۱۷:۳۰
1_1349433693.mp3
۰۵:۱۰-۱.۹۱ مگابایت
۱۷:۳۲
*ترجمه :
در قرآن پانزده مرتبه تعبير «مَن أظلَم» آمده كه در مورد افترا بر خدا، بازداشتن مردم از مسجد و كتمان شهادت و حقّ است. اين مى رساند كه ظلم فرهنگى و بازداشتن مردم از رشد و فهم، بدترين ظلم به جامعه است.
https://t.me/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
۱۷:۳۲
"اٰللـٌّٰهًٌُمٓ صَلِّ عٓـلٰىٰ مُحَمَّدٍ وُاّلِ مُحَمَّدٍ وٓعٓجٓلِ فٓرٰجٰهٌٓمّ"
۱۷:۳۳
۱۷:۳۳
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
۱۷:۴۱
۱۷:۴۲
1_1349433770.mp3
۱۰:۴۷-۴.۰۳ مگابایت
۱۷:۴۳
*ترجمه :
بازخواست ذلّت بار مشركين در قيامت، نشانه ى محروميّت آنان از رستگارى است، همان محروميّتى كه در آيه ى قبل به آن اشاره شده است.
گرچه آيه، به شرك نظر دارد، ولى آنان هم كه رهبرى غير اولياى خدا را بپذيرند و با اولياى معصوم الهى به مخالفت و جنگ برخيزند، به نوعى مشركند. در زيارت جامعه ى كبيره مى خوانيم: «و مَن حاربكم مشرك»
*و در حديث آمده است: «الرّاد علينا كالرّاد على اللّه و هو على حدّ الشرك باللّه»كسى كه كلام و راه ما را رد كند، همچون كسى است كه كلام خدا را نپذيرد و چنين شخصى به منزله ى مشرك است.
https://t.me/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
۱۷:۴۳
*ترجمه :
*امام صادق(عليه السلام) فرمود: مراد از «فتنه» در «لم تكن فتنتهم»، معذرت خواهى مشركان مى باشد.«ضلّ الشى ء» به معناى ضايع شدن، هلاكت و نابودى چيزى است.دروغگويان به مقتضاى خصلتى كه در دنيا كسب كرده اند، در قيامت نيز دروغ مى گويند. «واللّه ما كنّا مشركين»، چنانكه در جاى ديگر مى خوانيم: «يوم يبعثهم اللَّه جميعاً فيَحلفون له كما يَحلفون لكم و يحسبون انّهم على شى ء الا انّهم هم الكاذبون»حضرت على(عليه السلام) در ذيل آيه در حديثى مى فرمايد: بعد از اين دروغ، بر لبشان مهر زده مى شود و ساير اعضاى آنان حقّ را بازگو مى كنند.امام صادق(عليه السلام) فرمود: روز قيامت خداوند آن چنان عفو وبخشش مى كند كه به ذهن هيچ كس حتّى خطور نمى كند، تا آن اندازه كه مشركان نيز مى گويند: ما مشرك نبوديم، (تا مشمول عفو الهى شوند).
https://t.me/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
۱۷:۴۴
۱۷:۴۵
۱۷:۴۶
1_1349433834.mp3
۰۶:۵۱-۲.۵۳ مگابایت
۱۷:۴۶
*ترجمه :
در شأن نزول اين آيه آمده است كه ابوسفيان، وليد بن مغيره، عتبه، شيبه و نضربن حارث، در كنار كعبه به تلاوت قرآن پيامبر گوش مى دادند، به نضر گفتند: چه مى خواند؟ گفت: به خداى كعبه نمى فهمم چه مى خواند، ولى چيزى جز افسانه ها و داستان هاى پيشينيان نيست، من مشابه اين داستان ها را براى شما گفته ام. سپس اين آيه نازل شد.
«أكنّة» جمع «كنّ» يا «كنان» به معناى پرده است. «وقر» به معناى سنگينى و «أساطير» جمع «اسطوره» به معناى مطالب پى در پى و خيالى است كه شنيدن آن جاذبه دارد.
پرده افكنى بر دل وسنگينى گوش، به خاطر روحيّه ى لجاجت مشركان است.
*قرآن مى فرمايد: «فلما زاغوا أزاغ اللّه قلوبهم»از اينكه در آيه ى قبل، سخن از مشركين بود ولى در اين آيه درباره همان گروه تعبير به «الّذين كفروا» نموده است معلوم مى شود مشركين همان كفّارند.
https://t.me/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
۱۷:۴۷
۱۷:۴۷
۱۷:۴۸
1_1349433944.mp3
۰۸:۴۴-۳.۲۴ مگابایت
۱۷:۵۱
*ترجمه :
«يَنئَون» از ريشه ى «نأى»، به معناى دور كردن است.
برخى از اهل سنت، در تفسير خود اين آيه را درباره ابوطالب دانسته و گفته اند كه وى مردم را از آزار پيامبر نهى مى كرد ولى خودش ايمان نمى آورد و از مسلمان شدن دورى مى جست و برخى آيات ديگر را هم در اين باره مى دانند (مثل توبه ۱۱۳، قصص ۵۶)، *ولى به نظر پيروان مكتب اهل بيت، ابوطالب از بهترين مسلمانان است و دلايل ايمان ابوطالب پدر عزيز حضرت على(عليه السلام) بسيار است كه به بعضى از آنها اشاره مى كنم:
https://t.me/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
۱۷:۵۲
"اٰللـٌّٰهًٌُمٓ صَلِّ عٓـلٰىٰ مُحَمَّدٍ وُاّلِ مُحَمَّدٍ وٓعٓجٓلِ فٓرٰجٰهٌٓمّ"
۱۷:۵۲
۱۷:۵۲