۲۳ آبان ۱۳۹۸
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
موسیقی1بیست آبان98.3gp
۱۶.۸۶ مگابایت
۵:۳۷
۴ آذر ۱۳۹۸
موسیقی جلسه2.3gp
۴۵.۴۶ مگابایت
۱۱:۴۱
۱۱ آذر ۱۳۹۸
موسیقی جلسه3یازدهمهر.3gp
۴۴.۷۳ مگابایت
۱۲:۴۵
۱۸ آذر ۱۳۹۸
موسیقی 18آذر.3gp
۴۱.۳ مگابایت
۱۳:۰۳
۲ دی ۱۳۹۸
موسیقی1دی98.3gp
۵۵.۷۴ مگابایت
۱۲:۱۵
۱۶ دی ۱۳۹۸
موسیقی 16دی.3gp
۵۹.۳۱ مگابایت
۱۲:۳۸
۱ بهمن ۱۳۹۸
موسیقی جلسه2بهمن98.3gp
۵۸.۷۲ مگابایت
۱۱:۰۸
۲۹ بهمن ۱۳۹۸
موسیقی 29بهمن.3gp
۳۸.۶۲ مگابایت
۱۳:۱۵
۳۱ خرداد ۱۳۹۹
موسیقی و غنا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: نوازنده سه تار در روز قیامت حاضر میشود، در حالی که صورتش سیاه و در دستش طنبوری از آتش است و بالای سرش هفتاد هزار ملک [از مأمورین عذاب] خواهد بود که در دست هر یک گرزی از آتش است که بر سر و صورت او می زنند،اهل غنا از قبرش کور و کر و لال محشور می شود، زناکار و اهل مزمار و دف نیز همانند او محشور میشوند. (بحارالانوار، ج۷۶، ص۲۵۳) (مستدرک الوسائل، ج۱۳، ص۲۱۹)قابل توجه اینکه حشر اهل غنا در این روایت با حشر شخص زناکننده یکسان شمرده شده!!!
حضرت علی علیه السلام فرمودند:
بر قومی از بنی اسرائیل شبانه عذاب نازل شد، صبح که شد، دریافتند که چهار گروه از آنان نابود شده اند: طبل زنندگان، آوازخوانان، احتکار کنندگان، رباخواران. (مستدرک الوسائل، ج۱۳، ص۲۷)
امام سجاد علیه السلام فرمودند:
خدای متعال ملتی را که در میان آنها بربط به صدا در آید، پاک و سعادتمند نمی کند. (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۳۱۳)
از امام صادق علیه السلام درباره غنا سؤال کردند.حضرت فرمودند: به خانه هایی که خداوند از اهل آنها روگردان است، داخل نشوید. (الکافی، ج۶، ص۴۳۴) (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۳۰۶)همچنین فرمودند: مجلس غنا مجلسی است که خدای متعال به اهل آن نظر [رحمت] نمی کند.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام اطلاع یافت که مردی طنبور می نوازد، حضرت او را از این کار بازداشت و طنبور او را شکست، سپس از وی خواست که توبه کند و او نیز توبه کرد.
سپس قرمود: آیا میدانی هنگامی که طنبور نواخته می شود چه می گوید؟عرض کرد: وصی پیامبر داناتر است.
حضرت فرمودند: طنبور در هنگام نواختن می گوید:سَتَندِم سَتَندِم أیا صاحِبی سَتَدخُل جَهَنَّمَ أیا ضارِبی
بزودی پشیمان میشوی،بزودی پشیمان میشوی ای دارنده منبه زودی داخل دوزخ می شوی ای نوازنده من(مستدرک الوسائل، ج۱۳، ص۲۲۰)
بربط:
به آن عود یا رود نیز گفته می شود: نواختن این ساز از روزگاران بسیار دور، در میان ایرانیان متداول بوده و بنا بر بعضی از نقل ها، از ایران به سایر کشورها از جمله عربستان رفته است و نام های گوناگونی به خود گرفته است.
بعضی نام این ساز را مشتق از «بر» به معنای سینه و «بط» به معنای مرغابی می دانند، و برخی این نام را با نام موسیقیدان مشهور زمان خسروپرویز، باربَد، بی ارتباط نمی دانند.
به هر حال، این ساز متشکل از یک محفظه طنین شبیه یک گلابی است که از درازا به دو نیم شده باشد. در آغاز سه سیم داشت و بعد برای تقویت صوت، این سه سیم را جفت بستند. پس از چندی دارای ده رشته سیم گردید.
تُنبور(طُنبور):
این ساز را نیز از دسته ی سازهای زخمه ای ایرانی به حساب آورده اند که واژه طنبور معرّب آن است.
فارابی این ساز را ساز دوران جاهلیت معرفی می کند و معتقد است که این ساز فقط قادراست الحان جاهلیت را بنوازد و تا سده هفتم هجری معمول بوده است. بعضی نیز آن را همان سه تار امروزی دانسته اند.
به هر حال، این ساز دارای شکمی گلابی شکل و دسته ای دراز است و سیم های آن چهار عدد است و معمولا بدون مضراب و با انگشت نواخته میشود.@ala_allah
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: نوازنده سه تار در روز قیامت حاضر میشود، در حالی که صورتش سیاه و در دستش طنبوری از آتش است و بالای سرش هفتاد هزار ملک [از مأمورین عذاب] خواهد بود که در دست هر یک گرزی از آتش است که بر سر و صورت او می زنند،اهل غنا از قبرش کور و کر و لال محشور می شود، زناکار و اهل مزمار و دف نیز همانند او محشور میشوند. (بحارالانوار، ج۷۶، ص۲۵۳) (مستدرک الوسائل، ج۱۳، ص۲۱۹)قابل توجه اینکه حشر اهل غنا در این روایت با حشر شخص زناکننده یکسان شمرده شده!!!
حضرت علی علیه السلام فرمودند:
بر قومی از بنی اسرائیل شبانه عذاب نازل شد، صبح که شد، دریافتند که چهار گروه از آنان نابود شده اند: طبل زنندگان، آوازخوانان، احتکار کنندگان، رباخواران. (مستدرک الوسائل، ج۱۳، ص۲۷)
امام سجاد علیه السلام فرمودند:
خدای متعال ملتی را که در میان آنها بربط به صدا در آید، پاک و سعادتمند نمی کند. (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۳۱۳)
از امام صادق علیه السلام درباره غنا سؤال کردند.حضرت فرمودند: به خانه هایی که خداوند از اهل آنها روگردان است، داخل نشوید. (الکافی، ج۶، ص۴۳۴) (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۳۰۶)همچنین فرمودند: مجلس غنا مجلسی است که خدای متعال به اهل آن نظر [رحمت] نمی کند.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام اطلاع یافت که مردی طنبور می نوازد، حضرت او را از این کار بازداشت و طنبور او را شکست، سپس از وی خواست که توبه کند و او نیز توبه کرد.
سپس قرمود: آیا میدانی هنگامی که طنبور نواخته می شود چه می گوید؟عرض کرد: وصی پیامبر داناتر است.
حضرت فرمودند: طنبور در هنگام نواختن می گوید:سَتَندِم سَتَندِم أیا صاحِبی سَتَدخُل جَهَنَّمَ أیا ضارِبی
بزودی پشیمان میشوی،بزودی پشیمان میشوی ای دارنده منبه زودی داخل دوزخ می شوی ای نوازنده من(مستدرک الوسائل، ج۱۳، ص۲۲۰)
بربط:
به آن عود یا رود نیز گفته می شود: نواختن این ساز از روزگاران بسیار دور، در میان ایرانیان متداول بوده و بنا بر بعضی از نقل ها، از ایران به سایر کشورها از جمله عربستان رفته است و نام های گوناگونی به خود گرفته است.
بعضی نام این ساز را مشتق از «بر» به معنای سینه و «بط» به معنای مرغابی می دانند، و برخی این نام را با نام موسیقیدان مشهور زمان خسروپرویز، باربَد، بی ارتباط نمی دانند.
به هر حال، این ساز متشکل از یک محفظه طنین شبیه یک گلابی است که از درازا به دو نیم شده باشد. در آغاز سه سیم داشت و بعد برای تقویت صوت، این سه سیم را جفت بستند. پس از چندی دارای ده رشته سیم گردید.
تُنبور(طُنبور):
این ساز را نیز از دسته ی سازهای زخمه ای ایرانی به حساب آورده اند که واژه طنبور معرّب آن است.
فارابی این ساز را ساز دوران جاهلیت معرفی می کند و معتقد است که این ساز فقط قادراست الحان جاهلیت را بنوازد و تا سده هفتم هجری معمول بوده است. بعضی نیز آن را همان سه تار امروزی دانسته اند.
به هر حال، این ساز دارای شکمی گلابی شکل و دسته ای دراز است و سیم های آن چهار عدد است و معمولا بدون مضراب و با انگشت نواخته میشود.@ala_allah
۱۰:۱۲
۵ مرداد ۱۳۹۹
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.