بله | کانال واحد مشاوره مجتمع معلم
عکس پروفایل واحد مشاوره مجتمع معلمو

واحد مشاوره مجتمع معلم

۶۸۳عضو
undefined یادداشت‌های تربیتیundefined محمدرضا اخوت؛ روانشناس و مشاور

undefined :: تقویت عفاف در فرزندان ::undefined قسمت سوم: آموزش عفاف در روابط انسانی
در تربیت جنسی فرزندان، مهم‌ترین نکته، آموزش عفاف و حیا در "روابط انسانی" است. اگر روابط بین افراد، درست و اصولی باشد، بسیاری از مسائل و مشکلات جنسی اصلاً به وجود نمی‌آید.
با توجه به آیات قرآن، چهار محور اصلی برای آموزش عفاف به فرزندان وجود دارد:
آموزش متناسب با سن:در هر دوره سنی، باید مطالب را به شیوه‌ای مناسب همان سن ارائه کنیم.
شناساندن نقش زن و مرد از نگاه خداوند:هر جنس جایگاه و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که باید به فرزندان آموزش داده شود.
هدف خداوند از ایجاد روابط:به فرزندان بیاموزیم که خداوند روابط بین زن و مرد را برای تشکیل خانواده و زندگی سالم قرار داده است.
راهکارهای حفظ حریم روابط:حدود و قوانینی که خداوند برای محافظت از روابط تعیین کرده را به فرزندان آموزش دهیم.
یادگیری این اصول برای ما والدین بسیار مهم است. اگر با این مفاهیم آشنا نباشیم، نمی‌توانیم حیا و عفاف را به درستی به فرزندانمان آموزش دهیم و تربیت حیا در آنان ناقص خواهد بود.
[ادامه دارد...]

#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#تقویت_عفاف#آقای_اخوت#مشاورمتوسطه۱

۱۶:۵۰

undefined اگر‌ متوجه شدیم فرزندمان محتوای غیراخلاقی می بیند چگونه رفتار‌ کنیم؟
قسمت دوم undefined
undefinedپس یک پیشگیری خوب این است که قبل از اینکه کودک به سن کنجکاوی درباره مسائل جنسی برسد به او این اطمینان را بدهیم که من نسبت به همه سوال‌ها و کنجکاوی‌های تو پذیرش دارم و تو را دوست دارم و بعد از این مرحله آماده سازی ذهنی گام های اولیه تربیت جنسی را برداریم تا فرزند ما در بستر تربیت خودمان آموزش ببیند و اساسی ترین موضوع تقویت حیا در کودکان و نوجوانان هست که مورد تاکید قرار گرفت.
🟣 نکته دوم این است که مستقیم به روی کودک و یا نوجوان نیاورید تا حرمت‌ها حفظ بشود.
🟣 در این حالت چنانچه خودمان مسیر تربیت جنسی را با مطالعه کتاب یا شرکت در دوره های تخصصی آموخته ایم مطابق آن مراحل با فرزندمان رفتار کنیم ، در غیر این صورت حتما با یک مشاور و یا روانشناس متخصص مشورت نماییم.
معرفی کتاب تربیت جنسی :بلوغ روحی و روانی در پسران ، نوشته تیم دکتر اصغر ساداتیان ، انتشارات ما و شما بلوغ روحی و روانی در دختران ، نوشته تیم دکتر اصغر ساداتیان ، انتشارات ما و شماالبته کتاب های زیادی در این حوزه نوشته شده است که به تناسب شرایط می توانید آنها را نیز خریداری کنید
نکته مهم: از آنجایی که کتاب ها عمدتا مصور هستند، لطفا آنها در اختیار فرزندتان قرار ندهید ، زیرا ممکن است با توجه به سن، اطلاعات بیش از اندازه دریافت نماید.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#محتوای_غیراخلاقی#آقای_دکتروکیلی

۹:۳۳

2-کاهش بار شناختی و ساده‌سازی
بار شناختی به میزان تلاش ذهنی‌ای اشاره داره که مغز برای پردازش اطلاعات صرف می‌کنه. مغز بچه‌ها ظرفیت حافظه کاری محدودی داره (معمولاً 7±2 آیتم). اگر بار شناختی بیش از حد بشه، یادگیری متوقف می‌شه و بچه خسته یا بی‌انگیزه می‌شه. علوم اعصاب نشون می‌ده که وقتی مسیرهای عصبی جدید (مثل عادت مطالعه) در حال شکل‌گیری‌ان، اضافه‌بار شناختی باعث تضعیف سیناپس‌ها و کاهش دوپامین (هورمون پاداش) می‌شه.
راهکارهای عملی برای کاهش بار و ساده‌سازی:شروع با تکه‌های کوچک : به جای ۱ ساعت مطالعه یک‌جا، جلسه رو به ۳ تکه ۱۰ دقیقه‌ای با ۲-۳ دقیقه استراحت تقسیم کن. مثال: ۱۰ دقیقه خواندن، ۲ دقیقه نقاشی مرتبط، ۱۰ دقیقه سؤال جواب .محیط مطالعه بدون حواس‌پرتی : میز مطالعه فقط برای کتاب باشه؛ گوشی، اسباب‌بازی یا تلویزیون در دید نباشه. استفاده از نشانه‌های بصری : یک چارت پیشرفت با ستاره‌های رنگی بسازید. هر ۱۰ دقیقه مطالعه = ۱ ستاره. ساده‌سازی محتوا : اگر کتاب درسی سخته، اول خلاصه تصویری یا داستانی ارائه بدید، بعد بچه خودش بخونه. این کار بار شناختی خارجی رو کم می‌کنه و مغز انرژی بیشتری برای یادگیری اصلی می‌ذاره.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#عادت_خوب_مطالعه#آقای_دکترابراهیم_نیا

۱۲:۱۸

undefinedروابط سالم از جبهه‌ای مشترک شکل می‌گیرد، نه از تقابل‌های بی‌پایان.
روابطی که در اون دو نفر درک می‌کنن "ما در یک تیم هستیم، نه در دو جبهه‌ی متضاد"، شانس بیشتری برای رشد و پایداری دارن.این دقیقاً همون چیزیه که نظریه دلبستگی هم بهش اشاره می‌کنه:افرادی با سبک دلبستگی ایمن، در زمان چالش‌ها، به جای مقابله با هم، کنار هم می‌مونن و دنیا رو باهم مدیریت می‌کنن.
در واقع، امنیت عاطفی زمانی شکل می‌گیره که بدونیم حتی در سخت‌ترین لحظه‌ها هم، «تو مقابل من» نیستی، بلکه «ما در مقابل مشکلیم».
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#روابط_سالم#خانم_محفوظی#مشاوردبستان1

۱۰:۳۸

thumbnail
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#آموزش_تحمل_ناکامی_در_کودکان#خانم_دکترنام_آور#مشاوردبستان۲

۹:۳۱

undefined تعامل خانواده؛ جایی که آینده‌ی فرزندان شکل می‌گیرد
هیچ نیرویی در مسیر رشد انسان، به اندازه‌ی «کیفیت رابطه‌ی او با خانواده‌اش» اثرگذار نیست.فرزندان در بستر رابطه، معنا و هویت خود را می‌سازند؛ نه از نصیحت‌ها، بلکه از نحوه‌ی حضور ما در زندگی‌شان.undefinedundefined
خانواده‌ای که گفت‌وگو در آن جاری‌ست، ناخواسته به فرزندانش یاد می‌دهد که جهان را از دریچه‌ی درک و گفت‌وگو ببینند؛و خانواده‌ای که در آن سکوت، داوری یا بی‌حوصلگی غالب است، ناخواسته به آنان می‌آموزد که احساساتشان را پنهان کنند.
پژوهش‌های جدید روان‌شناسی رشد نشان می‌دهد که «رابطه‌ی والد ـ فرزند»، پیش‌بینی‌کننده‌ی قوی‌تری برای موفقیت تحصیلی و رضایت از زندگی است تا بهره‌ی هوشی یا امکانات آموزشی.چرا؟چون تعامل صمیمی با خانواده، همان جایی‌ست که فرزند یاد می‌گیرد خودش را بفهمد، احساسش را بیان کند و تصمیم‌هایش را معنا دهد.
بیاییم پیش از آنکه راه را نشان دهیم،در کنارشان راه برویمگاهی حضور شنوا، تربیتی عمیق‌تر از هر آموزش مستقیم است.undefinedundefined#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#خانواده_تعامل_اثربخش#آقای_آدینه#مشاورمتوسطه2

۹:۴۳

undefined پیام مشاور
undefined اضطراب در نوجوانان دبیرستانی پدیده‌ای رایج است که می‌تواند ناشی از تغییرات بلوغ، فشارهای تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی باشد.
این اضطراب اگر به‌موقع شناسایی و مدیریت نشود، ممکن است به اختلالات روانی جدی‌تری منجر شود.
undefined علل رایج اضطراب در نوجوانان- تغییرات هورمونی و جسمی دوران بلوغ که بر خلق‌وخو و احساسات تأثیر می‌گذارند
- فشارهای تحصیلی و امتحانات، ترس از شکست یا عدم موفقیت
- مشکلات خانوادگی مانند اختلاف والدین یا نبود حمایت عاطفی
- فشارهای اجتماعی مثل: مقایسه با دیگران، قلدری یا طرد شدن از گروه همسالان
- استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی و تأثیر منفی آن بر تصویر ذهنی نوجوان از خود
- سابقه خانوادگی اختلالات روانی مانند اضطراب یا افسردگی

undefined نشانه‌های اضطراب در نوجوانان- بی‌قراری، تحریک‌پذیری یا گریه‌های مکرر
- اجتناب از موقعیت‌های اجتماعی یا مدرسه
- شکایت‌های جسمی بی‌دلیل مثل سردرد، دل‌درد یا تهوع
- مشکلات خواب یا کابوس‌های شبانه
- افت تحصیلی یا کاهش تمرکز
- احساس ترس یا نگرانی دائمی بدون دلیل مشخص

undefined راهکارهای مؤثر برای مدیریت اضطراب- گفت‌وگوی باز و بدون قضاوت با نوجوان برای درک احساسات او
- ایجاد محیط امن و حمایت‌گر در خانه و مدرسه
- آموزش مهارت‌های مقابله با استرس مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا ورزش منظم
- کاهش فشارهای غیرضروری تحصیلی یا اجتماعی
- مراجعه به مشاور یا روانشناس در صورت شدت علائم یا اختلال عملکرد روزانه
اضطراب در نوجوانان قابل درمان است و با حمایت مناسب می‌توان از تبدیل آن به اختلالات مزمن جلوگیری کرد.#واحدمشاوره-مجتمع_معلم#اضطراب_نوجوان#آقای_دکترصادقی#مشاورمتوسطه2

۵:۵۷

undefined یادداشت‌های تربیتیundefined محمدرضا اخوت؛ روانشناس و مشاور

undefined :: تقویت عفاف در فرزندان ::undefined قسمت چهارم: تربیت فرزندان بر اساس ویژگی‌های دخترانه و پسرانه
یکی از مهم‌ترین نکات در تربیت فرزندان این است که به ویژگی‌های طبیعی و خدادادی آن‌ها توجه کنیم. دختر و پسر هر کدام ویژگی‌هایی دارند که اگر درست تقویت شوند، به رشد سالم و موفقیت آینده‌شان کمک می‌کند.
۱. تقویت ویژگی‌های دخترانه و پسرانه
undefinedundefined در تربیت کودک و نوجوان لازم است ویژگی‌های خاص هر جنس را تقویت کنیم.
مثلاً پسرها نیاز دارند جسارت، مسئولیت‌پذیری و قدرت تصمیم‌گیری را یاد بگیرند.دخترها بهتر است مهارت‌هایی مثل دقت، عاطفه، و مراقبت را تمرین کنند.البته بعضی صفات مثل صبر، ایمان و تعهد برای همه بچه‌ها مهم هستند.
۲. نحوه صحبت و برخورد با فرزندان
undefined نحوه صدا زدن و حرف زدن با بچه‌ها خیلی مهم است.استفاده از عباراتی مثل «گل دخترم» یا «آقا پسرم» باعث می‌شود کودک هویت خودش را بهتر بشناسد.مراقب باشید از لقب‌های اشتباه استفاده نکنید؛ مثلاً دختر را با اسم پسرانه صدا نزنید یا برعکس.در رفتار روزمره هم نقش‌ها را یادآوری کنید؛ مثلاً بگویید: «چون پسر هستی، این کار رو انجام بده» یا «تو که دختر هستی، می‌تونی این کار رو خوب انجام بدی».
undefined هیچ‌وقت نباید صفات منفی مثل «ضعیف بودن» برای دختر یا «بی‌احساس بودن» برای پسر را به آن‌ها نسبت بدهیم.
۳. آماده‌سازی برای آینده
undefined بعد از نوجوانی، آموزش‌ها باید به سمت آمادگی برای زندگی بزرگسالی برود:شغل مناسب، ادامه تحصیل، و آمادگی برای تشکیل خانواده.از کودکی به این فکر کنید که دخترتان قرار است مادر و همسر باشد و پسر شما قرار است پدر و مسئول خانواده باشد. برای این نقش‌ها باید مهارت‌هایی یاد بگیرند.
۴. آموزش مهارت‌های زندگی بعد از بلوغ
undefined برای پسرها: خرید، درآمدزایی، کارهای فنیundefined برای دخترها: آشپزی، خانه‌داری، مهمان‌داری، مراقبت از فرزند
۵. اگر رفتار فرزند با جنسیتش هماهنگ نیست
گاهی ممکن است پسر شما خیلی حساس باشد یا دخترتان پرخاشگر. نگران نباشید!صفات انسانی طیف دارند و با گذر زمان تعدیل می‌شوند.فقط مراقب باشید با حرف‌ها یا رفتارهای خودتان این صفات را تشدید نکنید.از اصطلاحات اشتباه مثل «ضعیفه» یا «بی‌احساس» استفاده نکنید؛ این‌ها باعث آسیب در روابط آینده فرزندتان می‌شود.
undefined تربیت مثل باغبانی است؛ اگر خاک مناسب و مراقبت درست داشته باشیم، فرزندمان شکوفا می‌شود. دختر و پسر هر کدام نیاز به توجه خاص خودشان دارند تا به بهترین نسخه از خودشان تبدیل شوند.
[ادامه دارد...]

#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#تقویت_عفاف#آقای_اخوت#مشاورمتوسطه۱

۱۸:۲۷

پیام ویژه برای دانش آموزان و افراد اهمال کار :
🟩تکنیک‌هایی ضد اهمال.کاری برای اینکه دیگه کارهارو پشت گوش نندازی و بدون تنبلی انجامشون بدی!
۱. تکنیک حس و عصب : هر موقع که دیدی تنبلی میاد سراغت برو یه یخ بردار بگیر تو مشتت اینطوری سیستم عصبی شوک وارد میکنه بهت
۲. تکنیک دو دقیقه : به خودت بگو فقط ۲ دقیقه انجام میدم اگه خوشم نیومد ول میکنم ولی مطمئنم که ادامه میدی به خاطر الگوهای نورونی
۳. تکنیک جهنم : به خودت بگو اگه انجام ندم اینکار رو پس یکی از تفریحاتم رو هم حذف میکنم
۴. تکنیک ۱ تا ۵ : تا پنج میشماری و پا میشی میری سراغ کار رو مغز این جواب میده و پا میشی
۵. تکنیک پل: بین ۲ تا کار در طول روز اونی رو اول انجام بده که کم تر دوستش داری
۶. تکنیک ۵ به ۵: به خودت بگو اگه تا ۵ دقیقه اینکار رو انجام ندم تا ۵ ماه قراره حسرت بخورم
۷. تکنیک صندلی ثابت : یه صندلی اضافه بذار کنار هر وقت نخواستی کارت رو انجام بدی باید بری بشینی اونجا و هیچ کاری انجام ندی هیچیundefined#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#افراداهمال_کار#آقای_دکتروکیلی

۸:۵۹

از دیدگاه علوم اعصاب، انگیزه درونی زمانی فعال می‌شود که فعالیت یادگیری با نیازهای اساسی روانشناختی کودک همخوانی داشته باشد: خودمختاری، شایستگی و ارتباط.چرا خودمختاری کلیدی است؟مغز کودکان در سنین پایین هنوز در حال توسعه سیستم خودتنظیمی است. اجبار خارجی (مانند "باید بخوانی!") مسیرهای استرس‌زا در آمیگدال را فعال می‌کند و انگیزه را کاهش می‌دهد.همچنین خودمختاری باعث می‌شود کودک مطالعه را بخشی از هویت خود ببیند، که منجر به تثبیت عادت از طریق مسیرهای عصبی دوپامین‌محور می‌شود.راهکارهای عملی برای والدین:1.انتخاب توسط کودک: اجازه دهید کودک موضوع، کتاب یا زمان مطالعه را خودش انتخاب کند. مثلاً: -"دوست داری امروز ریاضی حل یا فارسی بخونی؟"این کار حس مالکیت ایجاد می‌کند و بار شناختی را کاهش می‌دهد.2.گزینه‌های محدود اما معنادار: به جای دستور مستقیم، ۲-۳ گزینه بدهید تا کودک احساس آزادی کند بدون سردرگمی. مثلاً: -"می‌خوای ۱۵ دقیقه کتاب بخونی یا اول نقاشی بکشی و بعد بخونی؟"3.هدف‌گذاری مشترک: با کودک بنشینید و اهداف کوچک مطالعه را با هم تعیین کنید. مثلاً: -"فکر می‌کنی امروز چند صفحه بخونیم که برات جالب باشه؟"این کار شایستگی را تقویت می‌کند و مغز را برای پاداش درونی آماده می‌سازد.4.اجتناب از پاداش خارجی بیش از حد: جایزه‌های مادی (مانند شکلات) در کوتاه‌مدت کار می‌کنند، اما در بلندمدت انگیزه درونی را تضعیف می‌کنند. به جای آن، پس از مطالعه بپرسید: "چیزی که خوندی برات جالب بود؟ چی یاد گرفتی؟" تا کودک موفقیت را درونی کند.5.محیط حمایتی بدون فشار: مطالعه را در فضایی آرام و بدون مقایسه با دیگران انجام دهید. اگر کودک مقاومت کرد، کاوش کنید: "چی باعث می‌شه دوست نداشته باشی بخونی؟" و بر اساس پاسخ، تنظیم کنید.مثال واقعی:فرض کنید کودک ۸ ساله‌ای دارید که از ریاضی متنفر است. به جای اجبار، بگویید: "می‌تونی بازی ریاضی روی تبلت انتخاب کنی یا کتاب مصور ریاضی بخونی؟" پس از ۱۰ دقیقه، بپرسید: "کدوم قسمتش برات سخت/جالب بود؟" مطالعات نشان می‌دهد این رویکرد پس از ۴-۶ هفته، زمان مطالعه داوطلبانه را تا ۴۰% افزایش می‌دهد، زیرا مسیرهای عصبی مرتبط با لذت یادگیری تقویت می‌شوند.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#عادت_خوب_مطالعه#دکترابراهیم_نیا

۶:۱۸

اگر ماندنتان حالِ حتی یک نفر را خوب خواهد کرد، بمانید؛اگر خندیدنتان لبهای حتی یک نفر را می خنداند، بخندید؛اگر رفتنتان باری از دوشِ حتی یک نفر بر خواهد داشت، بروید؛اگر نوشتنتان برای حتی یک نفر زیباست، بنویسید؛اگر صدایتان برای حتی یک نفر دلنشین است، حرف بزنید.


به شما قول می دهم که حتی با یک گل نیز، بهار خواهد آمد.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#ازخودشروع_کنید#خانم_محفوظی#مشاوردبستان1

۶:۳۹

واحد مشاوره مجتمع معلم
undefined یادداشت‌های تربیتی undefined محمدرضا اخوت؛ روانشناس و مشاور undefined :: تقویت عفاف در فرزندان :: undefined قسمت چهارم: تربیت فرزندان بر اساس ویژگی‌های دخترانه و پسرانه یکی از مهم‌ترین نکات در تربیت فرزندان این است که به ویژگی‌های طبیعی و خدادادی آن‌ها توجه کنیم. دختر و پسر هر کدام ویژگی‌هایی دارند که اگر درست تقویت شوند، به رشد سالم و موفقیت آینده‌شان کمک می‌کند. ۱. تقویت ویژگی‌های دخترانه و پسرانه undefinedundefined در تربیت کودک و نوجوان لازم است ویژگی‌های خاص هر جنس را تقویت کنیم. مثلاً پسرها نیاز دارند جسارت، مسئولیت‌پذیری و قدرت تصمیم‌گیری را یاد بگیرند. دخترها بهتر است مهارت‌هایی مثل دقت، عاطفه، و مراقبت را تمرین کنند. البته بعضی صفات مثل صبر، ایمان و تعهد برای همه بچه‌ها مهم هستند. ۲. نحوه صحبت و برخورد با فرزندان undefined نحوه صدا زدن و حرف زدن با بچه‌ها خیلی مهم است. استفاده از عباراتی مثل «گل دخترم» یا «آقا پسرم» باعث می‌شود کودک هویت خودش را بهتر بشناسد. مراقب باشید از لقب‌های اشتباه استفاده نکنید؛ مثلاً دختر را با اسم پسرانه صدا نزنید یا برعکس. در رفتار روزمره هم نقش‌ها را یادآوری کنید؛ مثلاً بگویید: «چون پسر هستی، این کار رو انجام بده» یا «تو که دختر هستی، می‌تونی این کار رو خوب انجام بدی». undefined هیچ‌وقت نباید صفات منفی مثل «ضعیف بودن» برای دختر یا «بی‌احساس بودن» برای پسر را به آن‌ها نسبت بدهیم. ۳. آماده‌سازی برای آینده undefined بعد از نوجوانی، آموزش‌ها باید به سمت آمادگی برای زندگی بزرگسالی برود: شغل مناسب، ادامه تحصیل، و آمادگی برای تشکیل خانواده. از کودکی به این فکر کنید که دخترتان قرار است مادر و همسر باشد و پسر شما قرار است پدر و مسئول خانواده باشد. برای این نقش‌ها باید مهارت‌هایی یاد بگیرند. ۴. آموزش مهارت‌های زندگی بعد از بلوغ undefined برای پسرها: خرید، درآمدزایی، کارهای فنی undefined برای دخترها: آشپزی، خانه‌داری، مهمان‌داری، مراقبت از فرزند ۵. اگر رفتار فرزند با جنسیتش هماهنگ نیست گاهی ممکن است پسر شما خیلی حساس باشد یا دخترتان پرخاشگر. نگران نباشید! صفات انسانی طیف دارند و با گذر زمان تعدیل می‌شوند. فقط مراقب باشید با حرف‌ها یا رفتارهای خودتان این صفات را تشدید نکنید. از اصطلاحات اشتباه مثل «ضعیفه» یا «بی‌احساس» استفاده نکنید؛ این‌ها باعث آسیب در روابط آینده فرزندتان می‌شود. undefined تربیت مثل باغبانی است؛ اگر خاک مناسب و مراقبت درست داشته باشیم، فرزندمان شکوفا می‌شود. دختر و پسر هر کدام نیاز به توجه خاص خودشان دارند تا به بهترین نسخه از خودشان تبدیل شوند. [ادامه دارد...] #واحدمشاوره_مجتمع_معلم #تقویت_عفاف #آقای_اخوت #مشاورمتوسطه۱

راهنمای_گام_به_گام_تربیت_جنسیتی_آگاهانه_فرزندان_بر_اساس_تقوا_و_.m4a

۰۲:۰۰-۳.۶۹ مگابایت
undefined تقویت عفاف در فرزندان ::

undefined این هفته درباره آموزش‌های متناسب با جنسیت به فرزندان براتون نوشتیم.
این پادکست خلاصه‌ای این مبحث از «کتاب جنسی در سایه عفاف» تالیف دکتر فاطمه فیاض هست که با کمک هوش مصنوعی برای شما آماده کردیم.
حتما گوش بدید و اگر دوست داشتید پسند undefined کنید.
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#تقویت_عفاف#آقای_اخوت#مشاورمتوسطه۱

۱۰:۳۰

thumbnail
undefined یادگیری واقعی از تجربه میاد، نه از شنیدن یا گفتنundefined مثلا وقتی بچه می‌خواد خودش لباس بپوشه، اول اشتباه می‌کنه: دکمه رو کج می‌بنده، آستین رو برعکس می‌پوشه، یا کلی وقت می‌بره.ولی دقیقاً همون لحظه‌ها مغزش داره یاد می‌گیره..مثل همون جراحی که بارها تمرین کرده تا دستش لرزش نداشته باشه، بچه هم باید بارها فرصت «تجربه و اشتباه» داشته باشه تا بتونه رشد کنه.undefined#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#یادگیری_ازتجربه_میاد#خانم_دکترنامآور#مشاوردبستان۲

۱۰:۴۱

چرا گاهی علائم هشداردهنده در سلامت روان را نادیده می‌گیریم؟
شاید دیده‌اید فرزندتان مدتی است بیشتر در اتاق می‌ماند، زود عصبانی می‌شود، یا انگیزه‌ی درس خواندنش را از دست داده…اما با خودتان گفته‌اید:«طبیعیه، می‌گذره، همه‌ی بچه‌ها این دوره رو دارن.»
اما این رفتارها می‌تونن نشانه‌ی خستگی روانی یا فشار درونی باشن.همون‌طور که تب نشونه‌ی بیماری بدنه، تغییر رفتار هم نشونه‌ی نیاز به توجه روانیه.
بی‌توجهی، باعث میشه مشکل‌ها عمیق‌تر بشن.گاهی فقط یه گفت‌وگوی آرام و بدون قضاوت می‌تونه مسیر رو عوض کنه.و اگه نیاز به همراهی بود، مشاور مدرسه کنار شماست.
undefined مراقبت از روان فرزندان‌مون، یعنی سرمایه‌گذاری برای آرامش آینده‌شون.
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#سلامت_روان#آقای_آدینه#مشاورمتوسطه۲

۱۵:۱۳

thumbnail
undefined پیام مشاور‌طرحواره از خود گذشتگی میگه:وقتی میخوایهمه رو راضی نگه داریاون وقته کهچیزی از خودت نمیمونه"آیا شما هم اینگونه هستید؟"این طرحواره ناسازگار زمانی شکل می‌گیرد که فرد در کودکی یا نوجوانی یاد می‌گیرد نیازهای دیگران را بر نیازهای خودش مقدم بداند، معمولاً برای حفظ رابطه، جلوگیری از تعارض، یا کسب تأیید و محبت.این طرحواره فرد را به فداکاری مداوم برای دیگران سوق می‌دهد، حتی زمانی که این رفتار به ضرر خودش تمام شود. این افراد معمولاً احساس گناه می‌کنند اگر به نیازهای خود توجه کنند یا «نه» بگویند.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#طرحواره_ازخودگذشتگی#آقای_دکترصادقی#مشاورمتوسطه۲

۱۵:۲۲

undefined یادداشت‌های تربیتیundefined محمدرضا اخوت؛ روانشناس و مشاور

undefined :: تقویت عفاف در فرزندان ::undefined قسمت پنجم: توجه به هدفمندی در روابط بین دو جنس
undefined ۱. اهداف و ارزش خانواده را برای فرزندانتان تبیین کنید.هدف اصلی تشکیل خانواده، رشد اخلاقی و ایجاد پیوندهای سببی و نسبی برای رسیدن به کمال و دریافت و ابراز محبت است روابط بین دو جنس در چارچوب خانواده، وسیله‌ای برای تحکیم روابط هستند.
undefined ۲. حریم خصوصی والدین را حفظ کنید.روابط خصوصی و جنسی شما باید کاملاً پوشیده و محرمانه باشد. هرگز در حضور فرزندان یا در جمع‌های عمومی درباره این روابط صحبت نکنید. به کودکان از سنین پایین بیاموزید که در اتاق آنها نخوابند، قبل از ورود به اتاق والدین حتماً در بزنند و اجازه بگیرند. این کار به آنها احترام به حریم‌ها و تفاوت قائل شدن بین انواع روابط را می‌آموزد.
🫶 ۳. با فرزندان خود ارتباط عاطفی عمیق و مستمر برقرار کنید.محبت کلامی، نوازش متناسب با سن و گوش دادن فعال به حرف‌های فرزند، از نیازهای اساسی اوست. اگر فرزند در خانه از محبت و امنیت عاطفی سیراب شود، در سنین بالاتر برای جبران این کمبود به سمت روابط نامناسب کشیده نمی‌شود. با او همکلام، همدل و همکار باشید.شرط عمیق شدن این ارتباط، داشتن روابط کلامی مثبت و شنونده بودن به جای امر و نهی و توصیه‌های مستمر است.
🪖 ۴. مراقب روابط فامیلی و دوستانه فرزند باشید.با نزدیک شدن فرزند به سن بلوغ، مفهوم محرم و نامحرم و حدود روابط با هرکدام را به طور واضح برایش توضیح دهید. از القاب و شوخی‌های نامناسب با افراد نامحرم در فامیل خودداری کنید. محیط‌های شلوغ و افرادی که فرزندتان را به آنها می‌سپارید، به دقت انتخاب کنید.
undefined ۵. بر بازی و روابط فرزند با همسالان نظارت غیرمستقیم داشته باشید.در سنین کودکی، از تنها ماندن کودکان در اتاق دربسته جلوگیری کنید و مراقب بازی‌هایی که ممکن است به کنجکاوی‌های جنسی بینجامد باشید. در صورت مشاهده رفتار نامناسب، خونسرد باشید و با توضیحی مختصر و بدون تنبیه شدید، او را از تکرار آن منع کنید. محل خواب کودکان، به ویژه پس از سنین هفت‌سالگی، تا حد امکان از یکدیگر جدا باشد.
undefined ۶. برای نوجوانان برنامه‌ریزی کنید و رابطه عاطفی خود را تقویت نمایید.نوجوانی دوران هویت‌یابی و هیجان است. با پرکردن اوقات فراغت نوجوان با برنامه‌های ورزشی، علمی و معنوی، از احساس بطالت و گرایش به دوستی‌های نامناسب جلوگیری کنید. در این سن، رابطه خود را بر پایه احترام و اعتماد بنا کنید، با او مشورت کنید و برایش مسئولیت‌های مهم بدهید تا احساس بزرگ‌شدن کند.
undefined ۷. در برخورد با دوستی‌های نامتعارف نوجوان، آرام و حکیمانه عمل کنید.اگر فرزندتان رابطه احساسی شدید با همجنس یا غیرهمجنس دارد، موضوع را علنی یا تهدیدآمیز نکنید. ابتدا با گفتگویی دلسوزانه و آموزش احکام، او را از عواقب آگاه کنید. در صورت لزوم، از مشاور کمک بگیرید و محیط را با حذف محرک‌ها (مانند کنترل فضای مجازی) مدیریت کنید.
[ادامه دارد...]

#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#تقویت_عفاف#آقای_اخوت#مشاورمتوسطه۱

۱۴:۵۹

از دیدگاه علوم اعصاب، حافظه در دو مرحله اصلی شکل می‌گیرد: تثبیت اولیه که اطلاعات جدید در هیپوکامپ (مرکز حافظه کوتاه‌مدت) ذخیره موقت می‌شوند، و تثبیت بلندمدت که با تکرار و خواب مناسب، این اطلاعات به قشر مغز منتقل شده و مسیرهای عصبی قوی‌تر می‌شوند.راهکارهای عملی برای والدین:• تکرار فاصله‌دار: به جای مطالعه یک‌ساعته متوالی، مطلب را در فواصل افزایشی مرور کنید: روز اول، سپس روز سوم، هفته اول، و ماه اول. این روش مغز را وادار می‌کند حافظه را از کوتاه‌مدت به بلندمدت منتقل کند.• یادآوری فعال: کودک بدون نگاه به کتاب، سعی کند مطلب را توضیح دهد یا به سؤالات پاسخ دهد. این کار مسیرهای عصبی را فعال و سیناپس‌ها را تقویت می‌کند.• خواب کافی (۷ تا ۹ ساعت): مطالعه قبل از خواب و مرور صبحگاهی. در مراحل خواب REM و SWS، هیپوکامپ اطلاعات را به قشر مغز منتقل می‌کند.• تست‌های کوچک روزانه: هر شب ۵ سؤال کوتاه درباره مطالب هفته. هر تست مانند یک آزمون استرس کوچک عمل می‌کند و حافظه را مقاوم می‌سازد.نکته طلایی: مطالعه برابر است با ۲۰ درصد ورودی و ۸۰ درصد خروجی. یعنی به جای خواندن مکرر، کودک باید مطلب را بگوید، بنویسد، توضیح دهد یا با آن بازی کند. این کار مغز را مجبور به یادآوری فعال می‌کند و عادت مطالعه را به یک مهارت خودکار تبدیل می‌کند.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#شکلگیری_حافظه#آقای_دکترابراهیم_نیا

۱۲:۴۵

undefinedذهنی که آرام نیست، دنیا را هم ناآرام می‌بیند
گاهی با همه چیز در صلحی،اما ناگهان یک جمله، یک نگاه، یا حتی یک تأخیر ساده،تمام آرامشت را به هم می‌ریزد…
نه چون دنیا بی‌رحم است،بلکه چون در درونت چیزی بی‌پناه مانده…و آن چیز، به جای آرام گرفتن، دارد دفاع می‌کند.
undefinedذهن ناآرام، جهان را از پشت زخم‌هایش تماشا می‌کند.undefined
آدمی که زخمی‌ست، حتی مهربانی را تهدید می‌بیند.حتی عشق را سوءتفاهم می‌خواند.حتی سکوت را توهین می‌فهمد…

undefinedقبل از این‌که بخواهیم جهان را درست کنیم،بنشینم… و زخم‌های درونمان را به رسمیت بشناسیم و آن‌ها را التیام بدهیم.undefined#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#ذهن_ناآرام#خانم_محفوظی#مشاوردبستان1

۴:۴۲

thumbnail
undefined رابطه اولیه پدر و مادر با بچه‌ها،تعیین کننده مرزها و عزت‌نفس‌شون هست.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#رابطه_پدرومادر_بابچه#خانم_دکترنامآور#مشاوردبستان۲

۱۶:۰۶

🟣 وقتی رابطه در چرخه‌ی تکرار گیر می‌کند:
گاهی بین دو نفر همکار، خواهر و برادر، زن و شوهر یا والد و فرزند سال‌ها حرف زده می‌شود اما هیچ تغییری اتفاق نمی‌افتدچرا؟وقتی بحث تکراری می‌شود، مغز آن را «تهدید» تشخیص می‌دهد.در این حالت:آمیگدال فعال می‌شود → دفاع، قهر، پرخاشقشر پیش‌پیشانی (مرکز منطق و گوش‌دادن) ضعیف می‌شود.به همین دلیل حتی جمله‌های درست هم اثر نمی‌کنند و گفت‌وگو تبدیل می‌شود به تکرار و فرسایش.
🟡 مشکل اصلی چیه؟اغلب ما به جای گفتن نیاز واقعی، درباره‌ی رفتارها بحث می‌کنیم.مثال:مشکل «درس نخواندن» نیست؛ مشکل «اضطراب یا نیاز به حمایت» است.مشکل «کمک نکردن» نیست؛ مشکل «احساس نادیده شدن» است.وقتی نکته یا هسته‌ی واقعی گفته نشود، گفت‌وگو سال‌ها دور خودش می‌چرخد.
🟢 راه‌حل:1.در زمان هیجان حرف نزنید؛ مغز توان شنیدن ندارد.2. به‌جای رفتار، نیازتان را بگویید : «من احترام/حمایت/اطمینان می‌خوام»3. سهم خودتان را هم بپذیرید؛ دفاع طرف مقابل کم می‌شود.4. گفت‌وگو را با یک اقدام کوچک تمام کنید، نه تکرار بحث.
undefined رابطه وقتی تغییر می‌کند که از “بحث” به “فهم و عمل کوچک” حرکت کنیم.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#رابطه_وتکرار#آقای_آدینه#مشاورمتوسطه2

۶:۲۷