عکس پروفایل مرکز طبع و نشر قرآن کریمم

مرکز طبع و نشر قرآن کریم

۱,۰۸۲عضو
عکس پروفایل مرکز طبع و نشر قرآن کریمم
۱.۱هزار عضو

مرکز طبع و نشر قرآن کریم

مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریمارتباط با ادمین کانال:@moshaf_admin
undefined بر کرانه آیه‌هاundefined #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/22)
undefined «بِهٖ»:کلمات بسیاری مانند این کلمه در قرآن وجود دارد که در آخر آنها حرف «هاء» آمده و به دلایلی حرف هاء می‌بایست اشباع (تبدیل صدای کوتاه به صدای کشیده) شود، از آنجا که صدای یاء مدی را در این شرایط نمی‌توان با حرف «ی» چسبیده به هاء نوشت، ناگزیر باید از حروف یا علایمی که بر خط، عارض می‌شوند استفاده کرد. برای این منظور در مصاحف، به شکل‌های گوناگون عمل شده است.
✓ در ضبط #مصری در زیر حرف هاء، حرکت کسره و در جلوی آن، حرف یاء به شکل معکوس کوچک گذاشته شده است که هرچند حرفی از حروف الفباست اما چون کوچک و جدا از حرف نوشته شده در زمره علائم به حساب می‌آید و مربوط به #ضبط_المصحف است (بِه‌ے).
✓ در ضبط #ترکی به دو شکل عمل شده است:۱. برخی فقط در زیر حرف هاء، حرکت کسره گذاشته و از نگارش حرکت یا علامت دیگری صرف‌نظر کرده‌اند (بِهِ).۲. در برخی دیگر از مصاحف ترکی نیز فقط در زیر هاء، علامت کسرۀ اشباعی (شبیه به الف کوچک) گذاشته شده است (بِهٖ).undefined البته در ضبط #هندی و ضبط #کم_علامت نیز به همین صورت است (بِهٖ).
undefined «الثَّمَرٰتِ»:مطابق با منابع علم رسم‌المصحف، بر مبنای قاعده حذف الف در کلمات جمع سالم مذکر و مؤنث، الف بعد از راء در این کلمه حذف شده است؛ مانند: «وَالصّٰدِقینَ»، «الظّٰلِمونَ» یا «کَلِمٰت»، «ظُلُمٰت» و ... . همچنین با اتفاق نظر علمای این علم، حرف تاء آخر به صورت کشیده و نه تاء گرد (ـة ة) نگارش می‌شود. در واقع نگارش این کلمه به این شکل (بدون الف)، فقط در مصحف، مورد تأکید است و در املای عربی، اثبات الف در این کلمه اشکالی ندارد.ناگفته نماند که در مصاحفی از قبیل ایرانی و ترکی، این کلمه با اثبات الف آمده است که با قواعد و اصول رسم المصحف مغایرت دارد.
undefined کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined@moshaf_orgundefined

۳:۳۴