داشتن و نداشتن هر دو رنج است !
دخترم! بعدها كه تجربههاى گستردهتر و برخوردهاى بيشتر پيدا كردى، مىبينى كه تمامى زندگىها و تمام آدمها، از زن ومرد و محروم و بهرهمند،با رنجهايى همراه هستند. داشتن و نداشتن، هر دو رنج است. داشتن، غصّهى جدايى را دارد و نداشتن، تلخى محروميت و زخم تحقير و سرشارى و كامروايى هم،رنج پوچى را دارد و درد بىدردى؛كه دل آدم، از دنيا بزرگتر استدل ما، از تمامى هستى، بزرگتر است..تختهسیاه؛ فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD@takhtesiyah#نامه_های_بلوغ#علی_صفایی#تربیت_نفس
دخترم! بعدها كه تجربههاى گستردهتر و برخوردهاى بيشتر پيدا كردى، مىبينى كه تمامى زندگىها و تمام آدمها، از زن ومرد و محروم و بهرهمند،با رنجهايى همراه هستند. داشتن و نداشتن، هر دو رنج است. داشتن، غصّهى جدايى را دارد و نداشتن، تلخى محروميت و زخم تحقير و سرشارى و كامروايى هم،رنج پوچى را دارد و درد بىدردى؛كه دل آدم، از دنيا بزرگتر استدل ما، از تمامى هستى، بزرگتر است..تختهسیاه؛ فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD@takhtesiyah#نامه_های_بلوغ#علی_صفایی#تربیت_نفس
۲۰:۲۹
یوم الزینة ، نوروز و تحولیکی از روزهایی که در تاریخ و روایت ما برابر نوروز در نظر گرفته شده است یوم الزینة می باشد. یوم الزینة یکی از روز های شادی و جشن در مصر بوده که مصادف ابتدای سال و آغاز بهار بوده است. یوم الزینة و نوروز در حقیقت همان روزی بوده است که فرعون و حضرت موسی(ع) با یکدیگر توافق میکنند تا یکی قدرت خود و دیگری قدرت خدایش را به نمایش بگذارد.در نوروز و یوم الزینة است که حضرت موسی(ع) عصا خود را در برابر ساحران فرعون رها کرده و به اژدها تبدیل شده و ساحران با آگاهی به موسی و خدایش ایمان می آورند. این افراد که برترین ساحران مصر و از جمله نزدیک ترین افراد به فرعون بوده اند در نوروز تحول پیدا کرده و راه خود را پیدا میکنند و تا سر حد شهادت پای حرف خود میایستند. خوشا به حال هر کس که به برکت محول الاحوال، این روز ها تحول واقعی پیدا میکند.
منابع : « ثم واعدوه يوم الزينة و كان يوم سوق لهم عن سعيد بن جبير و قال ابن عباس كان يوم عاشوراء و وافق ذلك يوم السبت في أول يوم من السنة و هو يوم النيروز و كان يوم عيد لهم يجتمع إليه الناس من الآفاق»بحارالانوار ج 13 ص149«آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِينَ رَبِّ مُوسى وَ هارُون» سوره مبارکه "شعرا"/ «ا آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ وَ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ وَ لَتَعْلَمُنَّ أَيُّنا أَشَدُّ عَذاباً وَ أَبْقى ف قالُوا لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلى ما جاءَنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الَّذِي فَطَرَنا فَاقْضِ ما أَنْتَ قاض» "سوره مبارکه "طه"تخته سیاه ؛ فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD@takhtesiyah
منابع : « ثم واعدوه يوم الزينة و كان يوم سوق لهم عن سعيد بن جبير و قال ابن عباس كان يوم عاشوراء و وافق ذلك يوم السبت في أول يوم من السنة و هو يوم النيروز و كان يوم عيد لهم يجتمع إليه الناس من الآفاق»بحارالانوار ج 13 ص149«آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِينَ رَبِّ مُوسى وَ هارُون» سوره مبارکه "شعرا"/ «ا آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ وَ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ وَ لَتَعْلَمُنَّ أَيُّنا أَشَدُّ عَذاباً وَ أَبْقى ف قالُوا لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلى ما جاءَنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الَّذِي فَطَرَنا فَاقْضِ ما أَنْتَ قاض» "سوره مبارکه "طه"تخته سیاه ؛ فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD@takhtesiyah
۱۶:۴۱
از کوزه همان برون تراود که در اوست!
تربيت صالح تنها از مربى صالح محقق می شود، و مربى فاسد جز اثر فاسد بر تربيتش مترتب نمی شود، چرا كه:" از كوزه برون همان تراود كه در اوست"هر چند كه شخص فاسد تظاهر به صلاح كند، و در تربيت كردنش طريق مستقيم را ملازم باشد، و صد پرده ضخيم بر روى فسادى كه در باطن پنهان كرده، بكشد و واقعيت خود را كه همان فساد است در پشت هزار حجاب پنهان كند.
تختهسیاه؛ فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD@takhtesiyah
#ترجمه_تفسیر_المیزان#علامه_طباطبایی#تربیت_مربی
تربيت صالح تنها از مربى صالح محقق می شود، و مربى فاسد جز اثر فاسد بر تربيتش مترتب نمی شود، چرا كه:" از كوزه برون همان تراود كه در اوست"هر چند كه شخص فاسد تظاهر به صلاح كند، و در تربيت كردنش طريق مستقيم را ملازم باشد، و صد پرده ضخيم بر روى فسادى كه در باطن پنهان كرده، بكشد و واقعيت خود را كه همان فساد است در پشت هزار حجاب پنهان كند.
تختهسیاه؛ فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD@takhtesiyah
#ترجمه_تفسیر_المیزان#علامه_طباطبایی#تربیت_مربی
۲۳:۳۳
تربیت قوه خیال و واهمه
و از قوايى كه قابل تربيت است قوّه خيال و قوّه واهمه است كه قبل از تربيت اين قوا چون طايرى سخت فرّار و بی اندازه متحرّك از شاخه اى به شاخه اى و از چيزى به چيزى هستند، به طورى كه انسان اگر يك دقيقه حساب آنها را نگه دارد می بيند كه چندين انتقال متسلسل با تناسبات بسيار ضعيف ناهنجار پيدا نموده، حتّى بسيارى گمان می كنند كه حفظ طاير خيال و رام نمودن آن از حيّز امكان خارج و ملحق به محالات عاديّه است، ولى اين طور نيست و با رياضت و تربيت و صرف وقت آن را می توان رام نمود و طاير خيال را می توان به دست آورد، به طورى كه در تحت اختيار و اراده حركت كند كه هر وقت بخواهد آن را در مقصدى يا مطلبى حبس كند كه چند ساعت در همان مقصد حبس شود.و طريق عمده رام نمودن آن عمل نمودن به خلاف است. و آن چنان است كه انسان در وقت نماز خود را مهيّا كند كه حفظ خيال در نماز كند و آن را حبس در عمل نمايد و به مجرّد اين كه بخواهد از چنگ انسان فرار كند آن را استرجاع نمايد، و در هر يك از حركات و سكنات و اذكار و اعمال نماز ملتفت حال آن باشد و از حال آن تفتيش نمايد و نگذارد سر خود باشد. و اين در اوّل امر كارى صعب به نظر می آيد، ولى پس از مدّتى عمل و دقّت و علاج حتما رام می شود و ارتياض پيدا می كند.تختهسیاه؛ فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD@takhtesiyah
#آداب_الصلاة#امام_خمینی#تربیت_نفس
و از قوايى كه قابل تربيت است قوّه خيال و قوّه واهمه است كه قبل از تربيت اين قوا چون طايرى سخت فرّار و بی اندازه متحرّك از شاخه اى به شاخه اى و از چيزى به چيزى هستند، به طورى كه انسان اگر يك دقيقه حساب آنها را نگه دارد می بيند كه چندين انتقال متسلسل با تناسبات بسيار ضعيف ناهنجار پيدا نموده، حتّى بسيارى گمان می كنند كه حفظ طاير خيال و رام نمودن آن از حيّز امكان خارج و ملحق به محالات عاديّه است، ولى اين طور نيست و با رياضت و تربيت و صرف وقت آن را می توان رام نمود و طاير خيال را می توان به دست آورد، به طورى كه در تحت اختيار و اراده حركت كند كه هر وقت بخواهد آن را در مقصدى يا مطلبى حبس كند كه چند ساعت در همان مقصد حبس شود.و طريق عمده رام نمودن آن عمل نمودن به خلاف است. و آن چنان است كه انسان در وقت نماز خود را مهيّا كند كه حفظ خيال در نماز كند و آن را حبس در عمل نمايد و به مجرّد اين كه بخواهد از چنگ انسان فرار كند آن را استرجاع نمايد، و در هر يك از حركات و سكنات و اذكار و اعمال نماز ملتفت حال آن باشد و از حال آن تفتيش نمايد و نگذارد سر خود باشد. و اين در اوّل امر كارى صعب به نظر می آيد، ولى پس از مدّتى عمل و دقّت و علاج حتما رام می شود و ارتياض پيدا می كند.تختهسیاه؛ فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD@takhtesiyah
#آداب_الصلاة#امام_خمینی#تربیت_نفس
۲۳:۰۲
این تضاد است...
یک مشکلی که ما امروز داریم و دیروز این نبود. دیروز هر آنچه وجود داشت حقیقی بود، ظاهر و باطن یکی بود !اما وقتی ظاهر و باطن دوتا میشود این اثر خیلی بد تربیتی دارد .در کلمات قصار آقا امیرالمومنین وجود دارد در حالات این انسانهای مسلمان...يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِينَحرف که میزند در چارچوب زاهدین حرف میزند اما عمل که میکند در چارچوب دنیاطلبان عمل میکند.
این تضاد است !
تختهسیاه؛ فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD@takhtesiyah
#شهید_سلیمانی#ظاهر#تربیت_نفس
یک مشکلی که ما امروز داریم و دیروز این نبود. دیروز هر آنچه وجود داشت حقیقی بود، ظاهر و باطن یکی بود !اما وقتی ظاهر و باطن دوتا میشود این اثر خیلی بد تربیتی دارد .در کلمات قصار آقا امیرالمومنین وجود دارد در حالات این انسانهای مسلمان...يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِينَحرف که میزند در چارچوب زاهدین حرف میزند اما عمل که میکند در چارچوب دنیاطلبان عمل میکند.
این تضاد است !
تختهسیاه؛ فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD@takhtesiyah
#شهید_سلیمانی#ظاهر#تربیت_نفس
۲۳:۲۰
غضب
«کِشتی بیناخدا که در موجهای سخت دریا گرفتار شود، به نجات نزدیکتر است از انسان در حال غضب!»
#چهل_حدیث #امام_خمینیحدیث اول، فصل «معالجه مفاسد اخلاقیه»#تربیت_نفســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــتخته سیاه ؛فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD @takhtesiyah
«کِشتی بیناخدا که در موجهای سخت دریا گرفتار شود، به نجات نزدیکتر است از انسان در حال غضب!»
#چهل_حدیث #امام_خمینیحدیث اول، فصل «معالجه مفاسد اخلاقیه»#تربیت_نفســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــتخته سیاه ؛فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD @takhtesiyah
۱۳:۰۶
تأثیر ظاهر بر تربیت
از نظر تربیت، وقتی بچّه می خواهد تربیت شود، بدان آنکه بُرد بیشتر دارد، هیکل پدر و مادر اوست . هیکل پدر و مادر را بچّه می بیند و این دیدن بیشتر از گفتنهای پدر و مادر بر روی او تاثیر می گذارد. پدر را می بیند، مادر را می بیند، تشخیص بدهد که او از نظر پیکره اش، انسان است یا حیوان است ؟ #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی#ظاهر#تربیت_خانوادگیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــتخته سیاه ؛فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD @takhtesiyah
از نظر تربیت، وقتی بچّه می خواهد تربیت شود، بدان آنکه بُرد بیشتر دارد، هیکل پدر و مادر اوست . هیکل پدر و مادر را بچّه می بیند و این دیدن بیشتر از گفتنهای پدر و مادر بر روی او تاثیر می گذارد. پدر را می بیند، مادر را می بیند، تشخیص بدهد که او از نظر پیکره اش، انسان است یا حیوان است ؟ #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی#ظاهر#تربیت_خانوادگیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــتخته سیاه ؛فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD @takhtesiyah
۱۳:۲۴
رفع موانع یا انجام مقتضی
کسی که در فکر رفع موانع است از کسی که دارد به مقتضیات می پردازد، مرتبت بالاتری دارد . مقتضیات مانند همین نماز جماعتی است که ما خواندیم. عمل خوب. وسیله بالا رفتن. می شود مقتضی. یعنی دلیل، علت و عامل بالا رفتن. تو که رفع موانع می کنی، مشکلات [را برطرف می کنی] این نماز که می خواهد بالا برود، به مشکل برنخورد . تو سعی می کنی مشکلاتش را برطرف کنی.#حاج_آقا_جاودان#تربیت_نفســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــتخته سیاه ؛فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD @takhtesiyah
کسی که در فکر رفع موانع است از کسی که دارد به مقتضیات می پردازد، مرتبت بالاتری دارد . مقتضیات مانند همین نماز جماعتی است که ما خواندیم. عمل خوب. وسیله بالا رفتن. می شود مقتضی. یعنی دلیل، علت و عامل بالا رفتن. تو که رفع موانع می کنی، مشکلات [را برطرف می کنی] این نماز که می خواهد بالا برود، به مشکل برنخورد . تو سعی می کنی مشکلاتش را برطرف کنی.#حاج_آقا_جاودان#تربیت_نفســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــتخته سیاه ؛فرصتی برای نگاه تربیتی
http://ble.ir/join/MjU1NzU1MD @takhtesiyah
۱:۲۵