1_1164240824.mp3
۱۱:۰۳-۳.۱۳ مگابایت
۱۹:۳۹
*ترجمه :
*در روايت است: چون اين آيه نازل شد، پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) دست به شانه سلمان فارسى زد و فرمود: هموطنان تو مصداق اين آيه اند.
در آيات قبل، خطر سلطه كفار و منافقان مطرح بود، اينجا سخن از ارتداد است. شايد اشاره به اين باشد كه نفاق و دوستى و رابطه با كفّار و پذيرش سلطه آنان، به ارتداد مى انجامد.
امام باقر(عليه السلام) درباره ى «يحبّهم و يحبّونه» فرمود: مراد علىّ (عليه السلام) و شيعيان اويند.
در روايات شيعه و سنّى آمده است كه پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) در جنگ خيبر، پس از ناكامى فرماندهان در فتح قلعه هاى دشمن فرمود: به خدا سوگند فردا پرچم را به دست كسى مى دهم كه خدا و رسول او را دوست دارند، او هم، خدا و رسول را دوست دارد و پيروزى را به ارمغان مى آورد. آنگاه پرچم را به دست على(عليه السلام) داد.
https://t.me/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
۱۹:۳۹
"اٰللـٌّٰهًٌُمٓ صَلِّ عٓـلٰىٰ مُحَمَّدٍ وُاّلِ مُحَمَّدٍ وٓعٓجٓلِ فٓرٰجٰهٌٓمّ"
۱۹:۳۹
۱۹:۳۹
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
۱۸:۴۹
۱۸:۴۹
1_1164241094.mp3
۱۰:۳۰-۳.۰۱ مگابایت
۱۸:۴۹
*ترجمه :
*در شأن نزول آيه آمده است: سائلى وارد مسجد رسول خدا(صلى الله عليه وآله) شد و از مردم درخواست كمك كرد. كسى چيزى به او نداد.حضرت على(عليه السلام) در حالى كه به نماز مشغول بود، در حال ركوع، انگشتر خود را به سائل بخشيد. در تكريم اين بخشش، اين آيه نازل شد.
ماجراى فوق را ده نفر از اصحاب پيامبر مانند ابن عباس، عمّار ياسر، جابربن عبداللّه، ابوذر، اَنس بن مالك، بلال و... نقل كرده اند و شيعه و سنّى در اين شأن نزول، توافق دارند.
عمّار ياسر مى گويد: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آيه بود كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: «مَن كنتُ مولاه فعلىّ مولاه».
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در غديرخم، براى بيان مقام حضرت على(عليه السلام) اين آيه را تلاوت فرمود. و خود حضرت على (عليه السلام) نيز براى حقّانيّت خويش، بارها اين آيه را مى خواند. ابوذر كه خود شاهد ماجرا بوده است، در مسجد الحرام براى مردم داستان فوق را نقل مى كرد.
كلمه ى «ولىّ» در اين آيه، به معناى دوست و ياور نيست، چون دوستى و يارى مربوط به همه مسلمانان است، نه آنان كه در حال ركوع انفاق مى كنند.
امام صادق(عليه السلام) فرمودند: منظور از «الّذين آمنوا...»، حضرت على (عليه السلام) و اولاد او، ائمّه (عليهم السلام) تا روز قيامت هستند. پس هركس از اولاد او به جايگاه امامت رسيد با اين ويژگى مثل اوست، آنان صدقه مى دهند در حال ركوع.
مرحوم فيض كاشانى در كتاب نوادر، حديثى را نقل مى كند كه بر اساس آن ساير امامان معصوم نيز در حال نماز و ركوع به فقرا صدقه داده اند كه اين عمل با جمع بودن كلمات «يقيمون، يؤتون، الراكعون» سازگارتر است.
امام باقر(عليه السلام) فرمود: خداوند پيامبرش را دستور داد كه ولايت امام على(عليه السلام) را مطرح كند و اين آيه را نازل كرد. بهترين معرّفى آن است كه اوصاف وخصوصيّات كسى گفته شود ومخاطبان، خودشان مصداق آن را پيدا كنند. (آيه بدون نام بردن از امام على(عليه السلام)*، اوصاف وافعال او را برشمرده است)
*امام صادق(عليه السلام) فرمود: على (عليه السلام) هزاران شاهد در غدير خم داشت، ولى نتوانست حقّ خود را بگيرد، در حالى كه اگر يك مسلمان دو شاهد داشته باشد، حقّ خود را مى گيرد!
ولايت فقيه در راستاى ولايت امام معصوم است.در مقبوله ى عمربن حنظله از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: بنگريد به آن كس كه حديث ما را روايت كند و در حلال وحرام ما نظر نمايد و احكام ما را بشناسد. پس به حكومت او راضى باشيد كه من او را بر شما حاكم قرار دادم. «فانّى قد جعلته عليكم حاكماً...».
https://t.me/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
۱۸:۴۹
https://t.me/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
۱۸:۴۹
۱۸:۴۹
۱۸:۵۰
1_1164241216.mp3
۰۶:۴۱-۱.۹۳ مگابایت
۱۸:۵۰
*ترجمه :
*در آيه ى قبل بيان شد كه مراد از «الّذين آمنوا»، حضرت على(عليه السلام) و امامان معصوم(عليهم السلام) پس از او هستند.
اين آيه كه لزوم پذيرش ولايت خدا و رسول و امامان را بيان مى كند، مى فهماند كه مراد از «وليّكم» در آيه قبل، سرپرست و حاكم است نه دوست و ياور، چون تعبير «حزب اللّه» و غالب بودن آنان، اشاره به نظام قدرتمند و حكومت دارد.«حزب»، در لغت به معناى گروه با قدرت و با صلابت است. چون پيروزى، بدون تشكيلات، مديريّت، قدرت، وحدت، جرأت و... امكان ندارد، پس «حزب اللّه» براى حاكميّت وغلبه بايد اين صفات را داشته باشند.حزب اللَّه نه تنها غالب و پيروزند، بلكه رستگار نيز هستند. «حزب اللّه هم الغالبون»، «حزب اللّه هم المفلحون» درآيه ى ۵۲ همين سوره خوانديم كه گروهى از ترس حوادث، كفّار را ولّى خود مى گيرند، در اين آيه مى فرمايد: حزب اللَّه غالب است يعنى وابستگان به كفّار مغلوبند، پس به سراغ آنان نرويد. «فترى الّذين... يسارعون فيهم...»، «ومَن يتولّ اللَّه... هم الغالبون»
https://t.me/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
۱۸:۵۰
۱۸:۵۰
۱۸:۵۱
1_1164241481.mp3
۰۹:۴۳-۲.۷۴ مگابایت
۱۸:۵۱
*ترجمه :
https://t.me/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
۱۸:۵۱
*ترجمه :
در شأن نزول آيه ى فوق آمده است كه جمعى از يهود و بعضى از نصارى، صداى مؤذّن را كه مى شنيدند و يا قيام مسلمانان را به نماز مى ديدند، شروع به مسخره و استهزاى آنان مى كردند.
https://t.me/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
۱۸:۵۱
"اٰللـٌّٰهًٌُمٓ صَلِّ عٓـلٰىٰ مُحَمَّدٍ وُاّلِ مُحَمَّدٍ وٓعٓجٓلِ فٓرٰجٰهٌٓمّ"
۱۸:۵۱
۱۸:۵۱