ا

اسئله، اجوبه، مشورتها و طرح ها

۸۱عضو
سلام استاد خوب هستین؟آیا میزان تمرکز حواسی که ما تو نماز داریم میتونه معیاری بر وضعیت روحی ما باشه؟ چون من دیدم که حاجاقا میگن نمازی که می‌خونیم حاصل و خلاصه‌ی اعمال اون روز ماست. یعنی اگر اعمال خوبی داشته باشیم میتونیم تو نماز هم تمرکز کنیم و برعکس



سلام علیکم و رحمه الله برادرعزیزم
قاعدتا یکی از علامات میتونه باشه، به این معنا که اگه آدم در طول روز حواسش به خودش باشه، مراقبه پاکیزه ای از خودش و جوارح و جوانحش داشته باشه حتما نمازش توجه‌دار میشه.
یه مثال ساده:اگه شما از اول ماه ذی الحجه نماز و ادعیه اش رو بخونی قاعدتا روز عرفه رو یطور دیگه درک میکنی ولی اگه معمولی بگذرونی عرفه برات کسل کننده میشه و نهایتا مثل یه هیات عادی میشینی و بلند میشی.
اینم بگم کسی که در طول روز حواسش بخودش هست، خیلی راحت‌تر میتونه حضورقلب در نمازش داشته باشه نه اینکه اگر اعمال خوبی داشتیم دیگه احتیاجی برای حضورقلب نیست.
ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی تهذیبی مناسب و تمرین و تلاش مکرر، هم مراقبه اعمالت دقیق‌تر بشه و هم حضور قلب در نمازهات.
التماس دعا
#نماز_خوب#مشاوره#تهذیب#تربیت#عبادت

۱۹:۱۳

بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه نکات منبر غدیر:
الف).مقدمه: توصیفی از امام رضا علیه السلام پیرامون این روز:
یوم التبسم، یوم نشرالعلم، یوم یوم ترک الذنوب، یوم البشاره، یوم العطیه ... است.
ب) فضیلت:نقل از کنزالعمال (کتاب حدیثی اهل سنت، حاوی روایات منقول نبوی، ح۳۲۹۱۵):قضیه پرسش سلمان از آقارسول الله صل الله علیه و آله در مورد اینکه "من وصیُّک؟" ... تا اینجا که فرمود: " علی بن ابی طالب وصیی و خلیفتی، خیرُ مَن اترک مِن بعدی".



ج) شبهه:ج-۱) این روز، اختصاصی شیعیان است.پاسخ: خیر، عید اسلام و مسلمین است:- "کتاب الولایه" از طبری (مورخ معروف اهل سنت) ، توسط اقای رسول جعفریان تحقیق شده است.- عالمی از اهل سنت در عربستان در کتاب "سلسله الاحادیث الصحیحه" حدیث غدیر را جزء احادیث صحیح می‌شمارد.
ج-۲) بحث از غدیر، نبش قبر یک بحث تاریخ‌گذشته و بی‌اهمیت است.پاسخ:- بعد ۲۵ سال خود مولا در میدان رحبه کوفه این بحث را زنده میکند‌.- فرمایش امام صادق علیه السلام به حسن جمال شتربان ایشان که به منطقه غدیر رسیدیم بیدارم کن، نماز بخوانم و...- امام رضا علیه السلام این روز را مهمانی میگرفتند و اطعام میدادند.- امام هادی علیه السلام با ۳۰۰نفر مامور که ایشان را به سامرا میبردند در راه درخواست میکنند در نجف نزد قبرمولا توقفی باشد و ایشان زیارت غدیریه را میخوانند. (این زیارت در مفاتیح است.)پس باید به تاسی از اهل بیت علیهم السلام غدیر را تجلیل و یاداوری کرد.
د) درسی از مولا:"قدر المرء علی قدر همته"همت کردن برای اصلاح، برای کتاب‌خوان شدن، برای تربیت اولاد سالم، برای بی‌توقع شدن از دیگران، برای نمازخوب و باتوجه خواندن، برای توبه واقعی، برای کنترل روابط با برخی افراد، و...
#منبر_کوتاه#غدیر#امیر_المومنین

۱:۳۵

سیمای شیعیان راستین
بحث روایی جالب و مهمی توسط مرحوم علامه مجلسی در این بخش از کتاب شریف بحار الانوار مطرح شده است که در عصر حاضر بیش از گذشته ضرورت دارد بازخوانی و مطالعه شود.
برای همه عزیزان خصوصا طلاب، درخور توجه است.
بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج ٦٥ - الصفحة ١٤٩، باب ۱۹: صفات الشيعة، و أصنافهم و ذم الاغترار، و الحث على العمل والتقوى
#منبر#صفات_شیعه#اخلاق#تربیت

۲۳:۰۴

سلام حاج اقا، خوبین؟ مخلص‌شمام. undefinedاگه خدابخواد راهی اربعین هستیم. مارو توصیه کنید آدم بشیم...undefinedundefinedundefined

سلام علیکم برادر عزیزم، انشاءالله حال شما و خانواده محترم خوب باشه.
بنده که درجایگاه توصیه‌کردن نیستم اما فرمایش برخی بزرگان رو خدمتتون عرض میکنم:
۱. در این سفر، اصل بر استغفارست. با همه جوانبش. بنابراین:
- از همه حلالیت بگیرید.- اگر حقی از کسی ضایع کردید، جبران کنید.- اگر امانتی دارید ترجیحا قبل سفر پس دهید به صاحبش.- اگر نماز و روزه قضایی دارید بگیرید.- قبل و حین سفر از ذکر شریف استعفار غافل نباشید.

۲. در این سفر، اصل بر تفکر است:
- بر نعمات داده شده فکرکنید.- بر نداده‌های الهی فکر کنید.- به معصومین علیهم السلام و اولیا و شهدا و مجاهدان علیهم الرحمه فکر کنید.- به نقایص و کم‌کاری‌های خود فکر کنید.- به روابط خود با خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام فکر کنید.- به روابط خود با دیگران (چه دوستانی دارید؟ کم و کیف رابطه‌تان درست و مناسب است؟ و....) فکر کنید.- به اهداف عالی برای خدمت به اسلام و تعریف نقشی برای خودتان در این مسیر فکر کنید.- امام زمان ارواحناله الفداء بطور خاص یادشان کنید و به نقش خود در ایجاد و رفع غیبت ایشان فکر کنید.- به دردها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی و نقش خود در رفع آن‌ها فکر کنید.- به لزوم داشتن یک اسلام‌شناس حکیم در زندگی و مشاوره برای خود، خانواده‌ و فرزندانتان فکر کنید.- به آینده‌ شخص خودتان فکر کنید. واقعا قرارست چه کار کنید؟!!!
۳. دعا کنید. دعا بسیار مهم است. دعا برای:
- فرج و سلامتی امام زمان علیه السلام.- عاقبت بخیری- توفیق خدمت‌گزاری‌حداکثری در عمر(کوتاه)خود.- توفیق تهذیب حقیقی و کامل و همه‌جانبه- توفیق آشنایی کامل با معارف دینی و عمل به آن‌ها.- توفیق و عافیت همه خدمت‌گزاران به اسلام در راس رهبرمعظم انقلاب حفظه الله.- دعا برای توفیق خدمت مخلص برای قوای سه‌گانه، وزارت‌خانه‌ها، نهادهای آموزشی و تربیتی کشور اعم از مدرسه و حوزه و دانشگاه‌ها و...- دعا برای همه نزدیکان و آشنایان و حق‌داران و علما و شهدا و جمیع مومنین و مومنات- دعا و طلب مغفرت برای گذشتگان- توجه به ادعیه وارده و ماثورات در هر مکان و زمان‌مقدس- دعا برای مریضان، معتادان، کارتُن‌خواب‌ها، بد وارث، بی‌وارث، ورشکستگان، گرفتاران و مظلومین بالاخص مردم غزه. - دعا برای اقشار مختلف: کشاورزان، کارگران، هنرمندان، معلمان، سیاست‌مداران، تولیدکنندگان، ائمه جمعه و جماعات، کسبه، فعالان مجازی، جامعه پزشکان و پرستاران، و...
۴. وصیت‌نامه خود را بنویسید. با تمام قیود مالی و حقوق سایرین و...
۵. توصیه مراجع و علما در مورد اربعین را مطالعه کنید.
۶. توصیه های بهداشتی و پزشکی مناسب را رعایت کنید.
۷. اگر با جماعتی راهی سفرید، آداب سفرجمعی اعم از صبوری و کم‌توقعی و نشاط را لحاظ کنید و کمک‌کننده باشید نه غُرزننده‌.
۸. اگر کسی گرفتارست و دوست دارد به این سفر برود از جهت مالی و امکاناتی و... کمکش کنید. هرچقدر که در توانتان است ، کم یا زیاد اما کمک کنید...
۹. متوجه و دقت در رفتار خود با کارکنان نیروی انتظامی و دست‌اندرکاران اربعین در ایران و عراق باشید. زبان تشکر داشته باشید خصوصا از میزبانان و مردم عراق که مخلصانه برای زوار خرج میکنند.
۱۰. از دادن صدقه به نیت سلامتی و ظهور آقاامام زمان ارواحناله الفداء و سلامتی همه مسافرین، هرروز غافل نشوید.
۱۱. داشته‌های معنوی و معرفتی خود در سفر را برای بعدسفر حتما با جدیت حفظ کنید.

حقیرو هم از دعای خیر فراموش نکنید.undefinedundefined

#توصیه#مشاوره#اربعین#مسافرت#زیارت

۲۲:۲۳

حاج آقا سلامخیلی مخلصیم
حاجی از نظر اخلاقی ضعیفمباید رو خودم خیلی کار کنمخیلی ضعیف شدمشاید خوب و با اخلاق باشم از نظر بقیهولی اصلا اینجوری نیست و از نظر خودم کافی نیستمنی که دم میزنم از .... خیلی باید کار کنم رو خودم تا حداقل بتونم درصدی نزدیک بشم به شخصیت و روح بزرگشو گرنه چه فایدهدم زدن الکیباید روح و جسم و شخصیتم خیلی رشد کنه
حاجی راهکار بدید بهم.


سلام برادر عزیزم
این نکات از توصیه‌های بزرگان به نظرم میرسه. ان‌شاءالله رعایت کردن‌ و مداومت و استمرارش میتونه کمک‌کننده باشه.
۱. شرکت مستمر در جلسه موعظه.۲. ارتباط با انسان‌های خالص و خدایی.۳. کارگذاشتن تلنگرهایی در محل کار و زندگی. (مثل عکس شهدا یا...)۴. داشتن توسل و مناجات روزانه.۵. صحبت باامام زمان ارواحناله الفداء در هر روز.۶. انتخاب استادی جهت عرضه زندگی‌مان به ایشان و بررسی‌شدن رفتارها زیرنظرشان.۷. مشارطه، مراقبه، محاسبه، مواخذه.۸. انجام وظایف توفیق آور (مثلا احسان و رسیدگی به والدین، همسایه یا...)۹. انس با متون دینی (قرآن‌خواندن، مفاتیح خواندن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه...) ۱۰. دم‌خوری با داستان علماء و شهداء و وصیت‌نامه‌های‌شان.۱۱. توجه خاص به نماز اول وقت (ترجیحا با حضور قلب) ، نوافل خصوصا نمازشب، بیداری سحر...۱۲. تفکر (در نعمات الهی، وظایف، کاستی‌ها و...)۱۳. توجه به عنصر تمرین و تکرار در تهذیب نفس. (بدون تمرین نمیشود پیش رفت.)۱۴. توجه به خلوص نیت در هر کاری.۱۵. مراقبت از ورودی‌ها. (خصوصا زبان و چشم...)۱۶. دقت در خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها. (علاوه بر حلال و حرام، پرهیز از پرخوری)
موارد دیگری هم هست که حضوری باید گفته بشه اما رعایت همین‌ها راه‌گشاست اگر عمل کنید.
#مشاوره#تهذیب#تربیت#راهکار_اصلاح

۲۰:۳۳

سلام علیکم حاج آقا وقت بخیربنده ... هستم، مسئول.... دانشگاه....
بابت هدف‌گذاری ترم آینده نیاز هست مشورتی داشته باشم با شمابنده طبق مطالعات و مشورت هایی به این نتیجه رسیدم که خلأ فرهنگی دانشگاه سبک زندگی اسلامی هستش که برای کار فرهنگی در جهت این هدف باید از معنویت شروع کرد و افزایش معنویت رو اولویت قرار داد وگرنه صرف کار روی سبک زندگی بدون محور معنویت، ظاهر گرایی ایجاد خواهد کردبه جهت این هدف، نیاز هست مخاطب شناسی از دانشگاه داشته باشیم میخواستم در این مورد نظر شما رو بپرسم که چطور میشه مخاطب شناسی و دسته بندی مخاطب انجام داد (برای مثال با پرس لاین مجازی یا غیره) و بعد ذیل این هدف چه کارهایی میشه انجام داد؟

سلام علیکم و رحمه الله خواهرمحترمعزاداریها قبول ان‌شاءالله
به دغدغه درست و ضروری رسیده اید. معنویت حقیقی، گم‌شده ای غریب است که کمترکسی به فکر پیداکردنش است. امیدست با نیت خالص‌تان خداوند متعال شما را در این راه موفق بدارد.
از متن‌تان متوجه میشوم ظاهرا سه‌سوال در ذهن داشتید. اگر مطلب دیگری هم بود بفرمایید :
الف) با چه ویژگی‌هایی مخاطب‌شناسی کنم؟
توجه به:
- علایق مادی و معنوی‌اش چیست؟- استعدادها- قومیت- ضریب هوشی- نوع هوش (حفظی، درکی، موسیقیایی و...) - میزان روابط اجتماعی و فردی- استحکام اعتقادی- نوع سبک‌زندگی (سنتی، مدرن/شرقی،غربی/ و...) - رفقا و دوستان- شرایط خانوادگی (والدین، طلاق و...)- میزان و چگونگی زیست در فضای مجازی- نقاط ضعف و قوت- هنرها (ورزشی، مهارتی و...)- دغدغه‌های فکری- تقیدات عبادی- بینش سیاسی-بصیرتی- پوشش- کتاب‌های مطالعه شده- فیلم و سریال‌های دیده شده- رابطه نسبت به طبیعت- میزان و موضوعات تفکر- ترسیم چه نقشی در آینده برای خودش دارد- نگاهش به آینده چیست- از چه نوع سیاست‌مداری خوشش می آید؟- از چه رنگ‌هایی خوشش می‌آید؟- افراد موفق از دیدگاه او؟- و...
ب) از چه قالبی برای مخاطب‌شناسی استفاده کنم؟
- پرسش‌نامه کتبی- برنامه‌های مجازی مانند پرس‌لاین- اردوهای هدف‌مند و دقیق- هم‌خوابگاهی و دوستان و اساتید و مربیان شخص‌- خانواده و محل تحصیل سابق- پیگیری الگوی کنش‌گری در فضای مجازی شخص- رفاقت و زندگی کردن با ایشان
ج) چه کارهایی می‌توان با این اطلاعات و خروجی‌ها انجام داد؟
- کمک به آینده تحصیلی شخص- کمک به آینده کنش‌گری او- هدفمندی در مطالعات وی- هدفمندی در تاهل و ازدواج- هدف‌مندی در رفاقت‌ها- هدف‌مندی در دادن مسئولیت در تشکیلات- داشتن رفتار مناسب با اطرافیانش- پیش‌گیری از انحرافات عقیدتی و سیاسی- بهره‌وری حداکثری از عمر ایشان- معرفی به اساتیدی شایسته برای تعالی زندگی‌شان- و...
ان‌شاءالله موفق باشید.
#مشاوره#تربیتی#دانشگاه#مخاطب_شناسی

۱۲:۵۷

سلام حاج آقاجانعرض ادب و احترام لطفا سیرمطالعاتی مرحوم‌علامه‌عسکری رو میفرمایید.ببخشید زحمت میدهیم.

سلام علیکم برادر عزیزم.
طبق تجارب مطالعاتی، دو دسته می‌توان تصویر کرد:
الف) کتب لازم:
۱. تاریخ حدیث پیامبر صل الله علیه و آله.۲. سقیفه.۳. نقش عایشه در تاریخ اسلام.۴. نقش ائمه علیهم السلام در احیاء دین.۵. معالم المدرستین.۶. عقاید اسلام در قرآن کریم.۷. برگستره کتاب و سنت.
ب) کتب راجح:
۸. آخرین نماز پیامبر صل الله علیه و آله.۹. صد و پنجاه صحابی ساختگی.۱۰. ولایت علی علیه السلام در قرآن و سنت.۱۱. عبد الله بن سبا.
فعلا اینها را مطالعه فرمایید، ان‌شاءالله مابقیش بعدا...
#سیر_مطالعاتی#علامه_عسکری_رحمه‌الله#کتاب

۱:۲۷

سلام علیکمحاج آقا بی زحمت اگر نکته ای پیرامون تدریس کتاب سیوطی هست به همراه کتب شرحی سیوطی جهت تدریس بفرمایید ممنون میشم.

سلام علیکم و رحمه الله برادرعزیزم.
الف) شروح مناسب برای تدریس سیوطی:
۱. «مکررات المدرس؛ شرح السیوطی»، مدرس افغانی. باتوجه به سطح بالای علمی مرحوم مدرس و از طرفی بیان خوش ایشان، تدریسی جذاب برای طلاب حتی افراد ضعیف الفهم نیز فراهم آورده بود که ازین حیث مناسب برای تدریس است.
۲. «الطریقة النقیه»، نقی نظری منفرد.برتری این شرح نسبت به سایر شروح سیدطی، نوع دسته‌بندی آن است و میتواند برای تدریس مناسب باشد.
۳. «المباحث النحویه، شرح سیوطی»، سید محمدجواد ذهنی. ان‌شاءالله برای تجزیه‌ترکیب اشعار، معنای روان و شرح امثله‌ و اشعار میتواند برایتان مفید باشد.
۴. «فوائد الحجتیة»، حجت هاشمی خراسانی.خلاصه کردن مطلب و توضیح روان از ویژگی‌های این کتاب برای تدریس است‌.
۵. «ترجمه شرح سیوطی»، سید علی همدانی، علی اکبر میرزایی. از حیث برتری توضیح اشعار میتواند مناسب باشد.
ب) اما برخی توصیه‌هایی از بزرگان:
۱. ذکر توسلی کوتاه قبل تدریس ولو یک دقیقه برای خودتان.۲. ذکر شکر الهی بعد تدریس ولو ۳۰ثانیه برای خودتان.۳. تعهد اخلاقی به پیش مطالعه و کم‌نگذاشتن درآن‌.۴. توجه به تفهیم کامل طلاب.۵. استفاده از ابزار و نمودار در صورت امکان.۶. خلاصه قبل، ابتدای هرجلسه‌.۷. پرسش و پاسخ از طلاب . (کتبی و شفاهی)۸. ارائه پژوهش برای طلاب.۹. تقویت کتاب‌شناسی طلاب با معرفی کتب مرتبط.۱۰. اهتمام به رساندن محدوده در حین رعایت کیفیت تدریس‌.۱۱. رضای الهی را بر رضای هرکسی ترجیح دهید.۱۲. خلاصه‌نویسی برای خودتان جهت چاپ آتی.۱۳. پرسش کلاسی و تجزیه‌ترکیب اشعارسیوطی از طلاب.۱۴. داشتن طرح درس. (باتوجه به تعداد صفحات کتاب و جلسات درس)۱۵. برقراری تعامل صحیح با طلاب بخاطر تربیت ایشان در ضمن تدریس باتوجه به یاداوری هدف اصلی طلبگی و وظایف آتی، احوال‌پرسی و...از ایشان.۱۶. بیان ثمره هربحث در منابع دینی. (قرآن و حدیث)۱۷. تقید به نظم، ساعت شروع و اتمام کلاستان.۱۸. پرسش از مباحثه طلاب، دیدن خلاصه‌نویسی‌هایشان و...۱۹. بعضا ‌که بحث ساده شد از قبل به برخی طلاب بگید تا آنها درس را ارائه دهند که ماهی‌گیری بیاموزند.۲۰. به پرسش‌های طلاب، عالمانه پاسخ دهید و اجازه پرسش و بحث بدهید که این برایشان رشدآورست.
#مشاوره#حوزه_علمیه#تدریس#سیوطی#شروح#توصیه_تدریس

۲:۰۶

thumnail
سلام علیکم رفقای عزیزمدر کتابخانه یکی از بزرگان جزوه‌ای دیدم جالب توجه بود، از طرفی برخی رفقا مشغول تحقیق پیرامون چنین موضوعی بودند لذا خدمتتان معرفی می‌کنم. شاید بدردتان خورد...
الیهود فی القرآن الکریم
در این کتاب به این موارد پرداخته شده:
- سیرتهم و اخلاقهم و احوالهم قبل البعثه.- جنسیه الیهود فی الحجاز فی زمن النبی صل الله علیه و آله و سلم و احوالهم و اخلاقهم و موافقهم من الدعوه الاسلامیه و مصیرهم.
نویسنده: محمد عزّه دَروزه.
المکتب الاسلامی.

#معرفی_کتاب#یهود#قرآن#یهود_در_قرآن#محمدعزه‌_دروزه#پژوهش_طلبگی#پژوهش_مطابق_عصر

۱۵:۳۲

سلام و رحمت اللهخدمت استاد بزرگوار
در مورد نحوه ارزشیابی متربیان در مسجد سوال هست که به چه صورت باید باشد ؟
به صورت احکامی ( قوانین و نمره دهی و کارنامه ای ) اگر به این صورت باشد نحوه رساندن کارنامه چطوری هست ؟ در کانال های عمومی مسجد بارگزاری شود که همه دانش آموزان می‌بینند یا به خود فرد و خانواده او باید بدهیم ؟اگر این باشد دیگران می‌گویند این مسجد بگیر و ببند داره و سخت گیره و زده میشن
چطور رفتار بشه که این فکر پیش نیاید ؟ ظریف کاری هایش چیست ؟
یا کلا به صورت اخلاقی باشد نه احکامی یعنی فرد فرد را خودمان زیر نظر داشته باشیم و به صورت فردی نقاط قوت و ضعف او را به صورت رفاقتی گوش زد کنیم و حتی با خانواده و فرد اثر گذار دیگر درمیان بزاریم ؟

در ضمن پارامتر های ارزشیابی یک مربی چه چیز هایی مد نظر هست ؟ مثال ما در مسکو کلاس زبان انگلیسی و محاسبات ریاضی سریع و نقاشی و قرآن و ورزش داریم این درست هست که مثل مدرسه کارنامه ای بریم جلو و به ازای هر درس نمره بدهیم
پارامتر های دیگر چیست ؟ اخلاق ، انظباط ، همکاری و .... ؟؟؟؟؟؟
ارزشیابی یک نوع نصیحت به حساب میآید
طبق حدیث امام علی ع که می فرمایند نصیحت در جمع خورد کردن شخصیت آن فرد است
یا در روایتی دیگر اون حاکمی که کارش را درست انجام نداده بود در جمع اورا تنبیه کردند حضرت
این دو نظر و نوع بر خورد است
با این روایات ما گیج میشویم برای نحوه ارزشیابی و نحوه تنبیه و تشویق
البته که هر دو روایت صحیح است ولی خب کدوم رفتار رو چه زمانی به کار گیری کنیم ؟
یکسری از مساجد جایزه و کارنامه متربیان را در خفا به خود فرد و خانواده اش می‌دهند
یکسری ها هم در یک جلسه عمومی میدهند و همه کارنامه ها و نمره هارا در کانال ها هم میگذارند کدام درست است ؟


ممنون میشم راهنمایی بفرمایید این موضوع سوال خیلی از مساجد هست...

۱۹:۱۵

اسئله، اجوبه، مشورتها و طرح ها
سلام و رحمت الله خدمت استاد بزرگوار در مورد نحوه ارزشیابی متربیان در مسجد سوال هست که به چه صورت باید باشد ؟ به صورت احکامی ( قوانین و نمره دهی و کارنامه ای ) اگر به این صورت باشد نحوه رساندن کارنامه چطوری هست ؟ در کانال های عمومی مسجد بارگزاری شود که همه دانش آموزان می‌بینند یا به خود فرد و خانواده او باید بدهیم ؟ اگر این باشد دیگران می‌گویند این مسجد بگیر و ببند داره و سخت گیره و زده میشن چطور رفتار بشه که این فکر پیش نیاید ؟ ظریف کاری هایش چیست ؟ یا کلا به صورت اخلاقی باشد نه احکامی یعنی فرد فرد را خودمان زیر نظر داشته باشیم و به صورت فردی نقاط قوت و ضعف او را به صورت رفاقتی گوش زد کنیم و حتی با خانواده و فرد اثر گذار دیگر درمیان بزاریم ؟ در ضمن پارامتر های ارزشیابی یک مربی چه چیز هایی مد نظر هست ؟ مثال ما در مسکو کلاس زبان انگلیسی و محاسبات ریاضی سریع و نقاشی و قرآن و ورزش داریم این درست هست که مثل مدرسه کارنامه ای بریم جلو و به ازای هر درس نمره بدهیم پارامتر های دیگر چیست ؟ اخلاق ، انظباط ، همکاری و .... ؟؟؟؟؟؟ ارزشیابی یک نوع نصیحت به حساب میآید طبق حدیث امام علی ع که می فرمایند نصیحت در جمع خورد کردن شخصیت آن فرد است یا در روایتی دیگر اون حاکمی که کارش را درست انجام نداده بود در جمع اورا تنبیه کردند حضرت این دو نظر و نوع بر خورد است با این روایات ما گیج میشویم برای نحوه ارزشیابی و نحوه تنبیه و تشویق البته که هر دو روایت صحیح است ولی خب کدوم رفتار رو چه زمانی به کار گیری کنیم ؟ یکسری از مساجد جایزه و کارنامه متربیان را در خفا به خود فرد و خانواده اش می‌دهند یکسری ها هم در یک جلسه عمومی میدهند و همه کارنامه ها و نمره هارا در کانال ها هم میگذارند کدام درست است ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید این موضوع سوال خیلی از مساجد هست...
سلام علیکم و رحمه الله برادرعزیزمخداقوتماشاءالله یک دنیا سوال پرسیدید که یک جهات جواب می‌‌طلبدundefined
الف) نحوه ارزشیابی چگونه باشد؟ احکامی یا اخلاقی؟
منظورتان را از کلمه اخلاقی و احکامی درست متوجه نشدم اما حدس میزنم خواستید بپرسید چگونه ارزیابی کنیم؟ آیا بر اساس قوانین و در جمع باشد یا با روس نصیحت و در خلوت؟
ظاهرا هر دو مورد درجای خودش بکار آید. گاهی باید کار خوب را در جمع تشویق کرد که در اثرآن شخص دیگر که انجام نداده تلنگری بخورد و برود بسمت انجام دادن (همانطور که حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: ازجر المسیئ بثواب المحسن) وگاهی باید در خلوت تذکر داد (خود مولا درجای دیگری فرمودند: نصحک بین الملا تقریع). بنابراین تعارضی بین این دو نوع روش نیست و درواقع مکمل یکدیگرند اکر هرکدام در جایگاه صحیح خود انجام گیرند.
این از نظر قاعده، اما ازنظر میدانی برای کار در مسجد ، کارنامه دادن خوبست مثلا در مراسمی سالانه یا فصلانه صورت گیرد. در هین حال از تذکر و نصیحتهایی به خودشخص و والدینش نیز نباید غفلت کرد.بطورخاص برخی مجموعه‌ها اعم از مدارس و مساجد نیز کارهای موفقی در این زمینه داشتند که میتوانید بهره ببرید. هم خانواده‌ها و هم بچه‌ها را راضی نگه‌داشته و در عین حال کسی هم اعتراض نمیکند.
میدانید چرا هر دو روش؟چون هرکدام گونه‌ای از تاثیرگزاری در تربیت نوجوان داشته و بخشی از جورچین‌متنوع کارتربیتی شما را تشکیل می‌دهند.
ب) ویژگی‌های ارزیابی چیست؟
بسیار متنوع و گسترده است. بستگی به دختر یا پسر بودن، بالغ بودن یا نبودن، کدام منطقه بودن، فرزندچندم بودن، درون‌گرا و برون‌گرا بودن و... متفاوت است.
امابطورکلی میتوان به مواردی اشاره کرد:
- عبادتها (نماز، برخی زیارات، برخی نوافل، دعای سلامتی حضرت، صدقه برای‌شان، و...)- اخلاقیات (والدین، اعضاء خانواده، صبر، قناعت و... )- گرایشها (به دوست، پول و ...)- بصیرتها (مسائل مقاومت و اسرائیل، استکبار و...)- بینش‌ها (اعتقادات، نوع نگاه به هیات و مسجد و... )- امور طبیعی (ورزش، نشاط، عدم افراط در تفریط، پیرایش و ظاهر مناسب و...)
#ارزیابی_نوجوان#نصحیت#قانون

۱۹:۲۲

سلام علیکم حاج آقا، عرض ادبیه جایی به این فرمایش آقا درباره مباحث تمدن سازی و نظام سازی برخوردم که به ظاهرا با اون امتداد حکمت منافات داره و اصل تمدن سازی رو بر روی فقه بیان می‌کند و حرفی از فلسفه نمی‌زند؟!!!
"اگر كسى درباره احكام فقهى در دوره حاكميت اسلام كار مى‌كند، آن احكام را دوگونه مى‌تواند مورد مطالعه و ملاحظه قرار دهد: يك طور احكام فقهى مربوط به اداره يك فرد، منهاى اين كه اين فرد در كجاى عالم زندگى مى‌كند. يك‌وقت هم انسان همين حكم فقهى را به عنوان بخشى كوچك يا بزرگ از چگونگى اداره يك جامعه بررسى مى‌كند. اين‌ها باهم متفاوت است. حتى در استنباط حكم فقهى هم تفاوتهايى به وجود مى‌آيد؛ حتّى در مسئله طهارت و نجاست؛ حتّى در مسائل شخصى. يك‌وقت به عنوان جزئى از مجموعه اداره‌كننده فرد و جامعه در حاكميت اسلام مطرح مى‌شود؛ يك‌وقت هم نه، مجرّد از مجموعه اسلام و فقط به عنوان يك حكم كه براى يك فرد مطرح است، مى‌باشد."

پاسخ:
سلام علیکم برادر عزیزم، خداقوت. تعجب میکنم از شما که فقه و اصول خواندید! بیشتر دقت کنید...
چندنکته:
۱. مقام بیان اینجا در مورد فقه است فلذا نمیتوان با اطلاق لفظی، نفی قید دیگر (مانند فلسفه) کرد. چیزی را میتوان نفی کرد که شانیت بودنش در کلام باشد از باب ملکه و عدم ملکه.
۲. کلام حضرت آقا، عام و خاص و مطلق و مقید، حاکم و محکوم و... دارد. همچنین اطلاق فقط اطلاق لفظی نیست، گاهی جایگاه، جایگاه اطلاق مقامی است. خصوصا اگر بخواهیم در مجموع و منظومه فرمایشات کسی چیزی را پیدا کنیم باید اطلاق مقامی بگیریم.
قیاس استثنایی شکل اول: مقدمه اول: اگر چنین قیدی (استفاده از فلسفه) در سایر فرمایشات ایشان نبود میتوان گفت پس ایشان آن را قصد نکرده است. مقدمه دوم: لکن چنین قیدی هست.نتیجه: پس آن را قصد کرده اند.
۳. صدر کلام ایشان (فرمودند: اگر کسی درباره احکام فقهی...) ، ذیل کلام‌شان را قید می‌زند. یعنی بحث سر احکام فقهی است.
۴. ایشان تعریف توسعه یافته ای از کار فقهی دارند که میتواند شامل فلسفه هم بشود. به تعبیر فنی به گونه‌ای حکومت در موضوع به شکل توسعه‌ای نه تضییقی.
شاهد این مدعا: در جاهای متعددی فرمودند:
- کار فقهی باید آنطوری صورت بگیرد که امام راحل هم میفرمودند یعنی فقه جواهری که ارکانی دارد از جمله: آگاهی همه جوانب استنباط. (نقل به مضمون از دیدار سال ۱۳۶۸ با طلاب بیست کشور جهان) و قطعا یکی از آن جوانب ، علوم عقلی از جمله فلسفه است‌.
- یا در جایی دیگر فرمودند: "طلبه علوم دینی هم باید با فقه آشنا باشد هم با علوم عقلی". (دیدار طلاب و علماء فارس، سال۱۳۸۷)
- " حوزه را نباید فقط فقه و اصول حساب کرد، فلسفه و کلام حتما دو رشته قطعی برای طلبه است." (۱۳۷۹)و...
#مشاوره_تحصیلی#رهبر_معظم_انقلاب#حوزه_علمیه#فلسفه#فقه

۱۸:۵۲

باسمه تعالیامتحان میان ترمکتاب رسائل مرحوم شیخ انصاری ره، ج۳، استصحاب
۱. این نقل مرحوم شیخ در ضمن تعاریف استصحاب را توضیح دهید: "و ازیف التعاریف تعریفه بانه کون حکم او وصف یقینی الحصول فی الآن السابق مشکوک البقاء فی الآن اللاحق." ص۱۰۲. چگونه استصحاب ، مصداقی از دلیل عقلی خواهد شد؟ اگر بشود آیا از مستقلات عقلیه است یا غیرمستقلات؟ و در این‌صورت تفاوت آن با مسئله ضد و مقدمه واجب چیست؟ و در همین صورت آیا استصحاب مسئله اصولی است؟ (توضیح طبق نظر مرحوم میرزای قمی و صاحب الفصول رحمهما الله) ص۱۶و۱۷۳. تفاوت استصحاب اصطلاحی، قاعده یقین، قاعده مقتضی و مانع و استصحاب قهقری را توضیح دهید با مثال. ص۲۴ و...۴. در استدلال به صحیحه زراره اولی برای حجیت استصحاب، سه احتمال وجود دارد. با توجه به ذیل روایت آن سه احتمال را طرح و گزینش کنید. ص۵۵"...قال ع: لا، حتی یستیقن انه قد نام... و الا فانه علی یقین من وضوئه و لا ینقض الیقین ابدا بالشک ولکن ینقضه بیقین آخر."۵. دو احتمال در صحیحه زراره ثانیه را طبق نظر موافق و مخالف اهل تسنن و تشیع توضیح دهید.ص۶۲-۶۴"و اذا لم یدر فی ثلاث هو او اربع و قد احرز الثلاث، قام فاضاف الیها الاخری و لا شئ علیه و لا ینقض الیقین بالشک..."۶. مرحوم شیخ در جمع بندی اخبار عام دال بر استصحاب میفرماید: "و قد عرفت عدم ظهور الصحیح منها و عدم صحت الظاهر منها فلعل الاستدلال بالمجموعدباعتبار التجابر و التعاضد." طبق این عبارت نظر نهایی شیخ در مورد ۶حدیث مطرح شده و نهایتا حجیت استصحاب با اخبار عام چیست؟ص۷۱۷. مرحوم شیخ در روایت عبدالله بن سنان احتمالی را توسط میرزای قمی رحمه الله نقل میکند. کلام میرزا و نقد شیخ را توضیح دهید."نعم، اراده القاعده و الاستصحاب معا یوجب استعمال اللفظ فی معنیین..."ص۷۴۸. معنای حقیقی، مجاز اقرب و ابعد در کلمه "نقض" را توضیح داده و بگویید شیخ رحمه الله کدام معنا را ترجیح میدهد؟ چرا؟ ص۷۸-۸۰۹. نحوه دلالت دو روایت بر نعنای مجاز ابعد "یقین" و رد مرحوم شیخ را توضیح دهید.ص۸۰و۸۱"بل ینقض الشک بالیقین.""الیقین لایدخله الشک، صم للرویه و افطر للرویه."۱۰. در روایت "کل شئ طاهر حتی تعلم انه قذر"، مرحوم صاحب الفصول فرموده: "ان الروایه تدل علی اصلین". دو اصل و نقد مرحوم شیخ را توضیح دهید. ص۷۵
#امتحان_کتبی#رسائل#شیخ_انصاری#استصحاب#حوزه_علمیه

۱۶:۳۹

امتحان میان ترمالوسیط، ج۱
تستی:۱. کدام ویژگی مسئله اصولی نیست؟ ص۴۱الف) وقوع در طریق استنباطب) اشتراک در جمیع ابوابج) اشتمال بر حکم شرعید)هیچکدام۲. آیه شریفه "لله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا" اشاره به کدام بحث ندارد؟الف) مقدمه واجبب) حقیقت شرعیهج) ظهور امر در وجوبد) صحیح و اعم۳. کدام مورد برای استدلال صیغه امر بر وجوب نیامده؟ ص۹۰الف) وضعب) انصرافج) سیره د) مقدمات حکمت
۴. کدام مورد در واجب تعبدی نیست؟ ص۹۴الف) التقرب بقصد امتثال امرهب) الاتیان لله تبارک و تعالیج) الاتیان بداع المحبوبیه للمولید) الاتیان بقصد ولایته
۵‌. ان مقتضی الاصل العقلی و الشرعی عند .... هو ... .ص۹۸الف) وجود الاطلاق- البرائهب) عدم وجود الاطلاق- الاحتیاطج) وجود الاطلاق- البرائهد) عدم وجود الاطلاق- الاحتیاط


تشریحی:۱. تفاوت مقدمه واجب با مقدمه وجوب را در قالب مثال توضیح داده و بگویید کدام یک در بحث مقدمه واجب مراد است؟۲. علم اصول را تعریف کرده و توضیح دهید هر قید احتراز از چیست؟ ص۳۸۳. نظریه تعهد در وضع الفاظ را نقل و نقد کنید.ص۴۳و۴۴۴. قسم‌چهارم در اقسام وضع را نام برده، وجه استحاله‌اش را توضیح دهید و بگویید آیا راهی برای امکان وقوعی آن وجود دارد؟ ص۴۶و۴۷۵. اشکال دور در تبادر و دفعش را توضیح دهید. ص۵۳و۵۴۶. جامع را بنابر هر دو قول صحیحی و اعمی تصویر کنید. ص۷۰۷. استدلال آیه شریفه "لا ینال عهدی الظالمین" برای قائل به وضع مشتق برای اعم متلبس بالمبدا است یا خیر؟ توضیح دهید.ص۸۳۸. اطلاق لفظی و مقامی را تعریف کرده و تفاوت‌شان را ذکر کنید و بگویید چه استفاده‌ای از این بحث در واجب تعبدی و توصلی خواهد شد؟ص۹۷
#اصول_الفقه#الوسیط#امتحان#حوزه_علمیه

۸:۱۴

سلام حاج اقا، ببخشید برای اون برنامه ادوی مشهد که تازه‌ورودها هم توش هستن مزاحم شدم.

سلام علیکم برادر عزیزمخداقوت
بنظر برای مشهد خصوصا برای تازه ورود‌‌ها میشه توجه به این نکات داشت:
۱. جذب و شکل‌گیری ارتباط رفاقتی با بدنه اصلی مجموعه. (از طریق مسئولیت دادن، حرف‌زدن‌های شخصی، هدیه‌ سبک جهت یادگاری مشهد و...)
۲. شناسایی علایق و استعدادها. نقاط ضعف و قوت افراد و احیانا مشکلات خاصی که ممکنه هرکدام‌شان دست‌به‌گریبان باشند.
۳. از تجربیات موفق ادوار حتما استفاده کنید.
۴. ترجیحا بسته به زمان و شرایطی که دارید بر موضوعات زیر از جهت محتوای اردو توجه کنید:
- قول و قرار بستن با امام رضا علیه السلام: شروع فرآیند تهذیب نفس از مشهد.مشارطه با امام علیه السلام را شروع کرده و سپس با مراقبه و محاسبه ادامه دهند و تهذیب را ارتقاء بخشند.
- آشنایی با احوالات معنوی بزرگان مدفون در حرم. چه قدیمی‌ها مثل مرحوم شیخ بهایی و چه معاصر مانند مرحوم علامه جعفری‌.
- ویژه‌برنامه‌ای جهت فاتحه برای شهیدجمهور مرحوم رئیسی با تیکه بر تبیین عنصر "یار ولایت‌بودن" و مقداری از اوصاف یاران امام رضا علیه السلام گفتن. (مانند جناب احمد بن موسی الکاظم علیهما السلام که ملقب به "امین ولایت" هستند.)
۵. انجام امور تفریحی، مسابقات، گعده‌های رفع شبهات و...
میتوانید مسابقه‌تان را با موضوعات معارفی هماهنگ کنید.مثلا برای آن بحث "یار ولایت" که عرض کردم میتوانید مقاله خانم فاطمه نجفی با موضوع "شخصیت‌شناسی یاران خاص امام رضا(علیه السلام)" را به مسابقه بگذارید و جایزه بدهید.
۶. شرکت دادن در امور اجرایی اردو.
۷. زیارت دسته‌جمعی.
۸. توجه به سحر و نمازشب.
۹. توجه به خدایی نکرده قضاءنشدن نمازصبح.
۱۰. برگزاری هیات
۱۱. تعیین شعار برای اردو
۱۲. دیدار علما، بزرگان، افراد موفق و موثر در امور علم و فرهنگ در مشهد
- و...
تذکر:الف) پسااردو را فراموش نکنید. تازه کارتان بعد اردو شروع خواهد شد...ب) هدف اردو مهم است. مثلا اگر هدفتان شناسایی و جذب افراد است باید لوازم علمی اش را هم لحاظ کنید و مثلا مربی‌هایی مجرب و آگاه به تعداد مناسب در اردو داشته باشید.ج) با توجه به جنسیت مخاطب در اردو، حواستان به مخاطرات احتمالی باشد.د)میتوان مسائلی جزئی دیگری هم عرض کرد ولی باتوجه به وقت کم اردو عجالتا همینها عمل شود بشرط اخلاص شماها ان‌شاءالله اثرخوب و ماندگاری در تازه‌‌ورودی‌ها بگذارد.
#اردو#مشهد

۴:۴۳

بسم الله الرحمن الرحیمیا فاطمه الزهرا سلام الله علیهانکات منبر فاطمیه:
۱. جایگاه حضرت:-  پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)وقتی می خواست یک حکم شرعی بیان بکند،مثلا فلان چیز حلال است،فلان چیز حرام است،گاهی خطاب می کرد به فاطمه زهرا(سلام الله علیها)دخترش،می فرمود:«یا حَبیبَهَ أَبیها کُلُّ مُسْکِر حَرامٌ»می خواهدحکم یک حرام را بگوید،مثلا شراب حرام است یاهرمسکری حرام است،مخاطبش رافاطمه زهرا(سلام الله علیها)قرار می داد،دخترم،حبیبه من،این حکم شرعی برای مردم اینست.این نشان دهنده اهمیت جایگاه ایشان است.
- آلوسی (که سنی سید است. البته، دو تا از مفسّرهای اهل سنّت سیّد هستند. یکی رشید رضا است، یکی هم همین آلوسی است، سیّد محمود و البته ضدّ شیعه‌ترین مفسّر هم این‌ها هستند. به شدّت؛ مخصوصاً رشید رضا که خیلی تند است. مرحوم علّامه‌ی طباطبایی المیزان را ناظر به او نوشته است. آن وقت این سیّد محمود آلوسی در این روح المعانی هر کجا فرصت می‌کند به عقاید شیعه می‌تازد. امّا یکی دو تا جا برای حضرت زهرا سنگ تمام گذاشته است. ) یکی از آن‌ها سوره‌ی آل عمران، آیه‌ی ۴۲٫ وقتی به این آیه می‌رسد: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمینَ‏» از مریم یاد می‌‌کند می‌گوید: خدا دو بار مریم را برگزیده است قبل از طهارت و بعد از طهارت. «اصْطَفاکِ» مطلق «عَلى‏ نِساءِ» یک بحثی می‌کند و به حضرت زهرا می‌رسد. می‌گوید: «أنَّ فَاطِمَه … أفضَلُ النِّسَاء المُتِقدِّماتِ وَ المُتأخِّرات» این حرف آلوسی است. یک‌جا هم در سوره‌ی هل اتی از حضرت تعریف می‌کند، آن‌جا هم خیلی زیبا تعریف می‌کند آن را ببینید. می‌گوید:  «أنَّ فَاطِمَه … أفضَلُ النِّسَاء المُتِقدِّماتِ وَ المُتأخِّرات» بعد می‌گوید: «و أینَ الثُّریَا یَدِ المُتناوِل» ما کجا و فاطمه کجا؟! بعد می‌گوید: «إذ البَضعیَه مِن روحِ الوُجود» چون این دختر از پیغمبر است. پاره‌ی تن رسول خدا است. بعد می‌گوید: مریم سیّده‌ی نساء زمان خود است. امّا او از مریم هم افضل است. یک به یک این ادلّه را ذکر می‌کند. ( روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانى، ج ‏۲، ص ۱۴۹٫)- جوینی یک کتابی دارد به نام فرائد السّمطین. یک روایتی را از رسول خدا نقل می‌کند که این هم روایت عجیبی است. می‌گوید: پیغمبر اکرم فرمود: «لَو کَان الحُسنُ شَخصا لَکانَ فَاطِمَه» اگر تمام خوبی‌های عالم را بخواهی یک‌جا در یک تندیسی مجسّم بکنی می‌شود فاطمه.(فرائد السمطین، ج ۲، ص ۶۸٫)
سبک زندگی حضرت:الف) توحید:ایشان نزد پدر بزرگوارش نشسته بود جبرئیل آمد. پیغمبر دقایقی با جبرئیل صحبت کرد. پس از آن رو به فاطمه کرد و فرمود: دخترم! می دانی جبرئیل چه می گوید؟ پیامبر در ادامه می فرمود: جبرئیل می فرماید: خدا سلام به تو رسانده و فرمود: به فاطمه بگویید که هر حاجتی دارد از من درخواست کند. هر چه می خواهد بگوید، حضرت زهرا یک مقداری فکر کرد، سرش را بالا آورد و عرض کرد: «یا رسولَ اللهِ لا حاجَةَ لِی غیرُ النَّظَرِ الَی وَجهِهِ الکریمِ»؛ هیچ حاجتی ندارم جز اینکه توجهم به خدا بیشتر شود.(ریاحین الشرسعه، ج۱ ص۱۰۵)
ب) عبادت:- "حتی یتورم قدماها..."- اخلاق شهدا: خلبان هلکوپتر می‌گوید: دیدم در کردستان آقای صیاد مدام به ساعت خود نگاه می‌کند، مدام نگاه به زمین می‌کند. گفتم: اتّفاقی افتاده است؟ گفت: نه، وقت نماز است. یک‌جا پایین بیا که نماز اوّل وقت من ترک نشود.
ج) اجتماعی:
- خانواده:رفتار با همسرخانه‌داریتربیت فرزندایثار (بیات تفاوت انفاق، مواسات و ایثار)
- سکوت نکردن اجتماعی:بعضی وقت‌ها سکوت یک جریان منفی ایجاد می‌کند. چطور؟ سه داستان:
- امام رضا (علیه السّلام) به امامت رسید موسی بن جعفر شهید شد. علیّ بن ابی حمزه‌ی بطائنی می‌خواست یک جریان را به نام واقفیه بیندازد. یعنی هفت تا امام بیشتر نیست، امام رضا نیست، می‌خواست امامت را از وسط قطع بکند. به دنبال یونس بن عبد الرّحمن فرستاد. گفت: شما سکوت بکن، ما این‌‌قدر به شما می‌دهیم. فقط سکوت بکن، بعضی وقت‌ها سکوت باعث می‌شود یک جریان انحرافی رشد بکند. یونس بن عبدالرّحمن هم گفت: من نه پول شما را می‌خواهم، نه سکوت می‌کنم. چون از مولای خود امام صادق (علیه السّلام) شنیدم وقتی فتنه در جامعه می‌آید عالم باید فریاد بزند.
- عایشه به امّ سلمه در جمل نوشت. گفت: شما سکوت بکن. سکوت امّ سلمه می‌توانست به پیشبرد اهداف آن‌ها کمک بکند.
- اگر حضرت زهرا (سلام الله علیها) این سه ماه در خانه می‌نشست، امروز اثری از شیعه نبود. می‌دانید چرا؟ می‌گفتند: اگر غدیر حق بود دختر پیغمبر دفاع می‌کرد. اگر سقیفه بدعت بود، دختر پیغمبر ساکت نمی‌نشست. چون ایشان با پیغمبر بزرگ شده است، ایشان اهداف را میشناسد.
#منبر#فاطمیه

۱۰:۱۸

بسم الله العالم
بحث از "هل اثباتی" بر "ما حقیقی" مقدم است گرچه میتوان بحث از "ما شارحه" را مقدم کرد ولی حیثیث این دو "ما" تفاوت دارد.
#فلسفه#منطق#تعریف#چیستی#هستی#نکته_علمی

۱۶:۲۳

منتظرم "گرگ‌ها" بیاد!
چندی پیش نوجوانی جمله بالا رو به بنده گفت. بگذریم ازینکه اینقدر کم‌کاری کردیم که نوجوان‌مان بجای انتظار امام زمانش*، منتظر "گرگ‌ها"ست ...

*فیلم Wolfs
از نمونه‌های افول سینمای امریکایی است. کمدی سخیف، فیلم‌نامه قابل حدس، ایده اصلی تکراری (ایده "رفاقت" همیشه جوابه! فطریات انسانی برای خط اصلی داستان کارو راحت میکنه.) و...

امتیاز حدود۶ هم از سر این فیلم زیاده. اگه بازی بِرَد پیت (William Bradley Pitt) و جورج کلونی (George Timothy Clooney) نبود همین عدد هم کسب نمیشد. حتی استفاده از این زوج‌هنری هم که قبلا در فیلم‌های متعددی مثل Ocean's Thirteen باهم بودن در جذب مخاطب موثر بوده تا ایده و فیلم‌نامه و...
ازونجا که تربیت جوانان و نوجوانان کشورم برام مهمه، دیدن این فیلم رو پیشنهاد نمیکنم...
#نقد_فیلم#تربیت#Movies#Wolfs#George_Timothy_Clooney#William_Bradley_Pitt

۲۰:۲۳

سلام علیکم استاد جان، عرض ادبببخشید استاد حقیر دارم برا ایام فاطمیه روی یک موضوعی کار میکنم به عنوان( عوامل غربت ولی) چه می‌شود که ولی الهی در جامعه تنها می‌ماند مصادیق زیادی هم براش هست. همون طور که امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام در جامعه تنها موندن و مردم اون هارو تنها گذاشتند ماهم اگر قرار باشد مثل مردم زمانه قبل باشیم و امام زمان تنها بمانند قرار نیست ظهوری اتفاق بیفتد.سر فصل هام یکیش عدم سنخیت با امام هستیکی دیگه هم حب دنیا، هوای نفسانی و آرزو های بلند
اگر کتابی راهنمایی بفرمایید یا سر فصلی مد نظرتون باشه به این ها اضافه کنم ممنون میشم.ببخشید طولانی شد. با تشکر از شما


سلام علیکم و رحمه الله برادر عزیزم. ان‌شاءالله خداوند متعال مدد کنند و عرض ارادتان مورد قبول حضرت زهرا سلام الله علیها قرار گیرد.
عواملی که ذکر کردید خوبست. می‌توان به این موارد نیز اشاره کرد:
۱. نشناختن اهداف، اصول و روشهای ولی:
- احادیثی مانند این کلام شریف را تشریح کنید: آقاامیرالمومنین علیه السلام: من عرفنی کان مستبصرا...
- دراینجا میتوانید به اهمیت "دین‌شناسی" برای مردم نیز صحبت کرده و تبیین کنید چطور میتوانند با معارف آشنا شوند.
- شبهه‌ها در این افراد اثرگذاشته و نهایتا ولایت را تنها می‌گذارند.میتوانید وقایع فتنه‌های جنگ‌های احد، جمل، صفین و... را برای مردم بازگو کنید.
۲. جبهه نفاق:منافقین با نفوذ در دین و متدین می‌توانند ولی را مظلوم و غریب قرار می‌دهند. این جبهه ورودی‌هایش درست کار نمی‌کند و لذا متوجه ولایت و امور ولی نمی‌شود و بلکه جلوی او نیز می‌ایستد.بطور مثال اقاامیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه در مورد منافق میفرمایند: فهو ینظر بعین غیرصحیحه و یسمع بأذن غیر سمیعه...
۳. شناخت ریزش‌های زمان معصومین علیهم السلام.افرادی که باعث شدند ولی تنها بماند در زمان‌های مختلف.
۴. تنبلی افراد:افراد تنبل وقتی دولت، امکانات و تجهیزات مادی جبهه مقابل را می بینند تحت تاثیر قرار می گیرند و ترجیح می دهند کمترین خسارت را ببینند و به همین خاطر سعی می‌کنند با آنها به نحو مسالمت آمیز برخورد کنند.
- از تفسیر آیات شریفه ۵۱تا۵۷ سوره مبارکه مائده غافل نشید.
- احوالات مردم کوفه در ابتداء ورود آقاامیرالمومنین علیه السلام و اواخر را مطالعه کنید. عجیب است! اول حضرت تمجیدشان میکنند اما اخر از خدا میخواهند مرا را ازاین مردم بگیر!

عوامل دیگری هم هست ولی احتمالا آن چندروز منبرتان بیش ازین گنجایش مطلب نداشته باشد.
التماس دعای خاص دارم.
#منبر#فاطمیه#غربت_ولی

۸:۱۰

سلام و عرض ادب حاج اقاچند هفته ای است توفیق داریم شب جمعه حرم سیدالکریم نایب الزیاره باشیم.چطور میتونیم از این فرصت زیارت نهایت بهره رو ببریم؟ ارتباط ما با ایشان و سایر امام زاده های همجوار و علما و شهدای مدفون در این حرم مطهر چگونه باید باشد و چطور تعریف می شود؟


سلام علیکم برادر عزیزخداقوت ان‌شاءالله به یاد ما هم باشی.
چندنکته برای بهره بهتر از فرصت زیارت:
الف) رعایت آداب ظاهری زیارت مانند:
۱- طهارت.۲- خواندن ادعیه ماثوره. (ادعیه ای که از معصومین علیهم السلام وارد شده)۳- توجه به وقت‌های مناسب و خاص زیارات. (مثلا شب جمعه، ماه‌های مبارک رجب و شعبان و رمضان)
ب). انجام برخی امور باطنی و توصیه شده:
۱- شناخت نسبت به بزرگواری که زیارتش رفته‌اید. (وقایع زندگی، کرامت‌ها، سبک زندگی، نوع خدمت ایشان به دین الهی )
۲- قول و قراری با ایشان گذاشتن. (چه بسیار انسان‌ها که با این قول‌ها و تعهدها جزءتغییریافتگان شدند.)
۳- برقراری نوعی رابطه محبتی و احساسی با ایشان از طریق روشهای مختلف. مثلا از خودتان و گرفتاریها و آرمانهایتان برای ایشان بگویید. بخواهید واسطه شوند گناهانتان را ترک کرده و توفیق انجام اهداف عالی را داسته باشید.
۴- خواستن بهترین‌ها (تهذیی، علمی، مهارتی، بصیرتی، فرهنگی و اجتماعی و شخصی مثل ازدواج و فرزند و عاقبت بخیری و شهادت) در زندگی‌تان.
۵- توجه و تفکر و برقراری ارتباط بین مضامین دعای ماثور (ادعیه‌ای که از سوی ائمه علیهم السلام صادر شده) و بین مشکلات و حوائحج و گمشده‌تان.
۶- با قلبی شکسته نزد ایشان رفتن. (با دلی آکنده از اندوه ناشی از خسارت‌های بی‌شمار معنوی، عمری از دست رفته‌ای که در آن حقوق الهی را رعایت نکردیم، عمری که یاد امام علیه السلام را نداشتیم و...)
۷- حفظ دستاورد زیارت پس از آن و شارژ شدن هفتگی. حیفست بهره زیارت فقط بمقدار زمان زیارت باقی مانده و پس از آن دفن شود.
۸. دسته‌جمع رفتن برکاتی دارد. (گاهی بخاطر وجود دیگران به گنه‌کاران نگاه میشود.)
۹. در حرم ایشان فکر کنید به خودتان، وظایفتان، آینده‌تان، کمک‌کاری‌ها... شاید موثر در تصمیمات تازه و گامی برای اصلاح نفس باشد.
۱۰. به توصیه های عمومی و اختصاصی بزرگان در مورد زیارات توجه ویژه گردد. (از فیش‌های سایت رهبرمعظم انقلاب و سایر بزرگان استفاده کنید.)
۱۱. در ابتداء کتاب زیارت‌نامه آقا امیرالمومنین علیه السلام در نجف اشرف و ابتداء کتاب "زیاره ائمه سامراء علیهم السلام" (مرکز تراث سامراء، دار الوارث) آداب جالبی برای زیارت آمده است و حتی تا ۲۳ مورد نیز شمرده‌اند.البته زبان این دوکتاب عربی هست، اگر فارسی خواستید به کتاب شریف مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی نیز میتوانید رجوع کنید.
#تربیت#زیارت#عبدالعظیم_حسنی#شهر_ری

۱۹:۴۰