بله | کانال رجبیه
عکس پروفایل رجبیهر

رجبیه

۲۱۶عضو
#تفسیر_قرآن
آیات ۱۵ و ۱۶ سوره تغابن :
﴿ إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ ۚ وَاللَّهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ ﴾
﴿ فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنفِقُوا خَيْرًا لِأَنفُسِكُمْ ۗ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُو۟لَـٰئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ ﴾
ترجمه : بدانید که اموال و فرزندانتان وسیله آزمایش‌اند، و پاداش بزرگ نزد خداست. پس تا جایی که می‌توانید تقوای الهی پیشه کنید، گوش دهید و فرمان برید، و انفاق کنید که برای شما بهتر است، و کسانی که از بخل و آزمندی خود محفوظ بمانند، آنان رستگارانند.
undefined تفسیر المیزان (علامه طباطبایی)undefined اموال و فرزندان به‌عنوان فتنه (آزمایش) undefined «فتنه» در اینجا به معنای آزمایش الهی است که اموال و فرزندان وسیله‌ای برای سنجش ایمان و اخلاص انسان محسوب می‌شوند. undefined ممکن است محبت بیش از حد به مال و فرزند، انسان را از اطاعت الهی بازدارد و باعث غفلت شود.undefined تقوا و اطاعت از خداوند undefined دستور «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ» نشان می‌دهد که خداوند از انسان توقعی بیش از توان او ندارد، اما باید در حد توان خود تقوا پیشه کند. undefined «وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا»: به معنای پذیرش دستورات خداوند با دل و جان است. undefined انفاق و دوری از بخل undefined «وَأَنفِقُوا خَيْرًا لِأَنفُسِكُمْ» نشان می‌دهد که انفاق در راه خدا، در واقع سود اصلی را به خود انسان می‌رساند. undefined خداوند کسانی را که «یوق شح نفسه» یعنی از بخل و آزمندی نفس خود رهایی یابند، به‌عنوان رستگاران معرفی می‌کند. undefined اموال و فرزندان وسیله آزمایش‌اند، و تنها کسانی که تقوا داشته باشند، به رستگاری می‌رسند.
undefined تفسیر نمونه (آیت‌الله مکارم شیرازی و گروه مفسران)undefined چرا اموال و فرزندان فتنه‌اند؟ undefined این آیه هشدار می‌دهد که محبت افراطی به مال و فرزند می‌تواند انسان را از وظایف دینی غافل کند. undefined بسیاری از انسان‌ها به دلیل علاقه شدید به مال و فرزند، از انجام وظایف دینی مثل جهاد، انفاق و عبادات بازمی‌مانند. undefined لزوم تقوا در حد توان undefined خداوند «مَا اسْتَطَعْتُمْ» را بیان می‌کند تا تأکید کند که وظایف دینی به اندازه توان انسان است، نه بیشتر. undefined این آیه پاسخی به کسانی است که فکر می‌کنند وظایف دینی بیش از حد سنگین است. undefined اثر انفاق و دوری از بخل undefined انفاق باعث پاکی دل و افزایش رزق انسان می‌شود. undefined انسان‌هایی که از بخل و حرص نجات پیدا کنند، حقیقتاً به فلاح و سعادت می‌رسند.undefined دنیا محل امتحان است و وابستگی به مال و فرزند نباید انسان را از اطاعت خدا بازدارد. انفاق و تقوا راه رستگاری هستند.
undefined تفسیر نور (حجت‌الاسلام قرائتی)undefined آزمایش از طریق اموال و فرزندان undefined خداوند اموال و فرزندان را نه به‌عنوان بدی، بلکه به‌عنوان وسیله امتحان معرفی می‌کند. undefined اگر از این نعمت‌ها درست استفاده شود، عامل سعادت‌اند، اما اگر باعث غفلت شوند، موجب سقوط خواهند شد. undefined دستور به تقوا و اطاعت undefined خداوند رعایت تقوا را در حد توان از انسان خواسته است. undefined اطاعت از دستورات الهی راه عبور از این امتحان است. undefined دوری از بخل و انفاق در راه خدا undefined خداوند می‌فرماید که انفاق به نفع خود انسان است، نه دیگران. undefined کسی که بتواند بر حرص و بخل غلبه کند، به رستگاری می‌رسد.undefined اموال و فرزندان، امتحانی الهی‌اند که باید با تقوا، اطاعت و انفاق از آن سربلند بیرون آمد.
undefined روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام
undefined قالَ الإمامُ عَلِيٌّ (عليه‌السلام) :«كُلُّ نِعْمَةٍ مَسْؤُولٌ عَنْهَا العَبْدُ، فَإِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِي العِبَادَ بِالنِّعَمِ كَمَا يَبْتَلِيهِمْ بِالمِحَنِ.»
undefined منبع : نهج‌البلاغه، حکمت ۲۹۴
undefined امام علی (عليه‌السلام) فرمودند : نعمت‌ها همان‌قدر که لطف الهی‌اند، وسیله آزمایش نیز هستند.

undefined قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) :«لَوْ كَانَ لِابْنِ آدَمَ وَادِيَانِ مِنْ مَالٍ، لابْتَغَى ثَالِثًا، وَلاَ يَمْلأُ جَوْفَ ابْنِ آدَمَ إِلَّا التُّرَابُ.»
undefined منبع : بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۱۹
undefined پیامبر اکرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله) فرمودند : حرص انسان برای مال، پایانی ندارد مگر با مرگ!

undefined قالَ الإمامُ عَلِيٌّ (عليه‌السلام) :«إِنَّ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَقَابِلَانِ وَ سَبِيلَانِ مُخْتَلِفَانِ، فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَتَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَعَادَاهَا.»
undefined منبع : نهج‌البلاغه، حکمت ۱۰۳
undefined امام علی (عليه‌السلام) فرمودند : دنیا و آخرت در مقابل یکدیگرند؛ کسی که محبت دنیا را در دل دارد، به همان میزان از آخرت فاصله می‌گیرد.

۱۰:۲۶

undefined جمع‌بندی کلی : undefined نکات کلیدی آیات : undefined اموال و فرزندان وسیله آزمایش الهی‌اند. undefined محبت افراطی به دنیا، ممکن است انسان را از یاد خدا غافل کند. undefined خداوند از انسان تقوا در حد توانش را می‌خواهد. undefined انفاق به نفع خود انسان است، و بخل موجب هلاکت می‌شود. undefined تنها کسانی که بر آزمندی و حرص خود غلبه کنند، به رستگاری خواهند رسید.
undefined نتیجه : اموال و فرزندان باید در مسیر رضای خدا باشند، نه وسیله‌ای برای غفلت؛ و راه نجات از بخل، انفاق و تقواست.
undefined @Rajabieh

۱۰:۲۶

thumbnail
دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
undefined @Rajabieh

۰:۴۰

#تفسیر_قرآن
آیات ۱۹ تا ۲۳ سوره معارج :
﴿ إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا ﴾
﴿ إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا ﴾
﴿ وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا ﴾
﴿ إِلَّا الْمُصَلِّينَ ﴾
﴿ الَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ ﴾

ترجمه :همانا انسان حریص و کم‌تحمل آفریده شده است؛ هنگامی که بدی به او رسد، بی‌تابی می‌کند و چون خیری به او برسد، بخل می‌ورزد، مگر نمازگزاران، آنان که بر نمازشان مداومت دارند.
undefined تفسیر المیزان (علامه طباطبایی)undefined ویژگی‌های ناپسند انسان : undefined "إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا" انسان در ذات خود ناآرام و حریص است. undefined "إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا" هنگام سختی، بی‌تاب و ناشکیبا می‌شود. undefined "وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا" در زمان آسایش، بخیل و خودخواه است. undefined علامه طباطبایی این ویژگی‌ها را ناشی از تعلق شدید انسان به دنیا می‌داند، اما تأکید دارد که این ویژگی‌ها ذاتی و غیرقابل تغییر نیستند، بلکه با تربیت و ایمان قابل اصلاح هستند.undefined استثنا شدن نمازگزاران undefined اما این صفات در همگان ثابت نیست؛ بلکه کسانی که رابطه قوی با خدا دارند، از این ضعف‌های ذاتی رهایی می‌یابند. نماز مداوم و حقیقی، روح انسان را تقویت کرده و او را از بخل و بی‌تابی بازمی‌دارد.
undefined تفسیر نمونه (آیت‌الله مکارم شیرازی و گروه مفسران)undefined طبیعت اولیه انسان : undefined انسان موجودی است که به‌صورت طبیعی دارای نوعی خودمحوری است. او هنگام سختی، بی‌تابی می‌کند و در هنگام خوشی، بخل می‌ورزد. undefined این ویژگی‌ها زمانی بر انسان مسلط می‌شوند که او از خدا غافل باشد.undefined تربیت دینی و کنترل نفس undefined خداوند راهی برای اصلاح این ویژگی‌ها قرار داده است : نماز واقعی. کسانی که نماز را تنها به عنوان یک عادت انجام نمی‌دهند، بلکه آن را یک پیوند معنوی با خدا می‌دانند، از ضعف‌های روحی دور می‌شوند. undefined نماز، دل انسان را نورانی و مهربان کرده و روح او را متعالی می‌سازد.
undefined تفسیر نور (حجت‌الاسلام قرائتی)undefined ویژگی‌های منفی انسان در این آیات، به دلیل ضعف ایمان است : undefined هرگاه مشکل پیش آید، سریع ناامید می‌شود. undefined وقتی نعمت به دست آورد، آن را در اختیار دیگران نمی‌گذارد.undefined نماز، عامل کنترل نفس : undefined نماز انسان را از این صفات حفظ می‌کند. کسانی که بر نماز مداومت دارند، به‌دلیل ارتباط مستمر با خدا، از اضطراب‌ها و بخل دور شده و به آرامش و سخاوت می‌رسند.
undefined روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام
undefined قالَ الإمامُ الصّادِقُ (عليه‌السلام) :«الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ.»
undefined منبع : وسائل الشیعة، ج ۴، ص ۲۹
undefined امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند : نماز وسیله نزدیکی هر انسان باتقوا به خداوند است.

undefined قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) :«مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَعْلَمَ مَا لَهُ عِنْدَ اللَّهِ، فَلْيَنْظُرْ مَا لِلَّهِ عِنْدَهُ.»
undefined منبع : کنزالعمال، حدیث ۲۲۹۷
undefined پیامبر اکرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله) فرمودند : هر کس می‌خواهد بداند که نزد خداوند چه جایگاهی دارد، ببیند که خداوند نزد او چه جایگاهی دارد.

undefined قالَ الإمامُ عَلِيٌّ (عليه‌السلام) :«الصَّلَاةُ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَتُبْعِدُ مِنَ الْعَذَابِ.»
undefined منبع : غرر الحکم، حدیث ۹۷۶۵
undefined امام علی (عليه‌السلام) فرمودند : نماز، انسان را از زشتی‌ها دور کرده و از عذاب الهی نجات می‌دهد.

undefined جمع‌بندی کلی : undefined نکات کلیدی آیات : undefined انسان ذاتاً ضعیف و ناپایدار است؛ هنگام سختی، ناشکیبا و هنگام نعمت، بخیل می‌شود. undefined این ویژگی‌ها قابل اصلاح هستند و تنها راه رهایی، عبادت خالصانه و ارتباط مداوم با خداست. undefined نماز، عامل کنترل نفس و روحیه‌بخش است و مانع سقوط در بخل و جزع می‌شود.
undefined نتیجه : نماز واقعی، انسان را از اضطراب، بخل و خودخواهی دور کرده و او را به سوی آرامش و سخاوت هدایت می‌کند.
undefined @Rajabieh

۹:۴۵

#تفسیر_قرآن
سوره عصر :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
﴿ وَالْعَصْرِ ﴾
﴿ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴾
﴿ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴾
ترجمه :به نام خداوند بخشنده مهربانسوگند به عصر (زمان)،که انسان در زیان است،مگر کسانی که ایمان آورده، کارهای شایسته انجام داده، و یکدیگر را به حق و صبر سفارش کرده‌اند.
undefined تفسیر المیزان (علامه طباطبایی)undefined برخی از معانی مطرح‌شده برای "عصر" : undefined زمان به‌طور مطلق، که یادآور ارزش عمر انسان و لزوم بهره‌برداری صحیح از آن است. undefined عصر پیامبر (صلى‌الله‌عليه‌وآله) که دوران تکامل و بلوغ وحی الهی بود. undefined عصر ظهور امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) که دوره تحقق عدالت جهانی خواهد بود. undefined خسران انسان در چیست؟ undefined عمر، سرمایه‌ای است که دائماً کاهش می‌یابد. undefined اگر در مسیر صحیح استفاده نشود، چیزی جز پشیمانی باقی نمی‌ماند.undefined راه نجات : undefined ایمان واقعی (نه ایمان ظاهری). undefined عمل صالح که نشان‌دهنده حقیقت ایمان است. undefined دو اصل ضروری برای سعادت : undefined توصیه به حق (دعوت به حقیقت و عدالت). undefined توصیه به صبر (پایداری در مسیر ایمان و عمل صالح).
undefined تفسیر نمونه (آیت‌الله مکارم شیرازی و گروه مفسران)undefined این سوره، فرمول کلی نجات را بیان می‌کند : undefined ایمان : اولین گام برای سعادت. undefined عمل صالح : لازمه ایمان حقیقی. undefined دعوت به حق : مسؤولیت اجتماعی مؤمنان. undefined دعوت به صبر : کلید استقامت در برابر مشکلات. undefined "خُسْر" چیست؟ undefined دو نوع خسارت داریم : undefined خسارت مالی : جبران‌پذیر است. undefined خسارت عمر و فرصت‌ها : غیرقابل جبران است! undefined ایمان بدون عمل، و عمل بدون ایمان بی‌فایده است.undefined دعوت به حق بدون صبر، پایدار نمی‌ماند.
undefined تفسیر نور (حجت‌الاسلام قرائتی)undefined این سوره خلاصه‌ای از راه سعادت است : undefined ایمان، شرط لازم برای نجات است. undefined عمل صالح، تجلی ایمان است. undefined دعوت به حق و صبر، مسؤولیت اجتماعی مؤمنان است. undefined این سوره نشان می‌دهد که سعادت فردی و اجتماعی در گرو چهار اصل است : undefined ایمان قلبی undefined عمل صالح فردی و اجتماعی undefined امر به حق و عدالت undefined پایداری در مسیر ایمان و عمل صالح
undefined روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام
undefined قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) :«لَوْ تَدَبَّرَ النَّاسُ فِي هَذِهِ السُّورَةِ لَكفَتْهُمْ»
undefined منبع : تفسیر مجمع‌البیان،ج۱۰، ص۵۵۱
undefined پیامبر اکرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله) فرمودند : اگر مردم در این سوره (عصر) تدبر کنند، برای هدایتشان کافی است.

undefined قالَ الإمامُ الصّادِقُ (عليه‌السلام) :«الحَقُّ هُوَ القُرآنُ، وَالصَّبرُ هُوَ الثَّباتُ عَلیهِ.»
undefined منبع : نورالثقلین، ج۵، ص۶۶۰
undefined امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند : حق، همان قرآن است و صبر، پایداری بر آن است.

undefined قالَ الإمامُ عَلِيٌّ (عليه‌السلام) :«الصَّبْرُ مِنَ الإيمانِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَدِ، فَلا إيمانَ لِمَن لا صَبْرَ لَهُ.»
undefined منبع : نهج‌البلاغه، حکمت۸۲
undefined امام علی (عليه‌السلام) فرمودند : صبر نسبت به ایمان، مانند سر نسبت به بدن است. کسی که صبر ندارد، ایمان ندارد.

undefined جمع‌بندی کلی : undefined نکات کلیدی سوره عصر : undefined انسان در حال زیان است، مگر افرادی که : undefined ایمان داشته باشند. undefined اعمال شایسته انجام دهند. undefined دیگران را به حق توصیه کنند. undefined در این راه صبر و استقامت داشته باشند. undefined این سوره، خلاصه‌ای از راه سعادت و نجات بشر است. undefined مسؤولیت اجتماعی در هدایت دیگران، یک وظیفه الهی است. undefined صبر، عامل پیروزی در مسیر ایمان است.
undefined نتیجه : سوره عصر نسخه‌ای کوتاه اما جامع برای رستگاری است : ایمان، عمل صالح، توصیه به حق و صبر، کلید نجات انسان از خسران‌اند.
undefined @Rajabieh

۱۰:۰۹

سلام علیکمبا توجه به استقبال بی‌نظیر شما از تفسیر روزانه یک آیه قرآن در ماه مبارک رمضان، تصمیم گرفتیم این مسیر پربرکت را ادامه دهیم؛ از این پس، هر جمعه با تفسیر یک آیه در کنار شما خواهیم بود تا همچنان از نور قرآن بهره‌مند شویم.
undefined @Rajabieh

۸:۲۱

#تفسیر_قرآن
آیه ۴ سوره عنکبوت :
﴿ أَمْ حَسِبَ ٱلَّذِينَ يَعْمَلُونَ ٱلسَّيِّئَاتِ أَن يَسْبِقُونَا ۚ سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ ﴾
ترجمه : آیا کسانی که کارهای بد انجام می‌دهند، گمان کرده‌اند که از (دام و قدرت) ما می‌گریزند؟ چه بد حکمی می‌کنند!
undefined تفسیر المیزان (علامه طباطبایی)undefined این آیه پاسخی است به گمان باطل گناهکاران که خیال می‌کنند با تأخیر در عذاب الهی، از قدرت خدا پیشی گرفته‌اند.undefined این آیه نوعی «انکار تعجبی» است، یعنی خداوند با لحن تعجب می‌پرسد : آیا واقعاً چنین گمان باطلی دارند؟undefined کلمه «يَسْبِقُونَا» یعنی سبقت گرفتن از ما، کنایه از این است که آنان تصور می‌کنند می‌توانند از مجازات و نظارت الهی فرار کنند.undefined خداوند تأکید می‌کند که چنین داوری‌ای نسبت به خداوند بسیار ناپسند است و ناشی از جهل نسبت به قدرت، علم و حکمت اوست.undefined این آیه، در راستای تربیت انسان است تا نسبت به اعمالش هوشیار باشد و فریب مهلت و سکوت الهی را نخورد.
undefined تفسیر نمونه (آیت‌الله مکارم شیرازی و گروه مفسران)undefined برخی انسان‌ها به خاطر تأخیر در عذاب الهی دچار توهم امنیت می‌شوند و فکر می‌کنند که خدا با آنها کاری ندارد یا از اعمالشان غافل است.undefined قرآن این توهم را رد می‌کند. خداوند صبور است، اما صبر او بی‌پایان نیست.undefined آیه اشاره دارد که تأخیر در مجازات، لطفی برای بازگشت و توبه است، نه نشانه ناتوانی خدا.undefined تعبیر «ساء ما یحکمون» یعنی این بدترین قضاوت درباره خداست که گمان شود او به ظالمان اجازه فرار از عدالت می‌دهد.
undefined تفسیر نور (حجت‌الاسلام قرائتی)undefined در این آیه دو خطای بزرگ از مجرمان مطرح می‌شود : undefined توهم فرار از مجازات الهی undefined قضاوت باطل درباره سنت‌های خداundefined این آیه یادآور سنت الهی است که «مؤاخذه حتمی است» و تأخیر، نشانه لطف یا غفلت نیست.undefined آیه نوعی هشدار تربیتی است : کسانی که بر گناه اصرار دارند و خدا را ناظر نمی‌بینند، در بدترین خط فکری قرار دارند.undefined از واژه «ساء» می‌فهمیم که این تفکر، زشت‌ترین قضاوت‌هاست.
undefined روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام
undefined قالَ الإمامُ الصّادِقُ (عليه‌السلام) : «إِذَا رَأَيْتَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تُعْصِيهِ، فَاحْذَرْهُ.»
undefined منبع : الکافی، ج ۲، ص ۴۴۷
undefined امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند : هرگاه دیدی خداوند نعمت‌هایش را پشت سر هم به تو می‌دهد، در حالی که او را نافرمانی می‌کنی، از او بترس!

undefined قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) : «إِنَّ اللَّهَ يُمْلِي لِلظَّالِمِ حَتَّى إِذَا أَخَذَهُ لَمْ يُفْلِتْهُ.»
undefined منبع : نهج‌الفصاحه، حدیث ۱۹۳۸
undefined پیامبر اکرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله) فرمودند : خداوند به ستمگر مهلت می‌دهد، اما هنگامی که او را بگیرد، رها نخواهد کرد.

undefined قالَ الإمامُ عَلِيٌّ (عليه‌السلام) : «الْغِنَى فِي الْقَلْبِ، وَالْأَمْنُ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ ضَعْفٌ فِي الْعَقْلِ.»
undefined منبع : غررالحکم، حدیث ۲۵۳۷
undefined امام علی (عليه‌السلام) فرمودند : بی‌نیازی در دل است، اما ایمنی از مکر خدا، نشانه نادانی و ضعف عقل است.

undefined جمع‌بندی کلی : undefined نکات کلیدی آیه : undefined گناهکار نباید فریب مهلت الهی را بخورد. undefined سنت الهی بر مؤاخذه است، نه نادیده‌گرفتن. undefined گمان فرار از عدالت خدا، قضاوتی بسیار نادرست و خطرناک است. undefined نعمت‌ها در هنگام گناه، آزمایشی سخت هستند.
undefined نتیجه : خداوند به گنهکاران مهلت می‌دهد، نه برای فرار، بلکه برای توبه؛ و گمان رهایی از حساب، بدترین داوری نسبت به خداست.
undefined @Rajabieh

۸:۲۱

#تفسیر_قرآن
آیه ۶ سوره مجادله :  ﴿ يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ﴾ 
ترجمه :  روزی که خداوند همه آنان را برمی‌انگیزد، و از آنچه کرده‌اند آگاهشان می‌سازد؛ خدا همه را به حساب آورده و آنان فراموشش کرده‌اند؛ و خدا بر هر چیز گواه است.
undefined تفسیر المیزان (علامه طباطبایی)undefined روز بعث : اشاره به روز قیامت دارد که همه انسان‌ها از اولین تا آخرین محشور می‌شوند.undefined «فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا» : یعنی خداوند تمامی اعمال بندگان را برایشان بازگو می‌کند.        undefined علامه می‌فرماید: «این بیان الهی، نه تنها در قالب اطلاع‌دهی، بلکه همراه با جزئیات و کیفیت آن اعمال خواهد بود.»undefined «احصاه الله و نسوه» : یعنی خدا همه اعمال را دقیقاً ثبت کرده، در حالی که انسان‌ها یا از روی غفلت یا فراموشی از یاد برده‌اند.      undefined تأکید دارد که این احصاء و یادداشت کامل، نشانه‌ی عدالت خدا و پاسخ به شبهه‌ی فراموش‌شدنی بودن اعمال است.undefined این آیه نوعی تهدید نرم و یادآوری برای مؤمنان است که مراقب اعمال خویش باشند.
undefined تفسیر نمونه (آیت‌الله مکارم شیرازی و گروه مفسران)undefined این آیه به روشنی نشان می‌دهد که هیچ عملی از قلمرو حساب الهی خارج نمی‌شود.undefined «احصاه الله و نسوه» بیانگر این است که هر کار کوچک و بزرگی ثبت می‌شود، حتی اگر انسان فراموش کند.undefined خداوند شاهد و ناظر بی‌واسطه همه چیز است و اعمال انسان، به صورت مستند و دقیق ثبت می‌شود.undefined این آیه هشداری جدی به انسان‌هاست که تصور نکنند کارهای فراموش‌شده از حساب خدا هم پنهان می‌ماند.
undefined تفسیر نور (حجت‌الاسلام قرائتی)undefined این آیه به محشر و حساب دقیق اعمال اشاره دارد.undefined «يُنَبِّئُهُم» یعنی نه فقط گفتن، بلکه بازخوانی و تبیین کامل اعمال در حضور خود انسان.undefined «احصاه الله و نسوه» یعنی کارهایی که بشر جدی نگرفته و یا از یاد برده، اما خدا در دفتر عمل ثبت کرده.undefined تأکید می‌کند که فراموشی انسان، معافیت نمی‌آورد.undefined این آیه انگیزه‌ای قوی برای مراقبت از اعمال و محاسبه نفس در دنیا می‌دهد.

undefined روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام
undefined قالَ الإمامُ الصّادِقُ (عليه‌السلام) :  «يُحْضَرُ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيُعَرَّفُ بِجَمِيعِ أَعْمَالِهِ، ثُمَّ يُقَالُ لَهُ: افْعَلْ.»  undefined منبع : الکافی، ج۲، ص ۴۴۰  undefined امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند : بنده در قیامت حاضر می‌شود و همه اعمالش به او نشان داده می‌شود، سپس خطاب می‌شود: داوری کن.

undefined قالَ الإمامُ عَلِيٌّ (عليه‌السلام) :  «كُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ، وَ لَا تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا، فَإِنَّ كُلَّ وَلَدٍ يَلْحَقُ بِأُمِّهِ.»  undefined منبع : نهج‌البلاغه، حکمت ۲۹۳  undefined امام علی (عليه‌السلام) فرمودند : از فرزندان آخرت باشید، نه از فرزندان دنیا؛ چرا که هر فرزندی، به مادر خود ملحق خواهد شد.

undefined قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) :  «يُكْتَبُ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَمَلُ ابْنِ آدَمَ، فَإِذَا مَاتَ عُرِضَتْ عَلَيْهِ أَعْمَالُهُ.»  undefined منبع : ثواب الأعمال، ص ۲۴  undefined پیامبر اکرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله) فرمودند : هر روز اعمال فرزند آدم نوشته می‌شود، و پس از مرگ به او نشان داده می‌شود.

undefined جمع‌بندی کلی : undefined نکات کلیدی آیه :      undefined قیامت روز بازخوانی همه اعمال است.        undefined انسان‌ها اعمال بسیاری را از یاد می‌برند، اما در دفتر الهی محفوظ است.        undefined خداوند نه تنها ناظر، بلکه شاهد و محاسب دقیق همه امور است.        undefined غفلت از اعمال، مسئولیت را از انسان نمی‌گیرد.        undefined این آیه هشدار و یادآوری برای مراقبه و حسابرسی در دنیا است.
undefined نتیجه : هیچ عملی از نگاه و حساب الهی پنهان نمی‌ماند؛ انسان فراموش می‌کند، اما خدا فراموش نمی‌کند.
undefined @Rajabieh

۴:۳۵

#تفسیر_قرآن
آیه ۱۱ سوره حج :
﴿ وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ ۖ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ ٱطْمَأَنَّ بِهِ ۖ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ ٱنقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ ۚ خَسِرَ ٱلدُّنْيَا وَٱلْـَٔاخِرَةَ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ ٱلْخُسْرَانُ ٱلْمُبِينُ ﴾
ترجمه : و از مردم کسی است که خدا را فقط بر کناره (دین) می‌پرستد؛ اگر خیری به او رسد، آرام می‌گیرد، و اگر آزمونی (رنج و مشکلی) به او رسد، روی برمی‌گرداند؛ او در دنیا و آخرت زیانکار است، و این همان زیان آشکار است.
undefined تفسیر المیزان (علامه طباطبایی)undefined «عَلَى حَرْفٍ» : یعنی بر لبه و مرز دین، نه با اعتقاد راسخ. این شخص فقط در صورت آسایش دین‌دار است. علامه اشاره می‌کند که این‌گونه افراد دین را «تجربه‌گرایانه» پذیرفته‌اند، نه با باور درونی.undefined «خسر الدنیا و الاخره» : نه در دنیا به ثبات و آرامش می‌رسند و نه در آخرت بهره‌ای دارند.undefined این آیه بیان‌گر دین‌داری سطحی و ناپایدار است، و هشدار می‌دهد که ایمان باید ریشه‌دار باشد، نه وابسته به نفع و راحتی.
undefined تفسیر نمونه (آیت‌الله مکارم شیرازی و گروه مفسران)undefined می‌گوید منظور، کسانی هستند که با کوچک‌ترین مشکلی، از دین برمی‌گردند.undefined نمونه‌هایش را مسلمانانی می‌داند که در صدر اسلام وقتی دچار فشار اقتصادی یا اجتماعی می‌شدند، دین را رها می‌کردند.undefined ایمان این افراد سودمحور است. خدا را برای سود می‌خواهند، نه برای خودش.undefined «خسر الدنیا» : در دنیا آرامش و شخصیت مستقل ندارند. undefined «خسر الآخره» : در آخرت هم محروم می‌مانند.
undefined تفسیر نور (حجت‌الاسلام قرائتی)undefined این آیه نشانه خطرناک ناپایداری ایمان است.undefined ایمان واقعی یعنی ثبات در شرایط سخت.undefined مثالی از انسان‌هایی که نماز می‌خوانند، ولی وقتی مشکلی پیش می‌آید، از خدا گله‌مند می‌شوند.undefined این آیه ما را دعوت به صبر در مشکلات و پایداری در مسیر دین می‌کند.
undefined روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام
undefined قالَ الإمامُ الحُسَينُ (عليه‌السلام) :
«النَّاسُ عَبِيدُ الدُّنْيَا، وَالدِّينُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ، يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ، فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ.»
undefined منبع : بحار الأنوار، ج ۴۴، ص ۳۸۳
undefined امام حسین (عليه‌السلام) فرمودند : مردم بندگان دنیا هستند، و دین را فقط بر زبان دارند (نه در دل و عمل). تا زمانی که زندگی‌شان بر وفق مراد است، گرد دین می‌گردند. اما هنگامی که در معرض بلا و امتحان قرار گیرند، دینداران واقعی اندکند.

undefined قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) :
«إنّ اللهَ لا يَقبلُ العملَ إلّا بما هو خالصٌ له، ولقد خُلقَ الإنسانُ ضعيفاً، فلا تكونوا عبّادَ النّعمةِ بل عبّادَ اللهِ»
undefined منبع : وسائل الشیعه، ج۱، ص۶۹
undefined پیامبر اکرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله) فرمودند : خدا عملی را می‌پذیرد که فقط برای او انجام شده باشد؛ انسان ناتوان است، پس بندگان نعمت نباشید، بلکه بندگان خدا باشید.

undefined قالَ الإمامُ عَلِيٌّ (عليه‌السلام) :
«إنّ أسوأ الناسِ مَن عبدَ اللهَ طَمعاً أو خَوفاً»
undefined منبع : نهج‌البلاغه، حکمت ۲۳۷
undefined امام علی (عليه‌السلام) فرمودند : بدترین مردم کسی است که خدا را فقط به طمع یا از ترس می‌پرستد.

undefined جمع‌بندی کلی : undefined نکات کلیدی آیه : undefined دین‌داری باید از عمق دل باشد، نه بر اساس راحتی و نفع شخصی. undefined ناپایداری در ایمان، سبب زیان در دنیا و آخرت می‌شود. undefined خدا را باید در سختی و راحتی، با خلوص پرستید. undefined آیه هشدار جدی به کسانی است که ایمانشان به مصلحت گره خورده است.
undefined نتیجه : ایمان سودمحور، ایمان نیست؛ دین واقعی، پایدار و بی‌قید به نفع و ضرر دنیاست .
undefined @Rajabieh

۶:۳۷

#تفسیر_قرآن
آیه ۲۹ سوره انفال :
﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ﴾
ترجمه :  ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر از خدا پروا کنید، برای شما (نیروی) تمیز (حق از باطل) قرار می‌دهد، و گناهانتان را می‌پوشاند و شما را می‌آمرزد، و خدا دارای فضل بزرگ است.
undefined تفسیر المیزان (علامه طباطبایی)undefined منظور از فرقان، نیروی درونی تشخیص حق از باطل است که به انسان باتقوا داده می‌شود.undefined این فرقان شامل نور بصیرت، حکمت، توفیق هدایت، و قدرت بر انتخاب درست در لحظات تصمیم‌گیری است.undefined تقوا یک شرط اساسی برای بهره‌مندی از این هدیه الهی است.undefined آیه وعده می‌دهد که تقوا، علاوه بر فرقان، موجب پاک شدن گناهان گذشته و مغفرت الهی نیز می‌شود.

undefined *تفسیر نمونه (آیت‌الله مکارم شیرازی و گروه مفسران)
undefined این آیه سه اثر مهم برای تقوا برمی‌شمارد :    undefined فرقان : نیرویی برای درک حقیقت در فتنه‌ها و تاریکی‌ها.    undefined کفاره گناهان : جبران و زدودن آثار اعمال ناپسند.    undefined مغفرت الهی : آمرزش واقعی و درونی.undefined فرقان تنها به معنای عقل نیست، بلکه نوری است از سوی خدا که به متقین داده می‌شود.undefined مثال می‌زند که چگونه افراد باتقوا در شرایط شبهه‌ناک از انحراف مصون می‌مانند.
undefined تفسیر نور (حجت‌الاسلام قرائتی)undefined اگر تقوا در زندگی فردی و اجتماعی ما جاری شود، خداوند ما را از بسیاری گرفتاری‌ها حفظ می‌کند.undefined فرقان در این آیه یعنی بصیرتی که باعث می‌شود انسان راه را در فتنه‌ها گم نکند.undefined این آیه ناظر به ابتلائات صدر اسلام هم هست؛ خدا به مسلمانان وعده داد که اگر تقوا پیشه کنند، در میان تبلیغات و نفاق‌ها، حق را خواهند شناخت.
undefined روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام
undefined قالَ الإمامُ الصّادِقُ (عليه‌السلام) :«إذا التَقَتِ الفِتَنُ فعليكم بالتُقَى.»
undefined منبع : تحف العقول، ص۳۵۶
undefined امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند : وقتی فتنه‌ها با یکدیگر درآمیختند، بر شما باد به تقوا. 

undefined قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) :«اتَّقُوا فِراسَةَ المُؤمِنِ، فإنَّهُ يَنظُرُ بِنُورِ اللّه.»  undefined منبع : بحار الأنوار، ج ۶۴، ص ۳۰۸
undefined پیامبر اکرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله) فرمودند : از فراست مؤمن بپرهیزید، که او با نور خدا می‌نگرد.

undefined قالَ الإمامُ عَلِيٌّ (عليه‌السلام) :«التقوى تُنجِى فِى كُلِّ كَربٍ.»
undefined منبع : غررالحکم، ح ۱۳۶۲  undefined امام علی (عليه‌السلام) فرمودند : تقوا در هر گرفتاری نجات‌بخش است.

undefined جمع‌بندی کلی : undefined نکات کلیدی آیه :    undefined تقوا کلید دریافت فرقان (تشخیص صحیح) است.    undefined فرقان نعمتی است که در تاریکی فتنه‌ها، نور راه می‌شود.    undefined آثار تقوا شامل بصیرت، پاکی از گناه و آمرزش الهی است.    undefined بدون تقوا، انسان در میان حق و باطل گم می‌شود.
undefined نتیجه : تقوا چراغ راه بصیرت و نجات در فتنه‌هاست و موجب آمرزش و هدایت الهی می‌شود.
undefined @Rajabieh

۵:۰۳

#تفسیر_قرآن
آیه ۵۳ سوره زمر :
﴿ قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴾
ترجمه :بگو : ای بندگان من که بر خود اسراف کرده‌اید! از رحمت خداوند نومید نشوید. همانا خداوند همه گناهان را می‌آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
undefined تفسیر المیزان (علامه طباطبایی)undefined این آیه پیام امیدبخش و از لطیف‌ترین خطاب‌های قرآن است.undefined «عبادی» با اضافه به «یاء» متکلم، نشانگر نهایت محبت است؛ گویی خدا با نهایت مهربانی بندگان گناهکار را صدا می‌زند.undefined «اسراف» به معنای تجاوز از حد است؛ یعنی گناهکارانی که به طغیان رسیده‌اند هم مشمول رحمت خدا هستند.undefined تأکید «لَا تَقْنَطُوا» (یأس نداشته باشید) نشان می‌دهد که هیچ گناهی، حتی شرک، مادامی که توبه کند، مانع رحمت خدا نیست.
undefined تفسیر نمونه (آیت‌الله مکارم شیرازی و گروه مفسران)undefined این آیه، درهای امید را به روی تمام گناهکاران باز می‌کند؛ حتی گناهکارترین انسان‌ها.undefined از این آیه به عنوان «آیه رحمت» و «امیدبخش‌ترین آیه قرآن» یاد می‌شود.undefined تعبیر «يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا» یعنی همه گناهان (بی‌استثنا) آمرزیده می‌شود، به شرط توبه و بازگشت.undefined در ادامه آیات این سوره، دعوت به بازگشت، قبل از فرا رسیدن عذاب و مرگ آمده است؛ یعنی فرصت باز است، اما محدود.
undefined تفسیر نور (حجت‌الاسلام قرائتی)undefined این آیه، روح امید را در گناهکار زنده می‌کند.undefined از رحمت خدا مأیوس نشدن، خود یک عبادت قلبی است.undefined «عبادی الذین اسرفوا» یعنی حتی کسانی که بسیار گناه کرده‌اند نیز جزو «بندگان خدا» هستند.undefined اگر گناهکار بداند که بخشیده می‌شود، انگیزه توبه در او زنده می‌شود.
undefined روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام
undefined قالَ الإمامُ الصّادِقُ (عليه‌السلام) :«ما من آيةٍ في القرآن أرجى عندي من قولِه : قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»
undefined منبع : الکافی، ج ۲، ص ۴۳۹
undefined امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند : هیچ آیه‌ای در قرآن برای من امیدوارکننده‌تر از این آیه نیست.

undefined قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) :«لو علمَ المذنبونَ ما لهم عند الله من الرحمة، لماتوا طرباً، ولو علم الكافرون ما لهم من العذاب، لماتوا حزناً»
undefined منبع : نهج الفصاحة، حدیث ۱۹۵۶
undefined پیامبر اکرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله) فرمودند : اگر گناهکاران می‌دانستند خدا چه رحمتی برایشان قرار داده، از شادی می‌مردند؛ و اگر کافران می‌دانستند چه عذابی در انتظارشان است، از اندوه می‌مردند.

undefined قالَ الإمامُ عَلِيٌّ (عليه‌السلام) :« عَجِبتُ لِمَن يَقنَطُ و مَعهُ الاستِغفارُ»
undefined منبع : نهج‌البلاغه، حکمت ۸۷
undefined امام علی (عليه‌السلام) فرمودند : در شگفتم از كسى كه استغفار را با خود دارد و با اين وصف نوميد مى شود!

undefined جمع‌بندی کلی : undefined نکات کلیدی آیه : undefined خداوند با محبت بندگان گناهکار را خطاب قرار می‌دهد. undefined آمرزش الهی شامل همه گناهان است؛ اما شرط آن توبه واقعی است. undefined این آیه پناهگاه روح‌های خسته از گناه و دل های شکسته است. undefined نومیدی از رحمت خدا، خود گناه بزرگی است.
undefined نتیجه : حتی اگر در گناه غرق شده‌ای، تا وقتی که زنده‌ای، درِ بازگشت و رحمت خدا باز است؛ فقط برگرد.
undefined @Rajabieh

۹:۱۶

thumbnail
بسمه تعالی
سلام علیکم
به اطلاع علاقمندان می‌رسانیم کتاب « صراط حمید » ( مجموعه درس گفتار های مرحوم آیت الله سید علی هاشمی گلپایگانی(ره) ) در تفسیر سوره مبارکه حمد و سوره مبارکه ابراهیم به چاپ رسیده و در نمایشگاه بین المللی کتاب به فروش می رسد.
آدرس : راهرو ۲۳ غرفه ۱۸ انتشارات دلیل ما
خرید اینترنتی :https://B2n.ir/rr3974
تلفن انتشارات : 021-66464141025-37733413

undefined @Rajabieh

۱۳:۱۳

#تفسیر_قرآن
آیه ۱۰ سوره فاطر :
﴿ مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا ۚ إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ ۚ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَمَكْرُ أُولَٰئِكَ هُوَ يَبُورُ ﴾
ترجمه : هر کس عزت می‌خواهد، (بداند که) تمام عزت از آنِ خداست. سخن پاک (مانند توحید و ذکر) به سوی او بالا می‌رود، و عمل صالح آن را بالا می‌برد، و کسانی که مکر (و نیرنگ) در بدی‌ها می‌کنند، عذابی سخت دارند، و نیرنگشان نابود می‌شود.
undefined تفسیر المیزان (علامه طباطبایی)undefined منظور از «الکلم الطیب» سخن پاک و با ایمان مانند ذکر خدا، شهادت به توحید و رسالت، دعا، و گفتار نیکو است.undefined «العمل الصالح یرفعه» یعنی عمل صالح است که باعث می‌شود این گفتار نیک، مقبول درگاه الهی شده و به «سوی بالا» صعود کند.undefined عزت واقعی تنها نزد خداست؛ انسان‌هایی که دنبال عزت از طریق مال، مقام یا قدرت‌های دنیایی هستند، در توهمی باطل به سر می‌برند.undefined در پایان آیه، اشاره به کسانی است که با نیرنگ و فساد می‌خواهند به اهدافشان برسند؛ اما سرانجام نیرنگشان نابود می‌شود.
undefined تفسیر نمونه (آیت‌الله مکارم شیرازی و گروه مفسران)undefined عزت‌طلبی یک میل فطری در انسان است، ولی تنها راهش ارتباط با خدا و ایمان و عمل صالح است.undefined «الکلم الطیب» را دعا، ایمان، اذکار، سخنان حق، عقیده درست و ... می‌داند که اگر با عمل صالح همراه باشد، مقبول می‌شود.undefined کسی که فقط زبانش نیکوست ولی عملش آلوده است، گفتارش بالا نمی‌رود.undefined «یمکرون السیئات» به کسانی اشاره دارد که با نقشه‌چینی برای ظلم، فساد، تفرقه‌افکنی و امثال آن دنبال موفقیت‌اند، اما خداوند مکرشان را نابود می‌کند.
undefined تفسیر نور (حجت‌الاسلام قرائتی)undefined عزت، قدرت، شخصیت و سربلندی فقط در سایه ایمان و عمل صالح است، نه در مکر و فریب.undefined صِرف گفتار نیک (مثل: «خدایا! خدایا!») بدون عمل، کافی نیست.undefined اعمال فاسد و نقشه‌های شیطانی حتی اگر در ظاهر موفق باشند، بی‌نتیجه و فاسدشدنی هستند.undefined خداوند نظامی دقیق قرار داده : گفتار خوب بالا می‌رود اگر عمل خوب نیز همراه آن باشد.
undefined روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام
undefined قالَ الإمامُ الصّادِقُ (عليه‌السلام) :«الکَلمُ الطّیب هو قولُ المؤمن: لا إلهَ إلّا الله، و محمدٌ رسول الله، و علیٌّ ولیّ الله... و العملُ الصالح أداءُ الفرائض»
undefined منبع : تفسیر نورالثقلین، ج۴، ص۴۹۷
undefined امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند : کلمه پاک، گفتار مؤمن است که می‌گوید: «لا إله إلا الله، محمدٌ رسول الله، علی ولی‌الله»... و عمل صالح، انجام واجبات است.

undefined قالَ الإمامُ عَلِيٌّ (عليه‌السلام) :«العِزَّةُ للهِ و لِرَسُولِهِ و لِلمُؤمِنینَ، فَاطلُبُوها عِندَ اللهِ»
undefined منبع : غرر الحکم، حدیث ۷۰۵۵
undefined امام علی (عليه‌السلام) فرمودند : عزت برای خدا و پیامبرش و مؤمنان است؛ پس آن را از خدا بخواهید.

undefined قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) :«مَن أرادَ العِزَّ بِغَیرِ طاعَةِ اللهِ أذَلَّهُ اللهُ»
undefined منبع : کنز العمال، حدیث ۵۸۶۴
undefined پیامبر اکرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله) فرمودند : کسی که بدون اطاعت خدا بخواهد عزیز شود، خداوند او را خوار خواهد کرد.

undefined جمع‌بندی کلی : undefined نکات کلیدی آیه : undefined عزت واقعی در دست خداست، نه در جاه و مقام دنیوی. undefined گفتار نیکو زمانی بالا می‌رود که با عمل نیک همراه باشد. undefined ایمان زبانی بدون عمل، ناقص و بی‌اثر است. undefined نیرنگ‌ورزان، حتی اگر موفق به نظر برسند، در نهایت شکست‌خورده‌اند.
undefined نتیجه : عزت را باید از مسیر ایمان و عمل صالح جُست، نه از فریب و گناه؛ و هر سخن نیکی بدون عمل، بالا نمی‌رود.
undefined @Rajabieh

۸:۴۰

#تفسیر_قرآن
آیه ۸ سوره فاطر :
﴿ أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا ۖ فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ ۖ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ﴾
ترجمه : آیا کسی که زشتی عملش برایش زینت داده شده و آن را نیکو می‌بیند (با انسان درستکار برابر است؟!) بی‌تردید خدا هر کس را بخواهد گمراه می‌کند و هر که را بخواهد هدایت می‌کند. پس جانت از شدت اندوه بر آنان هلاک نشود، که خدا به آنچه می‌کنند داناست.
undefined تفسیر المیزان (علامه طباطبایی)undefined این آیه به توجیه‌گران گناه اشاره دارد؛ کسانی که شیطان یا نفس اماره، زشتی‌هایشان را برایشان زیبا جلوه داده است.undefined این افراد واقعاً گمان می‌کنند کار خوب می‌کنند، نه از روی نفاق، بلکه از روی انحراف در درک.undefined «یضلّ من یشاء» به معنای ضلالت به‌سبب سوء اختیار انسان‌هاست؛ خدا کسی را گمراه می‌کند که خود، راه گمراهی را برگزیده.undefined «فلا تذهب نفسک علیهم حسرات» دلداری به پیامبر است : اندوه مخور که چرا ایمان نمی‌آورند، زیرا انتخاب خودشان بوده.undefined خدا از نیت‌ها و انگیزه‌های باطنی آنان آگاه است، پس مجازاتشان عادلانه خواهد بود.
undefined تفسیر نمونه (آیت‌الله مکارم شیرازی و گروه مفسران)undefined این آیه یکی از خطرناک‌ترین حالت‌های انسان را بیان می‌کند : زمانی که گناه، در نظرش زیبا جلوه می‌کند و خود را مصلح می‌پندارد.undefined انسان گمراه، اگر بفهمد در مسیر اشتباه است، امکان هدایت هست؛ اما وقتی زشتی را زیبا ببیند، هیچ انگیزه‌ای برای اصلاح ندارد.undefined این زیبایی گناه ممکن است بر اثر تکرار معصیت، همنشینی با منحرفان، تعصب جاهلی یا القائات شیطان باشد.undefined «فلا تذهب نفسک علیهم حسرات» به معنای غم زیاد نخور که جانت را فرسوده کند، زیرا هدایت دست خداست.undefined این آیه نشان می‌دهد پیامبر تا چه اندازه دلسوز مردم بود.
undefined تفسیر نور (حجت‌الاسلام قرائتی)undefined اگر گناه، برای کسی زیبا جلوه کند، دیگر انگیزه‌ای برای اصلاح ندارد.undefined گمراهی و هدایت از جانب خداوند است، اما بر اساس لیاقت انسان‌ها و انتخاب‌های خودشان.undefined پیامبر نباید خود را از اندوه ایمان‌نیاوردن مردم نابود کند؛ این مسیر نیاز به هدایت‌پذیری درونی دارد.undefined خداوند، هم ظاهر کارها را می‌بیند و هم نیات پشت صحنه را.
undefined روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام
undefined قالَ الإمامُ الصّادِقُ (عليه‌السلام) :«إذا أذْنَبَ الرَّجُلُ خرَجَ في قلبِه نُكْتَةٌ سوداء، فإن تابَ انمَحَت، وإن عادَ زادتْ، حتّى تَغلِبَ على قلبِه، فلا يُفلِحَ بَعدَها أبدًا»
undefined منبع : الکافی، ج۲، ص۲۷۳
undefined امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند : وقتی انسان گناه می‌کند، نقطه سیاهی در دلش پدید می‌آید؛ اگر توبه کرد، پاک می‌شود؛ و اگر ادامه داد، آن سیاهی افزایش می‌یابد تا دل را بپوشاند، و بعد از آن دیگر رستگار نمی‌شود.

undefined قالَ الإمامُ عَلِيٌّ (عليه‌السلام) :«رُبَّ شَهوةٍ ساعةٍ أورَثَتْ حَسرَةً طَويلةً»
undefined منبع : نهج‌البلاغه، حکمت ۲۵۲
undefined امام علی (عليه‌السلام) فرمودند : چه بسیار خواهش نفسانی یک‌ساعته که حسرتی طولانی به بار می‌آورد.

undefined قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) :«إنَّ أخوفَ ما أخافُ على أمَّتي، زَلَّةُ العالِمِ، و جِدالُ المُنافِقِ بالقُرآنِ، و تَزيينُ الشَّيطانِ لهُمُ الأعمالَ»
undefined منبع : بحار الأنوار، ج۲، ص۸۸
undefined پیامبر اکرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله) فرمودند : بیشترین ترس من برای امتم، لغزش عالم، جدال منافق با قرآن، و آراستن اعمال زشت توسط شیطان برای آن‌هاست.

undefined جمع‌بندی کلی : undefined نکات کلیدی آیه : undefined بدترین نوع گمراهی، زیبا دیدن گناه و زشت ندیدن خطاهاست. undefined هدایت و ضلالت نهایی، بر پایه اراده و انتخاب انسان و عنایت الهی است. undefined حتی پیامبر هم نمی‌تواند کسی را با زور هدایت کند؛ بلکه هدایت‌پذیری درونی شرط است. undefined خدا به همه رفتارها و نیات باطنی انسان‌ها آگاه است و با عدالت رفتار خواهد کرد.
undefined نتیجه : کسی که زشتی را زیبا می‌بیند، در عمق گمراهی است؛ و تنها راه نجات، شناخت حق و همراهی آن با عمل صالح است.
undefined @Rajabieh

۸:۴۲

#تفسیر_قرآن
آیه ۱۱۶ سوره نساء :
﴿ إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ، وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا ﴾
ترجمه :بی‌گمان خداوند (گناه) شرک را نمی‌آمرزد، و پایین‌تر از آن را برای هر که بخواهد می‌آمرزد، و هر کس برای خدا شریکی قرار دهد، راهی بسیار دور (از حق) را گم کرده است.
undefined تفسیر المیزان (علامه طباطبایی)undefined آیه ناظر به حقیقتی بنیادین در توحید الهی است : شرک، نابودی اساس ایمان است.undefined مراد از «لا یغفر أن یُشرَک به» این است که شرک به شرط توبه آمرزیده می‌شود، وگرنه هرگز آمرزش ندارد.undefined «یغفر ما دون ذلك لمن یشاء» یعنی گناهان دیگر، قابل بخشش هستند اگر توبه یا شفاعت یا فضل الهی شامل شود.undefined ضلالت بعیده : شرک انسان را از مسیر حق دور و سرگردان می‌کند؛ گمراهی‌ای که بازگشتش بسیار سخت است.undefined جمله‌ی خبری در آیه، معنای تهدید و هشدار شدید دارد.
undefined تفسیر نمونه (آیت‌الله مکارم شیرازی و گروه مفسران)undefined این آیه تأکید دارد که شرک بزرگ‌ترین گناه نابخشودنی است، زیرا مستقیم با مقام ربوبی درگیر می‌شود.undefined اگر کسی مشرک از دنیا برود، بدون توبه، آمرزش برای او ممکن نیست.undefined اما گناهانی مثل : ظلم، قتل، زنا، رشوه، ربا و... هرچند بزرگ‌اند، اگر توبه واقعی کنند، امید بخشش هست.undefined شرک دو نوع است : آشکار (بت‌پرستی) و پنهان (ریا، خودنمایی و...).undefined گمراهی مشرک، از آن نوعی است که انسان را از تمام انوار هدایت محروم می‌کند.
undefined تفسیر نور (حجت‌الاسلام قرائتی)undefined خداوند عادل است و حسابگر : شرک را نمی‌بخشد، مگر توبه کنند.undefined واژه «یغفر ما دون ذلک» شامل همه گناهان کوچک و بزرگ می‌شود، مشروط به مشیت الهی.undefined مشرک از هدایت دور می‌ماند چون پایگاه فکری‌اش فاسد شده است.undefined آیه، هشدار تربیتی شدیدی به کسانی است که به گناه بی‌تفاوت‌اند یا گمان می‌کنند شفاعت یا رحمت الهی بدون توبه شامل آنان خواهد شد.
undefined روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام
undefined قالَ الإمامُ الصّادِقُ (عليه‌السلام) :«أَصغَرُ الشِّرکِ الرّیاءُ، و لا یَقبَلُ اللهُ عَمَلَ المُرائی»
undefined منبع : الکافی، ج۲، ص۴۰۲
undefined امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند : کوچک‌ترین نوع شرک، ریا است؛ و خداوند عمل کسی را که ریاکار است، نمی‌پذیرد.

undefined قالَ الإمامُ الصّادِقُ (عليه‌السلام) :«إنَّ اللهَ عزّوجلّ لا يَقبلُ العَملَ إلاّ ما كانَ خالِصاً، و ابتُغِيَ به وَجهُهُ.»
undefined منبع : الکافی، ج۲، ص۱۶، ح۵
undefined امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند : خداوند هیچ عملی را نمی‌پذیرد مگر آنکه خالص باشد و تنها برای او انجام شود.

undefined قالَ الإمامُ عَلِيٌّ (عليه‌السلام) :«الشِّرکُ أنْ تَقولَ الشیءَ بلسانِکَ و تُخالِفَهُ فِی قَلبِکَ»
undefined منبع : غررالحکم، حدیث ۵۶۵
undefined امام علی (عليه‌السلام) فرمودند : شرک آن است که چیزی را به زبان بگویی اما در قلبت برخلاف آن باشی.

undefined جمع‌بندی کلی : undefined نکات کلیدی آیه : undefined شرک، نابخشودنی است مگر با توبه. undefined بخشایش گناهان دیگر، در اختیار مشیت و فضل الهی است. undefined مشرک از مسیر هدایت به‌شدت دور می‌شود. undefined آیه، تأکیدی است بر توحید خالص، و هشداری علیه هر نوع شرک (پنهان یا آشکار). undefined تسلای مؤمنان است : تا وقتی شرک نورزند، به رحمت خدا امیدوار باشند.
undefined نتیجه : شرک، نابخشودنی‌ترین گناه است و تنها توحید خالص، انسان را به رحمت و نجات نزدیک می‌کند.
undefined @Rajabieh

۸:۰۸

#تفسیر_قرآن
آیه ۵۹ سوره نساء :
﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا ﴾
ترجمه :ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از خدا اطاعت کنید، و از پیامبر و «اولی‌الأمر» خودتان نیز اطاعت نمایید. پس اگر در چیزی اختلاف کردید، آن را به خدا و پیامبر ارجاع دهید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید؛ این بهتر و نیکوتر است از نظر عاقبت و فرجام.
undefined تفسیر المیزان (علامه طباطبایی)undefined اطاعت از خدا، مستقل و مطلق است، اما اطاعت از رسول و اولی‌الامر وابسته به اطاعت الهی است.undefined اولی‌الامر باید معصوم باشد، چون قرآن اطاعت مطلق از آنان را در کنار خدا و پیامبر قرار داده، و اطاعت مطلق از غیر معصوم موجب گمراهی می‌شود.undefined «ردّ به الله و الرسول» یعنی بازگشت به قرآن و سنت قطعی پیامبر در اختلافات.undefined جمله «إن كنتم تؤمنون...» شرط پذیرش حق و ایمان واقعی است.undefined این آیه بر ولایت و عصمت اولی‌الامر دلالت دارد، و برای حفظ وحدت و حل اختلاف باید به منابع وحیانی بازگشت.
undefined تفسیر نمونه (آیت‌الله مکارم شیرازی و گروه مفسران)undefined سه نوع اطاعت ذکر شده : از خدا، از پیامبر و از اولی‌الامر. چون «أطیعوا» در مورد پیامبر تکرار شده ولی برای اولی‌الامر تکرار نشده، نشان می‌دهد اطاعت از اولی‌الامر در چارچوب اطاعت از پیامبر است.undefined در مورد «اولی‌الامر»، چند دیدگاه مطرح است : undefined حاکمان، دانشمندان، فرماندهان و... اما دیدگاه اهل‌بیت که آنها را «امامان معصوم» می‌دانند با سیاق آیه و عقل سازگارتر است.undefined اگر اولی‌الامر معصوم نباشد، اطاعت مطلق از آنان بی‌معناست.undefined آیه دلالت دارد بر لزوم پیروی از امامان معصوم، و اختلافات باید به کتاب و سنت بازگردد، نه رأی شخصی یا سلیقه فردی.
undefined تفسیر نور (حجت‌الاسلام قرائتی)undefined این آیه یک ساختار نظام‌مند ارائه می‌دهد : undefined رکن اول : اطاعت از خدا (وحی) undefined رکن دوم : اطاعت از پیامبر (سنت) undefined رکن سوم : اطاعت از اولی‌الامر (رهبران الهی)undefined آیه یک نظام مدیریت دینی-سیاسی ارائه می‌دهد. در صورت اختلاف، ملاک داوری، وحی الهی و سنت پیامبر است، نه رأی مردم یا اکثریت.undefined در امور اعتقادی، سیاسی و اجتماعی باید به مرجع وحی و هدایت متصل بود، و این تنها با رهبری امامان معصوم ممکن است.
undefined روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام
undefined قالَ الإمامُ الباقِرُ (عليه‌السلام) :«نَزَلَتْ فِي عَلِيٍّ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ»
undefined منبع : الکافی، ج۱، ص۲۷۶
undefined امام باقر (عليه‌السلام) فرمودند : این آیه درباره علی علیه‌السلام و امامان از نسل او تا روز قیامت نازل شده است.

undefined قالَ الإمامُ الصّادِقُ (عليه‌السلام) :«أُولِي الْأَمْرِ هُمُ الْأَئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ»
undefined منبع : تفسیر نورالثقلین، ج۱، ص۵۲۲
undefined امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند : اولی‌الامر، امامان از آل محمدند.

undefined قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) :«مَن ماتَ و لم يَعرِف إمامَ زَمانِه ماتَ ميتةً جاهِليّةً»
undefined منبع : عیون أخبار الرضا، ج۲، ص۱۰۰
undefined پیامبر اکرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله) فرمودند : کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.

undefined جمع‌بندی کلی : undefined نکات کلیدی آیه : undefined اطاعت از خدا، پیامبر و اولی‌الامر واجب و مطلق است. undefined اولی‌الامر باید معصوم و منصوب از جانب خدا باشد. undefined امامان دوازده‌گانه اهل‌بیت مصداق روشن این آیه‌اند. undefined در هر اختلاف دینی و اجتماعی، باید به قرآن و سنت پیامبر رجوع کرد. undefined این آیه پایه ولایت و رهبری دینی در اسلام شیعی است.
undefined نتیجه : آیه ۵۹ سوره نساء، محور اصلی ولایت و رهبری دینی معصومین علیهم‌السلام است و اطاعت از آنان را در کنار اطاعت از خدا و پیامبر قرار می‌دهد؛ اختلاف‌ها نیز فقط با رجوع به قرآن و سنت حل می‌شود، نه رأی شخصی یا سیاسی.
undefined @Rajabieh

۱۳:۱۰

thumbnail
بسمه تعالی
الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمة المعصومین علیهم السلام

مولای اولیای خدا کیست جز علیگیرنده لوای خدا کیست جز علی
با گرامیداشت یاد شهیدان مظلوم جنایت اخیر رژیم صهیونیستی و دعا برای نابودی این رژیم جنایتکار مجلس سالانه عید سعید غدیر امسال نیز ان‌شاءالله در بیت مرحوم آیت الله سیدعلی گلپایگانی، از ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز شنبه ۱۴۰۴/۳/۲۴ برگزار می‌گردد.
undefinedامکان خرید حضوری کتاب صراط حمید مهیا می‌باشد
undefinedاز عموم برادران و خواهران جهت شركت در اين مراسم دعوت بعمل می‌آیدundefined
undefinedآدرس: یوسف آباد، میدان کلانتری، ابتدای خیابان ابن سینا، کوچه نسترن، پ ۲۰
undefined@Rajabieh

۹:۵۸

thumbnail
بسمه تعالی
سلام علیکم
به اطلاع علاقمندان می‌رسانیم کتاب « صراط حمید » ( مجموعه درس گفتار های مرحوم آیت الله سید علی هاشمی گلپایگانی(ره) ) در تفسیر سوره مبارکه حمد و سوره مبارکه ابراهیم به چاپ رسیده و امکان خرید حضوری در مراسم روز عید غدیر مهیا می‌باشد.
خرید اینترنتی :https://B2n.ir/rr3974
تلفن انتشارات : 021-66464141025-37733413

undefined @Rajabieh

۹:۵۸

#تفسیر_قرآن
آیه ۵۵ سوره مائده :
﴿ إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ
ترجمه :سرپرست و ولیّ شما تنها خداست و پیامبر او و کسانی که ایمان آورده‌اند؛ همان کسانی که نماز را برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند.
undefined تفسیر المیزان (علامه طباطبایی)undefined «إِنَّمَا» در آغاز آیه، حصر را می‌رساند، یعنی ولایت و سرپرستی منحصر است به خدا، رسول و کسانی که در حال رکوع زکات می‌دهند.undefined با توجه به شأن نزول و سیاق، مراد از «الَّذِينَ آمَنُوا» یک فرد خاص است، نه عموم مؤمنان؛ چون این ویژگی (زکات دادن در رکوع) ویژگی خاص است نه عمومی.undefined روایات متواتری از شیعه و اهل سنت این فرد را امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام معرفی کرده‌اند.undefined «وَلِيُّكُم» به معنای سرپرست، دوست، یار و صاحب اختیار است، که به معنای ولایت دینی و سیاسی نیز قابل برداشت است.undefined این آیه اثبات‌گر ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام پس از پیامبر است، و با زبان حصر و نشانه خاص، ولایت ایشان را تثبیت می‌کند.
undefined تفسیر نمونه (آیت‌الله مکارم شیرازی و گروه مفسران)undefined شأن نزول به وضوح نشان می‌دهد که این آیه در مورد حضرت علی علیه‌السلام نازل شده است، وقتی در حال رکوع، انگشترش را به فقیر داد.undefined کلمه «ولی» در این آیه به معنای سرپرست و صاحب‌اختیار است، نه صرفاً دوست یا یار.undefined ترکیب «يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» نشان می‌دهد که این کار (زکات در حال رکوع) نشانه‌ای برای شناسایی ولیّ مؤمنان است.undefined آیه در ادامه آیات مربوط به ولایت و دوستی با یهود و نصاری است، و با تأکید اعلام می‌کند تنها ولیّ حقیقی، خدا، پیامبر و علی علیه السلام است.undefined آیه با تأکید منطقی، مقام ولایت علی علیه‌السلام را در کنار ولایت خدا و رسول، به رسمیت می‌شناسد و به‌نوعی تصریح به امامت ایشان دارد.
undefined تفسیر نور (حجت‌الاسلام قرائتی)undefined واژه «إنّما» نشانه انحصار است؛ یعنی فقط این سه گروه (خدا، پیامبر و ولیّ مؤمن) شایسته ولایت‌اند.undefined آیه یک معیار بسیار خاص و دقیق برای معرفی ولیّ مؤمنان بیان می‌کند : «زکات در حال رکوع».undefined آیه پس از نهی از دوستی با دشمنان دین (یهود و نصارا) آمده تا مؤمنان را به دوستی و پیروی از ولیّ الهی دعوت کند.undefined در منابع شیعه و سنی، این ماجرا با سند زیاد درباره حضرت علی علیه‌السلام ذکر شده است.undefined این آیه اثبات ولایت اجتماعی و دینی امام علی علیه السلام است و امت را به پیروی از رهبری الهی دعوت می‌کند.
undefined روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام
undefined قالَ الإمامُ الصّادِقُ (عليه‌السلام) :«نَزَلَت فِي عَلِيٍّ عَلَيهِ السَّلامُ لَمَّا أَعطى الخاتَمَ فِي رُكوعِه.»
undefined منبع : تفسیر نورالثقلین، ج۱، ص۶۴۵
undefined امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند : آیه درباره علی علیه‌السلام نازل شده، زمانی که در حال رکوع، انگشترش را صدقه داد.

undefined قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) :«مَن كنتُ مولاهُ، فعليٌّ مولاه، اللّهُمَّ والِ مَن والاهُ، وعادِ مَن عاداهُ...»
undefined منبع : الغدير، علامه امینی، ج۱، ص۱۴
undefined پیامبر اکرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله) فرمودند : هر که من مولای اویم، علی نیز مولای اوست... خدایا دوست بدار هر کس که او را دوست بدارد و دشمن بدار هر که با او دشمنی کند.

undefined قالَ الإمامُ عَلِيٌّ (عليه‌السلام) :«أنا الذي نزلت فيّ ﴿إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ...﴾»
undefined منبع : تفسیر فرات کوفی، ص۱۰۵
undefined امام علی (عليه‌السلام) فرمودند : منم که این آیه درباره‌ام نازل شده: «ولیّ شما خدا و پیامبرش و کسی است که در رکوع زکات می‌دهد...»

undefined جمع‌بندی کلی :
undefined نکات کلیدی آیه :
undefined واژه «إِنَّمَا» نشان‌دهنده حصر ولایت در سه گروه است. undefined ویژگی خاص «زکات در حال رکوع» تنها برای حضرت علی علیه‌السلام رخ داده است. undefined از ولایت در اینجا، ولایت دینی و رهبری سیاسی اراده شده است، نه صرف دوستی. undefined آیه با صراحت، علی علیه‌السلام را در ردیف خدا و پیامبر به‌عنوان ولیّ مؤمنان معرفی کرده است. undefined شأن نزول و روایات متواتر شیعه و سنی، آیه را درباره امام علی علیه السلام می‌دانند.
undefined نتیجه : آیه ۵۵ سوره مائده با صراحت، ولایت دینی و سیاسی امام علی (علیه السلام) را پس از پیامبر اسلام تثبیت می‌کند.
undefined @Rajabieh

۱۴:۴۲

سیزدهم ماه صفر یادآور پانزدهمین سال درگذشت عالم ربانی و اسوه اخلاق فرزند آیت الله العظمی سید جمال گلپایگانی مرحوم ایت الله سیدعلی هاشمی گلپایگانی استتأثیرات تربیتی و آثار معاشرت با پدر درایشان مشهود بود یکی از لذات او سخن گفتن از پدر بزرگوارش و ذکر خاطرات او بودمن احب شیئا لهج بذکرهمی‌فرمود در اواخر عمر به پدرم گفتم حال جسمی خود راببینید که به چه ابتلائاتی دچار شده ایدپدرم گفتند بابا !خودم خواستم خودم خواستموقتی مقاماتی را درخواست کردم به من فهماندند بدون تحمل این سختی ها ممکن نیست و من پذیرفتممی‌فرمود نوجوان که بودم در نماز جماعت پدرم مکبر میشدم ،میدیدم که وقتی به ایاک نعبد می‌رسد، اشک از چشمانش سرازیر میشود.می‌فرمود : وقتی پدرم میگفت یاالله و میگفت یا صاحب الزمان اشک از چشمش جاری می‌شدمی‌فرمود گاهی پدرم چشمانش مثل ستاره می‌درخشید و میگفت الان شرفیاب بودمشهریاران بود و کوی مهربانان این دیارمهربانی کی سرآمد شهریاران را چه شدمرحوم ایت الله سیدعلی گلپایگانی با اخلاق جاذب و وقت گذاری برای مشکلات دینی و روحی و خانوادگی مردم ،همراه با تدریس و فعالیت علمی ،نمونه ای از علمای بلاد که همواره محل رجوع مردم در امر دین بوده اند را به هم سلکان خویش ارائه کرد۰مناجاتهای سحرگاه ،همراه با گریه وتضرع،پیگیری امور افرادی که به ایشان مراجعه می‌کردند و دلدادگی به خاندان عصمت از ویژگی‌های ایشان بودکمتر ازیک ماه به وفاتشان صبح جمعه یازدهم محرم مجلس روضه ای در منزلشان برقرار بود کسانی که اطراف بستر ایشان بودند گفتند زمانی که روضه وداع حضرت زینب سلام الله علیها با بدن مطهر و غرق خون سیدالشهدا علیه السلام خوانده می‌شد، نشستند وروی پای خودمیزدندو بلند بلند می‌گریستند.محبت اهل بیت وتوجه به ساحت امام عصر علیه السلام وحسن سلوک بامردم، از شاخص ترین خصوصیات ایشان بود خاطره روزهای عید غدیر و روضه های دهه آخر ماه رجب از ذهن ارادتمندان ایشان نمی‌رودچه بسیار کسانی که متدین شدن خود را مدیون ایشان هستنداللهم اغفر له واحشره مع من تولاهخداوند ایشان و دو عزیز تازه گذشته از نسل مرحوم سیدجمال یعنی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مرتضی هرندی و جوان عزیز مرحوم سیدامیرمحمد مهدوی را نیز غریق رحمت و مغفرت فرماید.
undefined سیدرضا هاشمی گلپایگانی
undefined @Rajabieh

۱۵:۵۵