عکس پروفایل ردّ پای اندیشه ر

ردّ پای اندیشه

۱۰۰عضو
thumnail

۱۱:۲۸

thumnail
استاد #سید_علی_اکبر_پرورش، از پیشتازان نهضت امام خمینی رحمة‌الله تعالی علیه و از جمله مردان انقلاب بود که معرفت و حکمت را باهم آمیخته و در سلوک عملی نیز به مقام رضا دست یافته بود. تحمل ابتلائات بی‌هیچ شکوه و شکایتی وبی‌اعتنایی به تجلیل‌ها و تقدیرهای دنیایی بی‌هیچ رغبت و عنایتی ترجمان حال خوش آن مهاجر الی الله بود.بعد از استیضاح و دوری از وزارت ،به دعوت استاد قرائتی معاونت تربیت نیروی انسانی نهضت سوادآموزی را پذیرا شد .او با این عمل نشان که روح بزرگ خدمت به خلق خدا را افتخار می‌داند و بر پست و عنوان وقعی نمی‌نهد . دیروز رییس نهضت معاون او بود و امروز او معاون رییس نهضت شده است.در بازدید از دوره های تربیتی آموزشیاران در تبریز با هم آشنا شدیم.بعد از شام در منزل مرحوم بهادر کریمی رییس وقت نهضت استان ،تا نزدیکی های صبح گفت و گو ی قرآنی و سیاسی با چاشنی شعر و ادب سپری شد. حافظه‌ی قوی ، محفوظات شعری فراوان مرا شگفت زده کرد. در پایان شب نشینی متوجه شدم من و ایشان یک #افسوس_مشترک داریم و آن اینکه چرا این همه فرصت حفظ شعر را به حفظ قرآن و نهج‌البلاغه اختصاص نداده‌ایم.https://mohammadian.ir/@mbmandishe

۱۱:۳۱

thumnail
این دیدار و آشنایی باعث شد در بازگشت به تهران ، و عودت خودشان برای اقامت در اصفهان ،مرا برای تصدی مسؤلیت تامین و تربیت به جناب آقای قرائتیپیشنهاد کنند و این یکی از عوامل مهاجرت و اشتغال دائم من در نهضت بعد از قبولی در دانشگاه تهران شد. استاد سید علی اکبر پرورش بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی و سینه‌ای مملو از تجربه‌های تلخ و شیرین نهضت اسلامی بود. حضور او در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی دفاع، وزارت آموزش و پرورش و هر آنجایی که سخن از تربیت و هدایت و درس قرآن و نهج‌البلاغه بود، خاطره‌هایی ناب از صراحت و صداقت و عشق و وفاداری و ولایتمداری و احترام به مردم را برای همکاران و دوستان و شاگردانش به جا گذاشته است.https://mohammadian.ir/@mbmandishe

۱۱:۳۲

thumnail
ظهور و بالندگی #تمدن‌های_بشری در بستر فرهنگ صورت می‌گیرد.البته هر مدنیتی با فرهنگی که در بستر آن رشد و شکوفایی می‌یابد ارتباط تام و تمام دارد. تمدن مادی بر سازه‌های فرهنگ مادی قوام می‌یابد ، همچنان که تمدن متعالی از فرهنگ پیشرو و معنوی تغذیه می‌کند. تمدنها صورت استقرار یافته‌ی فرهنگها هستند که در رفتار و روابط فردی و اجتماعی و خانوادگی و تعامل با طبیعت و محیط زیست متجلی شده و بر اثر التزام و تکرار نهادینه می‌گردند. تمدنها نیز مانند صاحبان آن دارای حیات و ممات هستند ، متولد می‌شوند ، بارور و بالنده می‌گردند و اگر عناصر زنده‌ی آن تجدید نشوند رو به انقراض گذاشته و می‌میرند.یادآوری این نکته نیز لازم است که بدانیم #تمدن به تنهایی واجد کمال و یا تعالی نیست و هر آنچه عنوان مدنیت به خود گرفته نمی‌تواند حتماً ارزشمند و نشان کمال و رشد و ترقی باشد. آنچه تمدنها را واجد ارزش و برتری می‌کند، جهت گیری آن مدنیت است.در قرآن کریم از بسیاری از تمدنها نام که نه تنها در دوره‌ی خویش حیرت انگیز بوده‌اند بلکه در دوره های بعد نیز وصف حال انها شگفتی برانگیز است ولی قرآن کریم آنها را از جمله تمدنهایی معرفی می‌کند که تازیانه‌ی عذاب الهی بر آنها نواخته شده و آنها در کمینگاه مجازات گرفتار شده‌اند. عمده مشخصه ی این تمدنها مادی اندیشیدن و انکار قیامت و روز واپسین بوده است. این تمدنها جهان را منحصرا در عالم محسوس پنداشته و می‌پندارند و به همین جهت با هر ارزشی که فردایی را نشان دهد سرِ ستیز داشته‌اند . انکار واقعیت آن جهانی و انحصار ِبودن به همین دنیا موجب تباهی مدنیت‌های مادی شده و می‌شوند.https://mohammadian.ir/@mbmandishe

۱۱:۳۳

در #مسیر_تربیت، عامل محبت قوی‌ترین عنصر برای پذیرش تحمل و تفاهم است.اگر در خانواده محبت متقابل حاکم شود و پدر و مادر بتوان محیطی آکنده از مهر و عواطف به وجود آورند ، راه تفاهم و همکاری برای فرزندان باز می‌شود.مآلآ پرورش و تربیت در چنین محیط خانوادگی، فرزندان را در محیط بزرگ اجتماعی نیز با مردم مهربان و رئوف می‌سازد. اما اگر کودک از پدر و مادر و نزدیکان محبت نبیند یا لذت مهربانی را نچشیده باشد ، اساساً معنی محبت و مهرورزی را نمی فهمد و این حقیقت روحانی و حیات‌بخش را ادراک نمی‌نماید. اگر در زندگی تندی و خشونت ببیند یا اینکه با او بی‌مهری و بی‌توجهی شود، او با مردم همانگونه رفتار می‌کند. لذا برای صیانت جامعه و حفظ آینده‌ی انسان‌ها ،اسلام پدران و مادران،معلمان و مربیان را موظف به رعایت لطف و مهربانی با کودکان و نونهالان می‌کند.#حقوق_فرزندان_از_دیدگاه_اسلام ص۱۸۲و۱۸۳https://mohammadian.ir/@mbmandishe

۱۱:۳۹

thumnail
یکی از آثار سوء بی‌عدالتی میان فرزندان،ایجاد عقده‌ی حقارت و حسادت در روان آنهاست. کودکانی که در خانواده‌ی آنان یکی از برادران و خواهران مورد محبت بیشتر پدر و مادر قرار می‌گیرند ، دلشکسته شده و احساس حقارت و دچار حسادت می‌شوند و تکرار این عمل ، عقده‌ی حقارت و حسادت را در ضمیر آنان چنان ریشه دار می‌کند که تا پایان عمر در روحشان اثر می‌گذارد و آثار سوء آن در کردارشان ظاهر می‌گردد.و حتی می‌تواند منجر به خصومت در فرزندان شود.#حقوق_فرزندان_از_دیدگاه_اسلام ص۱۹۰https://mohammadian.ir/@mbmandishe

۱۱:۴۱

thumnail
استاد فقید مرحوم #علامه_محمدتقی_جعفری رضوان الله تعالی علیه از جمله اساتید بزرگواری بودند که بعد از اقامت در تهران از محضرشان در مباحث گوناگون مستفید شده‌ام. اولین شرفیابی به حضور ایشان در منزل میدان خراسان بود که به قصد زیارت رفته بودم .در اولین دیدار و گفت و گو ، همدلی بیش از همزبانی ظهور کرد. در ترغیب من به خواندن برخی از متون داستانی و ادبیات کلاسیک نویسندگان و اندیشمندان مغرب زمین مؤثر بودند .همچنانکه در تعقیب روش ایشان ، به دقت و تأمل در نهج‌البلاغه و مثنوی ملای رومی گرایش پیدا کردم. خاطرات مجالست با ایشان از شیرین ترین و اثرگذارترین خاطره های تربیتی برای بنده است. روحش با اولیای الهی محشور باد.https://mohammadian.ir/@mbmandishe

۱۱:۴۱

thumnail
#علامه‌ـ‌طباطبایی تظاهر به علم نداشت!یکی از آفتهای علم غرور علمی است که عالم را به دام مجادله و مباحثات بی فایده بکشاند و یا با به رخ کشیدن دانش خود طرف مقابل را خاضع و خجلت زده سازد. یا اینکه ساحت عالم دیگری ملکوک و یا شخصیت علمی او را خفیف نشان دهد . اینها از مکاید شیطان و دام های اوست که سر راه اهل علم پهن می‌کند. بزرگان ما اینچنین نبودند ، اساساً کتوم بودند ،علمای ربانی از خطر شهرت همانند خطر حیوان درنده فرار می‌کردند و می‌کنند.یکی از اساتید بزرگوار ما که از اساطین حوزه هستند ،درباره‌ی علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه قریب به این مضمون می‌فرمودند: علامه طباطبایی تظاهر به علم نداشت . یکی از مزایای ایشان این بود که خیلی حاضر نبودند تظاهر به علم کنند. اگر کسی با ایشان یک ماه در یک خانه زندگی می‌کرد اصلا احساس نمی کرد این مرد فرد با سوادی است. الله اکبر به این حبْس نفْس ، دوری از عجب و تظاهر.https://mohammadian.ir/@mbmandishehttps://t.me/mbmporsmanhttps://eitaa.com/joinchat/1801782223C84328d44

۲۱:۳۵

thumnail
#تهذیب‌ـ‌بحارالانواربا سلام با توجه به مجموعه ۱۱۰جلدی #بحارالانوار که حاوی احادیث معتبر و غیرمعتبر می‌باشد ، چرا متخصصان علم حدیث برای اصلاح آن اقدام نمی‌کنند؟ یکی از دلایل اختلاف شیعه با برادران اهل سنت همین احادیث غیرمعتبراست.فؤاد قنبری
سلام علیکم همان طور که می‌دانید کتاب شریف بحار الأنوار موسوعه و دائرة المعارف روائی است که در دوره ای حساس از زمان که جوامع روایی و نسخ اولیه‌ی کتابهای أحادیث و روایات ائمه‌ی معصومین علیه السلام در معرض ضایع شدن و از بین رفتن بود به همت بزرگمردی علمی‌، علامه ی مجلسی اعلی الله مقامه گرد آوری شده است ،او در آن زمان فرصت آنرا نداشته است با إعمال قواعد روائی ودرایة الحدیث و علم رجال ، آنها را مورد ارزیابی قرار دهد و أساسا دانشنامه ها و دائرة المعارف ها در روزگار ما نیز در چاپ و انتشار اول از کاستی و نقصان به دور نیستند . به همین جهت بنیادها و مؤسسات دائرة المعارف و دانشنامه ها در طول زمان نسبت به روز آوری اقدام و حتی به ویراستهای مجدد می پردازند. در مورد کتاب عظیم بحار الأنوار نیز که تنظیم و تبویب و جمع آوری اش محل إعجاب است، لازم است این کار انجام پذیرد و البته برخی از بزرگان متأخر ، همانند مرحوم علامه ی طباطبایی رحمة الله علیه به این مهم دست یازیدند ولی مشکلات سر راه مانع دوام واتمام آن شد. البته چنین کاری باز هم لازم است تا به صورت جمعی و توسط لجنه ای از علما با تخصص های میان رشته‌ای از فقه و تفسیر و قرآن و حدیث و رجال و درایه با توانمندی بالا پیگیری شود زیرا چنین کار سترگی از عهده ی شخص واحد در روزگار ما بر نمی آید. اما در مورد بیان اخیر شما یادآور می شوم تمام اختلافات ناشی از کتابها نیست بلکه اخلاق آدم ها و ...نیز بیشتر مؤثر استhttps://mohammadian.ir/@mbmandishehttps://t.me/mbmporsmanhttps://eitaa.com/joinchat/1801782223C84328d44

۲۱:۴۰

بسم‌الله سلام علیکم ولادت با سعادت مولی الموحدین، امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام گوهر شرف و مردانگی ، مظهر عدالت و شجاعت ، پدر امت و اسوه فتوت و جوانمردی را حضور شما و همه انسانهای با کرامت تبریک می‌گویم. م ب محمدیان

۶:۵۸

۱۰ ژانویه،‏ ۸.۰۵​ ندبه ۲۱ دی۱۴۰۳.aac

۲۷:۳۷-۵۱.۱ مگابایت

۸:۲۱

۳ ژانویه،‏ ۸.۰۳​ دعای ندبه دوم رجب ۱۴۴۵.aac

۲۶:۵۰-۴۹.۶۶ مگابایت

۸:۲۱

۱۶ ژانویه،‏ ۱۲.۴۳​سالروز وفات حضرت زینب (س).aac

۳۱:۴۲-۵۸.۶۴ مگابایت

۱۴:۴۴

۳۱ ژانویه،‏ ۸.۰۶​دعای ندبه اول شعبان دهه فجر.aac

۲۸:۵۷-۵۳.۵۵ مگابایت

۵:۱۱