کفن و دفن #ام_المؤمنین_خدیجه کبری سلام الله علیها. ..
وصيّت حضرت خديجه(عليها السلام):حضرت #خديجه(عليها السلام) سه سال قبل از هجرت بيمار شد .
#پيغمبر صلیاللهعليهوآله به عيادت وي رفت و فرمودند: ای خديجه (عليها السلام)، "اما علمت انّ الله قد زوجّني معك في الجنّة" آيا می دانی كه خداوند تو را در بهشت نيز همسر من ساخته است؟! آنگاه از خديجه(عليها السلام) دل جويي و تفقّد كرد او را وعده #بهشت داد و درجات عالی بهشت را به شكرانه خدمات او توصيف فرمود.
چون بيماري حضرت خديجه (سلام الله علیها) شدّت يافت، عرض كرد:يا رسول الله! صلی الله علیه و آله چند وصيت دارم:
⇦من در حق تو كوتاهی كردم، مرا عفو كن. پيامبر(صلی الله عليه وآله) فرمودند: هرگز از تو تقصيري نديدم و نهايت تلاش خود را به كار بردی. در خانه ام بسيار خسته شدی و اموالت را در راه خدا مصرف كردی. عرض كرد يا رسول الله! صلی الله علیه و آله
⇦وصيت دوم من اين است كه مواظب اين دختر باشيد و به #فاطمه_زهرا(عليها السلام)اشاره كرد. چون او بعد از من يتيم و غريب خواهد شد. پس مبادا كسي از زنان قريش به او آزار برساند. مبادا كسي به صورتش سيلي بزند. مبادا كسي بر او فرياد بكشد. مبادا كسي با او برخورد زننده اي داشته باشد.
⇦اما وصيت سوم را شرم مي كنم برايت بگويم. آن را به فاطمه سلام الله علیهد مي كنم تا برايت بازگو كند. سپس فاطمه سلام الله علیها را فراخواند و به وي فرمود:"نور چشمم! به پدرت رسول الله صلی الله علیه و آله بگو: مادرم مي گويد: من از قبر در هراسم از تو مي خواهم مرا در لباسي كه هنگام نزول وحي به تن داشتي، كفن كني.
" پس فاطمه زهرا(عليها السلام) از اتاق بيرون آمد و مطلب را به پيامبر(صلي الله عليه وآله) عرض كرد.پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله)آن پيراهن را براي خديجه (عليها السلام) فرستاد واو بسيار خوشحال شد.
هنگام شهادت حضرت خديجه(عليها السلام) پيامبراكرم (صلي الله عليه وآله) غسل و كفن وي را به عهده گرفت.
ناگهان #جبرئيل علیه السلام در حالي كه كفن از بهشت همراه داشت نازل شد و عرض كرد: يا رسول الله، صلی الله علیه و آله خداوند به تو سلام مي رساند و مي فرمايد: "ايشان اموالش را در راه ما صرف كرد و ما سزاوار تريم كه كفنش را به عهده بگريم.
۴:۳۳
پانزدهم ۱۵ ماه مبارک رمضان
ولادت امام حسن مجتبی علیه السّلام
شب نیمه ماه رمضان سال سوم ه’ دومین امام شیعیان حضرت ابومحمد حسن بن علی بن ابی طالب علیه السّلام در شهر مدینه به دنیا آمد.(ارشاد: ج 2، ص 5. فیض العلام: ص 34. بحار الانوار: ج 43، ص 250، ج 95، ص 192. کشف الغمه: ج 1ص 514. مسار الشیعه: ص 7. کافی: ج 2، ص 480. مصباح کفعمی: ج 2، ص 599. العدد القویه: ص 28. تقویم المحسنین: ص 11. تاریخ الخلفاء: ص 188)القاب آن حضرت: سیّد، سبط، امین، حجّت، برّ، نقی، زکی، مجتبی، زاهد.
رنگ مبارکش سرخ و سفید، دیدگان مبارکش گشاده و چشمانش مشکی بود. گونه مبارکش هموار و محاسنش انبوه و موی سرش مجعد بود. گردن مبارک در نور و صفا مانند نقره صیقل زده، میانه بالا و شانه هائی گشاده داشت و از همه مردم خوشروتر بود. خضاب بسیار می کرد و بدن شریفش در نهایت لطافت بود.(منتهی الامال: ج 1، ص 219 - 220)در روز هفتم ولادت آن حضرت، مادرش فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها آن مولود مبارک را در پارچه حریری که جبرئیل علیه السّلام آن را برای پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله از بهشت آورده بود، پیچید و خدمت رسول گرامی اسلام صلّی اللَّه علیه و آله آورد، و آن حضرت نام مبارکش را حسن نهاد و گوسفندی برای حضرتش عقیقه نمود.(ارشاد: ج 2، ص 5. فیض العلام: ص 34. بحار الانوار: ج 43، ص 250، ج 95، ص 192. اعلام الوری: ج 1ص 402. کشف الغمه: ج 1، ص 514. مسار الشیعه: ص 7. کافی: ج 2، ص 480. مصباح کفعمی: ج 2، ص 599. العدد القویه: ص 28. تقویم المحسنین: ص 11. تاریخ الخلفاء: ص 188)
ولادت امام حسن مجتبی علیه السّلام
شب نیمه ماه رمضان سال سوم ه’ دومین امام شیعیان حضرت ابومحمد حسن بن علی بن ابی طالب علیه السّلام در شهر مدینه به دنیا آمد.(ارشاد: ج 2، ص 5. فیض العلام: ص 34. بحار الانوار: ج 43، ص 250، ج 95، ص 192. کشف الغمه: ج 1ص 514. مسار الشیعه: ص 7. کافی: ج 2، ص 480. مصباح کفعمی: ج 2، ص 599. العدد القویه: ص 28. تقویم المحسنین: ص 11. تاریخ الخلفاء: ص 188)القاب آن حضرت: سیّد، سبط، امین، حجّت، برّ، نقی، زکی، مجتبی، زاهد.
رنگ مبارکش سرخ و سفید، دیدگان مبارکش گشاده و چشمانش مشکی بود. گونه مبارکش هموار و محاسنش انبوه و موی سرش مجعد بود. گردن مبارک در نور و صفا مانند نقره صیقل زده، میانه بالا و شانه هائی گشاده داشت و از همه مردم خوشروتر بود. خضاب بسیار می کرد و بدن شریفش در نهایت لطافت بود.(منتهی الامال: ج 1، ص 219 - 220)در روز هفتم ولادت آن حضرت، مادرش فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها آن مولود مبارک را در پارچه حریری که جبرئیل علیه السّلام آن را برای پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله از بهشت آورده بود، پیچید و خدمت رسول گرامی اسلام صلّی اللَّه علیه و آله آورد، و آن حضرت نام مبارکش را حسن نهاد و گوسفندی برای حضرتش عقیقه نمود.(ارشاد: ج 2، ص 5. فیض العلام: ص 34. بحار الانوار: ج 43، ص 250، ج 95، ص 192. اعلام الوری: ج 1ص 402. کشف الغمه: ج 1، ص 514. مسار الشیعه: ص 7. کافی: ج 2، ص 480. مصباح کفعمی: ج 2، ص 599. العدد القویه: ص 28. تقویم المحسنین: ص 11. تاریخ الخلفاء: ص 188)
۱:۵۳
۵:۰۰
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
۲۰:۳۷
#قرآن_و_اهل_بیت#امام_زمان علیه السلام
شب قدر و نزول ملائکه و روح بر صاحبان امر (اولی الامر) در هر عصری
شیخ کلینی رضوان الله علیه در کتاب کافی نقل کردهاند که امام باقر عليه السلام فرمودند:
يا معشر الشيعة خاصموا بسورة (انا انزلناه) تفلجوا، فوالله اءنها لحجة الله تبارك و تعالى على الخلق بعد رسول الله صلى الله عليه و آله و اءنها لسيدة دينكم و اءنها لغاية علمنا. يا معشر الشيعة ! خاصموا به (حم و الكتاب المبين) فاءِنها لولاة الامر خاصة بعد الرسول الله صلى الله عليه و آله
اى جماعت شيعه با خصم خود به سوره "انا انزلناه" محاجه كنيد كه پيروز خواهيد شد ، پس سوگند به خدا كه اين سوره از براى حجت خداوند تبارك و تعالى بعد از رسول الله صلى الله عليه و آله است اين سوره همانا مدرك دين شما و نهايت علم ما است اى جماعت شيعه با آيه "حم و الكتاب المبين " بحث كنيد زيرا اين آيات اختصاص به واليان امر بعد رسول خدا دارد ...
الكافى، ج ۱، ص ۲۴۹
از سوره قدر به خوبى استفاده میشود كه ملائكه در شب قدرِ هر سال به جهت هر امری بر زمين فرود مىآيند.
{تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر} ملائکه و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدیر) هر امر نازل میشوند.
با توجه به اینکه تنزل فعل مضارع است، و دلالت بر استمرار دارد (در اصل تتنزل بوده) روشن میشود که شب قدر مخصوص به زمان رسول الله صلى الله عليه و آله و نزول قرآن مجید نبوده،بلکه امرى است مستمر و شبى است مداوم که در هر سال تکرار میشود.
ماه رمضان تا روز قيامت تكرار مىشود و در نتيجه ليلة القدر نيز تا روز قيامت استمرار دارد پس نزول ملائكه و روح نيز در هر شب قدر تكرار مىشود.
سوال اين است:از آیه قرآن مشخص میشود ملائكه و روح در شب قدر هر سال بر زمين فرود مىآيند اما ایشان بعد از رسول الله صلى الله عليه و آله بر چه كسى وارد مىشوند؟؟؟

با تامل و دقت در آیه قرآن پى مىبريم كه در هر زمان بايد اولوالامر و امامى كامل و معصوم و وجود داشته باشد تا محل نزول ملائكه و روح گردد.
روایات رسیده از رسول الله صلی الله علیه و آله و اهل بیت طاهرینش خود موید این مدعی است ،امير المومنين عليه السلام به ابن عباس فرمودند:
ان ليلة القدر فى كل سنة و انه ينزل فى تلك اليلة امر السنة و ان لذلك الامر ولاة بعد رسول الله صلى الله عليه و آله فقلت : من هم ؟ فقال : انا و اءحد عشر من صلبى ائمة محدثون ...
همانا در هر سال ليلة القدر است ، در آن شب امر يك سال نازل مى شود. براى آن واليانى است بعد از رسول خدا صلى الله عليه و آله .ابن عباس مى گويد عرض كردم : آنان چه كسانى هستند. حضرت فرمود: من و يازده نفر از صلب من كه همگى امام و محدثند.
الكافى، ج ۱، ص ۲۴۷-۲۴۸، ح ۲
و امام باقر علیه السلام فرموند:
و ايم الله ان من صدق بليلة القدر، ليعلم اءنها لنا خاصة...
به خدا سوگند همانا هر كس تصديق كند ليلة القدر را علم پيدا مى كند كه از براى ما است...
الكافى، ج ۱، ص ۲۵۲-۲۵۳، ح ۹
رسول الله صلى الله عليه و آله به اصحاب خود فرموند:
آمنوا بليلة القدر ، اءنها تكون لعلى بن ابى طالب و لولده الاحد عشر من بعده
به ليلة القدر ايمان آورديد؛ زيرا براى على بن ابى طالب و يازده فرزند بعد از اوست.
كمال الدين، ج ۱، ص ۲۸۰-۲۸۱، ح ۳
حال سوال ما از مخالفین این است از نظر شیعه و به استناد به آیات قرآن کریم و روایات محکم از وجود مقدس پیغمبر خاتم و اهل بیت طاهرینش علیهم السلام ملائکه و روح در هرشب قدر بر وجود مقدس حجت خدا و صاحبان امر (اولی الامر) در آن عصر نازل می شود؛
این حجت خدا و صاحب الامر در عصر ما از نظر شما کیست و ملائکه و روح در عصر ما بر چه کسی نازل می شود؟
يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ
آنان می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند ولی خدا نور خود را کامل می کند هر چند کافران خوش نداشته باشند!
شیخ کلینی رضوان الله علیه در کتاب کافی نقل کردهاند که امام باقر عليه السلام فرمودند:
روایات رسیده از رسول الله صلی الله علیه و آله و اهل بیت طاهرینش خود موید این مدعی است ،امير المومنين عليه السلام به ابن عباس فرمودند:
و امام باقر علیه السلام فرموند:
رسول الله صلى الله عليه و آله به اصحاب خود فرموند:
این حجت خدا و صاحب الامر در عصر ما از نظر شما کیست و ملائکه و روح در عصر ما بر چه کسی نازل می شود؟
۱۲:۲۵
۷:۴۰
۲۳:۱۰
تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ الْهُدَی 

#تهدمت_والله_ارکان_الهدیعزای امیرالعوالم علی بن ابی طالب صلوات الله علیه و لعنة الله علی اعدائه در ایام شهادت ایشان.
آجرک الله یا بقیة الله
#تهدمت_والله_ارکان_الهدیعزای امیرالعوالم علی بن ابی طالب صلوات الله علیه و لعنة الله علی اعدائه در ایام شهادت ایشان.
آجرک الله یا بقیة الله
۵:۰۳
زمخشرى در ربيع الأبرار از اسماء بنت عميس نقل میکند :
اسماء دختر عميس مى گويد : پس از آنكه علي عليه السلام به وسيله #ابن_ملجم ضربت خورد نزد آن حضرت بودم، ناگهان صيحه اى (ناله ای) زد و بيهوش شد، سپس به هوش آمد وفرمود: خوش آمديد، خوش آمديد، سپاس خدا را كه وعده اش راست بود و ما را وارث بهشت قرار داد، سؤال شد :چه مى بينى؟ فرمود :
ايشان هم جای ضربت را باز کرد و نشان داد. گفتم: خراشی است که خوب خواهد شد.
فرمودند : (خير ، من با اين ضربت)، از شما جدا خواهم شد.حضرت ام کلثوم سلام الله علیها ، وقتی اين جمله را از پس پرده شنیدند گریستند ؛اميرالمومنين علیه السلام فرمودند:
گفتم يا اميرالمومنين چه مي بينيد؟
فرمودند :
۶:۰۹
اهمیّت و اعمال مخصوص شب بیست و سوّم
غسل در اول و آخر این شب
مرحوم علامه مجلسی مینویسد:
اما شب بیست و سوم، پس اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که این شب، شب قدر است. مستحب است در این شب دوبار غسل شود، یکی اول شب، یکی آخر شب.
خواندن دو سوره "عنکبوت و روم" در این شب فضیلت والایی دارد
هزارمرتبه سوره "إنا أنزلناه"
به سند معتبر از آن حضرت منقول است كه هركه در شب بيست و سوّم ماه مبارك رمضان هزار مرتبه سوره إنا أنزلناه بخواند، صبح كند با يقين شديد به اعتراف به آنچه مخصوص ماست از كرامتها در اين شب به سبب آنچه در خواب بيند.
زیارت امام حسین علیه السلام
احیای این شب و صد رکعت نماز و برکات عجیب آن
به سند معتبر از حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام روايت كرده است كه هركس احيا كند شب بيست و سوّم ماه مبارك رمضان را و صد ركعت نماز گذارد، حق تعالى رزق او را فراخ گرداند در دنيا و شرّ دشمن را از او كفايت كند و پناه دهد او را از غرق شدن و خانه بر سرش خراب شدن و لقمه در گلو گرفتن یا به سرقت رفتن کالایش و از شرّ درندگان، و دفع كند از او هول منكر و نكير را و از قبر بيرون آيد و او را نورى باشد كه روشنى بخشد اهل محشر را و نامهاش را به دست راست او دهند و بنويسند براى او برات بيزارى از آتش جهنّم را و گذشتن بر صراط را و ايمنى از عذاب را و داخل بهشت شود بى حساب و در بهشت او را از رفيقان پيغمبران و صدّيقان و شهيدان و صالحان گردانند و نيكو رفيقاناند ايشان.
زاد المعاد، ط_أعلمی، ص ١٢٨
مرحوم علامه مجلسی مینویسد:
۱:۳۶
1) رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس در ماه رمضان به میزان خیلی اندک صدقه بدهد، از یک کوه طلا که در غیر ماه رمضان صدقه دهد، نزد خداوند با ارزش تر است. (بحارالأنوار، ج96، ص345به نقل از کتاب النوادر)حضرت رضا علیه السلام از پدران گرامی خویش علیهم السلام از رسول خدا صلّی الله علیه وآله نقل می کند که فرمود: هرکس در ماه رمضان، صدقه ای بدهد، خداوند او را می آمرزد. (بحارالأنوار، ج96، ص361 به نقل از امالی صدوق)
2) حضرت باقر علیه السلام از رسول خدا صلّی الله علیه وآله نقل می کند که فرمود: ای گروه مسلمانان! وقتی هلال ماه رمضان طلوع می کند و هر شب منادی ندا می کند که « بارالها! برای هرکسی که انفاق کرده است جایگزین قرار ده، و هرکس که امتناع کرده است، مالش را تلف کن». (بحارالأنوار، ج96، ص360 به نقل از ثواب الاعمال)
3) حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرکس در ماه رمضان صدقه بدهد، خداوند هفتاد نوع بلا را از او رفع می کند. (بحارالأنوار، ج96، ص316 به نقل از ثواب الاعمال)
4) عبدالله بن مسعود از رسول خدا صلّی الله علیه وآله نقل می کند که فرمود: هزینه ای نیست مگر آنکه از بنده درباره آن سؤال می شود جز هزینه انفاق و احسان به بندگان خدا در ماه رمضان، که این کار کفّاره گناهان ایشان نیز می باشد. (بحارالأنوار، ج96، ص345 به نقل از کتاب النوادر)
۷:۲۸