#فضای.حاکم.بر.سوره#قرائت.هفدهم
فضای حاکم بر سوره
آخرت گرایی، معاد، توجه به عاقبت امور، خداگرایی، به سوی خدا رفتن و هجرت کردن، ضد شرک و تشتت
تقوا، تسلیم خدا شدن، سجده فقط برای خدا، نسبت به خدا وجل شدن، نسبت به خدا حال خوبی داشتن (حسن ظن به خدا داشتن)، خود را تحت سیره خدا دیدن، ولایت و نصرت خدا را دیدن، تحت سرپرستی خدا قرار گرفتن، حس کردن خدا از طریق مناسک
نصرت پیامبر، ماموریت گرفتن، مخبت شدن، قابل اتکا بودن، اقامه ذکر خدا، اقامه حکومت خدا، مجاهد بودن
فضای کلی غالب بر سوره: خداخواهی از مسیر امام داری
@sureh_haj
فضای کلی غالب بر سوره: خداخواهی از مسیر امام داری
@sureh_haj
۷:۳۵
#خطاب.های.سوره#قرائت.هجدهم
بررسی خطاب های سوره مبارکه حج
خطابهای سوره با حرف ندا:
آیه 1: یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ
آیه 5: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِنَ الْبَعْثِ ...
آیه 49: قل یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنَا لَکُمْ نَذِیرٌ مُبِینٌ
آیه 73: یَا أَیُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ ...
آیه 77: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَاسْجُدُوا و ...
اول اینکه سوره با خطاب به عموم مردم آغاز شده و با خطاب به مومنان پایان یافته و این نشان میدهد این سوره ما را به یک ایمانی رهنمون میسازد که لایق خطاب خداوند شویم. در ابتدای سوره دعوت به تقوا شده و در انتهای سوره دستوراتی خطاب به اهل ایمان داده شده که در واقع میتوان گفت خود تقوا یا نتیجهی یک چنین تقوایی که در سوره مدنظر است انجام دستورات آیات انتهایی خطاب به مومنان است، دستوراتی که سطح آنها فراتر از یک ایمان معمولی است. پس از خطاب ابتدای سوره در خصوص دعوت عمومی مردم به تقوا، خطابهای این سوره به عموم مردم، توجه آنها را به معاد (آیه5)، نبوت (آیه 49) و توحید (آیه 73) معطوف میدارد.
در ادامه، همه آیات سوره از منظر متکلم و مخاطب مورد بررسی قرار خواهد گرفت...
@sureh_haj
اول اینکه سوره با خطاب به عموم مردم آغاز شده و با خطاب به مومنان پایان یافته و این نشان میدهد این سوره ما را به یک ایمانی رهنمون میسازد که لایق خطاب خداوند شویم. در ابتدای سوره دعوت به تقوا شده و در انتهای سوره دستوراتی خطاب به اهل ایمان داده شده که در واقع میتوان گفت خود تقوا یا نتیجهی یک چنین تقوایی که در سوره مدنظر است انجام دستورات آیات انتهایی خطاب به مومنان است، دستوراتی که سطح آنها فراتر از یک ایمان معمولی است. پس از خطاب ابتدای سوره در خصوص دعوت عمومی مردم به تقوا، خطابهای این سوره به عموم مردم، توجه آنها را به معاد (آیه5)، نبوت (آیه 49) و توحید (آیه 73) معطوف میدارد.
در ادامه، همه آیات سوره از منظر متکلم و مخاطب مورد بررسی قرار خواهد گرفت...
@sureh_haj
۵:۲۶
بررسی سوره از منظر متکلم و مخاطب.pdf
۷۰۵.۱۶ کیلوبایت
در این فایل، سوره مبارکه حج از منظر متکلم و مخاطب مورد بررسی قرار گرفته است.
دریافتی از غرض سوره بر اساس تحلیل سوره از منظر متکلم و مخاطب:
در این سوره به شیوههای مختلف از جمله غائب قرار دادن پیامبر و صحبت دربارهی ایشان (مانند آیه 15)، مورد خطاب مستقیم قرار دادن پیامبر (بخش عمده سوره خصوصا فصلهای 5 و 6 و 7 و ابتدای 8)، چرخشها و التفاتهایی که در خلال خطاب با دیگران به سمت پیامبر شده (که در آیات حج بسیار روشن است) توجه ما را به وجود مبارک ایشان جلب نموده، ایشان را محور همه انسانها قرار داده و بیان میدارد کسی که خود را به پیامبر ملحق نموده و او را یاری رساند نجات یافته و مورد نصرت خدا قرار گرفته و اهل ایمان است.
#متکلم.مخاطب#قرائت.نوزدهم
@sureh_haj
در این سوره به شیوههای مختلف از جمله غائب قرار دادن پیامبر و صحبت دربارهی ایشان (مانند آیه 15)، مورد خطاب مستقیم قرار دادن پیامبر (بخش عمده سوره خصوصا فصلهای 5 و 6 و 7 و ابتدای 8)، چرخشها و التفاتهایی که در خلال خطاب با دیگران به سمت پیامبر شده (که در آیات حج بسیار روشن است) توجه ما را به وجود مبارک ایشان جلب نموده، ایشان را محور همه انسانها قرار داده و بیان میدارد کسی که خود را به پیامبر ملحق نموده و او را یاری رساند نجات یافته و مورد نصرت خدا قرار گرفته و اهل ایمان است.
#متکلم.مخاطب#قرائت.نوزدهم
@sureh_haj
۶:۰۲
وَإِنْ یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَعَادٌ وَثَمُودُ ﴿٤٢﴾ وَقَوْمُ إِبْرَاهِیمَ وَقَوْمُ لُوطٍ ﴿٤٣﴾ وَأَصْحَابُ مَدْیَنَ وَکُذِّبَ مُوسَى فَأَمْلَیْتُ لِلْکَافِرِینَ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ ﴿٤٤﴾
قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنَا لَکُمْ نَذِیرٌ مُبِینٌ ﴿٤٩﴾ فَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ ﴿٥٠﴾ وَالَّذِینَ سَعَوْا فِی آیَاتِنَا مُعَاجِزِینَ أُولَئِکَ أَصْحَابُ الْجَحِیمِ ﴿٥١﴾
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ وَلا نَبِیٍّ إِلا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّیْطَانُ فِی أُمْنِیَّتِهِ فَیَنْسَخُ اللَّهُ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ ثُمَّ یُحْکِمُ اللَّهُ آیَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ﴿٥٢﴾ لِیَجْعَلَ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ فِتْنَةً لِلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِینَ لَفِی شِقَاقٍ بَعِیدٍ ﴿٥٣﴾ وَلِیَعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَیُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِینَ آمَنُوا إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ ﴿٥٤﴾ وَلا یَزَالُ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی مِرْیَةٍ مِنْهُ حَتَّى تَأْتِیَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ یَأْتِیَهُمْ عَذَابُ یَوْمٍ عَقِیمٍ ﴿٥٥﴾
لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَکًا هُمْ نَاسِکُوهُ فَلا یُنَازِعُنَّکَ فِی الأمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّکَ إِنَّکَ لَعَلَى هُدًى مُسْتَقِیمٍ ﴿٦٧﴾ وَإِنْ جَادَلُوکَ فَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿٦٨﴾ اللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِیمَا کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿٦٩﴾
اللَّهُ یَصْطَفِی مِنَ الْمَلائِکَةِ رُسُلا وَمِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ ﴿٧٥﴾ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الأمُورُ ﴿٧٦﴾
مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِنْ قَبْلُ وَفِی هَذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکُمْ وَتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ... ﴿٧۸﴾
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیستم
@sureh_haj
۷:۰۷
آیات مربوط به پیامبر.pdf
۴۸۵.۳۷ کیلوبایت
با بررسی آیات فوق میتوان آنها را در دو دسته تحلیل کرد:
در ادامه این دو دسته از آیات مورد تحلیل قرار میگیرد.
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیستیکم
@sureh_haj
۶:۳۷
همانگونه که گفته شد آیات مربوط به پیامبر در دو دسته طبقه بندی میگردد:
سنتهای الهی در خصوص پیامبران که در این سوره برای رسول گرامی اسلام نیز بیان شده است:
تکذیب رسولان الهی توسط قوم خود
سنت املا و استدراج در برابر مکذبین
القای شیطان در امنیه انبیاء و رسولان الهی
نسخ شدن القای شیطان و به ثمر رسیدن تلاش انبیاء و رسولان الهی
جعل منسک برای تمام امتها
عصمت رسولان الهیتوجه به این سنتها برای مومنان و مجاهدان در راه خدا ضروری است. آنهایی که به تاسی از پیامبر دنبال اقامه امت واحده توحیدی و تشکیل حکومت دینی هستند و باید بدانند که در راه مقصدشان با قوانین و سنتهای فوق درگیر خواهند شد.
آیاتی که در اختصاص به پیامبر میباشد:
قطعی بودن نصرت الهی به پیامبر و بهره مندی از حمایت خاص الهی (در قالب مثلی ویژه)
پیامبر (ص) شانی به جز انذار ندارند
بر هدایت مستقیم بودن پیامبر
شاهد بودن پیامبراین دسته از آیات، ویژگیها و توانهایی است که در سوره در خصوص پیامبر ذکر شده است که با توجه و اتکاء به آن میتوان غرض سوره را محقق کرد.
#پیامبر.در.سور#قرائت.بیستدوم
@sureh_haj
#پیامبر.در.سور#قرائت.بیستدوم
@sureh_haj
۲۳:۱۲
در ادامه تحلیل آیات مربوط به پیامبر گرامی اسلام، اوامری که در سوره خطاب به ایشان آمده عبارتند از :
قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنَا لَکُمْ نَذِیرٌ مُبِینٌ
لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَکًا هُمْ نَاسِکُوهُ فَلا یُنَازِعُنَّکَ فِی الأمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّکَ إِنَّکَ لَعَلَى هُدًى مُسْتَقِیمٍ ﴿٦٧﴾ وَإِنْ جَادَلُوکَ فَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿٦٨﴾
پیامبر در این سوره به دو چیز امر شده است:
اول اینکه خود را به عنوان نذیر آشکاری برای همه مردم معرفی کند.
دوم اینکه به صورت اختصاصی در این سوره امر شده به اینکه در اقامه مناسکی که بایستی در امت اقامه شود ماموریت یافته و در این خصوص دعوت خود را انجام دهد و به مخالفان اعتنایی نکند و اگر مخالفان در خصوص مناسک و طرز انجام آن به مقابله با او برخواستند آنها را به علم خدا و داوری میانشان حواله دهد.لذا میتوان سوره را بر اساس دو امری که به پیامبر شده مورد بازخوانی قرار داد. اول از منظر انذار و دوم از منظر منسک و اقامه آن.
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیستسوم
@sureh_haj
پیامبر در این سوره به دو چیز امر شده است:
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیستسوم
@sureh_haj
۷:۲۳
در آیه 49 پیامبر ماموریت یافته تا بیان نمایند که شانی به جز انذار ندارند لذا همه آیات، محتوای انذار پیامبر (ص) است و همه آنها را میتوان با حالت انذاری قرائت کرد، نیز میتوان طبق آیات 49 تا 51، دستهبندی زیر از سوره بر اساس انذار پیامبر داشت و با محوریت ایشان سوره را قرائت کرد:
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیستسوم
@sureh_haj
۳:۰۴
بازخوانی سوره با محوریت شان انذاری پیامبر.pdf
۴۲۴.۵۳ کیلوبایت
با توجه به پیام قبل، می توان همه آیات سوره را با توجه به شان انذاری پیامبر (إِنَّمَا أَنَا لَکُمْ نَذِیرٌ مُبِینٌ) دسته بندی و قرائت کرد که در فایل نشان داده شده است.نتایج حاصل از این بازخوانی عبارتند از:
عمل به انذار پیامبر که ذیل ایمان و عمل صالح قرار گرفت، ایمان به همه انذارها، اوامر و نواهی پیامبر و عمل بر اساس آنها میباشد. همه انذارها برای این است که کسانی که به آنها انذار داده شده بدانند که پیامبر(ص) حق بوده، به او ایمان آورده و قلبهایشان را برای ایشان بستر آمادهای برای تحقق امنیه و مقاصد الهی نمایند.
مخالفت با انذار پیامبر که ذیل مقابله با ایشان به منظور به عجز رساندن قرار گرفت منجر به کفر، تکذیب و صد عن سبیل الله میگردد. مخالفت با این انذارها که با دخل و تصرف شیطان در مسیر تحقق آن روبروست فتنهای است برای کسانی که به دلیل کفر و تکذیب و مخالفت با آیات الهی قلبهایشان دچار مرض و قساوت شده و به همین دلیل بر خودشان ظلم میکنند.
این دستهبندی به نوعی دستهبندی تفکری سوره مبارکه حج نیز بوده و وضعیت موجود، وضعیت مطلوب و سیر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب را تشریح میکند. وضعیت موجود یا نامطلوب سوره، همان ستون مربوط به عدم توجه و مخالفت با انذار پیامبر میباشد که اگر در همان وضعیت بمانیم نتیجه و عواقب آن (ستون پنجم) در انتظار ما خواهد بود. وضعیت مطلوب سوره، ستون سوم جدول فوق یعنی ستون مربوط به نتایج عمل به انذار پیامبر میباشد که این جز با عمل به انذار پیامبر (ستون دوم) حاصل نمیگردد. سیر از وضعیت نامطلوب به وضعیت مطلوب سوره با تفکر در انذارهای پیامبر (ستون اول) و عمل به آنها (عمل به مفاهیم و اوامر و نواهی مربوط به ستون اول و دوم) محقق میشود.
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیستچهارم
@sureh_haj
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیستچهارم
@sureh_haj
۴:۰۰
همانگونه که گفته شد دومین امری که خطاب به پیامبر شده در خصوص مناسک و اقامه آن است:
لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَکًا هُمْ نَاسِکُوهُ فَلا یُنَازِعُنَّکَ فِی الأمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّکَ إِنَّکَ لَعَلَى هُدًى مُسْتَقِیمٍ ﴿٦٧﴾ وَإِنْ جَادَلُوکَ فَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿٦٨﴾
میتوان سوره حج را از منظر این امری که به پیامبر گرامی اسلام شده مجددا بازخوانی کرد. این بازخوانی به صورت گام به گام و بر اساس مراحل زیر با گزاره نویسی از سوره انجام می گردد:
بررسی شان امتی انسان
بررسی واژه امت
جایگاه منسک در امت
جایگاه حج در بین مناسک
بررسی رابطه امام و امت
بررسی ارتباط مناسک با امام امت
بررسی ارتباط جهاد با مناسک
خروجی مناسک
رابطه حج و جهاد
جمع بندی
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیستپنجم
@sureh_haj
لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَکًا هُمْ نَاسِکُوهُ فَلا یُنَازِعُنَّکَ فِی الأمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّکَ إِنَّکَ لَعَلَى هُدًى مُسْتَقِیمٍ ﴿٦٧﴾ وَإِنْ جَادَلُوکَ فَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿٦٨﴾
میتوان سوره حج را از منظر این امری که به پیامبر گرامی اسلام شده مجددا بازخوانی کرد. این بازخوانی به صورت گام به گام و بر اساس مراحل زیر با گزاره نویسی از سوره انجام می گردد:
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیستپنجم
@sureh_haj
۱:۴۳
گام
سوره هود: وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ (118) إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ (119)سوره انبیاء: إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ (92)سوره مومنون: وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ (52)سوره شوری: وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها وَ تُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لا رَيْبَ فِيهِ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ (7) وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لكِنْ يُدْخِلُ مَنْ يَشاءُ فِي رَحْمَتِهِ وَ الظَّالِمُونَ ما لَهُمْ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ (8)
#نظام.امت.و.امامت#مناسک#قرائت.بیستششم
@sureh_haj
۵:۴۳
گام
#نظام.امت.و.امامت#واژه.اُم#قرائت.بیستهفتم
@sureh_haj
۲:۱۵
گام
🪴 همانگونه که انسان دارای هویت فردی و جمعی است، عبادات هم دارای بعد فردی و جمعی میباشند.🪴 در بین عبادتها برخی به طور خاصتر برای ظهور و بروز امت قرار داده شده اند. 🪴 از این عبادتها که یا به لحاظ شکل ظاهری یا به خاطر زمان وقوع، به صورت جمعی انجام میگیرند و امکان ادای آنها به صورت فردی وجود ندارد، با عنوان «منسک» یاد شده است.🪴 شان امت بودن خودش عبادت خاصی میخواهد که آن عبادت میشود منسک.🪴 منسک ابراز کننده این است که جمعی قصد واحدی دارند.🪴 مَنْسَک: از ریشه نسک به معنای عملی که در برنامه عبادت خدا به همین منظور مقرر شده است و منسک مصدر میمی به معنای عملی که در برنامه دینی الهی مقرر شده است. 🪴 بدین ترتیب میتوان «منسک» را تعبیری برای «عبادت امت» دانست و از آن به عنوان میثاق جمعی مؤمنین در عبودیت خالص خداوند یاد کرد. 🪴 خداوند برای هر امتی، منسکی قرار داده تا او را در آن عبادت کنند.🪴 هر چند آغاز پیدایش مناسک برای ما معلوم نیست؛ ولی با مطالعه قرآن میتوان ورود جدی مناسک در نظام امت را از امامت حضرت ابراهیم علیه السلام دانست. امامتی که پس از طی مراحل متعددی به فردی که یک تنه، خود دارای قابلیتهای امت بود، عطا شد. 🪴 امامتی که به شهادت قرآن با هیچ ظلمی نه در قبل و نه در بعد آمیخته نبوده و قابل انتقال به ذریه هم هست. 🪴 خداى تعالى مكان بيت را براى ابراهيم (ع) تبوئه قرار داد معنايش اين است كه آن را مرجع براى عبادت قرار داد، تا عبادت كنندگان آنجا را خانه عبادت خود قرار دهند.🪴 بَوَّأْنَا از ریشهی بوء به معنای بازگشت به پایین یعنی انحطاط و تنزل است بدون در نظر گرفتن جایگاهی که از آن یا به سوی آن پایین آورده میشود. المیزان: "بوء له مكانا كذا" معنايش اين است كه براى او فلان مكان را مهيا كرد، تا مرجع و بازگشت گاه او باشد و همواره بدانجا برگردد.🪴 و اين كه خدا خانه را هم به خود نسبت داد، و فرمود:" وَ طَهِّرْ بَيْتِيَ- پاك كن خانهام را" اشاره به همين قرار داد دارد. و بدون ترديد اين قرارداد عبارت بوده از وحى به ابراهيم كه تو اين مكان را مكان و مرجع براى عبادتم بكن. پس معناى" بَوَّأْنا لِإِبْراهِيمَ مَكانَ الْبَيْتِ" اين است كه: ما وحى كرديم به ابراهيم كه براى عبادتم قصد اين مكان كن. به عبارتى ديگر مرا در اين مكان عبادت كن.
#نظام.امت.و.امامت#مناسک#قرائت.بیستهفتم
@sureh_haj
۷:۴۹
گام
#نظام.امت.و.امامت#مناسک #منسک.حج#قرائت.بیستهشتم
@sureh_haj
۱:۲۷
گام
#نظام.امت.و.امامت#مناسک #امام#قرائت.بیستنهم
@sureh_haj
۳:۱۰
#نظام.امت.و.امامت#مناسک #امام#قرائت.سیام
@sureh_haj
۷:۴۶
گام
#نظام.امت.و.امامت#کتاب #جهاد#قرائت.سییکم
@sureh_haj
۱۰:۱۹
گام
#نظام.امت.و.امامت#مناسک#قرائت.سیدوم
@sureh_haj
۱۵:۳۵
گام
#نظام.امت.و.امامت#جهاد #حج#قرائت.سیسوم
@sureh_haj
۷:۱۷
بازخوانی سوره بر اساس نظام امت و امامت و جایگاه مناسک در این نظام
گام
: جمع بندی
با توجه به مطالب قبلی میتوان نوشت:
در سوره پیامبر امر شده به اقامه مناسک و بی اعتنایی به مخالفان و به تبع پیامبر، مومنین به ایشان امر شده اند به حضور در مناسک و بهرهمندی و مشاهده منافع آن که آمادگی و برنامهریزی برای جهاد حول پیامبر است برای گرفتن اوامر و اذن جهاد و قتال.
اذن قتال در بستر دفاع از حرم و تعظیم شعائر الهی داده شده است در مقابل کسانی که صد عن سبیل حرم الله کردهاند.
این اذن قتال قدرتی ایجاد میکند در زمینه برپایی احکام خدا و رونق مساجدالله و بزرگ داشت و گسترش ذکر خدا در تمام عالم.
مناسک بستری برای رویت عظمت خدا، دیدن نصرت الهی و اینکه کسی نمیتواند نور خدا را خاموش کند.
مناسک جمعی انجام میشود و سر و صدا به پا میکند و قوی انجام میشود و برائت دارد.
به همین دلیل مخالفان و کافران چشم دیدن شکوه مناسک را ندارند و صد از سبیل آن دارند. آنها نیز سعی دارند اما میخواهند خدا را به عجز در بیاورند. اگر حج پر رونق است میخواهند آن را از رونق بیندازند.
سیر گسترش خوبیها مثل أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَر همانند درست کردن یک منسک است. به عبارت دیگر بر اساس شکل گیری منسک میتوان بقیه جامعه را اصلاح کرد.
لذا برای نظام سازی و تشکیل امت واحده توحیدی، شکل گیری و استقرار مناسک بسیار حیاتی بوده و باید بی اعتنا به دشمنی دشمنان، در جهت تحقق آن تلاش کرد.
#نظام.امت.و.امامت#قرائت.سیچهارم
@sureh_haj
گام
با توجه به مطالب قبلی میتوان نوشت:
#نظام.امت.و.امامت#قرائت.سیچهارم
@sureh_haj
۱۶:۳۹