بله | کانال مرکز طبع و نشر قرآن کریم
عکس پروفایل مرکز طبع و نشر قرآن کریمم

مرکز طبع و نشر قرآن کریم

۱,۲۹۱عضو
thumbnail
undefined بر کرانه آیه‌هاundefined #جزء4_نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (نساء/4)
undefined «هَنیٓـًٔا مَریٓـًٔا»:در علم رسم این دو واژه به حذف پایه همزه نوشته شده و در این صورت نشان همزه بر روی کشیدگی پس از «یاء» قرار داده می‌شود. البته در مصاحف ترکی و ایرانی قدیم، برای همزه پایه «یاء» در نظر گرفته شده است.
undefined برای آشنایی بیشتر با انواع رسم و ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به #دانشنامه قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید:
http://pediaquran.ir
undefined@moshaf_org

۷:۵۸

2233483485319405315_1114518667761632.mp3

۰۵:۱۲-۵.۳۷ مگابایت
undefined در آغاز این لحظه، از شما دعوت می‌کنم دل‌ها را آرام کنیدو با دقتی ژرف به پیام امروز بنگرید.آیه‌ی ۴ سوره‌ی نساء، درباره‌ی حقوق زنان سخنی روشن و الهی بیان می‌کند؛خداوند فرمان می‌دهد که مهرِ زنان را با میل و رضایت دل به آنان بدهید،و اگر بخشی از آن را از روی خشنودی به شما بخشیدند،آن را با آرامش و نیکی پذیرا باشید.
این آیه، نشانه‌ای است از کرامت زن در نگاه قرآن؛اینکه حق او نه بخششی از سوی دیگران،بلکه عطایی الهی و مالکیتی محترم است.
برای درک ژرف‌تر این آموزه‌های نورانی،شنیدن ادامه‌ی مسیر را از دست ندهید
undefined #پادپخش_برکرانه_آیه_ها (نساء/۴)
undefined@moshaf_org

۱۲:۳۷

thumbnail
undefined دوشنبه 10 آذر 1404
undefined نشانه‌های انسان سفیه
undefined وَلا تُؤتُوا السُّفَهآءَ اَموالَکُمُ الَّ‍تی جَعَلَ اللهُ لَکُم قِیٰمًا وَارزُقوهُم فیها وَاکسوهُ‍م وَقولوا لَهُم قَولًا مَعروفًا (نساء/5)
undefined اموال خود را که خداوند آن را مایه‌ی برپا بودن (زندگی) شما قرار داده، در اختیار سفیهانِ (تحت سرپرستی خود که نمی‌دانند اموالشان را در چه راهی هزینه کنند،) قرار ندهید و از (درآمد و فواید) آن، خوراک و پوشاک آنان را تأمین کنید و با آنان به شایستگی سخن بگویید.
undefined@moshaf_orgundefined

۳:۲۸

undefined بر کرانه آیه‌هاundefined #جزء4_اشاره_روایی (نساء/5)
undefined عَن اَبی عَبدِ اللهِ (ع): اِنَّ السَّفیهَ شارِبُ الخَمرِ وَمَن جَریٰ مَجراهُ.
undefined امام صادق (ع): منظور از سفیه کسی است که شراب بنوشد و هر که دنباله رو او باشد.
undefined منبع: نورالثقلین، 1/442
undefined @moshaf_org

۴:۵۸

undefined بر کرانه آیه‌هاundefined #جزء4_شرح_تفسیری_آیه
undefined *وَلا تُؤتُوا السُّفَهآءَ اَموالَکُمُ الَّ‍تی جَعَلَ اللهُ لَکُم قِیٰمًا وَارزُقوهُم فیها وَاکسوهُ‍م وَقولوا لَهُم قَولًا مَعروفًا *(نساء/5)اموال خود را که خداوند آن را مایه‌ی برپا بودن (زندگی) شما قرار داده، در اختیار سفیهانِ (تحت سرپرستی خود که نمی‌دانند اموالشان را در چه راهی هزینه کنند،) قرار ندهید و از (درآمد و فواید) آن، خوراک و پوشاک آنان را تأمین کنید و با آنان به شایستگی سخن بگویید.
undefined سفيه، کسی است كه رشد فکری و عقلی نکرده است؛ در امور دنیایی یا دینی؛ مانند کودک يتیمی که هنوز به سن رشد نرسیده است. با توجه‌‌ به همین معنای ظاهری فهمیده می‌شود که سفیه معنای وسیعی دارد؛ چنان‌که در روایات، شراب‌خوار، انسان فاسد و حتی شخص اعتمادناپذیر را سفیه شمرده‌اند.
undefined منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص77
undefined @moshaf_org

۶:۲۸

thumbnail
undefined بر کرانه آیه‌هاundefined #جزء4_نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (نساء/5)
undefined «قِیٰمًا»:بنا بر علم #رسم_المصحف و به دلیل وجود اختلاف قرائت در واژه «قِیٰمًا» در مصاحف ملتزم به رسم، این واژه به جهت تحمل اختلاف قرائت به #حذف_الف نگارش شده درحالی‌که مصاحف ترکی و ایرانی قدیم که ملتزم به رعایت قواعد رسم‌المصحف نیستند، آن را به #اثبات_الف نگاشته‌اند.
undefined اختلاف قرائت:
undefined قیماً: نافع، ابن عامرundefined قیاماً: بقیه
undefined برای آشنایی بیشتر با انواع رسم و ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به #دانشنامه قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید:
http://pediaquran.ir
undefined @moshaf_org

۷:۵۸

thumbnail
undefined سه‌شنبه 11 آذر 1404
undefined وضعیت زن در جاهلیت و نظریه قرآن
undefined لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمّا تَرَكَ الوٰلِدانِ وَالاَقرَبونَ وَلِلنِّسآءِ نَصیبٌ مِمّا تَرَكَ الوٰلِدانِ وَالاَقرَبونَ مِمّا قَلَّ مِنهُ اَو کَثُرَ نَصیبًا مَفروضًا (نساء/7)
undefined مردان از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان بر جای می‌گذارند، سهمی دارند، و زنان (نیز) از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان بر جای می‌گذارند، سهمی دارند. کم باشد یا زیاد، و این درحالی‌ست که سهمی قطعی و (پرداختش) واجب است.
undefined@moshaf_orgundefined

۳:۲۸

undefined بر کرانه آیه‌هاundefined #جزء4_شرح_تفسیری_آیه
undefined لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمّا تَرَكَ الوٰلِدانِ وَالاَقرَبونَ وَلِلنِّسآءِ نَصیبٌ مِمّا تَرَكَ الوٰلِدانِ وَالاَقرَبونَ مِمّا قَلَّ مِنهُ اَو کَثُرَ نَصیبًا مَفروضًا *(نساء/7)
مردان از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان بر جای می‌گذارند، سهمی دارند، و زنان (نیز) از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان بر جای می‌گذارند، سهمی دارند. کم باشد یا زیاد، و این درحالی‌ست که سهمی قطعی و (پرداختش) واجب است.

undefined *وضعیت زن در جاهلیت و نظریه قرآن:
محور کلی آیات ابتدایی این سوره، دو بحث مهم و اساسی ازدواج و ارث است. توجه به شرایط دوران قبل از اسلام که به دوره جاهلیت معروف است، در فهم این آیات کمک فراوانی می‌کند. فضیلت و برتری در میان مردان عرب، به کارهایی مثل خون‌ریزی و تعصب‌های احمقانه، تکبر و غرور و پیروی از ستمگران، از بین بردن حقوق مظلومان، دشمنی و ستیز با دیگران، قمار، شراب‌خواری، زنا، خوردن مردار و خون و خرمای گندیده و فاسد و... بود. در این میان، زنان از تمام مزایای جامعه بشری محروم بودند، از خود هیچ اراده‌ای نداشتند و از پدر و مادر و برادر هیچ ارثی نمی‌بردند. مردان بدون هیچ قید و شرطی با آنها ازدواج می‌کردند و بااین‌حال، زنان خود را زینت می‌کردند و هر کسی را که دوست می‌داشتند، به‌سوی خود دعوت می‌کردند. در نتیجه، زنا و ازدواج‌های نامشروع مثل ازدواج با زنان شوهردار در بین آنان شایع و آشکار بود. فرزندان عرب جاهلیت، تنها به پدرانشان ملحق بودند و اگر در خردسالی پدر را از دست می‌دادند، ارث نمی‌بردند و ارث فقط به فرزندان بزرگ اختصاص داشت و از جمله چیزهایی که به ارث برده می‌شد، همسر متوفّی بود؛ یعنی پس از مرگ مرد، پسر بزرگ او با همسر متوفّی، که نامادری‌اش محسوب می‌شد، ازدواج می‌کرد. زنان و فرزندان خردسال، چه پسر و چه دختر، از ارث محروم بودند. البته اگر فرزند بزرگی در بین نبود، اولاد کوچک ارث می‌بردند؛ ولی باز خویشاوندان نیرومند، سرپرست یتیم می‌شدند و اموال او را می‌خوردند و اگر یتیم دختر بود، با او ازدواج می‌کردند تا اموالش را ببلعند و پس از آنکه همه اموالش را می‌خوردند، طلاقش می‌دادند و آن زن نه مالی داشت تا زندگی خود را بگذراند و نه کسی رغبت می‌کرد با او ازدواج کند و زندگی او را تأمین کند. مسئله ایتام، یکی از مشکلات شایع عرب جاهلی بود؛ چراکه در اثر جنگ‌های پی‌درپی، غارتگری‌ها و شیوع آدم‌کشی، فرزندان زیادی یتیم می‌شدند. قرآن در چنین شرایطی نازل شد و با هر یک از این منکرات و زشتی‌ها به‌شدت مقابله کرد.
undefined منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص78
undefined @moshaf_org

۴:۵۸

thumbnail
undefined بر کرانه آیه‌هاundefined #جزء4_نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (نساء/ 7)
undefined «الوٰلِدان»:بنا بر علم #رسم_المصحف واژه «الوٰلِدان» به دلیل اختلاف‌نظر در اثبات یا #حذف_الف پس از «واو» و نیز #الف_تثنیه به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:
undefined #حذف_الف پس از «واو» و #اثبات_الف_تثنیه: مصحف امیری، مصحف مدینه (1425 و دوری)، مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریمundefined #اثبات_الف پس از «واو» و #حذف_الف_تثنیه: مصحف لیبی، مصحف هندیundefined #حذف_دو_الف: مصحف مدینه (ورش و قالون)، مصحف الجزایرundefined #اثبات_دو_الف: مصاحف ترکیه، مصاحف ایرانی قدیم
undefined برای آشنایی بیشتر با انواع رسم و ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به #دانشنامه قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید:
http://pediaquran.ir
undefined@moshaf_org

۶:۲۸

2951642221831003905_1137843867313775.mp3

۰۵:۰۷-۵.۵۶ مگابایت
undefined درود بر شما شنوندگان فرهیخته؛امروز می‌خواهم نگاهتان را به آیه‌ای جلب کنمکه یکی از بنیادی‌ترین اصول عدالت الهی را یادآور می‌شود.
آیه‌ی ۷ سوره‌ی نساء، به‌روشنی بیان می‌کندکه برای مردان و زنان، از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان بر جای می‌گذارند،سهمی مقرر شده است.قرآن در این آیه مرزهای نادرستِ فرهنگیِ پیش از اسلام را می‌شکندو حق ارث را برای همه‌ی فرزندان، چه دختر و چه پسر،به عنوان یک حکم الهی تثبیت می‌کند.
این پیام، نه‌تنها ساختارهای اجتماعی را دگرگون کرد،بلکه راهی گشود برای برابری حقوقی واقعی و محترم شمردن جایگاه زن و مرد.
اگر به دنبال فهم لایه‌های عمیق‌تر تعالیم قرآن هستید،به بخش‌های بعدی این مسیر گوش بسپارید
undefined #پادپخش_برکرانه_آیه_ها (نساء/۷)
undefined@moshaf_org

۱۰:۰۶

thumbnail
undefined چهارشنبه 12 آذر 1404
undefined تجسم اعمال و مجازات خوردن مال یتیم
undefined اِنَّ الَّذینَ یَأکُلونَ اَموالَ الیَتٰمیٰ ظُلمًا اِنَّما یَأکُلونَ فی بُطونِهِم نارًا وَسَیَصلَونَ سَعیرًا (نساء/10)
undefined کسانی که اموال یتیمان را ستمگرانه می‌خورند، (در واقع) فقط آتش در شکم‌های خود فرومی‌برند و در آتش شعله‌ور وارد می‌شوند و خواهند سوخت.
undefined@moshaf_orgundefined

۳:۲۸

undefined بر کرانه آیه‌هاundefined #جزء4_اشاره_روایی (نساء/10)
undefined عَنِ الباقِرِ (ع): اَنَّ آكِلَ مالِ الیَتیمِ یَجیءُ یَومَ القِیامَةِ وَالنّارُ تَلتَهِبُ فی بَطنِهٖ حَتّیٰ يَخرُجَ لَهَبُ النّارِ مِن فیهِ حَتّیٰ یَعرِفَه کُلُّ اَهلِ الجَمعِ اَنَّه آكِلُ مالِ الیَتیمِ.
undefined امام باقر (ع): خورندۀ مال یتیم روز قیامت در حالی می آید که آتش در شکمش ملتهب است؛ تاحدی‌که از دهانش خارج می شود و همۀ مردم محشر می فهمند که او خورندۀ مال یتیم است.
undefined منبع: کافی، 3/86
undefined @moshaf_org

۴:۵۸

undefined بر کرانه آیه‌هاundefined #جزء4_شرح_تفسیری_آیه
undefined اِنَّ الَّذینَ یَأکُلونَ اَموالَ الیَتٰمیٰ ظُلمًا اِنَّما یَأکُلونَ فی بُطونِهِم نارًا وَسَیَصلَونَ سَعیرًا (نساء/10)کسانی که اموال یتیمان را ستمگرانه می‌خورند، (در واقع) فقط آتش در شکم‌های خود فرومی‌برند و در آتش شعله‌ور وارد می‌شوند و خواهند سوخت.
undefined تجسم اعمال و مجازات خوردن مال یتیم: از این آیه استفاده می‌شود که اعمال ما علاوه بر چهره ظاهری خود، یک چهره واقعی نیز دارد که در این جهان از نظر ما پنهان است؛ اما در جهان دیگر ظاهر می‌شود و تجسّم اعمال واقعیت می‌یابد. قرآن در این آیه می‌گوید که آنها که مال یتیم را می‌خورند، گرچه چهره ظاهری عملشان بهره‌گیری از غذاهای لذیذ و رنگین است، چهره واقعی این غذاها آتش سوزان است و همین چهره است که در قیامت آشکار می‌شود. از امام باقر (ع) روایت شده است: «کسی که مال یتیم را بخورد، روز قیامت خواهد آمد درحالی‌که آتش در شکمش چنان افروخته است که شعله‌های آن از دهان او خارج می‌شود و تمام اهل محشر می‌فهمند که او خورنده مال یتیم است.» چهره واقعی عمل همیشه تناسب خاصّی با کیفیت ظاهری آن دارد. همان‌گونه که خوردن مال یتیم و غصب حقوق او، قلب یتیم را می‌سوزاند و روح او را آزار می‌دهد، چهره واقعی این عمل، آتش سوزان است. احادیث و روایات در نکوهش تجاوز به اموال یتیمان بسیار زیاد و تکان‌دهنده است و حتی کمترین تعدّی به اموال یتیمان، مشمول این حکم معرفی شده است. در روایتی می‌خوانیم از معصوم (ع) سؤال شد که این مجازات آتش در مقابل چه مقدار از غصب مال یتیم است، حضرت فرمود: «در برابر دو درهم.»
undefined منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص78
undefined @moshaf_org

۶:۲۸

undefined بر کرانه آیه‌هاundefined #جزء4_نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (نساء/10)
undefined «الیَتٰمیٰ»: واژه «الیَتٰمیٰ» به اتفاق علمای #رسم_المصحف در همه مصاحف به #حذف_الف پس از «تاء» نگارش شده، غیر از مصاحف ترکی و ایرانی قدیم که خلاف اجماع عمل کرده و آن را به #اثبات_الف نگاشته‌اند.
undefined برای آشنایی بیشتر با انواع رسم و ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به #دانشنامه قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید:
http://pediaquran.ir
undefined @moshaf_org

۷:۵۸

thumbnail
undefined نگاهی به فعالیت‌های بین‌المللی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
undefined حضور مدیران بنیاد قرآنی رِستو مالزی در مرکز
undefined بیشتر بخوانید:
undefined بنیاد رستو به عنوان مؤسسه‌ای مردم‌نهاد در سال ۱۹۹۸ میلادی در «شاه عالم» در غرب کوالالامپور تأسیس شد.
undefined هدف از تأسیس این بنیاد، گسترش پیام اسلام در جهان، تقویت ارتباطات مسلمانان و احیای هنرهای اسلامی در مالزی است.
undefined این بنیاد، قرآن‌های متعددی از لحاظ ترجمه، تنوع رنگ، صفحه‌آرایی و تذهیب چاپ کرده و تعداد قابل توجهی از دوست‌داران قرآن در سراسر دنیا را متوجه خود نموده است.
undefined حضور چشمگیر «رستو» در قاره «اروپا» نیز قابل توجه است.
undefined مدیر این مجموعه قرآنی بارها نسبت به مرکز طبع و نشر ابراز علاقه نموده و ارتباط‌گیری مستمر و بین‌المللی را از این مرکز درخواست نمود.
undefined کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined@moshaf_org

۱۰:۳۳

thumbnail
undefined شنبه 15 آذر 1404
undefined چرایی دوبرابر بودن سهم‌الارث مرد
undefined یوصیکُمُ اللهُ فیٓ اَولادِکُم لِلذَّکَرِ مِثلُ حَظِّ الاُنثَیَینِ فَاِن کُنَّ نِسآءً فَوقَ اثنَتَینِ فَلَهُنَّ ثُلُثا ما تَرَكَ... (نساء/11)
undefined خداوند به شما درباره‌ی (چگونگی ارث بردن) فرزندان‌تان فرمان می‌دهد: سهم پسر (از ارث)، به اندازه‌ی سهم دو دختر است، و اگر (همه‌ی ورثه) دختر باشند، (دو یا) بیش از دو دختر، دو سوم میراث برای آنان است (و بقیّه‌ی ارث نیز در فرض نبودن پدر و مادر میّت، به آنان می‌رسد)...
undefined@moshaf_orgundefined

۳:۲۸

undefined بر کرانه آیه‌هاundefined #جزء4_اشاره_روایی (نساء/11)
undefined اَمیرُ المُؤمِنینَ (ع): مَن اَوصیٰ وَلَم یَحِف وَلَم یُضارَّ کَمَن تَصَدَّقَ بِهٖ فی حَیاتِهٖ.
undefined امام علی (ع): کسی که [دربارۀ مالش] وصیّت کرده و ظلم نکند و در این‌باره ضرری هم به کسی نرساند، مانند کسی است که در زمان حیاتش آن مال را صدقه داده است.
undefined منبع: کافی، 13/481
undefined @moshaf_org

۴:۵۸

undefined بر کرانه آیه‌هاundefined #جزء4_شرح_تفسیری_آیه
undefined یوصیکُمُ اللهُ فیٓ اَولادِکُم لِلذَّکَرِ مِثلُ حَظِّ الاُنثَیَینِ فَاِن کُنَّ نِسآءً فَوقَ اثنَتَینِ فَلَهُنَّ ثُلُثا ما تَرَكَ... *(نساء/11)
خداوند به شما درباره‌ی (چگونگی ارث بردن) فرزندان‌تان فرمان می‌دهد: سهم پسر (از ارث)، به اندازه‌ی سهم دو دختر است، و اگر (همه‌ی ورثه) دختر باشند، (دو یا) بیش از دو دختر، دو سوم میراث برای آنان است (و بقیّه‌ی ارث نیز در فرض نبودن پدر و مادر میّت، به آنان می‌رسد)...

undefined *چرایی دوبرابر بودن سهم‌الارث مرد:
گرچه دریافتی ارث زن نصف مرد است، ولی بهره‌گیری‌اش دوبرابر مرد است. فرض کنید مقدار موجودی 30 سهم باشد که دختر 10 و پسر 20 سهم می‌برد، ولی دختر به‌خاطر آنکه در مخارج زندگی تعهّدی ندارد، سهم خود را پس‌انداز می‌کند و برای مخارج زندگی از سهم پسر که 20 سهم بود بهره‌مند می‌شود. پس نیاز خود را از سهم مرد تأمین کرده و سهم خود را ذخیره دارد. بنابراین دختر در گرفتن، نصف می‌گیرد، ولی در بهره‌گیری کاملاً تأمین است. در حدیثی از امام جواد علیه‌السلام آمده است: هیچ‌گونه هزینه فردی و اجتماعی بر عهده زن نیست، علاوه بر آنکه هنگام ازدواج مهریه می‌گیرد، ولی مرد هم مهریه می‌دهد، هم خرج زن را عهده‌دار است. زن بی‌هیچ مسئولیّتی سهم ارث دریافت می‌کند و حقّ پس‌انداز دارد؛ ولی در بهره‌گیری، از همان سهم مرد بهره می‌گیرد.
undefined منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص79
undefined @moshaf_org

۷:۱۵

undefined بر کرانه آیه‌هاundefined #جزء4_نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (نساء/ ۱۱)
undefined «واحِدَة»:واژه «واحِدَة» بنا به آرای دانی به #اثبات_الف و بر اساس آرای ابو داود به #حذف_الف نگارش شده است؛ لذا این واژه در مصاحف مختلف به دو صورت زیر نگاشته شده است:
undefined #اثبات_الف: مصحف هندی، مصحف ترکیه، مصحف لیبی، مصحف #کم_علامت مرکز طبع و نشر قرآن کریمundefined #حذف_الف: مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف الجزایر
undefined اختلاف قرائت:
undefined وان کانت واحدةٌ: ابن عامر، شعبهundefined وان کانت واحدةً: بقیه
undefined فَلِاِمِّه: حمزه، کساییundefined فَلِاُمِّه: بقیه
undefined برای آشنایی بیشتر با انواع رسم و ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به #دانشنامه قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید:
http://pediaquran.ir
undefined@moshaf_org

۷:۵۸

thumbnail
undefined یکشنبه 16 آذر 1404
undefined سایر احکام ارث
undefined وَلَکُم نِصفُ ما تَرَكَ اَزواجُکُم اِن لَم یَکُن لَهُنَّ وَلَدٌ فَاِن کانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَکُمُ الرُّبُعُ مِمّا تَرَکنَ مِن بَعدِ وَصِيَّةٍ یوصینَ بِهآ اَو دَینٍ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمّا تَرَکتُم اِن لَم یَکُن لَکُم وَلَدٌ فَاِن کانَ لَکُم وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمّا تَرَکتُم مِن بَعدِ وَصِیَّةٍ توصونَ بِهآ اَو دَینٍ... (نساء/12)
undefined اگر زنان شما فرزندی نداشته باشند، نیمی از میراثشان برای شماست، و اگر فرزندی داشته باشند، سهم شما، یک‌چهارم میراث آنان است؛ (البتّه) پس از (خارج کردن) وصیّتی (که از یک‌سوم دارایی‌شان می توانند بکنند)؛ یا (ادای) قرضی (که بر گردنشان بوده است). و اگر شما فرزندی نداشته باشید، سهم آنان (یعنی زنان‌تان)، یک‌چهارم میراث شماست، و اگر فرزندی داشته باشید، سهم آنان، یک‌هشتم میراث شماست؛ (البتّه) پس از (خارج کردن) وصیّتی که (از یک‌سوم دارایی‌تان) در مورد آن وصیّت کرده‌اید؛ یا (ادای) قرضی (که بر گردن‌تان بوده است).
undefined@moshaf_orgundefined

۴:۰۴