۲۵ شهریور ۱۴۰۰
تکنیک های شناخت درمانی
۶:۳۰
۱- اعتبارسنجی:
درمانگر از بیمار میخواهد تا از افکار و عقاید خود دفاع کند. اگر بیمار نتواند شواهد عینی برای حمایت از فرضیات خود ارائه دهد، بی اعتبار بودن یا ماهیت ناصحیح افکار برایش آشکار خواهد شد.
درمانگر از بیمار میخواهد تا از افکار و عقاید خود دفاع کند. اگر بیمار نتواند شواهد عینی برای حمایت از فرضیات خود ارائه دهد، بی اعتبار بودن یا ماهیت ناصحیح افکار برایش آشکار خواهد شد.
۶:۵۰
۲- تمرین شناختی:
از بیمار خواسته میشود یک موقعیت دشوار که قبلا با آن روبرو شده است را تصور کند. سپس با کمک درمانگر نحوه برخورد موفقیت آمیز با مشکل را تمرین میکنند. هنگامی که بیمار دوباره با موقعیت مشابه روبرو شود، رفتاری که از قبل یاد گرفته است اکنون برای مقابله به کارش میآید.
از بیمار خواسته میشود یک موقعیت دشوار که قبلا با آن روبرو شده است را تصور کند. سپس با کمک درمانگر نحوه برخورد موفقیت آمیز با مشکل را تمرین میکنند. هنگامی که بیمار دوباره با موقعیت مشابه روبرو شود، رفتاری که از قبل یاد گرفته است اکنون برای مقابله به کارش میآید.
۶:۵۱
۳- کشف هدایت شده:
درمانگر یک سری سؤالاتی را طراحی میکند که مراجع با پاسخ به آنها تحریفات شناختی خود را کشف میکند.
درمانگر یک سری سؤالاتی را طراحی میکند که مراجع با پاسخ به آنها تحریفات شناختی خود را کشف میکند.
۶:۵۳
۴- یادداشت برداری:
بیمار باید یک دفترچه خاطرات روزانه داشته باشد که در آن به طور مفصل و با ذکر جزئیات درباره موقعیتهایی که در زندگی روزمره رخ میدهد، افکار و احساسات پیرامون آنها و رفتاری که با آنها همراه است، بنویسد. سپس درمانگر و بیمار این یادداشتها را با هم مرور میکنند تا الگوهای تفکر ناسازگار و چگونگی تأثیر این افکار بر رفتار فرد را کشف کنند.
بیمار باید یک دفترچه خاطرات روزانه داشته باشد که در آن به طور مفصل و با ذکر جزئیات درباره موقعیتهایی که در زندگی روزمره رخ میدهد، افکار و احساسات پیرامون آنها و رفتاری که با آنها همراه است، بنویسد. سپس درمانگر و بیمار این یادداشتها را با هم مرور میکنند تا الگوهای تفکر ناسازگار و چگونگی تأثیر این افکار بر رفتار فرد را کشف کنند.
۶:۵۶
۵- تکالیف خانه:
به منظور تشویق برای کشف خود و تقویت نگرشهای ایجاد شده در جلسات درمان، ممکن است درمانگر از بیمار بخواهد یک سری تکالیف را انجام دهد؛ تکالیفی همچون یادداشت برداری در طول جلسه و بعد مطالعه آنها، یاداشتهای روزانه (در بالا اشاره شد) یا خواندن کتاب یا مقالههای متناسب با درمان.
به منظور تشویق برای کشف خود و تقویت نگرشهای ایجاد شده در جلسات درمان، ممکن است درمانگر از بیمار بخواهد یک سری تکالیف را انجام دهد؛ تکالیفی همچون یادداشت برداری در طول جلسه و بعد مطالعه آنها، یاداشتهای روزانه (در بالا اشاره شد) یا خواندن کتاب یا مقالههای متناسب با درمان.
۶:۵۷
۶- الگوبرداری:
تمرینات بازی نقش به درمانگر اجازه میدهد تا در موقعیتهای مختلف واکنشهای مناسب را به مراجع نشان دهد. سپس بیمار میتواند از این رفتار الگو بگیرد.
تمرینات بازی نقش به درمانگر اجازه میدهد تا در موقعیتهای مختلف واکنشهای مناسب را به مراجع نشان دهد. سپس بیمار میتواند از این رفتار الگو بگیرد.
۷:۰۲
۲۷ شهریور ۱۴۰۰
تفاوت رفتاردرمانی شناختی شناخت درمانی:
رفتاردرمانی شناختی یا درمان شناختی – رفتاری (CBT) تکنیکهای رفتاردرمانی را با رویکرد سنتی تغییر شناخت ادغام میکند.
در درمان شناختی-رفتاری، درمانگر به بیمار کمک میکند تا افکار پریشان کننده خود را شناسایی کند و سپس از تکنیکهای رفتار درمانی برای تغییر رفتار هدف کمک میگیرد
رفتاردرمانی شناختی یا درمان شناختی – رفتاری (CBT) تکنیکهای رفتاردرمانی را با رویکرد سنتی تغییر شناخت ادغام میکند.
در درمان شناختی-رفتاری، درمانگر به بیمار کمک میکند تا افکار پریشان کننده خود را شناسایی کند و سپس از تکنیکهای رفتار درمانی برای تغییر رفتار هدف کمک میگیرد
۴:۵۱
بیماران ممکن است یک سری باورهای هستهای بنیادینی داشته باشند که طرحواره نام دارند. طرحوارههای ناسازگار و معیوب تأثیر منفی بر رفتار و عملکرد بیمار میگذارد. به عنوان مثال، در یک بیمار مبتلا به افسردگی به این علت که متقاعد شده است دوست داشتنی نیست، ممکن است یک هراس اجتماعی ایجاد شود
۴:۵۲
یک درمانگر شناختی – رفتاری از بیمار میخواهد تا نام افراد خانواده و دوستانی که از او مراقبت میکنند و از بودن با آنها لذت میبرد را به او بگوید سپس به او نشان میدهد که دیگران برایش ارزش قائل هستند؛ به این ترتیب غیر منطقی بودن فکر بیمار را افشا میکند.
۴:۵۳
بعد از آن الگوی جدیدی از تفکر را برای او فراهم میکند تا الگوی رفتاری قبلی خود را تغییر دهد. (یعنی من فرد دوست داشتنی هستم، بنابراین نباید مشکلی برای آشنایی و ملاقاتهای اجتماعی جدید داشته باشم.)
۴:۵۴
ممکن است از تکنیکهای رفتاری اضافی مانند شرطی سازی (استفاده از تقویتهای مثبت یا منفی برای تشویق رفتار مطلوب) و حساسیت زدایی منظم (قرار گرفتن تدریجی در معرض موقعیتهای ایجاد کننده اضطراب به منظور خاموش کردن پاسخ ترس) استفاده شود تا به تدریج بیمار بتواند مجددا به موقعیتهای اجتماعی بازگردد.
۴:۵۴
آیا شناخت درمانی همه جا به کار می آید؟
آمادگی
درمان شناختی ممکن است برای همه بیماران مناسب نباشد. بیمارانی که اختلالات شناختی قابل توجهی دارند (به عنوان مثال، بیماران آسیب دیدگی مغزی) و افرادی که تمایلی به همکاری با درمانگر در روند درمان ندارند، معمولاً کاندیداهای خوبی برای شناخت درمانی نیستند.از آنجا که درمان شناختی یک تلاش مشترک بین درمانگر و بیمار است، یک رابطه کاری راحت برای درمان موفق بسیار مهم است.
آمادگی
درمان شناختی ممکن است برای همه بیماران مناسب نباشد. بیمارانی که اختلالات شناختی قابل توجهی دارند (به عنوان مثال، بیماران آسیب دیدگی مغزی) و افرادی که تمایلی به همکاری با درمانگر در روند درمان ندارند، معمولاً کاندیداهای خوبی برای شناخت درمانی نیستند.از آنجا که درمان شناختی یک تلاش مشترک بین درمانگر و بیمار است، یک رابطه کاری راحت برای درمان موفق بسیار مهم است.
۴:۵۶
نتیجه کلی:
از آنجا که شناخت درمانی برای درمان طیف گستردهای از بیماریها به کار میرود و اغلب با درمانهای دیگر مانند دارودرمانی و سایر روشهای روان درمانی همراه است، به سختی میتوان میزان موفقیت این روش درمانی را ارزیابی کرد. با این حال اثربخشی «رفتاردرمانی شناختی» و «شناخت درمانی» برای رفع برخی از مشکلات روانی به خوبی مستند شده است. برای مثال برخی از مطالعات نشان دادهاند که درمان شناختی میتواند میزان عود در افسردگی و اسکیزوفرنی را کاهش دهد، مخصوصا در کسانی که کمتر به دارو پاسخ میدهند
از آنجا که شناخت درمانی برای درمان طیف گستردهای از بیماریها به کار میرود و اغلب با درمانهای دیگر مانند دارودرمانی و سایر روشهای روان درمانی همراه است، به سختی میتوان میزان موفقیت این روش درمانی را ارزیابی کرد. با این حال اثربخشی «رفتاردرمانی شناختی» و «شناخت درمانی» برای رفع برخی از مشکلات روانی به خوبی مستند شده است. برای مثال برخی از مطالعات نشان دادهاند که درمان شناختی میتواند میزان عود در افسردگی و اسکیزوفرنی را کاهش دهد، مخصوصا در کسانی که کمتر به دارو پاسخ میدهند
۴:۵۷
علت آن این است که درمان شناختی به جای از بین بردن علائم اختلال بر روی عوامل ایجاد کننده آن، یعنی تغییر افکار و رفتارهای مرتبط با این اختلالات متمرکز است.
۴:۵۸
ایجاد تغییرات بزرگ دشوار است. درمانگران شناختی رفتاری این مسئله را به خوبی میدانند و به مراجعین خود کمک میکنند تا بتوانند در محیطی گرم و حمایت کننده، با آرامش بیشتری برای تغییر خود تلاش کنند. برگرفته از: cogbtherapy ، psychology.jrank
۴:۵۹
.
۴:۵۹