#۵
2. خروج از پیمان NPT
وقتی آژانس بین المللی انرژی اتمی از تامین حقوق ایران در تامین حق غنی سازی بومی و حفاظت از تجهیزات و دانشمندان ما عاجز است و علاوه بر آن، زمینه ساز حمله نظامی به خاک ایران نیز شده است، جمهوری اسلامی ایران هم می تواند طبق ماده 10 پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای(NPT)، با طی فرآیندی سه ماهه، از این معاهده خارج شود و به همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای همیشه پایان دهد. این گزینه ای است که تهدید به عملیاتی شدن آن در صورت فعالسازی مکانیزم ماشه، قبلا از سوی دولتهای روحانی و شهید رئیسی به صورت مکتوب رسما اعلام شده است و می تواند بسیار پرقدرت و موثر باشد و به همین دلیل نیز اکنون بیشترین طرفدار را در بین جریانهای سیاسی مختلف کشور و در میان کارشناسان و سیاسیون بویژه در مجلس شورای اسلامی دارد؛ بطوریکه بیش از ده طرح مجزا از سوی نمایندگان به صورت دو و سه فوریتی برای این اقدام تهیه شده است که در حال تلفیق و تدوین نهایی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.
اعلام این تصمیم از سوی ایران، ضمن اثبات جدیت جمهوری اسلامی در دفاع از حقوق ملت ایران، با توجه به فرصت 90 روزه اش، می تواند اراده طرف مقابل را برای حل و فصل عادی پرونده ایران تا 26 مهرماه محک بزند. چنانچه طرف مقابل از فعال سازی مکانیزم ماشه دست کشید، ایران نیز می تواند درخواست خروج از NPT را پس بگیرد و روش جدیدی را برای همکاری های آینده با آژانس بین المللی انرژی اتمی تعریف و توافق کند.
3. پیمان های دو یا چند جانبه جدید بین المللی برای فعالیت صلح آمیز هسته ای
باتوجه به زمینه سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حملات نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به تاسیسات صلح آمیز هسته ای ایران و عدم محکومیت این حملات توسط آژانس مذکور و در نتیجه، بی اعتبارشدن عملی پیمان بینالمللی منع گسترش سلاحهای هستهای (ان.پی.تی)، دولت جمهوری اسلامی ایران می تواند با جلب همکاری کشورهای همسو و داوطلب و نیز استفاده از ظرفیت سازمانهای بین المللی ازجمله شانگهای، بریکس، همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد، پس از طی تشریفات قانونی لازم، نسبت به تاسیس پیمان جدید بین المللی برای تضمین استفاده صلح آمیز همه کشورها از فناوری هسته ای پیگیری های لازم را انجام دهد و برای اثبات حسن نیت خود در عدم انحراف برنامه های صلح آمیز خود به سمت سلاح های کشتارجمعی، صرفا در چارچوب پیمان جدید التاسیس بیان شده، نظارت بر فعالیتهای صلح آمیز هسته ای کشورمان را بپذیرد. این اقدام علاوه بر ایجاد یک نظم جدید در جهان، می تواند تبعات منفی احتمالی خروج از NPT را نیز پوشش دهد.
4. فعال سازی و ارتقای تحقیقات هسته ای و استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای
یکی از مهمترین اقداماتی که می تواند باعث امیدواری در متخصصین و نیز ایجاد یاس در دشمنان شود، فعال سازی مجدد غنی سازی داخل ایران با هدف گذاری های جدید و بالاتر است. سازمان انرژی اتمی ایران می تواند در یک بازه زمانی مشخص پس از جبران خسارتهای زیرساختی وارد شده در جنگ تحمیلی 12روزه، در راستای توسعه کاربردهای صلحآمیز فناوری هستهای در کشور، تولید و ذخیرهسازی اورانیوم با غنای حداقل نود درصد (90%) را بهمنظور تأمین سوخت پیشرانهای هستهای و راکتورهای تحقیقاتی، تولید اهداف پرتودهی، ساخت حسگرهای مورد نیاز صنعت هسته ای و سایر کاربردهای صلحآمیز آغاز کند و نسبت به راهاندازی و بهرهبرداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی و عملیات ساخت، نصب و تزریق گاز ماشینهای غنیسازی نسل ششم اقدام کرده و انجام غنیسازی را به صورت توزیع شده در ساختگاههای جدید عملیاتی کند. همچنین طراحی و ساخت یک راکتور آب سنگین با سوخت اورانیوم غنای طبیعی و عملیات تحقیق و توسعه بازفرآوری سوخت مصرفشده با هدف تولید رادیو ایزوتوپ و سوخت ترکیبی راکتور هسته ای و سایر کاربردهای صلح آمیز نیز کاملا با دانش فنی بومی ایرانی، کاملا قابل اعلام و اعمال است.
یک حرف | مالک شریعتی نیاسر
@malekshariati
malekshariati.com
2. خروج از پیمان NPT
3. پیمان های دو یا چند جانبه جدید بین المللی برای فعالیت صلح آمیز هسته ای
4. فعال سازی و ارتقای تحقیقات هسته ای و استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای
یک حرف | مالک شریعتی نیاسر
۷:۲۶