۱۵:۳۳
۱۵:۰۴
از هر مدیری بپرسید آیا برای نگهداری و تربیت نیروهای مستعد و باهوش دستورکار دارند، بلافاصله جوب می دهند بله و سپس از تلاش ها و موفقیت های شرکت خود صحبت می کنند. اما واقعیت چیز دیگری است.
در یک آزمایش، با تحقیق از کارمندان این نوع شرکت ها پاسخ های زیر دریافت شد:
بیش از ۵۰ درصد از آنها ابراز کرده اند که ارزش های آنها با کارفرمایشان متفاوت است.
بیش از ۶۰ درصد از آنها گفته اند احساس نمی کنند کارهای آنها با برنامه ریزی کارفرما به نتیجه ای برسد.
بیش از ۷۰ درصد از آنها گفته اند تلاش ها و استعدادهای آنها توسط کارفرما درک و قدردانی نمی شود.
اما بد نیست بدانیم این نیروهای مستعد با ایده های عالی و سازنده چرا شرکت خود را ترک می کنند و دست کارفرما را در پوست گردو می گذارند.
١- عدم موفقیت در دنبال کردن علاقه مندی های آنها٢- شکست در به چالش کشیدن هوش و خردمندی آنها٣- استفاده نکردن از خلاقیت آنها٤- پرورش ندادن مهارت های آنها٥- فرصت ندادن به آنها برای صحبت٦- نداشتن توجه کافی به آنها٧- داشتن ضعف مدیریتی٨- نادیده گرفتن تلاش های آنها٩- افزایش ندادن مسئولیت های آنها١١- سر قول خود نبودن
۱۴:۵۱
۱۵:۲۰
🟢کتابی ۱۴۰ صفحهای که میتوان حتی آن را یکنفس مطالعه کرد. پیام اصلی این کتاب را میتوان در یک جمله اینگونه خلاصه نمود:
به جای اینکه در روابطمان با اطرافیان (اعم از زیردستان، روسا، افراد خانواده و ...) بر نکات منفی تمرکز کنیم، نکات مثبت را مورد توجه قرار دهیم.
🟤نام کتاب نیز با تلمیحی هوشمندانه از این موضوع گرفته شده است (Whale به معنای وال یا نهنگ قرابت آوایی زیادی با Well به معنای خوب دارد!)
🟠طبق گفته این کتاب ۴ نوع پاسخ در مقابل عملکرد افراد وجود دارد:
۱. نبود پاسخ و نادیدهگرفتن۲. پاسخ منفی و انتقادی۳. پاسخ تغییر جهت: این پاسخی است که «وس» در دنیای نهنگها با آن آشنا میشود. 🟡پاسخ تغییر جهت چند مرحله دارد:
۴. پاسخ ویلدان: این پاسخ مهمترین و موثرترین پاسخی است که یک مدیر میتواند به زیردستانش بدهد.
۱۴:۳۸
#Harvard_business_review
۱۴:۳۱
فردای آن روز وزیر نزد شاه آمد و قوانین را خواند…
۱۵:۳۰
۱۴:۲۹
#Psychology_today
۱۵:۳۲
۱۴:۲۷
۱۴:۵۸
۱۵:۵۷
ایرباس 380 در حال عبور از اقیانوس اطلس است. این هواپیما به طور مداوم با سرعت ۸۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز میکند؛ ناگهان یک جت جنگی با نهایت سرعت ظاهر میشود. سرعت خلبان جنگنده جت کاهش مییابد، به کنار ایرباس میرسد و با بیسیم از خلبان هواپیمای مسافربری سوال میکند: "با ایرباس، پرواز خیلی خسته کننده است، اینطور نیست؟ حالا یه نگاه به من بنداز" بعد، خلبان جت بصورت عمودی هواپیمای خود را بالا می بَرَد، با سرعت به ارتفاع گیج کنندهای میرسد، و سپس تقریباً تا سطح دریا در شیرجهای نفس گیر فرود میآید. او دوباره کنار ایرباس میچرخد و میپرسد : "خوب، چطور بود؟" خلبان ایرباس پاسخ میدهد: "بسیار چشمگیر و عالی بود لذت بردم!!!اما حالا تو نگاه کن!" خلبان جت با تمام دقت، ایرباس مسافربری را تماشا میکند ، اما تا یک ربع ساعت هیچ اتفاقی نمیافتد. ایرباس به مسیر مستقیم با همان سرعت ادامه میدهد. پس از ۱۵ دقیقه خلبان ایرباس به خلبان جت میگوید: "خوب، چطور بود؟" خلبان جت که گیج شده بود میپرسد: مگه چه کار کردی؟ تو که کاری نکردی؟! خلبان ایرباس میخندد و میگوید: "من از جایم بلند شدم، قدری نرمش کردم، برای استفاده از سرویس به عقب هواپیما رفتم، سپس یک فنجان قهوه و یک شیرینی شکلاتی خوردم!"
وقتی جوان هستید، سرعت و آدرنالین، عالی به نظر میرسد. اما با افزایش سن و عاقلتر شدن، میآموزیم که راحتی و آرامش مهمتر است. این را S.O.S مینامند: Slower, Older ,Smarter
قابل توجه همه دوستان عزیزی که به نیمه دوم زندگی رسیده اید
۱۵:۰۳
میزان و بزرگی مشکلی که آنها میتوانند حل کنند، تعیینکننده میزان توانایی تیمی است که مدیر ساخته است.
۱۵:۴۹
وقتی کارکنان با درک عدم عدالت مواجه می شوند چه میکنند؟
گاهی اوقات در سازمان ها عدالتی وجود ندارد. بنابراین احساس بی عدالتی و به تبع آن بروز برخی از رفتار های نامناسب و افزایش بی انگیزگی بین کارکنان طبیعی است. اما گاها ما در سازمانها شاهد نوعی عدالت نسبی هستیم لیکن کارکنان چنین چیزی برداشت نمی کنند. این موضوع بیشتر ناشی از عدم شفافیت دستورالعمل های حقوق، پاداش، ارتقاء و ... است. توصیه ما این است که از انجام برخی از کارها و اخذ تصمیماتی که منجر به کاهش درک از عدالت می شود بپرهیزیم. درک پایین از عدالت منجر به ایجاد تبعاتی می شود که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:
واحد منابع انسانی سازمان ها باید تلاش کنند تا شرایطی که منجر به درک پایین از عدالت می شود را به حداقل مقدار خود رسانده و در جهت شفافیت هر چه بیشتر گام بردارند. این موضوع با نگاه سیستمی به موضوعات اساسی منابع انسانی و فرآیندهای آن قابل اجراست. کافی است کارکنان احساس نکنند که در حقوق و دستمزد، ارتقاء، پاداش، آکورد و ... پارتی بازی می شود.
۱۴:۳۳
#Harvard_business_review
۱۵:۵۳
شاه پرسید مگر رعیت ما چه میخورند؟؟؟ امیرکبیر گفت: ماست و خیار ناصرالدین شاه سرآشپز را صدا زد گفت:ڪه برای ناهار فردایمان ماست و خیار درست ڪنید
سر آشپز دستور تهیه مواد زیر را به تدارکچی برای ماست خیار شاهی داد :✦ ماست پر چرب اعلا با خامه✦ خیار قلمی ورامین✦ گردوی مغز سفید بانه✦ پیاز اعلای همدان✦ ڪشمش بدون هسته✦ نان دو آتیشۀ خاشخاش✦ سبزیهای بهاری معطر و گل محمدیناصرالدین شاه بعد از اینڪه یک شڪم سیر ماست و خیار خورد.به امیرڪبیر گفت:رعایای پدرسوخته چه غذاهایی میخورند ما بیخبریم.
اگر ڪسی از این همه نعمت رضایت نداشت فلڪش ڪنید !!
۱۴:۳۲
۱۵:۰۹
⇦ تصور کنید فردی سیگاری هستید و روزانه سیگار وینستون می کشید. خبردار می شوید که سیگار با کیفیتتر و بهتر "مارلبورو" که تاکنون واردات آن ممنوع بوده، قرار است تحریم آن برداشته شود و شما با خوشحالی به مغازهدار سر کوچه می سپارید که یک جعبه برای شما کنار بگذارد.
⇦ همانطور که مشتاقانه گرفتن و کشیدن سیگار مارلبورو را پیشبینی می کنید، کماکان با سیگار همیشگیتان (وینستون) وقت می گذرانید تا اینکه متوجه می شوید ممنوعیت واردات مارلبورو مجددا برقرار شده و در نهایت شما به سیگار مارلبورو نمی رسید. مطابق با این مثال شما اصطلاحاً "جیلت" شده اید.
⇦ جیلتینگ به معنی پیشبینی دریافت یک گزینه بسیار جذاب نسبت به محصول فعلی می باشد در صورتی که این اتفاق نیفتد. سئوال این است که این تجربه جیلت، باعث خواهد شد که کماکان به سیگار وینستون وفادار بمانید یا احتمال اینکه سیگار دیگری استفاده کنید بیشتر خواهد شد؟
⇦ مطابق با نتایج پژوهشی که به تازگی انجام شده و در ژورنال معتبر؛ به چاپ رسیده، تجربه جیلت باعث خواهد شد تا علاقه مصرفکنندگان نسبت به محصولی که همیشه مصرف می کردند (در مثال فوق سیگار وینستون) کمتر شود و احتمال تغییر محصول از طرف آنها افزایش یاید.
⇦ وقتی مصرف_کننده انتظار دریافت یک محصول جدید مطلوب را پیشبینی می کند، به صورت ذهنی نسبت به گزینه فعلی تفکرات منفی می کند به این مفهوم که عیب های محصول فعلی در ذهنش پررنگتر می شود. حال وقتی به هر دلیل محصول جدید به دستش نمی رسد، تمایل بیشتری به تغییر محصول فعلی خودش و شیفت به سمت محصولات دیگر خواهد داشت.
نتیجه:نتایج این پژوهش برای مدیران برند و بازاریابی کاربرد فراوانی دارد. وقتی یک برند معروف، نوید اضافه کردن ویژگی های برجستهای در محصولش را می دهد اما موفق به برآورده کردن انتظارات نمی گردد، در واقع باعث ایجاد حس جیلت در مصرف کنندگان می شود و این موضوع به رقیبان این برند، این فرصت را فراهم می کند تا آن مصرفکنندگان را به سمت محصولات خودشان شیفت دهند.
اثر جیلتینگ در زمینه های دیگر نیز می تواند تاثیرگذار باشد. به طور مثال کارمندی که پیشنهاد شغلی بهتری نسبت به شغل فعلیاش دریافت می کند اما وقتی شغل جدید را بدست نمی آورد، تمایل بیشتری خواهد داشت تا شغل فعلی را تغییر دهد.
۱۶:۰۷
این وظیفهی مدیران است که مطمئن شوند کار به نحوی طراحی شده است که از هر سه مشکلی که در بالا ذکر شد تا حد ممکن جلوگیری می شود.
۱۵:۰۹