️کتاب طبیب مشاور مغز و اعصاب و حافظه منتشر شد!
احتراماً به اطلاع علاقه مندان به گفتگو های فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی می رساند: کتاب طبیب مشاور مغز و اعصاب و حافظه در ۲۶۹ صفحه منتشر گردید. مطالب کتاب طبیب مشاور مغز و اعصاب و حافظه در شش بخش زیر تنظیم شده است:
۱- بررسی اشکالات نورولوژی (تصویر)۲- روش تحقیق و مطالعه در حوزه مغز و اعصاب (تعریف)۳- مفاهیم پایه مغز و اعصاب در ادبیات وحی (تعریف)۴- معرفی بیماری های اصلی مغز و اعصاب (تعریف)۵- معرفی درمان های عمومی مغز و اعصاب (تصمیم)۶- الگوی پیشگیری ساختاری از بیماریهای مغز و اعصاب (تصمیم)
دایره تدوین - یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۹۲ - قم
#طبیب_مشاور_مغز_و_اعصاب#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری#نظام_سازیhttps://eitaa.com/olgou4
احتراماً به اطلاع علاقه مندان به گفتگو های فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی می رساند: کتاب طبیب مشاور مغز و اعصاب و حافظه در ۲۶۹ صفحه منتشر گردید. مطالب کتاب طبیب مشاور مغز و اعصاب و حافظه در شش بخش زیر تنظیم شده است:
۱- بررسی اشکالات نورولوژی (تصویر)۲- روش تحقیق و مطالعه در حوزه مغز و اعصاب (تعریف)۳- مفاهیم پایه مغز و اعصاب در ادبیات وحی (تعریف)۴- معرفی بیماری های اصلی مغز و اعصاب (تعریف)۵- معرفی درمان های عمومی مغز و اعصاب (تصمیم)۶- الگوی پیشگیری ساختاری از بیماریهای مغز و اعصاب (تصمیم)
دایره تدوین - یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۹۲ - قم
#طبیب_مشاور_مغز_و_اعصاب#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری#نظام_سازیhttps://eitaa.com/olgou4
۱۴:۰۲
️بی توجهی معاونت سیاسی سیما به مفهوم خبر بزرگ
وظیفه خبر و تولید کنندگان آن، آگاه سازی مردم نسبت به عوامل تقویت کننده یا تضعیف کننده خبر بزرگ است. (خبر بزرگ به موضوع حیاتی و اصلی هر بخش از جامعه گفته می شود؛ که بی توجهی به آن اختلال در روابط انسانی و فساد را رقم می زند.)
توضیح بیشتر اینکه: خبر بزرگ و موضوع اصلی در بخش مسکن، دارواسعه، خبر بزرگ و موضوع اصلی در مدیریت شهری، مفهوم محله، خبر بزرگ و موضوع اصلی در بخش سلامت، پیشگیری از بیماری، خبر بزرگ و موضوع اصلی بخش معیشت، تجارت عمومی، خبر بزرگ و موضوع اصلی در بخش تولید، احیای مشاغل برتر، خبر بزرگ و موضوع اصلی در بخش سیاست های پولی و مالی، پول دارای مالیت، خبر بزرگ و موضوع اصلی در بخش آموزش، احیای نقش خانواده در آموزش می باشد و در همه بخش های خبری باید، عوامل تقویت کننده یا تضعیف کننده این موضوعات حیاتی را به اطلاع مردم رساند. (در جدول خبر بزرگ مدرسه هدایت، ۱۰۰ موضوع به عنوان خبر بزرگ شناسائی شده است.)
در ذات خبر بزرگ ، جذابیت و ارزش خبری و استماع مستمر توسط مخاطب نهفته است و به دلیل تأثیر بزرگ خبر بزرگ بر زندگی انسان، جذابیت این موضوعات نیازمند، ارزش های مضاعفی برای تنظیم گزارش نمی باشد. (هر رسانه و فردی بیشتر و مرتبط تر به خبر بزرگ بپردازد؛ بیشتر توسط مخاطب خود استماع می شود و زمینه رشد فکری مخاطب را مهیاتر می کند.)
توضیحات تکمیلی درباره نگارش خبر و سازه های آن را در الگوی فقهی تنظیم و تحلیل خبر مطالعه بفرمایید.https://eitaa.com/olgou4/5121
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - نقد و بررسی مفهوم خبر در دنیای مدرن - شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - قم
#الگوی_جدید_تنظیم_خبر#ارتباطات_آینده#خبر_بزرگhttps://eitaa.com/olgou4
وظیفه خبر و تولید کنندگان آن، آگاه سازی مردم نسبت به عوامل تقویت کننده یا تضعیف کننده خبر بزرگ است. (خبر بزرگ به موضوع حیاتی و اصلی هر بخش از جامعه گفته می شود؛ که بی توجهی به آن اختلال در روابط انسانی و فساد را رقم می زند.)
توضیح بیشتر اینکه: خبر بزرگ و موضوع اصلی در بخش مسکن، دارواسعه، خبر بزرگ و موضوع اصلی در مدیریت شهری، مفهوم محله، خبر بزرگ و موضوع اصلی در بخش سلامت، پیشگیری از بیماری، خبر بزرگ و موضوع اصلی بخش معیشت، تجارت عمومی، خبر بزرگ و موضوع اصلی در بخش تولید، احیای مشاغل برتر، خبر بزرگ و موضوع اصلی در بخش سیاست های پولی و مالی، پول دارای مالیت، خبر بزرگ و موضوع اصلی در بخش آموزش، احیای نقش خانواده در آموزش می باشد و در همه بخش های خبری باید، عوامل تقویت کننده یا تضعیف کننده این موضوعات حیاتی را به اطلاع مردم رساند. (در جدول خبر بزرگ مدرسه هدایت، ۱۰۰ موضوع به عنوان خبر بزرگ شناسائی شده است.)
در ذات خبر بزرگ ، جذابیت و ارزش خبری و استماع مستمر توسط مخاطب نهفته است و به دلیل تأثیر بزرگ خبر بزرگ بر زندگی انسان، جذابیت این موضوعات نیازمند، ارزش های مضاعفی برای تنظیم گزارش نمی باشد. (هر رسانه و فردی بیشتر و مرتبط تر به خبر بزرگ بپردازد؛ بیشتر توسط مخاطب خود استماع می شود و زمینه رشد فکری مخاطب را مهیاتر می کند.)
توضیحات تکمیلی درباره نگارش خبر و سازه های آن را در الگوی فقهی تنظیم و تحلیل خبر مطالعه بفرمایید.https://eitaa.com/olgou4/5121
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - نقد و بررسی مفهوم خبر در دنیای مدرن - شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - قم
#الگوی_جدید_تنظیم_خبر#ارتباطات_آینده#خبر_بزرگhttps://eitaa.com/olgou4
۱۴:۴۱
۱۶:۲۰
۱۰:۴۸
️چگونه بخش اقتصاد کشور را مردمی نمائیم؟!
این سؤال دربارهی بخش های غیر اقتصادی کشور هم مصداق دارد؟!
#مردمی_كردن_امورhttps://eitaa.com/olgou4
این سؤال دربارهی بخش های غیر اقتصادی کشور هم مصداق دارد؟!
#مردمی_كردن_امورhttps://eitaa.com/olgou4
۱۱:۲۷
️پایان اسناد بین المللی
مجلس دوازدهم باید به اجرای برنامه های شکست خورده بین المللی در کشور پایان دهد...
#جامعیت_اسلام_راه_حل_مشکلات_کشور#اولویت_های_تمدنیhttps://eitaa.com/olgou4
مجلس دوازدهم باید به اجرای برنامه های شکست خورده بین المللی در کشور پایان دهد...
#جامعیت_اسلام_راه_حل_مشکلات_کشور#اولویت_های_تمدنیhttps://eitaa.com/olgou4
۹:۳۷
️ایده های امید افرین
️راه حل های زیر به صورت قطعی سطح امید را در میان مردم افزایش می دهد و سطح کارآمدی نظام جمهوری اسلامی برای حل مشکلات را ارتقاء می دهد:
اجرای قانون مترقی احیای موات و واگذاری زمین رایگان به مردم (بر اساس اصل تقسیم اراضی به اراضی مرتبط با آب، اراضی مرتبط با شغل و اراضی مسکونی به صورت پیوسته و اصل کاربری های نه گانه اراضی) - شرح بیشتر در نظریه فقهی احیای موات و انفال
تغییر الگوی ساخت ساختمان از الگوی معیوب آپارتمان به الگوی پیشرفته و مترقی دار واسعه (خانه حیاط دار) - شرح بیشتر در مقررات فقهی ساختمان
تغییر کتب درسی مدارس و تحول در ساختار و مدت آموزش مردم (ترویج آموزش های سریع و شغل آفرین و زندگی ساز، مطالبه قطعی مردم است.) - شرح بیشتر در نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده
ترویج نظریات و ایده های مرتبط با پیشگیری از بیماری در جامعه و اختصاص دو سوم برنامه های سلامت کشور به مسئله کاهش بیماری ها (کاهش بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت، بیماری های گوارشی، بیماری مرتبط با اسکلت و مفاصل و... یک ضرورت قطعی برای کشور محسوب می شود.) - شرح بیشتر در نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری
تلاش برای افزایش نقش مردم در تجارت و برنامه ریزی برای تحقق ایده مترقی تجارت عمومی (مطابق با توصیه های معصومین علیهم السلام: تجارت عمومی افراد به ۱- رفع محرومیت مردم، ۲- افزایش سطح عقل مردم، ۳- رونق تولید در کشور، ۴- کاهش تورم و قیمت اجناس و ۵-استحکام شبکه توزیع کشور می انجامد.) - شرح بیشتر در نظریه فقهی تجارت عمومی
ترویج مشاغل برتر و زمینه سازی قانونی و آموزشی برای تحقق این نوع از مشاغل و افزایش کیفیت غذا در ایران (مشاغل برتر به مشاغل مرتبط با تولید غذا و لباس گفته می شود) - شرح بیشتر در نظریه فقهی مشاغل برتر
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین نظریه امید آفرینی مسئله محور - پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - قم مبارک
#ایده_های_امید_آفرین #جامعیت_اسلام_راه_حل_مشکلات_کشور https://eitaa.com/olgou4
️راه حل های زیر به صورت قطعی سطح امید را در میان مردم افزایش می دهد و سطح کارآمدی نظام جمهوری اسلامی برای حل مشکلات را ارتقاء می دهد:
اجرای قانون مترقی احیای موات و واگذاری زمین رایگان به مردم (بر اساس اصل تقسیم اراضی به اراضی مرتبط با آب، اراضی مرتبط با شغل و اراضی مسکونی به صورت پیوسته و اصل کاربری های نه گانه اراضی) - شرح بیشتر در نظریه فقهی احیای موات و انفال
تغییر الگوی ساخت ساختمان از الگوی معیوب آپارتمان به الگوی پیشرفته و مترقی دار واسعه (خانه حیاط دار) - شرح بیشتر در مقررات فقهی ساختمان
تغییر کتب درسی مدارس و تحول در ساختار و مدت آموزش مردم (ترویج آموزش های سریع و شغل آفرین و زندگی ساز، مطالبه قطعی مردم است.) - شرح بیشتر در نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده
ترویج نظریات و ایده های مرتبط با پیشگیری از بیماری در جامعه و اختصاص دو سوم برنامه های سلامت کشور به مسئله کاهش بیماری ها (کاهش بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت، بیماری های گوارشی، بیماری مرتبط با اسکلت و مفاصل و... یک ضرورت قطعی برای کشور محسوب می شود.) - شرح بیشتر در نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری
تلاش برای افزایش نقش مردم در تجارت و برنامه ریزی برای تحقق ایده مترقی تجارت عمومی (مطابق با توصیه های معصومین علیهم السلام: تجارت عمومی افراد به ۱- رفع محرومیت مردم، ۲- افزایش سطح عقل مردم، ۳- رونق تولید در کشور، ۴- کاهش تورم و قیمت اجناس و ۵-استحکام شبکه توزیع کشور می انجامد.) - شرح بیشتر در نظریه فقهی تجارت عمومی
ترویج مشاغل برتر و زمینه سازی قانونی و آموزشی برای تحقق این نوع از مشاغل و افزایش کیفیت غذا در ایران (مشاغل برتر به مشاغل مرتبط با تولید غذا و لباس گفته می شود) - شرح بیشتر در نظریه فقهی مشاغل برتر
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین نظریه امید آفرینی مسئله محور - پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - قم مبارک
#ایده_های_امید_آفرین #جامعیت_اسلام_راه_حل_مشکلات_کشور https://eitaa.com/olgou4
۸:۲۹
۱۷:۵۶
️چند نکته درباره مدیریت بنیادین مسئله سوخت در کشور/ خود را در تله سوخت گرفتار نکنید!
طبق برخی از آمارها میزان مصرف بنزین در کشور به صورت میانگین ۱۲۰ میلیون لیتر در روز است. در کنار این موضوع مسئولین اعلام کرده اند: روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی در ایران مصرف میشود. همچنین اعلام شده است که: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به صورت میانگین ۱۰ درصد به مصرف سوخت کشور افزوده شده است. با توجه به افزایش سالانه ۲ میلیون خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور، برخی از مسئولین و کارشناسان درباره میزان مصرف سوخت در کشور و افزایش چالش های مانند آلودگی هوا، افزایش تصادفات و آلودگی صوتی و... اظهار نگرانی می کنند و برای حل این مشکل، راه حل های متفاوتی ارائه می کنند:
دسته اول راه حل ها: بر سر مسئله مدیریت تولید و مصرف سوخت متمرکز است و ایده های متفاوتی از جمله: افزایش قیمت سوخت (بدترین پیشنهاد)، مدیریت غیر قیمتی قاچاق سوخت، تولید ماشین های برقی، توسعه حمل و نقل عمومی، ساخت پالایشگاههای جدید، تولید ماشین های کم مصرف، مدیریت استفاده از کولر خودرو در فصل گرم، تنوع بخشی به منابع انرژی و... را شامل می شود. بعد از بررسی مجموعه ای از این راه حل ها، به این نتیجه رسیده ایم؛ که بسیاری از کارشناسان به تحلیل عوامل افزایش حمل و نقل و سفر -به عنوان علت اصلی افزایش مصرف سوخت- نمی پردازند و آن را امری طبیعی تصور کرده اند! (افزایش حداکثری سفر و حمل نقل، علاوه بر افزایش مصرف سوخت به پدیده نامبارک سیالیت جمعیت ختم شده است)
دسته دوم راه حل ها: بر مسئله راهبردی برنامه ریزی برای کاهش حمل و نقل تمرکز دارد و راه حل های کوتاه مدت و میان مدتی را برای معقول نمودن میزان سفر و حمل و نقل تئوریزه می کند. برنامه ریزی برای کاهش زنجیره تولید تا مصرف (از طریق احیای مشاغل برتر و ساخت گسترده بازارهای موقت) و برنامه ریزی برای ایجاد تقسیمات شهری کوچک مقیاس و تقویت ماهیت محلات (با اولویت تأمین نیازهای چهارگانه در محلات)؛ دو راهبرد مهم برای کاهش سفر و حمل و نقل و بالتبع کاهش عوارض ناشی از افزایش سفر و حمل و نقل است. مجدداً تاکید می کنم: عوارض ناشی از افزایش سفر، اختصاصی به مسئله افزایش مصرف سوخت ندارد و عوارضی در حوزه سلامت ( آلودگی هوا و آلودگی صوتی)، در حوزه افزایش هزینه های اداره کشور، در حوزه تضعیف خانواده و مدیریت وقت افراد، در حوزه پدافند غیرعامل (وابستگی همه امور به حمل و نقل، یک پدیده ضد امنیت محسوب می شود)، در حوزه جهت دهی به تحقیقات کشور و در حوزه کاهش تَعَرُّف و سیالیت جمعیت را شامل می شود. (سفر روزانه ٧ نوع عارضه دارد)
نکته نهایی: برنامه ریزی بنیادین برای کاهش میزان حمل و نقل بین شهری و درون شهری از طریق تأمین غیرمتمرکز نیازهای انسان، مسئله ای مغفول یا کمرنگ در گفتگوهای کارشناسی کشور است.
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین برخی از فواید الگوی جدید حمل و نقل - سه شنبه - اول رمضان المبارک ۱۴۴۵ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - قم
#حمل_نقل#جمعیت_سیال#الگوی_جدید_حمل_و_نقلhttps://eitaa.com/olgou4
طبق برخی از آمارها میزان مصرف بنزین در کشور به صورت میانگین ۱۲۰ میلیون لیتر در روز است. در کنار این موضوع مسئولین اعلام کرده اند: روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی در ایران مصرف میشود. همچنین اعلام شده است که: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به صورت میانگین ۱۰ درصد به مصرف سوخت کشور افزوده شده است. با توجه به افزایش سالانه ۲ میلیون خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور، برخی از مسئولین و کارشناسان درباره میزان مصرف سوخت در کشور و افزایش چالش های مانند آلودگی هوا، افزایش تصادفات و آلودگی صوتی و... اظهار نگرانی می کنند و برای حل این مشکل، راه حل های متفاوتی ارائه می کنند:
دسته اول راه حل ها: بر سر مسئله مدیریت تولید و مصرف سوخت متمرکز است و ایده های متفاوتی از جمله: افزایش قیمت سوخت (بدترین پیشنهاد)، مدیریت غیر قیمتی قاچاق سوخت، تولید ماشین های برقی، توسعه حمل و نقل عمومی، ساخت پالایشگاههای جدید، تولید ماشین های کم مصرف، مدیریت استفاده از کولر خودرو در فصل گرم، تنوع بخشی به منابع انرژی و... را شامل می شود. بعد از بررسی مجموعه ای از این راه حل ها، به این نتیجه رسیده ایم؛ که بسیاری از کارشناسان به تحلیل عوامل افزایش حمل و نقل و سفر -به عنوان علت اصلی افزایش مصرف سوخت- نمی پردازند و آن را امری طبیعی تصور کرده اند! (افزایش حداکثری سفر و حمل نقل، علاوه بر افزایش مصرف سوخت به پدیده نامبارک سیالیت جمعیت ختم شده است)
دسته دوم راه حل ها: بر مسئله راهبردی برنامه ریزی برای کاهش حمل و نقل تمرکز دارد و راه حل های کوتاه مدت و میان مدتی را برای معقول نمودن میزان سفر و حمل و نقل تئوریزه می کند. برنامه ریزی برای کاهش زنجیره تولید تا مصرف (از طریق احیای مشاغل برتر و ساخت گسترده بازارهای موقت) و برنامه ریزی برای ایجاد تقسیمات شهری کوچک مقیاس و تقویت ماهیت محلات (با اولویت تأمین نیازهای چهارگانه در محلات)؛ دو راهبرد مهم برای کاهش سفر و حمل و نقل و بالتبع کاهش عوارض ناشی از افزایش سفر و حمل و نقل است. مجدداً تاکید می کنم: عوارض ناشی از افزایش سفر، اختصاصی به مسئله افزایش مصرف سوخت ندارد و عوارضی در حوزه سلامت ( آلودگی هوا و آلودگی صوتی)، در حوزه افزایش هزینه های اداره کشور، در حوزه تضعیف خانواده و مدیریت وقت افراد، در حوزه پدافند غیرعامل (وابستگی همه امور به حمل و نقل، یک پدیده ضد امنیت محسوب می شود)، در حوزه جهت دهی به تحقیقات کشور و در حوزه کاهش تَعَرُّف و سیالیت جمعیت را شامل می شود. (سفر روزانه ٧ نوع عارضه دارد)
نکته نهایی: برنامه ریزی بنیادین برای کاهش میزان حمل و نقل بین شهری و درون شهری از طریق تأمین غیرمتمرکز نیازهای انسان، مسئله ای مغفول یا کمرنگ در گفتگوهای کارشناسی کشور است.
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین برخی از فواید الگوی جدید حمل و نقل - سه شنبه - اول رمضان المبارک ۱۴۴۵ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - قم
#حمل_نقل#جمعیت_سیال#الگوی_جدید_حمل_و_نقلhttps://eitaa.com/olgou4
۹:۰۲
۲:۰۵
۱۰:۴۴
۱۵:۱۴
۸:۲۹
۱۶:۵۵
۱۵:۱۸
۸:۲۵
۸:۲۸
۱۱:۳۵
۱۶:۵۴
️ اصول فقهی بودجه ریزی کدام است؟! / بودجه ریزی بالسویه لازمه احیای اقتصاد مردم پایه است!
اصول و مفاهیم پایه بودجه ریزی و توزیع بیت المال از آیات و روایات اخذ می شود. بودجه ریزی غیرمتمرکز، بودجه ریزی بالسویه، بودجه ریزی در دوره های زمانی کوتاه مدت و بودجه ریزی برای بهبود روابط انسانی؛ ۴ اصل مهم بودجه ریزی و توزیع بیت المال و تأمین مالی در اسلام است؛ که در الگوهای فعلی بودجه ریزی نادیده گرفته می شود. ( اصول و مفاهیم دیگری هم در بودجه ریزی و تأمین مالی وجود دارد؛ که شرح آن را به جلسات دیگری موکول می کنیم.)
برخی اشکال کرده اند: که اگر بودجه کشور بالسویه در اختیار افراد جامعه قرار بگیرد؛ کیک توسعه رشد نخواهد کرد و کشور فقیر می شود و لذا عمده بودجه کشور را در اختیار شرکت های دولتی و خصوصی قرارد می دهند و از این طریق به دنبال افزایش ثروت هستند. برخی از توزیع بالسویه بیت المال تعبیر به توزیع فقر کرده اند و آن را تقبیح می کنند! در پاسخ به این استدلال شبه علمی عرض کرده ایم: که تولید ثروت منحصر در فربه کردن شرکت های خصوصی و دولتی نیست و می توانیم از طریق اقتصاد مردم پایه به تولید ثروت در کشور بپردازیم. اگر مفهوم اقتصاد مردم پایه و تفاوت های آن با مفهوم بخش خصوصی درک شود؛ توزیع بالسویه بیت المال به عنوان یکی از ابزارهای تقویت اقتصاد مردم پایه درک خواهد شد.
شایان ذکر است: تقویت شرکت های دولتی و شرکت های خصوصی از طریق اختصاص بودجه های خاص به افزایش فاصله طبقاتی ختم می شود و تجربه همه کشورهای توسعه یافته نشان دهنده این واقعیت است. همچنین بودجه ریزی به محوریت تقویت شرکت های خصوصی و دولتی از ۶ حیث: ۱- بی توجهی به تولید طیبات، ۲- گسترش اصل استخدام و نقض توزیع عادلانه ثروت، ۳- اختلال در توزیع وقت فرد، ۴- بی توجهی به فاصله مناسب خانه و محل کار و بالتبع افزایش حمل و نقل، ۵- پذیرش تأمین مالی بزرگ و خلق پول و ۶- تخریب گسترده محیط زیست نقد می گردد. فتأمل جیداً
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - نشست تخصصی نقد و بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ - پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۳ - قم
پیشنهاد استماع صوت کامل نشست:https://eitaa.com/olgou4/7060
#الگوی_جدید_توزیع_بیت_المال#الگوی_جدید_بودجه_ریزی#فقه_المکاسبhttps://eitaa.com/olgou4
اصول و مفاهیم پایه بودجه ریزی و توزیع بیت المال از آیات و روایات اخذ می شود. بودجه ریزی غیرمتمرکز، بودجه ریزی بالسویه، بودجه ریزی در دوره های زمانی کوتاه مدت و بودجه ریزی برای بهبود روابط انسانی؛ ۴ اصل مهم بودجه ریزی و توزیع بیت المال و تأمین مالی در اسلام است؛ که در الگوهای فعلی بودجه ریزی نادیده گرفته می شود. ( اصول و مفاهیم دیگری هم در بودجه ریزی و تأمین مالی وجود دارد؛ که شرح آن را به جلسات دیگری موکول می کنیم.)
برخی اشکال کرده اند: که اگر بودجه کشور بالسویه در اختیار افراد جامعه قرار بگیرد؛ کیک توسعه رشد نخواهد کرد و کشور فقیر می شود و لذا عمده بودجه کشور را در اختیار شرکت های دولتی و خصوصی قرارد می دهند و از این طریق به دنبال افزایش ثروت هستند. برخی از توزیع بالسویه بیت المال تعبیر به توزیع فقر کرده اند و آن را تقبیح می کنند! در پاسخ به این استدلال شبه علمی عرض کرده ایم: که تولید ثروت منحصر در فربه کردن شرکت های خصوصی و دولتی نیست و می توانیم از طریق اقتصاد مردم پایه به تولید ثروت در کشور بپردازیم. اگر مفهوم اقتصاد مردم پایه و تفاوت های آن با مفهوم بخش خصوصی درک شود؛ توزیع بالسویه بیت المال به عنوان یکی از ابزارهای تقویت اقتصاد مردم پایه درک خواهد شد.
شایان ذکر است: تقویت شرکت های دولتی و شرکت های خصوصی از طریق اختصاص بودجه های خاص به افزایش فاصله طبقاتی ختم می شود و تجربه همه کشورهای توسعه یافته نشان دهنده این واقعیت است. همچنین بودجه ریزی به محوریت تقویت شرکت های خصوصی و دولتی از ۶ حیث: ۱- بی توجهی به تولید طیبات، ۲- گسترش اصل استخدام و نقض توزیع عادلانه ثروت، ۳- اختلال در توزیع وقت فرد، ۴- بی توجهی به فاصله مناسب خانه و محل کار و بالتبع افزایش حمل و نقل، ۵- پذیرش تأمین مالی بزرگ و خلق پول و ۶- تخریب گسترده محیط زیست نقد می گردد. فتأمل جیداً
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - نشست تخصصی نقد و بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ - پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۳ - قم
پیشنهاد استماع صوت کامل نشست:https://eitaa.com/olgou4/7060
#الگوی_جدید_توزیع_بیت_المال#الگوی_جدید_بودجه_ریزی#فقه_المکاسبhttps://eitaa.com/olgou4
۹:۴۰