۲۱:۵۹
نظر اسلام درباره حضور زنان در جامعه و اختلاط زن و مرد
اسلام با اختلاط مخالف است نه با شرکت زن در مجامع ولو با حفظ حریم. اسلام میگوید: نه حبس و نه اختلاط بلکه حریم. سنت جاری مسلمین از زمان رسول خدا(ص) همین بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمیشدهاند ولی همواره اصل «حریم» رعایت شده است (استاد مطهری، مسئله حجاب، ص۲۱۴)
راستی اگر کسی بیماردل نباشد تصدیق میکند که راه اسلام راه معتدل و متعادلی است. اسلام در عین اینکه نهایت مراقبت را برای پاکی روابط جنسی به عمل آورده است هیچ گونه مانعی برای بروز استعدادهای انسانی زن به وجود نیاورده است بلکه کاری کرده است که اگر این برنامه دور از هر افراط و تفریطی اجرا شود، هم روحیهها سالم میماند و هم روابط خانوادهها صمیمیتر و جدیتر میگردد و هم محیط اجتماع برای فعالیت صحیح مرد و زن آمادهتر میشود. (همان، ص۲۱۵-۲۱۴)
️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، تلگرام، ایتا و سروشble.ir/motahari_irt.me/motahari_ireitaa.com/motahari_irsapp.ir/motahari_ir
اسلام با اختلاط مخالف است نه با شرکت زن در مجامع ولو با حفظ حریم. اسلام میگوید: نه حبس و نه اختلاط بلکه حریم. سنت جاری مسلمین از زمان رسول خدا(ص) همین بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمیشدهاند ولی همواره اصل «حریم» رعایت شده است (استاد مطهری، مسئله حجاب، ص۲۱۴)
راستی اگر کسی بیماردل نباشد تصدیق میکند که راه اسلام راه معتدل و متعادلی است. اسلام در عین اینکه نهایت مراقبت را برای پاکی روابط جنسی به عمل آورده است هیچ گونه مانعی برای بروز استعدادهای انسانی زن به وجود نیاورده است بلکه کاری کرده است که اگر این برنامه دور از هر افراط و تفریطی اجرا شود، هم روحیهها سالم میماند و هم روابط خانوادهها صمیمیتر و جدیتر میگردد و هم محیط اجتماع برای فعالیت صحیح مرد و زن آمادهتر میشود. (همان، ص۲۱۵-۲۱۴)
️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، تلگرام، ایتا و سروشble.ir/motahari_irt.me/motahari_ireitaa.com/motahari_irsapp.ir/motahari_ir
۶:۵۶
🟢 توصیه استاد مطهری به روحانیون:«آقا شیخ ترمز» نباشید؛ هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن اسمش هدایت نیست
امروز دنیا میدان مسابقه علم و صنعت شده است. حالا که چنین مسابقهای در دنیا هست باید کوشش کرد و جامعه را به حرکت آورد که در این مسابقه عقب نماند. علیهذا نشستن و هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن، این کار را نکن، آن کار را نکن، اسمش هدایت نیست.
یک روز در مدرسه مروی با چند نفر از آقایان طلاب همین مطلب را میگفتم: آقایان! معنی هادی قوم بودن این نیست که ما تنها حالت منع و توقف به خود گرفتهایم؛ به هر کاری که میرسیم میگوییم این را نکن، آن را نکن، و مردم را گرفتار کردهایم، یک جا هم باید مردم را تشویق کرد و به حرکت آورد.
همین مثال اتومبیل را ذکر کردم و گفتم که ما باید مثل راننده اتومبیل باشیم، یک جا به اتومبیل گاز بدهیم، یک جا فرمان را بپیچیم، یک جا ترمز کنیم، یک جا مثلًا چراغ بدهیم؛ هر موقعیتی اقتضایی دارد. بعد شوخی کردم و گفتم: ما که نباید همیشه «آقا شیخ ترمز» باشیم، همه جا ترمز بکنیم. تنها ترمز کردن کافی نیست، یک جا هم باید «آقا شیخ فرمان» باشیم، یک جا «آقا شیخ موتور» باشیم.
یکی از طلاب گفت: ما هیچ کدام نیستیم، ما «آقا شیخ دنده عقب» هستیم!
استاد مطهری، ده گفتار، ۲۶۸- ۲۶۹ (با اندک تلخیص)
️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، تلگرام، ایتا و سروشble.ir/motahari_irt.me/motahari_ireitaa.com/motahari_irsapp.ir/motahari_ir
امروز دنیا میدان مسابقه علم و صنعت شده است. حالا که چنین مسابقهای در دنیا هست باید کوشش کرد و جامعه را به حرکت آورد که در این مسابقه عقب نماند. علیهذا نشستن و هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن، این کار را نکن، آن کار را نکن، اسمش هدایت نیست.
یک روز در مدرسه مروی با چند نفر از آقایان طلاب همین مطلب را میگفتم: آقایان! معنی هادی قوم بودن این نیست که ما تنها حالت منع و توقف به خود گرفتهایم؛ به هر کاری که میرسیم میگوییم این را نکن، آن را نکن، و مردم را گرفتار کردهایم، یک جا هم باید مردم را تشویق کرد و به حرکت آورد.
همین مثال اتومبیل را ذکر کردم و گفتم که ما باید مثل راننده اتومبیل باشیم، یک جا به اتومبیل گاز بدهیم، یک جا فرمان را بپیچیم، یک جا ترمز کنیم، یک جا مثلًا چراغ بدهیم؛ هر موقعیتی اقتضایی دارد. بعد شوخی کردم و گفتم: ما که نباید همیشه «آقا شیخ ترمز» باشیم، همه جا ترمز بکنیم. تنها ترمز کردن کافی نیست، یک جا هم باید «آقا شیخ فرمان» باشیم، یک جا «آقا شیخ موتور» باشیم.
یکی از طلاب گفت: ما هیچ کدام نیستیم، ما «آقا شیخ دنده عقب» هستیم!
استاد مطهری، ده گفتار، ۲۶۸- ۲۶۹ (با اندک تلخیص)
️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، تلگرام، ایتا و سروشble.ir/motahari_irt.me/motahari_ireitaa.com/motahari_irsapp.ir/motahari_ir
۱۸:۳۱
۱۹:۲۷
مادر امام حسن عسکری(ع)، زنی باعظمت و باجلالت در شیعه که کمتر درباره ایشان شنیدهایم
وجود مقدس امام عسکری(ع) مادری دارد به نام «حُدَیث» که به لقب «جدّه» معروف است. چون جدّه حضرت حجّت(عج) بودند ایشان را «جدّه» میگفتهاند. ولی تنها جدّه بودن سبب شهرتش نشد، مقام و عظمتی دارد، جلال و شخصیتی دارد که نوشتهاند (مرحوم محدّث قمی(ره) هم در الانوار البهیه مینویسد) بعد از امام عسکری(ع) «مفزع الشیعه» بود یعنی ملجأ شیعه این زن بزرگوار بود. اینقدر زن باجلالت و باکمالی بوده است که شیعه هر مشکلی برایش پیش میآمد به این زن عرضه میداشت.
مردی میگوید به خدمت عمّه امام عسکری(ع)، حکیمه خاتون دختر امام جواد(ع) رفتم، با ایشان صحبت کردم راجع به عقاید و اعتقادات مسئله امامت و غیره. ایشان عقاید خود را گفت تا رسید به امام عسکری(ع). بعد گفت فعلا امام من فرزند اوست که الآن مستور و مخفی است. گفتم حال که ایشان مخفی هستند اگر ما مشکلی داشته باشیم به چه کسی رجوع کنیم؟ گفت به جدّه رجوع کنید. گفتم: عجب! آقا از دنیا رفت و به یک زن وصیت کرد؟! فرمود: امام عسکری(ع) همان کار را کرد که حسین بن علی(ع) کرد.
حضرت امام حسین(ع) وصی واقعیاش و وصی او در باطن علی بن الحسین(ع) بود ولی مگر بسیاری از وصایای خودش را در ظاهر به خواهرش زینب(س) نکرد؟ عین این کار را حسن بن علی العسکری(ع) کرد. وصی او در باطن این فرزندی است که مخفی است ولی در ظاهر که نمیشد بگوید وصی من اوست. در ظاهر وصی خودش را این زن باجلالت قرار داده است.
استاد مطهری، سیری در سیرۀ ائمۀ اطهار، ص۲۱۹-۲۱۸(با تلخیص)
️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، سروش، ایتا و تلگرامble.ir/motahari_irsapp.ir/motahari_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_ir
وجود مقدس امام عسکری(ع) مادری دارد به نام «حُدَیث» که به لقب «جدّه» معروف است. چون جدّه حضرت حجّت(عج) بودند ایشان را «جدّه» میگفتهاند. ولی تنها جدّه بودن سبب شهرتش نشد، مقام و عظمتی دارد، جلال و شخصیتی دارد که نوشتهاند (مرحوم محدّث قمی(ره) هم در الانوار البهیه مینویسد) بعد از امام عسکری(ع) «مفزع الشیعه» بود یعنی ملجأ شیعه این زن بزرگوار بود. اینقدر زن باجلالت و باکمالی بوده است که شیعه هر مشکلی برایش پیش میآمد به این زن عرضه میداشت.
مردی میگوید به خدمت عمّه امام عسکری(ع)، حکیمه خاتون دختر امام جواد(ع) رفتم، با ایشان صحبت کردم راجع به عقاید و اعتقادات مسئله امامت و غیره. ایشان عقاید خود را گفت تا رسید به امام عسکری(ع). بعد گفت فعلا امام من فرزند اوست که الآن مستور و مخفی است. گفتم حال که ایشان مخفی هستند اگر ما مشکلی داشته باشیم به چه کسی رجوع کنیم؟ گفت به جدّه رجوع کنید. گفتم: عجب! آقا از دنیا رفت و به یک زن وصیت کرد؟! فرمود: امام عسکری(ع) همان کار را کرد که حسین بن علی(ع) کرد.
حضرت امام حسین(ع) وصی واقعیاش و وصی او در باطن علی بن الحسین(ع) بود ولی مگر بسیاری از وصایای خودش را در ظاهر به خواهرش زینب(س) نکرد؟ عین این کار را حسن بن علی العسکری(ع) کرد. وصی او در باطن این فرزندی است که مخفی است ولی در ظاهر که نمیشد بگوید وصی من اوست. در ظاهر وصی خودش را این زن باجلالت قرار داده است.
استاد مطهری، سیری در سیرۀ ائمۀ اطهار، ص۲۱۹-۲۱۸(با تلخیص)
️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، سروش، ایتا و تلگرامble.ir/motahari_irsapp.ir/motahari_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_ir
۱۹:۲۹
۱۷:۵۶
🟢 برخورد خشن راننده اتوبوس با شهید مطهری به خاطر لباس روحانیت
در ایامی که در قم بودیم، تازه این شرکتهای مسافربری راه افتاده بود. به قصد مشهد سوار شدم. بعد از مدتی احساس کردم راننده اتوبوس نسبت به شخص من که معمّم هستم، یک حالت بغض و نفرتی دارد. نه من او را میشناختم و نه او مرا میشناخت. در ورامین که توقف کرد، وقتی خواستم از او بپرسم که چقدر توقف میکنید، با یک خشونتی مرا رد کرد که دیگر تا مشهد جرأت نکنم یک کلمه با او حرف بزنم!
پیش خودم توجیهی کردم، گفتم لابد مسلمان نیست، مادّی است، یهودی است. آن طرف سمنان که رسیدیم، من وقتی رفتم وضو بگیرم تا نماز بخوانم، همین راننده را دیدم که دارد پاهایش را می شوید. مراقب او بودم، دیدم بعد وضو گرفت و نماز خواند. حیرت کردم: این که مسلمان و نمازخوان است! ولی رابطه اش با من همان بود که بود.
شب شد. پشت سر من دو تا دانشجوی تربتی بودند. آنها هم میخواستند ایام تعطیلات بروند خراسان (تربت). او برعکس، هرچه که نسبت به من اظهار تنفر و خشونت داشت، نسبت به آنها مهربانی میکرد. شب از یکی از آنها خواهش کرد که بیاید کنارش با هم صحبت کنند تا خوابش نبرد. او هم رفت. دیدم این راننده دارد سرگذشت خودش را برای آن دانشجو میگوید. من هم به دقت گوش میکردم که بشنوم.
اولًا از مردم مشهد گفت که از آنهایشان که با آخوندها ارتباط دارند بدم میآید. گفت: خلاصه این را بدان که در میان همه فامیل من، تنها کسی که راننده است منم. باقی دیگر، دکتر و مهندس و تاجر و افسر هستند.
من سرگذشتی دارم. پدر من آدم مسلمان و بسیار متدینی بود. من بچه بودم، مرا به دبستان فرستاد. پیشنماز محلّه از این مطلب خبردار شد، آمد پیش پدرم گفت: تو بچهات را به مدرسه فرستادهای؟! ای وای! مگر نمیدانی که اگر بچهات به مدرسه برود لامذهب میشود؟ پدر من هم از بس آدم عوامی بود، این حرف را باور کرد و دیگر نگذاشت دنبال درس بروم. یک روز بعد از اینکه زن و بچه پیدا کردم فهمیدم که اصلًا من سواد ندارم.
معمّا برای من حل شد که این آدم، بیچاره خودش مسلمان است ولی خودش را بدبختِ صنفِ من میداند، می گوید: این عمامه به سرها هستند که ما را بدبخت کردند.
این یک جور نهی از منکر است، یعنی رماندن، بدبخت کردن مردم و دشمن ساختن مردم با دین و روحانیت. بعد من پیش خود گفتم: خدا پدرش را بیامرزد که فقط با آخوندها دشمن است، با اسلام دشمن نشد؛ باز نمازش را میخواند، روزه اش را میگیرد، به زیارت امام رضا(ع) میرود.
حماسه حسینی، ج۱، ص۸-۲۳۶(با اندک تلخیص)
️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، سروش، ایتا و تلگرامble.ir/motahari_irsapp.ir/motahari_irri_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_ir
در ایامی که در قم بودیم، تازه این شرکتهای مسافربری راه افتاده بود. به قصد مشهد سوار شدم. بعد از مدتی احساس کردم راننده اتوبوس نسبت به شخص من که معمّم هستم، یک حالت بغض و نفرتی دارد. نه من او را میشناختم و نه او مرا میشناخت. در ورامین که توقف کرد، وقتی خواستم از او بپرسم که چقدر توقف میکنید، با یک خشونتی مرا رد کرد که دیگر تا مشهد جرأت نکنم یک کلمه با او حرف بزنم!
پیش خودم توجیهی کردم، گفتم لابد مسلمان نیست، مادّی است، یهودی است. آن طرف سمنان که رسیدیم، من وقتی رفتم وضو بگیرم تا نماز بخوانم، همین راننده را دیدم که دارد پاهایش را می شوید. مراقب او بودم، دیدم بعد وضو گرفت و نماز خواند. حیرت کردم: این که مسلمان و نمازخوان است! ولی رابطه اش با من همان بود که بود.
شب شد. پشت سر من دو تا دانشجوی تربتی بودند. آنها هم میخواستند ایام تعطیلات بروند خراسان (تربت). او برعکس، هرچه که نسبت به من اظهار تنفر و خشونت داشت، نسبت به آنها مهربانی میکرد. شب از یکی از آنها خواهش کرد که بیاید کنارش با هم صحبت کنند تا خوابش نبرد. او هم رفت. دیدم این راننده دارد سرگذشت خودش را برای آن دانشجو میگوید. من هم به دقت گوش میکردم که بشنوم.
اولًا از مردم مشهد گفت که از آنهایشان که با آخوندها ارتباط دارند بدم میآید. گفت: خلاصه این را بدان که در میان همه فامیل من، تنها کسی که راننده است منم. باقی دیگر، دکتر و مهندس و تاجر و افسر هستند.
من سرگذشتی دارم. پدر من آدم مسلمان و بسیار متدینی بود. من بچه بودم، مرا به دبستان فرستاد. پیشنماز محلّه از این مطلب خبردار شد، آمد پیش پدرم گفت: تو بچهات را به مدرسه فرستادهای؟! ای وای! مگر نمیدانی که اگر بچهات به مدرسه برود لامذهب میشود؟ پدر من هم از بس آدم عوامی بود، این حرف را باور کرد و دیگر نگذاشت دنبال درس بروم. یک روز بعد از اینکه زن و بچه پیدا کردم فهمیدم که اصلًا من سواد ندارم.
معمّا برای من حل شد که این آدم، بیچاره خودش مسلمان است ولی خودش را بدبختِ صنفِ من میداند، می گوید: این عمامه به سرها هستند که ما را بدبخت کردند.
این یک جور نهی از منکر است، یعنی رماندن، بدبخت کردن مردم و دشمن ساختن مردم با دین و روحانیت. بعد من پیش خود گفتم: خدا پدرش را بیامرزد که فقط با آخوندها دشمن است، با اسلام دشمن نشد؛ باز نمازش را میخواند، روزه اش را میگیرد، به زیارت امام رضا(ع) میرود.
حماسه حسینی، ج۱، ص۸-۲۳۶(با اندک تلخیص)
️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، سروش، ایتا و تلگرامble.ir/motahari_irsapp.ir/motahari_irri_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_ir
۲۰:۳۵
۶:۴۵
🟢 شهید مطهری: من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین عمامه و عباست
یادم هست در حدود هشت سال پیش در دانشگاه شیراز از من برای سخنرانی دعوت کرده بودند (انجمن اسلامی آنجا دعوت کرده بود). در آنجا استادها و حتی رئیس دانشگاه، همه بودند.
یکی از استادهای آنجا - که قبلًا طلبه بود و بعد رفت آمریکا تحصیل کرد و دکتر شد و آمد و واقعاً مرد فاضلی هم هست - مأمور شده بود که مرا معرفی کند. آمد پشت تریبون ایستاد. یک مقدار معرفی کرد: من فلانی را میشناسم، حوزه قم چنین، حوزه قم چنان و... بعد در آخر سخنانش این جمله را گفت: «من این جمله را با کمال جرأت میگویم: اگر برای دیگران لباس روحانیت افتخار است، فلانی افتخار لباس روحانیت است».
از این حرف آتش گرفتم. ایستاده سخنرانی میکردم، عبایم را هم قبلًا تا میکردم و روی تریبون میگذاشتم. مقداری حرف زدم، رو کردم به آن شخص، گفتم:
آقای فلان! این چه حرفی بود که از دهانت بیرون آمد؟! تو اصلًا میفهمی چه داری میگویی؟! من چه کسی هستم که تو میگویی فلانی افتخار این لباس است؟ با اینکه من آن وقت دانشگاهی هم بودم و به اصطلاح ذوحیاتین بودم، گفتم: آقا! من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین عمامه و عباست. من کیام که افتخار باشم؟! این تعارفهای پوچ چیست که به همدیگر میکنیم؟!
ابوذر غفاری را باید گفت افتخار اسلام است؛ این اسلام است که ابوذر پرورش داده است. عمّار یاسر افتخار اسلام است؛ اسلام است که عمّار یاسر پرورش داده است. بوعلی سینا افتخار اسلام است؛ اسلام است که نبوغ بوعلی سینا را شکفت. خواجه نصیرالدین افتخار اسلام است، صدرالمتألّهین شیرازی افتخار اسلام است، شیخ مرتضی انصاری افتخار اسلام است، میرداماد افتخار اسلام است، شیخ بهایی افتخار اسلام است. اسلام، افتخار البته دارد؛ یعنی فرزندانی تربیت کرده که دنیا روی آنها حساب میکند و باید هم حساب کند، چرا که اینها در فرهنگ دنیا نقش مؤثر دارند. دنیا نمیتواند قسمتی از کره ماه را اختصاص به خواجه نصیرالدین ندهد و نام او را روی قسمتی از کره ماه نگذارد، برای اینکه او در بعضی کشفیات کره ماه دخیل است. او را میشود گفت افتخار اسلام.
ماها کی هستیم؟! ما چه ارزشی داریم؟ ما را اگر اسلام بپذیرد که اسلام افتخار ما باشد، اسلام اگر بپذیرد که به صورت مدالی بر سینه ما باشد، ما خیلی هم ممنون هستیم. ما شدیم مدالی به سینه اسلام؟! ماها ننگ عالم اسلام هستیم، اکثریت ما مسلمانها ننگ عالم اسلام هستیم. پس تعارفها را کنار بگذاریم؛ آنها تعارف است.
استاد مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۱۴۱
️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، سروش، ایتا و تلگرامble.ir/motahari_irsapp.ir/motahari_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_ir
یادم هست در حدود هشت سال پیش در دانشگاه شیراز از من برای سخنرانی دعوت کرده بودند (انجمن اسلامی آنجا دعوت کرده بود). در آنجا استادها و حتی رئیس دانشگاه، همه بودند.
یکی از استادهای آنجا - که قبلًا طلبه بود و بعد رفت آمریکا تحصیل کرد و دکتر شد و آمد و واقعاً مرد فاضلی هم هست - مأمور شده بود که مرا معرفی کند. آمد پشت تریبون ایستاد. یک مقدار معرفی کرد: من فلانی را میشناسم، حوزه قم چنین، حوزه قم چنان و... بعد در آخر سخنانش این جمله را گفت: «من این جمله را با کمال جرأت میگویم: اگر برای دیگران لباس روحانیت افتخار است، فلانی افتخار لباس روحانیت است».
از این حرف آتش گرفتم. ایستاده سخنرانی میکردم، عبایم را هم قبلًا تا میکردم و روی تریبون میگذاشتم. مقداری حرف زدم، رو کردم به آن شخص، گفتم:
آقای فلان! این چه حرفی بود که از دهانت بیرون آمد؟! تو اصلًا میفهمی چه داری میگویی؟! من چه کسی هستم که تو میگویی فلانی افتخار این لباس است؟ با اینکه من آن وقت دانشگاهی هم بودم و به اصطلاح ذوحیاتین بودم، گفتم: آقا! من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین عمامه و عباست. من کیام که افتخار باشم؟! این تعارفهای پوچ چیست که به همدیگر میکنیم؟!
ابوذر غفاری را باید گفت افتخار اسلام است؛ این اسلام است که ابوذر پرورش داده است. عمّار یاسر افتخار اسلام است؛ اسلام است که عمّار یاسر پرورش داده است. بوعلی سینا افتخار اسلام است؛ اسلام است که نبوغ بوعلی سینا را شکفت. خواجه نصیرالدین افتخار اسلام است، صدرالمتألّهین شیرازی افتخار اسلام است، شیخ مرتضی انصاری افتخار اسلام است، میرداماد افتخار اسلام است، شیخ بهایی افتخار اسلام است. اسلام، افتخار البته دارد؛ یعنی فرزندانی تربیت کرده که دنیا روی آنها حساب میکند و باید هم حساب کند، چرا که اینها در فرهنگ دنیا نقش مؤثر دارند. دنیا نمیتواند قسمتی از کره ماه را اختصاص به خواجه نصیرالدین ندهد و نام او را روی قسمتی از کره ماه نگذارد، برای اینکه او در بعضی کشفیات کره ماه دخیل است. او را میشود گفت افتخار اسلام.
ماها کی هستیم؟! ما چه ارزشی داریم؟ ما را اگر اسلام بپذیرد که اسلام افتخار ما باشد، اسلام اگر بپذیرد که به صورت مدالی بر سینه ما باشد، ما خیلی هم ممنون هستیم. ما شدیم مدالی به سینه اسلام؟! ماها ننگ عالم اسلام هستیم، اکثریت ما مسلمانها ننگ عالم اسلام هستیم. پس تعارفها را کنار بگذاریم؛ آنها تعارف است.
استاد مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۱۴۱
️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، سروش، ایتا و تلگرامble.ir/motahari_irsapp.ir/motahari_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_ir
۱۹:۱۸
۱۹:۵۰
🟢 عفاف اختصاص به زن ندارد
«عفاف» به تعبیر فارسى یعنی پاکدامنى. البته کلمه پاکدامنى قدرى محدودتر از کلمه عفاف است. عفاف شامل پاک دیدن، پاک شنیدن، پاک گفتن، پاک لمس کردن مىشود؛ یعنى عفاف شامل عفت بصرى، عفت سمعى، عفت بدنى و لمسى، عفت دامنى میشود. عفت اختصاص به زن ندارد، هم در مرد و هم در زن مطرح است.
یک زن عفیف به چه زنى گفته مىشود؟ زنى که التذاذات جنسى او - چه به شکل نگاه، چه به شکل نشان دادن خود یا شنیدن صداى غیر یا شنواندن صداى خود، چه به شکل لمس بدن غیر یا لمس بدن او توسط مردى و یا در شکل آمیزش جنسى - محدود به همسر مشروع او باشد.
مرد عفیف هم عیناً همین طور است؛ تمام التذاذات جنسیاش در محدوده همسر قانونى و شرعى اوست و از حدود همسر قانونى و شرعى خود یک سر سوزن تجاوز نمىکند. این را عفاف و عفت میگوييم.
استاد مطهری، خانواده و اخلاق جنسی، ص۶۷-۶۶
️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، ایتا، تلگرام و سروشble.ir/motahari_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_irsapp.ir/motahari_ir
«عفاف» به تعبیر فارسى یعنی پاکدامنى. البته کلمه پاکدامنى قدرى محدودتر از کلمه عفاف است. عفاف شامل پاک دیدن، پاک شنیدن، پاک گفتن، پاک لمس کردن مىشود؛ یعنى عفاف شامل عفت بصرى، عفت سمعى، عفت بدنى و لمسى، عفت دامنى میشود. عفت اختصاص به زن ندارد، هم در مرد و هم در زن مطرح است.
یک زن عفیف به چه زنى گفته مىشود؟ زنى که التذاذات جنسى او - چه به شکل نگاه، چه به شکل نشان دادن خود یا شنیدن صداى غیر یا شنواندن صداى خود، چه به شکل لمس بدن غیر یا لمس بدن او توسط مردى و یا در شکل آمیزش جنسى - محدود به همسر مشروع او باشد.
مرد عفیف هم عیناً همین طور است؛ تمام التذاذات جنسیاش در محدوده همسر قانونى و شرعى اوست و از حدود همسر قانونى و شرعى خود یک سر سوزن تجاوز نمىکند. این را عفاف و عفت میگوييم.
استاد مطهری، خانواده و اخلاق جنسی، ص۶۷-۶۶
️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، ایتا، تلگرام و سروشble.ir/motahari_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_irsapp.ir/motahari_ir
۱۹:۵۲
۱۸:۱۸
زینب سلامالله علیها نمونه عالی حماسه و شجاعت
سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) مبارک باد!
از نظر قوّت و قدرت قلب و حماسه داشتن روح و نترسیدن از کشته شدن، حضرت زینب(س) یک نمونه بسیار عالی اسلامی است و در تاریخ اسلام داستان او به عنوان یک نمونه کامل همیشه نقل شده است.
آن چیزی که برای زن گفتهاند که نسبت به آن عملش جبانانه و محتاطانه باشد، در مورد ترس از جان یا ترس از مال و ثروت نیست، بلکه در مورد ترس از عفاف است. آدم شجاع نمیترسد، میگوید میروم حداکثر کشته میشوم، کشته هم شدم با افتخار است. زن در مورد کشته شدن همین جور باید باشد.
ولی در موردی که عفتش در مقام خطر است یعنی خطرِ این است که عفتش لکهدار بشود، جای شجاعت نیست، چون شجاعت یعنی فداکاری. [ نباید بگوید] میروم، بگذار عفتم از بین برود. نه، عفت یک امر شخصی نیست که به تو بگویند از آن بگذر تا از یک «خودی» گذشته باشی، عفت یک امری است که تو امانتدار آن هستی.
مثل این است که فردی که امین یک شیء گرانبهایی است و وظیفهاش این است که آن شیء گرانبها را به مقصد برساند، در بین راه شجاعتش گل بکند؛ به جای اینکه همه کوشش او صرف این باشد که شیء گرانبها را به مقصد برساند آن را در معرض خطر قرار بدهد.
استاد مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۱۶
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، ایتا، تلگرام و سروشble.ir/motahari_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_irsapp.ir/motahari_ir
سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) مبارک باد!
از نظر قوّت و قدرت قلب و حماسه داشتن روح و نترسیدن از کشته شدن، حضرت زینب(س) یک نمونه بسیار عالی اسلامی است و در تاریخ اسلام داستان او به عنوان یک نمونه کامل همیشه نقل شده است.
آن چیزی که برای زن گفتهاند که نسبت به آن عملش جبانانه و محتاطانه باشد، در مورد ترس از جان یا ترس از مال و ثروت نیست، بلکه در مورد ترس از عفاف است. آدم شجاع نمیترسد، میگوید میروم حداکثر کشته میشوم، کشته هم شدم با افتخار است. زن در مورد کشته شدن همین جور باید باشد.
ولی در موردی که عفتش در مقام خطر است یعنی خطرِ این است که عفتش لکهدار بشود، جای شجاعت نیست، چون شجاعت یعنی فداکاری. [ نباید بگوید] میروم، بگذار عفتم از بین برود. نه، عفت یک امر شخصی نیست که به تو بگویند از آن بگذر تا از یک «خودی» گذشته باشی، عفت یک امری است که تو امانتدار آن هستی.
مثل این است که فردی که امین یک شیء گرانبهایی است و وظیفهاش این است که آن شیء گرانبها را به مقصد برساند، در بین راه شجاعتش گل بکند؛ به جای اینکه همه کوشش او صرف این باشد که شیء گرانبها را به مقصد برساند آن را در معرض خطر قرار بدهد.
استاد مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۱۶
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، ایتا، تلگرام و سروشble.ir/motahari_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_irsapp.ir/motahari_ir
۱۸:۴۲
🟢 پاسخ پرسشی مشهور در باب علم غیب پیامبران
حقیقت این است که اگر کسی توحید را درک کرده باشد این حقیقت را به خوبی دریافت میکند که هیچ موجودی در ذات خودش چیز نیست مگر اینکه خدا او را چیز کرده باشد، چیز بودنش از خداست.
ولی تفاوت این است که پیغمبران این حقیقت را درباره خودشان و درباره همه اشیاء درک کردهاند و چون چنین است، همین درک کردن و خود را اینگونه دیدن سبب میشود که فیض الهی بر وجود آنها جاری بشود، آنگاه ما خیال میکنیم که آنها استقلال دارند.
آنها خودشان بهتر میدانند که باز هم هرچه دارند از ناحیه خداست. این است که در یک جا مردم به او میگویند: آیا تو از غیب خبر داری؟ میگوید: ابداً، یک کلمه نمیدانم. در یک جای دیگر میگوید: آیا میخواهید من خبر بدهم که چه در کجاست و چه در کجا؟ این چگونه میشود؟
میگوید اگر تو خیال میکنی من یک موجود مرموزی هستم که از پیش خود چیزی را میدانم، هیچ چیز را نمیدانم، از کوچکترین غیبها هم خبر ندارم ولی اگر مرا از آن نظر در نظر میگیری که خدای متعال به من چه آگاهیای داده است که آنچه دارم دادههای اوست، بله [چیزهایی غیبی میدانم.]
استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج۹، ص۲۳۳
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، تلگرام، ایتا و سروشble.ir/motahari_irt.me/motahari_ireitaa.com/motahari_irsapp.ir/motahari_ir
حقیقت این است که اگر کسی توحید را درک کرده باشد این حقیقت را به خوبی دریافت میکند که هیچ موجودی در ذات خودش چیز نیست مگر اینکه خدا او را چیز کرده باشد، چیز بودنش از خداست.
ولی تفاوت این است که پیغمبران این حقیقت را درباره خودشان و درباره همه اشیاء درک کردهاند و چون چنین است، همین درک کردن و خود را اینگونه دیدن سبب میشود که فیض الهی بر وجود آنها جاری بشود، آنگاه ما خیال میکنیم که آنها استقلال دارند.
آنها خودشان بهتر میدانند که باز هم هرچه دارند از ناحیه خداست. این است که در یک جا مردم به او میگویند: آیا تو از غیب خبر داری؟ میگوید: ابداً، یک کلمه نمیدانم. در یک جای دیگر میگوید: آیا میخواهید من خبر بدهم که چه در کجاست و چه در کجا؟ این چگونه میشود؟
میگوید اگر تو خیال میکنی من یک موجود مرموزی هستم که از پیش خود چیزی را میدانم، هیچ چیز را نمیدانم، از کوچکترین غیبها هم خبر ندارم ولی اگر مرا از آن نظر در نظر میگیری که خدای متعال به من چه آگاهیای داده است که آنچه دارم دادههای اوست، بله [چیزهایی غیبی میدانم.]
استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج۹، ص۲۳۳
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، تلگرام، ایتا و سروشble.ir/motahari_irt.me/motahari_ireitaa.com/motahari_irsapp.ir/motahari_ir
۱۰:۵۸
کسانی که به قول خودشان خیلی «زرنگ» هستند نمیدانند که ...
بسیاری از مردم دچار این اشتباه هستند که نفاق و دورویی و مکر و خدعه را یک امتیاز برای خود میشمارند و به آن نام «زرنگی» میدهند. صداقت و صراحت و یکرویی را از کمشعوری میشمارند، گمان میکنند که با مکر و خدعه و نفاق بهتر میتوان با عوامل حیات هماهنگی کرد و پیش رفت. غافل از اینکه طبع عالم بر درستی و صداقت است. آن کس که با خدا مکر کند خداوند فوق همه مکرکنندگان است.
قرآن کریم همواره از راستی و صداقت و صراحت دم میزند و با ندای بلند میفرماید که مکر و نیرنگ و نفاق -با همه پیشرفتهای موقت- محکوم به شکست خوردن است؛ روزگار٬ بساط نیرنگ و دورویی را درهم میپیچد و شیشه نفاق را میشکند. اساس عالم بر حقیقت است نه بر مَجاز، و نمیتوان نظام راستین جهان را به بازی گرفت.
استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۱، ص۲۵۲
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، سروش، ایتا و تلگرامble.ir/motahari_irsapp.ir/motahari_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_ir
بسیاری از مردم دچار این اشتباه هستند که نفاق و دورویی و مکر و خدعه را یک امتیاز برای خود میشمارند و به آن نام «زرنگی» میدهند. صداقت و صراحت و یکرویی را از کمشعوری میشمارند، گمان میکنند که با مکر و خدعه و نفاق بهتر میتوان با عوامل حیات هماهنگی کرد و پیش رفت. غافل از اینکه طبع عالم بر درستی و صداقت است. آن کس که با خدا مکر کند خداوند فوق همه مکرکنندگان است.
قرآن کریم همواره از راستی و صداقت و صراحت دم میزند و با ندای بلند میفرماید که مکر و نیرنگ و نفاق -با همه پیشرفتهای موقت- محکوم به شکست خوردن است؛ روزگار٬ بساط نیرنگ و دورویی را درهم میپیچد و شیشه نفاق را میشکند. اساس عالم بر حقیقت است نه بر مَجاز، و نمیتوان نظام راستین جهان را به بازی گرفت.
استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۱، ص۲۵۲
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، سروش، ایتا و تلگرامble.ir/motahari_irsapp.ir/motahari_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_ir
۱۴:۰۹
۱۸:۵۲
۱۳:۳۶
۱۸:۵۲
🟢 مقام حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها
در تاریخ اسلام زنان قدّیسه و عالیقدر فراوانند. کمتر مردی است به پایه خدیجه(س) برسد، و هیچ مردی جز پیغمبر(ص) و علی(ع) به پایه حضرت زهرا(س) نمیرسد.
حضرت زهرا(س) بر فرزندان خود که امامند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیاء(ص) برتری دارد.
شهید آیتالله مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص۱۱۹
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، سروش، ایتا و تلگرامble.ir/motahari_irsapp.ir/motahari_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_ir
در تاریخ اسلام زنان قدّیسه و عالیقدر فراوانند. کمتر مردی است به پایه خدیجه(س) برسد، و هیچ مردی جز پیغمبر(ص) و علی(ع) به پایه حضرت زهرا(س) نمیرسد.
حضرت زهرا(س) بر فرزندان خود که امامند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیاء(ص) برتری دارد.
شهید آیتالله مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص۱۱۹
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، سروش، ایتا و تلگرامble.ir/motahari_irsapp.ir/motahari_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_ir
۵:۲۷
️ چرا دو فاطمیه داریم؟
️ راجع به اینکه وفات حضرت صدّیقه طاهره چه روزی بوده میان علما اختلاف است. در نقلهایی که آمده است، ۷۵ روز و ۹۵ روز بعد از رحلت پیغمبر(ص) ذکر شده است. چون حضرت در ۲۸ صفر از دنیا رفتهاند ۷۵ روز با «سیزدهم جمادیالاولی» منطبق میشود. در بعضی روایات دیگر ۹۵ روز است که با «سوم جمادی الثانی» منطبق میشود.
️علت این اختلاف این است که «تسعین» و «سبعین» در کتابت خیلی نزدیک به یکدیگر نوشته میشده. بعضی از نسخهنویسها که از رو نوشتهاند، یا سبعین را تسعین خواندهاند و یا تسعین را سبعین خواندهاند.
️ ولی در اواخر، بعضی از محققینِ علما از روی قرائنی به دست آوردهاند که اصل، تسعین بوده است. لهذا تقریبآ در نیم قرن اخیر علما بیشتر ۹۵ روز را ملاک قرار داده و سوم جمادی الثانیة را روز وفات حضرت صدّیقه طاهره سلام الله علیها میشمارند.
شهید آیتالله مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۱۴۲ (با اندک تلخیص)
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، ایتا، تلگرام و سروشble.ir/motahari_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_irsapp.ir/motahari_ir
️ راجع به اینکه وفات حضرت صدّیقه طاهره چه روزی بوده میان علما اختلاف است. در نقلهایی که آمده است، ۷۵ روز و ۹۵ روز بعد از رحلت پیغمبر(ص) ذکر شده است. چون حضرت در ۲۸ صفر از دنیا رفتهاند ۷۵ روز با «سیزدهم جمادیالاولی» منطبق میشود. در بعضی روایات دیگر ۹۵ روز است که با «سوم جمادی الثانی» منطبق میشود.
️علت این اختلاف این است که «تسعین» و «سبعین» در کتابت خیلی نزدیک به یکدیگر نوشته میشده. بعضی از نسخهنویسها که از رو نوشتهاند، یا سبعین را تسعین خواندهاند و یا تسعین را سبعین خواندهاند.
️ ولی در اواخر، بعضی از محققینِ علما از روی قرائنی به دست آوردهاند که اصل، تسعین بوده است. لهذا تقریبآ در نیم قرن اخیر علما بیشتر ۹۵ روز را ملاک قرار داده و سوم جمادی الثانیة را روز وفات حضرت صدّیقه طاهره سلام الله علیها میشمارند.
شهید آیتالله مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۱۴۲ (با اندک تلخیص)
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در بله، ایتا، تلگرام و سروشble.ir/motahari_ireitaa.com/motahari_irt.me/motahari_irsapp.ir/motahari_ir
۱۴:۳۶