۱۶ خرداد
مبحث #تربیت_جنسیترم هفتم ، #درسنامه دوم:
در تربیت جنسی هرکس بجز والدین به بچهها آموزش بده از دو حالت خارج نیست، یا اشتباهه یا آسیب زا
برای آموزش جنسی اولویت به ترتیب با این افراده:۱-والد همجنس۲-والد غیر همجنس( در صورت غیبت والد همجنس یا عدم توانایی)۳-مشاور۴-خویشاوندان قابل اعتماد همجنس( مثل عمه خاله، دایی و..)
نکته: از بین خویشاوندان قابل اعتماد اولویت با اون کسیه که بچه کمتر اونو میبینه و رفت و آمد کمتری داره. مثلا بین دو تا دایی که یکی هر هفته میاد و یکی ماهی یک بار، اولویت با ماهی یک باره.
نکته: بعد از درخواست والدین و بعد از جلسه بین اون فرد قابل اعتماد و بچه باید از بچه بپرسید که عمه یا خاله یا دایی و.. چی گفت و بعد از این چیزهایی که بچه میگه چند کلمه رو انتخاب کنیم و به اون خویشاوند برسونیم. به این صورت که فلانی ممنونم که در کنار مطالبی که خواستم فلان موضوع رو هم توضیح دادی. اون فرد باید بدونه که تو به خلوتش با بچهت اشراف کامل داری.سوال: ما به خواهر برادرمون بیشتر از چشم مون اعتماد داریم. چه اشرافی؟جواب: بیش از ۷۲ درصد از آزارهای جنسی ثبت شده توسط نزدیکترین و قابل اعتمادترین افراد زندگی رخ داده. پس باید محکم کاری کرد.(از ثبت نشده ها بگذریم)
نکته: گفتن نکاتی مثل اندامهای خصوصی و... اولین مرحله نیست. چیزی که به اشتباه بین عموم جا افتاده
۵- ارجاع به کتاب و فیلم آموزشی و مقاله: تکنیک جستجو در کتاب:یک کتاب مرتبط و کنترل شده در کتابخانه قرار میدیم.به بچه میگیم جواب فلان سوال رو نمیدونم بیا تو کتابها بگردیم. با هم میگردیم و اول هم سراغ کتاب مورد نظر نمیریم. بچه نباید متوجه بشه ما میدونیم هدف مون کدوم کتابهکتاب مورد نظر رو بعد از گشتن و... پیدا میکنیمکنار بچه میمونیم ، تو فهرست و.. میگردیم ، وقتی قسمتی که جواب داره رو پیدا کردیم بچه رو با کتاب تنها نمیذاریم چون این کار هم آسیبزاست
#دکتر_کاظم_زاده
در تربیت جنسی هرکس بجز والدین به بچهها آموزش بده از دو حالت خارج نیست، یا اشتباهه یا آسیب زا
برای آموزش جنسی اولویت به ترتیب با این افراده:۱-والد همجنس۲-والد غیر همجنس( در صورت غیبت والد همجنس یا عدم توانایی)۳-مشاور۴-خویشاوندان قابل اعتماد همجنس( مثل عمه خاله، دایی و..)
نکته: از بین خویشاوندان قابل اعتماد اولویت با اون کسیه که بچه کمتر اونو میبینه و رفت و آمد کمتری داره. مثلا بین دو تا دایی که یکی هر هفته میاد و یکی ماهی یک بار، اولویت با ماهی یک باره.
نکته: بعد از درخواست والدین و بعد از جلسه بین اون فرد قابل اعتماد و بچه باید از بچه بپرسید که عمه یا خاله یا دایی و.. چی گفت و بعد از این چیزهایی که بچه میگه چند کلمه رو انتخاب کنیم و به اون خویشاوند برسونیم. به این صورت که فلانی ممنونم که در کنار مطالبی که خواستم فلان موضوع رو هم توضیح دادی. اون فرد باید بدونه که تو به خلوتش با بچهت اشراف کامل داری.سوال: ما به خواهر برادرمون بیشتر از چشم مون اعتماد داریم. چه اشرافی؟جواب: بیش از ۷۲ درصد از آزارهای جنسی ثبت شده توسط نزدیکترین و قابل اعتمادترین افراد زندگی رخ داده. پس باید محکم کاری کرد.(از ثبت نشده ها بگذریم)
نکته: گفتن نکاتی مثل اندامهای خصوصی و... اولین مرحله نیست. چیزی که به اشتباه بین عموم جا افتاده
۵- ارجاع به کتاب و فیلم آموزشی و مقاله: تکنیک جستجو در کتاب:یک کتاب مرتبط و کنترل شده در کتابخانه قرار میدیم.به بچه میگیم جواب فلان سوال رو نمیدونم بیا تو کتابها بگردیم. با هم میگردیم و اول هم سراغ کتاب مورد نظر نمیریم. بچه نباید متوجه بشه ما میدونیم هدف مون کدوم کتابهکتاب مورد نظر رو بعد از گشتن و... پیدا میکنیمکنار بچه میمونیم ، تو فهرست و.. میگردیم ، وقتی قسمتی که جواب داره رو پیدا کردیم بچه رو با کتاب تنها نمیذاریم چون این کار هم آسیبزاست
#دکتر_کاظم_زاده
۱۵:۳۶
مبحث #تربیت_جنسیترم هفتم ، #درسنامه دوم:
در تربیت جنسی هرکس بجز والدین به بچهها آموزش بده از دو حالت خارج نیست، یا اشتباهه یا آسیب زا
برای آموزش جنسی اولویت به ترتیب با این افراده:۱-والد همجنس۲-والد غیر همجنس( در صورت غیبت والد همجنس یا عدم توانایی)۳-مشاور۴-خویشاوندان قابل اعتماد همجنس( مثل عمه خاله، دایی و..)
نکته: از بین خویشاوندان قابل اعتماد اولویت با اون کسیه که بچه کمتر اونو میبینه و رفت و آمد کمتری داره. مثلا بین دو تا دایی که یکی هر هفته میاد و یکی ماهی یک بار، اولویت با ماهی یک باره.
نکته: بعد از درخواست والدین و بعد از جلسه بین اون فرد قابل اعتماد و بچه باید از بچه بپرسید که عمه یا خاله یا دایی و.. چی گفت و بعد از این چیزهایی که بچه میگه چند کلمه رو انتخاب کنیم و به اون خویشاوند برسونیم. به این صورت که فلانی ممنونم که در کنار مطالبی که خواستم فلان موضوع رو هم توضیح دادی. اون فرد باید بدونه که تو به خلوتش با بچهت اشراف کامل داری.سوال: ما به خواهر برادرمون بیشتر از چشم مون اعتماد داریم. چه اشرافی؟جواب: بیش از ۷۲ درصد از آزارهای جنسی ثبت شده توسط نزدیکترین و قابل اعتمادترین افراد زندگی رخ داده. پس باید محکم کاری کرد.(از ثبت نشده ها بگذریم)
نکته: گفتن نکاتی مثل اندامهای خصوصی و... اولین مرحله نیست. چیزی که به اشتباه بین عموم جا افتاده
۵- ارجاع به کتاب و فیلم آموزشی و مقاله: تکنیک جستجو در کتاب:یک کتاب مرتبط و کنترل شده در کتابخانه قرار میدیم.به بچه میگیم جواب فلان سوال رو نمیدونم بیا تو کتابها بگردیم. با هم میگردیم و اول هم سراغ کتاب مورد نظر نمیریم. بچه نباید متوجه بشه ما میدونیم هدف مون کدوم کتابهکتاب مورد نظر رو بعد از گشتن و... پیدا میکنیمکنار بچه میمونیم ، تو فهرست و.. میگردیم ، وقتی قسمتی که جواب داره رو پیدا کردیم بچه رو با کتاب تنها نمیذاریم چون این کار هم آسیبزاست
#دکتر_کاظم_زاده
در تربیت جنسی هرکس بجز والدین به بچهها آموزش بده از دو حالت خارج نیست، یا اشتباهه یا آسیب زا
برای آموزش جنسی اولویت به ترتیب با این افراده:۱-والد همجنس۲-والد غیر همجنس( در صورت غیبت والد همجنس یا عدم توانایی)۳-مشاور۴-خویشاوندان قابل اعتماد همجنس( مثل عمه خاله، دایی و..)
نکته: از بین خویشاوندان قابل اعتماد اولویت با اون کسیه که بچه کمتر اونو میبینه و رفت و آمد کمتری داره. مثلا بین دو تا دایی که یکی هر هفته میاد و یکی ماهی یک بار، اولویت با ماهی یک باره.
نکته: بعد از درخواست والدین و بعد از جلسه بین اون فرد قابل اعتماد و بچه باید از بچه بپرسید که عمه یا خاله یا دایی و.. چی گفت و بعد از این چیزهایی که بچه میگه چند کلمه رو انتخاب کنیم و به اون خویشاوند برسونیم. به این صورت که فلانی ممنونم که در کنار مطالبی که خواستم فلان موضوع رو هم توضیح دادی. اون فرد باید بدونه که تو به خلوتش با بچهت اشراف کامل داری.سوال: ما به خواهر برادرمون بیشتر از چشم مون اعتماد داریم. چه اشرافی؟جواب: بیش از ۷۲ درصد از آزارهای جنسی ثبت شده توسط نزدیکترین و قابل اعتمادترین افراد زندگی رخ داده. پس باید محکم کاری کرد.(از ثبت نشده ها بگذریم)
نکته: گفتن نکاتی مثل اندامهای خصوصی و... اولین مرحله نیست. چیزی که به اشتباه بین عموم جا افتاده
۵- ارجاع به کتاب و فیلم آموزشی و مقاله: تکنیک جستجو در کتاب:یک کتاب مرتبط و کنترل شده در کتابخانه قرار میدیم.به بچه میگیم جواب فلان سوال رو نمیدونم بیا تو کتابها بگردیم. با هم میگردیم و اول هم سراغ کتاب مورد نظر نمیریم. بچه نباید متوجه بشه ما میدونیم هدف مون کدوم کتابهکتاب مورد نظر رو بعد از گشتن و... پیدا میکنیمکنار بچه میمونیم ، تو فهرست و.. میگردیم ، وقتی قسمتی که جواب داره رو پیدا کردیم بچه رو با کتاب تنها نمیذاریم چون این کار هم آسیبزاست
#دکتر_کاظم_زاده
۲۱:۳۳
۲۰ شهریور
مبحث: #حساسیت_زدایی_سیستماتیک
در شرایطی که بچه ترسهایی داره که عقلا اونجا جای ترس نیست. مثل ترس از چشم درشت، ترس از حرف زدن در جمع و... از این تکنیک استفاده میشه
+گام های حساسیت زدایی رو سه روز سه روز انجام میدیم
گام اول:
صحبت غیر مستقیم با شخص دیگری راجع به اون موضوع با خوب حالی
مثلا میخوام حساسیت زدایی سیستماتیک کمک از ترسیدن پسرم از چشم درشت.
شروع میکنم با همسرم صحبت کردن: مثلا میگم امروز تو شرکت من و خانم فلانی و فلانی داشتیم چشمک بازی میکردیم. خانم فلانی چشم هاش رو درست کرده بود. چقدر چشم هاش وقتی درشت میشه خاص میشه
اینجا داری چشم درشت رو با خوب حالی میگی به نفر سوم و تصویر امن میسازی
شخصیسازی ماهک:
شروع میکنم با همسرم راجع به اینکه رفتم توی یک جمع جدید و میخواستم با بقیه دوست بشم حرف میزنم با خوب حالی
و راجع به اینکه همه به من خندیدند
فردا راجع به اینکه فلانی وارد جمع شد و با بقیه دوست شد حرف میزنیم
فردا: راجع به چشم درشت دیگه صحبت میکنیم. مثلا میگیم داشتم حیات وحش میدیدم. پلنگ ها وقتی میخوان شکار کنند چشم شون درشت میشه و برق میزنه و خیلی لحظه جذابی هست. همچنان داری به نفر سوم مثلا همسر میگی
اینجا اگر بچه اعتراض کرد میگی باشه باشه نمیگم. حواسم نبود شما از چشم درشت میترسید
و دیگه صحبت نمیکنید تا فردا دوباره به طور جدی حرف بزنید
گام دوم:
اصطکاک گیری خودتون با خوب حالی
یعنی خودمون با چیزی که برای بچه اضطراب ایجاد کرده ارتباط بگیرید. مثلا یک عکس رو نگاه کنیم و بگیم: عه... این آقاهه که چشمش درشت شده چقدر خاص شده صورتش
شخصی سازی با ماهک:
عه... فلانی رفت تو فلان جمع چقدر خوب شد و....
گام سوم:
صحبت های یک کلمه ای با فرزند:
مثلا اینطوری صحبت میکنی چشمت چقدر درشت شده
به به..چشم درشتت رو...
ماهک: خنده تو... تو جمع حرف زدنت رو..
قربون تو جمع حرف زدنت
گام چهارم:
نشان دادن تصاویری از موضوعی که بچه رو ناراحت کرده.
هر جا بچه واکنش نشان داد تمامش کن
ماهک: نشان دادن تصاویری از ورود به جمع و صحبت در جمع. و خندیدن دیگران
گام پنجم: مشاهده از دور
مثلا شما و بچه از دور مامان رو نگاه میکنی که داره با چشم درشت این ور اونور نگاه میکنه
ماهک: مشاهده بچه مدرسه ای ها از دور
گام ششم:
تصور موقعیت استرس زا
اینجا به عنوان والد بهتره کنار بچه بنشینید و دستش رو بگیرید ماساژ بدید. یه شکلات چیزی داشته باشید بهش بدید بعد از ده بیست ثانیه
ماهک: مثلا تصور اینکه وارد کلاس شدیم. با بقیه دوست شدیم. بقیه به ما خندیدند
گام هفتم:
نزدیک شدن به همون موقعیت در بازه زمانی محدود.
تا کجا ادامه بدیم ؟ تا جایی که خود بچه میخواد
هر جا احساس کردید بچه داره خودش رو به طرف شما میکشه یا واکنش نشون میده تمام کنید
ماهک: خندیدن کوتاه
گام هشتم: اصطکاک با زمان زیاد
#دکتر_کاظم_زاده
در شرایطی که بچه ترسهایی داره که عقلا اونجا جای ترس نیست. مثل ترس از چشم درشت، ترس از حرف زدن در جمع و... از این تکنیک استفاده میشه
+گام های حساسیت زدایی رو سه روز سه روز انجام میدیم
گام اول:
صحبت غیر مستقیم با شخص دیگری راجع به اون موضوع با خوب حالی
مثلا میخوام حساسیت زدایی سیستماتیک کمک از ترسیدن پسرم از چشم درشت.
شروع میکنم با همسرم صحبت کردن: مثلا میگم امروز تو شرکت من و خانم فلانی و فلانی داشتیم چشمک بازی میکردیم. خانم فلانی چشم هاش رو درست کرده بود. چقدر چشم هاش وقتی درشت میشه خاص میشه
اینجا داری چشم درشت رو با خوب حالی میگی به نفر سوم و تصویر امن میسازی
شخصیسازی ماهک:
شروع میکنم با همسرم راجع به اینکه رفتم توی یک جمع جدید و میخواستم با بقیه دوست بشم حرف میزنم با خوب حالی
و راجع به اینکه همه به من خندیدند
فردا راجع به اینکه فلانی وارد جمع شد و با بقیه دوست شد حرف میزنیم
فردا: راجع به چشم درشت دیگه صحبت میکنیم. مثلا میگیم داشتم حیات وحش میدیدم. پلنگ ها وقتی میخوان شکار کنند چشم شون درشت میشه و برق میزنه و خیلی لحظه جذابی هست. همچنان داری به نفر سوم مثلا همسر میگی
اینجا اگر بچه اعتراض کرد میگی باشه باشه نمیگم. حواسم نبود شما از چشم درشت میترسید
و دیگه صحبت نمیکنید تا فردا دوباره به طور جدی حرف بزنید
گام دوم:
اصطکاک گیری خودتون با خوب حالی
یعنی خودمون با چیزی که برای بچه اضطراب ایجاد کرده ارتباط بگیرید. مثلا یک عکس رو نگاه کنیم و بگیم: عه... این آقاهه که چشمش درشت شده چقدر خاص شده صورتش
شخصی سازی با ماهک:
عه... فلانی رفت تو فلان جمع چقدر خوب شد و....
گام سوم:
صحبت های یک کلمه ای با فرزند:
مثلا اینطوری صحبت میکنی چشمت چقدر درشت شده
به به..چشم درشتت رو...
ماهک: خنده تو... تو جمع حرف زدنت رو..
قربون تو جمع حرف زدنت
گام چهارم:
نشان دادن تصاویری از موضوعی که بچه رو ناراحت کرده.
هر جا بچه واکنش نشان داد تمامش کن
ماهک: نشان دادن تصاویری از ورود به جمع و صحبت در جمع. و خندیدن دیگران
گام پنجم: مشاهده از دور
مثلا شما و بچه از دور مامان رو نگاه میکنی که داره با چشم درشت این ور اونور نگاه میکنه
ماهک: مشاهده بچه مدرسه ای ها از دور
گام ششم:
تصور موقعیت استرس زا
اینجا به عنوان والد بهتره کنار بچه بنشینید و دستش رو بگیرید ماساژ بدید. یه شکلات چیزی داشته باشید بهش بدید بعد از ده بیست ثانیه
ماهک: مثلا تصور اینکه وارد کلاس شدیم. با بقیه دوست شدیم. بقیه به ما خندیدند
گام هفتم:
نزدیک شدن به همون موقعیت در بازه زمانی محدود.
تا کجا ادامه بدیم ؟ تا جایی که خود بچه میخواد
هر جا احساس کردید بچه داره خودش رو به طرف شما میکشه یا واکنش نشون میده تمام کنید
ماهک: خندیدن کوتاه
گام هشتم: اصطکاک با زمان زیاد
#دکتر_کاظم_زاده
۱۳:۳۸
۲۱ شهریور
مبحث #مدیریت_مشاجره
#درسنامه اول
۱_مشاجره از جر و بحث را در بر میگیرد تا زدن و کبود کردن
۲_مشاجره تمرینی هست برای اینکه بچه گلیم خودش رو از آب بیرون بکشه پس موقع مشاجره آشفته نشید
۳_ در مشاجره نباید یک طرف را مقصر بدانیم. در مشاجره نباید بگردیم دنبال مقصر ( در مشاجره معمولا والدین تقصیر رو گردن کسی میاندازند که تکرار شوندهست)
دو غلط فوق العاده مهم در مدیریت مشاجره: ۱- دوست داریم بچهها همیشه با هم خوب و مهربان باشند و دعوا نکنند ۲- میگردیم دنبال مقصر و معمولا تقصیر رو گردن بچه شیطونتر و سختتر میندازیم
سوال: بچهها چرا درگیر میشن؟
از نظر علمی بزرگترین دلیلش جلب توجه والدین هستدلیل دوم حسادتدلیل سوم: نارضایتی البته نارضایتی حتی ممکنه درد جسمی باشهدلیل چهارم: برتری جویی، بچههایی که قوی تر و بزرگتر هستند شروع میکنند پنجم: سرخوردگی ، بچههای کوچکتر و ضعیفتر که همیشه شکست میخورند از خواهر برادر قوی تر به این دلیل شروع میکنند
برید سراغ موقعیت تولد فرزند جدیدبرای اینکه حال بچهها رو درک کنید تصور کنید یه روز همسر شما بغلتون میکنه و میگه و عزیزم تو خیلی خوبی میخوام یکی دیگه مثل تو بیارمچه حسی دارید؟
حالا فکر کنید این هوو یا همسر دوم خیلی هم جذابه. هرکس میرسه قربان صدقه اش میره
تصویر سومهمسر جدید لباس کم داره. تصور کنید همسر تون میاد کمد لباس هات رو باز میکنه میگه تو دیگه بزرگ شدی این به همسر دوم میخورهچه حسی دارید؟
تصویر چهارمهمسر جدید تو همه چیز نظر میده و دخالت میکنه و کمکم داره همه نظراتش در همه جای زندگی اثر میکنه و داره سکان زندگی را از دست شما خارج میکنه
تصویر پنجم شما در اتاق نشستید تو حال خودتون هستید، میاد و میخواد از وسیله شما استفاده کنه. شما میگید وسیله منه، همسر دوم گوش نمیده، گریه میکنه و میره همسرتون رو میاره ، اون هم حسابی بهتون تشر میزنه و میگه چرا وسایلت رو تقسیم نمیکنی
تصویر ششمفکر کن همسر تون داره یا هوو بازی میکنه، میگه و میخنده انگار نه انگار شما هستید و بعد یک روز شما رو با بچه تنها میگذاره، حالا شما چه کار میکنید؟
تمام این حس ها که تصویر شد رو بچه اول داره. دقیقا حس هوو داشتن
حالا اینجا بچه دوم در طول زمان متوجه میشه که مورد خشم بچه اول قرار میگیره و فکر میکنه دنیا همینه و اون هم باید دعوا کنه پس شروع میکنه به دعوا
نکتهما قرار نیست کاری کنیم که هیچوقت بین بچهها مشاجره پیش نیادتعارض بخاطر صمیمیته. هرچقدر صمیمیت بیشتر باشه تعارض بیشترهپس ما باید تدابیری بیاندیشیم که نکات مثبت مشاجره از بین نرهنکات مثبت مشاجره چیه؟۱_بچهها چابک و چالاک میشن. بچهها عادت میکند برای گرفتن حق شون بجنگند و تلاش کنند۲- یادگیری نحوه مطرح کردن خود، برای اینکه به اهداف شون برسند۳- یاد بگیرند چطوری از خودشون دفاع کنند و اگه زورشون نمیرسه چطور صلح کنند۴-انگیزه. از لحاظ علمی ثابت شده بچهها تو دل درگیری انگیزه میگیرند یه سری کارها رو انجام بدن که به یه سری چیزها برسند. مثلا در یک خانواده شلوغ فکر میکنم چیکار کنم تو خونه شلوغ از وسایلم محافظت کنم چ همین بچه وقتی میره تو دبیرستان بهتر بلده از کمد وسایلش محافظت کنهنکته: اگر وا مقایسه سعی کنی این انگیزه رو ایجاد کنی اجحاف کردی اما اگه خودش برسه باعث رشده
پس اگر مشاجره انقد خوبه بذاریم بچهها مشاجره کنند؟ نه. دو تا اثر خیلی خیلی منفی داره مشاجره۱- آسیب روانشناختی، مثلا بچهای که همیشه تحت ظلم واقع میشه۲- آسیب جسمی، سر هم رو بشکنند و...
از قدیم گفتند آدم باید مشت و پشت داشته باشه. پشت و پناه یعنی همین خواهر و برادر. همین مشاجره ها میتونه دوست داشتنی آدم یعنی خواهر و برادر رو تبدیل کنه به منفورترین آدم زندگیم.
#دکتر_کاظم_زاده
#درسنامه اول
۱_مشاجره از جر و بحث را در بر میگیرد تا زدن و کبود کردن
۲_مشاجره تمرینی هست برای اینکه بچه گلیم خودش رو از آب بیرون بکشه پس موقع مشاجره آشفته نشید
۳_ در مشاجره نباید یک طرف را مقصر بدانیم. در مشاجره نباید بگردیم دنبال مقصر ( در مشاجره معمولا والدین تقصیر رو گردن کسی میاندازند که تکرار شوندهست)
دو غلط فوق العاده مهم در مدیریت مشاجره: ۱- دوست داریم بچهها همیشه با هم خوب و مهربان باشند و دعوا نکنند ۲- میگردیم دنبال مقصر و معمولا تقصیر رو گردن بچه شیطونتر و سختتر میندازیم
سوال: بچهها چرا درگیر میشن؟
از نظر علمی بزرگترین دلیلش جلب توجه والدین هستدلیل دوم حسادتدلیل سوم: نارضایتی البته نارضایتی حتی ممکنه درد جسمی باشهدلیل چهارم: برتری جویی، بچههایی که قوی تر و بزرگتر هستند شروع میکنند پنجم: سرخوردگی ، بچههای کوچکتر و ضعیفتر که همیشه شکست میخورند از خواهر برادر قوی تر به این دلیل شروع میکنند
برید سراغ موقعیت تولد فرزند جدیدبرای اینکه حال بچهها رو درک کنید تصور کنید یه روز همسر شما بغلتون میکنه و میگه و عزیزم تو خیلی خوبی میخوام یکی دیگه مثل تو بیارمچه حسی دارید؟
حالا فکر کنید این هوو یا همسر دوم خیلی هم جذابه. هرکس میرسه قربان صدقه اش میره
تصویر سومهمسر جدید لباس کم داره. تصور کنید همسر تون میاد کمد لباس هات رو باز میکنه میگه تو دیگه بزرگ شدی این به همسر دوم میخورهچه حسی دارید؟
تصویر چهارمهمسر جدید تو همه چیز نظر میده و دخالت میکنه و کمکم داره همه نظراتش در همه جای زندگی اثر میکنه و داره سکان زندگی را از دست شما خارج میکنه
تصویر پنجم شما در اتاق نشستید تو حال خودتون هستید، میاد و میخواد از وسیله شما استفاده کنه. شما میگید وسیله منه، همسر دوم گوش نمیده، گریه میکنه و میره همسرتون رو میاره ، اون هم حسابی بهتون تشر میزنه و میگه چرا وسایلت رو تقسیم نمیکنی
تصویر ششمفکر کن همسر تون داره یا هوو بازی میکنه، میگه و میخنده انگار نه انگار شما هستید و بعد یک روز شما رو با بچه تنها میگذاره، حالا شما چه کار میکنید؟
تمام این حس ها که تصویر شد رو بچه اول داره. دقیقا حس هوو داشتن
حالا اینجا بچه دوم در طول زمان متوجه میشه که مورد خشم بچه اول قرار میگیره و فکر میکنه دنیا همینه و اون هم باید دعوا کنه پس شروع میکنه به دعوا
نکتهما قرار نیست کاری کنیم که هیچوقت بین بچهها مشاجره پیش نیادتعارض بخاطر صمیمیته. هرچقدر صمیمیت بیشتر باشه تعارض بیشترهپس ما باید تدابیری بیاندیشیم که نکات مثبت مشاجره از بین نرهنکات مثبت مشاجره چیه؟۱_بچهها چابک و چالاک میشن. بچهها عادت میکند برای گرفتن حق شون بجنگند و تلاش کنند۲- یادگیری نحوه مطرح کردن خود، برای اینکه به اهداف شون برسند۳- یاد بگیرند چطوری از خودشون دفاع کنند و اگه زورشون نمیرسه چطور صلح کنند۴-انگیزه. از لحاظ علمی ثابت شده بچهها تو دل درگیری انگیزه میگیرند یه سری کارها رو انجام بدن که به یه سری چیزها برسند. مثلا در یک خانواده شلوغ فکر میکنم چیکار کنم تو خونه شلوغ از وسایلم محافظت کنم چ همین بچه وقتی میره تو دبیرستان بهتر بلده از کمد وسایلش محافظت کنهنکته: اگر وا مقایسه سعی کنی این انگیزه رو ایجاد کنی اجحاف کردی اما اگه خودش برسه باعث رشده
پس اگر مشاجره انقد خوبه بذاریم بچهها مشاجره کنند؟ نه. دو تا اثر خیلی خیلی منفی داره مشاجره۱- آسیب روانشناختی، مثلا بچهای که همیشه تحت ظلم واقع میشه۲- آسیب جسمی، سر هم رو بشکنند و...
از قدیم گفتند آدم باید مشت و پشت داشته باشه. پشت و پناه یعنی همین خواهر و برادر. همین مشاجره ها میتونه دوست داشتنی آدم یعنی خواهر و برادر رو تبدیل کنه به منفورترین آدم زندگیم.
#دکتر_کاظم_زاده
۶:۲۵