرمت خویش است.دردی که گفتنش سودی ندارد، فریادی است علیه کرامت خود. اسرار خانه، دل و خانواده، باید در حریم بماند؛ همانگونه که لباس، عیب تن را میپوشاند. رازِ بیجا گفتن، بیلباسیِ شخصیت است.
۳. زبانِ بیمهار، دشمن عزّت است.آنگاه که زبان، فرماندهی عقل شود، لغزش و پشیمانی در پی خواهد آمد. سخنِ بیتأمل، آبروی انسان را میبرد، و آبروی رفته بازنمیگردد.زبان باید در خدمت خرد باشد، نه در سلطهی شتاب.
پس، سه کلید عزّت در کلام مولای ما این است:بیطمع باش، رازدار باش، و سنجیده سخن بگو.در این سه، تمام شکوه انسان نهفته است.
۸:۵۲