عکس پروفایل موسسه نورافر م

موسسه نورافر

۲۱۸عضو
thumnail

۱۷:۳۹

thumnail

۱۷:۳۹

thumnail

۱۷:۳۹

thumnail

۱۷:۳۹

thumnail

۱۷:۳۹

thumnail

۱۷:۳۹

undefinedمسئله فرهنگی چیست؟
undefined️ مسئله فرهنگی مربوط به مسائلی است که در حیات فرهنگی یک جامعه پیش می آید و مردم در زندگی فرهنگی خود با آن مواجه هستند.
مسئله فرهنگی از درون مجموعه تحولات همه جانبه‌ای که همه جوامع با آن روبرو است شکل می‌گیرد.
undefined️ مسئله فرهنگی برای نظام‌های اداری ایران، در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در کل، عبارت است از همان فرایند جهان‌محلی شدن، که گاهی با نام سنت مدرنتیه، سنت‌گرایی، نوگرایی، شرق و غرب و اسلام و مسیحیت و عناوین دیگر خود را نشان می‌دهد.
undefined️ تمامیت نظام‌های اداری ایران نه فقط سازمان فرهنگ و ارشاد یا سازمان تبلیغات یا صدا و سیما بلکه وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت تعاون و دیگر وزارت‌خانه‌ها همه دست‌اندرکار تولید سیاست‌ فرهنگی هستند. به همین دلیل مسئله فرهنگی چیزی متمایز از مشکلات فرهنگ و مشکلات فرهنگی است.
undefined️ البته همانطور که اشاره شد با توجه به مجموعه تحولاتی که هر روزه به دامنه و عمق آن افزوده می‌شود مسئله فرهنگ نیز هر روز دامنه وزارت‌‌خانه‌ها، ادارات و سازمان‌های بیشتری را می‌گیرد.
undefined️ به این معنا که در دنیایی که اکنون به سر می‌بریم در نتیجه توسعه رسانه‌ها، گسترش مصرف، توسعه ارتباطات شبکه‌ای و فرایندهای گوناگون جهانی‌شدن، روز به روز نقش، جایگاه و کارکردهای فرهنگ یعنی همان نظام نمادها و نشانه‌ها بیشتر می‌شود.
undefined️ ما امروز از اقتصاد فرهنگ، صنایع فرهنگی، فرهنگی شدن شهر و چرخش فرهنگی در عرصه‌های مختلف زندگی سخن می‌گوییم. به نوعی گفته‌ می‌شود که در فرایند فرهنگی شدن، نوعی ادغام در همه حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در فرهنگ در حال شکل‌گیری است.
#صنایع_فرهنگی #آموزش_فرهنگ #نورافر
undefined@noora_far

۱۷:۴۱

undefined اگر اقبال نیست، تعطیلش کنید!
undefined بالاخره مجلس مجبور شد به آیین‌نامه‌ای متوسل شود و هیات‌رئیسه اعضای کمیسیون فرهنگی را مشخص کند.
ساده‌ترین پیغامی که از سمت مجلس در این فقره به مردم می‌رسد، این است که فرهنگ و مسائل مربوط به آن برای ما در اولویت نیست.

undefined گفتن این حرف تاسف‌آور است اما قابل پیش‌بینی بود که اعضای کمیسیون فرهنگی به حد نصاب نرسد. درنهایت مجبور شدند دست به کار شوند و به اجبار اعضایش را مشخص کنند.
undefined در جلسه علنی روز گذشته مجلس جزئیات طرح اصلاح ماده ۳۸ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخصوص تعداد اعضای کمیسیون‌هایی که به حدنصاب نرسیده‌اند در دستور کار قرار گرفت و به گفته علی نیکزاد قرار است براساس این پیشنهاد، پس از اجرای تبصره ۳ ماده ۳۷ هیاتی متشکل از کمیسیون آیین‌نامه و هیات‌رئیسه ظرف یک هفته حداقل اعضای مورد نیاز برای تشکیل کمیسیون‌هایی که به حد نصاب نرسیدند را تعیین کنند.
undefined کمیسیون فرهنگی اولین کمیسیونی است که هنوز اعضایش به حد نصاب نرسیده است. این روند تکراری در همه دوره‌ها بوده و موضوع تازه‌ای نیست. در دوره قبل هم خیلی شنیده شد که برای کمیسیون‌های انرژی یا امنیت ملی صف می‌کشند اما کمیسیون فرهنگی آخرین نقطه ساختمان بهارستان است که اعضایش انتخاب می‌شوند و به حد نصاب می‌رسد.
#صنایع_فرهنگی #فرهنگ #نورافر
undefined@noorafar

۱۰:۳۵

undefined️ نقش صنایع خلاق در اقتصاد
undefined️ اقتصاد جهانی صنایع خلاق به مجموعه‌ای از صنایع مرتبط با هنر، طراحی، فناوری و نوآوری اطلاق می‌شود که در ایجاد ارزش اقتصادی و اشتغال نقش بسزایی دارند.
undefined️ این صنایع شامل فیلم و سینما، موسیقی، تئاتر و نمایشگاه، نشریات، بازی‌های رایانه‌ای، طراحی جواهرات و مد، طراحی گرافیک، معماری، تبلیغات، رسانه و دیجیتال، صنایع دستی و ... است.
undefined️صنایع خلاق به دلیل خاصیت خلاقیت و نوآوری که در آن‌ها وجود دارد، به عنوان یک مولفه مهم از اقتصاد جهانی محسوب می‌شوند. این صنایع علاوه بر ایجاد اشتغال و ارزش اقتصادی، تأثیر قابل توجهی در توسعه فرهنگی و اجتماعی جوامع دارند. علاوه بر این، صنایع خلاق نقش مهمی در توسعه نرم‌افزارها و فناوری‌های پیشرفته دارند و می‌تواند محرکی برای رشد اقتصادی و نوآوری باشند.
undefined️ با توجه به تکنولوژی و ارتباطات پیشرفته، صنایع خلاق امکان دسترسی به بازارهای جهانی را دارند و به رشد اقتصادی و تجارت بین‌المللی کمک می‌کنند.
undefined️ همچنین، این صنایع در جذب توریست‌ها و توسعه صادرات فرهنگی یک کشور نقش مهمی دارند.
undefined️ با توجه به نقش اساسی صنایع خلاق در اقتصاد جهانی، بسیاری از کشورها سعی دارند از ظرفیت خلاقیت و نوآوری خود بهره‌برداری کنند و با ایجاد سیاست‌های حمایتی و تسهیل‌کننده، این صنایع را توسعه دهند.
undefined️ همچنین، تشکیل شبکه‌های همکاری و تعامل بین صنایع خلاق در سطح جهانی، امکان تبادل تجارب و ارتباط بین فرهنگ‌ها را فراهم می‌کند و به توسعه صنایع خلاق کمک می‌کند.
#صنایع_فرهنگی #صنایع_خلاق #نورافر
undefined@noorafar

۱۱:۲۰

thumnail
#تبلیغاتسلام دوست عزیز.undefinedundefinedundefined🥰🥰 اگر مربی کودک هستی ویا فعالیتی رو انجام میدی که با کودکان سر و کار داری، باید هنر ارتباط موثر و عمیق با کودک رو بیاموزی.ورکشاپ یک روزه ((یخ های رابطه را بشکن)) ، از مجموعه دوره های مهارت افزایی ویژه ی افرادی است که در حیطه کودکان فعالیت دارند و به توسعه شخصی ،سرمایه گذاری روی خود و تقویت رزومه کاری می اندیشند.شما با شرکت در این ورکشاپ، ضمن دریافت مدرک پایان دوره، به عضویت در شبکه کشوری مربیان نبات درخواهید آمد.این دوره با اسپانسری مجموعه نشریات نبات، برگزار می شود و شما تنها ۶۰ درصد از هزینه واقعی دوره را پرداخت خواهید کرد.undefined هدیه ویژه شرکت در این ورکشاپ، دریافت کوپن تخفیف ۲۰ درصدی برای یکی از ورکشاپ های قصه گویی، یا مسی پلی( که در آینده نزدیک برگژار خواهد شد ) به انتخاب خودتان می باشدundefinedundefinedundefined undefined ما برای ارزش نهادن به تلاشهای تیمی و نگاه ویژه رهبران مجموعه های آموزشی به توسعه مهارتهای نیروی انسانی، برای گروه های سه و پنج نفره تخفیف ویژه ای در نظر گرفته ایم.پرداختی ۱ نفره : ۸۰۰/۰۰۰ تومان پرداختی گروه های ۳ نفره : ۲/۱۰۰/۰۰۰ تومانپرداختی گروه های ۵ نفره: ۳/۰۰۰/۰۰۰ تومانبا توجه به عملی بودن این ورکشاپ آموزشی، ظرفیت ثبت نام محدود و اولویت با افرادی است که با واریز وجه، ثبت نام خود را تکمیل کنند.۰۹۳۵۴۱۵۵۳۱۲@ali_montazer

۸:۰۸

بازارسال شده از پژوهش فرهنگی
thumnail
undefined فراخوان هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی منتشر شد
مراکز علمی و پژوهشی، پژوهشگران و صاحب‌نظران داخلی و خارجی، چنانچه پژوهشی در یکی از محورهای فراخوان در فاصله شهریور 1402 تا شهریور 1403 (در بخش داخلی) و سپتامبر 2023 تا سپتامبر 2024 (در بخش بین‌المللی) انجام داده‌اند، حداکثر تا تاریخ 15 مهر 1403 به دبیرخانه دائمی جشنواره ارسال کنند.
undefined قالب دریافت آثار:طرح پژوهشی/ پایان‌نامه کارشناسی ارشد/رساله دکتری/کتاب (برگرفته از طرح پژوهشی)/مقاله علمی پژوهشی/گزارش سیاستی (آثار آسیب‌شناسانه، کاربردی و شامل ارائه راهکار در اولویت هستند.)
undefined محورهای فراخوان:undefined فرهنگ(فرهنگ عمومی، تاریخ فرهنگی، حقوق فرهنگی، مباحث نظری فرهنگ، وضعیت و مسائل فرهنگی ایران امروز، سبک زندگی اسلامی- ایرانی، قلمروهای فرهنگ (کتاب و کتابخوانی و ...)، دیپلماسی فرهنگی، ارتباطات فرهنگی و...)undefined رسانه و ارتباطات (مطالعات رسانه، حکمرانی فضای مجازی، فرهنگ شهرت و هواداری، جنگ شناختی و رسانه‌ای، مصرف رسانه‌ای کودک و نوجوان، تحقیقات سیاست‌گذاری سکوهای اینترنتی، شبکه نمایش خانگی و ...)undefined فناوری‌های جدید و آینده‌پژوهی فرهنگی(استارت‌آپ‌ها و فرهنگ، شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی، هوش مصنوعی و فرهنگ، صنایع خلاق فرهنگی، بازارپردازی فرهنگی، متاورس، تغییرات فرهنگی جهانی، ظرفیت‌های فرهنگی اکسپو و ...)undefined هنر (فلسفه و جامعه‌شناسی هنر، هنرهای سنتی و اسلامی، تاریخ و سبک‌شناسی هنر، اقتصاد و بازار هنر، آموزش هنر، مدیریت و سازمان‌های هنری، تحقیقات ادبی و زبان فارسی، هنر و ادبیات انقلاب و مقاومت، معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی، سینما و هنرهای نمایشی، موسیقی، دیپلماسی هنری و ...)undefined پژوهش‌های دینی و اسلامی (تحقیقات قرآنی و نهج‌البلاغه، تاریخ اسلام و تشیع، تاریخ و سیره اهل بیت، مطالعات تمدن نوین اسلامی، عرفان و توصف، مطالعات اربعین، مطالعات فقه (هنر و ارتباطات)، پژوهش‌های جهان اسلام، مطالعات زیارت، تحقیقات آیین‌ها و مناسک و نهادهای دینی، مطالعات نذر و وقف، مطالعات مسجد و ...)undefined نحوه ارسال آثار: ثبت اثر در تارنمای جشنواره به نشانی www.ifcr.ir و بارگذاری فایل آن. در صورت در دسترس‌نبودن فایل اثر، دو نسخه از آن به دبیرخانه جشنواره ارسال شود. گفتنی است در دوره شانزدهم جشنواره (1402)، در بخش داخلی به هریک از برگزیدگان 150 میلیون تومان و به شایستگان تقدیر 50 میلیون تومان و در بخش بین‌المللی، به هریک از برگزیدگان 2000 دلار و به شایستگان تقدیر، 1000 دلار اهدا شد.

undefinedنشانی سایت جشنواره: https://ifcr.ir/faundefinedتلفن دبیرخانه جشنواره: 88919176undefinedرایانامه:
@culturalresearch

۸:۴۲

thumnail
undefined چگونه هنر و فرهنگ به رشد و نوآوری کمک می‌کند؟
undefined در دنیایی که نوسانات اقتصادی امری عادی شده است، بخش اقتصاد خلاق به دلیل انعطاف‌پذیری و پتانسیل نوآورانه خود برجسته است. این قلمرو پویا که هنر، فرهنگ و صنایع خلاق را در بر می‌گیرد، محرک بسیار خوبی برای ایجاد شغل، رشد اقتصادی و نشاط فرهنگی است.
undefined اقتصاد خلاق فقط یک بخش خاص نیست؛ این موتور قدرتمند رشد، نوآوری و نشاط فرهنگی است.
undefinedهمانطور که ما در یک چشم‌انداز اقتصادی در حال تغییر حرکت می‌کنیم، نمی‌توان اهمیت خلاقیت و فرهنگ را نادیده گرفت.
undefined ما با پذیرش و حمایت از اقتصاد خلاق، دنیایی انعطاف‌پذیر، پویا و فراگیرتر را پرورش می‌دهیم.
undefined بنابراین، بیایید هنرها را جشن بگیریم و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. آنها کلید یک آینده پر جنب‌وجوش و مرفه هستند.
undefinedمتن کامل این یادداشت در سایت نورافر مطالعه کنید.
#صنایع_فرهنگی #صنابع_خلاق #نورافر
undefined@noorafar

۱۴:۱۵

بازارسال شده از وقفه
thumnail
#کتابCultural Work and Creative Subjectivity; Recentralising the Artist Critique and Social Networks in the Cultural Industries (2023)
undefinedundefined کار فرهنگی و ذهنیت خلاق؛
تمرکز مجدد نقد هنرمند و شبکه های اجتماعی در صنایع فرهنگی

در این کتاب نویسنده به گونه‌ای انتقادی وضعیت رو به زوال کارکنان خلاق را در جوامع معاصر بررسی می‌کند. جوامعی که به دنبال تغییرات مرتبط با گفتمان خلاقیت نئولیبرالی، از توزیع منابع حول تولید فرهنگی تا مصرف، و از مدیریت «زمان کار» تا «زمان زندگی»تغییر یافته‌اند. این تغییرات مسیرهای شغلی را برای کارگران خلاق محدود کرده است و در نتیجه شرایط کاری استثمارگرانه را هم برای حرفه‌ای‌ و هم برای آماتورها ایجاد می‌کند. کتاب توجه ویژه‌ای به هویت کارکنان به حاشیه برده‌شده دارد. از نظر کتاب کار فرهنگی را نه می‌توان به شکل انتزاعی از خودمختاری خلاق درک کرد و نه به عنوان راهی برای استثمار خود.
کتاب کار فرهنگی و ذهنیت خلاق توسط Xin Gu نگارش شده و در سال 2023 توسط انتشارات Routledge منتشر شده است.
undefined️ در ادامه فایل کتاب جهت دسترسی و مطالعه بارگذاری می‌شود.
undefined وقفه؛ گنجینه صنایع فرهنگی و خلاق
undefined@vaghfe_culture

۲۰:۰۵

thumnail
undefined اولین گردهمایی اوقات فراغت کودکان
اولین گردهمایی اوقات فراغت کودکان توسط موسسه نورا منادی فرهنگ با مشارکت سرزمین آوانیان، اولین زیست‌بوم تخصصی اوقات فراغت کودکان برگزار شد.
undefined️ پنل فراغت کودکان با محوریت فرهنگ و هنر undefined️ سخنران پنل: دکتر ابراهیم معظمی گودرزی undefined️ دبیر پنل: زینب زین‌الدینی
undefined️ آنچه در این پنل درباره آن صحبت شد:
undefined️ فرهنگ وهنر زمینه تحرک بین نسلی و پرکننده شکاف اطلاعاتی.
undefined️ آماده‌سازی بهتر کودکان برای مسیرهای مثبت اجتماعی و حرفه ای در دنیای مدرن.
undefined️ توانمندسازی و آماده‌سازی نیروی انسانی متخصص برای تثبیت یک اقتصاد و ملت متعالی.
undefined️تمرکز برنامه‌های فرهنگی و هنری بر سه حوزه آموزش، منابع فرهنگی و زیر ساخت‌ها
undefined️افزایش قدرت پاسخگویی کودک به چالش.ها و شرایط محیطی.
undefined️آماده‌سازی کودکان برای مقابله و مواجهه با چالش‌ها و استفاده هوشمندانه از فرصت‌های پیش رو.
undefined️سرمایه گذاری کودکان در فرصت‌های غنی عصر جدید دیجیتال
undefined️ پرورش یک جامعه و خانواده مقاوم، پر جنب و جوش و مولد
#صنایع_فرهنگی #اوقات_فراغت #آوانیان #نورافر
undefined@noorafarundefinedhttps://t.me/avanianland

۹:۱۹

thumnail
undefined حضور خانواده و ارزش آن: پایه‌های اعتماد به نفس و انگیزه
undefined حضور خانواده و ارزش آن در زندگی افراد، به عنوان یک ارزش اساسی، در اکثر کشورها بسیار اهمیت دارد.
undefined خانواده نقش بسیار مهمی در موفقیت و رشد افراد دارد و ارتباط نزدیک با خانواده می‌تواند به افراد کمک کند تا به بهترین نتایج ممکن دست یابند.
این ارتباط نه تنها از لحاظ روحی و انسانیتی مهم است، بلکه می‌تواند به افراد اعتماد به نفس و انگیزه لازم برای دستیابی به اهدافشان بدهد.
undefined همان طور که در المپیک پاریس مشاهده می شود، بعضی از ورزشکاران آمریکایی پس از کسب مدال المپیک، اولین کاری که انجام می‌دهند این است که به زن و فرزندانشان بوسه می‌زنند. این نشان از ارزشیابی خانواده در جامعه است.
undefined به طور کلی، استحکام خانواده، به عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر کشور بستگی دارد و ممکن است باعث ایجاد تفاوت‌های مشاهده شده در رفتارها و ارزش‌های خانواده شود.
#صنایع_فرهنگی #خانواده #نورافر
undefined@noorafar

۱۵:۰۱

thumnail
undefined سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - زینب زین‌الدینی، کارشناس‌ارشد مدیریت فرهنگی و پژوهشگر حوزه فرهنگ و صنایع فرهنگی:
undefined صنعت نشر ایران با تاریخچه‌ای غنی و تأثیرگذاری عمیق در فرهنگ و دانش جامعه، در دهه‌های اخیر با چالش‌های متعددی مواجه شده است.
undefined این چالش‌ها نیاز به رویکردهای نوین مدیریتی و ساختاری را برجسته کرده است و این سؤال را در ذهن ذی‌نفعان این حوزه مطرح می‌کند که آیا صنعت نشر ایران نیاز به تحول دارد یا اصلاح؟
متن کامل یادداشت در خبرگزاری کتاب مطالعه کنید.
#صنایع_فرهنگی #کتاب #نورافر
undefined@noorafar

۹:۲۱

undefinedچرا صنایع فرهنگی ارزش‌آفرین است؟
undefined️ ارزش‌آفرینی در مدیریت و سازمان، مفهومی محوری است که در سطوح مختلف مطرح می‌شود، اما هنوز درباره تعریف دقیق آن اجماع نظر وجود ندارد.
ارزش‌آفرینی یک تلاش اجتماعی است که تمام اعضای جامعه باید در آن نقش داشته باشند. سازمان‌ها باید به‌جای دیدن افراد به‌عنوان مشتریان منفعل، آن‌ها را به مشارکت فعال در فرآیند خلق ارزش ترغیب کنند.
undefined️صنایع فرهنگی به دلیل ویژگی‌های خاص خود، ارزش‌آفرین هستند:
undefined ارزش این محصولات بیشتر از معنایی که به همراه دارند نشأت می‌گیرد تا کاربرد عملی آن‌ها.
undefined این ارزش معمولاً مبهم، شخصی و دشوار برای تفسیر است.
undefined به‌علاوه، تعیین کیفیت و ارزش این محصولات قبل یا حتی بعد از مصرف پیچیده است.
undefined محصولات فرهنگی به دلیل منشأ خلاقانه خود، تنوع بی‌نهایتی دارند
undefined تحت تأثیر سرایت اجتماعی، تقاضای آن‌ها افزایش می‌یابد.
#صنایع_فرهنگی #ارزش #نورافر
undefined@noorafar

۱۱:۳۹

thumnail
اولین گردهمایی اوقات فراغت کودکان
undefined موسسه نورا منادی فرهنگ با همکاری سرزمین آوانیان، اولین زیست بوم تخصصی اوقات فراغت کودکان، اولین گردهمایی اوقات فراغت کودکان را برگزار کرد.
undefined️ پنل فراغت کودکان با محوریت گردشگری سخنران پنل: دکتر روشن بابایی همتی (رئیس کمیته گردشگری انجمن مدیریت کسب و کار ایران) دبیر پنل: دکتر سامه ابتهاج
undefined️ آنچه دکتر روشن بابایی همتی در این پنل به آن اشاره کردند:
undefined️ انواع اوقات فراغت undefined️هدف از سفر و گردشگریundefined️ شکل ساختاری گردشگری کودکانundefined️ انواع گردشگری تجربه‌گرا undefined️اقسام گردشگری کودک undefined️هزینه‌های گردشگری کودکundefined️ خدمات ارائه شده در گردشگری کودکان undefined️نقش مدرسه در گردشگری کودکان
#صنایع_فرهنگی #گردشگری #آوانیان #نورافر
undefined@noorafar

۱۸:۱۵

undefinedدر یک جامعه فرهنگ مهم‌تر است یا اقتصاد و سیاست؟
undefined موضوع اولویت بین فرهنگ، اقتصاد و سیاست یکی از مباحث مهم در علوم اجتماعی و سیاسی است و دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد. در ادامه به چند نظریه و دیدگاه در این زمینه اشاره می‌شود:
undefined نظریه مارکسیستی:مارکسیسم اقتصاد را به عنوان زیرساخت یا پایه اصلی جامعه می‌داند که فرهنگ و سیاست بر اساس آن شکل می‌گیرند. کارل مارکس معتقد بود که اقتصاد، زیربنای جامعه است و سیاست و فرهنگ روبناهایی هستند که از اقتصاد ناشی می‌شوند. بر این اساس، تغییرات اقتصادی (مانند روابط تولید و مالکیت) به تغییرات در سیاست و فرهنگ منجر می‌شود.
undefined نظریه وبر (Weberian Perspective):ماکس وبر، برخلاف مارکس، تأکید بیشتری بر فرهنگ و دین به عنوان عوامل شکل‌دهنده به اقتصاد و سیاست داشت. وی در کتاب اخلاق پروتستان و روح سرمایه‌داری نشان می‌دهد که چگونه ارزش‌های فرهنگی و دینی (به ویژه پروتستانیسم) به شکل‌گیری سرمایه‌داری و نظم سیاسی جدید کمک کرده‌اند.
undefined نظریه کارکردگرایی (Functionalism):در این نظریه، فرهنگ به عنوان مجموعه‌ای از ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی تلقی می‌شود که برای کارکرد صحیح جامعه ضروری هستند. امیل دورکیم، از بنیان‌گذاران این نظریه، معتقد بود که فرهنگ و ارزش‌های مشترک نقش کلیدی در همبستگی اجتماعی دارند و اقتصاد و سیاست به عنوان ابزارهایی برای اجرای این ارزش‌ها عمل می‌کنند.
undefined دیدگاه فوکویاما:فرانسیس فوکویاما در کتاب پایان تاریخ و آخرین انسان به اهمیت فرهنگ و ایدئولوژی سیاسی در شکل‌گیری جوامع مدرن تأکید می‌کند. وی استدلال می‌کند که فرهنگ و ایدئولوژی لیبرال دموکراسی به عنوان برترین شکل حکمرانی و سازمان اجتماعی به پایان تکامل سیاسی انسان رسیده است.
undefinedنظریه‌های پسااستعمارگرایی:در نظریه‌های پسااستعمارگرایی، فرهنگ به عنوان عامل مقاومت در برابر سلطه سیاسی و اقتصادی دیده می‌شود. ادوارد سعید در کتاب شرق‌شناسی نشان می‌دهد که چگونه قدرت‌های استعماری از طریق کنترل فرهنگ و بازنمایی‌های فرهنگی، سلطه خود را بر جوامع مستعمره تحمیل کردند.
undefined با توجه به نظریه‌های مختلف، نمی‌توان یک پاسخ قطعی به این سوال داد که فرهنگ، اقتصاد یا سیاست کدام یک مهم‌تر است. هر کدام از این عوامل در شرایط مختلف ممکن است بر دیگری تأثیر بگذارد یا از آن تأثیر بپذیرد. به عنوان مثال، در جوامع مدرن ممکن است اقتصاد نقش محوری‌تری داشته باشد، در حالی که در جوامع سنتی، فرهنگ و دین اهمیت بیشتری دارند.
#صنایع_فرهنگی #فرهنگ #نورافر
undefined@noora_far

۱۵:۵۱

thumnail
undefined طبق گزارش منتشر شده با عنوان رصد سازمان‌های فرهنگی ایران که توسط پژوهشگر، دکتر ابراهیم حاجیانی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است:
undefined نظام خط‌مشی‌گذاری فرهنگی بسیار ضعیف، نامنسجم، در اندک موارد از بالا و پایین و در موارد زیادی به‌هم‌ریخته است.
undefined توجه به اسناد بالادستی و به‌ویژه نقشۀ مهندسی فرهنگی کشور در دستگاه‌ها کمتر مشاهده شده است.
undefined دستگاه‌های فرهنگی فاقد رویکردهای تحول‌گرا و به‌روز هستند.
undefined حجم و انباشت نیروی انسانی غیرمتخصص در سازمان‌های فرهنگی ایرانی (نسبت به نیروهای خلاق) زیاد است.
undefined موضوع نظارت بر عملکرد نهادهای فرهنگی، رسانه‌ای و هنری خارج از حوزۀ دولت یکی از چالش‌های اساسی به شمار می‌آید.
undefined بنابراین، نیاز به بازنگری اساسی در ساختارها و خط‌مشی‌های فرهنگی کشور ضروری به نظر می‌رسد تا این نظام بتواند به طور مؤثرتر و هدفمندتر در راستای اهداف توسعه فرهنگی کشور حرکت کند.
#صنایع_فرهنگی #فرهنگ #نورافر
undefined@noorafar

۱۱:۱۸