۱ تیر
🌸 میلاد حضرت امام هادی علیه السلام را تبریک عرض مینماییم.
🔰 صلوات بر امام هادی علیه السلام. با رسم الخط کم علامت (شیوه مرکز طبع و نشر).
🔹منبع: مفاتیح الجنان مرکز طبع و نشر قرآن کریم.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم:👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org🔹
🔰 صلوات بر امام هادی علیه السلام. با رسم الخط کم علامت (شیوه مرکز طبع و نشر).
🔹منبع: مفاتیح الجنان مرکز طبع و نشر قرآن کریم.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم:👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org🔹
۲۰:۲۵
۴ تیر
🔰 عالمان اهل سنت و ذکر فضائل امیرالمؤمنین علیبنابیطالب علیهالسلام
اِنَّ اللهَ يَأمُرُ بِالعَدلِ وَالاِحسانِ وَ ايتآئِ ذِی القُربیٰ وَيَنهیٰ عَنِ الفَحشآءِ وَالمُنكَرِ وَالبَغیِ يَعِظُكُم لَعَلَّكُم تَذَكَّرونَ (نحل/90)
خداوند به عدالت، نیکوکاری و ادای حق خویشاوندان فرمان میدهد و از گفتار و کردار زشت و کار ناپسند و ستم نهی میکند...
👈 به ترتیب بخوانید:
✅ 1. به دستور معاویةبنابیسفیان، حدود ۶۰ سال، امام علی (ع) اولین مؤمن به پیامبر و نخستین امام شیعیان بر روی منبرها لعن و ناسزا میشد.
✅ 2. عمر بن عبد العزیز (هشتمین خلیفه بنیامیه) ناسزا گفتن به امام علی (ع) را ممنوع کرد و تا مدتی به جای لعن ایشان، آیه 90 سوره مبارکه نحل خوانده میشد.
✅ 3. زمخشری در تفسیر این آیه شریفه میگوید: «به خدا قسم این کار از مصادیق فحشا، منکر و بغی بود. خداوند کسی که این سنت را بنا کرد خار کند و مورد غضب قرار دهد و دعای پیامبر که فرمود: و عادِ مَن عاداهُ (خدایا دشمنان علی را دشمن بدار) را اجابت نماید.»
✅ 4. ابن حجر عسقلانی یکی دیگر از دانشمندان اهل تسنن در حاشیه تفسیر زمخشری بر آیه 90 سوره مبارکه نحل میگوید: «این عبارت زمخشری که گفت: «عاد من عاداه» اشاره به فضیلت «علیبنابیطالب» در «حدیث غدیر» دارد چرا که پیامبر در روز غدیر، دست علی را بالا گرفت و گفت: "من کنتُ ولیه فهذا علی ولیه. اللهم والِ من والاه و عاد من عاداه".»
🔸منبع تفسیری: الکشاف، ج2، صص628 تا 630
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
اِنَّ اللهَ يَأمُرُ بِالعَدلِ وَالاِحسانِ وَ ايتآئِ ذِی القُربیٰ وَيَنهیٰ عَنِ الفَحشآءِ وَالمُنكَرِ وَالبَغیِ يَعِظُكُم لَعَلَّكُم تَذَكَّرونَ (نحل/90)
خداوند به عدالت، نیکوکاری و ادای حق خویشاوندان فرمان میدهد و از گفتار و کردار زشت و کار ناپسند و ستم نهی میکند...
👈 به ترتیب بخوانید:
✅ 1. به دستور معاویةبنابیسفیان، حدود ۶۰ سال، امام علی (ع) اولین مؤمن به پیامبر و نخستین امام شیعیان بر روی منبرها لعن و ناسزا میشد.
✅ 2. عمر بن عبد العزیز (هشتمین خلیفه بنیامیه) ناسزا گفتن به امام علی (ع) را ممنوع کرد و تا مدتی به جای لعن ایشان، آیه 90 سوره مبارکه نحل خوانده میشد.
✅ 3. زمخشری در تفسیر این آیه شریفه میگوید: «به خدا قسم این کار از مصادیق فحشا، منکر و بغی بود. خداوند کسی که این سنت را بنا کرد خار کند و مورد غضب قرار دهد و دعای پیامبر که فرمود: و عادِ مَن عاداهُ (خدایا دشمنان علی را دشمن بدار) را اجابت نماید.»
✅ 4. ابن حجر عسقلانی یکی دیگر از دانشمندان اهل تسنن در حاشیه تفسیر زمخشری بر آیه 90 سوره مبارکه نحل میگوید: «این عبارت زمخشری که گفت: «عاد من عاداه» اشاره به فضیلت «علیبنابیطالب» در «حدیث غدیر» دارد چرا که پیامبر در روز غدیر، دست علی را بالا گرفت و گفت: "من کنتُ ولیه فهذا علی ولیه. اللهم والِ من والاه و عاد من عاداه".»
🔸منبع تفسیری: الکشاف، ج2، صص628 تا 630
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
۱۲:۳۱
#طرح_استوری
💐 فرخنده باد بر شما عید بزرگ غدیر خم
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم:👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org🔹
💐 فرخنده باد بر شما عید بزرگ غدیر خم
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم:👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org🔹
۱۶:۴۵
۶ تیر
🔰 خدمات مرکز طبع و نشر به سایر نهادها
👈 مؤسسات و نهادهایی که در سال 1402 از نشر الکترونیک مرکز طبع و نشر بهرهمند شدند عبارتند از: ✅ مدرسه امام علی بن ابی طالب علیهالسلام ✅ مؤسسه اهل بیت لندن ✅ سازمان دارالقرآن الکریم ✅ مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی ✅ مؤسسه فرهنگی پیام غدیر ✅ دفتر نشر فرهنگ اسلامی ✅ سازمان اوقاف و امور خیریه ✅ اداره کل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش
👈 مرکز طبع و نشر قرآن کریم در راستای نشر حداکثری قرآن، آمادگی خود را برای همکاری با نهادهای قرآنی داخلی و خارجی، اعلام مینماید.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇🔸@moshaf_org🔸
👈 مؤسسات و نهادهایی که در سال 1402 از نشر الکترونیک مرکز طبع و نشر بهرهمند شدند عبارتند از: ✅ مدرسه امام علی بن ابی طالب علیهالسلام ✅ مؤسسه اهل بیت لندن ✅ سازمان دارالقرآن الکریم ✅ مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی ✅ مؤسسه فرهنگی پیام غدیر ✅ دفتر نشر فرهنگ اسلامی ✅ سازمان اوقاف و امور خیریه ✅ اداره کل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش
👈 مرکز طبع و نشر قرآن کریم در راستای نشر حداکثری قرآن، آمادگی خود را برای همکاری با نهادهای قرآنی داخلی و خارجی، اعلام مینماید.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇🔸@moshaf_org🔸
۷:۱۰
۹ تیر
🔰 وَلاتَزِرُ وازِرَةٌ وِزرَ اُخرىٰ (فاطر/ 18)
🔸 هیچ گنهکاری بار گناه دیگری را به دوش نمیکشد.
❇️ این آیه شریفه، بیانگر نکات سهگانه زیر است:
✅ یکم. بیانگر عدل خداست و اینکه خداوند هرکس را در ازای کارهای خوب و بد خود او پاداش و کیفر میدهد.
✅ دوم. فاسد بودن جامعه، ارتباطی به خودسازی #فردی و یا اصلاح #اجتماعی ندارد.
✅ سوم. بیانگر شدت و سختی روز قیامت است بهگونهای که هیچکس حاضر نمیشود در آن روز، بار گناه دیگری را بر دوش کشد.
🔸 منبع: قرآن حکیم دانشآموزی، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇👇
🔸@moshaf_org🔸
🔸 هیچ گنهکاری بار گناه دیگری را به دوش نمیکشد.
❇️ این آیه شریفه، بیانگر نکات سهگانه زیر است:
✅ یکم. بیانگر عدل خداست و اینکه خداوند هرکس را در ازای کارهای خوب و بد خود او پاداش و کیفر میدهد.
✅ دوم. فاسد بودن جامعه، ارتباطی به خودسازی #فردی و یا اصلاح #اجتماعی ندارد.
✅ سوم. بیانگر شدت و سختی روز قیامت است بهگونهای که هیچکس حاضر نمیشود در آن روز، بار گناه دیگری را بر دوش کشد.
🔸 منبع: قرآن حکیم دانشآموزی، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇👇
🔸@moshaf_org🔸
۱۲:۰۴
۱۱ تیر
🔰 آیه مباهله و بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین علیبنابیطالب (ع) در قرآن از زبان امام رضا (ع)
فَقُل تَعالَوا نَدعُ اَبنآءَنا وَ اَبنآءَكُم وَ نِسآءَنا وَ نِسآءَكُم وَ اَنفُسَنا وَ اَنفُسَكُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللهِ عَلَی الكٰذِبينَ (آل عمران/61)
✅ مأمون به امام رضا عليهالسلام گفت: «بزرگترين فضيلت امير مؤمنان (على عليهالسلام) كه در قرآن آمده چیست؟»
✅ امام رضا عليهالسلام فرمود: «در مباهله است. خداوند عزوجل فرمود: "بنابراین اگر کسانی پس از آگاهی (از حقیقت ماجرای مسیح) که برایت حاصل شد درباره او با تو بحث و جدل کردند بگو: (دیگر جای بحث نیست پس) بیایید تا پسرانمان و پسرانتان، و زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را فراخوانیم، آنگاه یکدیگر را نفرین کنیم. پس لعنت خداوند را بر دروغگویان قرار دهیم." و پيامبر خدا صلى الله عليه و آله، حسن و حسين عليهماالسلام را فراخواند، پس اين دو، پسران اويند، و فاطمه عليهاالسلام را فراخواند، پس در اينجا مراد از زنانش فاطمه است، و امير مؤمنان عليهالسلام را فراخواند، پس به حكم خدا، امير مؤمنان عليهالسلام، نفْس پيامبر صلى الله عليه و آله است. از طرفى مىدانيم كه هيچیک از مخلوقات خداوند، بزرگتر و برتر از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نيست پس حتما هيچكس برتر از نفْس پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نیست.»
✅ مأمون برای اینکه به کلام امام رضا اشکال کند و بگوید منظور از «انفسنا» علیبنابیطالب نیست گفت: «خداوند، عبارت «پسران» را بهصورت جمع، ذكر فرمود ولی پيامبر خدا فقط دو پسرش را با خود آورد و «زنان» را نيز به صورت جمع آورد ولی پيامبر خدا فقط دخترش را فراخواند پس منظور از «انفسنا» میتواند خود پیامبر باشد، بنابراين فضيلتى را كه گفتى به امير مؤمنان مربوط نمىشود.»
✅ امام رضا عليهالسلام در پاسخ فرمود: «آنچه گفتى درست نيست زيرا در این صورت، پیامبر، خودش را فراخوانده است و این درست نیست که کسی خودش را فرابخواند همچنانکه وقتی کسی دستور میدهد، به غیر خود دستور میدهد نه به خودش؛ و چون پيامبر خدا در مباهله، مردى جز امير مؤمنان عليهالسلام را با خود نبرده بود ثابت مىشود كه مقصود از «خود» كه خداوند متعال در كتابش فرموده امير مؤمنان عليهالسلام است.»
✅ مأمون گفت: «چون جواب آمد، سؤال رخت بر مىبندد.»
🔸منابع: الفصول المختارة، ص۳۸، بحار الانوار، ج۱۰، ص۳۵۰
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
فَقُل تَعالَوا نَدعُ اَبنآءَنا وَ اَبنآءَكُم وَ نِسآءَنا وَ نِسآءَكُم وَ اَنفُسَنا وَ اَنفُسَكُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللهِ عَلَی الكٰذِبينَ (آل عمران/61)
✅ مأمون به امام رضا عليهالسلام گفت: «بزرگترين فضيلت امير مؤمنان (على عليهالسلام) كه در قرآن آمده چیست؟»
✅ امام رضا عليهالسلام فرمود: «در مباهله است. خداوند عزوجل فرمود: "بنابراین اگر کسانی پس از آگاهی (از حقیقت ماجرای مسیح) که برایت حاصل شد درباره او با تو بحث و جدل کردند بگو: (دیگر جای بحث نیست پس) بیایید تا پسرانمان و پسرانتان، و زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را فراخوانیم، آنگاه یکدیگر را نفرین کنیم. پس لعنت خداوند را بر دروغگویان قرار دهیم." و پيامبر خدا صلى الله عليه و آله، حسن و حسين عليهماالسلام را فراخواند، پس اين دو، پسران اويند، و فاطمه عليهاالسلام را فراخواند، پس در اينجا مراد از زنانش فاطمه است، و امير مؤمنان عليهالسلام را فراخواند، پس به حكم خدا، امير مؤمنان عليهالسلام، نفْس پيامبر صلى الله عليه و آله است. از طرفى مىدانيم كه هيچیک از مخلوقات خداوند، بزرگتر و برتر از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نيست پس حتما هيچكس برتر از نفْس پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نیست.»
✅ مأمون برای اینکه به کلام امام رضا اشکال کند و بگوید منظور از «انفسنا» علیبنابیطالب نیست گفت: «خداوند، عبارت «پسران» را بهصورت جمع، ذكر فرمود ولی پيامبر خدا فقط دو پسرش را با خود آورد و «زنان» را نيز به صورت جمع آورد ولی پيامبر خدا فقط دخترش را فراخواند پس منظور از «انفسنا» میتواند خود پیامبر باشد، بنابراين فضيلتى را كه گفتى به امير مؤمنان مربوط نمىشود.»
✅ امام رضا عليهالسلام در پاسخ فرمود: «آنچه گفتى درست نيست زيرا در این صورت، پیامبر، خودش را فراخوانده است و این درست نیست که کسی خودش را فرابخواند همچنانکه وقتی کسی دستور میدهد، به غیر خود دستور میدهد نه به خودش؛ و چون پيامبر خدا در مباهله، مردى جز امير مؤمنان عليهالسلام را با خود نبرده بود ثابت مىشود كه مقصود از «خود» كه خداوند متعال در كتابش فرموده امير مؤمنان عليهالسلام است.»
✅ مأمون گفت: «چون جواب آمد، سؤال رخت بر مىبندد.»
🔸منابع: الفصول المختارة، ص۳۸، بحار الانوار، ج۱۰، ص۳۵۰
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
۰:۵۷
۱۳ تیر
🔰 «مشارکت حداکثری» و «انتخاب اصلح» از دیدگاه حکیم انقلاب
✅ در درجه اول، «مشارکت حداکثری» و در درجه بعد، «انتخاب اصلح» است.
✅ هر چه میتوانید تلاش کنید که مشارکت، افزایش پیدا کند...چه در محیطهای کاری...چه در محیطهای خانوادگی...چه در محیطهای دانشجویی...
✅ امّا نکته دوم، «انتخاب اصلح» است؛ اصلح، آن کسی است که: به مبانی انقلاب، اعتقاد قلبی داشته باشد. کارآمد باشد و شب و روز نشناسد.توانایی داشته باشد برای کار کردن. و از عناصر خوب و همکاران خوب استفاده کند.
🔸 منبع: بیانات رهبر انقلاب در جمع مدالآوران، مورخ 403/3/26 و سالروز عید غدیر خم، مورخ 403/4/5
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org🔹
✅ در درجه اول، «مشارکت حداکثری» و در درجه بعد، «انتخاب اصلح» است.
✅ هر چه میتوانید تلاش کنید که مشارکت، افزایش پیدا کند...چه در محیطهای کاری...چه در محیطهای خانوادگی...چه در محیطهای دانشجویی...
✅ امّا نکته دوم، «انتخاب اصلح» است؛ اصلح، آن کسی است که: به مبانی انقلاب، اعتقاد قلبی داشته باشد. کارآمد باشد و شب و روز نشناسد.توانایی داشته باشد برای کار کردن. و از عناصر خوب و همکاران خوب استفاده کند.
🔸 منبع: بیانات رهبر انقلاب در جمع مدالآوران، مورخ 403/3/26 و سالروز عید غدیر خم، مورخ 403/4/5
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org🔹
۱۱:۴۸
۱۵ تیر
۱۶ تیر
🔰 روایت آیهها در سپهر کربلا
🔸 آیهای که سیدالشهدا علیهالسلام هنگام شنیدن خبر شهادت مسلمبنعقیل تلاوت کردند:
💢 اِنّا لِلّٰهِ وَ اِنّــآ اِلَيهِ رٰجِعونَ (بقره/156)
✅ امام حسین علیهالسلام در شرایط زیر، این آیه شریفه را تلاوت نمودند: 📌هنگام شنیدن خبر شهادت مسلمبنعقیل و هانیبنعروة،📌هنگامی که مروانبنحکم به حضرت توصیه نمود تا با یزید بیعت کند،📌هنگام بیدار شدن از خواب و موقع کوچ از قصر بنیمقاتل،📌چندین مرتبه در طی مسیر کربلا.
✅ حضرت علی علیهالسلام: «اینکه ما میگوییم "اِنّا لِلّٰهِ" اعتراف به این است که خداوند فرمانروای حقیقی است و ما مملوک او هستیم و اینکه میگوییم "اِنّــآ اِلَيهِ رٰجِعونَ" اقرار به این است که ما میمیریم.»
✅ علامه طباطبایی (ره) در توضیح آیه شریفه میفرماید: «انسان تا زمانی که در این دنیا زندگی میکند ضرورت زندگى اجتماعى، ناگزيرش كرده ملكى اعتبارى براى خود درست كند و خدا هم اين اعتبار را معتبر شمرده و اين نيز باعث شده كه رفته رفته امر بر او مشتبه گردد و خود را مالک واقعى ملكش بپندارد لذا خداى سبحان در آيه "لِمَنِ المُلکُ اليَومَ لِلّٰهِ الواحِدِ القَهّارِ" (غافر/16) مىفرمايد: بهزودى اعتبار نامبرده لغو خواهد شد و اشياء به حال قبل از اذن خدا برمیگردند، اگر به حقیقت معنای "اِنّا لِلّٰهِ وَ اِنّــآ اِلَيهِ رٰجِعونَ" ایمان داشت اینجاست که بهترین صبر، تحقق پیدا میکند.»
#آیه_های_کربلا
🔸منابع: المیزان، ج1، ص353، قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص24
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔸 آیهای که سیدالشهدا علیهالسلام هنگام شنیدن خبر شهادت مسلمبنعقیل تلاوت کردند:
💢 اِنّا لِلّٰهِ وَ اِنّــآ اِلَيهِ رٰجِعونَ (بقره/156)
✅ امام حسین علیهالسلام در شرایط زیر، این آیه شریفه را تلاوت نمودند: 📌هنگام شنیدن خبر شهادت مسلمبنعقیل و هانیبنعروة،📌هنگامی که مروانبنحکم به حضرت توصیه نمود تا با یزید بیعت کند،📌هنگام بیدار شدن از خواب و موقع کوچ از قصر بنیمقاتل،📌چندین مرتبه در طی مسیر کربلا.
✅ حضرت علی علیهالسلام: «اینکه ما میگوییم "اِنّا لِلّٰهِ" اعتراف به این است که خداوند فرمانروای حقیقی است و ما مملوک او هستیم و اینکه میگوییم "اِنّــآ اِلَيهِ رٰجِعونَ" اقرار به این است که ما میمیریم.»
✅ علامه طباطبایی (ره) در توضیح آیه شریفه میفرماید: «انسان تا زمانی که در این دنیا زندگی میکند ضرورت زندگى اجتماعى، ناگزيرش كرده ملكى اعتبارى براى خود درست كند و خدا هم اين اعتبار را معتبر شمرده و اين نيز باعث شده كه رفته رفته امر بر او مشتبه گردد و خود را مالک واقعى ملكش بپندارد لذا خداى سبحان در آيه "لِمَنِ المُلکُ اليَومَ لِلّٰهِ الواحِدِ القَهّارِ" (غافر/16) مىفرمايد: بهزودى اعتبار نامبرده لغو خواهد شد و اشياء به حال قبل از اذن خدا برمیگردند، اگر به حقیقت معنای "اِنّا لِلّٰهِ وَ اِنّــآ اِلَيهِ رٰجِعونَ" ایمان داشت اینجاست که بهترین صبر، تحقق پیدا میکند.»
#آیه_های_کربلا
🔸منابع: المیزان، ج1، ص353، قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص24
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
۱۳:۱۲
۱۷ تیر
🔰 روایت آیهها در سپهر کربلا
🔸 آیهای که امام حسین (ع) در پاسخ به کسانی که او را از «ورود به کوفه» نهی میکردند خواندند:
💢 لَن يُصيبَنآ اِلّا ما كَتَبَ اللهُ لَنا (توبه/51)
👈 تنها آنچه خدا بر ما مقرر کرده به ما خواهد رسید.
✅ عبد الله بن مطیع به امام حسین علیهالسلام گفت: من رأی و نظری دارم که دلم میخواهد برای شما بازگو کنم. امام فرمود: نظر تو چیست؟ گفت: «به کوفه نزدیک نشو زیرا کوفه، شهری شوم است؛ در کوفه، پدرت کشته شد و برادرت تنها رها گردید؛ به خدا قسم اگر کشته شوید خاندان شما نیز هلاک میشوند.»
✅ حضرت در پاسخ فرمود: «کوفیان مرا دعوت نمودهاند و بیش از یک بارِ شتر، نامه از مردم عراق برای من آمده است.»سپس این آیه را تلاوت نمود: لَن يُصيبَنآ اِلّا ما كَتَبَ اللهُ لَنا
✅ علامه طبرسی از مفسران مشهور شیعه در تفسیر آیه شریفه مینویسد: «این آیه برای توکل کردن بر خدا و راضی بودن به مقدرات الهی برای افراد باایمان نازل شده است.»
✅ علامه طباطبایی (ره) در تفسیر این آیه شریفه میفرماید: «وقتی ما میدانیم خداوند برای هرکس سرنوشتی معین نموده است چرا در راه زنده کردن دستورات خدا جهاد و سعی و تلاش نکنیم؟»
#آیه_های_کربلا
🔸منابع: المیزان، ج9، ص306، مجمعالبیان، ج5، ص57، الاخبار الطوال ص185
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔸 آیهای که امام حسین (ع) در پاسخ به کسانی که او را از «ورود به کوفه» نهی میکردند خواندند:
💢 لَن يُصيبَنآ اِلّا ما كَتَبَ اللهُ لَنا (توبه/51)
👈 تنها آنچه خدا بر ما مقرر کرده به ما خواهد رسید.
✅ عبد الله بن مطیع به امام حسین علیهالسلام گفت: من رأی و نظری دارم که دلم میخواهد برای شما بازگو کنم. امام فرمود: نظر تو چیست؟ گفت: «به کوفه نزدیک نشو زیرا کوفه، شهری شوم است؛ در کوفه، پدرت کشته شد و برادرت تنها رها گردید؛ به خدا قسم اگر کشته شوید خاندان شما نیز هلاک میشوند.»
✅ حضرت در پاسخ فرمود: «کوفیان مرا دعوت نمودهاند و بیش از یک بارِ شتر، نامه از مردم عراق برای من آمده است.»سپس این آیه را تلاوت نمود: لَن يُصيبَنآ اِلّا ما كَتَبَ اللهُ لَنا
✅ علامه طبرسی از مفسران مشهور شیعه در تفسیر آیه شریفه مینویسد: «این آیه برای توکل کردن بر خدا و راضی بودن به مقدرات الهی برای افراد باایمان نازل شده است.»
✅ علامه طباطبایی (ره) در تفسیر این آیه شریفه میفرماید: «وقتی ما میدانیم خداوند برای هرکس سرنوشتی معین نموده است چرا در راه زنده کردن دستورات خدا جهاد و سعی و تلاش نکنیم؟»
#آیه_های_کربلا
🔸منابع: المیزان، ج9، ص306، مجمعالبیان، ج5، ص57، الاخبار الطوال ص185
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
۱۲:۴۰
۱۸ تیر
زیارت عاشورا.pdf
۷۳۳.۳۶ کیلوبایت
🏴 متن زیارت عاشورا در قالب فایل pdf
▪️با رسم الخط مرکز طبع و نشر قرآن (کم علامت).
▪️و ترجمه زیرنویس شیخ حسین انصاریان.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org
▪️با رسم الخط مرکز طبع و نشر قرآن (کم علامت).
▪️و ترجمه زیرنویس شیخ حسین انصاریان.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org
۹:۳۶
۱۹ تیر
🔰 روایت آیهها در سپهر کربلا
🔸 آیهای که امام حسین علیهالسلام در مواجهه با حُر بن یزید ریاحی تلاوت فرمودند:
💢 فَمَن نَكَثَ فَاِنَّما يَنكُثُ عَلیٰ نَفسِهٖ (فتح/10)
👈 هركس پیمانشکنی کند فقط به ضرر خودش پیمان شکسته است.
✅ امام حسین (ع) در نزدیکی کربلا با حر بن یزید ریاحی ملاقات نموده و در جمع سپاهیان حُر سخنرانی کردند. ایشان ضمن فراخواندن آنها به وفاداری به پیمان و اشاره به نامههای کوفیان، این آیه شریفه را تلاوت نمودند: «فَمَن نَكَثَ فَاِنَّما يَنكُثُ عَلیٰ نَفسِهٖ.»
✅ این آیه در سال ششم هجری نازل شد. پیامبر در آن سال به قصد عمره و بدون همراه بردن سلاح جنگی به همراه هزار و چهارصد نفر وارد منطقهای به نام حدیبیه شدند. عثمان بن عفان از طرف پیامبر به مکه رفت تا کافران قریش را از نیت این سفر آگاه کند...
✅ ... ولی مشرکان، عثمان را بازداشت کردند و همین سبب شد که میان مسلمانان، خبر قتل او شایع شود؛ از این رو پیامبر فرمودند: «ما از اینجا حرکت نمیکنیم تا با این قوم پیکار کنیم.» و برای تأکید از مسلمانان خواستند که با ایشان، تجدید بیعت کنند؛ این بیعت، معروف به «بیعت رضوان» است.
✅ استناد امام حسین (ع) به این آیه، این مطلب را میرساند که راه وی در رویارویی با بنی امیه، همان راهی است که پیامبر اکرم (ص) در رویارویی با مشرکان برگزیده بودند و همانطور که بیعت با پیامبر اکرم (ص) بیعت با خداست، بیعت با امام حسین (ع) نیز بیعت با خداست.
#آیه_های_کربلا
🔸منابع: #قرآن_حکیم (ویژه عموم مردم)، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم، صص511 و 512، موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص360
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org🔹
🔸 آیهای که امام حسین علیهالسلام در مواجهه با حُر بن یزید ریاحی تلاوت فرمودند:
💢 فَمَن نَكَثَ فَاِنَّما يَنكُثُ عَلیٰ نَفسِهٖ (فتح/10)
👈 هركس پیمانشکنی کند فقط به ضرر خودش پیمان شکسته است.
✅ امام حسین (ع) در نزدیکی کربلا با حر بن یزید ریاحی ملاقات نموده و در جمع سپاهیان حُر سخنرانی کردند. ایشان ضمن فراخواندن آنها به وفاداری به پیمان و اشاره به نامههای کوفیان، این آیه شریفه را تلاوت نمودند: «فَمَن نَكَثَ فَاِنَّما يَنكُثُ عَلیٰ نَفسِهٖ.»
✅ این آیه در سال ششم هجری نازل شد. پیامبر در آن سال به قصد عمره و بدون همراه بردن سلاح جنگی به همراه هزار و چهارصد نفر وارد منطقهای به نام حدیبیه شدند. عثمان بن عفان از طرف پیامبر به مکه رفت تا کافران قریش را از نیت این سفر آگاه کند...
✅ ... ولی مشرکان، عثمان را بازداشت کردند و همین سبب شد که میان مسلمانان، خبر قتل او شایع شود؛ از این رو پیامبر فرمودند: «ما از اینجا حرکت نمیکنیم تا با این قوم پیکار کنیم.» و برای تأکید از مسلمانان خواستند که با ایشان، تجدید بیعت کنند؛ این بیعت، معروف به «بیعت رضوان» است.
✅ استناد امام حسین (ع) به این آیه، این مطلب را میرساند که راه وی در رویارویی با بنی امیه، همان راهی است که پیامبر اکرم (ص) در رویارویی با مشرکان برگزیده بودند و همانطور که بیعت با پیامبر اکرم (ص) بیعت با خداست، بیعت با امام حسین (ع) نیز بیعت با خداست.
#آیه_های_کربلا
🔸منابع: #قرآن_حکیم (ویژه عموم مردم)، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم، صص511 و 512، موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص360
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org🔹
۱۱:۰۶
۲۱ تیر
🔰 روایت آیهها در سپهر کربلا
🔸 آیهای که امام حسین (ع) وقتی حضرت امکلثوم گریست تلاوت فرمودند:
💢 وَ ما ظَلَمونا وَلٰكِن كانوٓا اَنفُسَهُم يَظلِمونَ (بقره/57)
👈 آنها به ما ستم نکردند بلکه به خودشان ستم میکردند.
✅ حضرت امکلثوم به امام حسین (ع) عرض کرد: «منزلت و جایگاه جدت و مادرت و برادرت را به این قوم یادآوری کن.» امام (ع) فرمودند: «به آنان یادآوری نمودم اما نپذیرفتند. آنها تصمیمی جز کشتن من ندارند و چارهای نیست جز این که شما مرا بر این خاک ببینید.»
✅ حضرت امکلثوم میگوید: «ساعتی گریستیم درحالیکه حضرت، این آیه را تلاوت نمودند: وَ ما ظَلَمونا وَلٰكِن كانوٓا اَنفُسَهُم يَظلِمونَ.»
✅ این آیه درباره یهودیانی است که به دلیل ناسپاسی خداوند و مخالفت با دستورات الهی و حضرت موسی (ع) به مدت چهل سال در بیابان آواره شدند. ظلم بنیامیه نیز با نافرمانی از سیدالشهداء، دامان خودشان را گرفت بهگونهای که ابوالعباس سفاح، اجساد بنیامیه را از قبر بیرون آورد و آتش زد و مقدمات سقوط بنیامیه بعد از واقعه کربلا شدت گرفت.
#آیه_های_کربلا
🔸منابع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، چاپ مرکز طبع و نشر، ص8؛ موسوعة کلمات الامام الحسین علیهالسلام، ص400
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org🔹
🔸 آیهای که امام حسین (ع) وقتی حضرت امکلثوم گریست تلاوت فرمودند:
💢 وَ ما ظَلَمونا وَلٰكِن كانوٓا اَنفُسَهُم يَظلِمونَ (بقره/57)
👈 آنها به ما ستم نکردند بلکه به خودشان ستم میکردند.
✅ حضرت امکلثوم به امام حسین (ع) عرض کرد: «منزلت و جایگاه جدت و مادرت و برادرت را به این قوم یادآوری کن.» امام (ع) فرمودند: «به آنان یادآوری نمودم اما نپذیرفتند. آنها تصمیمی جز کشتن من ندارند و چارهای نیست جز این که شما مرا بر این خاک ببینید.»
✅ حضرت امکلثوم میگوید: «ساعتی گریستیم درحالیکه حضرت، این آیه را تلاوت نمودند: وَ ما ظَلَمونا وَلٰكِن كانوٓا اَنفُسَهُم يَظلِمونَ.»
✅ این آیه درباره یهودیانی است که به دلیل ناسپاسی خداوند و مخالفت با دستورات الهی و حضرت موسی (ع) به مدت چهل سال در بیابان آواره شدند. ظلم بنیامیه نیز با نافرمانی از سیدالشهداء، دامان خودشان را گرفت بهگونهای که ابوالعباس سفاح، اجساد بنیامیه را از قبر بیرون آورد و آتش زد و مقدمات سقوط بنیامیه بعد از واقعه کربلا شدت گرفت.
#آیه_های_کربلا
🔸منابع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، چاپ مرکز طبع و نشر، ص8؛ موسوعة کلمات الامام الحسین علیهالسلام، ص400
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org🔹
۱۱:۴۲
۲۳ تیر
🔰 روایت آیهها در سپهر کربلا
🔸 آیهای که امام حسین (ع) وقتی حضرت علی اکبر (ع) به میدان رفت تلاوت فرمودند:
💢 اِنَّ اللهَ اصطَفیٰٓ ءادَمَ وَ نوحًا وَ ءالَ اِبرٰهيمَ وَ ءالَ عِمرٰنَ عَلَی العٰلَمينَ (آل عمران/33)
👈 خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برتری داد.
✅ امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا هنگامی که حضرت علی اکبر (ع) به میدان رفت پشت سر ایشان فرمودند: «اِنَّ اللهَ اصطَفیٰٓ ءادَمَ وَ نوحًا وَ ءالَ اِبرٰهيمَ وَ ءالَ عِمرٰنَ عَلَی العٰلَمينَ.»
✅ همچنین امام حسین علیهالسلام در پاسخ به ابن اشعث که با بیاحترامی به امام گفت: «آخر کجای قرآن از تو سخن گفته شده که میگویی حرمت مرا نگه دارید؟» امام حسین علیهالسلام این آیه را تلاوت نموده و فرمودند: «آل ابراهیم، ما هستیم.»
✅ مأمون به امام رضا علیهالسلام گفت: «در کجای قرآن، برتری عترت پیامبر بر سایر مردم آمده است؟» امام رضا علیهالسلام فرمودند: «اِنَّ اللهَ اصطَفیٰٓ ءادَمَ وَ نوحًا وَ ءالَ اِبرٰهيمَ وَ ءالَ عِمرٰنَ عَلَی العٰلَمينَ.»
#آیه_های_کربلا
🔹 منابع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، چاپ مرکز طبع و نشر، ص54؛ المیزان ج3، ص191، بحارالانوار، ج45، ص302
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org🔹
🔸 آیهای که امام حسین (ع) وقتی حضرت علی اکبر (ع) به میدان رفت تلاوت فرمودند:
💢 اِنَّ اللهَ اصطَفیٰٓ ءادَمَ وَ نوحًا وَ ءالَ اِبرٰهيمَ وَ ءالَ عِمرٰنَ عَلَی العٰلَمينَ (آل عمران/33)
👈 خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برتری داد.
✅ امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا هنگامی که حضرت علی اکبر (ع) به میدان رفت پشت سر ایشان فرمودند: «اِنَّ اللهَ اصطَفیٰٓ ءادَمَ وَ نوحًا وَ ءالَ اِبرٰهيمَ وَ ءالَ عِمرٰنَ عَلَی العٰلَمينَ.»
✅ همچنین امام حسین علیهالسلام در پاسخ به ابن اشعث که با بیاحترامی به امام گفت: «آخر کجای قرآن از تو سخن گفته شده که میگویی حرمت مرا نگه دارید؟» امام حسین علیهالسلام این آیه را تلاوت نموده و فرمودند: «آل ابراهیم، ما هستیم.»
✅ مأمون به امام رضا علیهالسلام گفت: «در کجای قرآن، برتری عترت پیامبر بر سایر مردم آمده است؟» امام رضا علیهالسلام فرمودند: «اِنَّ اللهَ اصطَفیٰٓ ءادَمَ وَ نوحًا وَ ءالَ اِبرٰهيمَ وَ ءالَ عِمرٰنَ عَلَی العٰلَمينَ.»
#آیه_های_کربلا
🔹 منابع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، چاپ مرکز طبع و نشر، ص54؛ المیزان ج3، ص191، بحارالانوار، ج45، ص302
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org🔹
۱۲:۱۴
۲۵ تیر
🔰 روایت آیهها در سپهر کربلا
🔸 آیهای که امام حسین علیهالسلام در شب عاشورا تلاوت فرمودند:
💢 وَ لايَحسَبَنَّ الَّذينَ كَفَروٓا اَنَّما نُملی لَهُم خَيرٌ لِاَنفُسِهِم اِنَّما نُملی لَهُم لِيَزدادوٓا اِثمًا وَ لَهُم عَذابٌ مُهينٌ (آلعمران/178)
👈 هرگز کافران نپندارند که مهلت دادن ما به آنان، برایشان بهتر است؛ ما فقط به آنان مهلت میدهیم تا بر گناه (خود) بیفزایند، و آنان عذابی خوارکننده خواهند داشت.
✅ ابومخنف میگوید: شب عاشورا امام حسین علیهالسلام با اصحاب خود مشغول نماز و استغفار بودند؛ دعا میخواندند و تضرع میکردند؛ در این هنگام گروهی از سوارههای سپاه یزید از کنار خیمه امام حسین علیهالسلام عبور کردند و سیدالشهدا آیه 178 سوره شریفه آلعمران را تلاوت فرمودند.
✅ امام با تلاوت این آیه شریفه، سپاه یزیدیان را به کافران تشبیه نمودند و متذکر شدند که برتری ظاهری امروز آنها دلیلی بر حقانیت آنها نیست و با پر شدن پیمانه گناه خود، عذابی خوارکننده در انتظار آنها خواهد بود.
گفتنی است حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها نیز همین آیه را خطاب به یزید بن معاویه تلاوت فرمودند.
✅ طبق آیه 155 سوره مبارکه بقره، از حکمتهای قطعی خلقت انسان، امتحان است؛ از سوی دیگر، برخی از این امتحانات، بسیار دشوار بوده و براساس این امتحانات، رتبهها و جایگاهها در آخرت مشخص میشوند. واقعه کربلا امتحانی سنگین برای مردم آن زمان و درسی پرنکته برای همه زمانهاست.
✅ همچنین بر اساس آیه 61 سوره نحل اگر قرار باشد گناهکاران به محض گناه کردن، کیفر شوند و اهل طاعت بلافاصله پاداش بگیرند دیگر امتحان، معنا ندارد؛ از اینرو خداوند برای مجازات، عجله نمیکند و عذاب ظالمان با تأخیر محقق میشود.
✅ امام علی علیهالسلام در این رابطه میفرمایند: «اگر دیدی که خدای سبحان نعمتش را پیدرپی به تو ارزانی میدارد و تو نافرمانیاش میکنی از کیفر او بترس.»
#آیه_های_کربلا
🔹 منابع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم) و قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم، ص73، تاریخ الامم و الملوک، ج5، ص421
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔸 آیهای که امام حسین علیهالسلام در شب عاشورا تلاوت فرمودند:
💢 وَ لايَحسَبَنَّ الَّذينَ كَفَروٓا اَنَّما نُملی لَهُم خَيرٌ لِاَنفُسِهِم اِنَّما نُملی لَهُم لِيَزدادوٓا اِثمًا وَ لَهُم عَذابٌ مُهينٌ (آلعمران/178)
👈 هرگز کافران نپندارند که مهلت دادن ما به آنان، برایشان بهتر است؛ ما فقط به آنان مهلت میدهیم تا بر گناه (خود) بیفزایند، و آنان عذابی خوارکننده خواهند داشت.
✅ ابومخنف میگوید: شب عاشورا امام حسین علیهالسلام با اصحاب خود مشغول نماز و استغفار بودند؛ دعا میخواندند و تضرع میکردند؛ در این هنگام گروهی از سوارههای سپاه یزید از کنار خیمه امام حسین علیهالسلام عبور کردند و سیدالشهدا آیه 178 سوره شریفه آلعمران را تلاوت فرمودند.
✅ امام با تلاوت این آیه شریفه، سپاه یزیدیان را به کافران تشبیه نمودند و متذکر شدند که برتری ظاهری امروز آنها دلیلی بر حقانیت آنها نیست و با پر شدن پیمانه گناه خود، عذابی خوارکننده در انتظار آنها خواهد بود.
گفتنی است حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها نیز همین آیه را خطاب به یزید بن معاویه تلاوت فرمودند.
✅ طبق آیه 155 سوره مبارکه بقره، از حکمتهای قطعی خلقت انسان، امتحان است؛ از سوی دیگر، برخی از این امتحانات، بسیار دشوار بوده و براساس این امتحانات، رتبهها و جایگاهها در آخرت مشخص میشوند. واقعه کربلا امتحانی سنگین برای مردم آن زمان و درسی پرنکته برای همه زمانهاست.
✅ همچنین بر اساس آیه 61 سوره نحل اگر قرار باشد گناهکاران به محض گناه کردن، کیفر شوند و اهل طاعت بلافاصله پاداش بگیرند دیگر امتحان، معنا ندارد؛ از اینرو خداوند برای مجازات، عجله نمیکند و عذاب ظالمان با تأخیر محقق میشود.
✅ امام علی علیهالسلام در این رابطه میفرمایند: «اگر دیدی که خدای سبحان نعمتش را پیدرپی به تو ارزانی میدارد و تو نافرمانیاش میکنی از کیفر او بترس.»
#آیه_های_کربلا
🔹 منابع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم) و قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم، ص73، تاریخ الامم و الملوک، ج5، ص421
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
۱۲:۳۷
۲۷ تیر
🔰 قرآن منسوب به امام سجاد علیهالسلام و بررسیهای علمی مرکز طبع و نشر
✅ قرآنهای متعددی منسوب به اهل بیت عصمت و طهارت (س) وجود دارد که یکی از آنها مصحف منسوب به امام سجاد علیهالسلام است.
✅ قرآنهای منسوب به امام سجاد علیهالسلام در کتابخانهها و موزههای متعددی نگهداری میشود، کتابخانه حرم سیدالشهداء علیهالسلام یکی از این مکانها است.
✅ همچنین در کتابخانه آستان قدس رضوی چندین مصحف منسوب به امام سجاد علیهالسلام وجود دارد که یکی از آنها «نسخه شماره 15» است.
✅ وجود 16 سطر در هر صفحه، نوشته شدن اسامی سورهها با قلم قرمز، نداشتن نَقطُالاِعجام مگر در مواضع اندک و...، برخی از ویژگیهای این مصحف شریف است.
✅ این قرآن از نسخههای قدیمی موجود در آستان قدس رضوی است که مرکز طبع و نشر قرآن کریم در حال حاضر مشغول بررسی این مصحف از منظر علم رسم، قرائات و سایر مباحث مرتبط با کتابت قرآن کریم است. گفتنی است بهزودی این پژوهش در اختیار علاقهمندان قرار خواهد گرفت ان شاء الله.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔸@moshaf_org🔸
✅ قرآنهای متعددی منسوب به اهل بیت عصمت و طهارت (س) وجود دارد که یکی از آنها مصحف منسوب به امام سجاد علیهالسلام است.
✅ قرآنهای منسوب به امام سجاد علیهالسلام در کتابخانهها و موزههای متعددی نگهداری میشود، کتابخانه حرم سیدالشهداء علیهالسلام یکی از این مکانها است.
✅ همچنین در کتابخانه آستان قدس رضوی چندین مصحف منسوب به امام سجاد علیهالسلام وجود دارد که یکی از آنها «نسخه شماره 15» است.
✅ وجود 16 سطر در هر صفحه، نوشته شدن اسامی سورهها با قلم قرمز، نداشتن نَقطُالاِعجام مگر در مواضع اندک و...، برخی از ویژگیهای این مصحف شریف است.
✅ این قرآن از نسخههای قدیمی موجود در آستان قدس رضوی است که مرکز طبع و نشر قرآن کریم در حال حاضر مشغول بررسی این مصحف از منظر علم رسم، قرائات و سایر مباحث مرتبط با کتابت قرآن کریم است. گفتنی است بهزودی این پژوهش در اختیار علاقهمندان قرار خواهد گرفت ان شاء الله.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔸@moshaf_org🔸
۱۲:۳۷
۳۰ تیر
🔰 قرآن منسوب به امام حسین علیهالسلام و امضای شاه اسماعیل صفوی
✅ در بسیاری از نسخههای کوفی کهن، انتسابهایی به خط ائمه علیهمالسلام را مییابیم؛ به این صورت که بخشهای مختلف یک قرآن از هم جدا شده و در پایان هر بخش، عبارت «کَتَبَه حُسَینُ بنُ عَلِیّ» افزوده شده است.
✅ به جز این، در زیر این انتساب، عباراتی حاکی از زیارت نسخه از سوی شاه اسماعیل صفوی با خط ثلث کتابت شده و در پایان هر یک از این یادداشتها، تاریخی متفاوت از دیگری همراه با مهری منسوب به شاه اسماعیل نقش بسته است.
✅ یادداشت شاه اسماعیل در زیر این قرآن اینچنین نوشته شده است: «قد تشرفتُ بِزیارتِ هذا المصحفِ الشریفِ المبارکِ. اسمٰعیل الموسوی الحسینی الصفوی.»
✅ شایان ذکر است منسوب بودن این قرآن به دستخط امام حسین علیهالسلام و یادداشت شاه اسماعیل صفوی، مورد مناقشه نسخهشناسان کهن است.
👈 منبع: کتاب #قرآن_های_کوفی_در_ایران و دیگر پارههای آن در جهان ص 74
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔸@moshaf_org🔸
✅ در بسیاری از نسخههای کوفی کهن، انتسابهایی به خط ائمه علیهمالسلام را مییابیم؛ به این صورت که بخشهای مختلف یک قرآن از هم جدا شده و در پایان هر بخش، عبارت «کَتَبَه حُسَینُ بنُ عَلِیّ» افزوده شده است.
✅ به جز این، در زیر این انتساب، عباراتی حاکی از زیارت نسخه از سوی شاه اسماعیل صفوی با خط ثلث کتابت شده و در پایان هر یک از این یادداشتها، تاریخی متفاوت از دیگری همراه با مهری منسوب به شاه اسماعیل نقش بسته است.
✅ یادداشت شاه اسماعیل در زیر این قرآن اینچنین نوشته شده است: «قد تشرفتُ بِزیارتِ هذا المصحفِ الشریفِ المبارکِ. اسمٰعیل الموسوی الحسینی الصفوی.»
✅ شایان ذکر است منسوب بودن این قرآن به دستخط امام حسین علیهالسلام و یادداشت شاه اسماعیل صفوی، مورد مناقشه نسخهشناسان کهن است.
👈 منبع: کتاب #قرآن_های_کوفی_در_ایران و دیگر پارههای آن در جهان ص 74
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔸@moshaf_org🔸
۶:۲۹
۱ مرداد
🔰 پیراهن مقدس یوسف و تربت سیدالشهداء
✅ اِذهَبوا بِقَميصی هٰذا فَاَلقوهُ عَلىٰ وَجهِ اَبی يَأتِ بَصيرًا (یوسف/ 93)
✅ ترجمه: این پیراهن مرا ببرید و بر صورت پدرم بیفکنید تا بینا شود.
🔸 بخوانید: 1. «قُدّوس» یکی از اسمهای خداوند در قرآن است.
2. هر چیزی که به نحوی با خداوند ارتباط خاص پیدا کند مقدس میشود.
3. حضرت یوسف (ع) چون پیامبر خداست پیراهنش مقدس شده و خاصیت شفابخشی پیدا میکند.
4. در روایات متعددی از اهل بیت عصمت و طهارت، به شفابخشی تربت سیدالشهداء اشاره شده است.
5. بنابراین، شبهه وهابیت مبنی بر شرک بودن توسل به اهلبیت، مبنای قرآنی ندارد.
🔸 برگرفته از قرآن حکیم دانشآموزی چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇👇
🔸@moshaf_org🔸
✅ اِذهَبوا بِقَميصی هٰذا فَاَلقوهُ عَلىٰ وَجهِ اَبی يَأتِ بَصيرًا (یوسف/ 93)
✅ ترجمه: این پیراهن مرا ببرید و بر صورت پدرم بیفکنید تا بینا شود.
🔸 بخوانید: 1. «قُدّوس» یکی از اسمهای خداوند در قرآن است.
2. هر چیزی که به نحوی با خداوند ارتباط خاص پیدا کند مقدس میشود.
3. حضرت یوسف (ع) چون پیامبر خداست پیراهنش مقدس شده و خاصیت شفابخشی پیدا میکند.
4. در روایات متعددی از اهل بیت عصمت و طهارت، به شفابخشی تربت سیدالشهداء اشاره شده است.
5. بنابراین، شبهه وهابیت مبنی بر شرک بودن توسل به اهلبیت، مبنای قرآنی ندارد.
🔸 برگرفته از قرآن حکیم دانشآموزی چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇👇
🔸@moshaf_org🔸
۱۱:۵۴
۳ مرداد
🔰 آغاز به کار همایش شیوههای «نگارش» و «علامتگذاری» قرآن کریم در اردبیل
✅ این همایش به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل آغاز به کار کرد. بررسی مصاحف کهن، آشنایی با رسمالمصحف و ضبطالمصحف، مقایسه ضبط کمعلامت با ضبط مصری و ایرانی و برگزاری کارگاه آموزشی روش تدریس، در دستور کار این همایش قرار دارد.
✅ مدیر آموزش و ترویج مرکز طبع و نشر قرآن کریم: «این همایش با هدف معرفی و ترویج مصحف جمهوری اسلامی ایران، آموزش روش تدریس روخوانی این مصحف و ارتقاء سطح کیفی آموزش روخوانی قرآن کریم در میان معلمان و مربیان، برگزار میگردد.»
✅ مجید تقیزاده در ادامه افزود: «با توجه به نیاز مربیان مراکز قرآنی شهر اردبیل به آشنایی با شیوه علامتگذاری کمعلامت – که درحال حاضر نزدیک به بیست سال در پایههای مختلف تحصیلی آموزش و پرورش در حال آموزش است – برگزاری این همایش ضرورت دارد.»
✅ گفتنی است مرکز طبع و نشر قرآن، پایهگذار «شیوه کم علامت» در کشور است و این همایش برای اولین بار در شهر اردبیل با همکاری صمیمانه اداره کل تبلیغات اسلامی این استان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه سوم و چهارم مرداد ماه به مدت دو روز در حال برگزاری است.»
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم:👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org🔹
✅ این همایش به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل آغاز به کار کرد. بررسی مصاحف کهن، آشنایی با رسمالمصحف و ضبطالمصحف، مقایسه ضبط کمعلامت با ضبط مصری و ایرانی و برگزاری کارگاه آموزشی روش تدریس، در دستور کار این همایش قرار دارد.
✅ مدیر آموزش و ترویج مرکز طبع و نشر قرآن کریم: «این همایش با هدف معرفی و ترویج مصحف جمهوری اسلامی ایران، آموزش روش تدریس روخوانی این مصحف و ارتقاء سطح کیفی آموزش روخوانی قرآن کریم در میان معلمان و مربیان، برگزار میگردد.»
✅ مجید تقیزاده در ادامه افزود: «با توجه به نیاز مربیان مراکز قرآنی شهر اردبیل به آشنایی با شیوه علامتگذاری کمعلامت – که درحال حاضر نزدیک به بیست سال در پایههای مختلف تحصیلی آموزش و پرورش در حال آموزش است – برگزاری این همایش ضرورت دارد.»
✅ گفتنی است مرکز طبع و نشر قرآن، پایهگذار «شیوه کم علامت» در کشور است و این همایش برای اولین بار در شهر اردبیل با همکاری صمیمانه اداره کل تبلیغات اسلامی این استان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه سوم و چهارم مرداد ماه به مدت دو روز در حال برگزاری است.»
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم:👇👇👇👇👇🔹@moshaf_org🔹
۷:۱۳
۴ مرداد
🔰 همایش علمی «بررسی شیوههای نگارش و علامتگذاری قرآن کریم»
💢 در دومین روز از این همایش که در شهر اردبیل در حال برگزاری است، کارگاه آموزشی #روش_تدریس شیوه کمعلامت توسط جناب استاد سید مهدی سیف تشکیل شد.
🔹 در این همایش، حدود ۱۶۰نفر از مربیان مؤسسات قرآنی حضور داشته و با ارائه شیوه تدریس خود در حضور جمع شرکتکنندگان، از نکات مفید و لازم برای تسهیل آموزش ضبط #کم_علامت بهرهمند میشوند.
✅ شایان ذکر است این همایش تا ظهر روز پنجشنبه ادامه پیدا کرده و در پایان همایش از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به شرکتکنندگان، گواهی پایان دوره اعطا خواهد شد.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
💢 در دومین روز از این همایش که در شهر اردبیل در حال برگزاری است، کارگاه آموزشی #روش_تدریس شیوه کمعلامت توسط جناب استاد سید مهدی سیف تشکیل شد.
🔹 در این همایش، حدود ۱۶۰نفر از مربیان مؤسسات قرآنی حضور داشته و با ارائه شیوه تدریس خود در حضور جمع شرکتکنندگان، از نکات مفید و لازم برای تسهیل آموزش ضبط #کم_علامت بهرهمند میشوند.
✅ شایان ذکر است این همایش تا ظهر روز پنجشنبه ادامه پیدا کرده و در پایان همایش از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به شرکتکنندگان، گواهی پایان دوره اعطا خواهد شد.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
۷:۲۲