توصیه دوم:اگر به نوجوان قولی دادین سر قولتون بایستید تا اعتمادش رو جلب کنید
خیلی ازنوجوان ها میگن پدر و مادر م اهمیتی به من نمیدن و اگر حرفی هم بزنن به اون حرف عمل نمیکنن
خیلی ازنوجوان ها میگن پدر و مادر م اهمیتی به من نمیدن و اگر حرفی هم بزنن به اون حرف عمل نمیکنن
۱۳:۳۹
توصیه سوملطفا لطفا لطفامسائل شخصی نوجوانتون رو به کسی نگید
خیلی از پدر و مادرها کوچکترین مسائل رو در جمع فامیل و غریبه ها مطرح می کنندو حس بسیار بدی به نوجوانشون میدن🥴
خیلی از پدر و مادرها کوچکترین مسائل رو در جمع فامیل و غریبه ها مطرح می کنندو حس بسیار بدی به نوجوانشون میدن🥴
۱۳:۴۰
توصیه چهارمنوجوان وقتی ببینه در موقعیت اتهام قرار داره،قطعا اون کار ناشایست رو تکرار میکنه چون قبح و زشتی اون کار از بین رفته و دیگه کار بدی به حساب نمیاد پس شرمی برای انجامش نداره
نوجوان رو مورد آماج تهمت و حملات قرار ندیم چون نتیجه عکس داره
نوجوان رو مورد آماج تهمت و حملات قرار ندیم چون نتیجه عکس داره
۱۳:۴۱
توصیه پنجملازمه والدین در برخورد با نوجواندر عین قاطعیت مهربان باشن
درفضایی به دور ازعصبانیتهمه بهتر و راحت تر کار میکنند.
درفضایی به دور ازعصبانیتهمه بهتر و راحت تر کار میکنند.
۱۳:۴۱
توصیه ششمقابل توجه مادران گرامیو مادران عزیزی که مدام در حال تذکر دادن به نوجوان هستن
این توصیه خیلی خیلی مهمهلطفا
تمرکز رو از روی نوجوان برداریدو انقدر اونها رو کنترل نکنید
این توصیه خیلی خیلی مهمهلطفا
تمرکز رو از روی نوجوان برداریدو انقدر اونها رو کنترل نکنید
۱۳:۴۲
کاملا دلی،[حتما بخونید]
یک شخص قوی لازمه تا یه نفرو قوی کنه! برای هرکسی پدر ومادر یه مفهوم خاصی داره. در لحظات ناامیدی، لحظاتی که مرز بین شکست و موفقیت قرار گرفته ایم و فقط نیاز به یه تلنگر داریم، یک پدر.مادر قوی است که میتونه یک باور قوی به نوجوانش تزریق کنه.همیشه یادمون باشه ما با گفت و گوهای روزانه مون داریم باورهای نوجوون مون را می سازیم و نوجوان با باورهاش دنیاشو میسازه دقت کردیم که ما روزانه چه باورهایی در نوجوان ایجاد میکنیم؟ (باورهای اینده ساز یا آینده سوز).آیا اصلا بلدیم باورهای قوی و سازنده در نوجوان ایجاد کنیم تا شخصیت محکم و قدرتمندی در آینده داشته باشه؟.چند دقیقه تفکر، یک عمر تحول
یک شخص قوی لازمه تا یه نفرو قوی کنه! برای هرکسی پدر ومادر یه مفهوم خاصی داره. در لحظات ناامیدی، لحظاتی که مرز بین شکست و موفقیت قرار گرفته ایم و فقط نیاز به یه تلنگر داریم، یک پدر.مادر قوی است که میتونه یک باور قوی به نوجوانش تزریق کنه.همیشه یادمون باشه ما با گفت و گوهای روزانه مون داریم باورهای نوجوون مون را می سازیم و نوجوان با باورهاش دنیاشو میسازه دقت کردیم که ما روزانه چه باورهایی در نوجوان ایجاد میکنیم؟ (باورهای اینده ساز یا آینده سوز).آیا اصلا بلدیم باورهای قوی و سازنده در نوجوان ایجاد کنیم تا شخصیت محکم و قدرتمندی در آینده داشته باشه؟.چند دقیقه تفکر، یک عمر تحول
۱۳:۴۴
فضای مناسب درس خوندن بچهها رو بسازید!
برای پشتیبانی از دانشآموزان در زمان امتحانات، والدین میتوانند هم فضای منزل را برای مطالعه بهتر کنند هم از استرس و فشار اضافی جلوگیری کنند.
برای پشتیبانی از دانشآموزان در زمان امتحانات، والدین میتوانند هم فضای منزل را برای مطالعه بهتر کنند هم از استرس و فشار اضافی جلوگیری کنند.
۱۵:۴۳
میخوایم یک چالش مهمرو باهم بررسی کنیماین چالش قطعا یکی از سوال های مهم شما در برخورد با نوجوان بوده
اینکه چقدر باید به نوجوانمون استقلال بدیم
اینکه چقدر باید به نوجوانمون استقلال بدیم
۱۲:۵۵
بنظر شما محدوده ی مستقل بودننوجوان باید به چه صورت باشهتا چه حد باید به نوجوان استقلال دادلطفا اولیای عزیز به این سوال فکر کنید.تا پاسخمناسب پیدا کنید.من هم شما را کمک می کنم.
۱۲:۵۷
همیشه سعی کنیدقبل از هر اتفاقیخودتون رو جای نوجوان بگذارید!
موقع چالش با فرزندنوجوانتونعینک نوجوانی به چشم بزنید
تا این سن همیشه شما به او گفتینکه چه کاری بکن چه کاری نکنحالا وقتشه که خودش تصمیم بگیره
موقع چالش با فرزندنوجوانتونعینک نوجوانی به چشم بزنید
تا این سن همیشه شما به او گفتینکه چه کاری بکن چه کاری نکنحالا وقتشه که خودش تصمیم بگیره
۱۲:۵۸
زمانش رسیده که اجازه بدینخودش درباره مشکلات و مسائلش تصمیم بگیره و حتی به چالش کشیده بشه و به مشکل بخوره
۱۲:۵۹
حالا با این وجوداگر نوجوان تصمیم اشتباهی گرفتچکار کنیم؟
۱۲:۵۹
انتقاد نکنیددر عوض با نوجوان صحبت کنیدازش سوال کنید که چه چیزی باعث شداین تصمیم رو بگیره
۱۳:۰۰
لازم نیست به طورمستقیم به او بگیدچه کار بکنه فقط همراهیش کنید
در اینصورت اگر اشتباه بکنهخودش از شما میخواد راهنماییش کنید
در اینصورت اگر اشتباه بکنهخودش از شما میخواد راهنماییش کنید
۱۳:۰۰
به نوجوان تا حدی آزادی عمل بدید
و هر وقت مسئولانه عمل کرد، آزادی و استقلال بیشتری به او بدهید
و به او بگید به این خاطر که
از اعتماد من سوء استفاده نشد
پس تو لایق استقلال بیشتری هستی
و هر وقت مسئولانه عمل کرد، آزادی و استقلال بیشتری به او بدهید
و به او بگید به این خاطر که
از اعتماد من سوء استفاده نشد
پس تو لایق استقلال بیشتری هستی
۱۳:۰۱
در ادامه با یه مثال خوببحث رو خاتمه میدیم
برای مثال : اگر فرزندتون چند ساله که باید۸ شب در خانه باشه و همیشه همبه این قانون پایبند بوده
حالا که سنش بالاتر رفتهمیتونید زمان بیرون بودنش روافزایش بدین
برای مثال : اگر فرزندتون چند ساله که باید۸ شب در خانه باشه و همیشه همبه این قانون پایبند بوده
حالا که سنش بالاتر رفتهمیتونید زمان بیرون بودنش روافزایش بدین
۱۳:۰۳
این کار به نوجوان نشون میده کهشما بهش اعتماد دارید و میدونیدکه او در هرحالت میتونه تصمیمات عاقلانه تری بگیره
۱۳:۰۴
از رفقای ناباب تا ناکجاآباد
وقتی نوجوانت با تو احساس راحتی نکنه...خونه براش زندون میشه
اگر مدام نصیحت و سرزنش بشنوه
به مرور ازت فاصله میگیره
میره سمت دوست و پارتی و مخدر...دوستان نوجدان از پدرومادر هم با ارزش تر می شن
پدرومادر در الویت دوم قرار می گیرندالویت اول دوستان نوجوان است.
چرااا
چون هنوز طرز رفتار با نوجوانت رو بلد نیستی
دلسوزترین و زحمتکش ترین پدر و مادری اما تا وقتی اصول برخورد با نوجوان رو ندونی
فرزندت روزبه روز ازت دور تر میشه
🪄الان بهترین زمان برای حل این مشکلاته🪄
این راهکار قطعی و اصولی و راحت رو در همینکانال با مطالب ارسالی در مورد ارتباط با نوجوان پیدا کن پس مطالب ارسال شده را خوب مطالعه کنید.
وقتی نوجوانت با تو احساس راحتی نکنه...خونه براش زندون میشه
اگر مدام نصیحت و سرزنش بشنوه
به مرور ازت فاصله میگیره
میره سمت دوست و پارتی و مخدر...دوستان نوجدان از پدرومادر هم با ارزش تر می شن
پدرومادر در الویت دوم قرار می گیرندالویت اول دوستان نوجوان است.
چرااا
چون هنوز طرز رفتار با نوجوانت رو بلد نیستی
دلسوزترین و زحمتکش ترین پدر و مادری اما تا وقتی اصول برخورد با نوجوان رو ندونی
فرزندت روزبه روز ازت دور تر میشه
🪄الان بهترین زمان برای حل این مشکلاته🪄
این راهکار قطعی و اصولی و راحت رو در همینکانال با مطالب ارسالی در مورد ارتباط با نوجوان پیدا کن پس مطالب ارسال شده را خوب مطالعه کنید.
۱۳:۴۵
قابل توجه اولیای گرامی
نقش و وظيفه اولياء در روزهاي امتحان:
- فراهم کردن جوی آرام همراه با شادی و عدم استفاده از کلمات و جملات نامید کننده. والدين می بایست باخونسردي و آرامش ، مسئله ي برنامه ریزی برای امتحانات فرزندان خود را پیگیر باشند .
_تلاش شود فرزندان به موقع بخوابند و نظم خواب و حداقل هفت الی هشت ساعت خواب شبانه را داشته باشند.
_از پرسش هاي مكرر و تذكرات زياد وسرزنش کردن ومقایسه کردن و نيز اجتناب شود . وهمچنین اولیای عزیز بدانند هیج مسئولیتی رابه دانش آموز محول نکنند .اجازه بدهید در این ایام امتحانات دانش آموز فقط درس بخواند.
-در مورد غذا ، دما، هوا و نور بايد مراقبت هايي داشته باشيم .
اتاق ها بخصوص اتاق مطالعه فرزندان به گونه اي باشند كه ضمن داشتن دما و نور مناسب ، به حدّ كافي در معرض جريان هوا ي تازه نيز قرار بگيرند. گاه كمبود اكسيژن در اتاق ، موجب خواب آلودگي و يا حداقل موجب افت عملكرد مغز ي دانش آموز مي شود ._دانش آموزان بايستي صبحانه اي كامل ، رژيم غذايي حاوي لبنيات ،بخصوص شير در صورت امكان كشمش و عسل را درتمام فصول سال مخصوصاً فصل امتحانات تجربه نمايند._از مصرف هر گونه داروهای آرام بخش و غیره بدون تجویز پزشک خودداری شود.
نقش و وظيفه اولياء در روزهاي امتحان:
- فراهم کردن جوی آرام همراه با شادی و عدم استفاده از کلمات و جملات نامید کننده. والدين می بایست باخونسردي و آرامش ، مسئله ي برنامه ریزی برای امتحانات فرزندان خود را پیگیر باشند .
_تلاش شود فرزندان به موقع بخوابند و نظم خواب و حداقل هفت الی هشت ساعت خواب شبانه را داشته باشند.
_از پرسش هاي مكرر و تذكرات زياد وسرزنش کردن ومقایسه کردن و نيز اجتناب شود . وهمچنین اولیای عزیز بدانند هیج مسئولیتی رابه دانش آموز محول نکنند .اجازه بدهید در این ایام امتحانات دانش آموز فقط درس بخواند.
-در مورد غذا ، دما، هوا و نور بايد مراقبت هايي داشته باشيم .
اتاق ها بخصوص اتاق مطالعه فرزندان به گونه اي باشند كه ضمن داشتن دما و نور مناسب ، به حدّ كافي در معرض جريان هوا ي تازه نيز قرار بگيرند. گاه كمبود اكسيژن در اتاق ، موجب خواب آلودگي و يا حداقل موجب افت عملكرد مغز ي دانش آموز مي شود ._دانش آموزان بايستي صبحانه اي كامل ، رژيم غذايي حاوي لبنيات ،بخصوص شير در صورت امكان كشمش و عسل را درتمام فصول سال مخصوصاً فصل امتحانات تجربه نمايند._از مصرف هر گونه داروهای آرام بخش و غیره بدون تجویز پزشک خودداری شود.
۱۵:۱۱
نقش والدين در فصل امتحانات دانش آموزانبه يقين در هر سال تحصيلي ، زمان برگزاري امتحانات ، پرفرازو نشيب ترين ايام براي دانش آموزان ونيز والدين آنان به شمار مي رود و به همين دليل ، اين زمان از حساسيت ويژه اي برخوردار است .فصل امتحان به مثابه فصل برداشت محصول تلاش و فعاليت دانش آموز است اين دوره همواره براي اكثر آنان با بيم و اضطراب فزاینده اي توأم مي گردد .بنابراين شيوه هايي كه اوليا جهت كسب موفقيت فرزندان خود به كارمي برند بسيار مهم است . بي شك اگر پدران و مادران دلسوز و آگاه ، روش هاي درست و مؤثر كاهش اضطراب زمان امتحان و افزايش ميزان موفقيت فرزندان خودرا كانون توجه خويش قرار دهند نتايج حاصل در گستره ي وسيعي از جامعه و كشور عزيز ما ايران به دست خواهد آمد .
وظائف والدين هنگام برگزاري امتحانات :
اوليا درايام برگزاري آزمون ها ، نقش و وظائف ويژه اي به عهده دارند و چنانچه بتوانند وظيفه ي خود را به نحو شايسته و مؤثري به انجام برسانند ، به يقين شاهد موفقيت ، پويايي و رشد بيشتري در پيشرفت تحصيلي فرزندان خويش خواهند بود . در اينجا به چند مورد از آنها اشاره مي كنيم .
1-ايجاد جوي آرام در خانواده :
ضروري است اعضاي خانواده به ويژه پدر و مادر ، ملايمت ، شكيبايي و اصل احترام متقابل را در ارتباط با يكديگر و فرزندانشان رعايت نمايند .
*والدين خصوصاً در زمان امتحانات محبت نسبت به يكديگر را در مقابل فرزندان خود افزايش دهند .
از طرح مسائل و مشكلات اقتصادي و غيره كه موجب هرگونه فشار روحي بر دانش آموزان مي گردد خودداري شود .
* حفظ خونسردي و تلاش در كاهش دادن نگراني هاي مربوط به اين دوره از اهم وظائف اوليا به شمار مي رود .
2- فراهم كردن وسايل و ديگر امكانات آموزشي و كمك آموزشي
منظم نمودن كتب درسي و دفاتر و جزوات آموزشي بر اساس برنامه امتحانات، نظم و آرامش بيشتري به دانش آموزان خواهد داد . بسيار اتفاق افتاده دانش آموز در فرصت پاياني از گم شدن دفاتر و كتب درسي خود شكايت داشته است . بهتراست از قبل از شروع فصل امتحان اين نظم دهي انجام شود . چنانچه امكانات آموزشي و كمك آموزشي مورد نياز دانش آموز است براي آنان فراهم كنيم .
3- تغذيه مناسب :
سفارش متخصصان تغذيه بر آن است كه در اين زمان از تهيه غذاهاي صرفاً پر حجم كه تنها معده را پر مي كند پرهيز شود . و خصوصاً در فصل برگزاري آزمون ها ي مختلف غذاهاي مغذي و مقوي تهيه كنيد .
4- محدوديت در برگزاري ميهماني ها :
مكرر مشاهده شده كه افت تحصيلي و كسب نتايج نامطلوب امتحاني ، ماحصل ديدو بازديدهاي بسيار خانوادگي و عدم استقرار در مكاني واحد است بنابراين برپايي مجالس و محافل خانوادگي در ايام امتحانات يك نوع فرصت سوزي است.
5- فضا سازي :
پدر و مادر و اعضاي خانواده در طول مدت امتحانات بايستي فضا و محيطي شبيه كتابخانه را براي فرزندان خود فراهم نمايند يعني همان گونه كه افراد بسياري در يك كتابخانه در يك زمان مشخص ، بدون هر گونه سرو صدايي مشغول مطالعه هستند ، دانش آموز نيز در فضاي خانه با همان شرايط مطلوب به درس خواندن بپردازد . استفاده بي رويه از تلويزيون و ديگر ابزارهاي ارتباطي فضاي مطالعه را مخدوش مي نمايد . هماهنگي و رعايت حال فرزندان توصيه مي گردد.
6- اعتماد بخشي:
يكي از مطلوبترين روش هاي برخورد فرزندان در ايام امتحانات بالا بردن حس اعتماد به نفس در آنهاست . والدين بايستي با برخوردهاي منطقي و آرامش بخش و ذكر توانمنديهاي فرزند اعتماد را در وي افزايش دهند . زماني كه دانش آموز خود را باور كند به راحتي مي تواند از عهده سخت ترين امتحان با موفقيت برآيد.
7- ايجاد فرصت و تخصيص آن به استراحت :
يكي ديگر از روش هاي مفيد آن است كه دانش آموز در فاصله ي امتحان ها با يكديگر ، حتماً استراحت نمايد ، حتي اگر اين فرصت زماني بسيار كم باشد . خصوصاً در شب امتحان ايجاد فرصت و فراغت براي استراحت دانش آموز باعث مي شود ، مطالبي را كه مطالعه كرده است درست طبقه بندي نمايد و آن ها را از حافظه كوتاه مدت خود به حافظه بلند مدت منتقل نمايد .
8- نظارت بر برنامه ريزي دانش آموز :
وظائف اوليا نظارت بر برنامه ريزي دانش آموز مي باشد .
برنامه اي كه قبلاً با كمك و مشاوره با وي براي طول مدت امتحانات تدوين شده را بايد براي انجامش نظارت كرد .
9- بزرگ نمايي نكردن در مورد امتحانات :
والديني كه عادي ( نه بي تفاوت ) با دانش آموز خود برخورد مي كنند و ضمن گفتگو با وي به او اميد مي بخشند و امتحان را در نظر او عادي جلوه مي دهند ، از حساسيت امتحان مي كاهند و از كاربرد اين روش مطلوب بهره مي گيرند .
به كار بردن هشدارهاي مكرر با سخن خشن مانند مگر نمي داني كه امتحان داري ؟ و ... حساسيت امتحان براي دانش آموز از سوي اوليا بيشتر جلوه مي نمايد و اضطراب او را افزايش داده و موجب فراموشي دروس مي گردد.
وظائف والدين هنگام برگزاري امتحانات :
اوليا درايام برگزاري آزمون ها ، نقش و وظائف ويژه اي به عهده دارند و چنانچه بتوانند وظيفه ي خود را به نحو شايسته و مؤثري به انجام برسانند ، به يقين شاهد موفقيت ، پويايي و رشد بيشتري در پيشرفت تحصيلي فرزندان خويش خواهند بود . در اينجا به چند مورد از آنها اشاره مي كنيم .
1-ايجاد جوي آرام در خانواده :
ضروري است اعضاي خانواده به ويژه پدر و مادر ، ملايمت ، شكيبايي و اصل احترام متقابل را در ارتباط با يكديگر و فرزندانشان رعايت نمايند .
*والدين خصوصاً در زمان امتحانات محبت نسبت به يكديگر را در مقابل فرزندان خود افزايش دهند .
از طرح مسائل و مشكلات اقتصادي و غيره كه موجب هرگونه فشار روحي بر دانش آموزان مي گردد خودداري شود .
* حفظ خونسردي و تلاش در كاهش دادن نگراني هاي مربوط به اين دوره از اهم وظائف اوليا به شمار مي رود .
2- فراهم كردن وسايل و ديگر امكانات آموزشي و كمك آموزشي
منظم نمودن كتب درسي و دفاتر و جزوات آموزشي بر اساس برنامه امتحانات، نظم و آرامش بيشتري به دانش آموزان خواهد داد . بسيار اتفاق افتاده دانش آموز در فرصت پاياني از گم شدن دفاتر و كتب درسي خود شكايت داشته است . بهتراست از قبل از شروع فصل امتحان اين نظم دهي انجام شود . چنانچه امكانات آموزشي و كمك آموزشي مورد نياز دانش آموز است براي آنان فراهم كنيم .
3- تغذيه مناسب :
سفارش متخصصان تغذيه بر آن است كه در اين زمان از تهيه غذاهاي صرفاً پر حجم كه تنها معده را پر مي كند پرهيز شود . و خصوصاً در فصل برگزاري آزمون ها ي مختلف غذاهاي مغذي و مقوي تهيه كنيد .
4- محدوديت در برگزاري ميهماني ها :
مكرر مشاهده شده كه افت تحصيلي و كسب نتايج نامطلوب امتحاني ، ماحصل ديدو بازديدهاي بسيار خانوادگي و عدم استقرار در مكاني واحد است بنابراين برپايي مجالس و محافل خانوادگي در ايام امتحانات يك نوع فرصت سوزي است.
5- فضا سازي :
پدر و مادر و اعضاي خانواده در طول مدت امتحانات بايستي فضا و محيطي شبيه كتابخانه را براي فرزندان خود فراهم نمايند يعني همان گونه كه افراد بسياري در يك كتابخانه در يك زمان مشخص ، بدون هر گونه سرو صدايي مشغول مطالعه هستند ، دانش آموز نيز در فضاي خانه با همان شرايط مطلوب به درس خواندن بپردازد . استفاده بي رويه از تلويزيون و ديگر ابزارهاي ارتباطي فضاي مطالعه را مخدوش مي نمايد . هماهنگي و رعايت حال فرزندان توصيه مي گردد.
6- اعتماد بخشي:
يكي از مطلوبترين روش هاي برخورد فرزندان در ايام امتحانات بالا بردن حس اعتماد به نفس در آنهاست . والدين بايستي با برخوردهاي منطقي و آرامش بخش و ذكر توانمنديهاي فرزند اعتماد را در وي افزايش دهند . زماني كه دانش آموز خود را باور كند به راحتي مي تواند از عهده سخت ترين امتحان با موفقيت برآيد.
7- ايجاد فرصت و تخصيص آن به استراحت :
يكي ديگر از روش هاي مفيد آن است كه دانش آموز در فاصله ي امتحان ها با يكديگر ، حتماً استراحت نمايد ، حتي اگر اين فرصت زماني بسيار كم باشد . خصوصاً در شب امتحان ايجاد فرصت و فراغت براي استراحت دانش آموز باعث مي شود ، مطالبي را كه مطالعه كرده است درست طبقه بندي نمايد و آن ها را از حافظه كوتاه مدت خود به حافظه بلند مدت منتقل نمايد .
8- نظارت بر برنامه ريزي دانش آموز :
وظائف اوليا نظارت بر برنامه ريزي دانش آموز مي باشد .
برنامه اي كه قبلاً با كمك و مشاوره با وي براي طول مدت امتحانات تدوين شده را بايد براي انجامش نظارت كرد .
9- بزرگ نمايي نكردن در مورد امتحانات :
والديني كه عادي ( نه بي تفاوت ) با دانش آموز خود برخورد مي كنند و ضمن گفتگو با وي به او اميد مي بخشند و امتحان را در نظر او عادي جلوه مي دهند ، از حساسيت امتحان مي كاهند و از كاربرد اين روش مطلوب بهره مي گيرند .
به كار بردن هشدارهاي مكرر با سخن خشن مانند مگر نمي داني كه امتحان داري ؟ و ... حساسيت امتحان براي دانش آموز از سوي اوليا بيشتر جلوه مي نمايد و اضطراب او را افزايش داده و موجب فراموشي دروس مي گردد.
۱۵:۱۳