عکس پروفایل کانون روانشناسی اسلامیک

کانون روانشناسی اسلامی

۱۹۷عضو
بازارسال شده از
🌿🌿🌿🌿
#معرفی_منبع🔹 جلسه‌ی چهارم حلقه: رویکرد دایرة‌المعارفی🔹 منبع: مصاحبه «فقه و روان‌شناسی» با جناب مروارید
🔸 مروری اجمالی بر نکات مصاحبه « فقه و روان‌شناسی » با جناب مروارید:
🔸اجتهاد تنها متکی به علم رجال و اصول نیست، بلکه فقیه باید مبنای خود را در یکسری از رشته‌ها مانند روانشناسی و جامعه‌شناسی روشن کرده باشد.
🔸برخی از فقیهان معاصر مانند آیت‌الله سیستانی در مقدمات اجتهاد، علاوه بر اصول‌فقه و رجال که این دو خیلی معروف است، علومی مثل روانشناسی و جامعه‌شناسی را آوردند، یعنی در واقع این‌ها هم از مقدمات اجتهاد است.

🔸در زمینه معرفی سبک زندگی، کمتر نگاه فقیهانه و اجتهادی را می‌بینیم؛ یعنی متأسفانه کسانی وارد این مقوله‌ها می‌شوند که توان اجتهادی لازم را ندارند و از سوی دیگر افرادی که توان اجتهادی لازم را دارند وارد این مقوله‌ها نمی‌شوند.
🔸در مقوله روان‌درمانی احتیاج داریم که رویکردهای مختلف روان‌درمانی دنیا را بشناسیم و نمی‌توانیم به آنچه در نصوص دینی آمده اکتفا کنیم.
🔸ما شنیده‌ایم که کار خطایی و معصیتی که انجام دادی را برای کسی بازگو نکن، وقتی شخص وارد فرایند روان‌درمانی (با رویکرد تحلیلی) می‌شود، عنصر محوری که در روان‌درمانی تحلیلی، مطرح است، تداعی آزاد است.تداعی آزاد یعنی چه؟ یعنی مراجع کننده، هر چه را که به ذهنش می‌رسد را بدون سانسور بیان می‌کند، اینجا شخصی که متشرع است، می‌گوید این کار را که انجام دادم یا این فکر را که داشتم را به من گفته‌اند نباید بگویی؛ بنابراین از طرفی این کار جایز نیست. از طرف دیگر، من ناچارم فرآیند روان‌درمانی را طی کنم. اینجا مقوله‌ای است که روان‌درمانی به فقه احتیاج پیدا می‌کند.
🔹 مشروح مصاحبه:http://ijtihadnet.ir/بدون-دانش-روانشناسی،-عملیات-استنباط-ک
#حلقه_روان‌شناسی_اسلامی
کانون روان‌شناسی اسلامی دانشگاه تهران
🌿🌿🌿🌿

۲۳:۴۹

thumnail
🔴 حلقه مجازی « رویکرد شناسی روان‌شناسی اسلامی »
زمان : شنبه‌ها ساعت ۷تا۹ صبح🔹 استاد : سرکار خانم دکتر فهیمه فداکار🔸 آغاز مجدد جلسات: شنبه ۲ اسفندماه ۱۳۹۹
🔗 لینک کانال حلقه:https://ble.ir/ravan_halghe
#کانون_روان‌شناسی_اسلامی🔹https://ble.ir/shaakeleh🔹

۱۷:۱۶

thumnail

۱۱:۲۵

بازارسال شده از کانون روانشناسی اسلامی
thumnail

۱۱:۲۶

بازارسال شده از کانون روانشناسی اسلامی
thumnail

۱۱:۲۶

بازارسال شده از کانون روانشناسی اسلامی
thumnail

۱۱:۲۶

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام! 🌿
در سال گذشته به لطف خدا و مهربانی شما بزرگواران هدایایی معادل ۴۰ بسته ارزاق برای خانواده های نیازمند تهیه شد و با هماهنگی گروه‌های جهادی در اختیار آنان قرار گرفت. امسال نیز همانند سال گذشته با استعانت از خداوند متعال قرار است در این شرایط سخت، یاری‌گر هموطنان عزیزمان باشیم. لطفا کمک های نقدی خود را تا تاریخ ۱۸ اردیبهشت به شماره کارت زیر واریز فرمائید.ان‌شاءالله همانند سال گذشته گزارشی تصویری از روند فعالیت خدمت شما نیکوکاران ارائه خواهد شد.
💳شماره کارت 6037-9981-7449-0564به نام محمدامین زارع

سایهٔ مهرتان مستدام!
@shaakeleh

۱۴:۴۵

thumnail

۱۲:۲۹

thumnail

۱۲:۲۹

thumnail

۱۰:۴۰

thumnail

۱۰:۴۰

thumnail

۱۴:۲۵

thumnail

۱۴:۲۵

یا رب...مقصر واقعی کیست؟
«آن ها که بیش تر از این سرمایه ها و زیادتر از این استعداد ها ،برای خود کاری دارند و سرگرمی فراهم کرده اند راحت تر و مشغول تر خواهند بود و هیچ گاه سایه پوچی و عبثی را نخواهند دید.اما آن ها که به این مصرف ها قانع نشدند... و این تلاوت تکرار را نخواسته اند و سرمایه های خویش را بیش تر از این محدوده یافته اند ،ناچار بی مصرف بودن و پوچ بودن و عبث بودن و بیهوده بودن را می یابند.»

نگاهی به لیست زندانیان اخیر می اندازم ،اکثرا بسیار جوان هستند ،جوانانی پر از شور زندگی...اکثرا نخبه هستند ،نخبگانی پر از ایده و خلاقیت...افرادی که یقین دارم سرمایه های آنان فراتر از معمول است...
«این ها با تراکم استعدادها ،به انفجار و خستگی می رسند ؛که یک نوع خستگی از تراکم استعدادها و رکود نیروها سرمایه می گیرد.»
این ها تا همین یکی دو سال پیش دانش آموز بوده اند ،در همین مدارس ،بیخ گوش خودمان...سر کلاس های درس می نشستند و از معلمان ما می آموختند...بچه های خودتان را زندانی می کنید؟همان کسانی که خودتان بزرگشان کردید و نخبه و المپیادیشان کردید و دیدید که چه سرمایه های عظیمی در وجود آن ها نهفته است که حاضر شدید در دانشگاه دولتی برایشان پول خرج کنید را زندانی کردید؟اصلا فرض می کنیم معترض بودند و فریاد ناروا سر می دادند و اغتشاش به پا می کردند و چهارچوب شکنی و قانون شکنی و هر کاری که شما بگویید خلاف عرف است انجام می دادند.اصلا رفتار آن ها طوری بوده است که بر حق ترین کار به زندان افکندن آن ها و سرکوبشان بود.سوال می پرسم ،این ها که بچه های خودمان هستند و در همین مدارس ،بیخ گوش خودمان درس خوانده اند و سرکلاس های اساتید ما نشسته اند...چه شد که این شد؟مقصر واقعی کیست؟
«با در دست داشتن سرمایه ها و همراه داشتن پاها و زیاد داشتن وقت و نداشتن مصرف و به بن بست نشستن راه و نبودن کار ،همین سرمایه و پا و وقت ،خود می شود بزرگترین مسئله و می شود آفریدگار پوچی.»
برای این ها که من و شما خوب می دانیم کوه استعداد و ایده اند ،چه زمینه ای طراحی کردیم تا استعدادشان به هرز نرود و طعمه بیگانه نشود و در خدمت سرزمین خودشان باقی بماند؟با این جوان ها که روزی در همین سن و سال می شدند فرمانده جنگ و با جسارت تمام ،چشم در چشم بیگانه متجاوز می دوختند و قلبش را هدف می گرفتند چه کردیم که حالا فریاد وا اسفا سر داده ایم که شده اند همراه و هم قطار بیگانه؟
خوانده ایم درباره ویژگی های شخصیت آفریننده که اگر انگیزه پیشرفت بالا دارد ،طرز فکر انتقادی هم دارد ،اگر انگیزه زیاد و دانش وسیع دارد،حساسیت زیاد نسبت به مسائل اجتماعی هم دارد و اگر پشتکار در کار دارد ،شخصیت غیر متعارف و غیر رسمی و کامروا هم دارد...برای این ویژگی های شخصیت آفریننده و به اصطلاح نخبه چه کرده ایم جز آنکه او را از زندان نیمکت به زندان میز و صندلی و حالا به یک زندان واقعی منتقل کرده ایم؟

«در زمینه ی بسته و در محیط سنتی و محکوم ،با شرایط درگیری یا رفاه ،روحیه های سرکش و مغرور ،عصیان می کنند و این گونه پوچی را نشان می دهند.در زمینه رهایی و محیط خسته و در شرایط تنهایی و ضعف ،روحیه های آزاد و لوطی به انتحار رو می آورند و با مرگ ،پوچی زندگی را جواب می دهند...»مقصر واقعی کیست؟راه حل چیست؟
✍به قلم : نرگس ترمه باف📌پینوشت : متن های داخل پرانتز از کتاب مسئولیت و سازندگی علی صفائی حائری برداشته شده است.
#واگویهhttps://ble.ir/shaakeleh

۱۴:۴۵

بسم الله
⁉️چرا رهبری درباره‌ی اغتشاشات سکوت کرده اند؟
قصد داریم در این متن پاسخ این سوال را در حد وسع مان بدهیم.
پاسخ به این سوال را، فارغ از شان ولایت فقیه رهبری و صرفا از این زاویه که ایشان رهبر و بالاترین مسئول جمهوری اسلامی ایران و با سوابق چندین ساله‌ی اجرایی و مدیریتی و رهبری میباشند، بررسی میکنیم.از سه بُعد میتوان عدم موضع گیری ایشان درباره‌ی اغتشاشات اخیر را بررسی کرد:
1⃣ تجربه‌ی ایشان
2⃣‌ اقتضائات جایگاه رهبری که خود شامل دو بخش میشود: اول ضرورت نگاه کلان و همه جانبه‌ی رهبری و تیزهوشی و موقعیت سنجی وی و دوم اهمیت موضع گیری رهبری به عنوان بالاترین مسئول کشور در عرصه‌های بین المللی.
3⃣ اهمیت مردم و حساب باز کردن روی ایفای نقش آن‌ها.
1.تجربهرهبری پیش از انقلاب سوابق و تجارب مبارزاتی زیادی داشته اند و پس از انقلاب نیز در قالب مسئولیت های مختلف از جمله ریاست جمهوری و سپس رهبری، تلخ و شیرین روزگار را دیده و بالا و پایین های مسیر انقلاب را با گوشت و پوست خود لمس کرده اند.از عملکرد دولت پهلوی و وحشی گری های ساواک تا اختلافات سران نظام در اوایل انقلاب تا جنگ هشت ساله، از فعالیت های تروریستی منافقین تا فتنه ها و بحران های چندسال یک بار، از فعالیت‌های فتنه انگیزانه دشمن تا عملکردهای رسانه ای او...این سرد و گرم چشیدن روزگار در مسیر انقلاب، طبق بیانات و گفتمان ایشان این دید را ایجاد کرده که این‌ دست اتفاقات تلخ و شیرین حواشی و چالش‌هایی بر سر مسیر انقلاب است که بودنش طبیعی و نبودنش غیرعادی است! و هر انسان اهل عبرت و با نگاه عمیق، این چالش‌ها را در رسیدن به اهدافی که دشمنانش کم‌ نیستند، طبیعی میداند.
ادامه دارد...✍به قلم : زینب آرمانیان
https://ble.ir/shaakeleh

۹:۲۷

به نام خدا
چند خطی درباره نامه سازمان نظام روانشناسی به رئیس جمهور
🔹در بخشی از نامه سازمان نظام روانشناسی به رئیس‌جمهور به این نکته اشاره شده است که بهتر است روانشناسی فرهنگ‌محور جهت پیشگیری، به جای درمان‌محوری، استفاده شود.
📌امکان سنجی :
۱.در وضعیت کنونی روانشناسی غالب، روانشناسی بر محور فرهنگ غرب است.
۲.در دانشگاه نیز کتاب‌ها و مطالبی با موضوعات تکراری و قدیمی و به اصطلاح بیات‌شده در حال تدریس شدن هستند.
🔹 به لطف شورای تحول چندین سرفصل غیرمرتبط در جهت فرهنگ‌محور کردن روانشناسی در دانشگاه‌ها ایجاد شد که خود، روضه مفصلی دارد و در این مقال نمی‌گنجد.
⁉️از همه حرف و بحث‌ها که بگذریم، سوالی که پیش می‌آید این است که طرح و برنامه شما برای فرهنگ‌محور کردن چیست؟ آن چیز که از سابقه برمی‌آید، این است که تنها به بیان آن اکتفا کرده و مسئولیت آن را از سر خود باز می‌کنید. مگر همین درمان‌هایی که امروزه در کشور استفاده می شوند، قابلیت فرهنگ‌محور شدن ندارند؟ اگر دارند که تاکنون برای آن چه کرده‌اید؟ اگر ندارند که دیگر بحث پیشگیری را پیش نکشید.
🔹اگر قرار است روانشناسی فرهنگ‌محور شود، بهتر است ابتدا الزامات و امکانات را برای دستیابی به آن فراهم کنید. نه آن که روانشناسی وام‌گرفته از غرب را در لباس‌های بی‌قواره و نامتناسب خودتان بگنجانید. پیشنهاد خیرخواهانه شما، اگر سنجیده نشود و به جوانب آن فکر نشود (که به نظر می‌رسد چنین است؛ زیرا در بندهای بعد اثری از آن دیده نمی‌شود)، تبدیل به تهدید بزرگی می‌شود که خود مسبب دشواری‌هایی است.اگر هم ادعا می‌کنید که مراکزی دارید و دارد کار می‌شود، باید بگوییم که پس چرا مردم به آن اقبالی نشان نمی‌دهند؟ پس چرا ثمربخشی آن سر و صدایی به پا نمی‌کند؟
🔹به عنوان نکته آخر،هر جامعه‌ای با توجه به شرایط خاص خود، بیماری‌های خاصی را درون خودش پرورش می‌دهد؛ بنابراین نیازمند مداخلات و حتی پیشگیری‌هایی متناسب با همان فرهنگ است. اما خوب است تعریف از فرهنگ را روشن کنیم.
📌گسست ها و هدف نامه
در انتها لازم به ذکر است که نامه‌ی نوشته‌شده، دارای گسست‌های زیادی است که فهم هدف اصلی آن را برای مخاطب دشوار می‌کند. گویا تنها هدفش از نوشتن نامه‌ی حاضر، ایجاد شغل برای قشر روانشناس باشد.از سازمان نظام روانشناسی انتظار می‌رود به جای دوپهلو صحبت کردن و کج‌دار و مریز برخورد کردن، پیشنهادات خود را صریح‌تر و با ذکر جزئیات دقیق‌تری بیان کند.باشد که نتیجه‌بخش شود.
✍ به قلم : زهرا برخورداری
🤝شما نیز نظرات خود را درباره نامه سازمان نظام برای ما بنویسید...

۱۳:۴۸

thumnail

۶:۱۳

کانون روانشناسی اسلامی برگزار می‌کند :
📚 حلقه مطالعاتی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن.سر حلقه: جناب آقای رضا فرضیزمان: سه شنبه ها هفت الی نه صبحمقرری: هر هفته دو فصل از کتابشیوه برگزاری: ترکیبی از حضوری و مجازی
جهت ثبت نام و اطلاعات بیش‌تر به آی دی زیر پیام دهید: @eslamiravan1401

۶:۱۳

سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی.🌿
📌به عللی مجبور به تغییر کانال شاکله شده ایم ،لذا از شما دعوت می‌کنیم برای دنبال کردن برنامه های کانون روانشناسی اسلامی به کانال جدید بپیوندید :https://ble.ir/shaakeleh1401

۷:۴۷