دانشجوی تراز انقلاب اسلامی.pdf
۲.۳۶ مگابایت
#جزوه دانشجوی تراز انقلاب اسلامی در کلام امام خامنه ای
#پیشخوان_مطالعاتی
برخی از عناوین:
۱. حفظ حضور دانشجویی در دانشگاه، به صورت قوی و با خط درست
۲. مهمترین مسأله در وظایف مجموعههای دانشجویی
۳. ویژگیها و وظایف بسیج دانشجویی
۴. بسیج دانشجویی یعنی حرکت مؤمنانه انقلابی نسل جوان دانشجو
۵. تقوا بزرگترین سرمایه دوران جوانی
۶. صفای دانشجویی و جوانیتان را فدای اغراض شخصی منفعت طلبان نکنید
۷. دانشجویان هوشیارانه حوادث سیاسی جهان و کشور را زیر نظر داشته باشند
۸. عمل به موقع جوانان در مراحل مختلف انقلاب
۹. خصوصیات و ویژگیهای بیداری دانشجویی
۱۰. ویژگیها و آسیبهای تشکّلهای دانشجویی
۱۱. عمل به تکلیف نشانه دانشجوی با تقوا
۱۲. دانشجو یک روشنفکر تمام عیارِ مسلمان است
#دانشجوی_تراز_انقلاب_اسلامی#دانشجو_انقلابی#امام_خامنه_ای#هم_افق مهندسی فرهنگی دانشگاه
@mfd_ir
#پیشخوان_مطالعاتی
برخی از عناوین:
۱. حفظ حضور دانشجویی در دانشگاه، به صورت قوی و با خط درست
۲. مهمترین مسأله در وظایف مجموعههای دانشجویی
۳. ویژگیها و وظایف بسیج دانشجویی
۴. بسیج دانشجویی یعنی حرکت مؤمنانه انقلابی نسل جوان دانشجو
۵. تقوا بزرگترین سرمایه دوران جوانی
۶. صفای دانشجویی و جوانیتان را فدای اغراض شخصی منفعت طلبان نکنید
۷. دانشجویان هوشیارانه حوادث سیاسی جهان و کشور را زیر نظر داشته باشند
۸. عمل به موقع جوانان در مراحل مختلف انقلاب
۹. خصوصیات و ویژگیهای بیداری دانشجویی
۱۰. ویژگیها و آسیبهای تشکّلهای دانشجویی
۱۱. عمل به تکلیف نشانه دانشجوی با تقوا
۱۲. دانشجو یک روشنفکر تمام عیارِ مسلمان است
#دانشجوی_تراز_انقلاب_اسلامی#دانشجو_انقلابی#امام_خامنه_ای#هم_افق مهندسی فرهنگی دانشگاه
@mfd_ir
۴:۳۶
مروری بر بیانات رهبرانقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
درباره ماه رمضان
ماه رمضان بهار معنویّت و عبادت است جوانی هم بهار عمر است جوان در ماه رمضان بهار مضاعف دارد، بهار در بهار دارد.این را مغتنم بشمرید.
شرح حال شهدای عزیز را، بخصوص بعضیشان را که خیلی معنویّت دارند، بخوانید.
درباره دانشجویان
اگر مبانی معرفتی یک جوان مستحکم باشد:دل او قرص میشود، گام او استوار میشود، حرکت او استمرار پیدا میکند، دیگر خستگی وجود ندارد.
این مبانی معرفتی چه چیزهایی است؟
مسئلهی آزادی مهمترین بخش نظریّهی آزادی در اسلام، آزادی از این چهارچوب مادّه است.
مسئلهی عدالت مبارزهی با استکبار یکی از مهمترین مصادیق عدالت بینالمللی است.
مسئله انتظار فرجانتظار فرج یعنی همهی سختیها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است.
مبنای توحیدتوحید یعنی نفی حاکمیّت غیر خدا
روی این مبانی کار کنید. روی یک نقطهی محدود هم متمرکز نشوید؛ وسیع نگاه کنید.
درباره فرصت فعالیت دانشجویی
احساس مسئولیّتی که دانشجوها دربارهی حوادث کشور میکننداینکه با شور و شوق و اهتمام، فلان اشکال را ذکر میکنید،شوقی که جامعهی دانشجویی برای برطرف کردن نابسامانیها دارند، حضور شورانگیز دانشجوها در حوادث گوناگون، اظهار نظرها در مسائل سیاسی، اقتصادی، در برخی تصمیمها،همهی اینها فرصتهای مهمّی است.
درباره آفات فعالیت دانشجویی
باید آفات فعّالیّتهای دانشجویی را برطرف کرد؛ باید سالمسازی کرد:️نباید جامعه دانشجویی و کشور را دوقطبی کند️باید واقعبینانه باشد️حتّیالمقدور همراه با ارائهی راه حلّ علمی و عملی باشد ️شتابزدگی نباید بشود️زبانِ دانشجو بلندگوی صرفاً مشکلات نباشد️تندخویی نباشد️سطحیگری نباشد️مشکل محلّی را ملّی نکنند️قصد دانشجو و تشکل دانشجویی دیده شدن نباشد️دانشجویان در فضای مجازی غرق نشوند
یکی از برادرها گفت رفراندوم... مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟ قضایا اینجوری نیست که آدم اینجور ساده از رویشان عبور کند.
انتظارات از دانشجوی مطلوب و بلند همت و آیندهنگر:
ایجاد تحول در ذهن و واقعیّت جامعه خودایجاد تحول در ذهن و واقعیّت جهان
دنیا در حال تحوّل است؛ این تحوّل را چه کسی به وجود میآورد؟مغزهای متفکّر، آدمهای فعّال، دستاندرکاران کارهای بزرگ
شما امروز دانشجویید، فردا همان کسی هستید که میتوانید آن تحوّل را به وجود بیاورید.باید سعی کنید: منحرف نشویددر خطّ درست و صراط مستقیم الهی حرکت کنید
هر کس که در این کارها خودسازی بیشتری انجام بدهد، فردا امکان تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت
زیربنای فکری را باید محکم کنید:با منابع دینی اُنس پیدا کنید، با متفکّران عمیق و امین ارتباط برقرار کنید.
شناخت راهبرد دشمن
در مورد شناخت نقشه و راهبرد دشمن، بِروز باید باشیم.راهبرد دشمن این است که ما به خودمان بدبین بشویم.
رسانههای بدخواه، اصرارشان این است که ثابت کنند ملّت ایران از اعتقادات دینی و انقلابی روگردان شده. امّا شب قدر شد، ناگهان شما میبینید جلسات امسال از پارسال پُرشورتر است؛راهپیمایی روز قدس میشود، جمعیّت از پارسال فشردهتر است؛ راهپیمایی بیستودوّم بهمن میشود، جمعیّت دو برابر پارسال است.
درباره کینه دشمنان نسبت به جوان ایرانی
دشمنان با مسئولین جمهوری اسلامی خیلی بدند؛ امّا با جوانها بدترند؛ چرا؟
برای خاطر اینکه اگر انگیزههای جوانها و جوانهای کشور نباشند، از دست مسئولین کشور کاری برنمیآید.
در میدانهای مختلف، جوانهای ایرانی کار کردهاند:
در میدان مدیریّتهای دولتی[شهیدان]:️موسی کلانتری ️تندگویان ️قندی ️عبّاسپور
در میدان نظامی[شهیدان]: ️همّت️خرّازی️بابایی ️حسن باقری️شیرودی️اردستانی️صیّاد شیرازی
در میدان هنر و ادبیات:️شهید آوینی ️مرحوم سلحشور ️مرحوم طالبزاده
در میدان علم و تحقیق: ️شهید تهرانیمقدم️مرحوم کاظمی آشتیانی️شهید مجید شهریاری️شهید رضائینژاد️شهید احمدی روشن
در همین زمان معاصر شما[شهیدان]: ️حججی️مصطفی صدرزاده️آرمان علیوردی️روحالله عجمیان
اینها نقطههای واقعاً برجستهاند.
یکایک شما، باید اینجوری باشید... مثل شهیدها زندگی کنید.
راه روشن کشور و نظام را با جدّیّت دنبال بکنید؛در راه انقلاب احتیاج دارید به:آرمانخواهی که موتور پیشران حرکت استامید که سوخت این موتور استعقلانیّت هم فرمان این موتور است.
درباره دانشگاهکمبودِ نقشهی واقعاً جامعِ علمی، امروز نقیصهی بزرگ دانشگاه ما است. ما نمیدانیم توزیع دانشجو بر حسب رشتههای علمی بر چه اساسی صورت میگیرد.
#دیدار_دانشجویی مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
درباره ماه رمضان
ماه رمضان بهار معنویّت و عبادت است جوانی هم بهار عمر است جوان در ماه رمضان بهار مضاعف دارد، بهار در بهار دارد.این را مغتنم بشمرید.
شرح حال شهدای عزیز را، بخصوص بعضیشان را که خیلی معنویّت دارند، بخوانید.
درباره دانشجویان
اگر مبانی معرفتی یک جوان مستحکم باشد:دل او قرص میشود، گام او استوار میشود، حرکت او استمرار پیدا میکند، دیگر خستگی وجود ندارد.
این مبانی معرفتی چه چیزهایی است؟
مسئلهی آزادی مهمترین بخش نظریّهی آزادی در اسلام، آزادی از این چهارچوب مادّه است.
مسئلهی عدالت مبارزهی با استکبار یکی از مهمترین مصادیق عدالت بینالمللی است.
مسئله انتظار فرجانتظار فرج یعنی همهی سختیها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است.
مبنای توحیدتوحید یعنی نفی حاکمیّت غیر خدا
روی این مبانی کار کنید. روی یک نقطهی محدود هم متمرکز نشوید؛ وسیع نگاه کنید.
درباره فرصت فعالیت دانشجویی
احساس مسئولیّتی که دانشجوها دربارهی حوادث کشور میکننداینکه با شور و شوق و اهتمام، فلان اشکال را ذکر میکنید،شوقی که جامعهی دانشجویی برای برطرف کردن نابسامانیها دارند، حضور شورانگیز دانشجوها در حوادث گوناگون، اظهار نظرها در مسائل سیاسی، اقتصادی، در برخی تصمیمها،همهی اینها فرصتهای مهمّی است.
درباره آفات فعالیت دانشجویی
باید آفات فعّالیّتهای دانشجویی را برطرف کرد؛ باید سالمسازی کرد:️نباید جامعه دانشجویی و کشور را دوقطبی کند️باید واقعبینانه باشد️حتّیالمقدور همراه با ارائهی راه حلّ علمی و عملی باشد ️شتابزدگی نباید بشود️زبانِ دانشجو بلندگوی صرفاً مشکلات نباشد️تندخویی نباشد️سطحیگری نباشد️مشکل محلّی را ملّی نکنند️قصد دانشجو و تشکل دانشجویی دیده شدن نباشد️دانشجویان در فضای مجازی غرق نشوند
یکی از برادرها گفت رفراندوم... مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟ قضایا اینجوری نیست که آدم اینجور ساده از رویشان عبور کند.
انتظارات از دانشجوی مطلوب و بلند همت و آیندهنگر:
ایجاد تحول در ذهن و واقعیّت جامعه خودایجاد تحول در ذهن و واقعیّت جهان
دنیا در حال تحوّل است؛ این تحوّل را چه کسی به وجود میآورد؟مغزهای متفکّر، آدمهای فعّال، دستاندرکاران کارهای بزرگ
شما امروز دانشجویید، فردا همان کسی هستید که میتوانید آن تحوّل را به وجود بیاورید.باید سعی کنید: منحرف نشویددر خطّ درست و صراط مستقیم الهی حرکت کنید
هر کس که در این کارها خودسازی بیشتری انجام بدهد، فردا امکان تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت
زیربنای فکری را باید محکم کنید:با منابع دینی اُنس پیدا کنید، با متفکّران عمیق و امین ارتباط برقرار کنید.
شناخت راهبرد دشمن
در مورد شناخت نقشه و راهبرد دشمن، بِروز باید باشیم.راهبرد دشمن این است که ما به خودمان بدبین بشویم.
رسانههای بدخواه، اصرارشان این است که ثابت کنند ملّت ایران از اعتقادات دینی و انقلابی روگردان شده. امّا شب قدر شد، ناگهان شما میبینید جلسات امسال از پارسال پُرشورتر است؛راهپیمایی روز قدس میشود، جمعیّت از پارسال فشردهتر است؛ راهپیمایی بیستودوّم بهمن میشود، جمعیّت دو برابر پارسال است.
درباره کینه دشمنان نسبت به جوان ایرانی
دشمنان با مسئولین جمهوری اسلامی خیلی بدند؛ امّا با جوانها بدترند؛ چرا؟
برای خاطر اینکه اگر انگیزههای جوانها و جوانهای کشور نباشند، از دست مسئولین کشور کاری برنمیآید.
در میدانهای مختلف، جوانهای ایرانی کار کردهاند:
در میدان مدیریّتهای دولتی[شهیدان]:️موسی کلانتری ️تندگویان ️قندی ️عبّاسپور
در میدان نظامی[شهیدان]: ️همّت️خرّازی️بابایی ️حسن باقری️شیرودی️اردستانی️صیّاد شیرازی
در میدان هنر و ادبیات:️شهید آوینی ️مرحوم سلحشور ️مرحوم طالبزاده
در میدان علم و تحقیق: ️شهید تهرانیمقدم️مرحوم کاظمی آشتیانی️شهید مجید شهریاری️شهید رضائینژاد️شهید احمدی روشن
در همین زمان معاصر شما[شهیدان]: ️حججی️مصطفی صدرزاده️آرمان علیوردی️روحالله عجمیان
اینها نقطههای واقعاً برجستهاند.
یکایک شما، باید اینجوری باشید... مثل شهیدها زندگی کنید.
راه روشن کشور و نظام را با جدّیّت دنبال بکنید؛در راه انقلاب احتیاج دارید به:آرمانخواهی که موتور پیشران حرکت استامید که سوخت این موتور استعقلانیّت هم فرمان این موتور است.
درباره دانشگاهکمبودِ نقشهی واقعاً جامعِ علمی، امروز نقیصهی بزرگ دانشگاه ما است. ما نمیدانیم توزیع دانشجو بر حسب رشتههای علمی بر چه اساسی صورت میگیرد.
#دیدار_دانشجویی مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
۵:۴۸
الزامات افزایش تأثیرگذاری تشکلهای دانشجویی
مطرح شده در بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از دانشجویان ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
فعّالیّتهای متنوّع دانشجویی، تأثیرگذار در آیندهی کشور است... اگر تشکّلها و جریان دانشجویی بخواهند یک چنین تأثیرگذاریای را بهدست بیاورند، این الزامات را باید رعایت کنند:
۱. کار عمقی روی مفاهیم اسلامی و پرهیز از سطحینگری
تشکلّهای دانشجویی، روی معارف اسلامی کار کنند. کتاب هم کم نداریم؛ کتاب خیلی داریم... شیوهها و روشهای مطالعاتی انتخاب بکنند، مطالعه کنند.
۲. جذب بدنه دانشجویی
اینکه برای نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی، دانشجوها را به اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلطترین کارها است.
یکی از انواع ایجاد جاذبه این است که حرف نو پیدا کنید... وقتی در تشکّل خودتان حرف نو، سخن نو مطرح کردید، جوان جذب میشود.
یکی دیگر از روشها استفاده از بخشی از شیوههای هنری است که کمتر مورد توجّه قرار گرفته؛ مانند تئاتر دانشجویی، طنز و کاریکاتور، سرود، نشریّههای صوتی، شعر و...
یکی از از راههای جذّاب شدن تشکّلها، اقناع فکری است؛ طرف را بتوانید قانع کنید.
یکی از چیزهای دیگر حضور اساتید ارزشی است. از این اساتید ارزشی استفاده کنید.
️از عناصری که نامطمئن بودنِ خودشان را اثبات کردند، مطلقاً استفاده نکنید؛ همینهایی که سال ۸۸ آن بازی را راه انداختند ... من استفادهی از اینها را مطلقاً توصیه نمیکنم.
فهم واقعیات کشور
فهم وضع کشور، منظور فقط وضع داخلی و مشکلات موجود نیست؛ چند واقعیّت مهم دیگر وجود دارد:
یک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعهی مصمّمی بر این شد که آرمانهای انقلاب را بکلّ بشویند بگذارند کنار... علیرغمِ و به کوری چشم آنها، آرمانها از بعد از رحلت امام تا امروز اوج گرفته.
یکی از واقعیّتهای کشور، حضور شگفتآور جمهوری اسلامی در منطقه است؛ نه حضور مادّی و جسمانی و حضور فیزیکی، بلکه حضور معنوی.
#دیدار_دانشجویی مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
مطرح شده در بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از دانشجویان ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
فعّالیّتهای متنوّع دانشجویی، تأثیرگذار در آیندهی کشور است... اگر تشکّلها و جریان دانشجویی بخواهند یک چنین تأثیرگذاریای را بهدست بیاورند، این الزامات را باید رعایت کنند:
۱. کار عمقی روی مفاهیم اسلامی و پرهیز از سطحینگری
تشکلّهای دانشجویی، روی معارف اسلامی کار کنند. کتاب هم کم نداریم؛ کتاب خیلی داریم... شیوهها و روشهای مطالعاتی انتخاب بکنند، مطالعه کنند.
۲. جذب بدنه دانشجویی
اینکه برای نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی، دانشجوها را به اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلطترین کارها است.
یکی از انواع ایجاد جاذبه این است که حرف نو پیدا کنید... وقتی در تشکّل خودتان حرف نو، سخن نو مطرح کردید، جوان جذب میشود.
یکی دیگر از روشها استفاده از بخشی از شیوههای هنری است که کمتر مورد توجّه قرار گرفته؛ مانند تئاتر دانشجویی، طنز و کاریکاتور، سرود، نشریّههای صوتی، شعر و...
یکی از از راههای جذّاب شدن تشکّلها، اقناع فکری است؛ طرف را بتوانید قانع کنید.
یکی از چیزهای دیگر حضور اساتید ارزشی است. از این اساتید ارزشی استفاده کنید.
️از عناصری که نامطمئن بودنِ خودشان را اثبات کردند، مطلقاً استفاده نکنید؛ همینهایی که سال ۸۸ آن بازی را راه انداختند ... من استفادهی از اینها را مطلقاً توصیه نمیکنم.
فهم واقعیات کشور
فهم وضع کشور، منظور فقط وضع داخلی و مشکلات موجود نیست؛ چند واقعیّت مهم دیگر وجود دارد:
یک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعهی مصمّمی بر این شد که آرمانهای انقلاب را بکلّ بشویند بگذارند کنار... علیرغمِ و به کوری چشم آنها، آرمانها از بعد از رحلت امام تا امروز اوج گرفته.
یکی از واقعیّتهای کشور، حضور شگفتآور جمهوری اسلامی در منطقه است؛ نه حضور مادّی و جسمانی و حضور فیزیکی، بلکه حضور معنوی.
#دیدار_دانشجویی مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
۱۷:۲۰
#مصاحبه جایگاه پژوهش علوم انسانی در دانشگاه های ایران
مسئله مصاحبه:
دانشگاهیان در حوزه علوم انسانی ترجیح میدهند تحقیقاتشان را براساس نظریههای غربیای که امروزه بخش قابلتوجهی از علومانسانی کشور را شامل میشود، دنبال کنند.
در این گزارش بهسراغ دو تن از اساتید این حوزه رفتیم تا برایمان ضمن تشریح چرایی شرایط امروز علومانسانی، از مولفههایی بگویند که نهتنها نزدیکی بین دانشگاه و جامعه را بههمراه میآورد، بلکه سبب تغییر در فعالیتهای پژوهشی هم شده است.
#علوم_انسانی مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
مسئله مصاحبه:
دانشگاهیان در حوزه علوم انسانی ترجیح میدهند تحقیقاتشان را براساس نظریههای غربیای که امروزه بخش قابلتوجهی از علومانسانی کشور را شامل میشود، دنبال کنند.
در این گزارش بهسراغ دو تن از اساتید این حوزه رفتیم تا برایمان ضمن تشریح چرایی شرایط امروز علومانسانی، از مولفههایی بگویند که نهتنها نزدیکی بین دانشگاه و جامعه را بههمراه میآورد، بلکه سبب تغییر در فعالیتهای پژوهشی هم شده است.
#علوم_انسانی مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
۱۸:۱۰
بازارسال شده از مجتبی فرهنگ
سهم پژوهش های علوم انسانی.jpg
۴.۴۱ مگابایت
#مصاحبه️ اولویت سیاستگذاران، پژوهش در علوم انسانی نیست
عباسعلی رهبر، عضو هیاتعلمی دانشگاه علامهطباطبایی(ره) محسن ایمانینائینی، عضو هیاتعلمی دانشگاه تربیتمدرس
#علوم_انسانی مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
عباسعلی رهبر، عضو هیاتعلمی دانشگاه علامهطباطبایی(ره) محسن ایمانینائینی، عضو هیاتعلمی دانشگاه تربیتمدرس
#علوم_انسانی مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
۱۸:۱۰
خلاصه نکات مهم گزارش
با نگاهی به پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) هم میتوان متوجه شد علومانسانی جز در بازه زمانی اواخر دهه80 تا اواسط دهه90، در عمل با بیمهری ازسوی جامعه آکادمیک روبهرو بوده است. براساس اطلاعات این پایگاه درطول یک سده اخیر درمجموع 5هزار و 96پایاننامه و رساله با موضوع علومانسانی منتشر شده و سهم دانشجویان کارشناسیارشد از این میزان فعالیتهای علمی 4هزار و 459پایاننامه بوده است، یعنی علومانسانی در مقطع دکتری آنطور جایی نداشته است.
بهعبارت دیگر، دانشجویان دکتری تخصصی 574رساله، دکتری 38رساله، دکتری حرفهای (عمومی) 23رساله و دکتریحرفهای تنها یک رساله بوده است.
جامعه دانشگاهی کشور با وجود اینکه در سال1300، پنج مقاله مرتبط با علومانسانی تولید کرده بود، اما این رقم در 6ماهه نخست امسال تنها 29مقاله بوده است.
روند صعودی تولید مقاله با موضوع علومانسانی همزمان با آغاز دهه80 بازهم سیر نزولی بهخود گرفت اما در سال88، با انتشار 149مقاله روزهای اوجگیری علومانسانی در نظام آموزش عالی کشور آغاز شد. این روند در دهه90 به اوج خود رسید، بهطوری که در سال97 دانشجویان تحصیلات تکمیلی توانستند 615مقاله درباره علومانسانی منتشر کنند.
بعد از آن سال اما شدت تولید مقالات این حوزه با روند چشمگیری روبهکاهش رفت، بهطوری که یکسال بعد این میزان به 499مقاله رسید و در سال99 درمجموع دانشگاهها 384مقاله به چاپ رسیدند. سال گذشته نیز این میزان به 326مقاله رسید.
سهم دانشگاههای کشور از تولید این مقالات هم نکته مهمی است که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد. دانشگاه فردوسی مشهد رتبه اول را بهخود اختصاص داده و بعد از آن دانشگاه تربیتمدرس قرار دارد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت هم براساس پایگاه گنج در رتبه سوم قرار گرفته است. همچنین سهم رشتههای مختلف از تولید این مقالات هم جالب است؛ چراکه رشته آموزشوپرورش و تحقیقات تربیتی در صدر نمودار قرار دارد. بعد از آن دانشجویان رشتههای مدیریت و روانشناسیتربیتی، معارفاسلامی و علوماطلاعات، کتابداری و دانششناسی بیشترین سهم را بهخود اختصاص دادهاند.
#علوم_انسانی مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
با نگاهی به پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) هم میتوان متوجه شد علومانسانی جز در بازه زمانی اواخر دهه80 تا اواسط دهه90، در عمل با بیمهری ازسوی جامعه آکادمیک روبهرو بوده است. براساس اطلاعات این پایگاه درطول یک سده اخیر درمجموع 5هزار و 96پایاننامه و رساله با موضوع علومانسانی منتشر شده و سهم دانشجویان کارشناسیارشد از این میزان فعالیتهای علمی 4هزار و 459پایاننامه بوده است، یعنی علومانسانی در مقطع دکتری آنطور جایی نداشته است.
بهعبارت دیگر، دانشجویان دکتری تخصصی 574رساله، دکتری 38رساله، دکتری حرفهای (عمومی) 23رساله و دکتریحرفهای تنها یک رساله بوده است.
جامعه دانشگاهی کشور با وجود اینکه در سال1300، پنج مقاله مرتبط با علومانسانی تولید کرده بود، اما این رقم در 6ماهه نخست امسال تنها 29مقاله بوده است.
روند صعودی تولید مقاله با موضوع علومانسانی همزمان با آغاز دهه80 بازهم سیر نزولی بهخود گرفت اما در سال88، با انتشار 149مقاله روزهای اوجگیری علومانسانی در نظام آموزش عالی کشور آغاز شد. این روند در دهه90 به اوج خود رسید، بهطوری که در سال97 دانشجویان تحصیلات تکمیلی توانستند 615مقاله درباره علومانسانی منتشر کنند.
بعد از آن سال اما شدت تولید مقالات این حوزه با روند چشمگیری روبهکاهش رفت، بهطوری که یکسال بعد این میزان به 499مقاله رسید و در سال99 درمجموع دانشگاهها 384مقاله به چاپ رسیدند. سال گذشته نیز این میزان به 326مقاله رسید.
سهم دانشگاههای کشور از تولید این مقالات هم نکته مهمی است که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد. دانشگاه فردوسی مشهد رتبه اول را بهخود اختصاص داده و بعد از آن دانشگاه تربیتمدرس قرار دارد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت هم براساس پایگاه گنج در رتبه سوم قرار گرفته است. همچنین سهم رشتههای مختلف از تولید این مقالات هم جالب است؛ چراکه رشته آموزشوپرورش و تحقیقات تربیتی در صدر نمودار قرار دارد. بعد از آن دانشجویان رشتههای مدیریت و روانشناسیتربیتی، معارفاسلامی و علوماطلاعات، کتابداری و دانششناسی بیشترین سهم را بهخود اختصاص دادهاند.
#علوم_انسانی مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
۱۸:۱۰
حذف بیش از ۱۰۰۰ کد رشته دانشگاهی از مهر
وزیر علوم:بیش از ۱۰۰۰ رشته دانشگاهی که متقاضی نداشت در سال تحصیلی جدید(مهرماه) حذف کردیم. رشتههای جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کردهایم و تلاش میکنیم برخی از این رشتهها به صورت فرادانشکدهای تدریس و پیگیری شوند.
#رشته_دانشگاهی
مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
وزیر علوم:بیش از ۱۰۰۰ رشته دانشگاهی که متقاضی نداشت در سال تحصیلی جدید(مهرماه) حذف کردیم. رشتههای جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کردهایم و تلاش میکنیم برخی از این رشتهها به صورت فرادانشکدهای تدریس و پیگیری شوند.
#رشته_دانشگاهی
مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
۱۲:۱۶
آیا مسیر کنونی آموزش و پرورش به سمت دانشگاه ضروری است؟ آیا همه باید دانشگاه بروند؟/ تعداد زیادی دیپلمه را به کارشناسها و کارشناسهای ارشد بیکار و معترض تبدیل میکنیم
رهبر انقلاب: مسیر کنونی آموزش و پرورش یک مسیری است به سمت دانشگاه؛ یعنی این که الان هست یک دالانی است از دبستان و دبیرستان به سمت دانشگاه. آیا این ضروری است؟ واقعاً باید همه همین طور بیایند عبور کنند بروند به سمت دانشگاه؟ این ضروری است؟ این اصلاً بهرهدِه هست برای کشور؟ من چند روز قبل گفتم، که ما یک تعداد زیادی دیپلمه را تبدیل میکنیم به کارشناسها و کارشناسهای ارشد بیکار و ناراضی و معترض که حق هم دارد. این همه درس خوانده، کار مناسب درسش وجود ندارد. یعنی روی اینها باید فکر کرد، واقعاً اینها را باید ملاحظه کرد. ۱۴۰۲/۲/۱۲
#ورودی_دانشگاه
مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
رهبر انقلاب: مسیر کنونی آموزش و پرورش یک مسیری است به سمت دانشگاه؛ یعنی این که الان هست یک دالانی است از دبستان و دبیرستان به سمت دانشگاه. آیا این ضروری است؟ واقعاً باید همه همین طور بیایند عبور کنند بروند به سمت دانشگاه؟ این ضروری است؟ این اصلاً بهرهدِه هست برای کشور؟ من چند روز قبل گفتم، که ما یک تعداد زیادی دیپلمه را تبدیل میکنیم به کارشناسها و کارشناسهای ارشد بیکار و ناراضی و معترض که حق هم دارد. این همه درس خوانده، کار مناسب درسش وجود ندارد. یعنی روی اینها باید فکر کرد، واقعاً اینها را باید ملاحظه کرد. ۱۴۰۲/۲/۱۲
#ورودی_دانشگاه
مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
۱۲:۲۳
دانشگاه که هیچ گاه نرسید
#قسمت_اول
بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
خب این دانشگاه را نظام اسلامی بخواهد تبدیل کند به دانشگاه اسلامی، کار سادهای است؟ کار آسانی است؟ دانشگاهی که مثلاً پنجاه سال با آن شکل حرکت کرده و با آن ترکیب و برنامهریزی اداره شده، تبدیل آن به یک دانشگاه اسلامی کار سادهای نیست.
آن روز ما به پیچیدگی این کار بدرستی توجّه نمیکردیم؛ [لکن] خب بعدها بتدریج خود عناصر دانشگاهی به نکات مهمّی در این زمینه برخورد کردند، تذکّر دادند، عمل کردند، یک مقداری بهتر شد، امّا همچنان این قضیّه، یک قضیّهی مهمّ روی دست نظام اسلامی است و بایستی تحقّق پیدا کند و جز با یک تحوّل امکانپذیر نیست.
حالا این یک مثال بود که من زدم و خب در بقیّهی بخشها هم همین جور است؛ در بخش مسائل اقتصادی و جریان اقتصادی کشور، جریان علمی کشور و امثال اینها همین وجود دارد. لذا شما میبینید که ما در خلال این سالها گاهی کارهای خوبی را شروع کردهایم که نیمهکاره مانده و به نتیجه نرسیده؛ این به خاطر همین است که یک سادهنگریهایی در مشاهدهی مسائل وجود دارد که بایستی اینها را با نگاه دقیق تصحیح کرد و به جهت درست رساند.
#دیدار_دانشجویی #تحول_دانشگاه
مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
#قسمت_اول
بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
خب این دانشگاه را نظام اسلامی بخواهد تبدیل کند به دانشگاه اسلامی، کار سادهای است؟ کار آسانی است؟ دانشگاهی که مثلاً پنجاه سال با آن شکل حرکت کرده و با آن ترکیب و برنامهریزی اداره شده، تبدیل آن به یک دانشگاه اسلامی کار سادهای نیست.
آن روز ما به پیچیدگی این کار بدرستی توجّه نمیکردیم؛ [لکن] خب بعدها بتدریج خود عناصر دانشگاهی به نکات مهمّی در این زمینه برخورد کردند، تذکّر دادند، عمل کردند، یک مقداری بهتر شد، امّا همچنان این قضیّه، یک قضیّهی مهمّ روی دست نظام اسلامی است و بایستی تحقّق پیدا کند و جز با یک تحوّل امکانپذیر نیست.
حالا این یک مثال بود که من زدم و خب در بقیّهی بخشها هم همین جور است؛ در بخش مسائل اقتصادی و جریان اقتصادی کشور، جریان علمی کشور و امثال اینها همین وجود دارد. لذا شما میبینید که ما در خلال این سالها گاهی کارهای خوبی را شروع کردهایم که نیمهکاره مانده و به نتیجه نرسیده؛ این به خاطر همین است که یک سادهنگریهایی در مشاهدهی مسائل وجود دارد که بایستی اینها را با نگاه دقیق تصحیح کرد و به جهت درست رساند.
#دیدار_دانشجویی #تحول_دانشگاه
مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
۷:۳۸
دانشگاه که هیچ گاه نرسید
#قسمت_دوم
خب، نسل اوّل انقلاب که عمدتاً فعّالان دههی ۶۰ و یکی دو سال از دههی ۵۰ هستند، در همهی این بخشها -چه بخشهای بالادستی، چه بخشهای خُرد و پاییندستی- کارهایی را انجام دادند؛ کارهای خوبی با هدایت امام بزرگوار انجام گرفت. حادثهی دشوارِ جنگ تحمیلی به این تجربهآموزی کمک کرد، و کمک کرد تا بتوانند در این زمینهها تجربههایی به دست بیاورند؛ یا تحریمهایی که از همان روز اوّل گذاشته شد، یا حوادث خونینی که در اوایل انقلاب پیش آمد، اینها همه مجموعهی نسل اوّل انقلاب را آماده میکرد و هدایت به سمت محقّق کردن این مقاصد اصلی انقلاب و مقاصد اصلی جمهوری اسلامی؛ ولیکن یک حقیقتی وجود دارد که آن را نبایستی نادیده گرفت و آن، این است که رسیدن به این آرمانها با این عظمتی که این آرمانها دارد، پیچیدگیهای زیادی دارد؛ آن روز ما به این پیچیدگیها توجّه نداشتیم؛ آن روز ما مسائل را خیلی با نگاهِ اوّلی نگاه میکردیم؛ در واقع بسیاری از مسائل آسانگیری میشد. شور انقلابی موجب بود که کار انجام بگیرد منتها با یک نگاه ابتدائی، با یک نگاه ساده و بدون در نظر گرفتن پیچیدگیها و دشواریها و گردنههای سرِ راه.
حالا مثلاً من به عنوان مثال یک مورد را مثال میزنم؛ مسئلهی اسلامی شدن دانشگاهها. خب امام (رضوان الله علیه) روی مسئلهی اسلامی شدن دانشگاهها اصرار داشتند. ایشان برای دانشگاه خیلی اهمّیّت قائل بودند و معتقد بودند بایستی دانشگاهها را اسلامی کرد و حرکتهایی هم انجام گرفت، کارهای زیادی انجام گرفت؛ خود من هشت سال در دورهی ریاست جمهوری، رئیس شورای انقلاب فرهنگی بودم که مخصوص کارهای دانشگاهی بود که کارهای فراوانی انجام گرفت، لکن در همهی این دورههایی که ما کار میکردیم و خود من جزو فعّالان این مجموعه بودم، آن ظرافتهای لازم، آن دشواریهای موجود، آن پیچیدگیهایی که این کار دارد مورد توجّه ماها نبود و کار را با نگاه ساده نگاه میکردیم.
خب دانشگاه در کشور ما، در واقع در دوران تسلّط سیاستهای غربی به وجود آمد؛ یعنی برای اینکه دشواریهای کار معلوم بشود و روشن بشود، من این را عرض میکنم. دانشگاه در دوران حاکمیّت برگزیدگان و در واقع دستنشاندگان غربیها اتّفاق افتاد. دانشگاه در زمان رضاشاه که به وسیلهی انگلیسها سر کار آمده بود، پایهگذاری شد؛ به دست عوامل غربیها هم پایهگذاری شد، یعنی آن کسانی که اوّلبار دانشگاه کشور را ایجاد کردند، کسانی بودند که دلباختهی غرب بودند. من نمیگویم عامل نفوذی غرب بودند، یعنی این را آدم نمیتواند قاطعاً ادّعا کند امّا بلاشک دلباخته و فریفتهی فرهنگ غربی بودند و مطیع غرب بودند و در واقع هیچ رأیی در مقابل آراء غربیها نداشتند و ارائه نمیکردند. بنابراین دانشگاه را برابرِ برنامههای غربِ استعمارگر به وجود آوردند؛ اصلاً برنامهی دانشگاه در کشور ما، برنامههای [آن] غربی بود که آن روز در اوج استعمارگری بود -بعدها خب کشورهای استعماری یکییکی خارج شدند امّا آن روز اوج استعمارگری غربیها بود- اینها در مورد تشکیل دانشگاه در کشورهای اقماری خودشان یک برنامهی مشخّصی داشتند.
برنامهی آنها این بود که در این کشورها نخبههایی تربیت کنند که این نخبهها مطیع غرب باشند و مصرفکنندهی غرب باشند؛ نخبهی مطیع و مصرفکننده. هدف دانشگاهها این بود که نخبهی مطیع و مصرفکننده تربیت کنند. مصرفکننده یعنی چه؟ یعنی سرریز دانشِ تولیدشده و البتّه کهنهشدهی در غرب را فرا بگیرد و بتواند جامعهی خودش را به بازار مصرف محصولات غربی تشویق کند و جامعه را تبدیل کند به بازار مصرف محصولات غربی؛ یعنی یک نخبهی مصرفکنندهای را تولید میکردند که آن نخبهی مصرفکننده، یک جامعهی مصرفکننده را به وجود بیاورد؛ اصلاً هدف این بود؛ که حالا این برنامه -برنامهی ایجاد دانشگاه- هم در کشورهای استعماریای که آن روز رسماً در استعمار انگلیس -عمدتاً- و بعضی کشورهای دیگرِ غربی بودند اجرا میشد و هم در کشورهایی که رسماً مستعمره نبودند؛ مثل کشور خود ما که مستعمرهی رسمی نبود امّا کاملاً تحت نفوذ و تحت سلطهی سیاسی غرب قرار داشت؛ دانشگاه این جوری به وجود آمد. البتّه تفکّر اسلامی در همین دانشگاه هم توانست نفوذ کند، که این به خاطر قدرت نفوذ تفکّر اسلامی بود لکن شیب عمدهی این دانشگاه به سمت همان تفکّر غربی و غربیسازی فکر و عمل نخبگان کشور بود؛ که نخبهای تربیت کنند که غربی فکر کند، غربی عمل بکند، برای غربیها کار بکند و جامعهی مصرفکننده بسازد؛ که همان نخبهها طبعاً به مقامات حکومتی هم میرسیدند.
#دیدار_دانشجویی #تحول_دانشگاه
مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
#قسمت_دوم
خب، نسل اوّل انقلاب که عمدتاً فعّالان دههی ۶۰ و یکی دو سال از دههی ۵۰ هستند، در همهی این بخشها -چه بخشهای بالادستی، چه بخشهای خُرد و پاییندستی- کارهایی را انجام دادند؛ کارهای خوبی با هدایت امام بزرگوار انجام گرفت. حادثهی دشوارِ جنگ تحمیلی به این تجربهآموزی کمک کرد، و کمک کرد تا بتوانند در این زمینهها تجربههایی به دست بیاورند؛ یا تحریمهایی که از همان روز اوّل گذاشته شد، یا حوادث خونینی که در اوایل انقلاب پیش آمد، اینها همه مجموعهی نسل اوّل انقلاب را آماده میکرد و هدایت به سمت محقّق کردن این مقاصد اصلی انقلاب و مقاصد اصلی جمهوری اسلامی؛ ولیکن یک حقیقتی وجود دارد که آن را نبایستی نادیده گرفت و آن، این است که رسیدن به این آرمانها با این عظمتی که این آرمانها دارد، پیچیدگیهای زیادی دارد؛ آن روز ما به این پیچیدگیها توجّه نداشتیم؛ آن روز ما مسائل را خیلی با نگاهِ اوّلی نگاه میکردیم؛ در واقع بسیاری از مسائل آسانگیری میشد. شور انقلابی موجب بود که کار انجام بگیرد منتها با یک نگاه ابتدائی، با یک نگاه ساده و بدون در نظر گرفتن پیچیدگیها و دشواریها و گردنههای سرِ راه.
حالا مثلاً من به عنوان مثال یک مورد را مثال میزنم؛ مسئلهی اسلامی شدن دانشگاهها. خب امام (رضوان الله علیه) روی مسئلهی اسلامی شدن دانشگاهها اصرار داشتند. ایشان برای دانشگاه خیلی اهمّیّت قائل بودند و معتقد بودند بایستی دانشگاهها را اسلامی کرد و حرکتهایی هم انجام گرفت، کارهای زیادی انجام گرفت؛ خود من هشت سال در دورهی ریاست جمهوری، رئیس شورای انقلاب فرهنگی بودم که مخصوص کارهای دانشگاهی بود که کارهای فراوانی انجام گرفت، لکن در همهی این دورههایی که ما کار میکردیم و خود من جزو فعّالان این مجموعه بودم، آن ظرافتهای لازم، آن دشواریهای موجود، آن پیچیدگیهایی که این کار دارد مورد توجّه ماها نبود و کار را با نگاه ساده نگاه میکردیم.
خب دانشگاه در کشور ما، در واقع در دوران تسلّط سیاستهای غربی به وجود آمد؛ یعنی برای اینکه دشواریهای کار معلوم بشود و روشن بشود، من این را عرض میکنم. دانشگاه در دوران حاکمیّت برگزیدگان و در واقع دستنشاندگان غربیها اتّفاق افتاد. دانشگاه در زمان رضاشاه که به وسیلهی انگلیسها سر کار آمده بود، پایهگذاری شد؛ به دست عوامل غربیها هم پایهگذاری شد، یعنی آن کسانی که اوّلبار دانشگاه کشور را ایجاد کردند، کسانی بودند که دلباختهی غرب بودند. من نمیگویم عامل نفوذی غرب بودند، یعنی این را آدم نمیتواند قاطعاً ادّعا کند امّا بلاشک دلباخته و فریفتهی فرهنگ غربی بودند و مطیع غرب بودند و در واقع هیچ رأیی در مقابل آراء غربیها نداشتند و ارائه نمیکردند. بنابراین دانشگاه را برابرِ برنامههای غربِ استعمارگر به وجود آوردند؛ اصلاً برنامهی دانشگاه در کشور ما، برنامههای [آن] غربی بود که آن روز در اوج استعمارگری بود -بعدها خب کشورهای استعماری یکییکی خارج شدند امّا آن روز اوج استعمارگری غربیها بود- اینها در مورد تشکیل دانشگاه در کشورهای اقماری خودشان یک برنامهی مشخّصی داشتند.
برنامهی آنها این بود که در این کشورها نخبههایی تربیت کنند که این نخبهها مطیع غرب باشند و مصرفکنندهی غرب باشند؛ نخبهی مطیع و مصرفکننده. هدف دانشگاهها این بود که نخبهی مطیع و مصرفکننده تربیت کنند. مصرفکننده یعنی چه؟ یعنی سرریز دانشِ تولیدشده و البتّه کهنهشدهی در غرب را فرا بگیرد و بتواند جامعهی خودش را به بازار مصرف محصولات غربی تشویق کند و جامعه را تبدیل کند به بازار مصرف محصولات غربی؛ یعنی یک نخبهی مصرفکنندهای را تولید میکردند که آن نخبهی مصرفکننده، یک جامعهی مصرفکننده را به وجود بیاورد؛ اصلاً هدف این بود؛ که حالا این برنامه -برنامهی ایجاد دانشگاه- هم در کشورهای استعماریای که آن روز رسماً در استعمار انگلیس -عمدتاً- و بعضی کشورهای دیگرِ غربی بودند اجرا میشد و هم در کشورهایی که رسماً مستعمره نبودند؛ مثل کشور خود ما که مستعمرهی رسمی نبود امّا کاملاً تحت نفوذ و تحت سلطهی سیاسی غرب قرار داشت؛ دانشگاه این جوری به وجود آمد. البتّه تفکّر اسلامی در همین دانشگاه هم توانست نفوذ کند، که این به خاطر قدرت نفوذ تفکّر اسلامی بود لکن شیب عمدهی این دانشگاه به سمت همان تفکّر غربی و غربیسازی فکر و عمل نخبگان کشور بود؛ که نخبهای تربیت کنند که غربی فکر کند، غربی عمل بکند، برای غربیها کار بکند و جامعهی مصرفکننده بسازد؛ که همان نخبهها طبعاً به مقامات حکومتی هم میرسیدند.
#دیدار_دانشجویی #تحول_دانشگاه
مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
۷:۴۵
اهمیت دانشگاه
قلمرو انقلاب فرهنگی دانشگاه است
ما که می گوییم انقلاب فرهنگی و البته در همه چیز باید باشد، لکن باید مخلوط نکنیم امور را به هم. اینهایی که در انقلاب فرهنگی هی صحبت می کنند و صحبت کردند، و من شنیدم اینها مخلوط می کنند امور را به هم، و این راه را دور می کند.
دانشگاه و فیضیه، باید فقط راجع به دانشگاه شروع کنند، کار به این نداشته باشند اقتصاد ملت چیست.
اگر دانشگاه بیاید راجع به اقتصاد بخواهد فرهنگ را جاری کند و فرهنگاسلامی درست کند، از فرهنگ اسلامی دانشگاه هم باز می ماند و اگر قشری دیگر که می تواند انقلاب فرهنگی درمثلاً ارتش بکند، بیاید بخواهد مخلوط کند و انقلاب فرهنگی را در دانشگاه بخواهد بیاید عمل کند، آن کار خودش هم از دستش می رود.
باید هر قشری در همان محل خودشان و در همان بنگاهی که آنها جزئیت دارند در آنها و عضویت دارند در آنجا، همان را مشغول بشوند. نه شما انقلاب اقتصادی را دنبالش بروید، نه آنهایی که می خواهند انقلاب اقتصادی درست کنند بیایند دنبال دانشگاهها.
۵۹/۳/۳ دیدار رهبری
دانشگاه محل پرورش نسل سازنده یا مخرب کشور
یک چیزهایی که حل می شود، مثلاً ما جنگ داریم، جنگ چیز مهمی نیست ، حل می شود، چیز مهمی نیست و بحمدالله خوب است وضع، و جهات سیاسی ای که در دنیا هست، آنها هم حل می شود و ان شاءالله ، چیزهایی است حساس باید بود!
اما مسئله دانشگاه یک مسأله فوق العاده است که این افرادی که از دانشگاه در می آیند یا مخرب یک کشوری هستند یا سازندۀ آن کشور هستند و در کشور ما، یا رو به اسلام می برند کشور ما را، یا منحرفش می کنند. این از چیزهایی است که از دانشگاه می آید این کار، چنانچه از حوزه های علمیه می آید این کار، از این جهت، خیلی مهم است این امر.
۶۴/۹/۱۹ دیدار رهبری
مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
قلمرو انقلاب فرهنگی دانشگاه است
ما که می گوییم انقلاب فرهنگی و البته در همه چیز باید باشد، لکن باید مخلوط نکنیم امور را به هم. اینهایی که در انقلاب فرهنگی هی صحبت می کنند و صحبت کردند، و من شنیدم اینها مخلوط می کنند امور را به هم، و این راه را دور می کند.
دانشگاه و فیضیه، باید فقط راجع به دانشگاه شروع کنند، کار به این نداشته باشند اقتصاد ملت چیست.
اگر دانشگاه بیاید راجع به اقتصاد بخواهد فرهنگ را جاری کند و فرهنگاسلامی درست کند، از فرهنگ اسلامی دانشگاه هم باز می ماند و اگر قشری دیگر که می تواند انقلاب فرهنگی درمثلاً ارتش بکند، بیاید بخواهد مخلوط کند و انقلاب فرهنگی را در دانشگاه بخواهد بیاید عمل کند، آن کار خودش هم از دستش می رود.
باید هر قشری در همان محل خودشان و در همان بنگاهی که آنها جزئیت دارند در آنها و عضویت دارند در آنجا، همان را مشغول بشوند. نه شما انقلاب اقتصادی را دنبالش بروید، نه آنهایی که می خواهند انقلاب اقتصادی درست کنند بیایند دنبال دانشگاهها.
۵۹/۳/۳ دیدار رهبری
دانشگاه محل پرورش نسل سازنده یا مخرب کشور
یک چیزهایی که حل می شود، مثلاً ما جنگ داریم، جنگ چیز مهمی نیست ، حل می شود، چیز مهمی نیست و بحمدالله خوب است وضع، و جهات سیاسی ای که در دنیا هست، آنها هم حل می شود و ان شاءالله ، چیزهایی است حساس باید بود!
اما مسئله دانشگاه یک مسأله فوق العاده است که این افرادی که از دانشگاه در می آیند یا مخرب یک کشوری هستند یا سازندۀ آن کشور هستند و در کشور ما، یا رو به اسلام می برند کشور ما را، یا منحرفش می کنند. این از چیزهایی است که از دانشگاه می آید این کار، چنانچه از حوزه های علمیه می آید این کار، از این جهت، خیلی مهم است این امر.
۶۴/۹/۱۹ دیدار رهبری
مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
۱۲:۳۹
️ درنگی در باب اهمیت دانشگاه محوری ترین کار در دانشگاه چیست؟ انسان سازی یا تولید علم یا چیز دیگری؟
اصلا می شود یک کار را محوری ترین گرفت یا حتما باید عجین با سایر باشد.
مثلا میتوانیم بگوییم که محوری ترین کار در دانشگاه تربیت انسان است،یا اینکه باید بگوییم تربیت انسان حتما باید توام با تولید علم هم باشد و اولویتی نسبت به هم پیدا نمی کنند؟
این سوال از این جهت مهم است که اگر مثلا تربیت را محور قرار دهیم، علم هم در کنار سایر متغیرها مثل جلسه اخلاق و کار تشکیلاتی کردن و ...قرار می گیرد و اگر کادر تربیت شد ولو اینکه به لحاظ علمی خیلی قوی نبود،دانشگاه در مسیرش حرکت کرده است البته با نواقصی،اما اگر علم تولید شد ولی آدم تربیت نشد دانشگاه اصلا در مسیر خودش حرکت نکرده است.
نظرات موجود:
۱) اصل خروجی دانشگاه تربیت نیرو و کادر است، همان که اصلی ترین کار یک تمدن است، یعنی اگر روزی دانشگاه تولید علم نکند درآن نهاد را نمی بندند ولی اگر روزی دانشگاه آدم تربیت نکند باید درش را بست.
اگر هم فرایند تولید علم را به جای غیر از دانشگاه سپرد خیلی مشکلی ندارد البته این سوال باقی می ماند که با توجه به شرایط کنونی نقش دانشگاه این است یا اینکه کلا باید این طور باشد؟
۲) نباید دانشگاه در تربیت محصور کرد، تربیت بدون علم خروجی مفیدی ندارد،اگر علم در دانشگاه رکن نبود و فقط تربیت محور بود فرق ما با یک کانون فرهنگی چه می شد؟
در این باب در اینده بیشتر پرداخت خواهیم کرد.
مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
اصلا می شود یک کار را محوری ترین گرفت یا حتما باید عجین با سایر باشد.
مثلا میتوانیم بگوییم که محوری ترین کار در دانشگاه تربیت انسان است،یا اینکه باید بگوییم تربیت انسان حتما باید توام با تولید علم هم باشد و اولویتی نسبت به هم پیدا نمی کنند؟
این سوال از این جهت مهم است که اگر مثلا تربیت را محور قرار دهیم، علم هم در کنار سایر متغیرها مثل جلسه اخلاق و کار تشکیلاتی کردن و ...قرار می گیرد و اگر کادر تربیت شد ولو اینکه به لحاظ علمی خیلی قوی نبود،دانشگاه در مسیرش حرکت کرده است البته با نواقصی،اما اگر علم تولید شد ولی آدم تربیت نشد دانشگاه اصلا در مسیر خودش حرکت نکرده است.
نظرات موجود:
۱) اصل خروجی دانشگاه تربیت نیرو و کادر است، همان که اصلی ترین کار یک تمدن است، یعنی اگر روزی دانشگاه تولید علم نکند درآن نهاد را نمی بندند ولی اگر روزی دانشگاه آدم تربیت نکند باید درش را بست.
اگر هم فرایند تولید علم را به جای غیر از دانشگاه سپرد خیلی مشکلی ندارد البته این سوال باقی می ماند که با توجه به شرایط کنونی نقش دانشگاه این است یا اینکه کلا باید این طور باشد؟
۲) نباید دانشگاه در تربیت محصور کرد، تربیت بدون علم خروجی مفیدی ندارد،اگر علم در دانشگاه رکن نبود و فقط تربیت محور بود فرق ما با یک کانون فرهنگی چه می شد؟
در این باب در اینده بیشتر پرداخت خواهیم کرد.
مهندسی فرهنگی دانشگاه @mfd_ir
۱۲:۴۱