۱۹ خرداد
4_5891077353370551607.mp3
۰۵:۲۹-۲.۷۸ مگابایت
۱۳:۰۰
4_5891077353370551612.mp3
۰۷:۴۴-۵.۳۶ مگابایت
۱۳:۰۰
4_5891077353370551613.mp3
۰۵:۴۸-۲.۶۸ مگابایت
۱۳:۰۰
۲۹ خرداد
۹:۰۹
۴ تیر
۱۳:۰۱
۱۳:۰۱
۱۳:۰۱
۱۳:۰۱
۱۳:۰۱
۱۳:۰۱
۱۳:۰۱
۱۳:۰۱
۱۳:۰۱
۱۳:۰۱
موسسه تاریخ شفاهی روایت
فیلم
.
انتخابات در قاب هنرمستند های انتخاباتی به عنوان آینه از دیدگاه ها و اندیشه و آرمان کاندیدا سعی در گره خوردن با مسائل مردم داشته اند.به همین خاطر برای شناخت اندیشه کاندیداها و همینطور شناخت دغدغه جامعه قابل بررسی اند.مستند های انتخاباتی توانستند با بهرهگیری از تجربیات حرفهای کارگردانان نامدار سینمای کشور با کنار هم قرار دادن سه عنصر درام،محتوا و گفتمان، تاثیر گذاری بالای در اقناع مخاطب خود داشته باشند. رویهای که از هفتمین دوره انتخابات ریاستجمهوری در سال 1376 وارد منظومه انتخاباتی کشور شد.اگر از انتخابات سال ۱۳۷۶ شروع کنیم که تقریبا از آن به عنوان نخستین دورهای یاد میشود که فیلمسازان مطرح سینما وارد گود انتخابات شدند، به یاد میآوریم که سیفالله داد، بهروزافخمی و احمد مرادپور به عنوان سازندگان فیلم مستند سیدمحمد خاتمی معرفی شدند.در آن دوره بهزاد بهزادپور برای علیاکبر ناطقنوری مستند ساخت و رسول صدرعاملی هم برای رضا زوارهای، دیگر نامزد انتخاباتی.چهار سال بعد که منجر به ادامه استقرار دولت اصلاحات شد، حضور فیلمسازان هم جدیتر شد و نامهایی همچون احمدرضا درویش وارد این رقابت شدند.او در انتخابات سال ۱۳۸۰ برای سیدمحمد خاتمی مستند ساخت.از دیگر نامهای مطرح به ضیاءالدین دری میتوان اشاره کرد که برای احمد توکلی مستند ساخته بود و سعید ابوطالب هم برای حسن غفوریفرد مستند ساخت. جمال شورجه کارگردان مستند شهابالدین صدر بود و یک گروه نیز با مشاوره مجید مجیدی و سیفالله داد مسئولیت ساخت مستند علی شمخانی را برعهده داشتند.در سال ۱۳۸۴ رخشان بنیاعتماد برای مصطفی معین مستند ساخت و کمال تبریزی مستند تبلیغاتی آیتالله هاشمیرفسنجانی را کارگردانی کرد که پر سر و صدا و بحثبرانگیز هم شد. سال ۱۳۸۸ و در دهمین دوره انتخابات مجید مجیدی٬ احمدرضا درویش و مهدی کرمپور برای میرحسین موسوی فیلم ساختند و (زندهیاد) علی معلم و بهروز افخمی برای مهدی کروبی.جواد شمقدری همچون دوره قبل ساخت مستند برای محمود احمدینژاد را برعهده گرفت و محمدعلی فارسی هم مستند محسن رضایی را کارگردانی کرد.
@ravayat_org
ravayat.org
۱۳:۰۱
۱۸ تیر
.«پرده خوانی کربلا» جلوه ای از نمایش باورهای مذهبیدر درامهای مذهبی یونان باستان میبینیم که هسته درام در برخورد خدایان با خدایان نطفه میبندد. این برخورد در درام های موخر تبدیل به برخورد انسان با انسان میشود. در درام یونانی و حتما درامهای مذهبی قرون وسطایی، انسان با تقدیر میجنگد، گاهی این و گاهی آن به پیروزی میرسد. مبارزه، شکست و پیروزی توامان وجود دارد. اما در نمایش دینی ایرانی انسان نمایانگر تسلیم محض در مقابل آنچه که بر او مقدر کردهاند بوده و مقاومتش فقط در حد نوحهای است بر مظلومیتش و این مظلومیت باز هم برخلاف آنچه که در درامهای مذهبی اروپایی از یونان باستان گرفته تا قرون وسطا میبینیم، مظلومیتی شخصی و از آن اشخاص نیست بلکه این مظلومیت در فضای درامهای مذهبی ایران، مظلومیتی تاریخی، اجتماعی و فلسفی است... [در این نوع درام] همیشه برخورد به نفع اشقیا تمام میشود. این ظاهر قضیه است، چراکه در ذهنیت فلسفی و مذهبی تماشاگر، برنده واقعی اولیاء هستند که وعدههای آن جهانی میدهند. درست به مانند وضعیت تاریخی و اجتماعی خود تماشاگر که به ظاهر بازنده این جهانی است. اینجاست که مظلومیتی مشترک میان شبیه [یا شمایل در پرده] و تماشاگر برقرار میشود و تماشاگر خود را میبیند و انعکاس خواستههای سرکوب شدهاش را در شبیه. اینجاست که میتوان گفت مضامین این نوع نمایش، از درون جامعه با تمام ابعاد طبقاتی، روانی و فلسفیاش گرفته شده و به همین دلیل است که تنها شکل هنری در ایران است که میان ارزشهای زیباییشناختی آن و بینش اجتماعی فلسفیاش هماهنگی کاملی وجود دارد.
جمشید ملک پور، ادبیات نمایشی در ایران، ج ۱، ص ۲۳۱ و ۲۳۲#هنر #ادبیات #تاریخ_شفاهی #فیلم #سینما #ادبیات #محرم #عاشورا #درچشمباد #پرده_خوانی #تعزیه
@ravayat_org
ravayat.org
جمشید ملک پور، ادبیات نمایشی در ایران، ج ۱، ص ۲۳۱ و ۲۳۲#هنر #ادبیات #تاریخ_شفاهی #فیلم #سینما #ادبیات #محرم #عاشورا #درچشمباد #پرده_خوانی #تعزیه
۶:۲۲
۲۳ تیر
#فرهنگ #هنر #ادبیات #تاریخ_شفاهی #نقاشی #نگارگری #حرّ #کاظم_چلیپا #محرم #عاشورا #روایت
۱۳:۳۹
۱۳:۳۹
۱۳:۳۹
۲۹ تیر
.
«نینوا» افق تیرهای که رنگ قرمزش غالب است.یکی از شاخصترین آثار موسیقی که در ایام سوگواری حسینی در ذهنمان تداعی میشود، اثر «نینوا»ی حسین علیزاده است؛ اثری که خود او در توضیحش گفته است که این قطعه برداشت شخصی او از جنگ است؛ در عین حال علیزاده باور دارد که «نینوا» یک اثر ملی است و هر فرد با هر عقیدهای میتواند با آن ارتباط برقرار کند.حسین علیزاده (آهنگساز و نوازنده تار و سهتار) درباره قطعه «نینوا» گفته است: «نینوا اسم زیبایی است که یک معنای چند بعدی میتوان به آن داد. هم «نینوا» است، هم «نوای نی» و هم قطعهای که این نی مینوازد در دستگاه نواست. به همین جهت «نینوا» یک قطعه ملی شد و هر فرد با هر عقیدهای با این قطعه ارتباط برقرار کرد.»او میگوید:«یادم هست یک بار یک نفر از من پرسید که نینوا چه رنگی است؟ گفتم یک افق تیرهای است که رنگ قرمزش غالب است؛ چرا که ساخت این قطعه در نگاهم به افق در یک غروب اتفاق افتاد. البته اولین جلد نینوا نیز به همین رنگ چاپ شد.»محبوبیت «نینوا» بیدلیل نبود؛ چرا که این اثر سوای سوزی که درون آن نهفته و به سادگی و زیبایی توجه مخاطب را مجذوب خود میکند، به گونهای حتی عِرق ملی را بیدار میکند و حتی اثری است سهبعدی؛ به گونهای با شنیدن آن دقیقا احساس میکنید در همان محیط قرار گرفتهاید و صداها را از زوایا و فواصل مختلف میشنوید.
#فرهنگ #هنر #ادبیات #تاریخ_شفاهی #موسیقی #نینوا #حسین_علیزاده #محرم #عاشورا #روایت
@ravayat_org
ravayat.org
#فرهنگ #هنر #ادبیات #تاریخ_شفاهی #موسیقی #نینوا #حسین_علیزاده #محرم #عاشورا #روایت
۱۲:۱۳