۲۸ اردیبهشت
۵:۰۳
۵:۰۳
۵:۰۳
۵:۰۳
این مطلب برشی است از کتاب«موهبت اختلاف» نوشتۀ ایان لزلی. انتشارات ترجمان این کتاب را با ترجمۀ علی کریمی منتشر کرده است. کتاب «موهبت اختلاف» را در غرفۀ ترجمان در نمایشگاه کتاب تهران ببینید و بخرید.
ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:b2n.ir/s30602
آدرس: مصلی، سالن شبستان (ناشران عمومی)، راهرو ۲۲، غرفه ۵۱۲ ساعت بازدید از ۱۰ تا ۲۰
برای دیدن دیگر کتابهای ترجمان:— به tarjomaan.com/shop مراجعه کنید.
@tarjomaan
ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:b2n.ir/s30602
آدرس: مصلی، سالن شبستان (ناشران عمومی)، راهرو ۲۲، غرفه ۵۱۲ ساعت بازدید از ۱۰ تا ۲۰
برای دیدن دیگر کتابهای ترجمان:— به tarjomaan.com/shop مراجعه کنید.
@tarjomaan
۵:۰۴
۱۱:۵۱
۱۱:۵۱
۱۱:۵۱
۱۱:۵۱
۱۱:۵۱
۱۱:۵۱
۱۱:۵۱
۱۱:۵۱
۱۱:۵۱
۱۵:۰۳
۳۰۰ سال پیش یک کشتی غرق شد و با خود «حقیقت» را نیز غرق کرد— دیوید گرن، نویسندۀ چیرهدست آمریکایی، با کتابی تازه دربارۀ کشتی ویجر، تحسین منتقدان را برانگیخته است
بعد از انتشار جدیدترین کتاب دیوید گرن، حالا در فهرست مشهورترین کشتیهای غرقشدۀ تاریخ بشر، بعد از کشتیهای پرماجرایی چون تایتانیک و نبردناو بیسمارک، باید از کشتی بسیار کوچکتر، اما بسیار شگفتانگیز «ویجر» هم نام برد. این کشتی که متعلق به نیروی دریایی بریتانیا بود، نزدیک به ۳۰۰ سال پیش، در سواحل پاتاگونیا غرق شد و تعدادی از خدمهاش توانستند خودشان را به جزیرۀ متروکهای در نزدیک قطب جنوب برسانند. از اینجا بود که مجموعۀ پیچیدهای از اتفاقات رخ داد که بر سیاست، ادبیات و فلسفه در جهان تأثیر گذاشت.
۲۲۰۰ کلمه زمان مطالعه: ۱۴ دقيقه ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:B2n.ir/d65364
این مطلب بررسی کتاب «ویجر» نوشتۀ دیوید گرن است. انتشارات ترجمان این کتاب را با ترجمه علیرضا شفیعی نسب منتشر کرده است. کتاب «ویجر» را در غرفۀ ترجمان در نمایشگاه کتاب تهران ببینید و بخرید.
@tarjomaanweb
بعد از انتشار جدیدترین کتاب دیوید گرن، حالا در فهرست مشهورترین کشتیهای غرقشدۀ تاریخ بشر، بعد از کشتیهای پرماجرایی چون تایتانیک و نبردناو بیسمارک، باید از کشتی بسیار کوچکتر، اما بسیار شگفتانگیز «ویجر» هم نام برد. این کشتی که متعلق به نیروی دریایی بریتانیا بود، نزدیک به ۳۰۰ سال پیش، در سواحل پاتاگونیا غرق شد و تعدادی از خدمهاش توانستند خودشان را به جزیرۀ متروکهای در نزدیک قطب جنوب برسانند. از اینجا بود که مجموعۀ پیچیدهای از اتفاقات رخ داد که بر سیاست، ادبیات و فلسفه در جهان تأثیر گذاشت.
۲۲۰۰ کلمه زمان مطالعه: ۱۴ دقيقه ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:B2n.ir/d65364
این مطلب بررسی کتاب «ویجر» نوشتۀ دیوید گرن است. انتشارات ترجمان این کتاب را با ترجمه علیرضا شفیعی نسب منتشر کرده است. کتاب «ویجر» را در غرفۀ ترجمان در نمایشگاه کتاب تهران ببینید و بخرید.
@tarjomaanweb
۱۵:۰۴
۲۹ اردیبهشت
۵:۳۹
چطور در شبکههای اجتماعی بهتر گفتوگو کنیم؟ — نباید از مخالفت با دیگران بترسیم یا بپرهیزیم؛ باید روش درستِ مخالفتکردن را بیاموزیم
در دنیای حیوانات، وقتی تعارض منافعی پیش میآید، دو راهحل بیشتر وجود ندارد: جنگ یا گریز. خیلی وقتها در رویاروییهای انسانی هم از همین قاعده پیروی میکنیم. مثلاً وقتی در محیط کار موضوعی پیش میآید که شدیداً با آن مخالفیم، یا باید بحثوجدلی پرحرارت را به جان بخریم که ممکن است باعث عصبانیت و کدورت شود، یا باید حرفمان را بخوریم و برای حفظ همکاری و روحیۀ تیمی سکوت کنیم. اما محققانی که مدتها دربارۀ جدلهای انسانی مطالعه کردهاند، معتقدند راههای دیگری هم وجود دارد.
۴۵۰۰ کلمه زمان مطالعه: ۲۸ دقيقه
ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:B2n.ir/f13264
این مطلب برشی است از کتاب«موهبت اختلاف» نوشتۀ ایان لزلی. انتشارات ترجمان این کتاب را با ترجمۀ علی کریمی منتشر کرده است. کتاب «موهبت اختلاف» را در غرفۀ ترجمان در نمایشگاه کتاب تهران ببینید و بخرید.
@tarjomaanweb
در دنیای حیوانات، وقتی تعارض منافعی پیش میآید، دو راهحل بیشتر وجود ندارد: جنگ یا گریز. خیلی وقتها در رویاروییهای انسانی هم از همین قاعده پیروی میکنیم. مثلاً وقتی در محیط کار موضوعی پیش میآید که شدیداً با آن مخالفیم، یا باید بحثوجدلی پرحرارت را به جان بخریم که ممکن است باعث عصبانیت و کدورت شود، یا باید حرفمان را بخوریم و برای حفظ همکاری و روحیۀ تیمی سکوت کنیم. اما محققانی که مدتها دربارۀ جدلهای انسانی مطالعه کردهاند، معتقدند راههای دیگری هم وجود دارد.
۴۵۰۰ کلمه زمان مطالعه: ۲۸ دقيقه
ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:B2n.ir/f13264
این مطلب برشی است از کتاب«موهبت اختلاف» نوشتۀ ایان لزلی. انتشارات ترجمان این کتاب را با ترجمۀ علی کریمی منتشر کرده است. کتاب «موهبت اختلاف» را در غرفۀ ترجمان در نمایشگاه کتاب تهران ببینید و بخرید.
@tarjomaanweb
۵:۳۹
۳۰ اردیبهشت
۵:۲۴
چه میشود اگر روحمان هم خبر نداشته باشد که در اینترنت چه چیزهایی وایرال شدهاند؟
اینترنت چنان گسترده و فهمناپذیر شده است که واقعاً هیچکس نمیداند دارد چه میکند. قبل از دهۀ ۲۰۱۰ که خبری از شبکههای اجتماعی نبود، تحلیلگران و کاربران اینترنت تصویر نسبتاً روشنی داشتند که چه اتفاقاتی در جریان است. دوران اوج سایتها و وبلاگها بود و همه استعداد خودشان را برای تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطب میآزمودند. بعد شبکههای اجتماعی آمدند و قواعد بازی را عمیقاً تغییر دادند. در این دوران محتواهای وایرالشده مشخصۀ اینترنت بودند. میشد آنچه در فیسبوک و توییتر و یوتیوب وایرال شده است را کنار هم چید و گفت «این اینترنت است».
این قاعده دیگر برقرار نیست، بعد از سال ۲۰۲۰، افول شبکههای اجتماعی آغاز شده است، بدون آنکه معلوم باشد بعد از آنها اینترنت چه شکلی خواهد شد.
امروزه مسائل جدیدی بر زیستبوم فضای مجازی سایه افکنده است، مثلِ سیستم مبهم محتواهای پیشنهادیِ «برای شما» در شبکههای اجتماعی، و روند روبهافزایش سایتهایی که برای خواندن آنها باید اشتراک بخرید و احتمالاً مهمتر از همه، ناهمگونی و ارتباط بسیار ضعیف میان اخبارِ دنیای واقعی و فضای رسانههای اجتماعی. نتیجه شده است اینکه هر فردی، بسته به طرز تفکر و عادات وبگردی خود، تجربۀ منحصربهفردی از فضای مجازی را دریافت میکند و مدام باید از خودش بپرسد: آیا بقیه هم چیزهایی که چشم من میرسد را میبینند؟ یا دنیای آنها شکل دیگری است؟
بیش از هر زمان دیگری، اینترنت شبیه اتاق آینهای شده است که هر گوشۀ آن را نگاه میکنیم، تصویر کجومعوجی از خودمان را میبینیم، اما نمیفهمیم بالاخره کدام یک از این تصاویر به واقعیت نزدیکتر است.
هر بار که پلتفرمهای مجازی گزارشی از پربازدیدترین محتواهایشان منتشر میکنند، انگشت به دهان میمانیم. چرا که احتمال بالایی وجود دارد که محبوبترین محتواهای پلتفرمی که روزانه ساعتها در آن پرسه میزنید، اصلاً به دست شما نرسیده باشد. بگذارید مثالی بزنیم: به نظر شما پربازدیدترین محتواهای تیکتاک که فعالترین شبکه اجتماعی امروز جهان است، چیست؟ اخبار غزه؟ رقص نوجوانها؟ تیلور سوئیفت؟ خیر. طبق گزارش اخیر تیکتاک محبوبترینها ویدئوهایی مربوط به «آموزش آرایشگری»، صداهای نجواگونه موسوم به ASMR است.این سردرگمیْ ناشی از دو پدیدۀ متضاد است که همزمان در حال وقوع هستند: در فضای مجازی، محتواهای وایرالشده در مقیاسی باورنکردنی تولید و مصرف میشوند، درعینحال، فقط بخش کوچکی از مردم از آنها آگاه میشوند.
پیامدهای این گسست در فضای مجازی میتواند نگرانکننده باشد. مدتی پیش، یک سایت پژوهشی که دربارۀ محتواهای محبوب در فیسبوک تحقیق میکند، آشکار ساخت که رواج تئوریهای توطئه یا محتواهای راست افراطی، در فیسبوک بسیار زیاد است. غوغایی به پا شد و در پاسخ، شبکههای اجتماعی بهشکل روزافزونی امکان تحقیق دربارۀ محتواهای وایرال را محدودتر کردند. این روند ترسناک است، زیرا اگر بخواهید بفهمید در اینترنت چه خبر است، هیچ راهی نخواهید داشت جز اتکا به الگوریتمها و هوشهای مصنوعی که شما را دور خودتان میچرخانند.
آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «ترندهای فضای مجازی از کجا میآیند؟» که در سیامین شمارۀ مجلۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در وبسایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ چارلی وارزل است و لیلا دریکوند آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وبسایت ترجمان سر بزنید.
ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:B2n.ir/n67118
@tarjomaan
اینترنت چنان گسترده و فهمناپذیر شده است که واقعاً هیچکس نمیداند دارد چه میکند. قبل از دهۀ ۲۰۱۰ که خبری از شبکههای اجتماعی نبود، تحلیلگران و کاربران اینترنت تصویر نسبتاً روشنی داشتند که چه اتفاقاتی در جریان است. دوران اوج سایتها و وبلاگها بود و همه استعداد خودشان را برای تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطب میآزمودند. بعد شبکههای اجتماعی آمدند و قواعد بازی را عمیقاً تغییر دادند. در این دوران محتواهای وایرالشده مشخصۀ اینترنت بودند. میشد آنچه در فیسبوک و توییتر و یوتیوب وایرال شده است را کنار هم چید و گفت «این اینترنت است».
این قاعده دیگر برقرار نیست، بعد از سال ۲۰۲۰، افول شبکههای اجتماعی آغاز شده است، بدون آنکه معلوم باشد بعد از آنها اینترنت چه شکلی خواهد شد.
امروزه مسائل جدیدی بر زیستبوم فضای مجازی سایه افکنده است، مثلِ سیستم مبهم محتواهای پیشنهادیِ «برای شما» در شبکههای اجتماعی، و روند روبهافزایش سایتهایی که برای خواندن آنها باید اشتراک بخرید و احتمالاً مهمتر از همه، ناهمگونی و ارتباط بسیار ضعیف میان اخبارِ دنیای واقعی و فضای رسانههای اجتماعی. نتیجه شده است اینکه هر فردی، بسته به طرز تفکر و عادات وبگردی خود، تجربۀ منحصربهفردی از فضای مجازی را دریافت میکند و مدام باید از خودش بپرسد: آیا بقیه هم چیزهایی که چشم من میرسد را میبینند؟ یا دنیای آنها شکل دیگری است؟
بیش از هر زمان دیگری، اینترنت شبیه اتاق آینهای شده است که هر گوشۀ آن را نگاه میکنیم، تصویر کجومعوجی از خودمان را میبینیم، اما نمیفهمیم بالاخره کدام یک از این تصاویر به واقعیت نزدیکتر است.
هر بار که پلتفرمهای مجازی گزارشی از پربازدیدترین محتواهایشان منتشر میکنند، انگشت به دهان میمانیم. چرا که احتمال بالایی وجود دارد که محبوبترین محتواهای پلتفرمی که روزانه ساعتها در آن پرسه میزنید، اصلاً به دست شما نرسیده باشد. بگذارید مثالی بزنیم: به نظر شما پربازدیدترین محتواهای تیکتاک که فعالترین شبکه اجتماعی امروز جهان است، چیست؟ اخبار غزه؟ رقص نوجوانها؟ تیلور سوئیفت؟ خیر. طبق گزارش اخیر تیکتاک محبوبترینها ویدئوهایی مربوط به «آموزش آرایشگری»، صداهای نجواگونه موسوم به ASMR است.این سردرگمیْ ناشی از دو پدیدۀ متضاد است که همزمان در حال وقوع هستند: در فضای مجازی، محتواهای وایرالشده در مقیاسی باورنکردنی تولید و مصرف میشوند، درعینحال، فقط بخش کوچکی از مردم از آنها آگاه میشوند.
پیامدهای این گسست در فضای مجازی میتواند نگرانکننده باشد. مدتی پیش، یک سایت پژوهشی که دربارۀ محتواهای محبوب در فیسبوک تحقیق میکند، آشکار ساخت که رواج تئوریهای توطئه یا محتواهای راست افراطی، در فیسبوک بسیار زیاد است. غوغایی به پا شد و در پاسخ، شبکههای اجتماعی بهشکل روزافزونی امکان تحقیق دربارۀ محتواهای وایرال را محدودتر کردند. این روند ترسناک است، زیرا اگر بخواهید بفهمید در اینترنت چه خبر است، هیچ راهی نخواهید داشت جز اتکا به الگوریتمها و هوشهای مصنوعی که شما را دور خودتان میچرخانند.
آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «ترندهای فضای مجازی از کجا میآیند؟» که در سیامین شمارۀ مجلۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در وبسایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ چارلی وارزل است و لیلا دریکوند آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وبسایت ترجمان سر بزنید.
ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:B2n.ir/n67118
@tarjomaan
۵:۲۴