ح

حسابرسی داخلی

۳۱عضو

۱۸ فروردین

۱۹ فروردین

ویژگی جرم پولشوییویژگی جرم پولشویی که ما چند مورد برای شما ذکر کردم تا با موارد پولشویی بیشتر آشنا شوید.
سازمان یافتگی:جنایات سازمان یافته،فعالیت هلی غیر قانونی با انگیزه اقتصادی است که یک گروه،انجمن یا ارگان دیگری مرکب از دو یا چند شخص مرتکب می شود .
که خواه به طور رسمی یا غیر رسمی سازمان یافته باشند.
در این گروه ها تمایل به استفاده از خشونت یا رشوه برای رسیدن به هدف های شوم یا حفظ انسجام،زیاد است.
عضو گیری در این گروه ها محدود،اما ممکن است به صورت موردی از افراد غیر عضو استفاده شود.
بنابراین،مشارکت بیش از دو نفر و انگیزه محرک آنها یعنی تحصیل منفعت،از شرایط اساسی ارتکاب جنایات سازمان یافته است.
فراملی بودن:یکی از ویژگی های اصلی جرم پولشویی،فراملی بودن آن است.
اگرچه گروه های سازمان یافته جنایی در بدو امر،در قلمروی یک کشور ایجاد شده اند،ولی تمایل دارند.
به آن سوی مرزها وارد شوند تا هم امکانات و فرصت های بهتر و بیشتری برای فعالیت خویش پیدا کنند .
و هم امکانات کشف و خطرات ناشی از برخورد مراجع قانونی را کاهش دهند.
از آنجا که ارتکاب جرم محدوده به مرز های یک کشور خاص نیست.
هیچ دولتی به تنهایی قادر به ریشه کنی کامل این جنایات،عوامل،تشکیلات و حتی پیشگیری از شکل گیری چنین باندهایی نخواهد بود.
بنابراین،هم پیشگیری از وقوع این جرایم و هم مبارزه با آنها مستلزم همکاری بین الملی است.
نحوه رسیدگی قضایی:طبق اصل 37 قانون اساسی،اصل،برائت است و هیچ کس از نظر قانونی مجرم شناخته نمی شود،مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.
این اصل که به اصل برائت شناخته می شود،مبنای قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری است.
و به موجب آن،هرگاه شخصی از طریق شکایت خصوصی یا درخواست دادستان(نماینده مدعی العموم) به جرمی نظیر سرقت،کلاه برداری و غیره متهم وبه دادسرا فراخوانده شود،در پناه اصل برائت قرار می گیرد.
اصل برائت یعنی همواره اصل بر بی گناهی اشخاص است و از این رو،هرکس جرمی را به دیگری نسبت دهد اثبات صحت ادعا برعهده مدعی است.
براین اساس،شاکی یا دادستان (مدعی العلوم)باید برهانی دال بر متهم بودن شخص اقامه کند.
این در حالی است که جرم پولشویی طبق تبصره 1 ماده 2 قانون مبارزه با پولشویی از این اصل مستثنی شده است.
و مسئولیت اثبات مجرم نبودن فرد برعهده خود فرد قرار دارد.
تفاوت اساسی دیگر قانون مبارزه با پولشویی با قوانین دیگر از بابت زمان رسیدگی و اجرای مجازات آن است.
مطابق بند ماده 109 قانون مجازات های اسلامی،جرم پولشویی مشمول مرور زمان برای تعقیب نشده است.
همچنین به موجب بند ماده 47 قانون مذکور،صدور حکم برای اجرای مجازات و شروع به آنها در مورد جرم پولشویی که موضوع آن بیش از یک صد میلیون ریال باشد.
قابل تعویق و تعلیق نخواهد بود.
۱. مخفی‌کاری برای تبدیل پول کثیف به پول قانونی:
یکی از روش‌های اصلی جرم پولشویی، مخفی‌کاری یا “مونتاژ” است که برای تبدیل پول کثیف به پول قانونی به کار می‌رود. در این روش، فرد یا گروهی که پول ناشی از فعالیت‌های غیرقانونی دارند، سعی می‌کنند این پول‌ها را به صورت غیرقابل تشخیصی و به شکلی که به نظر معمولی و قانونی بیایند، تبدیل کنند.
یکی از روش‌های رایج در مخفی‌کاری، شستن پول از طریق کسب‌وکارهای قانونی است. این فرآیند معمولاً به صورت چندگانه انجام می‌شود، به این معنی که پول کثیف به صورت پراکنده و به مقدار‌های کوچک به این کسب‌وکارها تزریق می‌شود، سپس به شکل پول قانونی به حساب‌های بانکی آن کسب‌وکارها واریز می‌شود.
همچنین، برخی از افراد جرم‌کار برای مخفی‌کاری از شبکه‌های توری و ارتباطات رمزگذاری شده استفاده می‌کنند. این شبکه‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهند پول‌های کثیف را به صورت ناشناخته و بدون تعقیب انتقال دهند، که این امر باعث می‌شود تا پیگیری فعالیت‌های آن‌ها بسیار دشوار شود و به سادگی اثبات جرمیت آن‌ها امکان‌پذیر نباشد.
مخفی‌کاری برای تبدیل پول کثیف به پول قانونی اغلب با استفاده از روش‌های پیچیده و متنوعی انجام می‌شود که اهمیت آن‌ها در جلوگیری از تشخیص و پیگیری فعالیت‌های جرمی افراد است.
ویژگی جرم پولشویی:تجمع پول پراکنده۲. تجمیع پول پراکنده:
تجمیع پول پراکنده یکی دیگر از ویژگی‌های اساسی جرم پولشویی است که در فرآیند تبدیل پول کثیف به پول قانونی به کار می‌رود. در این روش، افرادی که پول ناشی از فعالیت‌های غیرقانونی دارند، سعی می‌کنند این پول‌ها را به صورت پراکنده در مکان‌های مختلف نگهداری کنند، به گونه‌ای که اثرات جرمی آن‌ها را پنهان کنند.
به عنوان مثال، فردی که در فعالیت‌های متعددی مانند قاچاق مواد مخدر، فساد یا دزدی‌ها شرکت می‌کند، پول ناشی از این فعالیت‌ها را به صورت پراکنده و در مکان‌های مختلف مانند حساب‌های بانکی مختلف، صندوق‌های ایمنی، یا حتی در مخفیگاه‌های مختلف نگهداری می‌کند.
سپس، پس از مدتی که فرد فکر می‌ک

۶:۱۶

ند رد پیگیری‌ها برایش آسان نیست، اقدام به تجمیع این پول‌ها می‌کند. این تجمیع معمولاً به صورت یکجا انجام می‌شود، به این معنی که تمامی پول‌های پراکنده را به یک مکان یا حساب بانکی می‌آورد تا به راحتی بتواند آن‌ها را به پول قانونی تبدیل کند.
این روش از آنجا که پول‌های کثیف به صورت پراکنده و در مکان‌های مختلف نگهداری می‌شوند، پیگیری و تشخیص آن‌ها برای مقامات قانونی بسیار دشوار است و اغلب به عنوان یکی از روش‌های اصلی جرم پولشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۳. استفاده از واسطه‌های مالی قانونی:
استفاده از واسطه‌های مالی قانونی یکی از روش‌های معمول جرم پولشویی است که افراد جرم‌کار برای تبدیل پول کثیف به پول قانونی به کار می‌برند. در این روش، از ساختارهای مالی و اداری قانونی مانند بانک‌ها، شرکت‌های مالی، یا کسب‌وکارهای معتبر به عنوان واسطه برای انتقال پول‌های کثیف به حساب‌های قانونی استفاده می‌شود.
به طور مثال، فردی که در فعالیت‌های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر، فساد یا دزدی‌ها مشغول است، ممکن است به جهت پنهان کردن منشأ پول‌های خود، از طریق حساب‌های بانکی یا سایر مکانیزم‌های مالی قانونی، پول‌های خود را به صورت قانونی جلب کند.
این افراد معمولاً با ایجاد حساب‌های بانکی در نام خود یا افراد دیگر، پول‌های خود را به حساب‌های بانکی قانونی واریز می‌کنند. سپس، از طریق تراکنش‌های بانکی معمولی، این پول‌ها را به شکلی که به نظر معمولی بیایند، به حساب‌های دیگر منتقل می‌کنند تا هویت واقعی خود را مخفی کنند و اثرات جرمی خود را پنهان سازند.
استفاده از واسطه‌های مالی قانونی به دلیل ظاهر قانونی و معتبری که دارند، اغلب به این افراد کمک می‌کند تا از تشخیص و پیگیری انتقال پول‌های کثیف توسط مقامات قانونی جلوگیری کنند و به راحتی پول‌های خود را تبدیل به پول قانونی کنند.
۴. انتقال پول به حساب‌های خارجی:
یکی از روش‌های معمول جرم پولشویی، انتقال پول به حساب‌های خارجی است که افراد جرم‌کار برای تبدیل پول کثیف به پول قانونی از آن استفاده می‌کنند. در این روش، پول‌های کسب‌شده از فعالیت‌های غیرقانونی به صورت انتقالی به حساب‌های بانکی خارج از کشور منتقل می‌شوند تا به راحتی به پول قانونی تبدیل شوند و از دستگیری و پیگیری جرم‌کار جلوگیری شود.
برای انجام این فرآیند، افراد جرم‌کار معمولاً از طریق شرکت‌های مشاوره مالی یا مجموعه‌های مالی مرزی استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها کمک می‌کنند تا با تاسیس حساب‌های بانکی در کشورهایی با قوانین مالی مساعد، پول‌های کثیف به حساب‌های خارجی منتقل شوند.
سپس، پول‌های انتقالی به حساب‌های خارجی به وسیله تراکنش‌های بانکی معمولی یا حتی انتقال‌های الکترونیکی، به حساب‌های دیگر منتقل می‌شوند. این حساب‌های خارجی معمولاً به نام شرکت‌های مجازی یا حتی شخصیت‌های مجهول ثبت می‌شوند تا هویت واقعی دارنده حساب پنهان بماند و پیگیری پول‌های کثیف توسط مقامات قانونی دشوار شود.
استفاده از این روش برای جرم پولشویی به دلیل ایجاد مرزهای مالی بین کشورها و پیچیدگی قوانین مالی بین‌المللی، به افراد جرم‌کار کمک می‌کند تا به راحتی از تشخیص و پیگیری پول‌های کثیف توسط مقامات قانونی جلوگیری کنند و به سادگی پول‌های خود را تبدیل به پول قانونی کنند.
۵. استفاده از شبکه‌های توری:
یکی از روش‌های پرکاربرد جرم پولشویی، استفاده از شبکه‌های توری است که افراد جرم‌کار برای پنهان کردن فعالیت‌های مالی غیرقانونی خود از آن استفاده می‌کنند. شبکه‌های توری مجموعه‌ای از سرورها و رایانه‌ها هستند که توسط افراد مختلف در سراسر جهان اداره می‌شوند و ارتباطات رمزگذاری شده و ناشناس را فراهم می‌کنند.
به طور معمول، افرادی که می‌خواهند از شبکه‌های توری استفاده کنند، از نرم‌افزارهایی مانند “Tor” استفاده می‌کنند که امکان مرور وب به صورت ناشناس را فراهم می‌کند. این نرم‌افزارها به کاربران اجازه می‌دهند تا به اینترنت وصل شوند و فعالیت‌های آن‌ها را بدون اثرات قابل تشخیص و پیگیری انجام دهند.
با استفاده از شبکه‌های توری، افراد جرم‌کار می‌توانند به طور ناشناس و بدون تردید، پول‌های کثیف خود را به حساب‌های بانکی دیگر یا به شبکه‌های مالی قانونی انتقال دهند. این انتقال‌ها با استفاده از تراکنش‌های رمزگذاری شده و غیرقابل تعقیب صورت می‌گیرد که باعث می‌شود پیگیری فعالیت‌های آن‌ها بسیار دشوار شود.
استفاده از شبکه‌های توری به دلیل رمزگذاری و ردیابی ناپذیر بودن ارتباطات، به افراد جرم‌کار کمک می‌کند تا از تشخیص و پیگیری فعالیت‌هایشان توسط مقامات قانونی جلوگیری کنند و به سادگی پول‌های خود را تبدیل به پول قانونی کنند.

۶:۱۶

وظایف حسابرسی داخلی در انبارگردانی پرداخته می‌شود:1. بررسی سیستم کنترل داخلی در وظایف حسابرسی داخلی در انبارگردانییکی از اولین وظایف حسابرسی داخلی در انبارگردانی، بررسی و ارزیابی سیستم کنترل داخلی موجود است. این شامل بررسی فرآیندهای دریافت، نگهداری و توزیع کالاها، کنترل‌های دسترسی به اطلاعات و موجودی‌ها، و روش‌های شناسایی و رفع نقص‌های موجود می‌شود.
بررسی سیستم کنترل داخلی یکی از وظایف اساسی حسابرسی داخلی در حوزه انبارگردانی است.
این فرآیند شامل مرور و ارزیابی سیستم‌ها، فرآیندها، و سیاست‌های کنترلی موجود در بخش انبارگردانی سازمان می‌شود.
در زیر به بیان تفصیلی از این موضوع پرداخته خواهد شد:
مرور فرآیندها و سیستم‌ها: در این مرحله، حسابرس داخلی موجودیت‌ها و فعالیت‌های مربوط به انبارگردانی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این شامل فرآیند دریافت، ذخیره‌سازی، توزیع و مدیریت موجودی کالاها در انبار می‌شود.
ارزیابی کنترل‌های داخلی: حسابرس داخلی سیستم کنترل‌های موجود برای مدیریت موجودی‌ها و جلوگیری از خطاها وتقلب‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این شامل کنترل‌هایی مانند مجوزها و محدودیت‌های دسترسی به انبار، ردیابی سیستماتیک موجودی‌ها، و اعمال مدیریت دقیق بر کالاها و مواد می‌شود.
شناسایی نقاط ضعف و پیشنهادات بهبود: حسابرس داخلی در این مرحله نقاط ضعف و نقاط قوت سیستم کنترل داخلی را شناسایی می‌کند و پیشنهاداتی برای بهبود آن‌ها ارائه می‌دهد. این ممکن است شامل اصلاح فرآیندها، بهبود سیستم‌های اطلاعاتی، و تقویت کنترل‌های داخلی مرتبط با انبارگردانی باشد.
ارزیابی مداوم: حسابرس داخلی باید فرآیند کنترل داخلی را به صورت مداوم ارزیابی کند تا اطمینان حاصل شود که سیستم کنترل داخلی همواره کارآیی واقعی خود را اجرا می‌کند و تغییراتی در محیط سازمانی را تحمل می‌کند.
با انجام بررسی دقیق سیستم کنترل داخلی، حسابرس داخلی می‌تواند به بهبود کارایی و کاهش ریسک‌ها در مدیریت انبارگردانی کمک کند و به سازمان اطمینان بیشتری در مدیریت منابع خود بدهد.

۶:۱۷

2. ارزیابی ریسک‌ها و نقاط ضعف در وظایف حسابرسی داخلی در انبارگردانی:حسابرسی داخلی باید به شناسایی و ارزیابی ریسک‌های مرتبط با انبارگردانی بپردازد.
این شامل شناسایی و ارزیابی مواردی مانند خطرات مرتبط با دزدی، خرابی یا اتلاف کالاها، نقص در سیستم‌های اطلاعاتی و نقاط ضعف در کنترل‌های داخلی است.
ارزیابی ریسک‌ها و نقاط ضعف یکی از مراحل حیاتی در حسابرسی داخلی انبارگردانی است که به شناسایی خطرات و ضعف‌های موجود در فرآیندها و سیستم‌های مربوط به انبار می‌پردازد.
در این مرحله، حسابرس داخلی سعی می‌کند تا با تحلیل و ارزیابی موارد مختلف، مواردی که ممکن است به اختلال در عملکرد نظام انبارگردانی منجر شوند را شناسایی کرده و راه‌هایی برای پیشگیری یا مدیریت آن‌ها ارائه دهد.
در زیر به بیان تفصیلی از این موضوع پرداخته می‌شود:
شناسایی ریسک‌ها: در این مرحله، حسابرس داخلی مواردی که ممکن است به تهدیدات و خطرات برای سیستم انبارگردانی منجر شوند را شناسایی می‌کند. این شامل مواردی مانند سرقت، خرابی یا اتلاف کالاها، اشتباهات در ثبت و ردیابی موجودی‌ها و همچنین مشکلات مربوط به فناوری اطلاعات می‌شود.
ارزیابی احتمال و تأثیر ریسک‌ها: پس از شناسایی ریسک‌ها، حسابرس داخلی باید احتمال و تأثیر این ریسک‌ها را بر روی عملکرد و اهداف سازمان ارزیابی کند. این مرحله به کمک ارزیابی دقیق و تخمینی از احتمال و میزان تأثیر رخداد هر ریسک بر روی سازمان کمک می‌کند.
شناسایی نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌ها: حسابرس داخلی نیاز دارد تا نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌های موجود در فرآیندها، سیستم‌ها و کنترل‌های انبارگردانی را شناسایی کند. این ممکن است شامل نقاط ضعف در فرآیندهای ردیابی موجودی‌ها، کنترل‌های دسترسی نامناسب به انبار، و نقاط ضعف در سیستم‌های اطلاعاتی باشد.
پیشنهادات بهبود و اجرای اقدامات: با شناسایی ریسک‌ها و نقاط ضعف، حسابرس داخلی باید پیشنهاداتی برای بهبود و تقویت سیستم کنترل داخلی در انبارگردانی ارائه کند. این شامل ارائه راهکارها و تدابیری برای کاهش احتمال و تأثیر ریسک‌ها، تقویت کنترل‌ها، و بهبود فرآیندها و سیستم‌های مربوط به انبار می‌شود.
با ارزیابی ریسک‌ها و نقاط ضعف به صورت دقیق و جامع، حسابرس داخلی می‌تواند به سازمان کمک کند تا بهبودات لازم را در سیستم کنترل داخلی انبارگردانی ایجاد کرده و خطرات و آسیب‌پذیری‌های موجود را کاهش دهد.

۶:۱۸

3. ارزیابی عملکرد و بهبود فرآیندها در وظایف حسابرسی داخلی در انبارگردانی:حسابرسی داخلی باید به ارزیابی عملکرد فعلی فرآیندها و سیستم‌های انبارگردانی بپردازد و پیشنهاداتی برای بهبود آن‌ها ارائه کند. این شامل اندازه‌گیری عملکرد در مواردی مانند زمان تحویل کالا، دقت در موجودی‌ها، و سرعت پاسخگویی به درخواست‌های مشتریان می‌شود.
ارزیابی عملکرد و بهبود فرآیندها یکی از مراحل اساسی در حسابرسی داخلی انبارگردانی است که به تحلیل و ارزیابی عملکرد فعلی فرآیندها و سیستم‌های مربوط به انبار پرداخته و پیشنهاداتی برای بهبود آن‌ها ارائه می‌دهد.
در ادامه به بیان تفصیلی این موضوع پرداخته می‌شود:
ارزیابی عملکرد فعلی: در این مرحله، حسابرس داخلی عملکرد فعلی فرآیندها و سیستم‌های موجود در بخش انبارگردانی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. این شامل اندازه‌گیری و مقایسه عملکرد فعلی با استانداردها، اهداف و نیازهای سازمان است.
شناسایی نقاط ضعف و موارد بهبودپذیر: حسابرس داخلی نقاط ضعف و مشکلات موجود در فرآیندها و سیستم‌های انبارگردانی را شناسایی می‌کند. این ممکن است شامل عدم کارایی در انتقال و ذخیره‌سازی کالاها، تأخیرها در تحویل سفارشات، و هدر رفت مواد و منابع باشد.
ارائه پیشنهادات بهبود: با شناسایی نقاط ضعف، حسابرس داخلی پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد و افزایش کارایی فرآیندها و سیستم‌ها ارائه می‌دهد. این ممکن است شامل تغییرات در فرآیندها، بهبود سیستم‌های اطلاعاتی، و اجرای کنترل‌های جدید باشد.
پیگیری و اجرای پیشنهادات: حسابرس داخلی پس از ارائه پیشنهادات بهبود، بررسی می‌کند که آیا این پیشنهادات اجرا شده‌اند یا خیر. اگر پیشنهاداتی اجرا نشده باشند، دلایل عدم اجرا و راهکارهایی برای اجرای آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
ارزیابی مداوم: حسابرس داخلی باید به صورت مداوم عملکرد فرآیندها و سیستم‌های انبارگردانی را ارزیابی کند و پیشنهاداتی برای بهبود آن‌ها ارائه کند. این فرآیند باید به صورت مداوم و مستمر انجام شود تا اطمینان حاصل شود که سیستم کنترل داخلی همواره به بهترین شکل ممکن عمل می‌کند.
با ارزیابی عملکرد و ارائه پیشنهادات بهبود، حسابرس داخلی می‌تواند به بهبود کارایی و کارآیی فرآیندها و سیستم‌های مربوط به انبارگردانی کمک کرده و به بهبود عملکرد کلی سازمان کمک نماید.

۶:۱۸

نتیجه‌گیری وظایف حسابرسی داخلی در انبارگردانی:در کنترل کیفیت حسابرسی داخلی در انبارگردانی، موسسه حسابرسی با ارائه خدمات مشاوره‌ای و ارزیابی‌های کارآمد، به بهبود کنترل‌ها و کاهش ریسک‌ها کمک می‌کند.
این بهبودات نه‌تنها باعث افزایش بهره‌وری و سودآوری سازمان می‌شود، بلکه به افزایش اعتماد سازمانی و ارتقاء رقابت‌پذیری نیز کمک می‌کند.

۶:۱۸

۴ اردیبهشت

IA-ERM.pdf__1_.pdf

۱.۳۵ مگابایت

حسابرسی داخلی و مدیریت ریسک سازمانمبانی نظری و راهکارهای عمل

۱۳:۳۴

۲۵ مرداد

تقلب لزوما پیچیده نیست! و البته، کنترل‌های ساده هم در پیشگیری بسیار موثرند‌.
گاهی ما دچار خطا و سوگیری می‌شویم که طرحِ تقلب باید بسیار پیچیده باشد. در کنار آن، بسیاری از کنترل‌هایِ متداول مانند تفکیکِ وظایف، نظارتِ لایه‌ای و مغایرت‌گیری را هم بدیهی فرض کرده، پیرامون کارکردشان تردید داشته و آن‌ها را جدی تلقی نمی‌کنیم (یا به فراموشی می‌سپاریم). تجربه‌ی من نشان داده بسیاری از تقلب‌ها به‌خاطر این‌ دو خطایِ افراد و به‌خصوص مدیرانِ تصمیم‌گیرنده رخ می‌دهند.
یادمان باشد، از مولفه‌های موثر بر وقوعِ تقلب، کنترلِ تنها یک مولفه به‌صورت مستقیم و اثربخش برای سازمان امکان‌پذیر بوده و آن هم "مدیریتِ فرصتِ ارتکاب" است.

۵:۴۴