در تربیت جنسی فرزندان، مهمترین نکته، آموزش عفاف و حیا در "روابط انسانی" است. اگر روابط بین افراد، درست و اصولی باشد، بسیاری از مسائل و مشکلات جنسی اصلاً به وجود نمیآید.
با توجه به آیات قرآن، چهار محور اصلی برای آموزش عفاف به فرزندان وجود دارد:
آموزش متناسب با سن:در هر دوره سنی، باید مطالب را به شیوهای مناسب همان سن ارائه کنیم.
شناساندن نقش زن و مرد از نگاه خداوند:هر جنس جایگاه و ویژگیهای منحصر به فردی دارد که باید به فرزندان آموزش داده شود.
هدف خداوند از ایجاد روابط:به فرزندان بیاموزیم که خداوند روابط بین زن و مرد را برای تشکیل خانواده و زندگی سالم قرار داده است.
راهکارهای حفظ حریم روابط:حدود و قوانینی که خداوند برای محافظت از روابط تعیین کرده را به فرزندان آموزش دهیم.
یادگیری این اصول برای ما والدین بسیار مهم است. اگر با این مفاهیم آشنا نباشیم، نمیتوانیم حیا و عفاف را به درستی به فرزندانمان آموزش دهیم و تربیت حیا در آنان ناقص خواهد بود.
[ادامه دارد...]
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#تقویت_عفاف#آقای_اخوت#مشاورمتوسطه۱
۱۶:۵۰
قسمت دوم
🟣 نکته دوم این است که مستقیم به روی کودک و یا نوجوان نیاورید تا حرمتها حفظ بشود.
🟣 در این حالت چنانچه خودمان مسیر تربیت جنسی را با مطالعه کتاب یا شرکت در دوره های تخصصی آموخته ایم مطابق آن مراحل با فرزندمان رفتار کنیم ، در غیر این صورت حتما با یک مشاور و یا روانشناس متخصص مشورت نماییم.
معرفی کتاب تربیت جنسی :بلوغ روحی و روانی در پسران ، نوشته تیم دکتر اصغر ساداتیان ، انتشارات ما و شما بلوغ روحی و روانی در دختران ، نوشته تیم دکتر اصغر ساداتیان ، انتشارات ما و شماالبته کتاب های زیادی در این حوزه نوشته شده است که به تناسب شرایط می توانید آنها را نیز خریداری کنید
نکته مهم: از آنجایی که کتاب ها عمدتا مصور هستند، لطفا آنها در اختیار فرزندتان قرار ندهید ، زیرا ممکن است با توجه به سن، اطلاعات بیش از اندازه دریافت نماید.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#محتوای_غیراخلاقی#آقای_دکتروکیلی
۹:۳۳
2-کاهش بار شناختی و سادهسازی
بار شناختی به میزان تلاش ذهنیای اشاره داره که مغز برای پردازش اطلاعات صرف میکنه. مغز بچهها ظرفیت حافظه کاری محدودی داره (معمولاً 7±2 آیتم). اگر بار شناختی بیش از حد بشه، یادگیری متوقف میشه و بچه خسته یا بیانگیزه میشه. علوم اعصاب نشون میده که وقتی مسیرهای عصبی جدید (مثل عادت مطالعه) در حال شکلگیریان، اضافهبار شناختی باعث تضعیف سیناپسها و کاهش دوپامین (هورمون پاداش) میشه.
راهکارهای عملی برای کاهش بار و سادهسازی:• شروع با تکههای کوچک : به جای ۱ ساعت مطالعه یکجا، جلسه رو به ۳ تکه ۱۰ دقیقهای با ۲-۳ دقیقه استراحت تقسیم کن. مثال: ۱۰ دقیقه خواندن، ۲ دقیقه نقاشی مرتبط، ۱۰ دقیقه سؤال جواب .• محیط مطالعه بدون حواسپرتی : میز مطالعه فقط برای کتاب باشه؛ گوشی، اسباببازی یا تلویزیون در دید نباشه. • استفاده از نشانههای بصری : یک چارت پیشرفت با ستارههای رنگی بسازید. هر ۱۰ دقیقه مطالعه = ۱ ستاره. • سادهسازی محتوا : اگر کتاب درسی سخته، اول خلاصه تصویری یا داستانی ارائه بدید، بعد بچه خودش بخونه. این کار بار شناختی خارجی رو کم میکنه و مغز انرژی بیشتری برای یادگیری اصلی میذاره.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#عادت_خوب_مطالعه#آقای_دکترابراهیم_نیا
بار شناختی به میزان تلاش ذهنیای اشاره داره که مغز برای پردازش اطلاعات صرف میکنه. مغز بچهها ظرفیت حافظه کاری محدودی داره (معمولاً 7±2 آیتم). اگر بار شناختی بیش از حد بشه، یادگیری متوقف میشه و بچه خسته یا بیانگیزه میشه. علوم اعصاب نشون میده که وقتی مسیرهای عصبی جدید (مثل عادت مطالعه) در حال شکلگیریان، اضافهبار شناختی باعث تضعیف سیناپسها و کاهش دوپامین (هورمون پاداش) میشه.
راهکارهای عملی برای کاهش بار و سادهسازی:• شروع با تکههای کوچک : به جای ۱ ساعت مطالعه یکجا، جلسه رو به ۳ تکه ۱۰ دقیقهای با ۲-۳ دقیقه استراحت تقسیم کن. مثال: ۱۰ دقیقه خواندن، ۲ دقیقه نقاشی مرتبط، ۱۰ دقیقه سؤال جواب .• محیط مطالعه بدون حواسپرتی : میز مطالعه فقط برای کتاب باشه؛ گوشی، اسباببازی یا تلویزیون در دید نباشه. • استفاده از نشانههای بصری : یک چارت پیشرفت با ستارههای رنگی بسازید. هر ۱۰ دقیقه مطالعه = ۱ ستاره. • سادهسازی محتوا : اگر کتاب درسی سخته، اول خلاصه تصویری یا داستانی ارائه بدید، بعد بچه خودش بخونه. این کار بار شناختی خارجی رو کم میکنه و مغز انرژی بیشتری برای یادگیری اصلی میذاره.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#عادت_خوب_مطالعه#آقای_دکترابراهیم_نیا
۱۲:۱۸
روابطی که در اون دو نفر درک میکنن "ما در یک تیم هستیم، نه در دو جبههی متضاد"، شانس بیشتری برای رشد و پایداری دارن.این دقیقاً همون چیزیه که نظریه دلبستگی هم بهش اشاره میکنه:افرادی با سبک دلبستگی ایمن، در زمان چالشها، به جای مقابله با هم، کنار هم میمونن و دنیا رو باهم مدیریت میکنن.
در واقع، امنیت عاطفی زمانی شکل میگیره که بدونیم حتی در سختترین لحظهها هم، «تو مقابل من» نیستی، بلکه «ما در مقابل مشکلیم».
۱۰:۳۸
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#آموزش_تحمل_ناکامی_در_کودکان#خانم_دکترنام_آور#مشاوردبستان۲
۹:۳۱
هیچ نیرویی در مسیر رشد انسان، به اندازهی «کیفیت رابطهی او با خانوادهاش» اثرگذار نیست.فرزندان در بستر رابطه، معنا و هویت خود را میسازند؛ نه از نصیحتها، بلکه از نحوهی حضور ما در زندگیشان.
خانوادهای که گفتوگو در آن جاریست، ناخواسته به فرزندانش یاد میدهد که جهان را از دریچهی درک و گفتوگو ببینند؛و خانوادهای که در آن سکوت، داوری یا بیحوصلگی غالب است، ناخواسته به آنان میآموزد که احساساتشان را پنهان کنند.
پژوهشهای جدید روانشناسی رشد نشان میدهد که «رابطهی والد ـ فرزند»، پیشبینیکنندهی قویتری برای موفقیت تحصیلی و رضایت از زندگی است تا بهرهی هوشی یا امکانات آموزشی.چرا؟چون تعامل صمیمی با خانواده، همان جاییست که فرزند یاد میگیرد خودش را بفهمد، احساسش را بیان کند و تصمیمهایش را معنا دهد.
بیاییم پیش از آنکه راه را نشان دهیم،در کنارشان راه برویمگاهی حضور شنوا، تربیتی عمیقتر از هر آموزش مستقیم است.
۹:۴۳
این اضطراب اگر بهموقع شناسایی و مدیریت نشود، ممکن است به اختلالات روانی جدیتری منجر شود.
- فشارهای تحصیلی و امتحانات، ترس از شکست یا عدم موفقیت
- مشکلات خانوادگی مانند اختلاف والدین یا نبود حمایت عاطفی
- فشارهای اجتماعی مثل: مقایسه با دیگران، قلدری یا طرد شدن از گروه همسالان
- استفاده زیاد از شبکههای اجتماعی و تأثیر منفی آن بر تصویر ذهنی نوجوان از خود
- سابقه خانوادگی اختلالات روانی مانند اضطراب یا افسردگی
- اجتناب از موقعیتهای اجتماعی یا مدرسه
- شکایتهای جسمی بیدلیل مثل سردرد، دلدرد یا تهوع
- مشکلات خواب یا کابوسهای شبانه
- افت تحصیلی یا کاهش تمرکز
- احساس ترس یا نگرانی دائمی بدون دلیل مشخص
- ایجاد محیط امن و حمایتگر در خانه و مدرسه
- آموزش مهارتهای مقابله با استرس مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا ورزش منظم
- کاهش فشارهای غیرضروری تحصیلی یا اجتماعی
- مراجعه به مشاور یا روانشناس در صورت شدت علائم یا اختلال عملکرد روزانه
اضطراب در نوجوانان قابل درمان است و با حمایت مناسب میتوان از تبدیل آن به اختلالات مزمن جلوگیری کرد.#واحدمشاوره-مجتمع_معلم#اضطراب_نوجوان#آقای_دکترصادقی#مشاورمتوسطه2
۵:۵۷
یکی از مهمترین نکات در تربیت فرزندان این است که به ویژگیهای طبیعی و خدادادی آنها توجه کنیم. دختر و پسر هر کدام ویژگیهایی دارند که اگر درست تقویت شوند، به رشد سالم و موفقیت آیندهشان کمک میکند.
۱. تقویت ویژگیهای دخترانه و پسرانه
مثلاً پسرها نیاز دارند جسارت، مسئولیتپذیری و قدرت تصمیمگیری را یاد بگیرند.دخترها بهتر است مهارتهایی مثل دقت، عاطفه، و مراقبت را تمرین کنند.البته بعضی صفات مثل صبر، ایمان و تعهد برای همه بچهها مهم هستند.
۲. نحوه صحبت و برخورد با فرزندان
۳. آمادهسازی برای آینده
۴. آموزش مهارتهای زندگی بعد از بلوغ
۵. اگر رفتار فرزند با جنسیتش هماهنگ نیست
گاهی ممکن است پسر شما خیلی حساس باشد یا دخترتان پرخاشگر. نگران نباشید!صفات انسانی طیف دارند و با گذر زمان تعدیل میشوند.فقط مراقب باشید با حرفها یا رفتارهای خودتان این صفات را تشدید نکنید.از اصطلاحات اشتباه مثل «ضعیفه» یا «بیاحساس» استفاده نکنید؛ اینها باعث آسیب در روابط آینده فرزندتان میشود.
[ادامه دارد...]
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#تقویت_عفاف#آقای_اخوت#مشاورمتوسطه۱
۱۸:۲۷
پیام ویژه برای دانش آموزان و افراد اهمال کار :
🟩تکنیکهایی ضد اهمال.کاری برای اینکه دیگه کارهارو پشت گوش نندازی و بدون تنبلی انجامشون بدی!
۱. تکنیک حس و عصب : هر موقع که دیدی تنبلی میاد سراغت برو یه یخ بردار بگیر تو مشتت اینطوری سیستم عصبی شوک وارد میکنه بهت
۲. تکنیک دو دقیقه : به خودت بگو فقط ۲ دقیقه انجام میدم اگه خوشم نیومد ول میکنم ولی مطمئنم که ادامه میدی به خاطر الگوهای نورونی
۳. تکنیک جهنم : به خودت بگو اگه انجام ندم اینکار رو پس یکی از تفریحاتم رو هم حذف میکنم
۴. تکنیک ۱ تا ۵ : تا پنج میشماری و پا میشی میری سراغ کار رو مغز این جواب میده و پا میشی
۵. تکنیک پل: بین ۲ تا کار در طول روز اونی رو اول انجام بده که کم تر دوستش داری
۶. تکنیک ۵ به ۵: به خودت بگو اگه تا ۵ دقیقه اینکار رو انجام ندم تا ۵ ماه قراره حسرت بخورم
۷. تکنیک صندلی ثابت : یه صندلی اضافه بذار کنار هر وقت نخواستی کارت رو انجام بدی باید بری بشینی اونجا و هیچ کاری انجام ندی هیچی
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#افراداهمال_کار#آقای_دکتروکیلی
🟩تکنیکهایی ضد اهمال.کاری برای اینکه دیگه کارهارو پشت گوش نندازی و بدون تنبلی انجامشون بدی!
۱. تکنیک حس و عصب : هر موقع که دیدی تنبلی میاد سراغت برو یه یخ بردار بگیر تو مشتت اینطوری سیستم عصبی شوک وارد میکنه بهت
۲. تکنیک دو دقیقه : به خودت بگو فقط ۲ دقیقه انجام میدم اگه خوشم نیومد ول میکنم ولی مطمئنم که ادامه میدی به خاطر الگوهای نورونی
۳. تکنیک جهنم : به خودت بگو اگه انجام ندم اینکار رو پس یکی از تفریحاتم رو هم حذف میکنم
۴. تکنیک ۱ تا ۵ : تا پنج میشماری و پا میشی میری سراغ کار رو مغز این جواب میده و پا میشی
۵. تکنیک پل: بین ۲ تا کار در طول روز اونی رو اول انجام بده که کم تر دوستش داری
۶. تکنیک ۵ به ۵: به خودت بگو اگه تا ۵ دقیقه اینکار رو انجام ندم تا ۵ ماه قراره حسرت بخورم
۷. تکنیک صندلی ثابت : یه صندلی اضافه بذار کنار هر وقت نخواستی کارت رو انجام بدی باید بری بشینی اونجا و هیچ کاری انجام ندی هیچی
۸:۵۹
از دیدگاه علوم اعصاب، انگیزه درونی زمانی فعال میشود که فعالیت یادگیری با نیازهای اساسی روانشناختی کودک همخوانی داشته باشد: خودمختاری، شایستگی و ارتباط.چرا خودمختاری کلیدی است؟مغز کودکان در سنین پایین هنوز در حال توسعه سیستم خودتنظیمی است. اجبار خارجی (مانند "باید بخوانی!") مسیرهای استرسزا در آمیگدال را فعال میکند و انگیزه را کاهش میدهد.همچنین خودمختاری باعث میشود کودک مطالعه را بخشی از هویت خود ببیند، که منجر به تثبیت عادت از طریق مسیرهای عصبی دوپامینمحور میشود.راهکارهای عملی برای والدین:1.انتخاب توسط کودک: اجازه دهید کودک موضوع، کتاب یا زمان مطالعه را خودش انتخاب کند. مثلاً: -"دوست داری امروز ریاضی حل یا فارسی بخونی؟"این کار حس مالکیت ایجاد میکند و بار شناختی را کاهش میدهد.2.گزینههای محدود اما معنادار: به جای دستور مستقیم، ۲-۳ گزینه بدهید تا کودک احساس آزادی کند بدون سردرگمی. مثلاً: -"میخوای ۱۵ دقیقه کتاب بخونی یا اول نقاشی بکشی و بعد بخونی؟"3.هدفگذاری مشترک: با کودک بنشینید و اهداف کوچک مطالعه را با هم تعیین کنید. مثلاً: -"فکر میکنی امروز چند صفحه بخونیم که برات جالب باشه؟"این کار شایستگی را تقویت میکند و مغز را برای پاداش درونی آماده میسازد.4.اجتناب از پاداش خارجی بیش از حد: جایزههای مادی (مانند شکلات) در کوتاهمدت کار میکنند، اما در بلندمدت انگیزه درونی را تضعیف میکنند. به جای آن، پس از مطالعه بپرسید: "چیزی که خوندی برات جالب بود؟ چی یاد گرفتی؟" تا کودک موفقیت را درونی کند.5.محیط حمایتی بدون فشار: مطالعه را در فضایی آرام و بدون مقایسه با دیگران انجام دهید. اگر کودک مقاومت کرد، کاوش کنید: "چی باعث میشه دوست نداشته باشی بخونی؟" و بر اساس پاسخ، تنظیم کنید.مثال واقعی:فرض کنید کودک ۸ سالهای دارید که از ریاضی متنفر است. به جای اجبار، بگویید: "میتونی بازی ریاضی روی تبلت انتخاب کنی یا کتاب مصور ریاضی بخونی؟" پس از ۱۰ دقیقه، بپرسید: "کدوم قسمتش برات سخت/جالب بود؟" مطالعات نشان میدهد این رویکرد پس از ۴-۶ هفته، زمان مطالعه داوطلبانه را تا ۴۰% افزایش میدهد، زیرا مسیرهای عصبی مرتبط با لذت یادگیری تقویت میشوند.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#عادت_خوب_مطالعه#دکترابراهیم_نیا
۶:۱۸
اگر ماندنتان حالِ حتی یک نفر را خوب خواهد کرد، بمانید؛اگر خندیدنتان لبهای حتی یک نفر را می خنداند، بخندید؛اگر رفتنتان باری از دوشِ حتی یک نفر بر خواهد داشت، بروید؛اگر نوشتنتان برای حتی یک نفر زیباست، بنویسید؛اگر صدایتان برای حتی یک نفر دلنشین است، حرف بزنید.
به شما قول می دهم که حتی با یک گل نیز، بهار خواهد آمد.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#ازخودشروع_کنید#خانم_محفوظی#مشاوردبستان1
به شما قول می دهم که حتی با یک گل نیز، بهار خواهد آمد.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#ازخودشروع_کنید#خانم_محفوظی#مشاوردبستان1
۶:۳۹
واحد مشاوره مجتمع معلم
یادداشتهای تربیتی
محمدرضا اخوت؛ روانشناس و مشاور
:: تقویت عفاف در فرزندان ::
قسمت چهارم: تربیت فرزندان بر اساس ویژگیهای دخترانه و پسرانه یکی از مهمترین نکات در تربیت فرزندان این است که به ویژگیهای طبیعی و خدادادی آنها توجه کنیم. دختر و پسر هر کدام ویژگیهایی دارند که اگر درست تقویت شوند، به رشد سالم و موفقیت آیندهشان کمک میکند. ۱. تقویت ویژگیهای دخترانه و پسرانه 
در تربیت کودک و نوجوان لازم است ویژگیهای خاص هر جنس را تقویت کنیم. مثلاً پسرها نیاز دارند جسارت، مسئولیتپذیری و قدرت تصمیمگیری را یاد بگیرند. دخترها بهتر است مهارتهایی مثل دقت، عاطفه، و مراقبت را تمرین کنند. البته بعضی صفات مثل صبر، ایمان و تعهد برای همه بچهها مهم هستند. ۲. نحوه صحبت و برخورد با فرزندان
نحوه صدا زدن و حرف زدن با بچهها خیلی مهم است. استفاده از عباراتی مثل «گل دخترم» یا «آقا پسرم» باعث میشود کودک هویت خودش را بهتر بشناسد. مراقب باشید از لقبهای اشتباه استفاده نکنید؛ مثلاً دختر را با اسم پسرانه صدا نزنید یا برعکس. در رفتار روزمره هم نقشها را یادآوری کنید؛ مثلاً بگویید: «چون پسر هستی، این کار رو انجام بده» یا «تو که دختر هستی، میتونی این کار رو خوب انجام بدی».
هیچوقت نباید صفات منفی مثل «ضعیف بودن» برای دختر یا «بیاحساس بودن» برای پسر را به آنها نسبت بدهیم. ۳. آمادهسازی برای آینده
بعد از نوجوانی، آموزشها باید به سمت آمادگی برای زندگی بزرگسالی برود: شغل مناسب، ادامه تحصیل، و آمادگی برای تشکیل خانواده. از کودکی به این فکر کنید که دخترتان قرار است مادر و همسر باشد و پسر شما قرار است پدر و مسئول خانواده باشد. برای این نقشها باید مهارتهایی یاد بگیرند. ۴. آموزش مهارتهای زندگی بعد از بلوغ
برای پسرها: خرید، درآمدزایی، کارهای فنی
برای دخترها: آشپزی، خانهداری، مهمانداری، مراقبت از فرزند ۵. اگر رفتار فرزند با جنسیتش هماهنگ نیست گاهی ممکن است پسر شما خیلی حساس باشد یا دخترتان پرخاشگر. نگران نباشید! صفات انسانی طیف دارند و با گذر زمان تعدیل میشوند. فقط مراقب باشید با حرفها یا رفتارهای خودتان این صفات را تشدید نکنید. از اصطلاحات اشتباه مثل «ضعیفه» یا «بیاحساس» استفاده نکنید؛ اینها باعث آسیب در روابط آینده فرزندتان میشود.
تربیت مثل باغبانی است؛ اگر خاک مناسب و مراقبت درست داشته باشیم، فرزندمان شکوفا میشود. دختر و پسر هر کدام نیاز به توجه خاص خودشان دارند تا به بهترین نسخه از خودشان تبدیل شوند. [ادامه دارد...] #واحدمشاوره_مجتمع_معلم #تقویت_عفاف #آقای_اخوت #مشاورمتوسطه۱
راهنمای_گام_به_گام_تربیت_جنسیتی_آگاهانه_فرزندان_بر_اساس_تقوا_و_.m4a
۰۲:۰۰-۳.۶۹ مگابایت
این پادکست خلاصهای این مبحث از «کتاب جنسی در سایه عفاف» تالیف دکتر فاطمه فیاض هست که با کمک هوش مصنوعی برای شما آماده کردیم.
حتما گوش بدید و اگر دوست داشتید پسند
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#تقویت_عفاف#آقای_اخوت#مشاورمتوسطه۱
۱۰:۳۰
۱۰:۴۱
چرا گاهی علائم هشداردهنده در سلامت روان را نادیده میگیریم؟
شاید دیدهاید فرزندتان مدتی است بیشتر در اتاق میماند، زود عصبانی میشود، یا انگیزهی درس خواندنش را از دست داده…اما با خودتان گفتهاید:«طبیعیه، میگذره، همهی بچهها این دوره رو دارن.»
اما این رفتارها میتونن نشانهی خستگی روانی یا فشار درونی باشن.همونطور که تب نشونهی بیماری بدنه، تغییر رفتار هم نشونهی نیاز به توجه روانیه.
بیتوجهی، باعث میشه مشکلها عمیقتر بشن.گاهی فقط یه گفتوگوی آرام و بدون قضاوت میتونه مسیر رو عوض کنه.و اگه نیاز به همراهی بود، مشاور مدرسه کنار شماست.
مراقبت از روان فرزندانمون، یعنی سرمایهگذاری برای آرامش آیندهشون.
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#سلامت_روان#آقای_آدینه#مشاورمتوسطه۲
شاید دیدهاید فرزندتان مدتی است بیشتر در اتاق میماند، زود عصبانی میشود، یا انگیزهی درس خواندنش را از دست داده…اما با خودتان گفتهاید:«طبیعیه، میگذره، همهی بچهها این دوره رو دارن.»
اما این رفتارها میتونن نشانهی خستگی روانی یا فشار درونی باشن.همونطور که تب نشونهی بیماری بدنه، تغییر رفتار هم نشونهی نیاز به توجه روانیه.
بیتوجهی، باعث میشه مشکلها عمیقتر بشن.گاهی فقط یه گفتوگوی آرام و بدون قضاوت میتونه مسیر رو عوض کنه.و اگه نیاز به همراهی بود، مشاور مدرسه کنار شماست.
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#سلامت_روان#آقای_آدینه#مشاورمتوسطه۲
۱۵:۱۳
۱۵:۲۲
🫶 ۳. با فرزندان خود ارتباط عاطفی عمیق و مستمر برقرار کنید.محبت کلامی، نوازش متناسب با سن و گوش دادن فعال به حرفهای فرزند، از نیازهای اساسی اوست. اگر فرزند در خانه از محبت و امنیت عاطفی سیراب شود، در سنین بالاتر برای جبران این کمبود به سمت روابط نامناسب کشیده نمیشود. با او همکلام، همدل و همکار باشید.شرط عمیق شدن این ارتباط، داشتن روابط کلامی مثبت و شنونده بودن به جای امر و نهی و توصیههای مستمر است.
🪖 ۴. مراقب روابط فامیلی و دوستانه فرزند باشید.با نزدیک شدن فرزند به سن بلوغ، مفهوم محرم و نامحرم و حدود روابط با هرکدام را به طور واضح برایش توضیح دهید. از القاب و شوخیهای نامناسب با افراد نامحرم در فامیل خودداری کنید. محیطهای شلوغ و افرادی که فرزندتان را به آنها میسپارید، به دقت انتخاب کنید.
[ادامه دارد...]
#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#تقویت_عفاف#آقای_اخوت#مشاورمتوسطه۱
۱۴:۵۹
از دیدگاه علوم اعصاب، حافظه در دو مرحله اصلی شکل میگیرد: تثبیت اولیه که اطلاعات جدید در هیپوکامپ (مرکز حافظه کوتاهمدت) ذخیره موقت میشوند، و تثبیت بلندمدت که با تکرار و خواب مناسب، این اطلاعات به قشر مغز منتقل شده و مسیرهای عصبی قویتر میشوند.راهکارهای عملی برای والدین:• تکرار فاصلهدار: به جای مطالعه یکساعته متوالی، مطلب را در فواصل افزایشی مرور کنید: روز اول، سپس روز سوم، هفته اول، و ماه اول. این روش مغز را وادار میکند حافظه را از کوتاهمدت به بلندمدت منتقل کند.• یادآوری فعال: کودک بدون نگاه به کتاب، سعی کند مطلب را توضیح دهد یا به سؤالات پاسخ دهد. این کار مسیرهای عصبی را فعال و سیناپسها را تقویت میکند.• خواب کافی (۷ تا ۹ ساعت): مطالعه قبل از خواب و مرور صبحگاهی. در مراحل خواب REM و SWS، هیپوکامپ اطلاعات را به قشر مغز منتقل میکند.• تستهای کوچک روزانه: هر شب ۵ سؤال کوتاه درباره مطالب هفته. هر تست مانند یک آزمون استرس کوچک عمل میکند و حافظه را مقاوم میسازد.نکته طلایی: مطالعه برابر است با ۲۰ درصد ورودی و ۸۰ درصد خروجی. یعنی به جای خواندن مکرر، کودک باید مطلب را بگوید، بنویسد، توضیح دهد یا با آن بازی کند. این کار مغز را مجبور به یادآوری فعال میکند و عادت مطالعه را به یک مهارت خودکار تبدیل میکند.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#شکلگیری_حافظه#آقای_دکترابراهیم_نیا
۱۲:۴۵
گاهی با همه چیز در صلحی،اما ناگهان یک جمله، یک نگاه، یا حتی یک تأخیر ساده،تمام آرامشت را به هم میریزد…
نه چون دنیا بیرحم است،بلکه چون در درونت چیزی بیپناه مانده…و آن چیز، به جای آرام گرفتن، دارد دفاع میکند.
آدمی که زخمیست، حتی مهربانی را تهدید میبیند.حتی عشق را سوءتفاهم میخواند.حتی سکوت را توهین میفهمد…
۴:۴۲
۱۶:۰۶
🟣 وقتی رابطه در چرخهی تکرار گیر میکند:
گاهی بین دو نفر همکار، خواهر و برادر، زن و شوهر یا والد و فرزند سالها حرف زده میشود اما هیچ تغییری اتفاق نمیافتدچرا؟وقتی بحث تکراری میشود، مغز آن را «تهدید» تشخیص میدهد.در این حالت:آمیگدال فعال میشود → دفاع، قهر، پرخاشقشر پیشپیشانی (مرکز منطق و گوشدادن) ضعیف میشود.به همین دلیل حتی جملههای درست هم اثر نمیکنند و گفتوگو تبدیل میشود به تکرار و فرسایش.
🟡 مشکل اصلی چیه؟اغلب ما به جای گفتن نیاز واقعی، دربارهی رفتارها بحث میکنیم.مثال:مشکل «درس نخواندن» نیست؛ مشکل «اضطراب یا نیاز به حمایت» است.مشکل «کمک نکردن» نیست؛ مشکل «احساس نادیده شدن» است.وقتی نکته یا هستهی واقعی گفته نشود، گفتوگو سالها دور خودش میچرخد.
🟢 راهحل:1.در زمان هیجان حرف نزنید؛ مغز توان شنیدن ندارد.2. بهجای رفتار، نیازتان را بگویید : «من احترام/حمایت/اطمینان میخوام»3. سهم خودتان را هم بپذیرید؛ دفاع طرف مقابل کم میشود.4. گفتوگو را با یک اقدام کوچک تمام کنید، نه تکرار بحث.
رابطه وقتی تغییر میکند که از “بحث” به “فهم و عمل کوچک” حرکت کنیم.#واحدمشاوره_مجتمع_معلم#رابطه_وتکرار#آقای_آدینه#مشاورمتوسطه2
گاهی بین دو نفر همکار، خواهر و برادر، زن و شوهر یا والد و فرزند سالها حرف زده میشود اما هیچ تغییری اتفاق نمیافتدچرا؟وقتی بحث تکراری میشود، مغز آن را «تهدید» تشخیص میدهد.در این حالت:آمیگدال فعال میشود → دفاع، قهر، پرخاشقشر پیشپیشانی (مرکز منطق و گوشدادن) ضعیف میشود.به همین دلیل حتی جملههای درست هم اثر نمیکنند و گفتوگو تبدیل میشود به تکرار و فرسایش.
🟡 مشکل اصلی چیه؟اغلب ما به جای گفتن نیاز واقعی، دربارهی رفتارها بحث میکنیم.مثال:مشکل «درس نخواندن» نیست؛ مشکل «اضطراب یا نیاز به حمایت» است.مشکل «کمک نکردن» نیست؛ مشکل «احساس نادیده شدن» است.وقتی نکته یا هستهی واقعی گفته نشود، گفتوگو سالها دور خودش میچرخد.
🟢 راهحل:1.در زمان هیجان حرف نزنید؛ مغز توان شنیدن ندارد.2. بهجای رفتار، نیازتان را بگویید : «من احترام/حمایت/اطمینان میخوام»3. سهم خودتان را هم بپذیرید؛ دفاع طرف مقابل کم میشود.4. گفتوگو را با یک اقدام کوچک تمام کنید، نه تکرار بحث.
۶:۲۷