اربعین حسینی
سبک :صحرا صحرا دویده ام.
پای پیاده گلموشم دیلده وار شور حسین دل خسته چون مسافرم قلبیمده نور حسین
قلبیم سنوب شکسته ام منی سن دیندور حسین غملر الیندن خسته ام منی سن دیندور حسین «کر» من زینبیوم یارالی من یارالی سن یارالی گل گویلومی آل یارالیمن یارالی سن یارالی قارداش حسین (۴)
چولری چوخ دولانمیشام دور قوجالان باجیوام مقتلینده سنون حسین باشون یولان باجیوام
قانه دونوبدی گوزیاشیم زولیم داخی آقاروب کوفه و شامی گزمیشم دور زینبون قوجالوب
«کر» من زینبیوم یارالی من یارالی سن یارالی گل گویلومی آل یارالیمن یارالی سن یارالی قارداش حسین (۴)
گیتدیم قول باغلی شامه من سالدیم تخدن یزیدی کاخینده سینه داغلادیم رسوا ایتدیم پلیدی
آنام توخیان کوینگی گیتدیم من آلدیم حسین ویر. میر دیله اونی منه آغلیوب آلدیم حسین
«کر» من زینبیوم یارالی من یارالی سن یارالی گل گویلومی آل یارالیمن یارالی سن یارالی قارداش حسین (۴)
رقیه قالدی گلمدی واردور قلبیمده سوزوم قالدی خرابده قیزون دفن ایلدیم من دوزوم
حتی تاپیلمادی کفن حسیره بوکدوم اوزومغربتده جان ویروب بالام آغلار فراقه گوزوم
«کر» من زینبیوم یارالی من یارالی سن یارالی گل گویلومی آل یارالیمن یارالی سن یارالی قارداش حسین (۴)
بش یاشیمدان عزالیم مصیب تیلدی. باشیم بیر گونده. کربوبلاده اولوب یدی قارداشین
باشین دالیجا یا اخا شامه گیدیم قیدیم دشمن لریوی. شامیده رسوا ایتدیم قیدیم
«کر» من زینبیوم یارالی من یارالی سن یارالی گل گویلومی آل یارالیمن یارالی سن یارالی قارداش حسین (۴)
دگدی چوخ یاره یا حسین یولاردا. بو باشیما دشمنین رحمی گلمدی بو آخان گوز یاشیما
عشقون. منی گنه چکوبگلدیم مزاره حسین یغدیم. باشیمه قیزلاریم گلدیم دیداره حسین
«کر» من زینبیوم یارالی من یارالی سن یارالی گل گویلومی آل یارالیمن یارالی سن یارالی قارداش حسین (۴)
منکلام:کربلایی علیرضا علوی زنجانی
سبک :صحرا صحرا دویده ام.
پای پیاده گلموشم دیلده وار شور حسین دل خسته چون مسافرم قلبیمده نور حسین
قلبیم سنوب شکسته ام منی سن دیندور حسین غملر الیندن خسته ام منی سن دیندور حسین «کر» من زینبیوم یارالی من یارالی سن یارالی گل گویلومی آل یارالیمن یارالی سن یارالی قارداش حسین (۴)
چولری چوخ دولانمیشام دور قوجالان باجیوام مقتلینده سنون حسین باشون یولان باجیوام
قانه دونوبدی گوزیاشیم زولیم داخی آقاروب کوفه و شامی گزمیشم دور زینبون قوجالوب
«کر» من زینبیوم یارالی من یارالی سن یارالی گل گویلومی آل یارالیمن یارالی سن یارالی قارداش حسین (۴)
گیتدیم قول باغلی شامه من سالدیم تخدن یزیدی کاخینده سینه داغلادیم رسوا ایتدیم پلیدی
آنام توخیان کوینگی گیتدیم من آلدیم حسین ویر. میر دیله اونی منه آغلیوب آلدیم حسین
«کر» من زینبیوم یارالی من یارالی سن یارالی گل گویلومی آل یارالیمن یارالی سن یارالی قارداش حسین (۴)
رقیه قالدی گلمدی واردور قلبیمده سوزوم قالدی خرابده قیزون دفن ایلدیم من دوزوم
حتی تاپیلمادی کفن حسیره بوکدوم اوزومغربتده جان ویروب بالام آغلار فراقه گوزوم
«کر» من زینبیوم یارالی من یارالی سن یارالی گل گویلومی آل یارالیمن یارالی سن یارالی قارداش حسین (۴)
بش یاشیمدان عزالیم مصیب تیلدی. باشیم بیر گونده. کربوبلاده اولوب یدی قارداشین
باشین دالیجا یا اخا شامه گیدیم قیدیم دشمن لریوی. شامیده رسوا ایتدیم قیدیم
«کر» من زینبیوم یارالی من یارالی سن یارالی گل گویلومی آل یارالیمن یارالی سن یارالی قارداش حسین (۴)
دگدی چوخ یاره یا حسین یولاردا. بو باشیما دشمنین رحمی گلمدی بو آخان گوز یاشیما
عشقون. منی گنه چکوبگلدیم مزاره حسین یغدیم. باشیمه قیزلاریم گلدیم دیداره حسین
«کر» من زینبیوم یارالی من یارالی سن یارالی گل گویلومی آل یارالیمن یارالی سن یارالی قارداش حسین (۴)
منکلام:کربلایی علیرضا علوی زنجانی
۲۱:۴۱
#در_محظر_اهل_بیت
آثـار نمـــاز در هنگام مـــرگو بـــرزخ و قیـامــت چیـست؟ ⇩
❶.راحتی هنگام مرگپیامبر اکرم (ص) برای کسی که به نماز اهمیت بدهد راحتی هنگام مرگ و رهایی از غم اخروی و نجات از آتش دوزخ را ضمانت کردند.
❷.انس نماز با انسان در قبرپیامبر اکرم (ص) فرمودند: «نماز در قبر بهصورت شخصی نورانی نزد میت میآید و با او در قبرش انس میگیرد و ترس و اضطراب عالم برزخ را از او دور می سازد»
❸.چراغ قبر و بستر میتپيامبر خدا ( صلی الله عليه و آله ) فرمودند: « نماز... ميانجي ميان نمازگزار و فرشته مرگ، چراغ روشن كننده قبر، بستري زير پهلو هاي ميت، پاسخي براي پرسشهاي نكير و منكر، همدم در شادي و گرفتاري و باران رحمتي بر گور است تا روز رستاخيز، نماز توشه مؤمنان در سفر دنيا به آخرت است»
❹.دفع عذاب جهنم نماز کلید بهشت و رسیدن به پاداشهای عظیم الهیو ترک نماز سبب ورود به جهنم است و امام صادق (ع) فرمودند: «برای رهایی از عذاب کافی است یک نماز انسان پذیرفته گردد»
❺.مهریه حورالعینپيامبر خدا ( صلی الله عليه و آله ) فرمودند: «خیر دنیا و آخرت در نماز است و نماز مهريه حوريان بهشتي است. »
کتاب آثار و برکات نماز در دنیا و برزخ و قیامت
آثـار نمـــاز در هنگام مـــرگو بـــرزخ و قیـامــت چیـست؟ ⇩
❶.راحتی هنگام مرگپیامبر اکرم (ص) برای کسی که به نماز اهمیت بدهد راحتی هنگام مرگ و رهایی از غم اخروی و نجات از آتش دوزخ را ضمانت کردند.
❷.انس نماز با انسان در قبرپیامبر اکرم (ص) فرمودند: «نماز در قبر بهصورت شخصی نورانی نزد میت میآید و با او در قبرش انس میگیرد و ترس و اضطراب عالم برزخ را از او دور می سازد»
❸.چراغ قبر و بستر میتپيامبر خدا ( صلی الله عليه و آله ) فرمودند: « نماز... ميانجي ميان نمازگزار و فرشته مرگ، چراغ روشن كننده قبر، بستري زير پهلو هاي ميت، پاسخي براي پرسشهاي نكير و منكر، همدم در شادي و گرفتاري و باران رحمتي بر گور است تا روز رستاخيز، نماز توشه مؤمنان در سفر دنيا به آخرت است»
❹.دفع عذاب جهنم نماز کلید بهشت و رسیدن به پاداشهای عظیم الهیو ترک نماز سبب ورود به جهنم است و امام صادق (ع) فرمودند: «برای رهایی از عذاب کافی است یک نماز انسان پذیرفته گردد»
❺.مهریه حورالعینپيامبر خدا ( صلی الله عليه و آله ) فرمودند: «خیر دنیا و آخرت در نماز است و نماز مهريه حوريان بهشتي است. »
کتاب آثار و برکات نماز در دنیا و برزخ و قیامت
۲۱:۴۱
روزى پیامبر اکرم صلى الله علیه به طرف آسمان نگاه میکرد، تبسمى نمود.
شخصى به حضرت گفت:یا رسول الله ما دیدیم به سوى آسمان نگاه کردى و لبخندى بر لبانت نقش بستعلت آن چه بود؟
رسول خدا فرمود:آرى ! به آسمان نگاه میکردم، دیدم دو فرشته به زمین آمدند تا پاداش عبادت شبانه روزى بنده با ایمانى را که هر روز در محل خود به عبادت و نماز مشغول میشد، بنویسندولى او را در محل نماز خود نیافتند.
او در بستر بیمارى افتاده بود.
فرشتگان به سوى آسمان بالا رفتند و به خداوند متعال عرض کردند:
ما طبق معمول براى نوشتن پاداش عبادت آن بنده با ایمان به محل نماز او رفتیمولى او را در محل نمازش نیافتیم، زیرا در بستر بیمارى آرمیده بود.
خداوند به آن فرشتگان فرمود:تا او در بستر بیمارى است، پاداشى را که هر روز براى او هنگامى که در محل نماز و عبادتش بود، مینوشتید، بنویسید.
بر من است که پاداش اعمال نیک او را تا آن هنگام که در بستر بیمارى است، برایش در نظر بگیرم.
#بحارالانوارج١
۲۱:۴۱
عزیزان برای آخرتمان چه فرستاده ایم؟
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»
ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید؛ و هر کسی باید با تأمل بنگرد که برای فردای خود چه چیزی پیش فرستاده است، و از خدا پروا کنید؛ یقیناً خدا به آنچه انجام می دهید، آگاه است (حشر/۱۸)
یکی از چیزهایی که همیشه باید در ذهنمان باشد این است که عزیزان برای آخرتمان چه فرستادهایم؟
اینکه به ما فرموده اند؛ پایان هر روزی، در شب یک محاسبهای کنید از اول صبح تا الان که میخواهیم استراحت کنیم چه مقدار کار برای آخرت بود؟ چه مقدار برای خدا بود؟ چقدر مقبول در درگاه الهی وارد شد؟ برای همین است.
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»
ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید؛ و هر کسی باید با تأمل بنگرد که برای فردای خود چه چیزی پیش فرستاده است، و از خدا پروا کنید؛ یقیناً خدا به آنچه انجام می دهید، آگاه است (حشر/۱۸)
یکی از چیزهایی که همیشه باید در ذهنمان باشد این است که عزیزان برای آخرتمان چه فرستادهایم؟
اینکه به ما فرموده اند؛ پایان هر روزی، در شب یک محاسبهای کنید از اول صبح تا الان که میخواهیم استراحت کنیم چه مقدار کار برای آخرت بود؟ چه مقدار برای خدا بود؟ چقدر مقبول در درگاه الهی وارد شد؟ برای همین است.
۲۱:۴۱
﷽
گناه چه ضررهایی بر انسان وارد میکند؟
گرفتار کردن غیر گنهکار
پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله میفرماید:
الذَّنبُ شُؤمٌ على غيرِ فاعِلِهِ، إن عَيَّرَهُ ابتُلِيَ، وإنِ اغتابَهُ أثِمَ، وإن رَضِيَ بهِ شارَكَهُ. (1)
گناه براى غير گنهكار [نيز ]شوم است؛ [زيرا] اگر با گنهكار مخالفت كند، گرفتار شود، اگر از او غيبت كند گنهكار شود و اگر به گناه رضايت دهد، در آن شريك شود.
قساوت قلب
امیرالمومنین علی عليه السلام میفرماید:
ما جَفَّتِ الدُّموعُ إلّا لِقَسوَةِالقُلوبِ، وما قَسَتِ القُلوبُ إلّا لكَثرَةِ الذُّنوبِ. (2)
اشكها نخشكيد، مگر به سبب سختدلى و دلها سخت نشد، مگر به سبب كثرت گناه.
مانع بارش آسمان
امام زين عابدين عليه السلام میفرماید:
الذُّنوبُ التي تَحبِسُ غَيثَ السماءِ: جَورُ الحُكّامِ في القَضاءِ، وشَهادَةُ الزُّورِ، وكِتمانُ الشهادَةِ. (3)
گناهانى كه بارش آسمان را باز مى دارند عبارتند از: قضاوت ظالمانه قاضيان، شهادت دروغ، و كتمان شهادت.
امام باقر عليه السلام میفرماید:
إنّه ما مِن سَنَةٍ أقَلَّ مَطَراً مِن سَنَةٍ، ولكنّ اللّهَ يَضَعُهُ حيثُ يشاءُ، إنّ اللّهَ عزّوجلّ إذا عَمِلَ قَومٌ بالمعاصِي صَرَفَ عَنهُم ما كانَ قَدَّرَ لَهُم مِنَ المَطَرِ. (4)
هيچ سالى كم بارش تر از سال ديگر نيست، بلكه خداوند باران را هر جا كه خواهد مى باراند. [اما] هر گاه مردمى مرتكب گناهان شوند، خداوند عز و جل بارانى را كه براى آنان مقدّر كرده بود، از ايشان باز دارد.
منتخب میزان الحکمه، باب گناه.
گناه چه ضررهایی بر انسان وارد میکند؟
گرفتار کردن غیر گنهکار
پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله میفرماید:
الذَّنبُ شُؤمٌ على غيرِ فاعِلِهِ، إن عَيَّرَهُ ابتُلِيَ، وإنِ اغتابَهُ أثِمَ، وإن رَضِيَ بهِ شارَكَهُ. (1)
گناه براى غير گنهكار [نيز ]شوم است؛ [زيرا] اگر با گنهكار مخالفت كند، گرفتار شود، اگر از او غيبت كند گنهكار شود و اگر به گناه رضايت دهد، در آن شريك شود.
قساوت قلب
امیرالمومنین علی عليه السلام میفرماید:
ما جَفَّتِ الدُّموعُ إلّا لِقَسوَةِالقُلوبِ، وما قَسَتِ القُلوبُ إلّا لكَثرَةِ الذُّنوبِ. (2)
اشكها نخشكيد، مگر به سبب سختدلى و دلها سخت نشد، مگر به سبب كثرت گناه.
مانع بارش آسمان
امام زين عابدين عليه السلام میفرماید:
الذُّنوبُ التي تَحبِسُ غَيثَ السماءِ: جَورُ الحُكّامِ في القَضاءِ، وشَهادَةُ الزُّورِ، وكِتمانُ الشهادَةِ. (3)
گناهانى كه بارش آسمان را باز مى دارند عبارتند از: قضاوت ظالمانه قاضيان، شهادت دروغ، و كتمان شهادت.
امام باقر عليه السلام میفرماید:
إنّه ما مِن سَنَةٍ أقَلَّ مَطَراً مِن سَنَةٍ، ولكنّ اللّهَ يَضَعُهُ حيثُ يشاءُ، إنّ اللّهَ عزّوجلّ إذا عَمِلَ قَومٌ بالمعاصِي صَرَفَ عَنهُم ما كانَ قَدَّرَ لَهُم مِنَ المَطَرِ. (4)
هيچ سالى كم بارش تر از سال ديگر نيست، بلكه خداوند باران را هر جا كه خواهد مى باراند. [اما] هر گاه مردمى مرتكب گناهان شوند، خداوند عز و جل بارانى را كه براى آنان مقدّر كرده بود، از ايشان باز دارد.
منتخب میزان الحکمه، باب گناه.
۲۱:۴۲
و اما نتایج کربلا و خصوصاً این ۴۰ روز جهاد تبیین کاروان اهل بیت
افشای ماهیت بنی امیه
کربلا باعث شد که اسلام از ذلت بنی امیه نجات پیدا کند و مردم در تشخیص خودشان واقعیتها را عاشورائیان.
معرفی اهل بیت باعث گسترش محبوبیت اهل بیت شد.
شجاعت مردمی
این روشنگریها باعث شد که مردم بیدار شوند و قیامهای متعددی بعد از عاشورا اتفاق بیفتد مثل قیام حره، توابین ،مختار، و...
حفظ اسلام
اونچه از اسلام امروز در عالم باقی مانده است خصوصا در مکتب تشیع و برکت کربلا میباشد.
امام سجاد علیه السلام در جواب کسی که گفت چه کسی پیروز شده ؟ اذان شعار چه کسی است آیا شعار امام حسین است یا یزید؟
افشای ماهیت بنی امیه
کربلا باعث شد که اسلام از ذلت بنی امیه نجات پیدا کند و مردم در تشخیص خودشان واقعیتها را عاشورائیان.
معرفی اهل بیت باعث گسترش محبوبیت اهل بیت شد.
شجاعت مردمی
این روشنگریها باعث شد که مردم بیدار شوند و قیامهای متعددی بعد از عاشورا اتفاق بیفتد مثل قیام حره، توابین ،مختار، و...
حفظ اسلام
اونچه از اسلام امروز در عالم باقی مانده است خصوصا در مکتب تشیع و برکت کربلا میباشد.
امام سجاد علیه السلام در جواب کسی که گفت چه کسی پیروز شده ؟ اذان شعار چه کسی است آیا شعار امام حسین است یا یزید؟
۲۱:۴۲
بنی امیه در کربلا سه هدف اصلی داشتند
ارتجاع به سمت جاهلیت
پیامبر ۲۳ سال تلاش کردند و جاهلیت را از بین بردند و ملاکهای جامعه اسلامی از قبیل تقوا علم و جهاد را در جامعه منتشر نمود
ولی بنی امیه در این ۴۰ سال با زر و زور و تزویر تلاش کردند ملاکها و شاخصههای جاهلیت را مجدد زنده کنند.
ترساندن (زهر چشم گرفتن)
جامعه اگر هویت و عزت داشته باشد در مقابل دشمن محکم میایستد.
لذا دشمنان در طول تاریخ اول ترس را در جامعه حاکم میکنند بعد به اهداف خودشون میرسند.
جنایاتی که بنی امیه در کربلا انجام داد طبیعی نبود برای ترساندن مردم بود که هیچ کسی در مقابل آنها مجدد مقاومت نکند(سرها به نیزه _بدنها زیر سم اسب_آتش به خیمه هاو...)
هدم و حذف اسلام
معاویه رسماً نیت خودش رو با مغیرة بن شعبه اعلام میکند که دنبال چه چیزی هست.
یزید در اشعار خود رسماً علیه اسلام و وحی و نبوت صحبت میکند.
ارتجاع به سمت جاهلیت
پیامبر ۲۳ سال تلاش کردند و جاهلیت را از بین بردند و ملاکهای جامعه اسلامی از قبیل تقوا علم و جهاد را در جامعه منتشر نمود
ولی بنی امیه در این ۴۰ سال با زر و زور و تزویر تلاش کردند ملاکها و شاخصههای جاهلیت را مجدد زنده کنند.
ترساندن (زهر چشم گرفتن)
جامعه اگر هویت و عزت داشته باشد در مقابل دشمن محکم میایستد.
لذا دشمنان در طول تاریخ اول ترس را در جامعه حاکم میکنند بعد به اهداف خودشون میرسند.
جنایاتی که بنی امیه در کربلا انجام داد طبیعی نبود برای ترساندن مردم بود که هیچ کسی در مقابل آنها مجدد مقاومت نکند(سرها به نیزه _بدنها زیر سم اسب_آتش به خیمه هاو...)
هدم و حذف اسلام
معاویه رسماً نیت خودش رو با مغیرة بن شعبه اعلام میکند که دنبال چه چیزی هست.
یزید در اشعار خود رسماً علیه اسلام و وحی و نبوت صحبت میکند.
۲۱:۴۲
اعمال روز اربعین
❶ «زیارت امام حسین(علیهالسلام)و زیارت اربعین»در این روز، زیارت امام حسین#مستحب است!و این زیارت...همانا خواندن زیارت اربعین استکه از امام عسکری(ع)روایت شده که فرمودند:علامت مؤمن پنج چیز است!۱. پنجاه و یک رکعت نماز فریضهو نافله در شب و روز خواندن۲. زیارت اربعین کردن۳. انگشتر بر دست راست کردن ۴. جَبین(پیشانی) را در سجده بر خاک گذاشتن ۵. و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ رابلند گفتن است.
وسائل الشیعه ج۱۰ ص۳۷۳
❶ «زیارت امام حسین(علیهالسلام)و زیارت اربعین»در این روز، زیارت امام حسین#مستحب است!و این زیارت...همانا خواندن زیارت اربعین استکه از امام عسکری(ع)روایت شده که فرمودند:علامت مؤمن پنج چیز است!۱. پنجاه و یک رکعت نماز فریضهو نافله در شب و روز خواندن۲. زیارت اربعین کردن۳. انگشتر بر دست راست کردن ۴. جَبین(پیشانی) را در سجده بر خاک گذاشتن ۵. و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ رابلند گفتن است.
وسائل الشیعه ج۱۰ ص۳۷۳
۲۱:۴۲
تقویم شیعه
امروز:شمسی: پنجشنبه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۳میلادی: Thursday - 12 September 2024قمری: الخميس، 8 ربيع أول 1446
امروز متعلق است به:حضرت حسن بن علي العسكري عليه السّلام وقایع مهم شیعه:شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، 260ه-ق روزشمار:1 روز تا عید غدیر ثانی، آغاز امامت امام زمان عج9 روز تا ولادت پیامبر و امام صادق علیه السلام26 روز تا ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام30 روز تا ولادت امام حسن عسکری علیه السلام32 روز تا وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
امروز:شمسی: پنجشنبه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۳میلادی: Thursday - 12 September 2024قمری: الخميس، 8 ربيع أول 1446
امروز متعلق است به:حضرت حسن بن علي العسكري عليه السّلام وقایع مهم شیعه:شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، 260ه-ق روزشمار:1 روز تا عید غدیر ثانی، آغاز امامت امام زمان عج9 روز تا ولادت پیامبر و امام صادق علیه السلام26 روز تا ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام30 روز تا ولادت امام حسن عسکری علیه السلام32 روز تا وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
۸:۲۴
️روایتی نورانی از امام حسن عسکری علیه السلام️
الإمام حسن العسكريّ عليه السلام قال :
نحنُ كَهفٌ لِمَنِ التَجَأَ إلَينا ، ونورٌ لِمَنِ استَضاءَ بِنا ، وعِصمَةٌ لِمَنِ اعتَصَمَ بِنا، مَن أحَبَّنا كانَ مَعَنا فِي السَّنامِ الأَعلى ، ومَنِ انحَرَفَ عَنّا فَإِلَى النّارِ.
امام حسن عسكرى عليه السلام فرمودند :
ما پناهگاهى هستيم براى كسى كه به ما پناه آورَد و نورى هستيم براى آن كه از ما پرتو طلبد و موجب مصونيت كسى هستيم كه از ما پناه جويد. هر كه ما را دوست بدارد در مراتب بالا با ما خواهد بود و هر كه از راه ما كج گردد به سوى آتش ره خواهد برد.
المناقب لابن شهرآشوب : جلد 4 صفحه 435
️فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت؛ حضرت آقا امام حسن عسکری سلام الله علیه را بر محضر شریف فرزند برومندشان، حضرت امام مهدی موعود سلام الله علیه و همه شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض مینمائیم.
#شهادت_امام_حسن_عسکری #امام_زمان
الإمام حسن العسكريّ عليه السلام قال :
نحنُ كَهفٌ لِمَنِ التَجَأَ إلَينا ، ونورٌ لِمَنِ استَضاءَ بِنا ، وعِصمَةٌ لِمَنِ اعتَصَمَ بِنا، مَن أحَبَّنا كانَ مَعَنا فِي السَّنامِ الأَعلى ، ومَنِ انحَرَفَ عَنّا فَإِلَى النّارِ.
امام حسن عسكرى عليه السلام فرمودند :
ما پناهگاهى هستيم براى كسى كه به ما پناه آورَد و نورى هستيم براى آن كه از ما پرتو طلبد و موجب مصونيت كسى هستيم كه از ما پناه جويد. هر كه ما را دوست بدارد در مراتب بالا با ما خواهد بود و هر كه از راه ما كج گردد به سوى آتش ره خواهد برد.
المناقب لابن شهرآشوب : جلد 4 صفحه 435
️فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت؛ حضرت آقا امام حسن عسکری سلام الله علیه را بر محضر شریف فرزند برومندشان، حضرت امام مهدی موعود سلام الله علیه و همه شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض مینمائیم.
#شهادت_امام_حسن_عسکری #امام_زمان
۸:۲۴
السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ..
زندگینامه مختصری از حضرت سکینه سلام الله علیها:حضرت سکینه، دختر ابى عبدالله الحسین (ع) و رباب، دختر امرء القیس است. نام اصلى وى، " آمنه" یا " امیمه" بود و مادرش رباب او را به " سکینه" ملقّب ساخت.(۱)
این بانوى شریف علوى در دامن مهرانگیز پدر ارجمندش حضرت امام حسین (ع) و مادر گرانمایه اش حضرت رباب (س)و عمه بزرگوارش حضرت زینب کبرى(س) پرورش یافت و از راهنمایى و تربیت ناب برادرش حضرت على بن الحسین(ع)، معروف به زین العابدین در ایّام امامت آن بزرگوار، بهره هاى وافر یافت.
وى از زنان خردمند و داناى عصر خویش بود. علاوه بر بهره مندى کامل از حُسن جمال، از فضایل معنوى مانند تعّبد، تدیّن و تقواى الهى برخوردار بود و در زمینه شعر، سخنورى و فصاحت بیان از ممتازان عصر و خانه وى، همیشه مجمع ادبا، شُعرا و سخن سرایان عرب بود.(۲)
درباره تاریخ تولدش، اطلاع دقیقى در دست نیست. امّا وى در واقعه عاشورا، دخترى رشید و بالغ بود.
برخى از مورخان، وى را در واقعه کربلا، بین ده تا سیزده ساله خوانده اند. بنابراین تولدش باید میان سالهاى ۴۷ تا۵۰ قمرى باشد. او در مدینه و در اواخر عصر امامت حضرت امام حسن مجتبى (ع) دیده به جهان گشود.(۳)
امام حسین (ع)به تمامى فرزندانش، از جمله سکینه، عشق و علاقه داشت و آنان را به خاطر برخوردارى از فضایل و کمالات نفسانى، بسیار دوست می داشت.
روایت شد، که آن حضرت درباره سکینه و مادرش رباب و خانه اى که آن دو در آن زندگى مى کردند شعرى عاطفى سرود که ترجمه اش چنین است:
به جانت سوگند ! من به راستى خانه اى که سکینه و مادرش رباب در آن باشند، دوست دارم. من آن دو را دوست دارم و براى آنان دارایى ام را نثار می کنم و هیچ ملامتگرى نمی تواند مرا در این کار سرزنش کند.(۴)
این بانوى مکرمه، بین ۶۷ تا ۷۰ سال زندگى کرد و سرانجام در کمال شرافت و عفت دار فانى را وداع گفت.
درباره در گذشت این بانوى بزرگ علوى، دو روایت نقل شده است: روایت نخست حاکى است که وى در پنجم ربیع الاوّل سال ۱۱۷ هجرى قمرى و در عصر خلافت هشام بن عبدالملک و در حاکمیت خالد بن عبدالملک بن حارث، در مدینه بدرود حیات گفت و روایت دیگر می گوید که وى در پنجم ربیع الاوّل سال ۱۲۶ هجرى قمرى در مکه معظمه وفات یافت .(۵)
به هر روى، در گذشت وى در پنجم ربیع الاوّل، مورد اتفاق تاریخ نگاران و سیره نویسان است. در همان سالى که حضرت سکینه (ع) وفات یافت، خواهرش حضرت فاطمه بنت الحسین (ع) نیز در مدینه بدرود حیات گفت. (۶)
منابع:۱- منتهى الآمال، ج ۱، ص ۴۶۲ و وفیات الاعیان، ج۱، ص ۳۷۹۲- اعلام النّساء، ج ۲،ص ۲۰۲۳- شام، سرزمین خاطرهها، ص ۱۰۴۴- منتهى الآمال، ج ۱، ص ۴۶۳۵- شام، سرزمین خاطرهها، ص ۱۰۷؛اعلام النسّاء، ج ۲، ص ۲۲۴؛ وفیات الاعیان، ج ۱، ص ۳۷۸۶- وقایع الایام، ص ۲۰۶ و منتهى الآمال، ج ۱، ص ۴۶۳.
زندگینامه مختصری از حضرت سکینه سلام الله علیها:حضرت سکینه، دختر ابى عبدالله الحسین (ع) و رباب، دختر امرء القیس است. نام اصلى وى، " آمنه" یا " امیمه" بود و مادرش رباب او را به " سکینه" ملقّب ساخت.(۱)
این بانوى شریف علوى در دامن مهرانگیز پدر ارجمندش حضرت امام حسین (ع) و مادر گرانمایه اش حضرت رباب (س)و عمه بزرگوارش حضرت زینب کبرى(س) پرورش یافت و از راهنمایى و تربیت ناب برادرش حضرت على بن الحسین(ع)، معروف به زین العابدین در ایّام امامت آن بزرگوار، بهره هاى وافر یافت.
وى از زنان خردمند و داناى عصر خویش بود. علاوه بر بهره مندى کامل از حُسن جمال، از فضایل معنوى مانند تعّبد، تدیّن و تقواى الهى برخوردار بود و در زمینه شعر، سخنورى و فصاحت بیان از ممتازان عصر و خانه وى، همیشه مجمع ادبا، شُعرا و سخن سرایان عرب بود.(۲)
درباره تاریخ تولدش، اطلاع دقیقى در دست نیست. امّا وى در واقعه عاشورا، دخترى رشید و بالغ بود.
برخى از مورخان، وى را در واقعه کربلا، بین ده تا سیزده ساله خوانده اند. بنابراین تولدش باید میان سالهاى ۴۷ تا۵۰ قمرى باشد. او در مدینه و در اواخر عصر امامت حضرت امام حسن مجتبى (ع) دیده به جهان گشود.(۳)
امام حسین (ع)به تمامى فرزندانش، از جمله سکینه، عشق و علاقه داشت و آنان را به خاطر برخوردارى از فضایل و کمالات نفسانى، بسیار دوست می داشت.
روایت شد، که آن حضرت درباره سکینه و مادرش رباب و خانه اى که آن دو در آن زندگى مى کردند شعرى عاطفى سرود که ترجمه اش چنین است:
به جانت سوگند ! من به راستى خانه اى که سکینه و مادرش رباب در آن باشند، دوست دارم. من آن دو را دوست دارم و براى آنان دارایى ام را نثار می کنم و هیچ ملامتگرى نمی تواند مرا در این کار سرزنش کند.(۴)
این بانوى مکرمه، بین ۶۷ تا ۷۰ سال زندگى کرد و سرانجام در کمال شرافت و عفت دار فانى را وداع گفت.
درباره در گذشت این بانوى بزرگ علوى، دو روایت نقل شده است: روایت نخست حاکى است که وى در پنجم ربیع الاوّل سال ۱۱۷ هجرى قمرى و در عصر خلافت هشام بن عبدالملک و در حاکمیت خالد بن عبدالملک بن حارث، در مدینه بدرود حیات گفت و روایت دیگر می گوید که وى در پنجم ربیع الاوّل سال ۱۲۶ هجرى قمرى در مکه معظمه وفات یافت .(۵)
به هر روى، در گذشت وى در پنجم ربیع الاوّل، مورد اتفاق تاریخ نگاران و سیره نویسان است. در همان سالى که حضرت سکینه (ع) وفات یافت، خواهرش حضرت فاطمه بنت الحسین (ع) نیز در مدینه بدرود حیات گفت. (۶)
منابع:۱- منتهى الآمال، ج ۱، ص ۴۶۲ و وفیات الاعیان، ج۱، ص ۳۷۹۲- اعلام النّساء، ج ۲،ص ۲۰۲۳- شام، سرزمین خاطرهها، ص ۱۰۴۴- منتهى الآمال، ج ۱، ص ۴۶۳۵- شام، سرزمین خاطرهها، ص ۱۰۷؛اعلام النسّاء، ج ۲، ص ۲۲۴؛ وفیات الاعیان، ج ۱، ص ۳۷۸۶- وقایع الایام، ص ۲۰۶ و منتهى الآمال، ج ۱، ص ۴۶۳.
۸:۲۴
تقویم شیعه
امروز:شمسی: جمعه - ۳۰ شهریور ۱۴۰۳میلادی: Friday - 20 September 2024قمری: الجمعة، 16 ربيع أول 1446
امروز متعلق است به:صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليه السّلام
وقایع مهم شیعه:امروز مناسبتی نداریم
روزشمار:1 روز تا ولادت پیامبر و امام صادق علیهما السلام18 روز تا ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام22 روز تا ولادت امام حسن عسکری علیه السلام24 روز تا وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها48 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
امروز:شمسی: جمعه - ۳۰ شهریور ۱۴۰۳میلادی: Friday - 20 September 2024قمری: الجمعة، 16 ربيع أول 1446
امروز متعلق است به:صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليه السّلام
وقایع مهم شیعه:امروز مناسبتی نداریم
روزشمار:1 روز تا ولادت پیامبر و امام صادق علیهما السلام18 روز تا ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام22 روز تا ولادت امام حسن عسکری علیه السلام24 روز تا وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها48 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
۱۷:۵۷
اعمال(فردا) روز هفدهم ربیع الاول:
بنابر مشهور بين علماء اماميه، روز ولادت با سعادت حضرت خاتم الانبياء محمد بن عبد الله صلى الله عليه و آله است و معروف آن است كه ولادت با سعادتش در مكه معظمه در خانه خود آن حضرت واقع شده در روز جمعه در وقت طلوع فجر در عام الفيل در ايام سلطنت انوشيروان و نيز در اين روز شريف سنه هشتاد و سه ولادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام واقع شده و باعث مزيد فضل و شرافت اين روز گرديده بالجملة اين روز روز بسيار شريفى است و از براى آن چند عمل است:
اول: غسل
دوم: روزه، و از براى آن فضيلت بسيار است (و روايت شده كه: هر كه اين روز را روزه بدارد ثواب روزه يك سال خدا براى او بنويسد) و اين روز يكى از آن چهار روز است كه در تمام سال به فضيلت روزه ممتاز است.
سوم: زيارت حضرت رسول صلى الله عليه و آله از نزديك و دور
چهارم: زيارت أمير المؤمنين عليه السلام به همان زيارتى كه حضرت صادق عليه السلام كرده و تعليم محمد بن مسلم فرموده و بيايد إن شاء الله در باب زيارات
پنجم: در وقتى كه روز بلند شود دو ركعت نماز كند در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه إِنّا أَنْزَلْناهُ و ده مرتبه توحيد بخواند و بعد از سلام در مصلاى خود بنشيند و اين دعا بخواند...
ششم: آنكه مسلمانان اين روز را تعظيم بدارند و تصدق و خيرات بنمايند و مؤمنين را مسرور كنند و به زيارت مشاهد مشرفه روند و سيد در اقبال شرحى از لزوم تعظيم اين روز ذكر نموده و فرموده كه من يافتم طائفه نصارى و جمعى از مسلمين را كه تعظيم بزرگى از روز ولادت عيسى عليه السلام مىنمايند و تعجب كردم كه چگونه مسلمانان قانع شدند كه روز مولود پيغمبرشان كه اعظم از همه پيغمبران است به اين مرتبه از تعظيم باشد كه ادون از تعظيم نصارى است!
مفاتیح
بنابر مشهور بين علماء اماميه، روز ولادت با سعادت حضرت خاتم الانبياء محمد بن عبد الله صلى الله عليه و آله است و معروف آن است كه ولادت با سعادتش در مكه معظمه در خانه خود آن حضرت واقع شده در روز جمعه در وقت طلوع فجر در عام الفيل در ايام سلطنت انوشيروان و نيز در اين روز شريف سنه هشتاد و سه ولادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام واقع شده و باعث مزيد فضل و شرافت اين روز گرديده بالجملة اين روز روز بسيار شريفى است و از براى آن چند عمل است:
اول: غسل
دوم: روزه، و از براى آن فضيلت بسيار است (و روايت شده كه: هر كه اين روز را روزه بدارد ثواب روزه يك سال خدا براى او بنويسد) و اين روز يكى از آن چهار روز است كه در تمام سال به فضيلت روزه ممتاز است.
سوم: زيارت حضرت رسول صلى الله عليه و آله از نزديك و دور
چهارم: زيارت أمير المؤمنين عليه السلام به همان زيارتى كه حضرت صادق عليه السلام كرده و تعليم محمد بن مسلم فرموده و بيايد إن شاء الله در باب زيارات
پنجم: در وقتى كه روز بلند شود دو ركعت نماز كند در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه إِنّا أَنْزَلْناهُ و ده مرتبه توحيد بخواند و بعد از سلام در مصلاى خود بنشيند و اين دعا بخواند...
ششم: آنكه مسلمانان اين روز را تعظيم بدارند و تصدق و خيرات بنمايند و مؤمنين را مسرور كنند و به زيارت مشاهد مشرفه روند و سيد در اقبال شرحى از لزوم تعظيم اين روز ذكر نموده و فرموده كه من يافتم طائفه نصارى و جمعى از مسلمين را كه تعظيم بزرگى از روز ولادت عيسى عليه السلام مىنمايند و تعجب كردم كه چگونه مسلمانان قانع شدند كه روز مولود پيغمبرشان كه اعظم از همه پيغمبران است به اين مرتبه از تعظيم باشد كه ادون از تعظيم نصارى است!
مفاتیح
۱۷:۵۸
هفدهم ربیع الاول، سالروز #ولادت با سعادت حضرت نبی ختمی مرتبت، محمد مصطفی(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و ولادت رئیس مذهب عالم تشیّع، حضرت #امام_جعفر_صادق_علیه_السلام تبریک و تهنیت باد.
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا حَمَلَ وَحْیَکَ وَ بَلَّغَ رِسَالاتِکَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَحَلَّ حَلالَکَ وَ حَرَّمَ حَرَامَکَ وَ عَلَّمَ کِتَابَکَوَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَقَامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکَاةَ وَ دَعَا إِلَى دِینِکَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد کَمَا صَدَّقَ بِوَعْدِکَ وَ أَشْفَقَ مِنْ وَعِیدِکَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا غَفَرْتَ بِهِ الذُّنُوبَ وَ سَتَرْتَ بِهِ الْعُیُوبَ وَ فَرَّجْتَ بِهِ الْکُرُوبَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا دَفَعْتَ بِهِ الشَّقَاءَ وَ کَشَفْتَ بِهِ الْغَمَّاءَ وَ أَجَبْتَ بِهِ الدُّعَاءَ وَ نَجَّیْتَ بِهِ مِنَ الْبَلاءِ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا رَحِمْتَ بِهِ الْعِبَادَ وَ أَحْیَیْتَ بِهِ الْبِلادَ وَ قَصَمْتَ بِهِ الْجَبَابِرَةَ وَ أَهْلَکْتَ بِهِ الْفَرَاعِنَةَوَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَضْعَفْتَ بِهِ الْأَمْوَالَ وَ أَحْرَزْتَ بِهِ مِنَ الْأَهْوَالِ وَ کَسَرْتَ بِهِ الْأَصْنَامَ وَ رَحِمْتَ بِهِ الْأَنَامَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا بَعَثْتَهُ بِخَیْرِ الْأَدْیَانِ وَ أَعْزَزْتَ بِهِ الْإِیمَانَ وَ تَبَّرْتَ بِهِ الْأَوْثَانَ وَ عَظَّمْتَ بِهِ الْبَیْتَ الْحَرَامَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّاهِرِینَ الْأَخْیَارِ وَ سَلَّمَ تَسْلِیما»
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا حَمَلَ وَحْیَکَ وَ بَلَّغَ رِسَالاتِکَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَحَلَّ حَلالَکَ وَ حَرَّمَ حَرَامَکَ وَ عَلَّمَ کِتَابَکَوَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَقَامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکَاةَ وَ دَعَا إِلَى دِینِکَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد کَمَا صَدَّقَ بِوَعْدِکَ وَ أَشْفَقَ مِنْ وَعِیدِکَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا غَفَرْتَ بِهِ الذُّنُوبَ وَ سَتَرْتَ بِهِ الْعُیُوبَ وَ فَرَّجْتَ بِهِ الْکُرُوبَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا دَفَعْتَ بِهِ الشَّقَاءَ وَ کَشَفْتَ بِهِ الْغَمَّاءَ وَ أَجَبْتَ بِهِ الدُّعَاءَ وَ نَجَّیْتَ بِهِ مِنَ الْبَلاءِ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا رَحِمْتَ بِهِ الْعِبَادَ وَ أَحْیَیْتَ بِهِ الْبِلادَ وَ قَصَمْتَ بِهِ الْجَبَابِرَةَ وَ أَهْلَکْتَ بِهِ الْفَرَاعِنَةَوَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَضْعَفْتَ بِهِ الْأَمْوَالَ وَ أَحْرَزْتَ بِهِ مِنَ الْأَهْوَالِ وَ کَسَرْتَ بِهِ الْأَصْنَامَ وَ رَحِمْتَ بِهِ الْأَنَامَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا بَعَثْتَهُ بِخَیْرِ الْأَدْیَانِ وَ أَعْزَزْتَ بِهِ الْإِیمَانَ وَ تَبَّرْتَ بِهِ الْأَوْثَانَ وَ عَظَّمْتَ بِهِ الْبَیْتَ الْحَرَامَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّاهِرِینَ الْأَخْیَارِ وَ سَلَّمَ تَسْلِیما»
۱۷:۵۸
۱۷:۵۹
#مناسبتهای_دیگر
امروز پنجشنبه
17 آبانماه 1403 شمسی 05 جمادی الاول 1446 قمری 07 نوامبر 2024 میلادی
#شمسی دستور "امام خميني"(ره) در مورد عدم مذاكره با فرستاده كارتر درباره گروگان ها (1358 ش) محاكمه "دكتر محمدمصدق" پس از كودتای 28 مرداد توسط دولت نظامی (1332ش) كشتار مردم نجف آباد، كرمانشاه و آمل از سوی عوامل رژيم منحوس پهلوی (1357 ش)
#قمری ولادت با سعادت عقيله بنی هاشم حضرت زينب (س) (5 ق) روز پرستار و بهورز تولد عالم بزرگوار آيت اللَّه "سيد محمد تقي موسوي اصفهاني" (1301 ق)
امروز پنجشنبه
17 آبانماه 1403 شمسی 05 جمادی الاول 1446 قمری 07 نوامبر 2024 میلادی
#شمسی دستور "امام خميني"(ره) در مورد عدم مذاكره با فرستاده كارتر درباره گروگان ها (1358 ش) محاكمه "دكتر محمدمصدق" پس از كودتای 28 مرداد توسط دولت نظامی (1332ش) كشتار مردم نجف آباد، كرمانشاه و آمل از سوی عوامل رژيم منحوس پهلوی (1357 ش)
#قمری ولادت با سعادت عقيله بنی هاشم حضرت زينب (س) (5 ق) روز پرستار و بهورز تولد عالم بزرگوار آيت اللَّه "سيد محمد تقي موسوي اصفهاني" (1301 ق)
۱۱:۳۷
سالروز ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
حضرت زینب (س) بنابر قول مشهور در پنجم جمادی الاول سال پنجم یا ششم هجری در مدینه به دنیا آمد. این اسوه صبر و استقامت در طول زندگی با مصائب زیادی روبرو شد. اما حضور ایشان در کربلا و دیدن آن صحنه های دلخراش و از دست دادن برادران و فرزندان و فرزندان برادر از همه مصائب دردآورتر و ناگوارتر بود. چرا که در یک روز همه عزیزانش خصوصاً برادرش امام حسین علیه السلام را از دست داد.
شهید مطهری » در این رابطه می نویسد:«در حماسه حسینی آن کسی که بیش از همه درس تحمل و بردباری را آموخت و بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید، خواهر بزرگوارش زینب سلام الله علیها بود».(۱) علم و سخنوری، صبر و بردباری، فصاحت و بلاغت، زهد و عبادت، شجاعت و سخاوت از ویژگیهای برجسته این نفس زکیه بود.
از امورى كه بيانگر اوج مقام ارجمند زينب (س) است، اينكه امام حسن مجتبى (ع) در شان او خطاب به او فرمود: «اِنَّکِ حَقّاً مِنْ شَجَرَهِ النُّبُوَّهِ وَ مِنْ مَعْدَنِ الرِّسالَهِ»؛ به درستی تو از درخت نبوت و از معدن رسالت مى باشى.(۲)
و امام سجاد (ع) در حق ایشان فرمودند: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة»«اى عمّه! شما الحمد للّه بانوى دانشمندى هستید كه تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده اى هستى كه بشرى تو را تفهیم ننموده است».(۳)_
(۱) حماسه حسینی، ج ۲، ص ۲۲۵.(۲) ریاحین الشریعه، ج 3، ص 76.(۳) بحار الأنوار ؛ ج ۴۵ ، ص ۱۶۴.
حضرت زینب (س) بنابر قول مشهور در پنجم جمادی الاول سال پنجم یا ششم هجری در مدینه به دنیا آمد. این اسوه صبر و استقامت در طول زندگی با مصائب زیادی روبرو شد. اما حضور ایشان در کربلا و دیدن آن صحنه های دلخراش و از دست دادن برادران و فرزندان و فرزندان برادر از همه مصائب دردآورتر و ناگوارتر بود. چرا که در یک روز همه عزیزانش خصوصاً برادرش امام حسین علیه السلام را از دست داد.
شهید مطهری » در این رابطه می نویسد:«در حماسه حسینی آن کسی که بیش از همه درس تحمل و بردباری را آموخت و بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید، خواهر بزرگوارش زینب سلام الله علیها بود».(۱) علم و سخنوری، صبر و بردباری، فصاحت و بلاغت، زهد و عبادت، شجاعت و سخاوت از ویژگیهای برجسته این نفس زکیه بود.
از امورى كه بيانگر اوج مقام ارجمند زينب (س) است، اينكه امام حسن مجتبى (ع) در شان او خطاب به او فرمود: «اِنَّکِ حَقّاً مِنْ شَجَرَهِ النُّبُوَّهِ وَ مِنْ مَعْدَنِ الرِّسالَهِ»؛ به درستی تو از درخت نبوت و از معدن رسالت مى باشى.(۲)
و امام سجاد (ع) در حق ایشان فرمودند: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة»«اى عمّه! شما الحمد للّه بانوى دانشمندى هستید كه تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده اى هستى كه بشرى تو را تفهیم ننموده است».(۳)_
(۱) حماسه حسینی، ج ۲، ص ۲۲۵.(۲) ریاحین الشریعه، ج 3، ص 76.(۳) بحار الأنوار ؛ ج ۴۵ ، ص ۱۶۴.
۱۱:۳۷
برخی از فضایل و مناقب حضرت زینب(س)
علم و سخنوری:
سخنان و خطبههای آن حضرت در کوفه و همچنین در دربار یزید، که همراه با استدلال به آیات قرآن بود، بیانگر دانش و حد اعلای فصاحت و بلاغت او بود. شهید مطهری در این رابطه می نویسد:«خطابه ای كه حضرت زینب در مجلس یزید خوانده است از خطابه های بی نظیر دنیاست».
امام سجاد(ع) در تأیید مقام علمی زینب(س) فرمود: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة» الحمدلله،(۲) تو دانشمند و عالمه ای بدون معلم و بانوی خردمندی بدون استاد می باشی».
عبادت:
حضرت زینب کبری (س) شبها به عبادت میپرداخت و در دوران زندگی، هیچگاه تهجّد را ترک نکرد. آنچنان به عبادت اشتغال ورزید که ملقّب به «عابده آل علی» شد. شب زندهداری وی حتی در شب دهم و یازدهم محرم، ترک نشد.ارتباط حضرت زینب (س) با خداوند آنگونه بود که امام حسین(ع) در روز عاشورا هنگام وداع، به خواهرش فرمود:
يَا اُختَاه، لَا تَنسِينِی فِي نَافِلَة الَّليل «خواهرم! مرا در نماز شب، فراموش نکن.»
صبر و استقامت:
در روز عاشورا، هنگام دیدن پیکر خونین برادرش چنین گفت: "الهی تقبل منا هذا القربان؛ خدایا! این قربانی را از ما بپذیر."
و در روایتی دیگر آمده، عرض کرد:"اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان؛ خداوندا! این قربانی اندک را از ما بپذیر!".
فداکاری:
وی بارها جان امام سجاد(ع) را از مرگ نجات داد؛ از جمله در مجلس ابن زیاد، پس از احتجاج امام سجاد(ع) با ابن زیاد، وی دستور کشتن امام را صادر کرد. در این هنگام حضرت زینب فرمود: "فان کنت عزمت علی قتله فاقتلنی معه". اگر خواستی او را بکشی مرا هم با او بکش.
علم و سخنوری:
سخنان و خطبههای آن حضرت در کوفه و همچنین در دربار یزید، که همراه با استدلال به آیات قرآن بود، بیانگر دانش و حد اعلای فصاحت و بلاغت او بود. شهید مطهری در این رابطه می نویسد:«خطابه ای كه حضرت زینب در مجلس یزید خوانده است از خطابه های بی نظیر دنیاست».
امام سجاد(ع) در تأیید مقام علمی زینب(س) فرمود: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة» الحمدلله،(۲) تو دانشمند و عالمه ای بدون معلم و بانوی خردمندی بدون استاد می باشی».
عبادت:
حضرت زینب کبری (س) شبها به عبادت میپرداخت و در دوران زندگی، هیچگاه تهجّد را ترک نکرد. آنچنان به عبادت اشتغال ورزید که ملقّب به «عابده آل علی» شد. شب زندهداری وی حتی در شب دهم و یازدهم محرم، ترک نشد.ارتباط حضرت زینب (س) با خداوند آنگونه بود که امام حسین(ع) در روز عاشورا هنگام وداع، به خواهرش فرمود:
يَا اُختَاه، لَا تَنسِينِی فِي نَافِلَة الَّليل «خواهرم! مرا در نماز شب، فراموش نکن.»
صبر و استقامت:
در روز عاشورا، هنگام دیدن پیکر خونین برادرش چنین گفت: "الهی تقبل منا هذا القربان؛ خدایا! این قربانی را از ما بپذیر."
و در روایتی دیگر آمده، عرض کرد:"اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان؛ خداوندا! این قربانی اندک را از ما بپذیر!".
فداکاری:
وی بارها جان امام سجاد(ع) را از مرگ نجات داد؛ از جمله در مجلس ابن زیاد، پس از احتجاج امام سجاد(ع) با ابن زیاد، وی دستور کشتن امام را صادر کرد. در این هنگام حضرت زینب فرمود: "فان کنت عزمت علی قتله فاقتلنی معه". اگر خواستی او را بکشی مرا هم با او بکش.
۱۱:۳۷
﷽
حضرت زینب سلامالله علیها دارای شخصیت برجسته و کمالات عالیه معنوی عرفانی
حضرت زینب اسوه و الگو برای همه
حضرت زینب سلامالله علیها دارای شخصیت برجسته و کاملی از تمام جهات بودهاند، او اسوه و الگو برای همه است، برای ایشان مقامات و صفات فراوانی ذکر و روایات زیادی در شأن و منزلت او بیانشده، لیکن در اینجا به هفت ویژگی آن حضرت اشاره میکنیم.
حضرت زینب بزرگ بانویی خردمند وعاقله
عقیله بنیهاشم؛ «عقیله» از کلمه «عقل» میآید، در بنیهاشم حضرت زینب سلامالله علیها زن خردمند و عاقله است که مسائل را با صبر و خرد بالا، حلوفصل میکرد و در کارهایش بسیار دوراندیش و آیندهنگر بود، به همین جهت در میان خاندان بنیهاشم بسیار عزیز و ارجمند و قرب و منزلت داشت.
در ردیف مرتبه صدیقین پیامبران و شهدا
صدیقه صغری؛ یکی از صفات والای الهی و انسانی «صداقت» است بهگونهای که جایگاه و مرتبه صدیقین در ردیف پیامبران و شهدا است، زینب کبری سلامالله علیها در کمالات همانند مادرش فاطمه زهرا بود لذا به مادر لقب صدیقه کبر و به دختر لقب صدیقه صغری دادند. صدیقه یعنی زن بسیار راستگو، زنی که در گفتار و عمل صداقت دارد و سخن و عملش هماهنگ است.
مقام عالمه غیر معلمه حضرت زینب
عالمه غیر معلمه؛ ازجمله ویژگی که امام سجاد علیهالسلام به عمهاش زینب سلامالله علیها دادند این بوده، فرمود: «یا عمه ۰۰۰ انت بحمدالله عالمه غیر معلمه، فهمه غیر مهمه»، ای عمه تو به حمدالله دانشمند و دانای بدون آموزگار و بانوی فهمیده هستی که بشری تو را تفهیم ننموده است.
حضرت زینب عابده آل علی
عابده آل علی؛ حضرت زینب سلامالله علیها در عبادت اوج خضوع و خشوع در برابر خدای متعال را داشت، هیچگاه تهجد و شبزندهداری را ترک نمیکرد به همین جهت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام از او میخواهد که ای خواهر در نماز شب مرا فراموش نکن. آن حضرت حتی در سختترین حوادث عبادتهای استحبابی را ترک نکرد.
زینب کبری معینه ولایت مطلقه
معینه ولایت مطلقه؛ زینب کبری سلامالله علیها در تمام مراحل نهضت امام حسین علیهالسلام کمککار و مدافع ولایت بود بهگونهای که اگر قیام عاشورا را به دو بخش تقسیم کنیم رسالت قسمت اول قیام بر عهده امام حسین علیهالسلام و مسئولیت بخش دوم بر عهده زینب کبری سلامالله علیها بوده است. او ولایتمدار و یاریرسان امام زمان خویش در تمام دوران زندگی بهخصوص در شرایط سخت و دشوار کربلا بوده است.
الگوی برجسته حجاب و عفاف
عفیفه؛ زینب کبری سلامالله علیها مظهر حجاب و عفاف و پاکدامنی بوده است او الگوی برجسته حجاب و عفاف برای زنان جامعه در دوران مختلف زندگی است. در کربلا بعد از شهادت امام حسین علیهالسلام در دوران سخت اسارت با همه مصیبتها از حجاب خویش لحظهای غفلت نکرد تا میتوانست از این گوهر گرانبها دفاع کردند و نگذاشتند دشمن متعرض حیا و عفت گردد.
حضرت زینب اسوه صبر و استقامت
بطله کربلا؛ (قهرمان کربلا) حضرت زینب سلامالله علیها اسوه صبر و استقامت، نماد صبر جمیل بوده است. مقاومت در راه حفظ دین خدا و خون شهیدان کربلا ایستادگی باعزت در برابر دشمن نشان ندادن ضعف در مقابل هجمهها از ویژگیهای بارز آن حضرت بود، که از او بهعنوان یک قهرمان و اسطوره بینظیر مقاومت در حوادث و ناگواریها ساخت
السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ وَلِی اللهِ الْاعْظَمْ السَّلامُ عَلَیک یا اخْتَ وَلِی اللهِ الْمُعَظَّمْ السَّلامُ عَلَیک یا عَمَّةَ وَلِی اللهِ الْمُکرَّمْ السَّلامُ عَلَیک یا امَّ الْمَصآئِبِ یا زَینَبُ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ
حضرت زینب سلامالله علیها دارای شخصیت برجسته و کمالات عالیه معنوی عرفانی
حضرت زینب اسوه و الگو برای همه
حضرت زینب سلامالله علیها دارای شخصیت برجسته و کاملی از تمام جهات بودهاند، او اسوه و الگو برای همه است، برای ایشان مقامات و صفات فراوانی ذکر و روایات زیادی در شأن و منزلت او بیانشده، لیکن در اینجا به هفت ویژگی آن حضرت اشاره میکنیم.
حضرت زینب بزرگ بانویی خردمند وعاقله
عقیله بنیهاشم؛ «عقیله» از کلمه «عقل» میآید، در بنیهاشم حضرت زینب سلامالله علیها زن خردمند و عاقله است که مسائل را با صبر و خرد بالا، حلوفصل میکرد و در کارهایش بسیار دوراندیش و آیندهنگر بود، به همین جهت در میان خاندان بنیهاشم بسیار عزیز و ارجمند و قرب و منزلت داشت.
در ردیف مرتبه صدیقین پیامبران و شهدا
صدیقه صغری؛ یکی از صفات والای الهی و انسانی «صداقت» است بهگونهای که جایگاه و مرتبه صدیقین در ردیف پیامبران و شهدا است، زینب کبری سلامالله علیها در کمالات همانند مادرش فاطمه زهرا بود لذا به مادر لقب صدیقه کبر و به دختر لقب صدیقه صغری دادند. صدیقه یعنی زن بسیار راستگو، زنی که در گفتار و عمل صداقت دارد و سخن و عملش هماهنگ است.
مقام عالمه غیر معلمه حضرت زینب
عالمه غیر معلمه؛ ازجمله ویژگی که امام سجاد علیهالسلام به عمهاش زینب سلامالله علیها دادند این بوده، فرمود: «یا عمه ۰۰۰ انت بحمدالله عالمه غیر معلمه، فهمه غیر مهمه»، ای عمه تو به حمدالله دانشمند و دانای بدون آموزگار و بانوی فهمیده هستی که بشری تو را تفهیم ننموده است.
حضرت زینب عابده آل علی
عابده آل علی؛ حضرت زینب سلامالله علیها در عبادت اوج خضوع و خشوع در برابر خدای متعال را داشت، هیچگاه تهجد و شبزندهداری را ترک نمیکرد به همین جهت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام از او میخواهد که ای خواهر در نماز شب مرا فراموش نکن. آن حضرت حتی در سختترین حوادث عبادتهای استحبابی را ترک نکرد.
زینب کبری معینه ولایت مطلقه
معینه ولایت مطلقه؛ زینب کبری سلامالله علیها در تمام مراحل نهضت امام حسین علیهالسلام کمککار و مدافع ولایت بود بهگونهای که اگر قیام عاشورا را به دو بخش تقسیم کنیم رسالت قسمت اول قیام بر عهده امام حسین علیهالسلام و مسئولیت بخش دوم بر عهده زینب کبری سلامالله علیها بوده است. او ولایتمدار و یاریرسان امام زمان خویش در تمام دوران زندگی بهخصوص در شرایط سخت و دشوار کربلا بوده است.
الگوی برجسته حجاب و عفاف
عفیفه؛ زینب کبری سلامالله علیها مظهر حجاب و عفاف و پاکدامنی بوده است او الگوی برجسته حجاب و عفاف برای زنان جامعه در دوران مختلف زندگی است. در کربلا بعد از شهادت امام حسین علیهالسلام در دوران سخت اسارت با همه مصیبتها از حجاب خویش لحظهای غفلت نکرد تا میتوانست از این گوهر گرانبها دفاع کردند و نگذاشتند دشمن متعرض حیا و عفت گردد.
حضرت زینب اسوه صبر و استقامت
بطله کربلا؛ (قهرمان کربلا) حضرت زینب سلامالله علیها اسوه صبر و استقامت، نماد صبر جمیل بوده است. مقاومت در راه حفظ دین خدا و خون شهیدان کربلا ایستادگی باعزت در برابر دشمن نشان ندادن ضعف در مقابل هجمهها از ویژگیهای بارز آن حضرت بود، که از او بهعنوان یک قهرمان و اسطوره بینظیر مقاومت در حوادث و ناگواریها ساخت
السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ وَلِی اللهِ الْاعْظَمْ السَّلامُ عَلَیک یا اخْتَ وَلِی اللهِ الْمُعَظَّمْ السَّلامُ عَلَیک یا عَمَّةَ وَلِی اللهِ الْمُکرَّمْ السَّلامُ عَلَیک یا امَّ الْمَصآئِبِ یا زَینَبُ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ
۱۱:۳۷
#با_زینب_علیهاالسلام#نکته_های_زینبی #5جمادی_الاولی
مرحوم #علامه_سید_نورالدین_جزائری در #الخصائص_الزینبیة مینویسد:
در بعض کتب مسطور است که:چون حضرت زینب علیهاالسلام متولد شد، أمیرالمؤمنین علیهالسلام متوّجه بهحجرۀ طاهره گردید.درآن وقت حضرت حسین علیهالسلام بهاستقبال پدر شتافت وعرض کرد:ای پدربزرگوار! هماناخداوندکردگار خواهری بمن عطا فرموده.
أمیرالمؤمنین علیهالسلام از شنیدن این سخن بیاختیار اشک از دیدههای مبارک بهرخسار همایونش جاری گردید.چون حسین علیهالسّلام این حال را از پدربزرگوار مشاهده نمود افسرده خاطر گشـت، چه آمد پدر را بشارت دهد، بشارت مبدل بهمصیبت گردید وسبب حزن واندوه پدر شده دل مبارکش بهدرد آمد واشک از دیدۀ مبارکش بر رخسارش جاریگشت وعرض کرد:«بابا! فدایت شوم مـن شما را بشارت آوردم شما گریه میکنید، سبـب چیست و این گریستـن بر کیسـت»؟!
حضـرت أمیرالمؤمنین حسینش را در بـر گرفت ونوازش نمـود فرمود:«نور دیده! زودباشد که سرّ این گریستـن آشکار و اثرش نمودار شود».در اینجا اشاره بهواقعهٔ کربلا میفرماید.
مرحوم #علامه_سید_نورالدین_جزائری در #الخصائص_الزینبیة مینویسد:
در بعض کتب مسطور است که:چون حضرت زینب علیهاالسلام متولد شد، أمیرالمؤمنین علیهالسلام متوّجه بهحجرۀ طاهره گردید.درآن وقت حضرت حسین علیهالسلام بهاستقبال پدر شتافت وعرض کرد:ای پدربزرگوار! هماناخداوندکردگار خواهری بمن عطا فرموده.
أمیرالمؤمنین علیهالسلام از شنیدن این سخن بیاختیار اشک از دیدههای مبارک بهرخسار همایونش جاری گردید.چون حسین علیهالسّلام این حال را از پدربزرگوار مشاهده نمود افسرده خاطر گشـت، چه آمد پدر را بشارت دهد، بشارت مبدل بهمصیبت گردید وسبب حزن واندوه پدر شده دل مبارکش بهدرد آمد واشک از دیدۀ مبارکش بر رخسارش جاریگشت وعرض کرد:«بابا! فدایت شوم مـن شما را بشارت آوردم شما گریه میکنید، سبـب چیست و این گریستـن بر کیسـت»؟!
حضـرت أمیرالمؤمنین حسینش را در بـر گرفت ونوازش نمـود فرمود:«نور دیده! زودباشد که سرّ این گریستـن آشکار و اثرش نمودار شود».در اینجا اشاره بهواقعهٔ کربلا میفرماید.
۱۱:۳۷