یا کَریم الصَفح ...یه وقتایی یکی میبخشتمون اما یادش نمیره چیکار کردیم؛ هر دفعه که نگاهمون میکنه، اون اشتباهی که در قبالش مرتکب شدیم میاد جلو چشمش ...تا چیزی میشه ، سابقه ی بدت و مدام یادت میاره و سرزنشت میکنه !امایا کریم الصفح یعنی ؛خدا جوری #کریمه که نه تنها میبخشتت بلکه سابقه بدت رو هم #پاک میکنه، دیگه سرزنش یا اون نگاهِ بد در کار نیست...پاک میکنه اون گذشته ای و که ازش #خجالت زده ای !یه همچین خدایی داریم ...محبوب مطلوبم 🤍.| یا کریم الصفح |
#نجوا#نازونیاز #جوشنکبیر
#نجوا#نازونیاز #جوشنکبیر
۱۵:۲۸
شبهات دانش آموزی
اگر نماز ستون دین هست چرا خانمها قضای روزهها را به جا میآورند ولی قضای نماز را نباید به جا بیاورند؟
اول: درست است نماز ستون دین است اما خدا در اینجا به فکر زن بوده است و خواسته کار برای زن سخت نشود چون روزه سالی یک ماه و در آن ماه نهایتا زن ده روز نتواند روزه بگیرد یعنی سالی ده روز می شود.
ولی نماز هر روز است و اگر زن بخواهد قضای روزهای عادتش را بخواند ماهی ده روز و سالی 120 روز میشود و هر روزی هم 3 وعده باشد خیلی از وقت زن گرفته میشود و این برای او مشقت دارد.
دوم: اگر زن روزه باشد میتواند کارهای عادی خانه و شوهر و بچهها را انجام دهد و نیاز نیست وقت اضافی برای روزه قرار دهد و در حالی که روزه است میتواند غذا درست کند، خانه را تمیز کند، به کار بچهها برسد و .... اما اگر بخواهد نماز بخواند همزمان نمیتواند این کارها رو انجام دهد.
#پاسخ_به_شبهات #قضای_نماز_روزه_دختران
اگر نماز ستون دین هست چرا خانمها قضای روزهها را به جا میآورند ولی قضای نماز را نباید به جا بیاورند؟
اول: درست است نماز ستون دین است اما خدا در اینجا به فکر زن بوده است و خواسته کار برای زن سخت نشود چون روزه سالی یک ماه و در آن ماه نهایتا زن ده روز نتواند روزه بگیرد یعنی سالی ده روز می شود.
ولی نماز هر روز است و اگر زن بخواهد قضای روزهای عادتش را بخواند ماهی ده روز و سالی 120 روز میشود و هر روزی هم 3 وعده باشد خیلی از وقت زن گرفته میشود و این برای او مشقت دارد.
دوم: اگر زن روزه باشد میتواند کارهای عادی خانه و شوهر و بچهها را انجام دهد و نیاز نیست وقت اضافی برای روزه قرار دهد و در حالی که روزه است میتواند غذا درست کند، خانه را تمیز کند، به کار بچهها برسد و .... اما اگر بخواهد نماز بخواند همزمان نمیتواند این کارها رو انجام دهد.
#پاسخ_به_شبهات #قضای_نماز_روزه_دختران
۱۵:۵۷
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از حضرت موسی (علیهالسلام) نقل از نموده:
حضرت موسی (علیهالسلام) عرضه داشت: خدایا! قرب و نزدیکی به تو را می خواهم. خداوند فرمود: کسی به من نزدیک می شود که شب قدر بیدار باشد.
عرض کرد: خدایا! رحمتت را خواهانم. فرمود: رحمتم شامل کسی می شود که در شب قدر به فقرا و درماندگان ترحّم کند.
عرض کرد: خدایا! گذشتن از [پل] صراط را می خواهم. فرمود: عبور از صراط برای کسی است که در شب قدر صدقه ای بدهد.
عرض کرد: خدایا! از درختان و میوه های بهشت می خواهم. فرمود: آن هم به کسی می رسد که شب قدر تسبیحی بگوید.
عرض کرد: خدایا! نجات را خواهانم. فرمود: [منظورت] نجات از آتش جهنّم است؟ عرض کرد: بله. فرمود: این [نجات] برای کسی است که در شب قدر استغفار کند.
عرض کرد: خدایا! رضایتت را طالبم. فرمود: رضایت من برای کسی که در شب قدر دو رکعت نماز بخواند محقق می شود.
وسائل الشیعه، ج۸،ص۲۰
#ماه_رمضان#شبهای_قدر
حضرت موسی (علیهالسلام) عرضه داشت: خدایا! قرب و نزدیکی به تو را می خواهم. خداوند فرمود: کسی به من نزدیک می شود که شب قدر بیدار باشد.
عرض کرد: خدایا! رحمتت را خواهانم. فرمود: رحمتم شامل کسی می شود که در شب قدر به فقرا و درماندگان ترحّم کند.
عرض کرد: خدایا! گذشتن از [پل] صراط را می خواهم. فرمود: عبور از صراط برای کسی است که در شب قدر صدقه ای بدهد.
عرض کرد: خدایا! از درختان و میوه های بهشت می خواهم. فرمود: آن هم به کسی می رسد که شب قدر تسبیحی بگوید.
عرض کرد: خدایا! نجات را خواهانم. فرمود: [منظورت] نجات از آتش جهنّم است؟ عرض کرد: بله. فرمود: این [نجات] برای کسی است که در شب قدر استغفار کند.
عرض کرد: خدایا! رضایتت را طالبم. فرمود: رضایت من برای کسی که در شب قدر دو رکعت نماز بخواند محقق می شود.
وسائل الشیعه، ج۸،ص۲۰
#ماه_رمضان#شبهای_قدر
۱۹:۵۷
۱۹:۵۹
لطیفه رمضانیه
حیف نون آخره ماه رمضون به ماه نگاه میکنه میگه:
ببین چقدر لاغر شدی؟ هم خودتو از بین بردی هم مارو...
احکام شرعی
تنگی وقت برای غسل در ماه رمضان
کسی که در شب ماه رمضان وظیفه دارد غسل کند، اگر به دلیل تنگی وقت یا مضر بودن آب و امثال آن نتواند غسل کند، باید تیمم بدل از غسل بجا آورد.
اگر در حال روزه در خواب جنب شود، روزهاش باطل نمیشود.
حیف نون آخره ماه رمضون به ماه نگاه میکنه میگه:
ببین چقدر لاغر شدی؟ هم خودتو از بین بردی هم مارو...
احکام شرعی
تنگی وقت برای غسل در ماه رمضان
کسی که در شب ماه رمضان وظیفه دارد غسل کند، اگر به دلیل تنگی وقت یا مضر بودن آب و امثال آن نتواند غسل کند، باید تیمم بدل از غسل بجا آورد.
اگر در حال روزه در خواب جنب شود، روزهاش باطل نمیشود.
۱۵:۰۱
جواب کامل شبهه
حجاب در اسلام واجب است مثل نماز، ولی اجبار نیست، همانطور که اگر کسی نماز نخواند با او کار ندارند و او را مجبور نمیکنند که نماز بخواند حجاب هم مثل نماز واجب است ولی نباید کسی را مجبور کرد که حجاب داشته باشد؟! اول: آنچه که مسلم است طبق آیات و روایات و نظرات متخصصین دین حجاب هم مثل نماز واجب است و در واجب بودن آن حرفی نیست.
دوم: احکام الهی چه واجب چه حرام دو نوع است یا فردی است یا اجتماعی است. فردی مثل نماز و روزه و غسل و نگاه به نامحرم و نگاه به فیلم مستهجن و ... این احکام را اگر شخص انجام بدهد یا انجام ندهد به خودش مربوط میشود و ضرری به احکام الهی و دیگران نمیزند.
اما احکام اجتماعی مثل؛ دزدی، قتل، فساد و ظلم و احتکار و ... است که اگر شخص آنها را انجام بدهد علاوه بر اینکه بر خودش اثر دارد بر دیگران هم اثر دارد و احکام الهی را نزد آنان سبک و بی اهمیت میکند و جامعه را از منافع حیات بخش احکام الهی بیبهره و محروم میسازد.
مثل کسی که دزدی کند ضرر به دیگران زده است یا کسی که قتل انجام دهد یک نفر را کشته است و ضرر به دیگران زده است. یا کسی که مواد غذایی و مورد نیاز مردم را احتکار کند به مردم و اجتماع ضرر زده است پس نمیتوانیم بگوییم جلوی دزد و قاتل و محتکر را نگیریم چون گناهش بر گردن خودشان است.
سوم: بنابراین واجب و حرامی که بر دیگران اثر داشته باشد واجب و حرام اجتماعی میباشد و برای آن باید قانون وضع شود تا حقوق دیگران ضایع نشود. حجاب هم جز احکام واجب اجتماعی است. اگر رعایت نشود بر دیگران اثر دارد و باعث تحریک دیگران و بیبندوباری در جامعه و ایجاد فساد و به خطر افتادن امنیت روانی دیگران میشود و این یعنی ضرر رساندن به دیگران پس باید برای آن قانون وضع شود.
چهارم: چیزی هم که قانون برای آن وضع شود و آن را لازم بدانند باید رعایت شود و این یعنی اجبار اجتماعی، مثل قانون دزدی نکردن که اجبار اجتماعی است و در تمام دنیا جلوی دزدی را با زور و اجبار میگیرند چون ضرر به اجتماع میزند.
و یا عدم رعایت بهداشت که موجب ناپاکی محیط میشود و زمینه بیماری مردم را فراهم میکند، این اجبار اجتماعی را لازم میکند، مثل جریان کرونا که رعایت دستورالعملهای آن، اجبار اجتماعی را لازم کرد.
پنجم: اما علاوه بر دلیل عقلی و دینی، بنابر قانون انسانی و سیاسی نیز پوشش اجباری، توجیه منطقی دارد. چون هر کشوری بنابر اعتقادات و فرهنگها و آداب و رسوم خود یک سری قوانین برای خودش دارد و هر کسی بخواهد در آن کشور زندگی کند باید آن قوانین را رعایت کند و کسی نمیتواند بگوید من این قوانین را قبول ندارم و رعایت نمیکنم. پوشش اجباری هم در ایران جز قوانین سیاسی است پس باید رعایت شود.
ششم: بنابراین پوشش اجباری هم از لحاظ شرعی هم از لحاظ عقلی و هم از لحاظ سیاسی، منطق دارد و باید رعایت شود.
حجاب در اسلام واجب است مثل نماز، ولی اجبار نیست، همانطور که اگر کسی نماز نخواند با او کار ندارند و او را مجبور نمیکنند که نماز بخواند حجاب هم مثل نماز واجب است ولی نباید کسی را مجبور کرد که حجاب داشته باشد؟! اول: آنچه که مسلم است طبق آیات و روایات و نظرات متخصصین دین حجاب هم مثل نماز واجب است و در واجب بودن آن حرفی نیست.
دوم: احکام الهی چه واجب چه حرام دو نوع است یا فردی است یا اجتماعی است. فردی مثل نماز و روزه و غسل و نگاه به نامحرم و نگاه به فیلم مستهجن و ... این احکام را اگر شخص انجام بدهد یا انجام ندهد به خودش مربوط میشود و ضرری به احکام الهی و دیگران نمیزند.
اما احکام اجتماعی مثل؛ دزدی، قتل، فساد و ظلم و احتکار و ... است که اگر شخص آنها را انجام بدهد علاوه بر اینکه بر خودش اثر دارد بر دیگران هم اثر دارد و احکام الهی را نزد آنان سبک و بی اهمیت میکند و جامعه را از منافع حیات بخش احکام الهی بیبهره و محروم میسازد.
مثل کسی که دزدی کند ضرر به دیگران زده است یا کسی که قتل انجام دهد یک نفر را کشته است و ضرر به دیگران زده است. یا کسی که مواد غذایی و مورد نیاز مردم را احتکار کند به مردم و اجتماع ضرر زده است پس نمیتوانیم بگوییم جلوی دزد و قاتل و محتکر را نگیریم چون گناهش بر گردن خودشان است.
سوم: بنابراین واجب و حرامی که بر دیگران اثر داشته باشد واجب و حرام اجتماعی میباشد و برای آن باید قانون وضع شود تا حقوق دیگران ضایع نشود. حجاب هم جز احکام واجب اجتماعی است. اگر رعایت نشود بر دیگران اثر دارد و باعث تحریک دیگران و بیبندوباری در جامعه و ایجاد فساد و به خطر افتادن امنیت روانی دیگران میشود و این یعنی ضرر رساندن به دیگران پس باید برای آن قانون وضع شود.
چهارم: چیزی هم که قانون برای آن وضع شود و آن را لازم بدانند باید رعایت شود و این یعنی اجبار اجتماعی، مثل قانون دزدی نکردن که اجبار اجتماعی است و در تمام دنیا جلوی دزدی را با زور و اجبار میگیرند چون ضرر به اجتماع میزند.
و یا عدم رعایت بهداشت که موجب ناپاکی محیط میشود و زمینه بیماری مردم را فراهم میکند، این اجبار اجتماعی را لازم میکند، مثل جریان کرونا که رعایت دستورالعملهای آن، اجبار اجتماعی را لازم کرد.
پنجم: اما علاوه بر دلیل عقلی و دینی، بنابر قانون انسانی و سیاسی نیز پوشش اجباری، توجیه منطقی دارد. چون هر کشوری بنابر اعتقادات و فرهنگها و آداب و رسوم خود یک سری قوانین برای خودش دارد و هر کسی بخواهد در آن کشور زندگی کند باید آن قوانین را رعایت کند و کسی نمیتواند بگوید من این قوانین را قبول ندارم و رعایت نمیکنم. پوشش اجباری هم در ایران جز قوانین سیاسی است پس باید رعایت شود.
ششم: بنابراین پوشش اجباری هم از لحاظ شرعی هم از لحاظ عقلی و هم از لحاظ سیاسی، منطق دارد و باید رعایت شود.
۸:۱۷
سه گرفتاری در خانه ای ڪه قرآن خوانده نشود
حضرت امام صادق عليه السلام فـرمود:
خـانه اى ڪه در آن قـرآن خـوانده نـمى شود و از خدا ياد نمى گردد، سه گرفتاری در آن خانه بوجود می آید:
برڪتش ڪم شده،(دائم مشکل مالی دارند.)
فرشتگان آن را ترك مىڪنند(رحمت و فیض خاص خداوند به آن خانه نازل نمی شود.)
شـياطين در آن حضور مىيابند.(نزاع و جـدال در آن خـانه زیاد است.)
حضرت امام صادق عليه السلام فـرمود:
خـانه اى ڪه در آن قـرآن خـوانده نـمى شود و از خدا ياد نمى گردد، سه گرفتاری در آن خانه بوجود می آید:
برڪتش ڪم شده،(دائم مشکل مالی دارند.)
فرشتگان آن را ترك مىڪنند(رحمت و فیض خاص خداوند به آن خانه نازل نمی شود.)
شـياطين در آن حضور مىيابند.(نزاع و جـدال در آن خـانه زیاد است.)
۱۴:۴۳
اعلام مبلغ زکات فطریه در لرستان
دفتر نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد:در این اطلاعیه آمده است: بر اساس محاسبات صورت گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه سه کیلو گندم، ۵۰ هزار تومان، سه کیلو برنج ایرانی ۳۳۰ هزار تومان و برنج خارجی ۱۵۰ هزار تومان است که پرداخت این مبلغ به عنوان فطریه کفایت میکند.
همچنین کفاره افطار غیر عمدی روزه، هر روز، یک مد (۷۵۰ گرم) طعام به مبلغ ۱۲ هزار تومان و کفاره افطار عمدی روزه به ازای هر یک روز ۷۲۰ هزار تومان است.لازم به ذکر است زکات فطره قبل از اقامه نماز عید فطر پرداخت شود.
دفتر نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد:در این اطلاعیه آمده است: بر اساس محاسبات صورت گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه سه کیلو گندم، ۵۰ هزار تومان، سه کیلو برنج ایرانی ۳۳۰ هزار تومان و برنج خارجی ۱۵۰ هزار تومان است که پرداخت این مبلغ به عنوان فطریه کفایت میکند.
همچنین کفاره افطار غیر عمدی روزه، هر روز، یک مد (۷۵۰ گرم) طعام به مبلغ ۱۲ هزار تومان و کفاره افطار عمدی روزه به ازای هر یک روز ۷۲۰ هزار تومان است.لازم به ذکر است زکات فطره قبل از اقامه نماز عید فطر پرداخت شود.
۲۰:۴۶
#لطیفه
انسان در این دنیا، مسافری بیش نیستاز آنجایی که روزه بر مسافر واجب نیست روزه بر انسان واجب نیستگذشته از شوخی؛بچهها نماز روزههاتونو جدی بگیرید دیشب خواب دیدم تو بهشتم، هیچکدوم نبودین، خیلی تنها بودم🥺
#احکامرمضان
شستشوی دهان برای روزهدار🪥
آیا گرداندن آب در دهان با اطمینان به اینکه آب فرو نمیرود، روزه را باطل میکند؟ اگر بیاختیار آب وارد حلق شود، روزه چه حکمی دارد؟
روزه را باطل نمیکند ولی اگر بیاختیار فرو رود، بنا بر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد؛ مگر این که در حال وضو برای نماز واجب، مضمضه کند که در این صورت روزه، صحیح است و قضا ندارد.
انسان در این دنیا، مسافری بیش نیستاز آنجایی که روزه بر مسافر واجب نیست روزه بر انسان واجب نیستگذشته از شوخی؛بچهها نماز روزههاتونو جدی بگیرید دیشب خواب دیدم تو بهشتم، هیچکدوم نبودین، خیلی تنها بودم🥺
#احکامرمضان
شستشوی دهان برای روزهدار🪥
آیا گرداندن آب در دهان با اطمینان به اینکه آب فرو نمیرود، روزه را باطل میکند؟ اگر بیاختیار آب وارد حلق شود، روزه چه حکمی دارد؟
روزه را باطل نمیکند ولی اگر بیاختیار فرو رود، بنا بر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد؛ مگر این که در حال وضو برای نماز واجب، مضمضه کند که در این صورت روزه، صحیح است و قضا ندارد.
۲۱:۰۳
لطیفه
اصلا چرا مردها رو میبرن که ماه رو پیدا کنناینا جوراباشونم نمیتونن پیدا کنن، ما براشون پیدا میکنیم
چهارتا زن رو ببرید ماه رو ببینند
ببین همزمان ماه شوال و ذیالقعده و ذیالحجه رو چطور براتون پیدا میکنن.
فطریه میهمان
سؤال : ميهمانی كه شب عيد فطر به خانه انسان بيايد، فطریه او بر عهده چه کسی میباشد؟
جواب : هر کسی که پیش از رسیدن شب عید نانخور میزبان باشد (هر چند موقت) حتی میهمانی که پیش از شب عید آمده و نانخور او شده (یعنی می خواهد چند روز بماند)، زکات فطره او بر عهده میزبان می باشد اگر چه چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار کند.البته توجه شود که میهمان یک شبه، نانخور محسوب نمیشود و فطریه بر عهده خودش است.
#احکامشیرینرمضانالکریم
اصلا چرا مردها رو میبرن که ماه رو پیدا کنناینا جوراباشونم نمیتونن پیدا کنن، ما براشون پیدا میکنیم
چهارتا زن رو ببرید ماه رو ببینند
ببین همزمان ماه شوال و ذیالقعده و ذیالحجه رو چطور براتون پیدا میکنن.
فطریه میهمان
سؤال : ميهمانی كه شب عيد فطر به خانه انسان بيايد، فطریه او بر عهده چه کسی میباشد؟
جواب : هر کسی که پیش از رسیدن شب عید نانخور میزبان باشد (هر چند موقت) حتی میهمانی که پیش از شب عید آمده و نانخور او شده (یعنی می خواهد چند روز بماند)، زکات فطره او بر عهده میزبان می باشد اگر چه چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار کند.البته توجه شود که میهمان یک شبه، نانخور محسوب نمیشود و فطریه بر عهده خودش است.
#احکامشیرینرمضانالکریم
۱۵:۳۲
۱۹:۱۲
۱۹:۲۴
امتحان هماهنگ کشوری شبه نهایی پایه دوازدهم مورخ ۶ /۲/ راس ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه در شیفت صبح برگزار می شود.
۱۲:۵۸
جواب کامل شبهه
خدا که میدانست ما بهشتی یا جهنمی هستیم پس چرا ما را آفرید؟! و اینکه خدا علم به آینده ما دارد و ما طبق آیندهای که او برای ما رقم زده زندگی میکنیم پس اختیاری نداریم؟!
اول: خدا از قبل از خلقت ما به سرنوشت ما علم داشت و میدانست ما بهشتی هستیم یا جهنمی هستیم ولی فقط میدانسته که ما چطور زندگی میکنیم و آینده خود را چگونه رقم میزنیم نه اینکه زندگی ما را رقم بزند.
دوم: خداوند از اول میداند که ما چه مسیری را انتخاب میکنیم و سرنوشت ما چیست ولی ما را مجبور به انتخاب آن نکرده است، بلکه خود ما با اختیار خودمان آن را انتخاب کردیم. یعنی علم خدا به سرنوشت ما ربطی به اختیار ما در انتخاب سرنوشت ما ندارد.
سوم: اگر استادی از روز اول بداند شاگردش آخر سال رفوزه میشود به معنی این نیست که اختیار دانش اموز را گرفته باشد. ولی در عین حال استاد برایش چیزی کم نمیگذارد و تمام زحماتی که برای دیگر شاگردان میکشد برای او هم میکشد تا اینکه موفق شود، ولی اگر شاگرد با انتخاب کاهلی و خوشگذرانی حاضر به پذیرش راهنمایی استاد نشود و همان راهش را ادامه دهد، در آخر سال شاگرد نمیتواند بگویدکه استاد در حق من کوتاهی کرد و علم استاد نسبت به من موجب مردودیم شد.
و اگر استاد از روز اول که میفهمید آن شاگرد، آخر سال رفوزه میشود او را از کلاس و مدرسه محروم میکرد و میگفت فایده ندارد اینجا باشد پسندیده تر بود یا اینکه شاگرد تا آخر سال در مسیر تحصیل باشد و خودش متوجه بشود که بر اثر انتخاب غلطش مردود شده؟! مسلما حضور شاگرد در مدرسه و کلاس بهتر از اخراج او بود.
حال اگر خدا کلا انسان را خلق نمیکرد بهتر بود یا اینکه او را خلق میکرد و تمام امکانات و شرایط هدایت را در اختیارش قرار میداد تا بسیاری به رشد و تعالی برسند ولی بعضی انسانها با اختیار و اصرار خودشان راه بدبختی و شقاوت را انتخاب کنند کدام بهتر بود؟!
مسلما خلق کردن بهتر بود هر چند خدا از اول میداند که انسانهای بدکار، نکبت و بدبختی را انتخاب میکنند. و این شاید همان معنی «إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» باشد که خداوند در جواب اعتراض فرشتگان به آنها فرمود: من چیزی میدانم که شما نمیدانید.[1]
چهارم: باید دانست که منظور از خلقت انسان خلقت موجودی مختار بوده نه موجودی که نتواند به جهنم برود و الا فرشتگان بودند که اصلا جهنمی نیستند و در جایگاهی قدسی قرار دارند و طبیعتا جهنم رفتن برای آنها قابل تصور نیست.
منابع:[1]ـ بقره، آیه 30.
خدا که میدانست ما بهشتی یا جهنمی هستیم پس چرا ما را آفرید؟! و اینکه خدا علم به آینده ما دارد و ما طبق آیندهای که او برای ما رقم زده زندگی میکنیم پس اختیاری نداریم؟!
اول: خدا از قبل از خلقت ما به سرنوشت ما علم داشت و میدانست ما بهشتی هستیم یا جهنمی هستیم ولی فقط میدانسته که ما چطور زندگی میکنیم و آینده خود را چگونه رقم میزنیم نه اینکه زندگی ما را رقم بزند.
دوم: خداوند از اول میداند که ما چه مسیری را انتخاب میکنیم و سرنوشت ما چیست ولی ما را مجبور به انتخاب آن نکرده است، بلکه خود ما با اختیار خودمان آن را انتخاب کردیم. یعنی علم خدا به سرنوشت ما ربطی به اختیار ما در انتخاب سرنوشت ما ندارد.
سوم: اگر استادی از روز اول بداند شاگردش آخر سال رفوزه میشود به معنی این نیست که اختیار دانش اموز را گرفته باشد. ولی در عین حال استاد برایش چیزی کم نمیگذارد و تمام زحماتی که برای دیگر شاگردان میکشد برای او هم میکشد تا اینکه موفق شود، ولی اگر شاگرد با انتخاب کاهلی و خوشگذرانی حاضر به پذیرش راهنمایی استاد نشود و همان راهش را ادامه دهد، در آخر سال شاگرد نمیتواند بگویدکه استاد در حق من کوتاهی کرد و علم استاد نسبت به من موجب مردودیم شد.
و اگر استاد از روز اول که میفهمید آن شاگرد، آخر سال رفوزه میشود او را از کلاس و مدرسه محروم میکرد و میگفت فایده ندارد اینجا باشد پسندیده تر بود یا اینکه شاگرد تا آخر سال در مسیر تحصیل باشد و خودش متوجه بشود که بر اثر انتخاب غلطش مردود شده؟! مسلما حضور شاگرد در مدرسه و کلاس بهتر از اخراج او بود.
حال اگر خدا کلا انسان را خلق نمیکرد بهتر بود یا اینکه او را خلق میکرد و تمام امکانات و شرایط هدایت را در اختیارش قرار میداد تا بسیاری به رشد و تعالی برسند ولی بعضی انسانها با اختیار و اصرار خودشان راه بدبختی و شقاوت را انتخاب کنند کدام بهتر بود؟!
مسلما خلق کردن بهتر بود هر چند خدا از اول میداند که انسانهای بدکار، نکبت و بدبختی را انتخاب میکنند. و این شاید همان معنی «إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» باشد که خداوند در جواب اعتراض فرشتگان به آنها فرمود: من چیزی میدانم که شما نمیدانید.[1]
چهارم: باید دانست که منظور از خلقت انسان خلقت موجودی مختار بوده نه موجودی که نتواند به جهنم برود و الا فرشتگان بودند که اصلا جهنمی نیستند و در جایگاهی قدسی قرار دارند و طبیعتا جهنم رفتن برای آنها قابل تصور نیست.
منابع:[1]ـ بقره، آیه 30.
۱۷:۲۱
#احکام؛ برداشتن مهر نماز توسط کودک
سؤال:
اگر #مُهر هنگام نماز گُم شود یا #کودک آن را بردارد، تکلیف چیست؟
جواب:
اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند خاک، سنگ، چوب) در دسترس باشد، باید بر همان سجده کند، در غیر این صورت، اگر وقت وسعت دارد، باید نماز را بشکند و دوباره با چیزی که می توان بر آن سجده کرد نماز بخواند.
سؤال:
اگر #مُهر هنگام نماز گُم شود یا #کودک آن را بردارد، تکلیف چیست؟
جواب:
اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند خاک، سنگ، چوب) در دسترس باشد، باید بر همان سجده کند، در غیر این صورت، اگر وقت وسعت دارد، باید نماز را بشکند و دوباره با چیزی که می توان بر آن سجده کرد نماز بخواند.
۷:۴۷
#اسرارنماز
اسرار #وضو
چرا در شستن دستها از دست راست شروع می کنیم؟
از روایات چنین بر میآید که در همۀ کارها، خوب است از راست شروع شود. این نیز حکمتی دارد. اغلب چنین است که عضو راست #قوی_تر است. عالم غیب هم از عالم شهود برتر است و عالم ارواح از عالم اجسام. باید به تقویت حالات درونی و روحی بپردازی تا از روحانیان شوی.
انبیای الهی میخواهند آباد کننده و خدمت گزار «جهان غیب» باشند، ولی مردم به فریب شیطان در پی آبادی عالم محسوس اند و میان این دو تضادّ است.
اگر انبیا و اولیا هم گاهی به آبادی این عالم محسوس میپردازند، در واقع خدمت به جهان غیبت است، چرا که آبادانی آخرت و کسب معرفت جز با حیات دنیوی نیست. تعمیر این در حدّ ضرورت، برای بقای زندگی است ولی نه بیش از حدّ ضرورت، بلکه به عنوان مقدّمه؛ ولی دنیاطلبان به دنیا به صورت مطلوب اصلی مینگرند، نه صورت ابزاری.
اسرار #وضو
چرا در شستن دستها از دست راست شروع می کنیم؟
از روایات چنین بر میآید که در همۀ کارها، خوب است از راست شروع شود. این نیز حکمتی دارد. اغلب چنین است که عضو راست #قوی_تر است. عالم غیب هم از عالم شهود برتر است و عالم ارواح از عالم اجسام. باید به تقویت حالات درونی و روحی بپردازی تا از روحانیان شوی.
انبیای الهی میخواهند آباد کننده و خدمت گزار «جهان غیب» باشند، ولی مردم به فریب شیطان در پی آبادی عالم محسوس اند و میان این دو تضادّ است.
اگر انبیا و اولیا هم گاهی به آبادی این عالم محسوس میپردازند، در واقع خدمت به جهان غیبت است، چرا که آبادانی آخرت و کسب معرفت جز با حیات دنیوی نیست. تعمیر این در حدّ ضرورت، برای بقای زندگی است ولی نه بیش از حدّ ضرورت، بلکه به عنوان مقدّمه؛ ولی دنیاطلبان به دنیا به صورت مطلوب اصلی مینگرند، نه صورت ابزاری.
۷:۴۸
۶:۴۷
بازارسال شده از کانال اطلاع رسانی دبیرستان دخترانه مشارکتی فرهنگیان
سلام وقت بخیر ،قابل توجه اولیای دانش اموزانی که شهریه را پرداخت نکرده اند لطفا هرچه سریعتر نسبت به پرداخت شهریه اقدام فرمائید،شماره حساب ۴۱۵۰۱۹۸۵۸۵۰۰۲ درضمن تحت هیچ شرایطی شهریه درقالب وجه نقدی پرداخت نگردد، درضمن مبلغ شهریه ۵۲۰هزارتومان مبیاشددرضمن چنانچه دانش آموزی اعلام کرد که شهریه باید نقدی پرداخت شود اصلا صحت ندارد،پرداخت از طریق فیش بانکی ،وفیش را به دفتر دبیرستان تحویل دهند
۱۸:۲۰
سلام شب همگی بخیرقابل توجه عزیزانی که در اردو ی فردا شرکت می کنند1-پوشیدن لباس فرم الزامیستالبته میتونید لباس مناسب بلند راحت با خودتون بیارید و اونجا تعویض کنید
دقت داشته باشید مناسب2-اولیا محترم توجه داشته باشید دانش آموزان حداکثر 8و ربع مدرسه باشند3-همراه داشتن گوشی ممنون استدر صورت آوردن به معاونین تحویل داده و در برگشت تحویل بگیریدبرای گرفتن عکس میتونید از گوشی های کادر مدرسه استفاده کنید.4-از آوردن دوست فامیل و.. بصورت همراه جدا خودداری کنیدچرا که از بردن افرادی غیر از دانش آموزان مدرسه معذوریم5-جهت برگشت اولیا محترم بین ساعت5تا 5و نیم عصر در مدرسه حضور داشته باشند6-عزیزان از هم خوانی یا تک خوانی هر گونه شعر و سرود مخصوصا سیاسی در اردو و دراتوبوس خودداری کنید در صورت مشاهده انضباط صفر منظور میشود7-در پایان از دختران عزیزم انتظار دارم همانطور ی که تا کنون معرف یک مدرسه و خانواده بینظیر بودیدفردا هم با رفتارهای سنجیده الگوی مدارس دیگر باشیدانشاالله فردا بهتون خوش بگذره و با روحیه ای مضاعف در امتحانات شرکت کنید
دقت داشته باشید مناسب2-اولیا محترم توجه داشته باشید دانش آموزان حداکثر 8و ربع مدرسه باشند3-همراه داشتن گوشی ممنون استدر صورت آوردن به معاونین تحویل داده و در برگشت تحویل بگیریدبرای گرفتن عکس میتونید از گوشی های کادر مدرسه استفاده کنید.4-از آوردن دوست فامیل و.. بصورت همراه جدا خودداری کنیدچرا که از بردن افرادی غیر از دانش آموزان مدرسه معذوریم5-جهت برگشت اولیا محترم بین ساعت5تا 5و نیم عصر در مدرسه حضور داشته باشند6-عزیزان از هم خوانی یا تک خوانی هر گونه شعر و سرود مخصوصا سیاسی در اردو و دراتوبوس خودداری کنید در صورت مشاهده انضباط صفر منظور میشود7-در پایان از دختران عزیزم انتظار دارم همانطور ی که تا کنون معرف یک مدرسه و خانواده بینظیر بودیدفردا هم با رفتارهای سنجیده الگوی مدارس دیگر باشیدانشاالله فردا بهتون خوش بگذره و با روحیه ای مضاعف در امتحانات شرکت کنید
۱۷:۲۲
سلام و درود عزیزانی که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده اند با یک قطعه عکس به دبیرستان مراجعه کنند
۱۴:۰۶