عکس پروفایل طلیعه بندگیط

طلیعه بندگی

۹۶عضو
undefined شرح دعا : undefinedفراز اول : خُدایا ! در این روز مرا به رحمت خودت فراگیر کن یعنی چنان مرا در میان رحمت های خودت غرق کن که رحمتت تمام جوانب و تمام امورم را فراگیرد به نحوی که دیگر هیچ کمبودی در زندگی من نباشد.undefinedغشی : مصدرش"غشیان" است یعنی پوشیدن یک چیز به گونه ای که به تمام معنا آن چیز پوشیده شده باشد.undefined خداوند در قرآن کریم می فرماید :"یغشی اللَّیل وَ النَّهار" یعنی شب ، روز را می پوشاند ، به طوری که تاریکی شب همه جا را فرا می گیرد که دیگر هیچ چیز از آن پیدا نیست.undefinedفراز دوم : و توفیق برای عبادت و انجام اعمال صالحه و وظایفم فراهم ساز و مرا از معصیت نگاه دار.undefined توفیق : فراهم کردن اسباب و عواملی که سبب انجام آن کار شود.undefinedعصمت : نگاهداری و حفظ کردن از محرمات و ارتکاب کار های بد و ناشایست.undefinedفراز سوم : و قلب مرا از تاریکی های زیاد تهمت حفظ فرما. یعنی قلبم را از تهمت زدن و بدبین بودن و اندیشه های باطل و بدگمانی پاک فرما و دلم را روشن گردان.undefinedغیاهب : جمع"غیهب" به معنای ظلمت و تاریکی خیلی زیاد است.undefined تهمت : بیان سوء ظن و بدگمانی و بدبینی به دیگر اشخاص.undefinedundefined بنابر احادیث حضرات معصومین علیهم السلام : "انسان باید به خود ، بدبین و به بندگان خدا ، خوشبین باشد."undefined حضرت مولا امیرالمؤمنين عليه السلام : "مؤمن به خودش مظنون است."undefined هميشه خودت را بد و دیگران را از خودت بهتر بدان.undefined گمان بد بردن ، خودِ انسان را خراب و دل انسان را تیره می سازد و بدگمانی باعث نفاق و دورویی ها و جنگ ها و کشمکش ها می شود و انسانِ مؤمنِ خوشبین از همه اینها برکنار است.undefined فراز پایانی : ای کسی که به بندگان مؤمن خودت ، رحیم و مهربان هستى ، این حوائج و درخواست های ما را به هدف اجابت برسان. الهى آمين

۱:۰۵

thumnail

۱:۰۶

undefinedundefinedundefined فراز پایانی خطبه همّام
undefined فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام :أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ کنْتُ أَخَافُهَا عَلَيْهِ ، ثُمَّ قَالَ : هَکذَا تَصْنَعُ الْمَوَاعِظُ الْبَالِغَةُ بِأَهْلِهَا ، فَقَالَ لَهُ قَائِلٌ : فَمَا بَالُک يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ، فَقَالَ عليه السلام : وَيْحَک! إِنَّ لِکلِّ أَجَلٍ وَقْتاً لَا يَعْدُوهُ وَ سَبَباً لَا يَتَجَاوَزُهُ ، فَمَهْلًا لَا تَعُدْ لِمِثْلِهَا ، فَإِنَّمَا نَفَثَ الشَّيْطَانُ عَلَى لِسَانِک!
undefined حضرت امير المؤمنين فرمودند : آگاه باشید ! سوگند به خدا که از چنین پیشآمد بر او می ترسیدم. سپس فرمودند : آرى ! اندرزهاى درست به هر كه اهلش باشد چنين تأثير مى كند. يكى از حاضران(عبدالله ابن كواكه از خوارج بود) گفت : يا امير المؤمنين ! تو خود چه حال دارى؟(چرا این اندرز ها در تو تأثیر ندارد؟! یا اگر چنین گمان داشتی ، چرا باعث مرگ او شدی؟!) امام فرمودند : واى بر تو ! مرگ هر كس را زمانى است كه از آن در نمی گذرد (دیر یا زود نمی شود) و سببى است كه از آن بيرون نمی رود ، پس از اين گونه سخنان بازايست كه شيطان بر زبان تو رانده است(بار دیگر مگو زیرا اعتراض بر امام از اضلال و گمراهی و دستور شیطان است).

۱:۰۷

undefined اين سؤال پيش مى آيد که چرا همّام به چنين سرنوشتى دچار شد و چرا براى امام که گوينده اين سخنان هستند ، چنين حادثه اى رخ نداد؟؟!!undefined در پاسخ سؤال :undefined اوّل بايد به اين نکته توجّه داشت که همّام ، گرچه مرد عابد و زاهدى بود (همان گونه که در آغاز خطبه آمده است: «کانَ رَجُلا عابِداً») و گرچه قلبش مملوّ از حکمت و روحش سرشار از زيرکى و ذکاوت بود (همانگونه که از سؤالش پيداست) ، ولى هر قدر روح او وسيع باشد ، در برابر روح مولا اميرمؤمنان على عليه السلام که چون اقيانوسی بی انتهاست ، قابل مقايسه نيست. به همين دليل قلب همّام تاب تحمّل فشار آن همه معلومات را نداشت ، زيرا اقيانوس را نمى توان در استخر کوچکى ريخت ، بنابراين جاى تعجّب نيست که همّام صيحه اى زَنَد و از هوش برَود ، آن هم از هوش رفتنى که جان خود را با آن از دست بدهد.undefined در قران مجيد در داستان حضرت موسى و بنى اسرائيل و تجلى نور الهى بر کوه چنين مى خوانيم: undefined سوره مبارکه اعراف آیه شریفه ۱۴۳:«فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکّاً وَخَرَّ مُوسَى صَعِقاً""هنگامى که پروردگارش بر کوه تجلّى کرد آن را در هم کوبيد و موسى افتاد و مدهوش شد»undefinedنه تنها حضرت موسى نتوانست مقاومت کند ، کوه با آن عظمت نيز درهم کوبيده شد.undefinedundefined آرى! مواعظى که از دل برخيزد اين گونه بر دل مى نشيند و مهم آن است که انسان اهل «مواعظ بالغه» باشد و گرنه انسانهاى سنگدل و آلوده اى که در دام شيطان گرفتارند نه گوش شنوايى براى اندرزها دارند و نه قلب آرامى براى پذيرش.undefined به تعبيری ديگر ، همّام گرچه پارسايى والا مقام بود ، ولى صفاتى را که امام در اين خطبه بيان فرمودند به طور تمام و کمال در خود نديد و آتش حسرت در عمق جان او افتاد و بى قرار شد و از شدّت تأسف جان داد.undefinedدر طول تاريخ اسلام نيز نمونه هايى از اين قبيل ديده شده است که گاهى گنهکاران بيدار شده و پارسايان بى قرار ، سخنان کوبنده اى را شنيدند و طاقت نياوردند و جان دادند.undefined احتمال سومى نيز در اينجا وجود دارد و آن اين که هنگامى که همّام بشارتهاى ضمنى حضرت اميرمؤمنان على عليه السلام را به پرهيزکاران شنيد ، روحش از شوق معبود و محبوبش پرواز کرد و به عالم جنان رهسپار شد. "بلى رسم و ره عشّاق اين است طريق جان فشانى شان چنين است"undefined در حديثى آمده که «ربيع بن خُثَيم» در آن جلسه حاضر بود و هنگامى که روح همّام از بدنش پرواز کرد اشک از چشمان او جارى شد و عرض کرد : _اى اميرمؤمنان روحی فداه چقدر زود موعظه تو در فرزند برادرم اثر گذاشت. اى کاش من جاى او بودم! مولا عليه السلام فرمودند : آرى ! موعظه هاى رسا اين گونه در اهلش اثر مى گذارد!undefined پاسخ سؤال دوم همان است که امام عليه السلام بيان فرمودند که : "هر کسى اجلى دارد ، تا اجلش فرا نرسد ، از دنيا نمى رود". ولى به هنگام فرا رسيدن اجل عامل نهايى ممکن است امور مختلفى باشد. در اين جا عامل نهايى ، سخنان پرمايه اميرمؤمنان علی علیه السلام بود. به علاوه نمى توان روح امام را با روح همّام مقايسه کرد ، روح او اقيانوسى است که اين گونه امواج را در خود پذيرا مى شود ، نه همچون استخرى که تلاطم شديد آب وضع آن را به کلى در هم بريزد.undefinedاز آنچه در بالا آمد پاسخ سؤال سوّم نيز روشن مى شود و آن اين که چگونه حضرت اميرمؤمنان على عليه السلام درخواست همّام را پذيرفتند و آن اندرزهاى شافى و کافى و بلند و بالا را براى او بيان فرمودند ، در حالى که خودشان فرمودند : "من بيم اين داشتم که همّام به چنين سرنوشتى دچار مى شود؟ " زيرا هنگامى که اجل او فرا رسيده باشد ، عامل نهايى مى تواند يک دگرگونى دستگاه هاى مختلف بدن باشد يا امواج خروشان معنوى در درون جان.اما اينکه امام به شخص اعتراض کننده مى فرمايند: «ديگر از اين قبيل سخنان مگوى! و شيطان آن را بر زبان تو جارى ساخت» به سبب آن است که او سؤال خود را به عنوان تحقيق براى فهم مطلبى مطرح نکرد ، بلکه هدفش اين بود که سخنان امام را نقض ، يا به تعبير ديگر به پندار خود ابطال نمايد و به يقين چنين سؤالى با چنين هدفی سؤال شيطانى است.

۱:۰۹

undefined نگاه ديگرى به خطبه همّام :undefined اين خطبه در واقع دوره اى کامل از اخلاق اسلامى است که به کليه زواياى زندگى فردى واجتماعى ، مادى و معنوى انسان نظر مى افکند و براى کسانى که مى خواهند مراحل سير و سلوک را بپيماند ، نسخه کاملى است. undefinedدر اين خطبه اوصاف پارسايان به سبک بديعى در يک صد و ده صفت بيان شده (گويى عدد را به نام مبارک خودشان انتخاب کرده اند) از اصلاح زبان شروع مى شود و به آيين مردمدارى و احترام به حقوق انسانها پايان مى يابد. undefined کسانى هستند که بر اثر ضعف ايمان و اراده در همان گام اوّل فرو مى مانند ،;ولى افرادى همچون همّام با پيمودن اين يک صد و ده گام به ديدار معبود مى رسند.undefined از مزاياى دیگر اين خطبه اين است که تقوا را از صورت منفى آن که در اذهان بعضى است بيرون برده و به صورت مثبتش که در آيات و روايت اسلامى است ، معرفى مى کندundefined اين خطبه نمى گويد براى اينکه پاک بمانى از همه چيز دورى گزين ، مبادا آلوده شوى ، بلکه مى گويد در دل جامعه و در ميان امواج خروشان زندگى دنياپرستان آنچنان باش که گردى بر دامان تو ننشيند ، همچون انسان قوىّ البنيه اى که در جمع بيماران ، سالم مى ماند و همه ميکروبهاى بيمارى زا را خنثى مى سازد.undefinedمرحوم علامه شهيد مطهرى در کتاب «ده گفتار» خود از عهده بيان اين سخن به خوبى برآمده و ضمن اينکه تقوا را به دو نوع تقسيم مى کند :undefined تقوايى که ضعف است : تقواى ضعف اين است که انسان براى اينکه خود را از آلودگيهاى معاصى حفظ کند از موجبات آنها فرار کندundefined تقوايى که قوّت است : در روح خود چنان حالت و قوّتى به وجود آورد که به او مصونيت روحى و اخلاقى ببخشد.سپس مى افزايد: «در ادبيات منظوم و منثور ما ، تعليماتى ديده مى شود که کم و بيش تقوا را به صورت اوّل که ضعف است نشان مى دهد ، آن گونه که در اشعار سعدى مى خوانيم : بديدم عابدى در کوهسارى قناعت کرده از دنيا به غارى
چرا گفتم به شهر اندر نيايى که بارى بند از دل برگشايى
بگفت آنجا پريرويان نغزندچو گِل بسيار شد پيلان بلغزند
آن گاه به شرح تقواى قوّت مى پردازد و مى گويد: «در آثار دينى خصوصاً نهج البلاغه همه جا تقوا به معناى آن ملکه مقدس است که به روح ، قوت و قدرت و نيرو مى دهد و نفس امّاره و احساسات سرکش را رام و مطيع مى سازد».undefined آرى به غارى پناه بردن و از گناه مصون ماندن افتخار نيست ، افتخار از آنِ حضرت يوسف(علی نبینا علیه و آله السلام) است که در برابر شديدترين امواج تمايلات جنسى قرار مى گيرد و «برهان ربّ» که همان تقواى سطح بالاست او را حفظ مى کند. البتّه انکار نمى کنيم کسانى که به اين مرحله از تقوا نرسيده اند ، چه بسا براى خود ناچار باشند راه اوّل را برگزينند. undefinedundefinedundefinedپایانundefinedundefinedundefined
ألحمدلله عَلى هذه النعمةundefinedundefinedundefined

۱:۱۰

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedمرا(علیه السلام) بوده بر او ز این خطبه بیمو دانم که راوی چو گاهی شویم
هر آن بالغة صحبت اندر زمین به اشخاص اهلش نماید چنین
undefined به ايشان گفتند پس چرا در شما اثر نکرد ای امیرالمؤمنین؟سپس ایشان فرمودند :به هر کَس که او رفته در هر رهی بباشد اجل را معیّن گهی
و دانم که همواره آنرا سبب بباشد بدانسان که در روز و شب
نه بنماید از آن تجاوز کنون پس آهسته آور کلامت برون
تو آهسته بنشین و آنرا مگو که شیطانِ پُرحیله آن گفت و گو
به اندر زبانت بدینگه دمید که گفتارِ آنگونه از آن رسید
undefinedundefinedundefinedپایانundefinedundefinedundefined

۱:۱۴

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

بزرگواران همراه ، ضمن سلام و ارادت و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک عید سعید فطر خدمت شما خوبان ، پیشنهاد میکنم امروز و در آخرین دقایق این ضیافت ، از لذت قرائت دعای شریف ۴۵ صحیفه نورانیه سجادیه(دعای وداع با ماه مبارک رمضان) بهره مند شوید.undefinedundefinedundefined متن این دعای شریف به همراه ترجمه و شرح در کانال موجود می باشد.لطفا برای جستجو شماره دعا رو به حروف بنویسید.مثلاً : دعای چهل و پنجم
عاجزانه ملتمس دعای خیرتونمundefinedundefinedundefined

۱:۴۳

thumnail

۱۷:۵۵

thumnail

۱۷:۵۶

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedبزرگواران همراه سلام با تبریک عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما خوبانundefined بعد از نماز عید ، قرائت دعای شریف چهل و ششم صحیفه نورانیه سجادیه توصیه شده که متن و ترجمه و شرح آن در کانال موجود می باشد.undefinedلطفا شماره دعا را با حروف جستجو کنیدمثال : دعای چهل و ششم التماس دعا

۴:۳۱

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

undefinedبزرگواران همراه سلام و ارادتundefinedجرعه های فطر گوارای وجودتان
undefined مفتخریم که در ایام ماه میهمانی خدا و ضیافت الهی به کرامت چهارده معصوم روحی فداهم و شهدای گرانقدر ، بر سفره پربرکت نهج البلاغه شریف ، لقمه هایی به قدر بضاعتمان برچیدیم و ازاین خوان پرنعمت به"خطبه شماره۱۹۳ ""صفات متقین" مشهور به "خطبه هَمّام" میهمان شدیم .undefinedبه یقین "خطبه هَمّام" یا "خطبه متقین"، قطره ای زلال و درخشان از دریای متلاطم و بیکران علم مولای متقیان امیرالمؤمنین علی عليه السلام است ، آن امام هُمامی که نوری بر منار طریقت و نگاهبانی بر مسیر شریعت بود. امامی که در خانه حق (کعبه) چشم به جهان گشود تا از ابتدا بیننده حق باشد ؛ نوجوانی که در مکتب نبوت در برابر استادی چون نبی اکرم صلى الله عليه و آله وسلم زانو زد و کتاب وحی را ورق ورق مطالعه کرد تا تاریخ جهان را رقم بزند ، شاگردی که در این مکتب قلم به دست گرفت تا دست قلم زنان باطل را قلم کند ، آن سخن آموزی که در این مدرسه سخن گفتن آموخت تا پرچم فریاد را در سرزمین زشتی ها برافرازد ؛ آن دست پرورده نبوت هرآنچه لازم بود ، فرا گرفت و هرآنچه لازم بود ، در صحیفه خود به یادگار گذاشت. او به جائی رسید که به فرموده خودش : undefined «ینحدر عنی السیل و لا یرقی الی الطیر» "سیل دانش از کوه فکرتم روان ، و مرغ اندیشه بر فراز آن پرواز نتواند کرد"!
undefinedماه ضیافت الهی به پایان رسید و ما مسروریم که در این مهمانی ، برسفره علوی ، از لقمه های حیدری اطعام شدیم و خوشا به سعادت شما خوبان که در این راه از هم سبقت گرفتید و به ادامه مطالعه و تحقیق در این کتاب شریف مصمم شدید.
undefinedundefinedundefined به خدمتگزاری شما بزرگواران افتخار میکنم و از خداوند منّان استدعا دارم تا همه شما خوبانی که روزانه مطالب را مرور می کردید ، در ثواب تمام لحظاتی که برای گردآوری و تدوین مطالب در تلاش بودم ، شریک و سهیم گرداند. undefined توفیق ادامه تدریس ، حاصلم نشد ولی کانال همچنان باز خواهد ماند برای استفاده شما عزیزان از :undefined رساله حقوق(متن،ترجمه)undefined ادعیه شریف صحیفه نورانیه(متن،ترجمه،شرح)undefined خطبه شریف ۱۱۰:همّام(متن،ترجمه،شرح)undefined ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان(متن،ترجمه،شرح)undefined جواهری از گنجینه گرانبهای شهدای والامقام
undefinedundefinedundefined این کانال از ناحیه کرامت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه روحی فداها ، به ما عنایت شده و تمام ثواب و خیرات و برکاتش را با نهایت تعظيم و ادب و احترام ، به محضرمطهر این علیامخدره تقدیم و دست توسل از دامن پرمهرشان برنمی داریم: یا فاطمة المعصومه إِشْفعى لَنَا فِى الْجَنَّة
undefinedاز همه شما بزرگواران حلالیت میطلبم و همچنان ملتمس دعای خیر شما خوبانمundefinedundefined

۷:۵۳

undefinedundefined لطفاَ برای جستجوی ادعیه شریف صحیفه نورانیه سجادیه شماره دعا رو با حروف بنویسید ، مثلاً : دعای هفتم

۸:۰۱

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefinedپیمان نامهundefined
سلام بزرگواران undefinedundefinedundefinedروزتون نورانی undefinedundefinedundefinedاكنون که به کرامت مولای متقیان امیرالمؤمنين روحى فداه ، بر سفره علوى مهمان بوديم و از لقمه هاى حيدرى ، اطعام شديم ، بياييد تا با همديگر ، هم پیمان undefined شویم که از سر این سفره برنخیزیم و به شکرانه این نعمت ارزشمند و گرانقدر ، کتاب شریف نهج البلاغه را کنار نگذاریم و با مطالعه روزانه این گوهر گرانبها ، جان و روحمان را با حلاوت شهد شیرین معارفش بنوازیم.
من هم ملتمس دعای خیرتونم undefinedundefinedundefined

۱۲:۲۴

thumnail

۱۹:۱۸

thumnail

۴:۵۴

thumnail

۱۰:۵۶

thumnail

۳:۴۶