۱ آبان
۹:۲۰
۱۵:۳۷
۲ آبان
۱۴:۳۹
۱۰ آبان
۲:۳۱
۱۰:۰۴
۱۱ آبان
۱۴:۲۳
۲۷ آبان
بسمه تعالی
« فَٱذْكُرُونِى أَذْكُرْكُمْ وَ ٱشْكُرُواْ لِى وَ لاَ تَكْفُرُونِ »
ترجمه: پس مرا یاد كنید تا شما را یاد كنم، و براى من شكر كنید و كفران نورزید
امام باقر علیه السلام در ذیل این آیه، یكى از مصادیق ذكر خدا را، تسبیحات حضرت زهرا (س) شمردند که
۳۴ مرتبه اللَّه اكبر ۳۳ مرتبه الحمدللَّه ۳۳ مرتبه سبحان اللَّه مى باشد.
موانع ذكر خداوند:
الف) شیطان. «انساهم ذكر اللّه» شیطان، آنها را از یاد خدا غافل كرد.
ب) تكاثر و رقابت ها. «ألهیكم التَّكاثُر» شما را افزون خواهى، سرگرم ساخت.
ج) آرزوها و خیال. «و یُلهِهم الاَمَل» آرزو، آنها را سرگرم نمود.
اثرات یاد خدا:
یاد نعمت هاى او، رمز معرفت و شكر اوست.
یاد قدرت بى پایان او، رمز توكّل به اوست.
یاد علم و آگاهى او، رمز حیا و تقواى ماست.
یاد الطاف او، رمز محبّت به اوست.
یاد عدالت او، رمز خوف از اوست.
یاد امدادهاى او، رمز امید و رجاست.
منبع: تفسیر نور، حجتالاسلام قرائتی، جلد اول، سوره مبارکه بقره، آیه ۱۵۲
« فَٱذْكُرُونِى أَذْكُرْكُمْ وَ ٱشْكُرُواْ لِى وَ لاَ تَكْفُرُونِ »
ترجمه: پس مرا یاد كنید تا شما را یاد كنم، و براى من شكر كنید و كفران نورزید
امام باقر علیه السلام در ذیل این آیه، یكى از مصادیق ذكر خدا را، تسبیحات حضرت زهرا (س) شمردند که
۳۴ مرتبه اللَّه اكبر ۳۳ مرتبه الحمدللَّه ۳۳ مرتبه سبحان اللَّه مى باشد.
موانع ذكر خداوند:
الف) شیطان. «انساهم ذكر اللّه» شیطان، آنها را از یاد خدا غافل كرد.
ب) تكاثر و رقابت ها. «ألهیكم التَّكاثُر» شما را افزون خواهى، سرگرم ساخت.
ج) آرزوها و خیال. «و یُلهِهم الاَمَل» آرزو، آنها را سرگرم نمود.
اثرات یاد خدا:
یاد نعمت هاى او، رمز معرفت و شكر اوست.
یاد قدرت بى پایان او، رمز توكّل به اوست.
یاد علم و آگاهى او، رمز حیا و تقواى ماست.
یاد الطاف او، رمز محبّت به اوست.
یاد عدالت او، رمز خوف از اوست.
یاد امدادهاى او، رمز امید و رجاست.
منبع: تفسیر نور، حجتالاسلام قرائتی، جلد اول، سوره مبارکه بقره، آیه ۱۵۲
۹:۰۵
۲۹ آبان
۷:۴۱
۷:۴۵
۲ آذر
بسمه تعالی
لَيْسَ ٱلْبِرُّ أَنْ تُوَّلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ ٱلْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لَـٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْأَخِرِ وَ الْمَلـٰئِكَةِ وَ الْكِتَـابِ وَ الْنَّبِيِّـينَ وَ ءَاتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِى الْقُرْبَىٰ وَ الْيَتَمىٰ وَ الْمَسَـٰكِينَ وَ ابْنَ الْسَّبِيلِ وَ الْسَّآئِلِينَ وَ فِى الْرِّقَابِ وَ أَقَامَ الْصَّـلَوٰةَ وَ ءَاتَى الْزَّكَوةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَهَدُواْ وَ الْصَّابِرِينَ فِى الْبَأْسَآءِ وَ الضَّـرَّآءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ أُوْلَـٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَ أُوْلَـٰئِكَ هُمُ ٱلْمُتَّقُونَ
ترجمه:
« نیكى (تنها) این نیست كه (به هنگام نماز) روى خود را به سوى مشرق یا مغرب بگردانید، بلكه نیكوكار كسى است كه به خدا و روز قیامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و پیامبران ایمان آورده و مال (خود) را با علاقه اى كه به آن دارد به خویشاوندان و یتیمان و بیچارگان و در راه ماندگان و سائلان و در (راه آزادى) بردگان بدهد، و نماز را برپاى دارد و زكات را بپردازد، و آنان كه چون پیمان بندند، به عهد خود وفا كنند و آنان كه در (برابر) سختى ها، محرومیّت ها، بیمارى ها و در میدان جنگ، استقامت به خرج مى دهند، اینها كسانى هستند كه راست گفتند (و گفتار و رفتار و اعتقادشان هماهنگ است) و اینان همان پرهیزكارانند »
در تفسیر المیزان از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل شده است كه فرمودند: هر كس به این آیه عمل كند، ایمانش كامل است.
منبع: تفسیر نور، حجت الاسلام قرائتی - سوره مبارکه بقره - آیه ۱۷۷
لَيْسَ ٱلْبِرُّ أَنْ تُوَّلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ ٱلْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لَـٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْأَخِرِ وَ الْمَلـٰئِكَةِ وَ الْكِتَـابِ وَ الْنَّبِيِّـينَ وَ ءَاتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِى الْقُرْبَىٰ وَ الْيَتَمىٰ وَ الْمَسَـٰكِينَ وَ ابْنَ الْسَّبِيلِ وَ الْسَّآئِلِينَ وَ فِى الْرِّقَابِ وَ أَقَامَ الْصَّـلَوٰةَ وَ ءَاتَى الْزَّكَوةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَهَدُواْ وَ الْصَّابِرِينَ فِى الْبَأْسَآءِ وَ الضَّـرَّآءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ أُوْلَـٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَ أُوْلَـٰئِكَ هُمُ ٱلْمُتَّقُونَ
ترجمه:
« نیكى (تنها) این نیست كه (به هنگام نماز) روى خود را به سوى مشرق یا مغرب بگردانید، بلكه نیكوكار كسى است كه به خدا و روز قیامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و پیامبران ایمان آورده و مال (خود) را با علاقه اى كه به آن دارد به خویشاوندان و یتیمان و بیچارگان و در راه ماندگان و سائلان و در (راه آزادى) بردگان بدهد، و نماز را برپاى دارد و زكات را بپردازد، و آنان كه چون پیمان بندند، به عهد خود وفا كنند و آنان كه در (برابر) سختى ها، محرومیّت ها، بیمارى ها و در میدان جنگ، استقامت به خرج مى دهند، اینها كسانى هستند كه راست گفتند (و گفتار و رفتار و اعتقادشان هماهنگ است) و اینان همان پرهیزكارانند »
در تفسیر المیزان از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل شده است كه فرمودند: هر كس به این آیه عمل كند، ایمانش كامل است.
منبع: تفسیر نور، حجت الاسلام قرائتی - سوره مبارکه بقره - آیه ۱۷۷
۱۰:۳۴
۵ آذر
« بسمه تعالی »
اصلاحيه تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری
مرجع تصویب: قوه قضائيه
در اجرای ماده ۲۹ قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۱/۰۱/۱۸ مجلس شورای اسلامی
و ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی، مصوب ۱۳۷۹/۰۱/۱۷
و به پیشنهاد شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری
و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه،
«تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری»، مصوب ۱۳۹۸/۱۲/۲۵،
به شرح زیر اصلاح میگردد:
۱ـ مبالغ ریالی دستمزدهای مذکور در مواد ۶، ۷، ۹، ۱۴ تا ۱۷، ۱۹ تا ۲۲، ۲۴، ۲۷، ۲۹ تا ۳۲، ۳۴ تا ۳۶، ۳۸ تا ۴۲، ۴۴ ، ۴۶ و ۴۷، ۵۴ و ۵۵ با توجه به تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه به دو برابر افزایش پیدا میکند.
ادامه در صفحه ذیل:
https://www.rrk.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=27894
این اصلاحیه در ۱۱ بند در تاریخ ۱۴۰۲/۸/۲۰ به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید و از تاریخ تصویب، لازمالاجرا است.
منبع: تارنمای روزنامه رسمی کشور- سهشنبه،۳۰ آبان ۱۴۰۲
پايگاه جهانی وکالت
www.vakilmahdavi.ir
کانال وکيل دادگستری در پيام رسان های داخلی.
اصلاحيه تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری
مرجع تصویب: قوه قضائيه
در اجرای ماده ۲۹ قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۱/۰۱/۱۸ مجلس شورای اسلامی
و ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی، مصوب ۱۳۷۹/۰۱/۱۷
و به پیشنهاد شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری
و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه،
«تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری»، مصوب ۱۳۹۸/۱۲/۲۵،
به شرح زیر اصلاح میگردد:
۱ـ مبالغ ریالی دستمزدهای مذکور در مواد ۶، ۷، ۹، ۱۴ تا ۱۷، ۱۹ تا ۲۲، ۲۴، ۲۷، ۲۹ تا ۳۲، ۳۴ تا ۳۶، ۳۸ تا ۴۲، ۴۴ ، ۴۶ و ۴۷، ۵۴ و ۵۵ با توجه به تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه به دو برابر افزایش پیدا میکند.
ادامه در صفحه ذیل:
https://www.rrk.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=27894
این اصلاحیه در ۱۱ بند در تاریخ ۱۴۰۲/۸/۲۰ به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید و از تاریخ تصویب، لازمالاجرا است.
منبع: تارنمای روزنامه رسمی کشور- سهشنبه،۳۰ آبان ۱۴۰۲
پايگاه جهانی وکالت
www.vakilmahdavi.ir
کانال وکيل دادگستری در پيام رسان های داخلی.
۴:۵۲
۹ آذر
۱۶:۲۲
۱۴ آذر
بسمه تعالی
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا ٱلْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ ٱلْبَأْسَاءُ وَ ٱلضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ ٱلرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ
ترجمه: آیا گمان كردید داخل بهشت مى شوید و حال آنكه هنوز مانند آنچه بر پیشینیان شما گذشت به شما نرسیده است؟! آنان گرفتار تنگدستى و ناخوشى شده و چنان زیر و زبر شدند كه پیامبر و افرادى كه ایمان آورده و همراه او بودند، گفتند: یارى خدا چه وقت خواهد بود؟ آگاه باشید كه یارى خداوند نزدیك است.
«بأساء» سختى هایى است كه از خارج به انسان تحمیل مى شود، مثل جنگ و سرقت.
و «ضرّاء» سختى هاى درونى است، مانند بیمارى، زخم و جراحت.
حوادث سخت، آزمایش الهى است
و مشكلاتى همچون حوادث تلخِ مالى و جانى همه براى ساخته شدن انسان هاست.
« هر بلایی را عطایی با وی استهر کدورت را صفایی در پی است
زیر هر رنجى، گنجى معتبر خار دیدى، چشم بگشا گل نگر »
یكى از شروط استجابتِ دعا، اضطرار و قطع امید از غیر خداست. «متى نصراللَّه... انّ نصر اللّه قریب»
منبع: تفسیر نور، حجت الاسلام قرائتی، سوره مبارکه بقره، آیه ۲۱۴
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا ٱلْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ ٱلْبَأْسَاءُ وَ ٱلضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ ٱلرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ
ترجمه: آیا گمان كردید داخل بهشت مى شوید و حال آنكه هنوز مانند آنچه بر پیشینیان شما گذشت به شما نرسیده است؟! آنان گرفتار تنگدستى و ناخوشى شده و چنان زیر و زبر شدند كه پیامبر و افرادى كه ایمان آورده و همراه او بودند، گفتند: یارى خدا چه وقت خواهد بود؟ آگاه باشید كه یارى خداوند نزدیك است.
«بأساء» سختى هایى است كه از خارج به انسان تحمیل مى شود، مثل جنگ و سرقت.
و «ضرّاء» سختى هاى درونى است، مانند بیمارى، زخم و جراحت.
حوادث سخت، آزمایش الهى است
و مشكلاتى همچون حوادث تلخِ مالى و جانى همه براى ساخته شدن انسان هاست.
« هر بلایی را عطایی با وی استهر کدورت را صفایی در پی است
زیر هر رنجى، گنجى معتبر خار دیدى، چشم بگشا گل نگر »
یكى از شروط استجابتِ دعا، اضطرار و قطع امید از غیر خداست. «متى نصراللَّه... انّ نصر اللّه قریب»
منبع: تفسیر نور، حجت الاسلام قرائتی، سوره مبارکه بقره، آیه ۲۱۴
۱۴:۱۳
۴ دی
« بسمه تعالی »
شماره نظریه : 7/1402/656شماره پرونده : 1402-7/1-656حتاریخ نظریه : 1402/09/27
استعلام :
آیا پس از صدور حکم به تقسیم ترکه بین وراث، دادگاه صادرکننده حکم در خصوص تنظیم سند رسمی املاک بر اساس تقسیم انجام شده، تکلیفی دارد؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:
وفق مقررات قانون مدنی و قانون امور حسبی مصوب 1319 در باب تقسیم اموال مشاع، چنانچه اصل مالکیت مورد نزاع نباشد، حکم راجع به تقسیم، اعلامی است.
در فرض سؤال پس از تعیین حصه هر یک از ورثه در نتیجه توافق یا به قید قرعه، دادگاه با تنظیم صورتمجلسی، مقدار ترکه و سهم هر یک از وراث و آنچه برای دیون و اجرای وصیت منظور شده است را تصریح مینماید (ماده 322 قانون امور حسبی مصوب 1319).
همچنین مطابق مواد 324 و 325 قانون مذکور، تقسیمنامه به عده صاحبان سهام تهیه و به وراث ابلاغ و تسلیم میشود و هریک از ورثه پس از تقسیم، مالک مستقل سهم خود خواهد بود و هر تصرفی که بخواهد مینماید.
بر این اساس و بنا به مراتب پیشگفته، تقسیم ترکه که مطابق مقررات انجام شده است، فاقد جنبه اجرایی است و اساساً اجرای احکام تکلیفی جهت انتقال رسمی و صدور دستور جهت تنظیم سند رسمی بر اساس حصه مفروز هر یک از وراث ندارد.
شایسته ذکر است، تنظیم و صدور سند مالکیت به نام ورثه پس از تعیین حصـه و تقسـیم وفـق مقـررات ماده 12 آییننامه اجرایی ماده 299 قانون امور حسبی مصوب 1322 وزیر دادگستری است و وراث میتوانند با ارائه صورتمجلس تقسیمنامه، مطابق مقررات فوق سند مالکیت مفروزی به نام خود اخذ کنند.
منبع: تارنمای اداره کل حقوقی قوه قضائیهhttps://edarehoquqy.eadl.ir
پايگاه جهانی وکالت
www.vakilmahdavi.ir
کانال وکيل دادگستری در پيام رسان های داخلی.
شماره نظریه : 7/1402/656شماره پرونده : 1402-7/1-656حتاریخ نظریه : 1402/09/27
استعلام :
آیا پس از صدور حکم به تقسیم ترکه بین وراث، دادگاه صادرکننده حکم در خصوص تنظیم سند رسمی املاک بر اساس تقسیم انجام شده، تکلیفی دارد؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:
وفق مقررات قانون مدنی و قانون امور حسبی مصوب 1319 در باب تقسیم اموال مشاع، چنانچه اصل مالکیت مورد نزاع نباشد، حکم راجع به تقسیم، اعلامی است.
در فرض سؤال پس از تعیین حصه هر یک از ورثه در نتیجه توافق یا به قید قرعه، دادگاه با تنظیم صورتمجلسی، مقدار ترکه و سهم هر یک از وراث و آنچه برای دیون و اجرای وصیت منظور شده است را تصریح مینماید (ماده 322 قانون امور حسبی مصوب 1319).
همچنین مطابق مواد 324 و 325 قانون مذکور، تقسیمنامه به عده صاحبان سهام تهیه و به وراث ابلاغ و تسلیم میشود و هریک از ورثه پس از تقسیم، مالک مستقل سهم خود خواهد بود و هر تصرفی که بخواهد مینماید.
بر این اساس و بنا به مراتب پیشگفته، تقسیم ترکه که مطابق مقررات انجام شده است، فاقد جنبه اجرایی است و اساساً اجرای احکام تکلیفی جهت انتقال رسمی و صدور دستور جهت تنظیم سند رسمی بر اساس حصه مفروز هر یک از وراث ندارد.
شایسته ذکر است، تنظیم و صدور سند مالکیت به نام ورثه پس از تعیین حصـه و تقسـیم وفـق مقـررات ماده 12 آییننامه اجرایی ماده 299 قانون امور حسبی مصوب 1322 وزیر دادگستری است و وراث میتوانند با ارائه صورتمجلس تقسیمنامه، مطابق مقررات فوق سند مالکیت مفروزی به نام خود اخذ کنند.
منبع: تارنمای اداره کل حقوقی قوه قضائیهhttps://edarehoquqy.eadl.ir
پايگاه جهانی وکالت
www.vakilmahdavi.ir
کانال وکيل دادگستری در پيام رسان های داخلی.
۱۳:۵۴
« بسمه تعالی »
شماره نظریه : 7/1402/584 شماره پرونده : 1402-3/1-584حتاریخ نظریه : 1402/09/28
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
در فرض سؤال که در اجرای حکم غیابی، ملک محکومعلیه در مزایده به شخص ثالث (برنده مزایده) منتقل و سند انتقال اجرایی به نام وی تنظیم شده و محکومبه وصول و به محکومله پرداخت و حکم اجرا شده است
و پس از واخواهی محکومعلیه حکم غیابی، محکومله (خواهان دعوای نخستین) دعوای خود را مسترد و دادگاه ضمن نقض دادنامه، قرار رد دعوای خواهان نخستین را صادر کرده است،
با توجه به اینکه در این فرض حکمی که اجرا شده است، در مرحله رسیدگی واخواهی نقض و بلااثر شده است و دعوایی که حکم آن اجرا شده، مختومه شده است،
رأی دادگاه مشمول تعریف رأی نهایی موضوع بخش اخیر تبصره ماده 22 قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 1310 با اصلاحات و الحاقات بعدی میباشد؛
از سویی دیگر، رأی مذکور شامل دو قسمت است؛ در قسمت نخست، دادگاه حکم مورد واخواهی را (فسخ) نقض کرده است و در قسمت دوم، قرار رد دعوای خواهان نخستین صادر کرده است؛ لذا به اعتبار قسمت نخست، رأی مذکور مشمول ماده 39 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356 است.
منبع: تارنمای اداره کل حقوقی قوه قضائیه
https://edarehoquqy.eadl.ir
پايگاه جهانی وکالت
www.vakilmahdavi.ir
کانال وکيل دادگستری در پيام رسان های داخلی.
شماره نظریه : 7/1402/584 شماره پرونده : 1402-3/1-584حتاریخ نظریه : 1402/09/28
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
در فرض سؤال که در اجرای حکم غیابی، ملک محکومعلیه در مزایده به شخص ثالث (برنده مزایده) منتقل و سند انتقال اجرایی به نام وی تنظیم شده و محکومبه وصول و به محکومله پرداخت و حکم اجرا شده است
و پس از واخواهی محکومعلیه حکم غیابی، محکومله (خواهان دعوای نخستین) دعوای خود را مسترد و دادگاه ضمن نقض دادنامه، قرار رد دعوای خواهان نخستین را صادر کرده است،
با توجه به اینکه در این فرض حکمی که اجرا شده است، در مرحله رسیدگی واخواهی نقض و بلااثر شده است و دعوایی که حکم آن اجرا شده، مختومه شده است،
رأی دادگاه مشمول تعریف رأی نهایی موضوع بخش اخیر تبصره ماده 22 قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 1310 با اصلاحات و الحاقات بعدی میباشد؛
از سویی دیگر، رأی مذکور شامل دو قسمت است؛ در قسمت نخست، دادگاه حکم مورد واخواهی را (فسخ) نقض کرده است و در قسمت دوم، قرار رد دعوای خواهان نخستین صادر کرده است؛ لذا به اعتبار قسمت نخست، رأی مذکور مشمول ماده 39 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356 است.
منبع: تارنمای اداره کل حقوقی قوه قضائیه
https://edarehoquqy.eadl.ir
پايگاه جهانی وکالت
www.vakilmahdavi.ir
کانال وکيل دادگستری در پيام رسان های داخلی.
۱۴:۱۸
۷ دی
۱۵:۵۷
۸ دی
۱۱:۴۵
۱۲ دی
۱۲:۲۳
۱۷ بهمن
۱۵:۵۲
۲۶ بهمن
بسمه تعالی
إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
ترجمه: اگر خداوند شما را یارى كند، هیچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر شما را خوار كند، پس چه كسى است كه بعد از آن بتواند شما را یارى كند؟ (بنابراین)مؤمنان فقط باید بر خداوند توكّل كنند.
در حدیث آمده است كه رسول خدا صلى الله علیه وآله از جبرئیل پرسید: توكّل بر خدا چیست؟
گفت: اینكه بدانى مخلوق، سود و زیانى به تو نمى رساند و از غیر خدا كاملاً مأیوس شوى. اگر انسان به این درجه رسید، جز براى خدا كار نمى كند و از غیر خدا نمى هراسد و جز به خدا امید ندارد و این حقیقت توكّل است.
امام صادق علیه السلام فرمودند: هرگاه میان انسان و گناه، مانعى حائل نشد و انسان گرفتار معصیت گردید، این خذلان الهى است.
منبع: تفسیر نور، حجت الاسلام قرائتی، سوره مبارکه آل عمران، آیه 160
إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
ترجمه: اگر خداوند شما را یارى كند، هیچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر شما را خوار كند، پس چه كسى است كه بعد از آن بتواند شما را یارى كند؟ (بنابراین)مؤمنان فقط باید بر خداوند توكّل كنند.
در حدیث آمده است كه رسول خدا صلى الله علیه وآله از جبرئیل پرسید: توكّل بر خدا چیست؟
گفت: اینكه بدانى مخلوق، سود و زیانى به تو نمى رساند و از غیر خدا كاملاً مأیوس شوى. اگر انسان به این درجه رسید، جز براى خدا كار نمى كند و از غیر خدا نمى هراسد و جز به خدا امید ندارد و این حقیقت توكّل است.
امام صادق علیه السلام فرمودند: هرگاه میان انسان و گناه، مانعى حائل نشد و انسان گرفتار معصیت گردید، این خذلان الهى است.
منبع: تفسیر نور، حجت الاسلام قرائتی، سوره مبارکه آل عمران، آیه 160
۱۵:۲۸