۲۹ آبان
۱۷:۰۵
۱۷:۰۵
۱۷:۰۵
۱۷:۰۵
۱۷:۰۵
۱۷:۰۷
۱۷:۰۷
۱۷:۰۷
۱۷:۰۷
۱۷:۰۷
۱۷:۰۷
۱۷:۰۷
۱۷:۰۷
۱۷:۰۷
۱۷:۰۷
تربیت باید در خط معاد باشد
باید خط آخرت از طفولیت در تربیت مشخص باشد یعنی بقا (آخرت) را بر فنا (دنیا)؛ ترجیح بدهد ماندگار را بر گذرا ترجیح بدهد.
اگر هدف دنیایی شد قابل تهدید و تطمیع میشود. سیاست منهای معاد، صنعت منهای معاد، کشاورزی منهای معاد، آموزگاری منهای معاد، ریاست منهای معاد، همهاش فساد میآورد..پس تربیت باید در خط معاد باشد
برشی از کتاب راه رشداثر آیتالله حائری شیرازی#راه_رشد #مرور_راه_رشد@Nashremaaref_official
باید خط آخرت از طفولیت در تربیت مشخص باشد یعنی بقا (آخرت) را بر فنا (دنیا)؛ ترجیح بدهد ماندگار را بر گذرا ترجیح بدهد.
اگر هدف دنیایی شد قابل تهدید و تطمیع میشود. سیاست منهای معاد، صنعت منهای معاد، کشاورزی منهای معاد، آموزگاری منهای معاد، ریاست منهای معاد، همهاش فساد میآورد..پس تربیت باید در خط معاد باشد
برشی از کتاب راه رشداثر آیتالله حائری شیرازی#راه_رشد #مرور_راه_رشد@Nashremaaref_official
۱۸:۰۶
۳۰ آبان
#رزق_صبح_کلام_امیر
وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ، لَمْ يُسْرِعْ بِهِ [حَسَبُهُ] نَسَبُهُ.
امیرالمومنین «علیهالسلام»: کسی که عمل وی او را به جایی نرساند، نسب [و شرافت خانوادگی]اش او را جلو نمیبردحکمت بیست و سوم نهجالبلاغه @Nashremaaref_official
وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ، لَمْ يُسْرِعْ بِهِ [حَسَبُهُ] نَسَبُهُ.
امیرالمومنین «علیهالسلام»: کسی که عمل وی او را به جایی نرساند، نسب [و شرافت خانوادگی]اش او را جلو نمیبردحکمت بیست و سوم نهجالبلاغه @Nashremaaref_official
۳:۳۹
۱۱:۰۹
بچه چطور لوس و نُنُر میشود؟!!
طفل یک انسان کامل است. معنای انسان کامل این است که قلب دارد، احساس دارد، عقل دارد، منطق دارد و نفس هم دارد. این انسان در وجود خود هم عامل خودخواهی دارد و هم عامل خداخواهی و حق بینی؛ یعنی انسان هم خودبین است و هم خدابین و هر دو جنبه را دارد. حالا این اولادی را که خدا به شما عنایت کرده، ممکن است خودبینی او بر خدا بینیاش غالب شده باشد یا نفس او بر عقل و قلبش حاکم شده باشد؛ اگر از او شرارتی اشکالی خلافی دیدید نگویید این نفس و نفسانیت است و اگر هم دیدید در کودک خدا بینیِ انسانی بر خود بینیاش حاکم شده و فرد مومنی است، از او خوبی و صحت عمل دیدید نگویید این خوب است،کامل است؛ نه بدانید که بچه شما هر اندازه هم که بچه خوبی باشد باز نفسانیت دارد و هر اندازه که بچه بدی باشد باز روحانیت دارد.
مبادا شما بچه را به یک چشم نگاه کنید و فکر کنید یک چیز دارد؛ نه، هر دو را دارد. از این جهت که اگر از او خوبی دیدید، زیاد تعریف نکنید، زیاد برای او نقل نکنید، خیلی تشویق نکنید، چون اگر تشویق کردید، درست است که میخواهید روحانیت او قوی شود، اما ممکن است مقداری غفلت پیدا کند و نفسانیت او گل کند و طغیان کند؛ چون به خاطر تعریفهای شما مغرور میشود و غافل میشود و وقتی اینگونه شد، دیگر میگویید نُنُر شده، لوس شده. این جهتش این است که بچه نفس داشت و شما یادتان نبود
برشی از کتاب راه رشداثر آیتالله حائری شیرازی
#راه_رشد #مرور_راه_رشد@Nashremaaref_official
طفل یک انسان کامل است. معنای انسان کامل این است که قلب دارد، احساس دارد، عقل دارد، منطق دارد و نفس هم دارد. این انسان در وجود خود هم عامل خودخواهی دارد و هم عامل خداخواهی و حق بینی؛ یعنی انسان هم خودبین است و هم خدابین و هر دو جنبه را دارد. حالا این اولادی را که خدا به شما عنایت کرده، ممکن است خودبینی او بر خدا بینیاش غالب شده باشد یا نفس او بر عقل و قلبش حاکم شده باشد؛ اگر از او شرارتی اشکالی خلافی دیدید نگویید این نفس و نفسانیت است و اگر هم دیدید در کودک خدا بینیِ انسانی بر خود بینیاش حاکم شده و فرد مومنی است، از او خوبی و صحت عمل دیدید نگویید این خوب است،کامل است؛ نه بدانید که بچه شما هر اندازه هم که بچه خوبی باشد باز نفسانیت دارد و هر اندازه که بچه بدی باشد باز روحانیت دارد.
مبادا شما بچه را به یک چشم نگاه کنید و فکر کنید یک چیز دارد؛ نه، هر دو را دارد. از این جهت که اگر از او خوبی دیدید، زیاد تعریف نکنید، زیاد برای او نقل نکنید، خیلی تشویق نکنید، چون اگر تشویق کردید، درست است که میخواهید روحانیت او قوی شود، اما ممکن است مقداری غفلت پیدا کند و نفسانیت او گل کند و طغیان کند؛ چون به خاطر تعریفهای شما مغرور میشود و غافل میشود و وقتی اینگونه شد، دیگر میگویید نُنُر شده، لوس شده. این جهتش این است که بچه نفس داشت و شما یادتان نبود
برشی از کتاب راه رشداثر آیتالله حائری شیرازی
#راه_رشد #مرور_راه_رشد@Nashremaaref_official
۱۶:۰۶
۱ آذر
#رزق_صبح_کلام_امیر
وَ قَالَ (علیه السلام): مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ، إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ..
امیرالمومنین «علیهالسلام»: دادخواهی از ستمدیده و آسایش بخشیدن به اندوهگین از کفارهی گناهان بزرگ است.
حکمت بیست و چهارم نهجالبلاغه @Nashremaaref_official
وَ قَالَ (علیه السلام): مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ، إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ..
امیرالمومنین «علیهالسلام»: دادخواهی از ستمدیده و آسایش بخشیدن به اندوهگین از کفارهی گناهان بزرگ است.
حکمت بیست و چهارم نهجالبلاغه @Nashremaaref_official
۲:۲۳