عکس پروفایل مهندسی فرهنگی دانشگاهم

مهندسی فرهنگی دانشگاه

۶۱عضو

دانشجوی تراز انقلاب اسلامی.pdf

۲.۳۶ مگابایت

undefined#جزوه دانشجوی تراز انقلاب اسلامی در کلام امام خامنه ای
undefined#پیشخوان_مطالعاتی
undefinedبرخی از عناوین:
۱. حفظ حضور دانشجویی در دانشگاه، به صورت قوی و با خط درست
۲. مهمترین مسأله در وظایف مجموعه‌های دانشجویی
۳. ویژگی‌ها و وظایف بسیج دانشجویی
۴. بسیج دانشجویی یعنی حرکت مؤمنانه انقلابی نسل جوان دانشجو
۵. تقوا بزرگترین سرمایه دوران جوانی
۶. صفای دانشجویی و جوانیتان را فدای اغراض شخصی منفعت طلبان نکنید
۷. دانشجویان هوشیارانه حوادث سیاسی جهان و کشور را زیر نظر داشته باشند
۸. عمل به موقع جوانان در مراحل مختلف انقلاب
۹. خصوصیات و ویژگی‌های بیداری دانشجویی
۱۰. ویژگیها و آسیب‌های تشکّلهای دانشجویی
۱۱. عمل به تکلیف نشانه دانشجوی با تقوا
۱۲. دانشجو یک روشنفکر تمام عیارِ مسلمان است
#دانشجوی_تراز_انقلاب_اسلامی#دانشجو_انقلابی#امام_خامنه_ای#هم_افقundefined مهندسی فرهنگی دانشگاه undefined
undefined@mfd_ir

۴:۳۶

undefined مروری بر بیانات رهبرانقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان ۱۴۰۲/۰۱/۲۹

undefinedدرباره ماه رمضان
undefinedماه رمضان بهار معنویّت و عبادت است undefinedجوانی هم بهار عمر است undefinedجوان در ماه رمضان بهار مضاعف دارد، بهار در بهار دارد.undefinedاین را مغتنم بشمرید.
undefinedشرح حال شهدای عزیز را، بخصوص بعضی‌شان را که خیلی معنویّت دارند، بخوانید.

undefinedدرباره دانشجویان
undefinedاگر مبانی معرفتی یک جوان مستحکم باشد:undefinedدل او قرص میشود، undefinedگام او استوار میشود،‌ undefinedحرکت او استمرار پیدا میکند، undefinedدیگر خستگی وجود ندارد.
undefinedاین مبانی معرفتی چه چیز‌هایی است؟
undefinedمسئله‌ی آزادی undefinedمهم‌ترین بخش نظریّه‌ی آزادی در اسلام، آزادی از این چهارچوب مادّه است.
undefinedمسئله‌ی عدالت undefinedمبارزه‌ی با استکبار یکی از مهم‌ترین مصادیق عدالت بین‌المللی است.
undefinedمسئله انتظار فرجundefinedانتظار فرج یعنی همه‌ی سختی‌ها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است.
undefinedمبنای توحیدundefinedتوحید یعنی نفی حاکمیّت غیر خدا
undefinedروی این مبانی کار کنید. روی یک نقطه‌ی محدود هم متمرکز نشوید؛ وسیع نگاه کنید.

undefinedدرباره فرصت فعالیت دانشجویی
undefinedاحساس مسئولیّتی که دانشجوها درباره‌ی حوادث کشور میکنندundefinedاینکه با شور و شوق و اهتمام، فلان اشکال را ذکر میکنید،undefinedشوقی که جامعه‌ی دانشجویی برای برطرف کردن نابسامانی‌ها دارند، undefinedحضور شورانگیز دانشجوها در حوادث گوناگون، undefinedاظهار نظرها در مسائل سیاسی، اقتصادی، در برخی تصمیم‌ها،undefinedهمه‌ی اینها فرصتهای مهمّی است.

undefinedدرباره آفات فعالیت دانشجویی
undefinedباید آفات فعّالیّتهای دانشجویی را برطرف کرد؛ باید سالم‌سازی کرد:undefined️نباید جامعه دانشجویی و کشور را دوقطبی کندundefined️باید واقع‌بینانه باشدundefined️حتّی‌المقدور همراه با ارائه‌ی راه حلّ علمی و عملی باشد undefined️شتاب‌زدگی نباید بشودundefined️زبانِ دانشجو بلندگوی صرفاً مشکلات نباشدundefined️تند‌خویی نباشدundefined️سطحی‌گری نباشدundefined️مشکل محلّی را ملّی نکنندundefined️قصد دانشجو و تشکل دانشجویی دیده شدن نباشدundefined️دانشجویان در فضای مجازی غرق نشوند
undefinedیکی از برادرها گفت رفراندوم... مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟ undefinedقضایا این‌جوری نیست که آدم این‌جور ساده از رویشان عبور کند.

undefinedانتظارات از دانشجوی مطلوب و بلند همت و آینده‌نگر:
undefinedایجاد تحول در ذهن و واقعیّت جامعه خودundefinedایجاد تحول در ذهن و واقعیّت جهان
undefinedدنیا در حال تحوّل است؛ این تحوّل را چه کسی به وجود می‌آورد؟undefinedمغزهای متفکّر، آدمهای فعّال، دست‌اندرکاران کارهای بزرگ
undefinedشما امروز دانشجویید، فردا همان کسی هستید که میتوانید آن تحوّل را به وجود بیاورید.undefinedباید سعی کنید: undefinedمنحرف نشویدundefinedدر خطّ درست و صراط مستقیم الهی حرکت کنید
undefinedهر کس که در این کارها خودسازی بیشتری انجام بدهد، فردا امکان تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت
undefinedزیربنای فکری را باید محکم کنید:undefinedبا منابع دینی اُنس پیدا کنید، undefinedبا متفکّران عمیق و امین ارتباط برقرار کنید.
undefinedشناخت راهبرد دشمن
undefinedدر مورد شناخت نقشه و راهبرد دشمن، بِروز باید باشیم.undefinedراهبرد دشمن این است که ما به خودمان بدبین بشویم.
undefinedرسانه‌های بدخواه، اصرارشان این است که ثابت کنند ملّت ایران از اعتقادات دینی و انقلابی روگردان شده. undefinedامّا شب قدر شد، ناگهان شما می‌بینید جلسات امسال از پارسال پُرشورتر است؛undefinedراه‌پیمایی روز قدس میشود، جمعیّت از پارسال فشرده‌تر است؛ undefinedراه‌پیمایی بیست‌ودوّم بهمن میشود، جمعیّت دو برابر پارسال است.

undefinedدرباره کینه‌ دشمنان نسبت به جوان ایرانی
undefinedدشمنان با مسئولین جمهوری اسلامی خیلی بدند؛ امّا با جوانها بدترند؛ چرا؟
undefinedبرای خاطر اینکه اگر انگیزه‌های جوانها و جوانهای کشور نباشند، از دست مسئولین کشور کاری برنمی‌آید.

undefinedدر میدانهای مختلف، جوانهای ایرانی کار کرده‌اند:
undefinedدر میدان مدیریّتهای دولتی[شهیدان]:undefined️موسی کلانتری undefined️تندگویان undefined️قندی undefined️عبّاس‌پور
undefinedدر میدان نظامی[شهیدان]: undefined️همّتundefined️خرّازیundefined️بابایی undefined️حسن باقریundefined️شیرودیundefined️اردستانیundefined️صیّاد شیرازی
undefinedدر میدان هنر و ادبیات:undefined️شهید آوینی undefined️‌مرحوم سلحشور undefined️مرحوم طالب‌زاده
undefinedدر میدان علم و تحقیق: undefined️شهید تهرانی‌مقدمundefined️مرحوم کاظمی‌ آشتیانیundefined️شهید مجید شهریاریundefined️شهید رضائی‌نژادundefined️شهید احمدی روشن
undefinedدر همین زمان معاصر شما[شهیدان]: undefined️حججیundefined️مصطفی صدرزادهundefined️آرمان علی‌وردیundefined️روح‌الله عجمیان
undefinedاینها نقطه‌های واقعاً برجسته‌اند.
undefinedیکایک شما، باید این‌جوری باشید... مثل شهیدها زندگی کنید.
undefinedراه روشن کشور و نظام را با جدّیّت دنبال بکنید؛undefinedدر راه انقلاب احتیاج دارید به:undefinedآرمان‌خواهی که موتور پیشران حرکت استundefinedامید که سوخت این موتور استundefinedعقلانیّت هم فرمان این موتور است.
undefinedدرباره دانشگاهundefinedکمبودِ نقشه‌ی واقعاً جامعِ علمی، امروز نقیصه‌ی بزرگ دانشگاه ما است. undefinedما نمیدانیم توزیع دانشجو بر حسب رشته‌های علمی بر چه اساسی صورت میگیرد.
#دیدار_دانشجوییundefined مهندسی فرهنگی دانشگاه undefinedundefined@mfd_ir

۵:۴۸

الزامات افزایش تأثیرگذاری تشکل‌های دانشجویی
مطرح شده در بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از دانشجویان ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
undefinedفعّالیّت‌های متنوّع دانشجویی، تأثیرگذار در آینده‌ی کشور است... اگر تشکّل‌ها و جریان دانشجویی بخواهند یک چنین تأثیرگذاری‌ای را به‌دست بیاورند، این الزامات را باید رعایت کنند:
undefined ۱. کار عمقی روی مفاهیم اسلامی و پرهیز از سطحی‌نگری
تشکلّ‌های دانشجویی، روی معارف اسلامی کار کنند. کتاب هم کم نداریم؛ کتاب خیلی داریم... شیوه‌ها و روش‌های مطالعاتی انتخاب بکنند، مطالعه کنند.
undefined ۲. جذب بدنه دانشجویی
undefinedاینکه برای نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی، دانشجوها را به اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلط‌ترین کارها است.
undefinedیکی از انواع ایجاد جاذبه این است که حرف نو پیدا کنید... وقتی‌ در تشکّل خودتان حرف نو، سخن نو مطرح کردید، جوان جذب می‌شود.
undefinedیکی دیگر از روش‌ها استفاده از بخشی از شیوه‌های هنری است که کمتر مورد توجّه قرار گرفته؛ مانند تئاتر دانشجویی، طنز و کاریکاتور، سرود، نشریّه‌های صوتی، شعر و...
undefinedیکی از از راه‌های جذّاب شدن تشکّل‌ها، اقناع فکری است؛ طرف را بتوانید قانع کنید.
undefinedیکی از چیزهای دیگر حضور اساتید ارزشی است. از این اساتید ارزشی استفاده کنید.
undefined️از عناصری که نامطمئن بودنِ خودشان را اثبات کردند، مطلقاً استفاده نکنید؛ همین‌هایی که سال ۸۸ آن بازی را راه انداختند ... من استفاده‌ی از اینها را مطلقاً توصیه نمی‌کنم.
undefined فهم واقعیات کشور
فهم وضع کشور، منظور فقط وضع داخلی و مشکلات موجود نیست؛ چند واقعیّت مهم دیگر وجود دارد:
undefinedیک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعه‌ی مصمّمی بر این شد که آرمان‌های انقلاب را بکلّ بشویند بگذارند کنار... علی‌رغمِ و به کوری چشم آنها، آرمان‌ها از بعد از رحلت امام تا امروز اوج گرفته.
undefinedیکی از واقعیّت‌های کشور، حضور شگفت‌آور جمهوری اسلامی در منطقه است؛ نه حضور مادّی و جسمانی و حضور فیزیکی، بلکه حضور معنوی.
#دیدار_دانشجویی undefined مهندسی فرهنگی دانشگاه undefinedundefined@mfd_ir

۱۷:۲۰

#مصاحبهundefined جایگاه پژوهش علوم انسانی در دانشگاه های ایران
undefined مسئله مصاحبه:
undefinedدانشگاهیان در حوزه علوم انسانی ترجیح می‌دهند تحقیقات‌شان را براساس نظریه‌های غربی‌ای که امروزه بخش قابل‌توجهی از علوم‌انسانی کشور را شامل می‌شود، دنبال کنند.
undefinedدر این گزارش به‌سراغ دو تن از اساتید این حوزه رفتیم تا برایمان ضمن تشریح چرایی شرایط امروز علوم‌انسانی، از مولفه‌هایی بگویند که نه‌تنها نزدیکی بین دانشگاه و جامعه را به‌همراه می‌آورد، بلکه سبب تغییر در فعالیت‌های پژوهشی هم شده است.
#علوم_انسانیundefined مهندسی فرهنگی دانشگاه undefinedundefined@mfd_ir

۱۸:۱۰

بازارسال شده از مجتبی فرهنگ

سهم پژوهش های علوم انسانی.jpg

۴.۴۱ مگابایت

#مصاحبهundefinedاولویت سیاستگذاران، پژوهش در علوم انسانی نیست
undefinedعباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی(ره) undefinedمحسن ایمانی‌نائینی، عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت‌مدرس
#علوم_انسانیundefined مهندسی فرهنگی دانشگاه undefinedundefined@mfd_ir

۱۸:۱۰

undefined خلاصه نکات مهم گزارش
undefinedبا نگاهی به پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) هم می‌توان متوجه شد علوم‌انسانی جز در بازه زمانی اواخر دهه80 تا اواسط دهه90، در عمل با بی‌مهری ازسوی جامعه آکادمیک روبه‌رو بوده است. براساس اطلاعات این پایگاه درطول یک سده اخیر درمجموع 5هزار و 96پایان‌نامه و رساله با موضوع علوم‌انسانی منتشر شده و سهم دانشجویان کارشناسی‌ارشد از این میزان فعالیت‌های علمی 4هزار و 459پایان‌نامه بوده است، یعنی علوم‌انسانی در مقطع دکتری آن‌طور جایی نداشته است.
undefinedبه‌عبارت دیگر، دانشجویان دکتری تخصصی 574رساله، دکتری 38رساله، دکتری حرفه‌ای (عمومی) 23رساله و دکتری‌حرفه‌ای تنها یک رساله بوده است.
undefinedجامعه دانشگاهی کشور با وجود اینکه در سال1300، پنج مقاله مرتبط با علوم‌انسانی تولید کرده بود، اما این رقم در 6ماهه نخست امسال تنها 29مقاله بوده است.
undefined روند صعودی تولید مقاله با موضوع علوم‌انسانی همزمان با آغاز دهه80 بازهم سیر نزولی به‌خود گرفت اما در سال88، ‌با انتشار 149مقاله روزهای اوج‌گیری علوم‌انسانی در نظام آموزش عالی کشور آغاز شد. این روند در دهه90 به اوج خود رسید، به‌طوری که در سال97 دانشجویان تحصیلات تکمیلی توانستند 615مقاله درباره علوم‌انسانی منتشر کنند.
undefined بعد از آن سال اما شدت تولید مقالات این حوزه با روند چشمگیری روبه‌کاهش رفت، به‌طوری که یک‌سال بعد این میزان به 499مقاله رسید و در سال99 درمجموع دانشگاه‌ها 384مقاله به چاپ رسیدند. سال گذشته نیز این میزان به 326مقاله رسید.
undefined سهم دانشگاه‌های کشور از تولید این مقالات هم نکته مهمی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. دانشگاه فردوسی مشهد رتبه اول را به‌خود اختصاص داده و بعد از آن دانشگاه تربیت‌مدرس قرار دارد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت هم براساس پایگاه گنج در رتبه سوم قرار گرفته است. همچنین سهم رشته‌های مختلف از تولید این مقالات هم جالب است؛ چراکه رشته آموزش‌وپرورش و تحقیقات تربیتی در صدر نمودار قرار دارد. بعد از آن دانشجویان رشته‌های مدیریت و روانشناسی‌تربیتی، معارف‌اسلامی و علوم‌اطلاعات، کتابداری و دانش‌شناسی بیشترین سهم را به‌خود اختصاص داده‌اند.
#علوم_انسانیundefined مهندسی فرهنگی دانشگاه undefinedundefined@mfd_ir

۱۸:۱۰

حذف بیش از ۱۰۰۰ کد رشته دانشگاهی از مهر
undefinedوزیر علوم:undefinedبیش از ۱۰۰۰ رشته دانشگاهی که متقاضی نداشت در سال تحصیلی جدید(مهرماه) حذف کردیم. undefinedرشته‌های جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کرده‌ایم‌ و تلاش می‌کنیم برخی از این رشته‌ها به صورت فرادانشکده‌ای تدریس و پیگیری شوند.
#رشته_دانشگاهی
undefined مهندسی فرهنگی دانشگاه undefinedundefined@mfd_ir

۱۲:۱۶

undefined آیا مسیر کنونی آموزش و پرورش به سمت دانشگاه ضروری است؟ آیا همه باید دانشگاه بروند؟/ تعداد زیادی دیپلمه را به کارشناسها و کارشناسهای ارشد بیکار و معترض تبدیل میکنیم
undefined رهبر انقلاب: مسیر کنونی آموزش و پرورش یک مسیری است به سمت دانشگاه؛ یعنی این که الان هست یک دالانی است از دبستان و دبیرستان به سمت دانشگاه. آیا این ضروری است؟ واقعاً باید همه همین طور بیایند عبور کنند بروند به سمت دانشگاه؟ این ضروری است؟ این اصلاً بهره‌دِه هست برای کشور؟ من چند روز قبل گفتم، که ما یک تعداد زیادی دیپلمه را تبدیل میکنیم به کارشناسها و کارشناسهای ارشد بیکار و ناراضی و معترض که حق هم دارد. این همه درس خوانده، کار مناسب درسش وجود ندارد. یعنی روی اینها باید فکر کرد، واقعاً اینها را باید ملاحظه کرد. ۱۴۰۲/۲/۱۲
undefined #ورودی_دانشگاه
undefined مهندسی فرهنگی دانشگاه undefinedundefined@mfd_ir

۱۲:۲۳

undefined دانشگاه که هیچ گاه نرسید
#قسمت_اول
undefined بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
undefined خب این دانشگاه را نظام اسلامی بخواهد تبدیل کند به دانشگاه اسلامی، کار ساده‌ای است؟ کار آسانی است؟ دانشگاهی که مثلاً پنجاه سال با آن شکل حرکت کرده و با آن ترکیب و برنامه‌ریزی اداره شده، تبدیل آن به یک دانشگاه اسلامی کار ساده‌ای نیست.
undefinedآن روز ما به پیچیدگی این کار بدرستی توجّه نمیکردیم؛ [لکن] خب بعدها بتدریج خود عناصر دانشگاهی به نکات مهمّی در این زمینه برخورد کردند، تذکّر دادند، عمل کردند، یک مقداری بهتر شد، امّا همچنان این قضیّه، یک قضیّه‌ی مهمّ روی دست نظام اسلامی است و بایستی تحقّق پیدا کند  و جز با یک تحوّل امکان‌پذیر نیست.
undefined حالا این یک مثال بود که من زدم و خب در بقیّه‌ی بخشها هم همین‌ جور است؛ در بخش مسائل اقتصادی و جریان اقتصادی کشور، جریان علمی کشور و امثال اینها همین وجود دارد. لذا شما می‌بینید که ما در خلال این سالها گاهی کارهای خوبی را شروع کرده‌ایم که نیمه‌کاره مانده و به نتیجه نرسیده؛ این به خاطر همین است که یک ساده‌نگری‌هایی در مشاهده‌ی مسائل وجود دارد که بایستی اینها را با نگاه دقیق تصحیح کرد و به جهت درست رساند.
undefined#دیدار_دانشجویی undefined#تحول_دانشگاه
undefined مهندسی فرهنگی دانشگاه undefinedundefined@mfd_ir

۷:۳۸

undefined دانشگاه که هیچ گاه نرسید
#قسمت_دوم
undefined خب، نسل اوّل انقلاب که عمدتاً فعّالان دهه‌ی ۶۰ و یکی دو سال از دهه‌ی ۵۰ هستند، در همه‌ی این بخشها -چه بخشهای بالادستی، چه بخشهای خُرد و پایین‌دستی- کارهایی را انجام دادند؛ کارهای خوبی با هدایت امام بزرگوار انجام گرفت. حادثه‌ی دشوارِ جنگ تحمیلی به این تجربه‌آموزی کمک کرد، و کمک کرد تا بتوانند در این زمینه‌ها تجربه‌هایی به دست بیاورند؛ یا تحریمهایی که از همان روز اوّل گذاشته شد، یا حوادث خونینی که در اوایل انقلاب پیش آمد، اینها همه مجموعه‌ی نسل اوّل انقلاب را آماده میکرد و هدایت به سمت محقّق کردن این مقاصد اصلی انقلاب و مقاصد اصلی جمهوری اسلامی؛ ولیکن یک حقیقتی وجود دارد که آن را نبایستی نادیده گرفت و آن، این است که رسیدن به این آرمانها با این عظمتی که این آرمانها دارد، پیچیدگی‌های زیادی دارد؛ آن روز ما به این پیچیدگی‌ها توجّه نداشتیم؛ آن روز ما مسائل را خیلی با نگاهِ اوّلی نگاه میکردیم؛ در واقع بسیاری از مسائل آسان‌گیری میشد. شور انقلابی موجب بود که کار انجام بگیرد منتها با یک نگاه ابتدائی، با یک نگاه ساده و بدون در نظر گرفتن پیچیدگی‌ها و دشواری‌ها و گردنه‌های سرِ راه.
undefined حالا مثلاً‌ من به عنوان مثال یک مورد را مثال میزنم؛ مسئله‌ی اسلامی شدن دانشگاه‌ها. خب امام (رضوان الله علیه) روی مسئله‌ی اسلامی شدن دانشگاه‌ها اصرار داشتند. ایشان برای دانشگاه‌ خیلی اهمّیّت قائل بودند و معتقد بودند بایستی دانشگاه‌ها را اسلامی کرد و حرکتهایی هم انجام گرفت، کارهای زیادی انجام گرفت؛ خود من هشت سال در دوره‌ی ریاست جمهوری، رئیس شورای انقلاب فرهنگی بودم که مخصوص کارهای دانشگاهی بود که کارهای فراوانی انجام گرفت، لکن در همه‌ی این دوره‌هایی که ما کار میکردیم و خود من جزو فعّالان این مجموعه بودم، آن ظرافتهای لازم، آن دشواری‌های موجود،‌ آن پیچیدگی‌هایی که این کار دارد مورد توجّه ماها نبود و کار را با نگاه ساده نگاه میکردیم.
undefined خب دانشگاه در کشور ما، در واقع در دوران تسلّط سیاستهای غربی به وجود آمد؛ یعنی برای اینکه دشواری‌های کار معلوم بشود و روشن بشود، من این را عرض میکنم. دانشگاه در دوران حاکمیّت برگزیدگان و در واقع دست‌نشاندگان غربی‌ها‌ اتّفاق افتاد. دانشگاه در زمان رضاشاه که به وسیله‌ی انگلیس‌ها سر کار آمده بود، پایه‌گذاری شد؛ به دست عوامل غربی‌ها هم پایه‌گذاری شد، یعنی آن کسانی که اوّل‌بار دانشگاه کشور را ایجاد کردند، کسانی بودند که دلباخته‌ی غرب بودند. من نمیگویم عامل نفوذی غرب بودند، یعنی این را آدم نمیتواند قاطعاً ادّعا کند امّا بلاشک دلباخته و فریفته‌ی فرهنگ غربی بودند و مطیع غرب بودند و در واقع هیچ رأیی در مقابل آراء غربی‌ها نداشتند و ارائه نمیکردند. بنابراین دانشگاه را برابرِ برنامه‌های غربِ استعمارگر به وجود آوردند؛ اصلاً برنامه‌ی دانشگاه در کشور ما، برنامه‌های [آن] غربی بود که آن روز در اوج استعمارگری بود -بعدها خب کشورهای استعماری یکی‌یکی خارج شدند امّا آن روز اوج استعمارگری غربی‌ها بود- اینها در مورد تشکیل دانشگاه در کشورهای اقماری خودشان یک برنامه‌ی مشخّصی داشتند.
undefined برنامه‌ی آنها این بود که در این کشورها نخبه‌هایی تربیت کنند که این نخبه‌ها مطیع غرب باشند و مصرف‌کننده‌ی غرب باشند؛ نخبه‌ی مطیع و مصرف‌کننده. هدف دانشگاه‌ها این بود که نخبه‌ی مطیع و مصرف‌کننده تربیت کنند. مصرف‌کننده یعنی چه؟ یعنی سرریز دانشِ تولیدشده و البتّه کهنه‌شده‌ی در غرب را فرا بگیرد و بتواند جامعه‌ی خودش را به بازار مصرف محصولات غربی تشویق کند و جامعه را تبدیل کند به بازار مصرف محصولات غربی؛ یعنی یک نخبه‌ی مصرف‌کننده‌ای را تولید میکردند که آن نخبه‌‌ی مصرف‌کننده‌، یک جامعه‌ی مصرف‌کننده را به وجود بیاورد؛ اصلاً هدف این بود؛ که حالا این برنامه -برنامه‌ی ایجاد دانشگاه- هم در کشورهای استعماری‌ای که آن روز رسماً‌ در استعمار انگلیس -عمدتاً‌- و بعضی کشورهای دیگرِ غربی بودند اجرا میشد و هم در کشورهایی که رسماً مستعمره نبودند؛ مثل کشور خود ما که مستعمره‌ی رسمی نبود امّا کاملاً تحت نفوذ و تحت سلطه‌ی سیاسی غرب قرار داشت؛ دانشگاه این جوری به وجود آمد. البتّه تفکّر اسلامی در همین دانشگاه هم توانست نفوذ کند، که این به خاطر قدرت نفوذ تفکّر اسلامی بود لکن شیب عمده‌ی این دانشگاه به سمت همان تفکّر غربی و غربی‌سازی فکر و عمل نخبگان کشور بود؛ که نخبه‌ای تربیت کنند که غربی فکر کند، غربی عمل بکند، برای غربی‌ها کار بکند و جامعه‌ی مصرف‌کننده بسازد؛ که همان نخبه‌ها طبعاً به مقامات حکومتی هم میرسیدند.
undefined#دیدار_دانشجویی undefined#تحول_دانشگاه
undefined مهندسی فرهنگی دانشگاه undefinedundefined@mfd_ir

۷:۴۵

undefined اهمیت دانشگاه
undefined قلمرو انقلاب فرهنگی دانشگاه است
undefined ما که می گوییم انقلاب فرهنگی و البته در همه چیز باید باشد، لکن باید‏‎ ‎‏مخلوط نکنیم امور را به هم. اینهایی که در انقلاب فرهنگی هی صحبت‏‎ ‎‏می کنند و صحبت کردند، و من شنیدم اینها مخلوط می کنند امور را به‏‎ ‎‏هم، و این راه را دور می کند.
undefined دانشگاه و فیضیه، باید فقط راجع به دانشگاه‏ شروع کنند، کار به این نداشته باشند اقتصاد ملت چیست.
undefined اگر دانشگاه‏‎ ‎‏بیاید راجع به اقتصاد بخواهد فرهنگ را جاری کند و فرهنگ‌اسلامی‏‎ ‎‏درست کند، از فرهنگ اسلامی دانشگاه هم باز می ماند و اگر قشری‏‎ ‎‏دیگر که می تواند انقلاب فرهنگی درمثلاً ارتش بکند، بیاید بخواهد‏‎ ‎‏مخلوط کند و انقلاب فرهنگی را در دانشگاه بخواهد بیاید عمل کند، آن‏‎ ‎‏کار خودش هم از دستش می رود.
undefined باید هر قشری در همان محل‏‎ ‎‏خودشان و در همان بنگاهی که آنها جزئیت دارند در آنها و عضویت‏‎ ‎‏دارند در آنجا، همان را مشغول بشوند. نه شما انقلاب اقتصادی را‏‎ ‎‏دنبالش بروید، نه آنهایی که می خواهند انقلاب اقتصادی درست کنند‏‎ ‎‏بیایند دنبال دانشگاهها.
‏‏۵۹/۳/۳ دیدار رهبری
undefined دانشگاه محل پرورش نسل سازنده یا مخرب کشور
undefinedیک چیزهایی که حل می شود، مثلاً ما جنگ‏‎ ‎‏داریم، جنگ چیز مهمی نیست ، حل می شود، چیز مهمی نیست و‏‎ ‎‏بحمدالله خوب است وضع، و جهات سیاسی ای که در دنیا هست، آنها‏‎ ‎‏هم حل می شود و ان شاءالله ، چیزهایی است حساس باید بود!
undefined اما مسئله‏ ‎‏دانشگاه یک مسأله فوق العاده است که این افرادی که از دانشگاه در‏‎ ‎‏می آیند یا مخرب یک کشوری هستند یا سازندۀ آن کشور هستند و در‏‎ ‎‏کشور ما، یا رو به اسلام می برند کشور ما را، یا منحرفش می کنند.‏‎ ‎‏این از چیزهایی است که از دانشگاه می آید این کار، چنانچه‏‎ ‎‏از حوزه های علمیه می آید این کار، از این جهت، خیلی مهم است این‏‎ ‎‏امر. ‏
۶۴/۹/۱۹ دیدار رهبری
undefined مهندسی فرهنگی دانشگاه undefinedundefined@mfd_ir

۱۲:۳۹

undefinedدرنگی در باب اهمیت دانشگاهundefined محوری ترین کار در دانشگاه چیست؟undefined انسان سازی یا تولید علم یا چیز دیگری؟
undefined اصلا می شود یک کار را محوری ترین گرفت یا حتما باید عجین با سایر باشد.
undefinedمثلا میتوانیم بگوییم که محوری ترین کار در دانشگاه تربیت انسان است،یا اینکه باید بگوییم تربیت انسان حتما باید توام با تولید علم هم باشد و اولویتی نسبت به هم پیدا نمی کنند؟
undefinedاین سوال از این جهت مهم است که اگر مثلا تربیت را محور قرار دهیم، علم هم در کنار سایر متغیرها مثل جلسه اخلاق و کار تشکیلاتی کردن و ...قرار می گیرد و اگر کادر تربیت شد ولو اینکه به لحاظ علمی خیلی قوی نبود،دانشگاه در مسیرش حرکت کرده است البته با نواقصی،اما اگر علم تولید شد ولی آدم تربیت نشد دانشگاه اصلا در مسیر خودش حرکت نکرده است.
undefined نظرات موجود:
۱) اصل خروجی دانشگاه تربیت نیرو و کادر است، همان که اصلی ترین کار یک تمدن است، یعنی اگر روزی دانشگاه تولید علم نکند درآن نهاد را نمی بندند ولی اگر روزی دانشگاه آدم تربیت نکند باید درش را بست.
undefinedاگر هم فرایند تولید علم را به جای غیر از دانشگاه سپرد خیلی مشکلی ندارد البته این سوال باقی می ماند که با توجه به شرایط کنونی نقش دانشگاه این است یا اینکه کلا باید این طور باشد؟
۲) نباید دانشگاه در تربیت محصور کرد، تربیت بدون علم خروجی مفیدی ندارد،اگر علم در دانشگاه رکن نبود و فقط تربیت محور بود فرق ما با یک کانون فرهنگی چه می شد؟
undefined در این باب در اینده بیشتر پرداخت خواهیم کرد.
undefined مهندسی فرهنگی دانشگاه undefinedundefined@mfd_ir

۱۲:۴۱