۲۱ مهر
بازارسال شده از آموزش ایمنی
سیاستهای آموزشی بیماران و همراهان سالانه پس از مشارکت مسئولین آموزش بخش ها ،سرپرستاران ، سوپروایزرین ،رییس بخش ها توسط مدیر پرستاری مامایی تدوین و پس از تایید در شورای آموزش برای تایید به ستاد مدیریت درمان ارسال و سپس به بخش ها ابلاغ میگردد.
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
سیاست های آموزش بیماران
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
مرحله اول نیازسنجی آموزش بیماران
در نیازسنجی بسته به نوع بیماری از طریق مصاحبه کادر درمان (پرستاران و پزشکان) با بیماران و تجارب پرسنل و مطالعه رفرنسهای علمی نیاز آموزشی بیماران استخراج میگردد.
نیازسنجی بیماران برحسب نوع فعالیت تخصصی بخش و بیماریهای شایع بخش به طور سالانه تدوین و پس از تایید در شورای آموزش به بخشها ابلاغ میگردد.
در صورت بروز بیماری نوپدید (مثل تب دنگی ) یا تغییر بیماریهای شایع بخش (مثل آنفولانزا در زمستان و اسهال در تابستان ) برنامه نیازسنجی بخش ها تغییر میکند.مثل بخش های داخلی
پرسنل باید از نحوه نیازسنجی و جلسات کارگروه و اعضا کارگروه و تاثیر بیماری های شایع بر نیازسنجی بیماران آگاهی داشته باشند .
در نیازسنجی بسته به نوع بیماری از طریق مصاحبه کادر درمان (پرستاران و پزشکان) با بیماران و تجارب پرسنل و مطالعه رفرنسهای علمی نیاز آموزشی بیماران استخراج میگردد.
نیازسنجی بیماران برحسب نوع فعالیت تخصصی بخش و بیماریهای شایع بخش به طور سالانه تدوین و پس از تایید در شورای آموزش به بخشها ابلاغ میگردد.
در صورت بروز بیماری نوپدید (مثل تب دنگی ) یا تغییر بیماریهای شایع بخش (مثل آنفولانزا در زمستان و اسهال در تابستان ) برنامه نیازسنجی بخش ها تغییر میکند.مثل بخش های داخلی
پرسنل باید از نحوه نیازسنجی و جلسات کارگروه و اعضا کارگروه و تاثیر بیماری های شایع بر نیازسنجی بیماران آگاهی داشته باشند .
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
کارگروه آموزش به بیمار بخش ها به صورت فصلی تشکیل می شود . اعضا کارگروه : رییس بخش ، سرپرستار بخش ، مسئول آموزش بخش ، سوپروایزر آموزشی و مترون که در جلسات کارگروه نیاز آموزشی بیماران با توجه به نتایج اثربخشی آموزش بیماران ،نتایج فالوآپ بیماران ،بیماریهای فصلی ونو پدید مورد بررسی قرار گرفته ودر جلسات کارگروه اولویتهای آموزشی و روش اجرا و منابع لازم آموزش بیماران هر بخش مشخص میشود. مباحث کارگروه در شورای آموزش مطرح می شوند.
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
مرحله دوم سیاست آموزش بیماران و همراهان برنامه ریزی
برنامه ریزی آموزش بیماران و همراهانآموزشهای بدو ورود و حین بستری و ترخیص هر بخشی به صورت مجزا میباشد که پس از دادن آموزشها بازخورد گرفته میشود در کلیه تحویل و تحول ها وراندها اثربخشی آموزشها چک میگردد.
روشهای آموزش با توجه به میزان آگاهی و سطح سواد مخاطبین متغیر بود شامل آموزش چهره به چهره.فیلم آموزشی پوسترها و پمفلتهای آموزشی ، و آموزشهای گروهی برای گروههای خاصی از بیماران( جراحی ۴ و اطفال ) و پخش فیلم میباشد
آموزشهای عمومی تصویری در کل بخشها در دو نوبت و آموزشهای تصویری اختصاصی با توجه به شرایط بخش در ساعات خاصی ۲ نوبت در روز پخش میگردد.
برنامه ریزی آموزش بیماران و همراهانآموزشهای بدو ورود و حین بستری و ترخیص هر بخشی به صورت مجزا میباشد که پس از دادن آموزشها بازخورد گرفته میشود در کلیه تحویل و تحول ها وراندها اثربخشی آموزشها چک میگردد.
روشهای آموزش با توجه به میزان آگاهی و سطح سواد مخاطبین متغیر بود شامل آموزش چهره به چهره.فیلم آموزشی پوسترها و پمفلتهای آموزشی ، و آموزشهای گروهی برای گروههای خاصی از بیماران( جراحی ۴ و اطفال ) و پخش فیلم میباشد
آموزشهای عمومی تصویری در کل بخشها در دو نوبت و آموزشهای تصویری اختصاصی با توجه به شرایط بخش در ساعات خاصی ۲ نوبت در روز پخش میگردد.
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
مرحله سوم اجرای برنامه های آموزشی بیماران و همراهان
تمامی مواردی که در برنامه ریزی گفتیم رو اجرا میکنیم .آموزش ها در بیمارستان برای بیماران بستری ( بدوورود و حین بستری و ترخیص ) و سرپایی ( کلینیک دیابت و فشارخون ، آندوسکوپی ، تست ورزش ، درمانگاه پره ناتال ، درمانگاه گچ گیری به صورت چهره به چهره ، ارائه پمفلت ، پوستر ، پخش فیلم ، گروهی ، برگزاری جشنواره ها مثل هفته سلامت می باشد .
آموزش مادران از هفته ۲۰بارداری و پس از تولد برنامه آموزش گروهی برای مادران و پدران اجرا میگردد.
تمامی مواردی که در برنامه ریزی گفتیم رو اجرا میکنیم .آموزش ها در بیمارستان برای بیماران بستری ( بدوورود و حین بستری و ترخیص ) و سرپایی ( کلینیک دیابت و فشارخون ، آندوسکوپی ، تست ورزش ، درمانگاه پره ناتال ، درمانگاه گچ گیری به صورت چهره به چهره ، ارائه پمفلت ، پوستر ، پخش فیلم ، گروهی ، برگزاری جشنواره ها مثل هفته سلامت می باشد .
آموزش مادران از هفته ۲۰بارداری و پس از تولد برنامه آموزش گروهی برای مادران و پدران اجرا میگردد.
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
مرحله چهارم ارزیابی اثربخشی برنامه های آموزش بیماران و همراهان
اثربخشی نظارت روی اثربخشی آموزش بیماران توسط پرستار شیفت بعد ، سرپرستار بخش ، مسئول آموزش به بیمار بخش ، سوپروایزر آموزشی ، سوپروایزرین بالینی در راندها و مترون در راندها و پس از ترخیص بیماران توسط تیم فالوآپ می باشد .
نتایج حاصل آر این ارزیابی ها توسط سوپروایزر آموزشی به اطلاع مدیر پرستاری اطلاع می دهد و در فایل اکسل نظارتی ثبت تا توسط سرپرستار اقدامات اصلاحی ثبت گردد.این نتایج در جلسات درون بخشی جهت آگاهی پرسنل مطرح می گردد .
همچنین به صورت فصلی در شورای آموزش جهت اقدامات اصلاحی موثر مطرح می گردد .
اثربخشی نظارت روی اثربخشی آموزش بیماران توسط پرستار شیفت بعد ، سرپرستار بخش ، مسئول آموزش به بیمار بخش ، سوپروایزر آموزشی ، سوپروایزرین بالینی در راندها و مترون در راندها و پس از ترخیص بیماران توسط تیم فالوآپ می باشد .
نتایج حاصل آر این ارزیابی ها توسط سوپروایزر آموزشی به اطلاع مدیر پرستاری اطلاع می دهد و در فایل اکسل نظارتی ثبت تا توسط سرپرستار اقدامات اصلاحی ثبت گردد.این نتایج در جلسات درون بخشی جهت آگاهی پرسنل مطرح می گردد .
همچنین به صورت فصلی در شورای آموزش جهت اقدامات اصلاحی موثر مطرح می گردد .
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
سیاستهای آموزشی کارکنان حوزه دفتر پرستاری
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
گروه هدف در سیاستهای آموزشی کارکنان حوزه دفتر پرستاری :
پرستار.ماما.پرسنل اتاق عمل و بیهوشی.بهیاران.کمک پرستار و خدمات بخشهای بالینی
پرستار.ماما.پرسنل اتاق عمل و بیهوشی.بهیاران.کمک پرستار و خدمات بخشهای بالینی
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
سیاستهای آموزشی کارکنان حوزه دفتر پرستاری شامل ۴مرحله میباشدا-نیازسنجی۲-برنامه ریزی۳-اجرای برنامه های آموزشی۴-ارزیابی اثربخشی آموزش های ارائه شده
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
مرحله اول : نیازسنجی نیازسنجی آموزش کارکنان طبق نتایج ارزیابی عملکرد کارکنان ،شرح وظایف ،الزامات اعتباربخشی.مصوبات کمیته های بیمارستانی ،شیوع بیماریهای نوپدید. نتایج حاصل از راندها ، PDP(برنامه توسعه فردی ) نوشته می شود .به همین دلیل پرسنل علاوه بر PDP باید در کلاس های دیگر نیز طبق موارد فوق شرکت نمایند.
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
مدل نیازسنجی آموزش کارکنان مدل دیکوم(Dacum)و بر مبنای تحلیل شغل و شاغل است که این استاندارد توسط سازمان برای کارکنان تامین اجتماعی برنامه ریزی شده است .
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
پس از انتخاب دوره های آموزشی توسط کارکنان ( مرحله یک نیازسنجی ) مسئول واحد ( مرحله دوم نیازسنجی ) نیازهای آموزشی کارکنان خود را در سامانه بررسی و تایید مینماید و دوره های آموزشی نهایتا توسط سوپروایزر آموزشی ( مرحله سوم نیازسنجی ) بررسی و به مدیر پرستاری گزارش می شود .
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
نیازسنجی های انجام شده اولویت بندی شده و اولویت آموزش گروههای هدف در شورای آموزش توسط تیم رهبری_مدیریت بررسی ، تایید و مصوب می شود .و برای تایید نهایی به واحد آموزش ستاد مدیریت درمان استان ارسال میگردد.وپس از تایید نهایی ستاد، برنامه یکساله آموزشی تحت عنوان تقویم آموزشی در سامانه تایید و جهت برنامه ریزی و اجرا به بیمارستان داده می شود .
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
مرحله دوم سیاست های آموزش کارکنان برنامه ریزی می باشد
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
سوپروایزر آموزشی پس از اعلام برنامه آموزشی یکساله ( تقویم آموزشی )از ستاد مدیریت درمان در ابتدای سال تعداد دوره ها .گروههای هدف ،مدرسین دوره ها، زمان برگزاری دوره ها ، نحوه برگزاری کلاس ها را برنامه ریزی کرده و تا بیستم هر ماه به بخش ها و واحدها اعلام میکند .
لازم به ذکر است سوپروایزر آموزشی تعداد دوره کلاس ها را نیز اعلام میکند تا مسئولین واحدها با توجه به تعداد دوره های برگزاری نیروهای خود را طوری تقسیم کنند که کلیه نیروها در طول سال بتوانند از کلاسهای آموزشی استفاده کنند.
لازم به ذکر است سوپروایزر آموزشی تعداد دوره کلاس ها را نیز اعلام میکند تا مسئولین واحدها با توجه به تعداد دوره های برگزاری نیروهای خود را طوری تقسیم کنند که کلیه نیروها در طول سال بتوانند از کلاسهای آموزشی استفاده کنند.
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
مرحله سوم اجرای برنامه های آموزشی در سیاست های آموزش کارکنان
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
دوره های آموزشی به صورت حضوری.غیر حضوری(سامانه ای) و کارگاهی و سمینارهای درون بخشی برنامه ریزی می گردد. وبینارها و کنگره های برون سازمانی و ویدئو کنفرانس ها نیز برای آموزش کارکنان با تایید ریاست بیمارستان و نیاز گروه ها در نظر گرفته می شود .نظارت بر برگزاری و اجرای دوره ها بر عهده سوپروایزر آموزشی میباشد
و برای برگزاری دوره ها از منابع آموزشی.منابع انسانی.منابع مالی.فضا و منابع فیزیکی استفاده میگردد.
نحوه برخورد با غیبتهای آموزشی:در پایان هر دوره غیبتها به رییس پرستاری-مامایی جهت تصمیم گیری ارائه میگردد.در صورت غیر موجه بودن مخصوصا در کلاس های تخصصی مثل CPR غیبت در نمره ارزشیابی و پرداخت مبتنی بر عملکرد تاثیر داده میشود.
و برای برگزاری دوره ها از منابع آموزشی.منابع انسانی.منابع مالی.فضا و منابع فیزیکی استفاده میگردد.
نحوه برخورد با غیبتهای آموزشی:در پایان هر دوره غیبتها به رییس پرستاری-مامایی جهت تصمیم گیری ارائه میگردد.در صورت غیر موجه بودن مخصوصا در کلاس های تخصصی مثل CPR غیبت در نمره ارزشیابی و پرداخت مبتنی بر عملکرد تاثیر داده میشود.
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
مرحله چهارم ارزیابی اثربخشی کلاس های آموزشی برگزار شده می باشد .
جهت ارزیابی اثربخشی دوره ها از مدل کرک پاتریک (4سطحی) استفاده میگردد.
ارزیابی سطح یک:ارزیابی فراگیر از دوره آموزشی میباشد که در سامانه آموزش توسط فراگیر ثبت می شود .
ارزیابی سطح دو:سنجش میزان دانش و یادگیری فراگیر پس از دوره آموزشی است که یا با پس آزمون یا پرسش و پاسخ اولیه قبل از برگزاری کلاس توسط استاد و یا توسط مسئول آموزش و سوپروایزر آموزشی مشخص می شود .
سطح سه:سنجش میزان رفتار فراگیر پس از دوره آموزشی است که آن را می توان با ادامه ارزیابی در محیط واقعی کار روشن ساخت.بررسی تغییر رفتار و عملکرد بالینی پرسنل با استفاده از چک لیست ها توسط مسئول مستقیم.سوپروایزرین.مدیر پرستاری ارزیابی و مشخص میگردد.
ارزیابی سطح چهار:سنجش میزان دستیابی به نتایج سازمانی از طریق آموزشهای صورت گرفته میباشد.و بر شاخصها تاًثیرگذار است.مثلا برگزاری کارگاههای CPR روی شاخص CPR تاثیر دارد .
جهت ارزیابی اثربخشی دوره ها از مدل کرک پاتریک (4سطحی) استفاده میگردد.
ارزیابی سطح یک:ارزیابی فراگیر از دوره آموزشی میباشد که در سامانه آموزش توسط فراگیر ثبت می شود .
ارزیابی سطح دو:سنجش میزان دانش و یادگیری فراگیر پس از دوره آموزشی است که یا با پس آزمون یا پرسش و پاسخ اولیه قبل از برگزاری کلاس توسط استاد و یا توسط مسئول آموزش و سوپروایزر آموزشی مشخص می شود .
سطح سه:سنجش میزان رفتار فراگیر پس از دوره آموزشی است که آن را می توان با ادامه ارزیابی در محیط واقعی کار روشن ساخت.بررسی تغییر رفتار و عملکرد بالینی پرسنل با استفاده از چک لیست ها توسط مسئول مستقیم.سوپروایزرین.مدیر پرستاری ارزیابی و مشخص میگردد.
ارزیابی سطح چهار:سنجش میزان دستیابی به نتایج سازمانی از طریق آموزشهای صورت گرفته میباشد.و بر شاخصها تاًثیرگذار است.مثلا برگزاری کارگاههای CPR روی شاخص CPR تاثیر دارد .
۱۷:۱۶
بازارسال شده از آموزش ایمنی
اقدامات اصلاحی در مواردی که آموزشها اثربخش نباشد شامل : شرکت مجدد در دوره هاآموزش چهره به چهرهارائه منابع آموزشی والزام به مطالعه فردیپایش مجدد پرسنل با چک لیست و بررسی اثربخشی آموزشها (پایش عملی_بالینی)
۱۷:۱۶