۱ اردیبهشت
"اٰللـٌّٰهًٌُمٓ صَلِّ عٓـلٰىٰ مُحَمَّدٍ وُاّلِ مُحَمَّدٍ وٓعٓجٓلِ فٓرٰجٰهٌٓمّ"
۹:۳۷
️️️️️️️️️️️️️️️️️️️️️️
۹:۳۸
۵ اردیبهشت
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
۱۸:۰۸
#سوره_آل_عمران_آیه_۱۸۷🕊
۱۸:۰۹
1_1159026058.mp3
۱۰:۰۰-۳.۰۱ مگابایت
۱۸:۱۰
تفسیر آیه ۱۸۷ سوره آل عمران
وَإِذَ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلاَ تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاء ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْاْ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ*
*ترجمه :
و (به ياد آور) زمانى كه خداوند از كسانى كه به آنان كتاب (آسمانى) داده شد، پيمان گرفت كه حتماً بايد آن را براى مردم بيان كنيد و كتمانش نكنيد، پس آنها آن (عهد) راپشت سر خويش انداختند و به بهاى كمى مبادله كردند، پس چه بد معامله اى كردند.*
*امام باقرعليه السلام درباره اين آيه فرمودند: خداوند از اهل كتاب پيمان گرفت كه آنچه درباره ى حضرت محمّد صلى الله عليه وآله در تورات و انجيل آمده است براى مردم بگويند و كتمان نكنند.اگر امروز ميليون ها مسيحى، يهودى و مجوسى در دنيا هست، همه به سبب سكوت نابجاى دانشمندان آنهاست. به گفته ى صاحب تفسير اطيب البيان، بيش از شصت مورد بشارت اسلام و پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله در عهدين آمده است، ولى دانشمندان اهل كتاب همه را رها كرده اند.
پیام ها
خداوند براى هدايت مردم، از دانشمندان پيمان مخصوص گرفته است. «اخذ اللّه ميثاق الّذين اوتوا الكتاب لتبيّننّه للناس»
بيان حقايق بايد به نوعى باشد كه چيزى براى مردم مخفى نماند. «لتبيّننّه للناس و لاتكتمونه»
وظيفه ى دانشمندان، تبيين كتاب آسمانى براى مردم است. «لتبيّننّه للنّاس»
انگيزه ى سكوت دانشمندان از بيان حق، رسيدن به مال و مقام و يا حفظ آن است. «واشتروا به ثمناً قليلاً»
علم به تنهايى براى سعادت و نجات كافى نيست، بى اعتنايى به مال و مقام نيز لازم است. «اوتوا الكتاب... اشتروا به ثمناً قليلا»
هرچه در برابر كتمان آيات الهى گرفته شود اندك است. «...اشتروابه ثمناً قليلا»
عمل به دين و تعهّدات الهى ارزش والا دارد. اگر به هر مقام و مالى برسيم، ولى آن را از دست بدهيم باخته ايم. «ثمناً قليلا بئس ما يشترون»
https://chat.whatsapp.com/JdxgnAisq9XBdfW0ov6K6F
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
وَإِذَ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلاَ تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاء ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْاْ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ*
*ترجمه :
و (به ياد آور) زمانى كه خداوند از كسانى كه به آنان كتاب (آسمانى) داده شد، پيمان گرفت كه حتماً بايد آن را براى مردم بيان كنيد و كتمانش نكنيد، پس آنها آن (عهد) راپشت سر خويش انداختند و به بهاى كمى مبادله كردند، پس چه بد معامله اى كردند.*
*امام باقرعليه السلام درباره اين آيه فرمودند: خداوند از اهل كتاب پيمان گرفت كه آنچه درباره ى حضرت محمّد صلى الله عليه وآله در تورات و انجيل آمده است براى مردم بگويند و كتمان نكنند.اگر امروز ميليون ها مسيحى، يهودى و مجوسى در دنيا هست، همه به سبب سكوت نابجاى دانشمندان آنهاست. به گفته ى صاحب تفسير اطيب البيان، بيش از شصت مورد بشارت اسلام و پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله در عهدين آمده است، ولى دانشمندان اهل كتاب همه را رها كرده اند.
پیام ها
خداوند براى هدايت مردم، از دانشمندان پيمان مخصوص گرفته است. «اخذ اللّه ميثاق الّذين اوتوا الكتاب لتبيّننّه للناس»
بيان حقايق بايد به نوعى باشد كه چيزى براى مردم مخفى نماند. «لتبيّننّه للناس و لاتكتمونه»
وظيفه ى دانشمندان، تبيين كتاب آسمانى براى مردم است. «لتبيّننّه للنّاس»
انگيزه ى سكوت دانشمندان از بيان حق، رسيدن به مال و مقام و يا حفظ آن است. «واشتروا به ثمناً قليلاً»
علم به تنهايى براى سعادت و نجات كافى نيست، بى اعتنايى به مال و مقام نيز لازم است. «اوتوا الكتاب... اشتروا به ثمناً قليلا»
هرچه در برابر كتمان آيات الهى گرفته شود اندك است. «...اشتروابه ثمناً قليلا»
عمل به دين و تعهّدات الهى ارزش والا دارد. اگر به هر مقام و مالى برسيم، ولى آن را از دست بدهيم باخته ايم. «ثمناً قليلا بئس ما يشترون»
https://chat.whatsapp.com/JdxgnAisq9XBdfW0ov6K6F
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
۱۸:۱۰
️
۱۸:۱۰
#سوره_آل_عمران_آیه_۱۸۸🕊
۱۸:۱۱
1_1159026905.mp3
۰۹:۴۶-۳.۰۲ مگابایت
۱۸:۱۲
تفسیر آیه ۱۸۸ سوره آل عمران
تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَواْ وَّيُحِبُّونَ أَن يُحْمَدُواْ بِمَا لَمْ يَفْعَلُواْ فَلاَ تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِّنَ الْعَذَابِ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ*
*ترجمه :
گمان مبر كسانى كه به آنچه كرده اند، شادمانى مى كنند و دوست دارند براى آنچه نكرده اند ستايش شوند، مپندار كه آنها از عذاب الهى رسته اند، (زيرا) براى آنها عذابى دردناك است.*
*مردم سه دسته اند:
گروهى كه كار مى كنند وانتظار پاداش يا تشكّر از مردم ندارند. «لانريد منكم جزاء و لاشكورا» گروهى كه كار مى كنند تا مردم بدانند و ستايش كنند. «رئاء الناس» گروهى كه كار نكرده، انتظار ستايش از مردم دارند. «يحمدوا بمالم يفعلوا...»از مواردى كه غيبت جايز است، در مورد كسى است كه ادّعاى مقام يا تخصّص يا مسئوليّتى را مى كند كه صلاحيّت آن را ندارد. «يحبّون ان يحمدوا بما لم يفعلوا»براى اينكه اين تمايل نابجا - ستايش بدون عمل - كور شود، در اسلام هرگونه تملّق و چاپلوسى منع شده است.
پیام ها
رذايل اخلاقى، همچون عُجب و غرور و انتظار تملّق از مردم، هلاكت قطعى را به دنبال دارد. «يفرحون... يحبّون... فلا تحسبنّهم بمفازة»
قرآن، هرگونه تحليل و تفسير نابجا را نسبت به هر كس و هر موردى محكوم مى كند. «لاتحسبنّ... فلا تحسبنّهم»
خداوند نه تنها براى رفتار، بلكه براى خواسته هاى خير و شرّ انسان نيز حساب باز مى كند. «يحبّون ان يحمدوا... لهم عذاب اليم»
آنچه خطرش بيشتر است، توقّع حمد است، نه توقّع شكر و مدح. زيرا در حمد، نوعى ستايش آميخته با پرستش نهفته است. «يحبّون ان يحمدوا»
گنهكار ممكن است پشيمان شده، توبه كند و نجات يابد، ولى افراد مغرور، حتى در صدد توبه برنمى آيند، لذا اميدى به نجات آنان نيست. «ولاتحسبنّهم بمفازة من العذاب»
كسانى كه در دنيا گرفتار اوهامِ خودپرستى و اسير زندان «منيّت» هستند، در قيامت نيز اسير و گرفتار عذاب الهى اند. «و لهم عذاب اليم»
https://chat.whatsapp.com/JdxgnAisq9XBdfW0ov6K6F
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَواْ وَّيُحِبُّونَ أَن يُحْمَدُواْ بِمَا لَمْ يَفْعَلُواْ فَلاَ تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِّنَ الْعَذَابِ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ*
*ترجمه :
گمان مبر كسانى كه به آنچه كرده اند، شادمانى مى كنند و دوست دارند براى آنچه نكرده اند ستايش شوند، مپندار كه آنها از عذاب الهى رسته اند، (زيرا) براى آنها عذابى دردناك است.*
*مردم سه دسته اند:
گروهى كه كار مى كنند وانتظار پاداش يا تشكّر از مردم ندارند. «لانريد منكم جزاء و لاشكورا» گروهى كه كار مى كنند تا مردم بدانند و ستايش كنند. «رئاء الناس» گروهى كه كار نكرده، انتظار ستايش از مردم دارند. «يحمدوا بمالم يفعلوا...»از مواردى كه غيبت جايز است، در مورد كسى است كه ادّعاى مقام يا تخصّص يا مسئوليّتى را مى كند كه صلاحيّت آن را ندارد. «يحبّون ان يحمدوا بما لم يفعلوا»براى اينكه اين تمايل نابجا - ستايش بدون عمل - كور شود، در اسلام هرگونه تملّق و چاپلوسى منع شده است.
پیام ها
رذايل اخلاقى، همچون عُجب و غرور و انتظار تملّق از مردم، هلاكت قطعى را به دنبال دارد. «يفرحون... يحبّون... فلا تحسبنّهم بمفازة»
قرآن، هرگونه تحليل و تفسير نابجا را نسبت به هر كس و هر موردى محكوم مى كند. «لاتحسبنّ... فلا تحسبنّهم»
خداوند نه تنها براى رفتار، بلكه براى خواسته هاى خير و شرّ انسان نيز حساب باز مى كند. «يحبّون ان يحمدوا... لهم عذاب اليم»
آنچه خطرش بيشتر است، توقّع حمد است، نه توقّع شكر و مدح. زيرا در حمد، نوعى ستايش آميخته با پرستش نهفته است. «يحبّون ان يحمدوا»
گنهكار ممكن است پشيمان شده، توبه كند و نجات يابد، ولى افراد مغرور، حتى در صدد توبه برنمى آيند، لذا اميدى به نجات آنان نيست. «ولاتحسبنّهم بمفازة من العذاب»
كسانى كه در دنيا گرفتار اوهامِ خودپرستى و اسير زندان «منيّت» هستند، در قيامت نيز اسير و گرفتار عذاب الهى اند. «و لهم عذاب اليم»
https://chat.whatsapp.com/JdxgnAisq9XBdfW0ov6K6F
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
۱۸:۱۲
️
۱۸:۱۲
#سوره_آل_عمران_آیه_۱۸۹🕊
۱۸:۱۲
1_1159038629.mp3
۰۴:۱۶-۱.۲۸ مگابایت
۱۸:۱۳
تفسیر آیه ۱۸۹ سوره آل عمران
وَلِلّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاللّهُ عَلَيَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ*
*ترجمه :
و حكومت آسمان ها و زمين براى خداست و خداوند بر هر كارى تواناست.*
*حكومت خداوند نسبت به جهان، حقيقى است نه اعتبارى، چون وجود و بقاى هرچيز تنها بدست اوست. براى ايجاد مى فرمايد: «كن فيكون» و براى محو مى فرمايد: «ان يشأ يذهبكم و يأت بخلقٍ جديد»حكومت خداوند دائمى و هميشگى است، ولى حكومت هاى غيرالهى چند صباحى بيش نيست. «تلك الايام نداولها بين الناس» آرى، اين نوع حكومت حقيقى و دائمى تنها در انحصار خداوند است. «وللّه مُلكُ السموات والارض»
پیام ها
در قرآن هرجا سخن از حاكميّت الهى است، آسمان ها قبل از زمين مطرح شده و اين نشانگر وسعت و عظمت آسمان هاست. «ملك السموات والارض»
بسيارند افرادى كه حكومت در دست آنهاست، ولى نمى توانند به خواسته هاى خود جامه ى تحقّق بپوشانند، ولى خداوند هم حكومت دارد و هم بر هر كارى قادر است. «ملك السموات... على كل شى ءٍ قدير»
https://chat.whatsapp.com/JdxgnAisq9XBdfW0ov6K6F
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
وَلِلّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاللّهُ عَلَيَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ*
*ترجمه :
و حكومت آسمان ها و زمين براى خداست و خداوند بر هر كارى تواناست.*
*حكومت خداوند نسبت به جهان، حقيقى است نه اعتبارى، چون وجود و بقاى هرچيز تنها بدست اوست. براى ايجاد مى فرمايد: «كن فيكون» و براى محو مى فرمايد: «ان يشأ يذهبكم و يأت بخلقٍ جديد»حكومت خداوند دائمى و هميشگى است، ولى حكومت هاى غيرالهى چند صباحى بيش نيست. «تلك الايام نداولها بين الناس» آرى، اين نوع حكومت حقيقى و دائمى تنها در انحصار خداوند است. «وللّه مُلكُ السموات والارض»
پیام ها
در قرآن هرجا سخن از حاكميّت الهى است، آسمان ها قبل از زمين مطرح شده و اين نشانگر وسعت و عظمت آسمان هاست. «ملك السموات والارض»
بسيارند افرادى كه حكومت در دست آنهاست، ولى نمى توانند به خواسته هاى خود جامه ى تحقّق بپوشانند، ولى خداوند هم حكومت دارد و هم بر هر كارى قادر است. «ملك السموات... على كل شى ءٍ قدير»
https://chat.whatsapp.com/JdxgnAisq9XBdfW0ov6K6F
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
۱۸:۱۳
️
۱۸:۱۳
#سوره_آل_عمران_آیه_۱۹۰🕊
۱۸:۱۳
1_1159046955.mp3
۰۷:۳۱-۲.۲۹ مگابایت
۱۸:۱۴
تفسیر آیه ۱۹۰ سوره آل عمران
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لِّأُوْلِي الألْبَابِ*
*ترجمه :
همانا در آفرينش آسمان ها و زمين و در پىِ يكديگر آمدن شب و روز، نشانه هايى (از علم، رحمت، قدرت، مالكيّت، حاكميّت و تدبير خداوند) براى خردمندان است.*
در تفاسير فخررازى، قرطبى و مراغى آمده است: از عايشه پرسيدند: *بهترين خاطره اى كه از رسول خدا صلى الله عليه وآله به ياد دارى چيست؟ گفت: تمام كارهاى پيامبر شگفت انگيز بود، امّا مهم تر از همه براى من، اين بود كه رسول خدا شبى در منزل من استراحت مى كرد، هنوز آرام نگرفته بود كه از جا برخاست، وضو گرفت و به نماز ايستاد و بقدرى گريه كرد كه جلو لباسش تر شد، بعد به سجده رفت و به اندازه اى گريه كرد كه زمين تر شد. صبح كه بلال آمد سبب اين همه گريه را پرسيد، فرمود: ديشب آياتى از قرآن بر من نازل شده است. آنگاه آيات 190 تا 194 سوره آل عمران را قرائت كرد وفرمود: واى بركسى كه اين آيات را بخواند و فكر نكند.در تفسير كبير فخررازى و مجمع البيان از حضرت على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: رسول خداصلى الله عليه وآله همواره قبل از نماز شب اين آيات را مى خواند. و در احاديث سفارش شده است كه ما نيز اين آيات را بخوانيم.در تفسير نمونه از «نوف بكّالى» صحابه ى خاصّ حضرت على عليه السلام نقل شده است كه شبى خدمت حضرت على عليه السلام بودم. امام از بستر بلند شد و اين آيات را خواند. سپس از من پرسيد: خوابى يا بيدار؟ عرض كردم بيدارم. فرمود: خوشا به حال كسانى كه آلودگى هاى زمين را پذيرا نگشتند و در آسمان ها سير مى كنند.كلمه «اَلباب» جمع «لُبّ» به معناى عقل خالص و دور از وهم و خيال است.
پیام ها
آفرينش جهان، هدفدار است. «خلق السموات... لايات لاولى الالباب»
هستى شناسى، مقدّمه ى خداشناسى است. «خلق السموات...لايات»
برگ درختانِ سبز، در نظر هوشيار هر ورقش دفترى است، معرفت كردگار
اختلاف ساعات شب و روز در طول سال، در نظر خردمندان تصادفى نيست. «و اختلاف الليل و النّهار لَايات»
قرآن، مردم را به تفكّر در آفرينش ترغيب مى كند. «خلق... لَايات لاولى الالباب»
هركه خردمندتر است بايد نشانه هاى بيشترى را دريابد. «لَايات لاولى الالباب»
آفرينش، پر از راز و رمز، و ظرافت و دقّت است كه تنها خردمندان به درك آن راه دارند. «لَايات لاولى الالباب»
https://chat.whatsapp.com/JdxgnAisq9XBdfW0ov6K6F
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لِّأُوْلِي الألْبَابِ*
*ترجمه :
همانا در آفرينش آسمان ها و زمين و در پىِ يكديگر آمدن شب و روز، نشانه هايى (از علم، رحمت، قدرت، مالكيّت، حاكميّت و تدبير خداوند) براى خردمندان است.*
در تفاسير فخررازى، قرطبى و مراغى آمده است: از عايشه پرسيدند: *بهترين خاطره اى كه از رسول خدا صلى الله عليه وآله به ياد دارى چيست؟ گفت: تمام كارهاى پيامبر شگفت انگيز بود، امّا مهم تر از همه براى من، اين بود كه رسول خدا شبى در منزل من استراحت مى كرد، هنوز آرام نگرفته بود كه از جا برخاست، وضو گرفت و به نماز ايستاد و بقدرى گريه كرد كه جلو لباسش تر شد، بعد به سجده رفت و به اندازه اى گريه كرد كه زمين تر شد. صبح كه بلال آمد سبب اين همه گريه را پرسيد، فرمود: ديشب آياتى از قرآن بر من نازل شده است. آنگاه آيات 190 تا 194 سوره آل عمران را قرائت كرد وفرمود: واى بركسى كه اين آيات را بخواند و فكر نكند.در تفسير كبير فخررازى و مجمع البيان از حضرت على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: رسول خداصلى الله عليه وآله همواره قبل از نماز شب اين آيات را مى خواند. و در احاديث سفارش شده است كه ما نيز اين آيات را بخوانيم.در تفسير نمونه از «نوف بكّالى» صحابه ى خاصّ حضرت على عليه السلام نقل شده است كه شبى خدمت حضرت على عليه السلام بودم. امام از بستر بلند شد و اين آيات را خواند. سپس از من پرسيد: خوابى يا بيدار؟ عرض كردم بيدارم. فرمود: خوشا به حال كسانى كه آلودگى هاى زمين را پذيرا نگشتند و در آسمان ها سير مى كنند.كلمه «اَلباب» جمع «لُبّ» به معناى عقل خالص و دور از وهم و خيال است.
پیام ها
آفرينش جهان، هدفدار است. «خلق السموات... لايات لاولى الالباب»
هستى شناسى، مقدّمه ى خداشناسى است. «خلق السموات...لايات»
برگ درختانِ سبز، در نظر هوشيار هر ورقش دفترى است، معرفت كردگار
اختلاف ساعات شب و روز در طول سال، در نظر خردمندان تصادفى نيست. «و اختلاف الليل و النّهار لَايات»
قرآن، مردم را به تفكّر در آفرينش ترغيب مى كند. «خلق... لَايات لاولى الالباب»
هركه خردمندتر است بايد نشانه هاى بيشترى را دريابد. «لَايات لاولى الالباب»
آفرينش، پر از راز و رمز، و ظرافت و دقّت است كه تنها خردمندان به درك آن راه دارند. «لَايات لاولى الالباب»
https://chat.whatsapp.com/JdxgnAisq9XBdfW0ov6K6F
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
۱۸:۱۴
"اٰللـٌّٰهًٌُمٓ صَلِّ عٓـلٰىٰ مُحَمَّدٍ وُاّلِ مُحَمَّدٍ وٓعٓجٓلِ فٓرٰجٰهٌٓمّ"
۱۸:۱۴
️️️️️️️️️️️️️️️️️️️️️️
۱۸:۱۵