۱۲ اردیبهشت
بازارسال شده از صرف و نحو عربی (مجازی- استاد غفرانی)
جلسه چهارم آموزش مجازی.pdf
۳.۰۳ مگابایت
اسلاید جلسه چهارم
۴:۵۱
بازارسال شده از دعوت به نماز🇵🇸
امروز آموختیم:
🫧اولین حجاب، بین ما و خدا، پرده خودخواهی و خودپرستی بود.🫧دومین حجاب که در فصل دوم آموختیم، حجاب غلیظِ علم است! عجب! مگه علم هم مانع میتونه بشه؟!بله!🧩علم اگر منتهی به ایمان (انجام عمل متناسب با علم) و منتهی به اطاعت بیشتر از خدای تبارک و تعالی بشه، که نقش پله و نردبان رو برای قرب به خدا داره!اگر نه خود علم میشه حجاب... اینقدر علم و برهان و فلسفه مفصل هست و شعب مختلف داره که آدم رو مشغول خودش میکنه!مصداق بارز علم بدون عمل ، جناب ابلیس لعنه الله هست که علم به مبدأ و معاد داره اما!!!! ازش جهت مقاصد پلید خودش بهره میبرد!
🧩 عملی که ما باید در این هفته همراه با در نظر داشتن عزّ ربوبیت و ذلّ عبودیت (بزرگ بودن خدا و کوچک بودن ما در برابر خدا) داشته باشیم، اینه که :
سعی کنیم علم به هستی و آفرینش را بیشتر کنیم که نشانه های عظمت خدای تعالی هستند، و با این علم و حس کوچکی در برابر عظمت خدا، خشوع بیشتری در نماز و احوالات زندگی در برابر خدای متعال داشته باشیم.
🧩خشوع حاصل خضوع بعلاوه دانستن و دیدن جلوه های خداست که آدم از دانستن اینها به وجد میاد (و مضطرب میشه از اینهمه عظمت و جلال و جمال خدا).
خشوعتان روز افزون
همچنان کارهامون را رو به قبله و با سمت و سوی الهی بدهیم. خوابیدن رو به قبله/ ارزیابی و سنجش خودمان قبل از خواب / با طهارت خوابیدن(دو تا فایل بالای این پیام برای همین گذاشته شده)
#آداب.الصلاه#مقاله.اولی#فصل.دوم#فصل.سوم
#جلسه.دوم
@davat_namaz
🫧اولین حجاب، بین ما و خدا، پرده خودخواهی و خودپرستی بود.🫧دومین حجاب که در فصل دوم آموختیم، حجاب غلیظِ علم است! عجب! مگه علم هم مانع میتونه بشه؟!بله!🧩علم اگر منتهی به ایمان (انجام عمل متناسب با علم) و منتهی به اطاعت بیشتر از خدای تبارک و تعالی بشه، که نقش پله و نردبان رو برای قرب به خدا داره!اگر نه خود علم میشه حجاب... اینقدر علم و برهان و فلسفه مفصل هست و شعب مختلف داره که آدم رو مشغول خودش میکنه!مصداق بارز علم بدون عمل ، جناب ابلیس لعنه الله هست که علم به مبدأ و معاد داره اما!!!! ازش جهت مقاصد پلید خودش بهره میبرد!
🧩 عملی که ما باید در این هفته همراه با در نظر داشتن عزّ ربوبیت و ذلّ عبودیت (بزرگ بودن خدا و کوچک بودن ما در برابر خدا) داشته باشیم، اینه که :
سعی کنیم علم به هستی و آفرینش را بیشتر کنیم که نشانه های عظمت خدای تعالی هستند، و با این علم و حس کوچکی در برابر عظمت خدا، خشوع بیشتری در نماز و احوالات زندگی در برابر خدای متعال داشته باشیم.
🧩خشوع حاصل خضوع بعلاوه دانستن و دیدن جلوه های خداست که آدم از دانستن اینها به وجد میاد (و مضطرب میشه از اینهمه عظمت و جلال و جمال خدا).
خشوعتان روز افزون
همچنان کارهامون را رو به قبله و با سمت و سوی الهی بدهیم. خوابیدن رو به قبله/ ارزیابی و سنجش خودمان قبل از خواب / با طهارت خوابیدن(دو تا فایل بالای این پیام برای همین گذاشته شده)
#آداب.الصلاه#مقاله.اولی#فصل.دوم#فصل.سوم
#جلسه.دوم
@davat_namaz
۴:۵۱
بازارسال شده از تفنگداران شهید
ل.سالمی: سلام خوبین . ببخشید در معنی ما یشعرون و لا یشعرون چه تفاوتی دارن؟
خانم ذاکری. مدرس عربی: سلام، سلامت باشیدلا، مطلق نفی مد نظره، تاکیدش در نفی بیشترهما، نفی هست، بدون تأکید بر نفی، حالت ابهام هم داره
خانم ذاکری. مدرس عربی: سلام، سلامت باشیدلا، مطلق نفی مد نظره، تاکیدش در نفی بیشترهما، نفی هست، بدون تأکید بر نفی، حالت ابهام هم داره
۴:۵۳
۱۴ اردیبهشت
بازارسال شده از فعالان مجمع مدارس
۱۶ اردیبهشت
۴:۲۲
۱۷ اردیبهشت
علی کارخانه
آموزش زبان عربی (اللغهُ العربیّهُ)
تغییرات فعل مضارع (منصوب و مجزوم)
تغییرات فعل مضارع (منصوب و مجزوم)
1) مضارع منصوب : هرگاه قبل از فعل مضارع یکی از حروف ناصبه بیاید آن را منصوب می کند . حروف ناصبه عبارت است از :
( أن ، لَن ، کَی ، حَتّی ، لـِ )
این حروف به جز (لَن) که معنی مضارع را به آینده منفی تبدیل می کند؛ ما بقی به معنی «تا ، تا اینکه ، برای اینکه» می باشد. و فعل مضارع به همراه این حروف به صورت مضارع التزامی ترجمه می شود.
مانند :
هل تُحبُّ أن تضحَکَ مَعنا
أتأمُرُنی أن أکسِرَ صَنادیقَ قومٍ قد توکّلوا علی اللهِ
حتی یرجِعنَ أن تُجاهِدنَ
فعل مضارع منصوب اگر همراه ( لَن ) باشد آینده منفی ترجمه می شود .
مانند :
لَن َننساهُم أبداً : آنها را هرگز فراموش نخواهیم کرد لَن یَذهبَ : نخواهد رفت
ولی اگر با سایر حروف ناصبه باشد به صورت مضارع التزامی ترجمه می شود . مانند:
هل تُحبُّ أن تضحَکَ مَعنا : آیا دوست داری با ما بخندی
أن تَجلِسوا : که بنشینید
2) مضارع مجزوم : فعل مضارع اگر همراه حروف جازمه بیاید مجزوم می شود.
حروف جازمه : ( لَم ، لا نهی ، لـِ امر غائب )
الف) فعل مضارع همراه حرف (لم)
اگر ( لَم ) همراه مضارع بیاید معنی آن را به ماضی منفی تبدیل می کند.
مانند:
لم یقتُل : نکشت ( ما قَتلَ ) لم یُهمِلوا : سستی نکردند
دقت کنید حرف (لَم) را با کلمه پرسشی (لِـمَ) مخفف لِما اشتباه نگیرید
ب) فعل مضارع همراه حرف (لِـ)
هرگاه فعل مضارع غایب و متکلّم همراه حرف (لِـ) بیاید اولا آن را مجزوم می کند ثانیا در ترجمه از کلمه (باید) استفاده میکنیم
مانند: لِـیَعبُد اللهَ : باید خدا را عبادت کند
لِنَذهَب الی المَدرسهِ : باید به مدرسه برویم
نکته1: برای تشخیص ( لـِ ، ناصبه ) و ( لـِ ، جازمه ) دقت کنید اگر در اول جمله باشد جازمه است و اگر وسط جمله باشد (بعد از جمله ای بیاید) ناصبه است .
مانند :
ناصبه : حینما جلسُوا علی المائدهِ لـیَتَناوَلوا الطَعامَ ماوجَدوا شیئاً ( تا غذا بخورند )
جازمه : لـِیتـَناوَلوا الطَّعامَ لما سمِعوا صوتَ المُوذِّنِ ( باید غذا بخورند )
ج) فعل مضارع همراه لای نهی
اگر همراه صیغه های مخاطب باشد همانطور که در دوره اول خواندید به صورت امر منفی ترجمه می شود
مانند
لا تذهب: نرو لا تجلسوا: ننشینید
ولی اگر همراه صیغه های غایب و متکلّم بیاید به صورت (باید) ترجمه میشود.
لینصر: باید یاری کند
لیتکبوا: باید بنویسند
لنجلس: باید بنشینیم
آموزش زبان عربی (اللغهُ العربیّهُ)
تغییرات فعل مضارع (منصوب و مجزوم)
تغییرات فعل مضارع (منصوب و مجزوم)
1) مضارع منصوب : هرگاه قبل از فعل مضارع یکی از حروف ناصبه بیاید آن را منصوب می کند . حروف ناصبه عبارت است از :
( أن ، لَن ، کَی ، حَتّی ، لـِ )
این حروف به جز (لَن) که معنی مضارع را به آینده منفی تبدیل می کند؛ ما بقی به معنی «تا ، تا اینکه ، برای اینکه» می باشد. و فعل مضارع به همراه این حروف به صورت مضارع التزامی ترجمه می شود.
مانند :
هل تُحبُّ أن تضحَکَ مَعنا
أتأمُرُنی أن أکسِرَ صَنادیقَ قومٍ قد توکّلوا علی اللهِ
حتی یرجِعنَ أن تُجاهِدنَ
فعل مضارع منصوب اگر همراه ( لَن ) باشد آینده منفی ترجمه می شود .
مانند :
لَن َننساهُم أبداً : آنها را هرگز فراموش نخواهیم کرد لَن یَذهبَ : نخواهد رفت
ولی اگر با سایر حروف ناصبه باشد به صورت مضارع التزامی ترجمه می شود . مانند:
هل تُحبُّ أن تضحَکَ مَعنا : آیا دوست داری با ما بخندی
أن تَجلِسوا : که بنشینید
2) مضارع مجزوم : فعل مضارع اگر همراه حروف جازمه بیاید مجزوم می شود.
حروف جازمه : ( لَم ، لا نهی ، لـِ امر غائب )
الف) فعل مضارع همراه حرف (لم)
اگر ( لَم ) همراه مضارع بیاید معنی آن را به ماضی منفی تبدیل می کند.
مانند:
لم یقتُل : نکشت ( ما قَتلَ ) لم یُهمِلوا : سستی نکردند
دقت کنید حرف (لَم) را با کلمه پرسشی (لِـمَ) مخفف لِما اشتباه نگیرید
ب) فعل مضارع همراه حرف (لِـ)
هرگاه فعل مضارع غایب و متکلّم همراه حرف (لِـ) بیاید اولا آن را مجزوم می کند ثانیا در ترجمه از کلمه (باید) استفاده میکنیم
مانند: لِـیَعبُد اللهَ : باید خدا را عبادت کند
لِنَذهَب الی المَدرسهِ : باید به مدرسه برویم
نکته1: برای تشخیص ( لـِ ، ناصبه ) و ( لـِ ، جازمه ) دقت کنید اگر در اول جمله باشد جازمه است و اگر وسط جمله باشد (بعد از جمله ای بیاید) ناصبه است .
مانند :
ناصبه : حینما جلسُوا علی المائدهِ لـیَتَناوَلوا الطَعامَ ماوجَدوا شیئاً ( تا غذا بخورند )
جازمه : لـِیتـَناوَلوا الطَّعامَ لما سمِعوا صوتَ المُوذِّنِ ( باید غذا بخورند )
ج) فعل مضارع همراه لای نهی
اگر همراه صیغه های مخاطب باشد همانطور که در دوره اول خواندید به صورت امر منفی ترجمه می شود
مانند
لا تذهب: نرو لا تجلسوا: ننشینید
ولی اگر همراه صیغه های غایب و متکلّم بیاید به صورت (باید) ترجمه میشود.
لینصر: باید یاری کند
لیتکبوا: باید بنویسند
لنجلس: باید بنشینیم
۵:۱۱
۱۸ اردیبهشت
بسم الله النور
در جلسات قبل آموخته بودیم:
اولین حجاب، بین ما و خدا، پرده خودخواهی و خودپرستی بود.دومین حجاب که در فصل دوم آموختیم، حجاب غلیظِ علم است! علم اگر منتهی به ایمان (انجام عمل متناسب با علم) و منتهی به اطاعت بیشتر از خدای تبارک و تعالی نشود خطرناک است.مصداق علم بدون عمل ، جناب ابلیس لعنه الله هست که علم به مبدأ و معاد داره اما!!!!
امروز آموختیم:
عبادات ذکری، مثل نماز، باید با طمأنینه و دل دادن به آن انجام شود. چرا که در حالت اضطراب و تزلزل و خیال آشفته ، این عبادت که معجون و دوای همه امراض نفس است، در سطح و در قشر و در لایه ی ظاهر باقی می ماند و وارد قلب نمی شود!
در صورتیکه مانند یک پرورش دهنده ی دانا باید این ذکر ها را با طمأنینه و سکون و بدون حواس پرتی به قلب بیاموزیم.
مانند یک طبیب دانا و پرستار مشفق مراقبت کنیم تا این غذای مهمّ روح بدون تصرف شیطان در قلب ما حالت انفعال ایجاد کند و قلب از آن متأثر شود.
در اول کار به مرور ، زبان، نماز و ذکر را به قلب می آموزد و بعد از مدتی که وارد قلب شد وعبادت باطن پیدا کرد، حالا این قلب هست که به همه اعضا فرمان اطاعت از اوامر الهی را می دهد! شگفت انگیز است!
در این بین اما مراقب حیله ها و دام های شیطان و نفس باید باشیم! چه بسيار به ظاهر عابدان و عارفان که گرفتار خودپسندی و طغیان شدند زیرا عبادتشان خلوص نداشته و در تصرّف شیطان قرار گرفته!
همچنان کارهامون را رو به قبله و با سمت و سوی الهی بدهیم. خوابیدن رو به قبله/ ارزیابی و سنجش خودمان قبل از خواب / با طهارت خوابیدن که در جلسه پیش گفتیم...این جلسه بنا شد به حکمت وضو فکر کنیم!
#آداب.الصلاه#مقاله.اولی#فصل.دوم#فصل.سوم#فصل.چهارم#فصل.پنجم
#جلسه.سوم
@davat_namaz
در جلسات قبل آموخته بودیم:
اولین حجاب، بین ما و خدا، پرده خودخواهی و خودپرستی بود.دومین حجاب که در فصل دوم آموختیم، حجاب غلیظِ علم است! علم اگر منتهی به ایمان (انجام عمل متناسب با علم) و منتهی به اطاعت بیشتر از خدای تبارک و تعالی نشود خطرناک است.مصداق علم بدون عمل ، جناب ابلیس لعنه الله هست که علم به مبدأ و معاد داره اما!!!!
امروز آموختیم:
عبادات ذکری، مثل نماز، باید با طمأنینه و دل دادن به آن انجام شود. چرا که در حالت اضطراب و تزلزل و خیال آشفته ، این عبادت که معجون و دوای همه امراض نفس است، در سطح و در قشر و در لایه ی ظاهر باقی می ماند و وارد قلب نمی شود!
در صورتیکه مانند یک پرورش دهنده ی دانا باید این ذکر ها را با طمأنینه و سکون و بدون حواس پرتی به قلب بیاموزیم.
مانند یک طبیب دانا و پرستار مشفق مراقبت کنیم تا این غذای مهمّ روح بدون تصرف شیطان در قلب ما حالت انفعال ایجاد کند و قلب از آن متأثر شود.
در اول کار به مرور ، زبان، نماز و ذکر را به قلب می آموزد و بعد از مدتی که وارد قلب شد وعبادت باطن پیدا کرد، حالا این قلب هست که به همه اعضا فرمان اطاعت از اوامر الهی را می دهد! شگفت انگیز است!
در این بین اما مراقب حیله ها و دام های شیطان و نفس باید باشیم! چه بسيار به ظاهر عابدان و عارفان که گرفتار خودپسندی و طغیان شدند زیرا عبادتشان خلوص نداشته و در تصرّف شیطان قرار گرفته!
همچنان کارهامون را رو به قبله و با سمت و سوی الهی بدهیم. خوابیدن رو به قبله/ ارزیابی و سنجش خودمان قبل از خواب / با طهارت خوابیدن که در جلسه پیش گفتیم...این جلسه بنا شد به حکمت وضو فکر کنیم!
#آداب.الصلاه#مقاله.اولی#فصل.دوم#فصل.سوم#فصل.چهارم#فصل.پنجم
#جلسه.سوم
@davat_namaz
۷:۰۸
۲۵ اردیبهشت
بازارسال شده از صرف و نحو عربی (مجازی- استاد غفرانی)
جلسه پنجم ـ بقیه افعال.pdf
۳.۹۷ مگابایت
اسلاید جلسه پنجم
۲:۰۴
۷ خرداد
بازارسال شده از صرف و نحو عربی (مجازی- استاد غفرانی)
جلسه ششم مجازی.pdf
۳.۰۶ مگابایت
اسلاید جلسه ششم
۵:۴۵
۲۰ خرداد
بازارسال شده از آداب عملیات
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمين
اللهم صل علی محمد و آل محمد
#ملاقاتامام برای همه امکانپذیر است اما به درجات و مراتب و به اشکال گوناگون.چه اینکه اگر مراتب ملاقات رعایت نشود رتبه های بعد حاصل نمیشود.
مگر اینکه خداوند به گونه دیگری مقدر کند .
در وهله اول : ملاقات با #باورها و #اعتقادهای.امام است. همین که کسی بتواند باور حقی را ملاقات کند امام را ملاقات کرده است و تا این مرحله از #ملاقات صورت نگیرد، سایر مراحل هم در حجاب مستور خواهد بود.
در وهله دوم: ملاقات با #فعل.امام است. #نیت و #مقاصد و #چشماندازها و #برنامههای امام که مربوط به #إقامهدین، إقامه نماز، ایتا زکات، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد در راه خداست و...
در وهله سوم: ملاقات با #عمل.امام است. در این حالت فرد حاجتی را خواسته و به عینه استجابت را می بیند او عمل امام را می بیند و یا فتح و نصري در جهان اسلام مشاهده می کند.
در وهله چهارم: ملاقات با #جسمانیت.امام که ممکن است در رویا یا مکاشفه یا بیداری باشد ممکن است خود فرد بفهمد یا نفهمد
در وهله پنجم : #حضور دائم نزد امام است که فرد در هیچ حالتی از امام غائب نیست چه به ظاهر از امام دور یا نزدیک باشد
آرزوی داشتن انواع ملاقات و حضور نزد امام بر هر انسان عاقلی واجب عقلی و شرعی است و سعی و تلاش برای تحقق این آرزو از هر سعی و تلاشی مقدس تر است زیرا زندگی معنوی فرد وابسته به چنین ملاقاتی است.
امام حیات طیبه انسان است و فقدان ملاقات با امام به منزله فقدان حیات طیبه است.
والسلام
١۶ #ذي_الحجهمسجد #بيت.الله.الحرام#آداب.عملیات#دستنوشته_استاد_احمدرضااخوت#مراتب.ملاقات.با.امام
#ملاقات.با.باورها.اعتقادات.امام
#ملاقات.با.فعل.امام
#ملاقات.با.عمل.امام
#ملاقات.باجسمانیت.امام
##ملاقات.با.حضور.دائم.امام
#امام.حیات.طیبه.انسان.است
الحمد لله رب العالمين
اللهم صل علی محمد و آل محمد
#ملاقاتامام برای همه امکانپذیر است اما به درجات و مراتب و به اشکال گوناگون.چه اینکه اگر مراتب ملاقات رعایت نشود رتبه های بعد حاصل نمیشود.
مگر اینکه خداوند به گونه دیگری مقدر کند .
در وهله اول : ملاقات با #باورها و #اعتقادهای.امام است. همین که کسی بتواند باور حقی را ملاقات کند امام را ملاقات کرده است و تا این مرحله از #ملاقات صورت نگیرد، سایر مراحل هم در حجاب مستور خواهد بود.
در وهله دوم: ملاقات با #فعل.امام است. #نیت و #مقاصد و #چشماندازها و #برنامههای امام که مربوط به #إقامهدین، إقامه نماز، ایتا زکات، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد در راه خداست و...
در وهله سوم: ملاقات با #عمل.امام است. در این حالت فرد حاجتی را خواسته و به عینه استجابت را می بیند او عمل امام را می بیند و یا فتح و نصري در جهان اسلام مشاهده می کند.
در وهله چهارم: ملاقات با #جسمانیت.امام که ممکن است در رویا یا مکاشفه یا بیداری باشد ممکن است خود فرد بفهمد یا نفهمد
در وهله پنجم : #حضور دائم نزد امام است که فرد در هیچ حالتی از امام غائب نیست چه به ظاهر از امام دور یا نزدیک باشد
آرزوی داشتن انواع ملاقات و حضور نزد امام بر هر انسان عاقلی واجب عقلی و شرعی است و سعی و تلاش برای تحقق این آرزو از هر سعی و تلاشی مقدس تر است زیرا زندگی معنوی فرد وابسته به چنین ملاقاتی است.
امام حیات طیبه انسان است و فقدان ملاقات با امام به منزله فقدان حیات طیبه است.
والسلام
١۶ #ذي_الحجهمسجد #بيت.الله.الحرام#آداب.عملیات#دستنوشته_استاد_احمدرضااخوت#مراتب.ملاقات.با.امام
#ملاقات.با.باورها.اعتقادات.امام
#ملاقات.با.فعل.امام
#ملاقات.با.عمل.امام
#ملاقات.باجسمانیت.امام
##ملاقات.با.حضور.دائم.امام
#امام.حیات.طیبه.انسان.است
۷:۳۰
۳ تیر
بازارسال شده از تفنگداران شهید
۵:۴۰
بازارسال شده از تفنگداران شهید
۵:۴۰
بازارسال شده از تفنگداران شهید
۵:۴۰
بازارسال شده از تفنگداران شهید
۵:۴۰
بازارسال شده از تفنگداران شهید
۵:۴۰
بازارسال شده از تفنگداران شهید
۵:۴۰
بازارسال شده از تفنگداران شهید
۵:۴۰
۲ مهر
بازارسال شده از صرف و نحو عربی (مجازی- استاد غفرانی)
جلسه یازدهم ـ بخش سوم أسماء.pdf
۱.۹۹ مگابایت
اسلاید جلسه یازدهم
۴:۵۱