پلیبک، تصمیم منطقی یا عقبنشینی؟
از زبان «سمانه مجردفرد»، مربی گروه سرود «نغمه سپیدار تهران»
ماجرای اجرای زنده و پلیبک در گروههای سرود، مدتهاست که دغدغه اهالی موسیقی و سرود است. در شرایطی که اصالت و انرژی واقعی سرود در اجرای زنده نهفته است، چرا گروههای موفق روزبهروز بیشتر به سمت پلیبک گرایش پیدا میکنند؟ برای یافتن پاسخ، پای صحبتهای سمانه مجردفرد، مربی گروه سرود نغمه سپیدار تهران نشستیم که خود سالهاست با این چالشها دستوپنجه نرم میکند.
*واقعیت دوگانه میدان اجرا*مجردفرد گفت: ما امروز با دو مدل گروه سرود مواجهیم:۱. مدل سنتی (مدارس و جشنوارهها): در این مدل، زیرساخت برای اجرای زنده فراهم است. تعداد اعضا بالاست و سیستمهای صوتی، تعداد میکروفونها و فضای کلی برای اجرای گروهی با کیفیت آماده شده است.۲. مدل امروزی (اجراهای رویدادی): این مدل که بر اساس نیاز روز شکل گرفته، بیشتر به سراغ ضبط استودیویی و اجرای پلیبک میرود. دلیل اصلی این انتخاب، ریشه در واقعیتهای اقتصادی و لجستیکی دارد.
موانع اصلی: اقتصاد و زیرساختبه نظر میرسد انتخاب پلیبک یک تصمیم منطقی و بقاء-محور است، نه یک انتخاب هنری.مجردفرد ادامه داد:• مدیریت هزینهها و زیرساخت ضعیف: در رویدادها، برگزارکنندگان تمایل دارند هزینهها را مدیریت کنند. در نتیجه، سیستم صوتی، نور و تعداد میکروفونهای موجود در سالن برای یک اجرای زنده حرفهای گروهی کافی نیست.• تامین نشدن هزینه اجرا: مهمتر از آن، گروههای سرود هزینه مناسبی برای اجرا دریافت نمیکنند. این درآمد محدود، با هزینههای تولید (ضبط استودیویی، تمرین، رفتوآمد و...) همخوانی ندارد. اختصاص وقت و انرژی زیاد برای تمرین یک اجرای زنده بینقص و سپس دریافت هزینه محدود، دیگر صرفه اقتصادی ندارد و منطقاً گروهها را به سمت ارائه خروجی ضبطشده باکیفیت سوق میدهد.• اندازه گروه: وقتی تعداد بچههایی که برای اجرای صحنه میروند کم است، عملاً امکان اجرای زنده قدرتمند و پرحجم از بین میرود و پلیبک تنها گزینه باقی میماند.
*فرسایش انرژی در آموزش مداوم*یکی دیگر از موانع مهم که اجرای زنده را سخت میکند، عدم ثبات اعضای گروه است. حتی اگر چالشهای مالی و زیرساختی حل شود.سرپرست گروه سرود نغمه سپیدار تهران افزود:«اگر بخواهیم تنها برای اجرای زنده سرمایهگذاری کنیم و تمام تمرکز را بر روی آموزش فنی و صدایی گروه بگذاریم، این بچهها بعد از مدتی از گروه میروند و افراد جدید جایگزین میشوند. این چرخه دائم آموزش و تمرین مجدد برای رسیدن به استاندارد اجرای زنده، باعث فرسایش انرژی مربی و سرپرست میشود».
*نتیجهگیری:* در شرایط فعلی، که زیرساختهای فنی ضعیف، عدم پوشش مالی مناسب و تغییر مداوم اعضا وجود دارد، انتخاب پلیبک نه یک عقبنشینی هنری، بلکه یک تصمیم منطقی و استراتژیک برای تضمین کیفیت و بقاء گروه سرود است.
#سرود #پلی_بک #اجرای_زنده #گروه_سرود #چالش_اقتصادی #نغمه_سپیدار #فرسایش_آموزشی #موسیقی_ایران
سینوا - مرجع سرود و جمعخوانی ble.ir/sinavaa_com
از زبان «سمانه مجردفرد»، مربی گروه سرود «نغمه سپیدار تهران»
ماجرای اجرای زنده و پلیبک در گروههای سرود، مدتهاست که دغدغه اهالی موسیقی و سرود است. در شرایطی که اصالت و انرژی واقعی سرود در اجرای زنده نهفته است، چرا گروههای موفق روزبهروز بیشتر به سمت پلیبک گرایش پیدا میکنند؟ برای یافتن پاسخ، پای صحبتهای سمانه مجردفرد، مربی گروه سرود نغمه سپیدار تهران نشستیم که خود سالهاست با این چالشها دستوپنجه نرم میکند.
#سرود #پلی_بک #اجرای_زنده #گروه_سرود #چالش_اقتصادی #نغمه_سپیدار #فرسایش_آموزشی #موسیقی_ایران
۱۸:۳۳