عکس پروفایل نویسندگین

نویسندگی

۱۳عضو
عکس پروفایل نویسندگین
۱۳ عضو

نویسندگی

این تازه شروع ماجراست.. undefined

۵ اسفند ۱۳۹۹

در این هفته به جزئیات خیلی توجه کنید، هرجا که میرید یا هستید، خونه، کلاس مجازی(!!) ، خیابون، سرکار و..به جزئیات محیط و آدم‌ها و اتفاقات دقت کنید

۸:۰۲

حالا تمرینی که باید ارسال کنید به بنده ، یک متن بنویسید و توی اون رو سرشااار از جزئیات بکنید.. undefined هفته قبل هم کسایی که تمرین رو فرستادن ان شاء الله زودتر بررسی میکنم و نقدش رو میفرستم تا آخر این هفته undefined

۸:۰۵

صوت ربا.mp3

۲۱:۰۰-۱۴.۵۲ مگابایت
این داستان رو هم از دست ندید..

۸:۰۹

۲۲ اسفند ۱۳۹۹

null.pdf

۵۶۹.۴۷ کیلوبایت

داستان خواندنی شرق بنفشه در این داستان با واژه هی بسیاری آشنا میشید

۲۰:۱۵

null (1).pdf

۱۰.۲۶ مگابایت

خاور نزدیک است (خاطره نویسی های آدم های مختلف از اثاث کشی)

۲۰:۲۵

۱۱ فروردین ۱۴۰۰

بسم الله الرحمن الرحیماعیاد شعبانیه تون مبارک باشهان شاء الله از این روزهای آخر ماه شعبان نهایت استفاده رو بکنیم و تصفیه شیم برای ماه رمضمون نازنین undefinedundefined

۶:۴۵

#جلسه_سوم#جلسه_آخراین جلسه بجای صوتی، متنی هستش :)

۶:۴۷

بحث اول : یکی از کارهایی که به ما کمک میکنه تا تکنیک های نویسندگی رو در دست و قلم خودمون نهادینه کنیم، رونویسی ست.
نویسنده ها تلاش فراوانی کردند تا با کمک تکنیک های نویسندگی یک متن خلق بکنند که قصه ای را تعریف کند، شخصیت هایی را به ما نشان دهد ،اتفاقاتی را رقم بزند و حرفی را منتقل بکند.
این تلاش نویسنده ها گاهی منجرو به خلق داستان های خیلی خوبی شده که به جهت فرمی و محتوایی قدرت مندند.. ما اگر شروع کنیم از روی داستان های خوب رونویسی کنیم عملا داریم تکنیک های نویسندهٔ خوبی را رونویسی میکنیم.
اگر یک بار از روی یک داستان رونویسی کنیم، اتفاق خاصی نمی افتد، اما اگر این را به صورت مداوم انجام بدیم اتفاقات مهمی می افتد!
وقتی از روی یک متنی مینویسیم میزان دقت ما چند برابر زمانی است که ما داریم متن رو میخونیم، این بخش که ما متن را میفهمیم مربوط به محتواست، و بخشی هم مربوط به فرم است که میفهمیم چطوری دارد توصیف میکند و دقیق تر متوجه نوع نوشتن گفتگو میشویم.میبینیم که به شخصیت های در متن چجوری میپردازد، کجاها روایت ماجرا را قطع می‌کند و میره چیز دیگری را نقل می‌کند و بعد می آید ادامه می‌دهد،از چه کلماتی بیشتر استفاده میکنه و چه کلمات تازه ای داره،و چقدر به جزئیات اهمیت می‌دهد.
وقتی ما رونویسی میکنیم در وهلهٔ اول این تکنیک ها بیشتر به چشممان می آیدو در وهلهٔ دوم خواه، ناخواه وقتی داریم مینویسم داریم اون تکنیک ها رو اجرا و پیاده میکنیم. مداومت در اینکار باعث میشه این تکنیک ها به صورت ناخودآگاه در دست و قلم ما نهادینه شود.بنابراین فارق از سواد و دانش و اطلاعاتی که داریم اگر رونویسی کنیم به صورت ناخودآگاه و غریزی به سمت تکنیکی نوشتن پیش میریم.اگه یادتون باشه در دوران دبستان همهٔ ما رو معلم ها مجبور می‌کردند که از روی درس های کتاب فارسی رونویسی کنیم، اون موقع شاکی میشدیم و گاهی کم مینوشتیم و چند خط جا می انداختیم، متوجه نبودیم که رونویسی چه فایده ای برای ما تازه زبان آموز داره.. اما حالا میدونیم رونویسی از متن های خوب باعث میشه ما خیلی بهتر بنویسیم و قدرتمند تر متن خلق کنیم.undefined
استادمون آقای آراسته میفرمودند :زمانی که داشتم نویسندگی رو یاد میگرفتم مدت ها از روی داستان های جلال آل احمد رو نویسی میکردم. قلم فوق العاده جلال و در بعضی موارد مضمون های فوق العاده جلال، توانمندی او در خلق یک متن کمک کرد که من هم کمی نزدیک بشم و بهتر بتونم بنویسم.
برای خودتون برنامهٔ رو نویسی همواره و همواره قرار بدید. ممکنه از یک داستان چند بار بنویسید، ممکنه چند داستان مختلف رو رونویسی کنید، اونها دیگه دست شماست، اصل استفاده کردن از این فرصت است...undefined

۶:۴۸

بحث دوم هم ایز تایپینگ...undefined خیلی طولانی بودند undefined

۶:۵۰

۱۲ فروردین ۱۴۰۰

بحث دوم عینیت و ذهنیت درمتن، در داستان و خاطره و سفرنامه و.. است.
عینیت چیه؟ عینیت هر رفتار بیرونی و دیده شدنی است که نویسنده آن را مینویسد و شخصیت ها مرتکب اون میشن.. یک شخصیتی داره راه میره، داره حرف میزنه، از جاش بلند میشه، میره اونطرف تر، عطسه میکنه، یک شخصیتی ممکنه فریاد بزنه، از جاش بلند میشه و میره دنبال موبایلش میگرده، کتری رو روشن میکنه و چایی برا خودش میریزه. تمام این رفتارها رو اگه کنار شخصیت باشید قابل دیدن است که میشن رفتار های عینی.
طبیعتا رفتارهایی که دیگه قابل دیدن نباشن میشن رفتارهای ذهنی مثل فکر کردن، توی دلش زمزمه کردن، بخاطرش رسیدن، از دلش چیزی گذشتن، هر اتفاقی که در داستان قابل دیدن نباشه در دل و ذهن شخصیت ها باشه میشه اتفاق و روایت ذهنی، هر چیزی که قابل دیدن باشه میشه اتفاق و روایت عینی.الان فهمیدیم که متن ها که مینویسیم یک جاهایی اش عینی و یک جاهایی اش ذهنی است.
نکته بحث اینجاست که اگر عینیت و ذهنیت رو بشناسیم و در متن نسبت درست و متناسبی ازشون استفاده کنیم، متن ما متن قدرتمندی میشه و الا اگر متن رو صرفا عینی بنویسیم، متن آن استخوان لازم رو نداره، آن توانمندی لازم رو نخواهد داشت. عینیت خیلی واقعی است، خیلی حضور دارد. ذهنیت خیلی روی هواست، خیلی غیر قابل لمس است.بنابراین داستانی که ذهنیتش زیاد باشه یک قدری داستان ذهنی به حساب میاد، داستانی که یک قدری استقرار نداره و یک قدری پراکنده ست..چرا استقرار نداره؟ چون ذهن در روایت یک ماجرا خیلی خط مستقیمی رو دنبال نمیکنه، ممکنه از هر دری وسط مرور خاطره یک چیزی به ذهن ما بیاد!این باعث میشه روایت ذهنی، روایت پراکنده ای باشه، روایت آشفته ای باشه، رفتن سراغ ذهنیت یک قدری مخاطب رو روی ابرها میاورد، میاره در خلأ..اگه این به خلأ رفتن و روی ابر رفتن و انتزاعی نوشتن زیاد بشه ممکنه مخاطب اصلا گم بکنه، نفهمه چی به چیه..
از سمت دیگه عینی نوشتن دقیقا برعکس ست.عینی نوشتن چون دیده میشه، چون محدود و قابل لمسه، خیلی واقعی ست. بنابراین تلفیق درستی از عینیت و ذهنیت کمک میکنه ما در نوشتن‌مان یک متن درست داشته باشیم.برای اینکار باید روایت های عینی متنمون رو بشناسیم و روایت های ذهنی را هم بشناسیم، بعد بیاییم یک قدری روایت عینی و یک قدری روایت ذهنی بیاوریم، دوباره قدری روایت عینی و....یک رفت و برگشتی بین عینیت و ذهنیت باعث میشه متن آشفته نباشه، متن منسجم و محکم باشه

در روایت عینی و ذهنی اگه کسی خاطره ای یادش میاد، یادش میاد که دیروز با ماشین تصادف کرده( تصادف کردن که یک اتفاق عينی است و میتونیم ببینیم) یادش بیاد که دیروز در عرض خیابان راه رفته(یک اتفاق عینی)، ولی چون شخصیت ما داره یادش میاد یعنی در ذهن و خاطر او داره مرور میشه تبدیل به اتفاق ذهنی میشه.بنابراین اگه ما جایی فلش بک زدیم خاطره ای رو اوردیم در ذهن شخصیت، خاطرهٔ ما میشه خاطره ذهنی گرچه از یک اتفاق عینی روایت کنه در واقع زمانی که داشته واقعا آن رخداد اتفاق می افتاده واقعا یک اتفاق عینی بوده ولی الان که داریم مرور میکنیم واقعا در ذهن ماست و یک اتفاق بیرونی نیست. پس خاطره ها هم ذهنی اند.

۶:۳۶

نکات مهم این جلسه : رونویسی کردن و
پرداختن به عینیت و ذهنیت

۶:۳۷

۱۵ فروردین ۱۴۰۰

و آما تمرین این جلسه

۱۸:۴۶

تمرین اول که یک کتاب که دوست داشتید رو انتحاب کنید و یک صفحه‌اش را رونویسی کنید و برای من بفرستید

۱۹:۱۵

تمرین دوم اینکه برید تو پارک ، خیابون یا..بعد وضعیتتون رو روایت کنید، یعنی تلفیقی از ماجرای عینی که در جریان است(همان خیابان و بازار و پارک و..) و ماجرای ذهنی(همان خاطره) .

۱۹:۱۸

۱۶ فروردین ۱۴۰۰

یونس جنگل حرا.mp3

۳۱:۰۰-۱۴.۴ مگابایت
یونس جنگل حرا(با دقت گوش بدیدundefined، در این داستان صوتی روایت بین عینیت و ذهنیت در تردد است )

۷:۴۱

null (1).pdf

۴.۶۲ مگابایت

تلویزیون که آمد

۷:۴۴

۲۱ فروردین ۱۴۰۰

احسان عبدی پور .mp3

۰۸:۵۴-۱۲.۲۴ مگابایت
شهید مرتضی آوینی..
#احسان_عبدی_پور

۱۶:۴۹

۲۶ فروردین ۱۴۰۰

null (1).pdf

۱.۹۲ مگابایت

جایی برای نماندن

۱۲:۲۴

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

سلام undefined آیا اینها رو گوش می‌دهید یا میخونید که ادامه بدم و باز هم بزارم هر هفته ایشالا ؟!

۱۵:۱۳

کسی خونه نیست؟

۲۳:۳۵