۴ خرداد ۱۳۹۸
۵:۱۶
بسم الله الرحمن الرحیمیک نکته از جزء16سوره فرقانوَهُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً لِّمَنْ أَرَادَ أَن يَذَّكَّرَ أَوْ أَرَادَ شُكُورًا ﴿۶۲﴾
[و اوست كسى كه براى هر كس كه بخواهد عبرت گيرد يا بخواهد سپاسگزارى نمايد، شب و روز را جانشين يكديگر گردانيد]
۱) عنبسه عابد گفته است: از امام جعفر صادق علیه السلام در مورد این آیه «وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً لِّمَنْ أَرَادَ أَن یَذَّكَّرَ أَوْ أَرَادَ شُكُورًا» پرسیدم، ایشان فرمودند: منظور از آن، قضای نماز شب در روز و نماز روز در شب است.
۲) از امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده كه ایشان فرمودند كه شخصی نزدشان آمد و گفت: ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جانم فدایت شود، چه بسا كه نماز شب یك یا دو یا سه ماه من قضا شود، آیا می توانم آن را در روز انجام دهم؟ ایشان فرمودند: به خدا قسم این موجب روشنی چشمانت خواهد شد و این را سه بار تكرار كرد و سپس آیه «وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً» را خواند و فرمود كه منظور از این آیه، ادای نماز روز در شب و نماز شب در روز می باشد و این از اسرار پنهان آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین می باشد.«۱»__۱- تفسیر قمی، ج ۲ ، ص ۹۲ .
[و اوست كسى كه براى هر كس كه بخواهد عبرت گيرد يا بخواهد سپاسگزارى نمايد، شب و روز را جانشين يكديگر گردانيد]
۱) عنبسه عابد گفته است: از امام جعفر صادق علیه السلام در مورد این آیه «وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً لِّمَنْ أَرَادَ أَن یَذَّكَّرَ أَوْ أَرَادَ شُكُورًا» پرسیدم، ایشان فرمودند: منظور از آن، قضای نماز شب در روز و نماز روز در شب است.
۲) از امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده كه ایشان فرمودند كه شخصی نزدشان آمد و گفت: ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جانم فدایت شود، چه بسا كه نماز شب یك یا دو یا سه ماه من قضا شود، آیا می توانم آن را در روز انجام دهم؟ ایشان فرمودند: به خدا قسم این موجب روشنی چشمانت خواهد شد و این را سه بار تكرار كرد و سپس آیه «وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً» را خواند و فرمود كه منظور از این آیه، ادای نماز روز در شب و نماز شب در روز می باشد و این از اسرار پنهان آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین می باشد.«۱»__۱- تفسیر قمی، ج ۲ ، ص ۹۲ .
۵:۴۴
۵ خرداد ۱۳۹۸
-احياء شب قدر
عن فضيل بن يسار قال:
كان ابو جعفر (عليه السلام) اذا كان ليلة احدي و عشرين و ليلة ثلاث و عشرين اخذ في الدعا حتي يزول الليل فاذا زال الليل صلي.
فضيل بن يسار گويد:
امام باقر (عليه السلام) در شب بيست و يكم و بيست سوم ماه رمضان مشغول دعا مي شد تا شب بسر آيد و آنگاه كه شب به پايان مي رسيد نماز صبح را مي خواند.
وسائل الشيعه، ج 7، ص 260، ح 4
عن فضيل بن يسار قال:
كان ابو جعفر (عليه السلام) اذا كان ليلة احدي و عشرين و ليلة ثلاث و عشرين اخذ في الدعا حتي يزول الليل فاذا زال الليل صلي.
فضيل بن يسار گويد:
امام باقر (عليه السلام) در شب بيست و يكم و بيست سوم ماه رمضان مشغول دعا مي شد تا شب بسر آيد و آنگاه كه شب به پايان مي رسيد نماز صبح را مي خواند.
وسائل الشيعه، ج 7، ص 260، ح 4
۳:۵۹
حتما بخونیدبخشی از دعای هر روز ماه رمضانمربوط به درخواست برای شب قدر
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِلَيْلَةِ الْقَدْرِ عَلَى أَفْضَلِ حَالٍ تُحِبُّ أَنْ يَكُونَ عَلَيْهَا أَحَدٌ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ أَرْضَاهَا لَكَ ثُمَّ اجْعَلْهَا لِي خَيْرا مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ وَ ارْزُقْنِي فِيهَا أَفْضَلَ مَا رَزَقْتَ أَحَداً مِمَّنْ بَلَّغْتَهُ إِيَّاهَا وَ أَكْرَمْتَهُ بِهَا وَ اجْعَلْنِي فِيهَا مِنْ عُتَقَائِكَ مِنْ جَهَنَّمَ وَ طُلَقَائِكَ مِنَ النَّارِ وَ سُعَدَاءِ خَلْقِكَ بِمَغْفِرَتِكَ وَ رِضْوَانِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و مرا در این ماه براى درک شب قدر توفیق ده، به برترین حالى که دوست دارى یکى از اولیایت بر آن حال باشد و پسندیده ترین حال براى تو، سپس شب قدر را براى من بهتر از هزار شب قرار ده، و در آن شب به من روزى کن برترین چیزى که روزى کردى یکى از کسانیکه او را به آن روزى رساندى، و به آن گرامی اش داشتى، و در آن شب قرارم ده از آزادشدگانت از دوزخ، و رهاشدگانت از آتش، و سعادتمندان از خلقت به مغفرت و رضوانت، ای مهربان ترین مهربانان.
مفاتیح
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِلَيْلَةِ الْقَدْرِ عَلَى أَفْضَلِ حَالٍ تُحِبُّ أَنْ يَكُونَ عَلَيْهَا أَحَدٌ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ أَرْضَاهَا لَكَ ثُمَّ اجْعَلْهَا لِي خَيْرا مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ وَ ارْزُقْنِي فِيهَا أَفْضَلَ مَا رَزَقْتَ أَحَداً مِمَّنْ بَلَّغْتَهُ إِيَّاهَا وَ أَكْرَمْتَهُ بِهَا وَ اجْعَلْنِي فِيهَا مِنْ عُتَقَائِكَ مِنْ جَهَنَّمَ وَ طُلَقَائِكَ مِنَ النَّارِ وَ سُعَدَاءِ خَلْقِكَ بِمَغْفِرَتِكَ وَ رِضْوَانِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و مرا در این ماه براى درک شب قدر توفیق ده، به برترین حالى که دوست دارى یکى از اولیایت بر آن حال باشد و پسندیده ترین حال براى تو، سپس شب قدر را براى من بهتر از هزار شب قرار ده، و در آن شب به من روزى کن برترین چیزى که روزى کردى یکى از کسانیکه او را به آن روزى رساندى، و به آن گرامی اش داشتى، و در آن شب قرارم ده از آزادشدگانت از دوزخ، و رهاشدگانت از آتش، و سعادتمندان از خلقت به مغفرت و رضوانت، ای مهربان ترین مهربانان.
مفاتیح
۴:۱۰
#شب_قدر_یعنی
استاد میرباقری میفرمود شب قـدر یعنی یـک شـب کـه بـا ولیِّ خـدا سـالک بـاشی، بهتراز هزارماه است که خودت راه بروی
درك #شب_قدر ،غير از بيدار بودن است مـمكن اسـت آدم بيـدار باشـد ، ابـوحمزه بخواند، دعای جوشن كبير بخـواند ، همهٔ كارهارا بكند ولیبه درك شبقدر نرسيده باشـد . درك شب قـدر امـر ديـگری است، ورود به محيط ايمن الهی است
اگر انسان توانست خودش رابه ولیِّ خدا برساند ، در كنار او بيش از هزار ماه جلو رفته است و اگـر نرسـاند ، هـزار مـاه هم كه خودش بدود آن كار را نمی كند.
يك شب كـه با #ولیِّ_خدا سالك باشی و به آن وادی أيمن راه یابی، آن يك شب از هزار ماه كه خودت راه بروی بهتر است
نکته های ناب کـوتاه @noktehayenabekotah
استاد میرباقری میفرمود شب قـدر یعنی یـک شـب کـه بـا ولیِّ خـدا سـالک بـاشی، بهتراز هزارماه است که خودت راه بروی
درك #شب_قدر ،غير از بيدار بودن است مـمكن اسـت آدم بيـدار باشـد ، ابـوحمزه بخواند، دعای جوشن كبير بخـواند ، همهٔ كارهارا بكند ولیبه درك شبقدر نرسيده باشـد . درك شب قـدر امـر ديـگری است، ورود به محيط ايمن الهی است
اگر انسان توانست خودش رابه ولیِّ خدا برساند ، در كنار او بيش از هزار ماه جلو رفته است و اگـر نرسـاند ، هـزار مـاه هم كه خودش بدود آن كار را نمی كند.
يك شب كـه با #ولیِّ_خدا سالك باشی و به آن وادی أيمن راه یابی، آن يك شب از هزار ماه كه خودت راه بروی بهتر است
نکته های ناب کـوتاه @noktehayenabekotah
۸:۲۵
۱۰ آبان ۱۳۹۸
رسـول خدا (ص):
زیاد استغـــفار ڪنید در خانــه ها و مجالسـتان ، سـر سفــــره ها و در بازارهایتان ، و در مسیر رفت و آمد هایتان و هر جا ڪه بودید استغفار ڪنید چرا که شما نمیدانید آمرزش خـــداوند چه زمانى نازل مىشــود.
مستدرک الوسائل ج ۵ ص۳۱۹
زیاد استغـــفار ڪنید در خانــه ها و مجالسـتان ، سـر سفــــره ها و در بازارهایتان ، و در مسیر رفت و آمد هایتان و هر جا ڪه بودید استغفار ڪنید چرا که شما نمیدانید آمرزش خـــداوند چه زمانى نازل مىشــود.
مستدرک الوسائل ج ۵ ص۳۱۹
۱۲:۳۵
#امیرالمومنین_علیه_السلام
اگر سه چیز را در #زندگی اصلاح کنید خدا سه چیز دیگر را برای شما اصلاح میکند!!
باطنت را اصلاح کن خداوند #ظاهرت را اصلاح می کند و خوبی ات را سر زبان ها می اندازد...
رابطه خود رابا خدا اصلاح کن خداوند #رابطه_ات را با مردم اصلاح می کند و باعث احترام خلق به تو می شود
سوم آخرتت را اصلاح کن، خداوند امر دنیای تو را اصلاح می کند
اگر سه چیز را در #زندگی اصلاح کنید خدا سه چیز دیگر را برای شما اصلاح میکند!!
باطنت را اصلاح کن خداوند #ظاهرت را اصلاح می کند و خوبی ات را سر زبان ها می اندازد...
رابطه خود رابا خدا اصلاح کن خداوند #رابطه_ات را با مردم اصلاح می کند و باعث احترام خلق به تو می شود
سوم آخرتت را اصلاح کن، خداوند امر دنیای تو را اصلاح می کند
۱۲:۳۸
۱۱ آبان ۱۳۹۸
#امام_سجاد_علیه_السلام
وقتی فرشته ها بشنوند، #مومن پشت سر ، برای برادر مومن خود دعا میکند و او را به خوبی یاد میکند، می گویند:
چه خوب برادری هستی که برای برادر خود دعای خیر می کنی، با اینکه از تو #غائب است و او را به خوبی یاد می کنی
هر آینه خدای عزوجل به تو می دهد، دو برابر آنچه را که #درخواست کردی برای او ، و از تو خوبی گوید دو برابر آنچه از او به خوبی گفتی و تو بر او فضیلت داری. بهجت الدعاء صفحه ۲۷
وقتی فرشته ها بشنوند، #مومن پشت سر ، برای برادر مومن خود دعا میکند و او را به خوبی یاد میکند، می گویند:
چه خوب برادری هستی که برای برادر خود دعای خیر می کنی، با اینکه از تو #غائب است و او را به خوبی یاد می کنی
هر آینه خدای عزوجل به تو می دهد، دو برابر آنچه را که #درخواست کردی برای او ، و از تو خوبی گوید دو برابر آنچه از او به خوبی گفتی و تو بر او فضیلت داری. بهجت الدعاء صفحه ۲۷
۷:۱۵
#گودال_صد_متری
آیت الله #حائری_شیرازی رحمت الله علیه فرمود فرض کنید زمینی به شما داده اند و وسطش خطی کشیده اند. اسم نصفش را دنیا و نصف دیگرش را آخرت بگذار
پی در پی نصفۀ آخرت را حفاری کردی و با خاکش #آجر برای نصفۀ دنیایت ساختی و پله گذاشتی و آوردی بالا. در ابتدا دنیا و آخرت دریک سطح بود اما تو از آخرت برداشته و روی دنیا گذاشتی
موقع مرگ می گویند از دنیا به آخرت برو ، یعنی از این بالا بپر #پایین. می ترسی. می گویی اگر از این دیوار صد متری ، توی آن گودال صد متری بپرم، استخوان هایم خرد می شود
کی از آخرت گودالی بی منتها ساخت؟ خود تو! انسان وقتی توبه میکند ، یک قسمت از دنیا را بر میدارد و در آخرت میگذارد. یواش یواش آخرت بالا می آید و این دو هم سطح میشوند. وقتی میگویند ، بفرمایید برویم ، قدم از دنیا بر میداری و راحت به آخرت میروی و اصلا هراسی نداری
آیت الله #حائری_شیرازی رحمت الله علیه فرمود فرض کنید زمینی به شما داده اند و وسطش خطی کشیده اند. اسم نصفش را دنیا و نصف دیگرش را آخرت بگذار
پی در پی نصفۀ آخرت را حفاری کردی و با خاکش #آجر برای نصفۀ دنیایت ساختی و پله گذاشتی و آوردی بالا. در ابتدا دنیا و آخرت دریک سطح بود اما تو از آخرت برداشته و روی دنیا گذاشتی
موقع مرگ می گویند از دنیا به آخرت برو ، یعنی از این بالا بپر #پایین. می ترسی. می گویی اگر از این دیوار صد متری ، توی آن گودال صد متری بپرم، استخوان هایم خرد می شود
کی از آخرت گودالی بی منتها ساخت؟ خود تو! انسان وقتی توبه میکند ، یک قسمت از دنیا را بر میدارد و در آخرت میگذارد. یواش یواش آخرت بالا می آید و این دو هم سطح میشوند. وقتی میگویند ، بفرمایید برویم ، قدم از دنیا بر میداری و راحت به آخرت میروی و اصلا هراسی نداری
۷:۱۶
۱۴ آبان ۱۳۹۸
#عجب_گداى_پررویى
حاتم طایى که از دنیا رفت، #برادر او خواست جاى او را بگیرد. حاتم مکانى ساخته بود که هفتاد درب داشت و هر کس از هر درى که میخواست وارد می شد و از او چیزى طلب میکرد و حاتم به او عطا میکرد
برادر او خواست آنجا بنشیند و حاتم بخشى کند! مادرش گفت تو نمیتوانى جاى برادرت را بگیرى ، بیهوده خودت رابه زحمت ننداز. اما برادر حاتم توجه نکرد
مادر براى اثبات حرفش، لباس کهنه اى پوشید و به طور ناشناس نزد پسرش آمد و چیزى #طلب کرد . وقتى گرفت دوباره از درب دیگری رجوع کرد و باز چیزى خواست
با اکراه به او چیزى داد . چون مادرش این بار از درب سوم آمد و چیزى طلب کرد ، برادر حاتم با #عصبانیت گفت تو دو بار گرفتى! باز هم می خواهى؟ عجب گداى پررویى هستى!!
مادر چهره خود رو آشکار کرد و گفت: نگفتم تو لایق این کار نیستى؟ من یک روز هفتاد بار از برادرت به همین شکل چیزى خواستم و او هیچ بار دست مرا رد نکرد
حاتم طایى که از دنیا رفت، #برادر او خواست جاى او را بگیرد. حاتم مکانى ساخته بود که هفتاد درب داشت و هر کس از هر درى که میخواست وارد می شد و از او چیزى طلب میکرد و حاتم به او عطا میکرد
برادر او خواست آنجا بنشیند و حاتم بخشى کند! مادرش گفت تو نمیتوانى جاى برادرت را بگیرى ، بیهوده خودت رابه زحمت ننداز. اما برادر حاتم توجه نکرد
مادر براى اثبات حرفش، لباس کهنه اى پوشید و به طور ناشناس نزد پسرش آمد و چیزى #طلب کرد . وقتى گرفت دوباره از درب دیگری رجوع کرد و باز چیزى خواست
با اکراه به او چیزى داد . چون مادرش این بار از درب سوم آمد و چیزى طلب کرد ، برادر حاتم با #عصبانیت گفت تو دو بار گرفتى! باز هم می خواهى؟ عجب گداى پررویى هستى!!
مادر چهره خود رو آشکار کرد و گفت: نگفتم تو لایق این کار نیستى؟ من یک روز هفتاد بار از برادرت به همین شکل چیزى خواستم و او هیچ بار دست مرا رد نکرد
۴:۰۴
#تفسیر #هود #عمل #حدیث #قرآن #زیبا
عمل بهتر نه بیشتر
«وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً [و اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود تا شما را بيازمايد كه كداميك نيكوكارتريد
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه «لِیَبْلُوَكُمْ أَیُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» فرمود: منظورش این نیست كه هر كه عملش بیشتر باشد، بلكه عمل درستتر مهم است و عمل، زمانی درست است كه به خاطر ترس از خداوند باشد و با نیتی صادقانه انجام شود. سپس فرمود: پایمردی و دوام كار درست تا زمان اتمام آن كار، از خود عمل، دشوارتر است و عمل خالص آن است كه تو به جز از خداوند، از هیچ كس به خاطر انجام آن كار، توقع ستایش نداشته باشی و نیّت هر كسی از نفس آن عمل، بهتر است. بدان كه نیت كردن، همان عمل است. سپس این آیه را تلاوت فرمود: «قُلْ كُلٌّ یَعْمَلُ عَلَی شَاكِلَتِهِ»«اسرا» [بگو: هر كس بر حسب ساختار (روانی و بدنی) خود عمل میكند.] یعنی بر نیت خود
عمل بهتر نه بیشتر
«وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً [و اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود تا شما را بيازمايد كه كداميك نيكوكارتريد
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه «لِیَبْلُوَكُمْ أَیُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» فرمود: منظورش این نیست كه هر كه عملش بیشتر باشد، بلكه عمل درستتر مهم است و عمل، زمانی درست است كه به خاطر ترس از خداوند باشد و با نیتی صادقانه انجام شود. سپس فرمود: پایمردی و دوام كار درست تا زمان اتمام آن كار، از خود عمل، دشوارتر است و عمل خالص آن است كه تو به جز از خداوند، از هیچ كس به خاطر انجام آن كار، توقع ستایش نداشته باشی و نیّت هر كسی از نفس آن عمل، بهتر است. بدان كه نیت كردن، همان عمل است. سپس این آیه را تلاوت فرمود: «قُلْ كُلٌّ یَعْمَلُ عَلَی شَاكِلَتِهِ»«اسرا» [بگو: هر كس بر حسب ساختار (روانی و بدنی) خود عمل میكند.] یعنی بر نیت خود
۷:۵۹
۲۱ آبان ۱۳۹۸
#انسانیت تنهـا چیزی استکه ارزش بالیـدن دارد. پـولمقــام ، زیبایی و چیـزهاییاز این دست ، همـه برچسبهــای بـی ارزشــی هستنـــد
بالنـدگان بـه آنهـا ، تنهـا میخـواهنـــد که #کمبود هـایانسانی خـود را پنهان کـنند
#چراغ انسـانیـت رو تــویدلامــون روشــن کنـیــم تـادنیـایی بهتـر و انسـانی تـرداشته باشیم
بالنـدگان بـه آنهـا ، تنهـا میخـواهنـــد که #کمبود هـایانسانی خـود را پنهان کـنند
#چراغ انسـانیـت رو تــویدلامــون روشــن کنـیــم تـادنیـایی بهتـر و انسـانی تـرداشته باشیم
۹:۴۹
#چرا_دو_سجده_در_نماز؟
موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: در شب معراج خداوند به رسول خود امر كرد كه وضو بگيرد و نماز بخواند. پيامبر #وضو گرفت و تكبيرة الاحرام گفت ، حمد و سوره را خواند و ركوع رفت و به دستور خدا سر به #سجده گذاشت و تسبيح خدا كرد
پس از برداشتن سر بدون اين كه خدا #مجدداً دستور سجده بدهد پیامبر به خاطر عظمت و جلالت خداوند سر به سجده گذاشت و خدا را تسبيح نمود. به همين خاطر خداوند امر فرمود همه در نماز در هر ركعتی دو سجده نمايند. صدوق، علل الشرايع، ج ۲، ص۳۱، ح۳
امام صادق علیه السلام فرمود : معنای سجده اول اين است كه #نمازگذار می گويد : منها خلقنی ؛ يعنی از زمين مرا آفريدی و وقتی سر بلند می كند ، می گويد : منها اخرجتنا ؛ از خاك خارجم كردی
سجده دوم که میرود میگويد: و اليها تعيدنا ؛ به سوی زمين ما را برگرداندی و وقتی سر بلند می كند ، در واقع می گويد: و از زمين بيرون مان ميسازی و منها تخرجنا . صدوق ، #علل_الشرايع
موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: در شب معراج خداوند به رسول خود امر كرد كه وضو بگيرد و نماز بخواند. پيامبر #وضو گرفت و تكبيرة الاحرام گفت ، حمد و سوره را خواند و ركوع رفت و به دستور خدا سر به #سجده گذاشت و تسبيح خدا كرد
پس از برداشتن سر بدون اين كه خدا #مجدداً دستور سجده بدهد پیامبر به خاطر عظمت و جلالت خداوند سر به سجده گذاشت و خدا را تسبيح نمود. به همين خاطر خداوند امر فرمود همه در نماز در هر ركعتی دو سجده نمايند. صدوق، علل الشرايع، ج ۲، ص۳۱، ح۳
امام صادق علیه السلام فرمود : معنای سجده اول اين است كه #نمازگذار می گويد : منها خلقنی ؛ يعنی از زمين مرا آفريدی و وقتی سر بلند می كند ، می گويد : منها اخرجتنا ؛ از خاك خارجم كردی
سجده دوم که میرود میگويد: و اليها تعيدنا ؛ به سوی زمين ما را برگرداندی و وقتی سر بلند می كند ، در واقع می گويد: و از زمين بيرون مان ميسازی و منها تخرجنا . صدوق ، #علل_الشرايع
۹:۵۰
۲۲ آبان ۱۳۹۸
و این هم شعری تازه تر در وصف رسول رحمتاین صبح روشنی که در آن نام احمد استنور نبی حق ، به شب مکه آمده است
گل های نور در همه جا برق می زندچشمان نورچشم خدا برق می زند
مولای خوب پور ابوطالب است ایناستاد و روح پیک خدا،حضرت امین
بابای فاطمه است،همان سیب پر بهشتچرخ جهان به دست،همان سیب پر بهشت
روشن تمام آینه ها از حضور اوثور و حرا ومکه منتظر یک عبور او
او یک تنه تمام جهان را تکان دهدبا اشک چشم،راه خدا را نشان دهد
معنای خلق عظیم و لعمرک اوستمشتاق اوست کرسی و عرش و بهشت دوست
او بنده بود و گواه کلامم تشهد استشاه مکارم است ولی در تعبد است
مهلا خدیجه دست نگه دار ،او رسیدبا دیدنش دوباره دل مردگان تپید
بابای شیعیان جهان است صهر *اوآتش زند به جنت و فردوس قهر او
کوثر کمی زلعل لبش آب خورده استشب را به محضر رخ مهتاب برده است
کل خلائق اند گرفتار رحمتشروز حساب،چشم همه بر مروتش
قلب مدینه از قدمش پر تپش شدهکل جهان پر از کنش و واکنش شده
در آسمان ستاره نشان و پر از شهابسلطان فارس دیده شکست خودش به خواب
کسری خراب و فارس خموش و سماوه خشک
آن سوترک،مدینه پر از عود و مکه مشک
شکر خدا که نام شما در اذان ماستذکر شریف "صل علی"بر زبان ماست
شکر خدا که نور شما در قلوب ماستمهر شما زمینه ی رفع عیوب ماست
الحمدلله رب العالمین
شعر شماره ۳۴زمان شعر:۱۷ربیع الاول ۱۴۳۹(۱۵آذر۹۶)
نشر به نیت رسول الله صلوات الله علیه واله
گل های نور در همه جا برق می زندچشمان نورچشم خدا برق می زند
مولای خوب پور ابوطالب است ایناستاد و روح پیک خدا،حضرت امین
بابای فاطمه است،همان سیب پر بهشتچرخ جهان به دست،همان سیب پر بهشت
روشن تمام آینه ها از حضور اوثور و حرا ومکه منتظر یک عبور او
او یک تنه تمام جهان را تکان دهدبا اشک چشم،راه خدا را نشان دهد
معنای خلق عظیم و لعمرک اوستمشتاق اوست کرسی و عرش و بهشت دوست
او بنده بود و گواه کلامم تشهد استشاه مکارم است ولی در تعبد است
مهلا خدیجه دست نگه دار ،او رسیدبا دیدنش دوباره دل مردگان تپید
بابای شیعیان جهان است صهر *اوآتش زند به جنت و فردوس قهر او
کوثر کمی زلعل لبش آب خورده استشب را به محضر رخ مهتاب برده است
کل خلائق اند گرفتار رحمتشروز حساب،چشم همه بر مروتش
قلب مدینه از قدمش پر تپش شدهکل جهان پر از کنش و واکنش شده
در آسمان ستاره نشان و پر از شهابسلطان فارس دیده شکست خودش به خواب
کسری خراب و فارس خموش و سماوه خشک
آن سوترک،مدینه پر از عود و مکه مشک
شکر خدا که نام شما در اذان ماستذکر شریف "صل علی"بر زبان ماست
شکر خدا که نور شما در قلوب ماستمهر شما زمینه ی رفع عیوب ماست
الحمدلله رب العالمین
شعر شماره ۳۴زمان شعر:۱۷ربیع الاول ۱۴۳۹(۱۵آذر۹۶)
نشر به نیت رسول الله صلوات الله علیه واله
۱۸:۱۶
#تاثیر_آخرین_عمل
بدبختی این هست که عمل آخر انسان #گناه باشد و در این حال از دنیا برود و سعادت این هست که انسان در حال عبادت بمیرد.
مثلا در حال خواندن #نماز شب سکته کند، یا در راه مشهد وکربلا بمیرد. حاج جواد اطمینان ، رفت دَرِ خانه شخصی تا قباله بگیرد و برای جهاز دختر همان خانواده قالیچه و یخچال تهیه کند، در همانجا سکته کرد و از دنیا رفت
عمل آخری او کمک به بندگان خدا بود. این کار را در نامه عمل او می نویسند. پس همیشه بعد از نمازهایتان از #خدا بخواهید که : خدایا ، عمل آخری ما را عمل خیر قرار بده
بعضی ها هستند که وقتی به آنها نامه می دهید فقط اول و آخر نامه را می خوانند ، لذا میگویند : این دعا را زیاد بخوانید : اللهم اجعل #عواقب امورنا خیرا
اگر عربیِ این دعا را بلد نیستید ، بعد از هر نماز بگویید : خدایا عاقبت ما را ختم به خیر کن. یعنی آخرین عمل مرا عبادت قرار بده. آیت الله مجتهدی ره
بدبختی این هست که عمل آخر انسان #گناه باشد و در این حال از دنیا برود و سعادت این هست که انسان در حال عبادت بمیرد.
مثلا در حال خواندن #نماز شب سکته کند، یا در راه مشهد وکربلا بمیرد. حاج جواد اطمینان ، رفت دَرِ خانه شخصی تا قباله بگیرد و برای جهاز دختر همان خانواده قالیچه و یخچال تهیه کند، در همانجا سکته کرد و از دنیا رفت
عمل آخری او کمک به بندگان خدا بود. این کار را در نامه عمل او می نویسند. پس همیشه بعد از نمازهایتان از #خدا بخواهید که : خدایا ، عمل آخری ما را عمل خیر قرار بده
بعضی ها هستند که وقتی به آنها نامه می دهید فقط اول و آخر نامه را می خوانند ، لذا میگویند : این دعا را زیاد بخوانید : اللهم اجعل #عواقب امورنا خیرا
اگر عربیِ این دعا را بلد نیستید ، بعد از هر نماز بگویید : خدایا عاقبت ما را ختم به خیر کن. یعنی آخرین عمل مرا عبادت قرار بده. آیت الله مجتهدی ره
۱۸:۱۷
#سوال_از_ملک_الموت
یکی از علمای نجف حدود یکصد سال پیش ، در عالم خواب حضرت عزراییل را می بیند. پس از سلام می پرسد: از کجا می آیی؟ ملک الموت می فرماید: از #شیراز ، روح مرحوم میرزا ابراهیم محلاتی را قبض کردم
سوال کرد روح او در چه حالی است؟ عرزاییل می فرماید: در بهترین حالات و بهترین باغ های عالم برزخ . خداوند هزار ملک را برای انجام دستورات وی قرار داده است.
پرسید آیا برای مقام علمی و تدریس و تربیت #شاگرد به چنین مقامی دست یافته است؟ فرمود : نه! گفتم: آیا برای نماز جماعت و بیان احکام! فرمود : نه! گفتم پس برای چه؟
فرمود: برای خواندن #زیارت_عاشورا. نقل است که مرحوم میرزا ، سی سال آخر عمرش زیارت عاشورا را ترک نکرد و آن روز که به سبب داشتن بیماری یا امر دیگر نمی توانست عاشورا بخواند، نایب می گرفت
یکی از علمای نجف حدود یکصد سال پیش ، در عالم خواب حضرت عزراییل را می بیند. پس از سلام می پرسد: از کجا می آیی؟ ملک الموت می فرماید: از #شیراز ، روح مرحوم میرزا ابراهیم محلاتی را قبض کردم
سوال کرد روح او در چه حالی است؟ عرزاییل می فرماید: در بهترین حالات و بهترین باغ های عالم برزخ . خداوند هزار ملک را برای انجام دستورات وی قرار داده است.
پرسید آیا برای مقام علمی و تدریس و تربیت #شاگرد به چنین مقامی دست یافته است؟ فرمود : نه! گفتم: آیا برای نماز جماعت و بیان احکام! فرمود : نه! گفتم پس برای چه؟
فرمود: برای خواندن #زیارت_عاشورا. نقل است که مرحوم میرزا ، سی سال آخر عمرش زیارت عاشورا را ترک نکرد و آن روز که به سبب داشتن بیماری یا امر دیگر نمی توانست عاشورا بخواند، نایب می گرفت
۱۸:۱۸
۲۸ آبان ۱۳۹۸
به #افکار خـوب بیـانـدیشچیـزهای خوب بگو. کارهایخوب درقبال دیگران انجامبده، همهچیز به سویتو بازمی گردد.
اگر نیکی واحسان کردید بهخـود کرده اید و اگـر بدی و#ستم کـــردید باز بـه خـودکرده اید. سـوره اسرا آیه ۷
اگر نیکی واحسان کردید بهخـود کرده اید و اگـر بدی و#ستم کـــردید باز بـه خـودکرده اید. سـوره اسرا آیه ۷
۵:۲۴
#تواضع_امام_مجتبی
امام مجتبی علیه السلام از مکانی گذر میکردند که دیدند چند بینوا پاره های نان پیش رو دارند و می خوردند. امام را دعوت کردند به خوردن طعام
#امام با آنان نشست و خورد . بعد هم سوار بر مرکب شد و فرمود: وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
متکبرانه روی از مردم برمگردان و در زمین با ناز و غرور راه مرو، همانا خدا هیچ خودپسندِ فخر فروشی را دوست ندارد. سوره #لقمان آیه ۱۸
عیب است بزرگ برکشیدن خود را وز جمله خلق برگزیدن خود رااز مردمک دیده بباید آموخت دیدن همه کس را و ندیدن خود را
امام مجتبی علیه السلام از مکانی گذر میکردند که دیدند چند بینوا پاره های نان پیش رو دارند و می خوردند. امام را دعوت کردند به خوردن طعام
#امام با آنان نشست و خورد . بعد هم سوار بر مرکب شد و فرمود: وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
متکبرانه روی از مردم برمگردان و در زمین با ناز و غرور راه مرو، همانا خدا هیچ خودپسندِ فخر فروشی را دوست ندارد. سوره #لقمان آیه ۱۸
عیب است بزرگ برکشیدن خود را وز جمله خلق برگزیدن خود رااز مردمک دیده بباید آموخت دیدن همه کس را و ندیدن خود را
۵:۲۵
۲۹ آبان ۱۳۹۸
#امان_از_قضاوت_ها
هیزم شکن وقتی صبح از خواب بیدار شد ، دید تبرش ناپدید شده . شک کرد که همسایه اش اون رو دزدیده باشه ، برای همین تمام #روز اون رو زیر نظر گرفت
متوجهشد که همسایه در دزدی مهارت دارد ، مثل یک دزد راه می رود و مثل یک #دزد که میخواهد چیزی را پنهان کند ، پچ پچ می کند
آنقدر از شَک خود مطمئن شده بود که تصمیم گرفت به خانه برگردد ، لباسش رو عوض کند و نزد پلیس برود. همین که وارد #خانه شد ، تبرش را پیدا کرد
همسر خودش تبرش را جا به جا کرده بود مرد ناراحت از خانه بیرون رفت و دوباره خوب به همسایه اش نگاه کرد، و این دفعه متوجه شد که او مثل یک آدم شریف راه میرود ، حرف میزند و رفتار می کند. امان از #نگاه های ....
هیزم شکن وقتی صبح از خواب بیدار شد ، دید تبرش ناپدید شده . شک کرد که همسایه اش اون رو دزدیده باشه ، برای همین تمام #روز اون رو زیر نظر گرفت
متوجهشد که همسایه در دزدی مهارت دارد ، مثل یک دزد راه می رود و مثل یک #دزد که میخواهد چیزی را پنهان کند ، پچ پچ می کند
آنقدر از شَک خود مطمئن شده بود که تصمیم گرفت به خانه برگردد ، لباسش رو عوض کند و نزد پلیس برود. همین که وارد #خانه شد ، تبرش را پیدا کرد
همسر خودش تبرش را جا به جا کرده بود مرد ناراحت از خانه بیرون رفت و دوباره خوب به همسایه اش نگاه کرد، و این دفعه متوجه شد که او مثل یک آدم شریف راه میرود ، حرف میزند و رفتار می کند. امان از #نگاه های ....
۴:۴۴
#تفسیر #یوسف #امام_زمان #مهدی
شباهت حضرت ولیعصر علیه السلام با حضرت یوسف
#غیبت
سدیر صیرفی نقل كرده است كه: شنیدم امام صادق علیه السلام میفرمود: موضوع صاحب الزمان علیه السلام به داستان یوسف شباهت دارد. عرض كردم: مقصود شما حیات امام عصر علیه السلام است یا دوران غیبت وی؟ امام به من فرمود: در این امّت، آنان كه منكر آن شوند، خوكصفاتی بیش نیستند. برادران یوسف به او به عنوان كالایی تجاری نگریسته و با وی تجارت كردند و او را فروختند. بعدها او را دیده و با وی به گفتوگو پرداختند و او نیز با آنان سخن گفت. اما برادران یوسف، او را نشناختند تا آن كه گفت: من یوسفم و این نیز برادر من است. چه بسا به خاطر افكاری كه این امت ملعون، نسبت به صاحبالامر علیه السلام دارند، خداوند تبارك و تعالی، با حجت خویش، آن كند كه با یوسف كرد.
یوسف، حكومت مصر را داشت و میان او و پدرش هیجده روز فاصله بود. اگر میخواست پدر را با خبر كند، قادر بود این كار را انجام دهد. یعقوب همراه با پسرانش از زمان بشارت تا رسیدن به مصر، نه روز در راه بودند. چرا این امت نمیتوانند بپذیرند كه خداوند متعال میتواند همان كاری را با حجت خویش بكند كه با یوسف كرد؟ به این معنا كه در بازارهایشان راه برود و به فرشهای آنان گام نهد (و او را نشناسند) تا آن كه خداوند متعال، این اجازه را به او بدهد، همان طور كه این اجازه را به یوسف داد. آنان گفتند: «أَإِنَّكَ لَأَنتَ یُوسُفُ قَالَ أَنَاْ یُوسُفُ»آیا تو یوسفی فرمود بله من یوسفم
شباهت حضرت ولیعصر علیه السلام با حضرت یوسف
#غیبت
سدیر صیرفی نقل كرده است كه: شنیدم امام صادق علیه السلام میفرمود: موضوع صاحب الزمان علیه السلام به داستان یوسف شباهت دارد. عرض كردم: مقصود شما حیات امام عصر علیه السلام است یا دوران غیبت وی؟ امام به من فرمود: در این امّت، آنان كه منكر آن شوند، خوكصفاتی بیش نیستند. برادران یوسف به او به عنوان كالایی تجاری نگریسته و با وی تجارت كردند و او را فروختند. بعدها او را دیده و با وی به گفتوگو پرداختند و او نیز با آنان سخن گفت. اما برادران یوسف، او را نشناختند تا آن كه گفت: من یوسفم و این نیز برادر من است. چه بسا به خاطر افكاری كه این امت ملعون، نسبت به صاحبالامر علیه السلام دارند، خداوند تبارك و تعالی، با حجت خویش، آن كند كه با یوسف كرد.
یوسف، حكومت مصر را داشت و میان او و پدرش هیجده روز فاصله بود. اگر میخواست پدر را با خبر كند، قادر بود این كار را انجام دهد. یعقوب همراه با پسرانش از زمان بشارت تا رسیدن به مصر، نه روز در راه بودند. چرا این امت نمیتوانند بپذیرند كه خداوند متعال میتواند همان كاری را با حجت خویش بكند كه با یوسف كرد؟ به این معنا كه در بازارهایشان راه برود و به فرشهای آنان گام نهد (و او را نشناسند) تا آن كه خداوند متعال، این اجازه را به او بدهد، همان طور كه این اجازه را به یوسف داد. آنان گفتند: «أَإِنَّكَ لَأَنتَ یُوسُفُ قَالَ أَنَاْ یُوسُفُ»آیا تو یوسفی فرمود بله من یوسفم
۵:۰۶