عکس پروفایل سوره حج_ آمادگی برای حجس

سوره حج_ آمادگی برای حج

۵۳عضو
#فضای.حاکم.بر.سوره#قرائت.هفدهم
undefined فضای حاکم بر سورهundefined
undefined آخرت گرایی، معاد، توجه به عاقبت امور، خداگرایی، به سوی خدا رفتن و هجرت کردن، ضد شرک و تشتتundefined تقوا، تسلیم خدا شدن، سجده فقط برای خدا، نسبت به خدا وجل شدن، نسبت به خدا حال خوبی داشتن (حسن ظن به خدا داشتن)، خود را تحت سیره خدا دیدن، ولایت و نصرت خدا را دیدن، تحت سرپرستی خدا قرار گرفتن، حس کردن خدا از طریق مناسکundefined نصرت پیامبر، ماموریت گرفتن، مخبت شدن، قابل اتکا بودن، اقامه ذکر خدا، اقامه حکومت خدا، مجاهد بودن
فضای کلی غالب بر سوره: خداخواهی از مسیر امام داری
@sureh_haj

۷:۳۵

#خطاب.های.سوره#قرائت.هجدهم
undefined بررسی خطاب های سوره مبارکه حجundefined
undefinedخطابهای سوره با حرف ندا:undefinedآیه 1: یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌundefinedآیه 5: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِنَ الْبَعْثِ ...undefinedآیه 49: قل یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنَا لَکُمْ نَذِیرٌ مُبِینٌundefinedآیه 73: یَا أَیُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ ...undefinedآیه 77: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَاسْجُدُوا و ...
اول اینکه سوره با خطاب به عموم مردم آغاز شده و با خطاب به مومنان پایان یافته و این نشان می‌دهد این سوره ما را به یک ایمانی رهنمون می‌سازد که لایق خطاب خداوند شویم. در ابتدای سوره دعوت به تقوا شده و در انتهای سوره دستوراتی خطاب به اهل ایمان داده شده که در واقع می‌توان گفت خود تقوا یا نتیجه‌ی یک چنین تقوایی که در سوره مدنظر است انجام دستورات آیات انتهایی خطاب به مومنان است، دستوراتی که سطح آنها فراتر از یک ایمان معمولی است. پس از خطاب ابتدای سوره در خصوص دعوت عمومی مردم به تقوا، خطاب‌های این سوره به عموم مردم، توجه آنها را به معاد (آیه5)، نبوت (آیه 49) و توحید (آیه 73) معطوف می‌دارد.
در ادامه، همه آیات سوره از منظر متکلم و مخاطب مورد بررسی قرار خواهد گرفت...
@sureh_haj

۵:۲۶

بررسی سوره از منظر متکلم و مخاطب.pdf

۷۰۵.۱۶ کیلوبایت

در این فایل، سوره مبارکه حج از منظر متکلم و مخاطب مورد بررسی قرار گرفته است.
undefinedدریافتی از غرض سوره بر اساس تحلیل سوره از منظر متکلم و مخاطب:
در این سوره به شیوه‌های مختلف از جمله غائب قرار دادن پیامبر و صحبت درباره‌ی ایشان (مانند آیه 15)، مورد خطاب مستقیم قرار دادن پیامبر (بخش عمده سوره خصوصا فصل‌های 5 و 6 و 7 و ابتدای 8)، چرخش‌ها و التفات‌هایی که در خلال خطاب با دیگران به سمت پیامبر شده (که در آیات حج بسیار روشن است) توجه ما را به وجود مبارک ایشان جلب نموده، ایشان را محور همه انسانها قرار داده و بیان می‌دارد کسی که خود را به پیامبر ملحق نموده و او را یاری رساند نجات یافته و مورد نصرت خدا قرار گرفته و اهل ایمان است.
#متکلم.مخاطب#قرائت.نوزدهم
@sureh_haj

۶:۰۲

undefined بررسی آیات مربوط به پیامبر گرامی اسلام در سوره مبارکه حج:در پیام قبلی، همه آیات سوره از آنجایی که مخاطب آیات و دریافت کننده وحی، پیامبر گرامی اسلام میباشد مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش، آیاتی که در خصوص شخص پیامبر (ص) بوده یا سنتی از سنت‌های الهی در خصوص پیامبران که رسول گرامی اسلام سرآمد آنها بوده مطرح شده مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد:فهرست این آیات عبارتند از:مَنْ کَانَ یَظُنُّ أَنْ لَنْ یَنْصُرَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالآخِرَةِ فَلْیَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاءِ ثُمَّ لْیَقْطَعْ فَلْیَنْظُرْ هَلْ یُذْهِبَنَّ کَیْدُهُ مَا یَغِیظُ ﴿١٥﴾
وَإِنْ یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَعَادٌ وَثَمُودُ ﴿٤٢﴾ وَقَوْمُ إِبْرَاهِیمَ وَقَوْمُ لُوطٍ ﴿٤٣﴾ وَأَصْحَابُ مَدْیَنَ وَکُذِّبَ مُوسَى فَأَمْلَیْتُ لِلْکَافِرِینَ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ ﴿٤٤﴾
قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنَا لَکُمْ نَذِیرٌ مُبِینٌ ﴿٤٩﴾ فَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ ﴿٥٠﴾ وَالَّذِینَ سَعَوْا فِی آیَاتِنَا مُعَاجِزِینَ أُولَئِکَ أَصْحَابُ الْجَحِیمِ ﴿٥١﴾
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ وَلا نَبِیٍّ إِلا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّیْطَانُ فِی أُمْنِیَّتِهِ فَیَنْسَخُ اللَّهُ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ ثُمَّ یُحْکِمُ اللَّهُ آیَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ﴿٥٢﴾ لِیَجْعَلَ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ فِتْنَةً لِلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِینَ لَفِی شِقَاقٍ بَعِیدٍ ﴿٥٣﴾ وَلِیَعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَیُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِینَ آمَنُوا إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ ﴿٥٤﴾ وَلا یَزَالُ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی مِرْیَةٍ مِنْهُ حَتَّى تَأْتِیَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ یَأْتِیَهُمْ عَذَابُ یَوْمٍ عَقِیمٍ ﴿٥٥﴾
لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَکًا هُمْ نَاسِکُوهُ فَلا یُنَازِعُنَّکَ فِی الأمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّکَ إِنَّکَ لَعَلَى هُدًى مُسْتَقِیمٍ ﴿٦٧﴾ وَإِنْ جَادَلُوکَ فَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿٦٨﴾ اللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِیمَا کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿٦٩﴾
اللَّهُ یَصْطَفِی مِنَ الْمَلائِکَةِ رُسُلا وَمِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ ﴿٧٥﴾ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الأمُورُ ﴿٧٦﴾
مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِنْ قَبْلُ وَفِی هَذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکُمْ وَتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ... ﴿٧۸﴾
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیستم
@sureh_haj

۷:۰۷

آیات مربوط به پیامبر.pdf

۴۸۵.۳۷ کیلوبایت

undefined گزاره های تفسیر المیزان در خصوص آیات مربوط به پیامبر (ص)
با بررسی آیات فوق می‌توان آنها را در دو دسته تحلیل کرد:undefined سنت‌های الهی در خصوص پیامبران که در این سوره برای رسول گرامی اسلام نیز بیان شده استundefined آیاتی که در اختصاص به پیامبر می‌باشد
در ادامه این دو دسته از آیات مورد تحلیل قرار میگیرد.
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیست‌یکم
@sureh_haj

۶:۳۷

thumnail
همانگونه که گفته شد آیات مربوط به پیامبر در دو دسته طبقه بندی میگردد:
undefined سنت‌های الهی در خصوص پیامبران که در این سوره برای رسول گرامی اسلام نیز بیان شده است:undefined تکذیب رسولان الهی توسط قوم خودundefined سنت املا و استدراج در برابر مکذبینundefined القای شیطان در امنیه انبیاء و رسولان الهیundefined نسخ شدن القای شیطان و به ثمر رسیدن تلاش انبیاء و رسولان الهیundefined جعل منسک برای تمام امت‌هاundefined عصمت رسولان الهیتوجه به این سنتها برای مومنان و مجاهدان در راه خدا ضروری است. آنهایی که به تاسی از پیامبر دنبال اقامه امت واحده توحیدی و تشکیل حکومت دینی هستند و باید بدانند که در راه مقصدشان با قوانین و سنتهای فوق درگیر خواهند شد.
undefined آیاتی که در اختصاص به پیامبر می‌باشد:undefined قطعی بودن نصرت الهی به پیامبر و بهره مندی از حمایت خاص الهی (در قالب مثلی ویژه)undefined پیامبر (ص) شانی به جز انذار ندارندundefined بر هدایت مستقیم بودن پیامبرundefined شاهد بودن پیامبراین دسته از آیات، ویژگی‌ها و توان‌هایی است که در سوره در خصوص پیامبر ذکر شده است که با توجه و اتکاء به آن می‌توان غرض سوره را محقق کرد.
#پیامبر.در.سور#قرائت.بیست‌دوم
@sureh_haj

۲۳:۱۲

در ادامه تحلیل آیات مربوط به پیامبر گرامی اسلام، اوامری که در سوره خطاب به ایشان آمده عبارتند از :
undefined قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنَا لَکُمْ نَذِیرٌ مُبِینٌundefined لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَکًا هُمْ نَاسِکُوهُ فَلا یُنَازِعُنَّکَ فِی الأمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّکَ إِنَّکَ لَعَلَى هُدًى مُسْتَقِیمٍ ﴿٦٧﴾ وَإِنْ جَادَلُوکَ فَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿٦٨﴾
پیامبر در این سوره به دو چیز امر شده است: undefined اول اینکه خود را به عنوان نذیر آشکاری برای همه مردم معرفی کند. undefined دوم اینکه به صورت اختصاصی در این سوره امر شده به اینکه در اقامه مناسکی که بایستی در امت اقامه شود ماموریت یافته و در این خصوص دعوت خود را انجام دهد و به مخالفان اعتنایی نکند و اگر مخالفان در خصوص مناسک و طرز انجام آن به مقابله با او برخواستند آنها را به علم خدا و داوری میانشان حواله دهد.لذا می‌توان سوره را بر اساس دو امری که به پیامبر شده مورد بازخوانی قرار داد. اول از منظر انذار و دوم از منظر منسک و اقامه آن.
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیست‌سوم
@sureh_haj

۷:۲۳

thumnail
undefined بازخوانی سوره با محوریت پیامبر بر اساس آیه 49:
در آیه 49 پیامبر ماموریت یافته تا بیان نمایند که شانی به جز انذار ندارند لذا همه آیات، محتوای انذار پیامبر (ص) است و همه آنها را می‌توان با حالت انذاری قرائت کرد، نیز می‌توان طبق آیات 49 تا 51، دسته‌بندی زیر از سوره بر اساس انذار پیامبر داشت و با محوریت ایشان سوره را قرائت کرد:undefined محتوای انذار پیامبر "قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنَا لَکُمْ نَذِیرٌ مُبِینٌ"undefined عمل به انذار پیامبر "فَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ"undefined نتیجه عمل به انذار "لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ"undefined مخالفت با انذار "وَالَّذِینَ سَعَوْا فِی آیَاتِنَا مُعَاجِزِینَ"undefined نتیجه مخالفت با انذار "أُولَئِکَ أَصْحَابُ الْجَحِیمِ "
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیست‌سوم
@sureh_haj

۳:۰۴

بازخوانی سوره با محوریت شان انذاری پیامبر.pdf

۴۲۴.۵۳ کیلوبایت

با توجه به پیام قبل، می توان همه آیات سوره را با توجه به شان انذاری پیامبر (إِنَّمَا أَنَا لَکُمْ نَذِیرٌ مُبِینٌ) دسته بندی و قرائت کرد که در فایل نشان داده شده است.نتایج حاصل از این بازخوانی عبارتند از:
undefined عمل به انذار پیامبر که ذیل ایمان و عمل صالح قرار گرفت، ایمان به همه انذارها، اوامر و نواهی پیامبر و عمل بر اساس آنها می‌باشد. همه انذارها برای این است که کسانی که به آنها انذار داده شده بدانند که پیامبر(ص) حق بوده، به او ایمان آورده و قلبهایشان را برای ایشان بستر آماده‌ای برای تحقق امنیه و مقاصد الهی نمایند.
undefined مخالفت با انذار پیامبر که ذیل مقابله با ایشان به منظور به عجز رساندن قرار گرفت منجر به کفر، تکذیب و صد عن سبیل الله می‌گردد. مخالفت با این انذارها که با دخل و تصرف شیطان در مسیر تحقق آن روبروست فتنه‌ای است برای کسانی که به دلیل کفر و تکذیب و مخالفت با آیات الهی قلبهایشان دچار مرض و قساوت شده و به همین دلیل بر خودشان ظلم می‌کنند.
undefined این دسته‌بندی به نوعی دسته‌بندی تفکری سوره مبارکه حج نیز بوده و وضعیت موجود، وضعیت مطلوب و سیر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب را تشریح می‌کند. وضعیت موجود یا نامطلوب سوره، همان ستون مربوط به عدم توجه و مخالفت با انذار پیامبر می‌باشد که اگر در همان وضعیت بمانیم نتیجه و عواقب آن (ستون پنجم) در انتظار ما خواهد بود. وضعیت مطلوب سوره، ستون سوم جدول فوق یعنی ستون مربوط به نتایج عمل به انذار پیامبر می‌باشد که این جز با عمل به انذار پیامبر (ستون دوم) حاصل نمی‌گردد. سیر از وضعیت نامطلوب به وضعیت مطلوب سوره با تفکر در انذارهای پیامبر (ستون اول) و عمل به آنها (عمل به مفاهیم و اوامر و نواهی مربوط به ستون اول و دوم) محقق می‌شود.
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیست‌چهارم
@sureh_haj

۴:۰۰

همانگونه که گفته شد دومین امری که خطاب به پیامبر شده در خصوص مناسک و اقامه آن است:
لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَکًا هُمْ نَاسِکُوهُ فَلا یُنَازِعُنَّکَ فِی الأمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّکَ إِنَّکَ لَعَلَى هُدًى مُسْتَقِیمٍ ﴿٦٧﴾ وَإِنْ جَادَلُوکَ فَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿٦٨﴾
میتوان سوره حج را از منظر این امری که به پیامبر گرامی اسلام شده مجددا بازخوانی کرد. این بازخوانی به صورت گام به گام و بر اساس مراحل زیر با گزاره نویسی از سوره انجام می گردد:
undefined بررسی شان امتی انسانundefined بررسی واژه امتundefined جایگاه منسک در امتundefined جایگاه حج در بین مناسکundefined بررسی رابطه امام و امتundefined بررسی ارتباط مناسک با امام امتundefined بررسی ارتباط جهاد با مناسکundefined خروجی مناسکundefined رابطه حج و جهادundefined جمع بندی
#پیامبر.در.سوره#قرائت.بیست‌پنجم
@sureh_haj

۱:۴۳

undefined بازخوانی سوره بر اساس نظام امت و امامت و جایگاه مناسک در این نظام
گام undefined: بررسی شان امتی انسانundefined انسانها دارای هویت فردی، اجتماعی و جمعی هستند.undefined هر انسانی بایستی علاوه بر هویت فردی، هویت اجتماعی و نیز جمعی خود را احیا نماید تا به رویش و شکوفایی برسد.undefined طبیعت انسان به نحوی خلق شده است که می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کرده و وارد یک جمع شود.undefined لذا بستر خلقت انسان مانند زمین مستعد و آماده‌ اما خشکی است که در صورت نزول آب از آسمان، رشد و شکوفا شده و هر استعداد و هنری را می‌تواند بروز دهد.undefined کمال انسانی در رسیدن "یک انسان" به حقیقت نیست، چون خیلی از استعدادهای انسان اجتماعی است و یک فراوانی نیاز دارد و بدون تحقق آن بسیاری از استعدادها و منفعت‌ها شکل نمی‌گیرد.undefined سرنوشت انسان علاوه بر اعمال فردی خود به مقدرات جمعی نیز که در آن است هم گره خورده است و این موضوع در روز قیامت عیان خواهد شد "یوم ندعو کل اناس بامامهم"undefined هویت جمعی انسانها به معنی امت شدن است. undefined رنگ و بوی جمع میگیرد هر چیزی که با امت دیده شود.undefined با استقرار امت، جماعتي با روح واحد داراي توان‌هاي مختلف ادراكي، عاطفي و رفتاري مي‌شوند كه با اقتضائاتشان مي‌توانند حوادثي را خلق كنند كه سبب هدايت يا گمراهي آنان شود.
undefined غایت زندگی انسان، رسیدن به هویت جمعی به منظور تشکیل امت واحده توحیدی است:
سوره هود: وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ (118) إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ (119)سوره انبیاء: إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ (92)سوره مومنون: وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ (52)سوره شوری: وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى‏ وَ مَنْ حَوْلَها وَ تُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لا رَيْبَ فِيهِ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ (7) وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لكِنْ يُدْخِلُ مَنْ يَشاءُ فِي رَحْمَتِهِ وَ الظَّالِمُونَ ما لَهُمْ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ (8)
undefined تشکیل امت واحده توحیدی است که موجب شکوفایی تمامی توان‌ها و ظرفیت‌های انسان می‌شود به همین دلیل شیطان و تابعانی که از روی نداشتن علم به جدال و مقابله با آن برمی‌خیزند.
#نظام.امت.و.امامت#مناسک#قرائت.بیست‌ششم
@sureh_haj

۵:۴۳

undefined بازخوانی سوره بر اساس نظام امت و امامت و جایگاه مناسک در این نظام

گام undefined: بررسی واژه امت

undefined امت چه ویژگی‌هایی دارد؟ ریشه این کلمه را مورد بررسی قرار می‌دهیم:undefined واژگان امّ، امّی، امّت و امام همه از ریشه امّ می‌باشد.undefined اصل الواحد در ریشه امّ، قصد مخصوص است. یعنی قصدی که همراه با توجهی مخصوص به آن باشد.undefined امّ چیزی است که مورد قصد و توجه است و بر والده، اصل و مبداء و هر چه که به آن رجوع شود اطلاق می‌شود.undefined أُمَّة بر وزن فعله به معنی مقدار معین و محدود از فعل است و بر چیز محدودی که قصد آن می¬کنند یا چیز مشخصی که مورد توجه قرار می¬گیرد دلالت می¬کند و فرقی نمی‌کند که این بخش محدود و مشخص از افراد یا پاره¬ای از زمان یا عقیده و فکر تشکیل شده باشد. ابراهیم ع امت بود زیرا به تنهایی در مقابل سایر خلق، امام و مورد توجه بود.undefined امام بر وزن فعال در اصل مصدر بوده و سپس بر آنچه که مورد توجه و قصد واقع می‌شود و مصدر و مصداق تام آن معناست اطلاق می‌شود. پس امام به اختلاف کسانی که او را قصد می‌کنند. یا جهات و اعتبارات متفاوت می‌شود مانند امام جمعه، امام جماعت، امام هدایت، امام گمراهی و ... .undefined امّی کسی است که از تربیت و علم و فضل و نظر، جز به میزانی که از مادر فراگرفته ندارد. در نتیجه برنامه زندگی او طبیعی است و و در قول و عمل و فکر و نظر او هیچ تصنع و تکلف و چاره جویی و نظر مخصوصی وجود ندارد. رسول امی یعنی او جز مقام نبوت و رسالت الهی هیچ فضل خارجی و رنگ متفاوت و علوم اکتسابی ندارد پس همه حیثیت‌های مادی نزد او بی اعتبار است.undefined امت جمعیتی است که حول مقصد معینی گرد یک امامی جمع شده است.undefined و این امت هنگامی به شکوفایی می‌رسد که حول امام حقی جمع شده و در مسیر او قرار گیرند که در این صورت امام مانند آبی بر زمین هر انسانی باریده و موجب رشد و شکوفایی آنها خواهد شد.undefined لذا امت شانی از اجتماع است که به واسطه همگرایی که بین افراد آن در رابطه با یک مسئله ایجاد شده است ویژگی و توانایی خاصی را بدست می‌آورد که قبل از ایجاد آن همگرایی وجود نداشته است. در امت هر کس بنا به استعداد و ظرفیتی که دارد در جایگاه خاصی قرار گرفته و عمل متناسب با ان را انجام می‌دهد تا هدف بالاتری که بقای حیات امت است محقق شود. در نتیجه در یک امت بین اعمالی که هر یک از افراد انجام می‌دهند با یکدیگر پیوستگی و وابستگی مشاهده می‌شود. می‌توان گفت ساختار یک امت مثل بدن یک انسان است و هر یک از افراد به عنوان عضوی از این بدن هستند که مسئولتی را به عهده دارند. بر اساس هدفی که امت به منظور محقق کردن آن ایجاد شده است امتها موحدانه و یا کافرانه‌اند اما هر یک از این دو امت، واحده‌اند به این معنا که بین افراد آنها پیوستگی و وابستگی دیده میشود و هدف امت محقق می‌شود. در امت واحده توحیدی امام، در راس امت قرار دارد و نقش او همانند نقشی است که قلب در بدن انسان به عهده دارد. در نتیجه امام بین افراد تالیف ایجاد کرده و باعث دمیده شدن روح در کالبد امت می‌شود. اگر قلب نباشد روح و امتی هم نیست.
#نظام.امت.و.امامت#واژه.اُم#قرائت.بیست‌هفتم
@sureh_haj

۲:۱۵

undefined بازخوانی سوره بر اساس نظام امت و امامت و جایگاه مناسک در این نظام

گام undefined: جایگاه منسک در امت

🪴 همانگونه که انسان دارای هویت فردی و جمعی است، عبادات هم دارای بعد فردی و جمعی می‌باشند.🪴 در بین عبادتها برخی به طور خاصتر برای ظهور و بروز امت قرار داده شده اند. 🪴 از این عبادتها که یا به لحاظ شکل ظاهری یا به خاطر زمان وقوع، به صورت جمعی انجام می‌گیرند و امکان ادای آنها به صورت فردی وجود ندارد، با عنوان «منسک» یاد شده است.🪴 شان امت بودن خودش عبادت خاصی می‌خواهد که آن عبادت می‌شود منسک.🪴 منسک ابراز کننده این است که جمعی قصد واحدی دارند.🪴 مَنْسَک: از ریشه نسک به معنای عملی که در برنامه عبادت خدا به همین منظور مقرر شده است و منسک مصدر میمی به معنای عملی که در برنامه دینی الهی مقرر شده است. 🪴 بدین ترتیب میتوان «منسک» را تعبیری برای «عبادت امت» دانست و از آن به عنوان میثاق جمعی مؤمنین در عبودیت خالص خداوند یاد کرد. 🪴 خداوند برای هر امتی، منسکی قرار داده تا او را در آن عبادت کنند.🪴 هر چند آغاز پیدایش مناسک برای ما معلوم نیست؛ ولی با مطالعه قرآن میتوان ورود جدی مناسک در نظام امت را از امامت حضرت ابراهیم علیه السلام دانست. امامتی که پس از طی مراحل متعددی به فردی که یک تنه، خود دارای قابلیتهای امت بود، عطا شد. 🪴 امامتی که به شهادت قرآن با هیچ ظلمی نه در قبل و نه در بعد آمیخته نبوده و قابل انتقال به ذریه هم هست. 🪴 خداى تعالى مكان بيت را براى ابراهيم (ع) تبوئه قرار داد معنايش اين است كه آن را مرجع براى عبادت قرار داد، تا عبادت كنندگان آنجا را خانه عبادت خود قرار دهند.🪴 بَوَّأْنَا از ریشه‌ی بوء به معنای بازگشت به پایین یعنی انحطاط و تنزل است بدون در نظر گرفتن جایگاهی که از آن یا به سوی آن پایین آورده می‌شود. المیزان: "بوء له مكانا كذا" معنايش اين است كه براى او فلان مكان را مهيا كرد، تا مرجع و بازگشت گاه او باشد و همواره بدانجا برگردد.🪴 و اين كه خدا خانه را هم به خود نسبت داد، و فرمود:" وَ طَهِّرْ بَيْتِيَ- پاك كن خانه‏ام را" اشاره به همين قرار داد دارد. و بدون ترديد اين قرارداد عبارت بوده از وحى به ابراهيم كه تو اين مكان را مكان و مرجع براى عبادتم بكن. پس معناى" بَوَّأْنا لِإِبْراهِيمَ مَكانَ الْبَيْتِ" اين است كه: ما وحى كرديم به ابراهيم كه براى عبادتم قصد اين مكان كن. به عبارتى ديگر مرا در اين مكان عبادت كن.

#نظام.امت.و.امامت#مناسک#قرائت.بیست‌هفتم
@sureh_haj

۷:۴۹

undefined بازخوانی سوره بر اساس نظام امت و امامت و جایگاه مناسک در این نظام

گام undefined: جایگاه حج در بین مناسک

undefined از بین مناسک، برخی مردم یک محله را شکوفا می‌کند مانند نماز جماعت، برخی شهر را شکوفا می‌کند مانند نماز جمعه و ... اما مهمترین منسکی که خدا به آن توجه ویژه‌ای داشته است و موجب شکوفایی یک امت می‌گردد حج است. منسکی که توسط حضرت ابراهیم (ع) برای تمام زمانها پایه گذاری کرد.undefined برای ایجاد یک امت نیازمند این هستیم که مقصد یکسانی داشته باشیم. undefined اگر توجه به مقصد درست شود؛ قصد درست می‌شود و از این طریق نظام زندگی انسان درست میشود لذا قصد تابع مقصد است اگر انسان قصدش درست شود، همه زندگی اش درست میشود. مقصد که الهی نباشد؛ معلوم نیست برای کجا کار میکند. نمیتواند قصد کند.undefined الْحَجِّ: از ریشه‌ی حجّ قصدی که همراه حرکت و عمل است . المیزان: كلمه"حج" در اصل لغت به معناى قصد است و اگر عمل مخصوص در بيت الحرام را كه اولين بار ابراهيم (ع) آن را تشريع نمود و در شريعت محمدى (ص) نيز جريان يافت حج ناميده‏اند به همين جهت است كه هر كس بخواهد اين عمل را انجام دهد قصد خانه خدا مى‏كند.undefined حضرت ابراهیم علیه السلام خانه خدا را به طهارت و قدسیتی همراه با امنیت جلوه داد و آن را به عنوان محلی برای بازگشت به فطرت و خدا و نیز محلی برای اجتماع طواف کنندگان، اعتکاف‌کنندگان، رکوع‌کنندگان و سجده‌کنندگان قرار داد. undefined در این صورت اجتماع حج به عنوان منسک ابراهیمی به محلی برای ساماندهی دینداری و تقویت و گسترش آن تبدیل گردید.undefined حج مانند جنگیدن است، گروهی مستقیما در صحنه درگیر هستند اما تمام جامعه در این میدان حضور دارند.undefined برای آنها که دغدغه اصلاح جامعه را دارند حج فرصت بی بدیلی است تا مشق رزم کنند.undefined لذا مناسک ابزاری برای ارتقای امت است.undefined بنابراین امت بایستی مناسک را احیا کرده و هیچگاه نباید حج خانه خدا و زیارت رفتن‌ها و اربعین تعطیل و خالی شوند. حتما باید دارای شکوه و مجدی باشند لذا فردی نیست.undefined احیای چنین منسکی به معنای احیای نظام امامت و تشکیل امت واحده توحیدی است. undefined هدفی که امنیه تمام انبیا و رسولان الهی بوده است و همواره توسط شیطان و گروندگان به او مورد دست اندازی و مقابله قرار میگیرد.
#نظام.امت.و.امامت#مناسک #منسک.حج#قرائت.بیست‌هشتم
@sureh_haj

۱:۲۷

undefined بازخوانی سوره بر اساس نظام امت و امامت و جایگاه مناسک در این نظام

گام undefined: بررسی رابطه امام و امت
undefined امت واحده توحیدی جمعیتی است که حول مقصد معینی یعنی عبودیت خداوند گرد امام حق و هدایتی جمع شده است.undefined امام مخصوصا برای ساحت امتی انسان است. undefined اگر امام در راس یک امت قرار بگیرد همه افراد آن امت برای انجام عمل متناسب با هدف امت به او رجوع می‌کنند لذا میتوان گفت اولا رجوع به امام یکی از شاخصه‌های تشکیل امت است و ثانیا خود رجوع همگانی به امام نیز یک منسک است. از طرف دیگر جهت دهنده و تعیین کننده عبادتهای جمعی برای اصلاح قصد امت یعنی همان تعیین کننده منسک برای امت، امام استundefined لذا اگر بخواهیم امتی را بشناسیم باید ببینیم امامشان چیست.undefined امامت جریان حق بدون قيد و شرط نيست بلكه در تحت نظام اصطفا قرار دارد و آن كسي انتخاب مي‌شود كه صالح براي اين كار باشد.undefined قلب و رهبر امت، امام است.undefined وجود امام در ابتدا به عنوان منذر، جلب کننده توجهات افراد، سپس به عنوان یکی کننده قصد جمع برای تشکیل امت و در نهایت به عنوان هدایت کننده آنها به سوی قیام ضرورت دارد.undefined از طرف دیگر نفس فردي و نفس امتي ضرورت توجه به دو قيام براي خدا را همزمان بديهي مي سازد. "أن تقوموا لله مثني و فرادي"undefined لذا هر انساني هم قيام فردي و هم قيام امتي دارد. قيام لله بدون امام نور امكان پذير نيست، كما اينكه قيام فردي هم بدون فرض امام تحقق ندارد.undefined اگر کسی ساحت امتی خود را نشناسد نمی‌تواند امام شناس شود.undefined امت شدن یعنی انسان شانی به جز امام ندارد. انسان می‌تواند بوسیله امّت در سریعترین حالت به بهترین رضایت‌ها برسد بدون اینکه بخواهد چیزی را از خودش بداند. وقتی جمعی شکل می‌گیرد، هر چقدر یکی شوند قدرتشان زیاد می‌شود و روحی در آنها شکل می‌گیرد که به هیچ عنوان در تعداد کم نیست و این به برکت وجود امام است. undefined به همین دلیل یک فرد خودش می‌تواند امت باشد.
#نظام.امت.و.امامت#مناسک #امام#قرائت.بیست‌نهم
@sureh_haj

۳:۱۰

undefined بازخوانی سوره بر اساس نظام امت و امامت و جایگاه مناسک در این نظامگام undefined: بررسی ارتباط مناسک با امام امت*
undefined کسی که رجس داشته باشد امام شناس نمی‌شود. امامی که خود از رجس پاک شده است.undefined منسک حج محلی است برای زدودن آلودگیها و ناپاکی‌ها و تقصیر و قربانی کردن. در سوره حج، از بین اعمال حج به قربانی کردن بیشتر از سایر اعمال پرداخته شده است. قربانی کردن یعنی گذشتن و فدا کردن همه چیز برای هدفی که امنیه همه انبیاء و رسولان الهی است.undefined منسک واسطه تمسک به امام است.undefined لذا حج میقاتی جهت آمادگی برای ملاقات با امام است.undefined ملاقات امام یعنی احیای هویت جمعی.undefined به همین دلیل مهمترین مسئله در حج ملاقات و بیعت با امام و تجدید عهد با اوست. undefined حج یعنی امام خواهی و امام داری.undefined استمرار حقیقت منسک و برپایی و اقامه آن، صرفا با اعتنای امت به نظام امامت حاصل می‌شود. undefined برای تحقق چنین امر مهمی لازم است تک تک افراد امت روحیه تسلیم نسبت به اوامر خدا را که در هر زمان به واسطه امام جاری میشود، در خود تقویت نموده و از او پیروی کنند.undefined مناسک برای کم کردن فاصله نوع انسان بالاخص ساحت اجتماعی او از خداوند و محلی برای سامان دهی حرکتهای دینی است.undefined بر این اساس، مناسک عبادتهایی هستند که به اتحاد امت در امر عبودیت پروردگار و یگانگی او و نیز شناخت رسول و ولی حامل امر او منجر میشوند.undefined بنابراین مناسک خیمه‌هایی هستند که انسان بایستی تکلیف خود با امام زمانش را بشناسد.undefined و این مناسک برای هر امتی وضع شده است.undefined یعنی در هر عصری امامی وجود داشته که باید حول او گرد آییم.undefined یعنی وجود مناسک دلالت از شخصی دارد که در هر زمانی به منظور ادامه راه انبیاء و اقامه مناسک و برپایی حکومت توحیدی وجود دارد.undefined لذا مناسک بستری برای تکلیف داری و ماموریت خواهی از امام است.
#نظام.امت.و.امامت#مناسک #امام#قرائت.سی‌ام
@sureh_haj

۷:۴۶

undefined بازخوانی سوره بر اساس نظام امت و امامت و جایگاه مناسک در این نظام

گام undefined: بررسی ارتباط جهاد با مناسک

undefined امام دار شدن و امام خواهی بدون کتاب نمی‌شود. آیات الهی و وضعیت ما نسبت به آن (مومن یا کافر) و اهتمام ما در اقامه احکام و اعتقادات و اوامر آن، مشخص کننده میزان امام خواهی ماست.undefined به همین دلیل هر کسی که در طرف باطل قرار گیرد نه هدایتی دارد و نه علمی و نه کتابی.undefined کسی که کتاب نداشته باشد تا به آن تمسک کرده و حجت داشته باشد دچار جدال خواهد شد و این حالت او را به مقابله با حق خواهد کشاند.undefined باید هر کسی وضعیت خود در قبال کتاب و نیز سهم خود از نصرت امام را مشخص کند.undefined کسی می‌تواند امام را نصرت دهد که خود قابل اتکا باشد و امرپذیر شود.undefined برای امرپذیری، انسان بایستی لباس‌های مختلفی که در زندگی دنیایی مانند شهرت و موقعیت و شئونات و ... بر تن کرده را درآورده و تنها برای خود شان عبودیت قائل باشد بدون افراط و تفریط (حنیف).undefined حاجی که محرم می‌شود لباس خود را از تن بیرون کرده و لباسی از جنس توحید و پاکی بر تن می‌کند.undefined لباس خود نشانه تقوی است و برای حضور در مناسک انسان بایستی لباسی از جنس تقوی به تن قلب خود کند.undefined هر کسی با هر رنگ و زبان و از هر جای دنیا در حج حضور دارد و با همه تفاوت‌ها، همه همراه و هماهنگ هستند. همه یک لباس بر تن کرده، دور یک خانه طواف می‌کنند و اعمال مشابه با مقصد مشخصی انجام می‌دهند.undefined حج تمرین خالی شدن از خودخواهی‌ها و منیت‌ها و هم‌دل شدن با دیگران است، تمرین امت شدن.undefined جهاد در راه خدا هم خارج شدن از فردیت‌هاست برای حسن و خوبی خواستن برای همه آدم‌ها (و بشر المحسنین).undefined مجاهدی که همچنان در بند شئونات دنیایی خود باشد توان آن را ندارد که حق جهاد را بجا آورده و در این مسیر فداکاری کند.undefined جهاد در راه خدا امتداد منسک حج است تا توحید و مبارزه با شرک نه فقط در محدوده یک سرزمین (کعبه و اطراف آن) بلکه به وسعت تمام عالم اقامه شود.undefined به همین دلیل عرصه جهاد نیز مانند حج محل ملاقات با خداوند و میقات ملاقات با امام.undefined بدین ترتیب خانه خدا به وسعت زمین تکثیر پیدا می‌کند و هر جایی که محل ذکر خدا باشد محور جهاد خواهد بود.undefined لذا مساجد در هر جایی که باشند محل ملاقات با خدا و سنگر جهاد هستند و محل اجتماع امت و اقامه توحید.
#نظام.امت.و.امامت#کتاب #جهاد#قرائت.سی‌یکم
@sureh_haj

۱۰:۱۹

undefined بازخوانی سوره بر اساس نظام امت و امامت و جایگاه مناسک در این نظام

گام undefined: خروجی و نتیجه مناسک

undefined مناسک مخصوصا منسک حج محلی برای تربیت افرادی است که قابل اتکا هستند و اوامر به واسطه آنان نازل می‌شود.undefined يكي از لوازم تشكيل امت واحده توحيدي، علاوه بر وجود نازنين امام، انسان هاي سازنده و مهم است.undefined اهمیت مناسک در تربیت چنین افرادی است به اسم مخبتین.undefined به همین دلیل پیامبر (ص) پنجه در پنجه دشمن دارد در برپایی مناسک و با او در این امر مجادله و نزاع می‌کنند.undefined مخبتین یعنی کسی که قدمهایش را محکم روی زمین می‌گذارد و می‌شود به او اتکا کرد.undefined خبت یعنی زمین سفت و محکم و هموار. زمین زیر پایمان مهد است. در آن فرو نمیرویم و بالا نمیرویم. می‌توانیم روی آن راه برویم چون سفت و محکم است، بالا هم نمی رویم چون کشش به سمت خودش دارد. ما را در امنیت خودش قرار داده است و می‌توانیم با تکیه بر آن سازه و بنایی احداث کنیم. undefined انسان باید برای امامش مخبت باشد یعنی امام زمان کاری را به او بسپرد و از جانب او خیالش راحت باشد.undefined زندگی امت محور می‌شود نماینده امام بودن و شاهد شدن و شهید شدن.undefined خدا حج را واجب کرده است برای وقوف انسان به شأن امتی خود و اینکه چه نسبتی با امام دارد.undefined و حضرت ابراهیم را به عنوان نماد و پدر معنوی این جریان قرار داده است.undefined همو که تسلیم در برابر خدا بوده، ظرفیت امرپذیری خاصی داشته و حق جهاد و مهاجرت در راه خدا آنگونه که حقش بوده را ادا کرده است.undefined کار مناسک پدر پروری است که بتوان روی آنها حساب باز کرد و اطمینان کرد، به آنها مسئولیت سپرد چون دارای عزم و عمل جدی هستند مانند حضرت ابراهیم پدر امت.

#نظام.امت.و.امامت#مناسک#قرائت.سی‌دوم
@sureh_haj

۱۵:۳۵

undefined بازخوانی سوره بر اساس نظام امت و امامت و جایگاه مناسک در این نظام
گام undefined: ارتباط حج و جهاد*
undefined همانگونه که گفته شد حج را قصدی گویند که ملازم حرکت و عمل است.undefined و حاجی کسی است که برای رسیدن به مقصد مشخصی قطع تعلق کرده و به هر وسیله ممکن خود را بدانجا می‌رساند.undefined جهد صرف توان و تلاش فراوان است تا جایی که به نهایت و غایت ظرفیتش برسد.undefined جهد با حج مرتبط می‌شود و گویی حج مقدمه جهاد می‌شود و روح مناسک و امت جهاد است.undefined ابراهیم (ع) از همان دوران نوجوانی آرزوهای بلندی داشت، اقامه توحید در سراسر عالم. حضرت ابراهیم (ع) مرد میدان مبارزه بود و تا آخر عمر بر عهد و پیمان خود ماند و از مبارزه دست نکشید.undefined حج مشق رزم است به شیوه ابراهیم، نه برای برهه‌ای خاص بلکه برای لحظه لحظه زندگی.undefined از این رو هر کسی در حد استطاعت خود باید از منافع حج بهره‌مند گردد و پیاده یا سواره و به هر نحو ممکن خود را به صحنه برساند و حق جهاد را ادا نماید.undefined همین عدم استطاعت خودش می‌تواند بهترین بهانه برای شانه خالی کردن از جهاد باشد حال آنکه مومن مجاهد شوق رفتن به جهاد را دارد.undefined مومن باید بداند که اگر حق جهاد اجرا شود دچار حرج نخواهد شد چرا که تنها یک وظیفه دارد آن هم جهاد است.undefined حاجی با محرم شدن و ورود به حریم خانه خدا، باید حرمت‌هایی را بشتر از آنچه عموم مردم رعایت می‌کنند رعایت کند.undefined عرصه جهاد هم حریم الهی و میدان ملاقات با خداست لذا از انسان موحد مجاهد انتظار می‌رود که بسیار بیشتر از دیگران نسبت به رعایت تقوی و بزرگ داشتن حرمت‌ها و شعائر الهی اهتمام داشته و از توجه به جزئیات غافل نباشد.undefined مجاهد باید بیشتر و بهتر از همه به دستورات الهی عمل کند چرا که خود را در حریم الهی دیده و باید بفهمد که خدا بر همه چیز عالم است.undefined حاجی باید از جدال پرهیز کند، باید به دنبال حق بباشد و کسی نباید به برای ثابت کردن خود آمده باشد چرا که حج مشق همراهی و همدلی برای امت شدن است.undefined مجاهد برای نشان دادن خود به میدان نیامده است بلکه آمده تا طعم شیرین توحید را به همه چشانده و مانع زندگی نکبت بار شرک آلود شود.undefined به همین دلیل مجاهد در راه خدا دنیا طلب نبوده و بایستی دارای عزمی راسخ باشد.undefined حج جایی است برای تقویت عنصر عزم و برنامه‌ریزی و پیدا کردن روحیه جهادی و حرکت پشت سر امام و ادا کردن حق جهاد بر اساس امر خدا.undefined حق جهاد یعنی از امام نه عقب بمانیم و نه جلو برویم. انسان وقتی مجاهد می‌شود شور و اشتیاقی در او ایجاد می‌شود که باید حدش را آنطور که امام می‌خواهد ادا کند. جسمی که ساکن است میل به سکون دارد و جسمی که در حال حرکت است میل به ادامه حرکت دارد. حق جهاد یعنی هر وقت گفتند برو جلو برو و هر وقت گفتند بایست بایست. undefined در این صورت می‌شود که آدمی وارد قیام ‌شود و اذن به جهاد پیدا کند برای برپایی حاکمیت دینی.undefined حاکمیتی که غایت و امنیه همه سلسله انبیاء الهی بوده است.

#نظام.امت.و.امامت#جهاد #حج#قرائت.سی‌سوم
@sureh_haj

۷:۱۷

thumnail
بازخوانی سوره بر اساس نظام امت و امامت و جایگاه مناسک در این نظام

گام undefinedundefined: جمع بندی

با توجه به مطالب قبلی میتوان نوشت:undefined در سوره پیامبر امر شده به اقامه مناسک و بی اعتنایی به مخالفان و به تبع پیامبر، مومنین به ایشان امر شده اند به حضور در مناسک و بهره‌مندی و مشاهده منافع آن که آمادگی و برنامه‌ریزی برای جهاد حول پیامبر است برای گرفتن اوامر و اذن جهاد و قتال.undefined اذن قتال در بستر دفاع از حرم و تعظیم شعائر الهی داده شده است در مقابل کسانی که صد عن سبیل حرم الله کرده‌اند.undefined این اذن قتال قدرتی ایجاد می‌کند در زمینه برپایی احکام خدا و رونق مساجدالله و بزرگ داشت و گسترش ذکر خدا در تمام عالم.undefined مناسک بستری برای رویت عظمت خدا، دیدن نصرت الهی و اینکه کسی نمی‌تواند نور خدا را خاموش کند. undefined مناسک جمعی انجام می‌شود و سر و صدا به پا می‌کند و قوی انجام می‌شود و برائت دارد. undefined به همین دلیل مخالفان و کافران چشم دیدن شکوه مناسک را ندارند و صد از سبیل آن دارند. آنها نیز سعی دارند اما میخواهند خدا را به عجز در بیاورند. اگر حج پر رونق است میخواهند آن را از رونق بیندازند.undefined سیر گسترش خوبی‌ها مثل أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَر همانند درست کردن یک منسک است. به عبارت دیگر بر اساس شکل گیری منسک میتوان بقیه جامعه را اصلاح کرد.undefined لذا برای نظام سازی و تشکیل امت واحده توحیدی، شکل گیری و استقرار مناسک بسیار حیاتی بوده و باید بی اعتنا به دشمنی دشمنان، در جهت تحقق آن تلاش کرد.
#نظام.امت.و.امامت#قرائت.سی‌چهارم
@sureh_haj

۱۶:۳۹