عکس پروفایل واثقانهو

واثقانه

۱۲۵عضو
نقش بی بدیل ماموریت‌ و راهبردها در طراحی ساختار#ساختار_نامه2
در طراحی ساختار سازمان، عوامل متعددی مانند فناوری، اندازه سازمان، محیط زیست‌بوم، فرهنگ سازمانی، و حتی قدرت و سیاست تأثیرگذارند. با این حال، تجربه نشان داده است که نقش مأموریت‌ها و راهبردهای سازمان در تنظیم و شکل‌دهی به ساختار آن، برجسته و حقیقتا ممتاز است. مأموریت سازمان همان هدف غایی است که سازمان انتظار دارد به آن دست یابد. این هدف معمولاً به صورت مکتوب در اساسنامه و اسناد بالادستی سازمان ثبت شده و راه را برای تمام اقدامات و تصمیمات آن مشخص می‌کند.
راهبردها مجموعه‌ای از اصول و مسیر‌هایی هستند که سازمان برای دستیابی به مأموریت خود به آن‌ها تکیه می‌کند. این راهبردها متناسب با شرایط محیطی و اقتضائات رقابتی ممکن است در طول زمان دستخوش تغییرات شوند. اما مأموریت معمولاً برای یک دوره نسبتاً طولانی ثابت باقی می‌ماند و به ندرت تغییر می‌کند؛ مأموریت نوعی ثبات و جهت‌دهی پایدار به ساختار و اهداف کلی سازمان می‌بخشد.
یک طراح ساختار حرفه‌ای، نخستین و مهم‌ترین پرسشی که از مدیران و اعضای سازمان می‌پرسد، بدون شک درباره مأموریت آن سازمان است. مأموریتی که مستند به قوانین و رهنمودهای مقام‌های ارشد کشور و درک انضمامی آنها از چیستی ماموریت سازمانشان باشد. بدون شناخت دقیق از این مأموریت و توافق بر روی آن، سایر اقدامات و بحث‌ها پیرامون ساختار سازمان به بی‌راهه خواهد رفت و دستیابی به توافق درباره ابعاد و مقیاس ساختار، و حتی ضرورت توسعه یا کاهش آن، با موانع جدی روبرو می‌شود.

@VASEGHIMOHAMMAD

۱۴:۱۶

بازارسال شده از دل‌مشغولی‌های شریف
🌟 سواد مالی و یک پیشنهاد ویژه 🌟
در این روزها که اوضاع اقتصادی کمی سخت شده، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها مدیریت هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری هوشمندانه است. 🤔💰
متاسفانه، در مدارس به ما یاد ندادند که چطور باید سرمایه‌گذاری کنیم و هزینه‌هایمان را به درستی مدیریت کنیم. اما خبر خوب اینجاست! 🎉 آقای صادق الحسینی حدود ۱۳ پادکست عالی در زمینه سواد مالی منتشر کرده‌اند که از دل آن‌ها کتاب «هول اول» هم نوشته شده. 📚✨
من بیشتر این پادکست‌ها رو گوش دادم و واقعاً مفید بودند! پیشنهاد می‌کنم بعضی از قسمت‌ها رو با خانواده‌ گوش بدید. به عنوان مثال، اپیزود ۵ درباره راهکارهای مدیریت هزینه خانواده و اپیزود ۴ در مورد رازها و تکنیک‌های پس‌انداز کردن*، می‌تونه خیلی کمک‌کننده باشه. 🎧

*برای شنیدن
اپ کت باکس رو از بازار دانلود کنیدhttps://cafebazaar.ir/app/fm.castbox.audiobook.radio.podcastو در قسمت جستجو «سواد مالی و اقتصادی صادق الحسینی» رو جستجو کنید.

۶:۲۳

صبا به لُطف بگو آن غزالِ رَعنا راکه سَر به کوه و بیابان، تو داده‌ای ما را
شِکرفُروش که عُمرَش دراز باد چراتَفَقُّدی نَکُنَد طوطیِ شِکرخا را؟
#حافظ

۱۶:۴۶

بررسی اصل 113 قانون اساسی 58 و 68 ؛ وظایف و اختیارات رئیس جمهور
اصل 1368: پس‏ از مقام‏ رهبری‏ رئیس‏ جمهور عالیترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که‏ مستقیماً به‏ رهبری‏ مربوط می‏ شود، بر عهده‏ دارد.اصل‏ 1358: اصل‏ یکصد و سیزدهم‏: پس‏ از مقام‏ رهبری‏ رئیس‏ جمهور عالیترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و تنظیم‏ روابط قوای‏ سه‏ گانه‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که‏ مستقیما به‏ رهبری‏ مربوط می‏ شود، بر عهده‏ دارد.
مقایسه: تفاوت بین اصل سابق و لاحق در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تغییراتی که در متن قانون ایجاد شده، برمی‌گرده. در اصل سابق، به وضوح به تنظیم روابط قوای سه‌گانه اشاره شده و رئیس‌جمهور نقش بیشتری در ارتباط با قوای دیگه داره. اما در اصل لاحق، این عبارت حذف شده و بیشتر روی مسئولیت‌های اجرایی رئیس‌جمهور و ریاست قوه مجریه تمرکز شده. این حذف به معنای کاهش نقش رئیس‌جمهور در تنظیم روابط بین قوای مختلفه و می‌تونه نشون‌دهنده تغییر در توازن قدرت بین این قوا باشه.
#ساختارنامه3

۳:۳۷

برنامه به اضافه یک در شبکه ۳ با موضوع قطعی برق در حال پخش شدن است. یک میز گرد واقعی، به موقع و با جذابیت های رسانه ای کافی. خدا قوت به تهیه کنندگان.

۱۵:۳۳

آه ای دنیا، چه خوشی هایت زودگذر و چه دردهایت پایدار و مستمر است. هر که به تو دل بست چه به دست آورد و آنکه از تو برید چه را از دست داد؟
#خطورات

۹:۱۳

تفکیک سیاست و اداره در ساختار و تشکیلات دولت
در ساختار و تشکیلات دولت، یک تفکیک نسبی بین سیاست و اداره وجود دارد. این تفکیک به صورت زیر می‌تواند جمع‌بندی شود:
لایه سیاست1. رهبری1.1. روسای سه قوه و منصوبین مستقیم رهبری1.1.1. معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان1.1.1.1. معاونین سه قوه و وزرا1.1.1.1.1. معاون وزیر
لایه اداره
2. رئیس مرکز/رئیس امور2.1. معاون مرکز/اداره کل و یا دفتر، مدیریت2.1.1. اداره/گروه2.1.1.1. کارشناس مسئول2.1.1.1.1. کارشناس2.1.1.1.1.1. کاردان و معادل آن
اینکه این تفکیک در عمل در ابعاد مختلف اداره عمومی مانند ارتقای شغلی، انتصابات،‌ مدیریت عملکرد، حقوق و دستمزد و... تا چه میزان مراعاست، محل بحث و صحبت های بیشتر خواهد بود.

#ساختارنامه4

۱۶:۳۵

دستیار هماهنگی برنامه‌ها
یکی از چالش‌های عمده در حوزه خط‌مشی‌گذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در بخش دولتی، عدم هماهنگی در این زمینه‌ها است. برای رفع این مشکل، راهکارهایی به کار گرفته می‌شوند که برخی از آن‌ها مبتنی بر سامانه‌های فناوری و برخی دیگر وابسته به تجربیات افرادی با سابقه طولانی در این حوزه هستند. فناوری هوش مصنوعی می‌تواند در این راستا نقشی کلیدی ایفا کند.
ایده اصلی این است که تمامی قوانین، مقررات، گزارش‌ها، تحلیل‌ها و مستندات تولید شده در بخش عمومی به یک هوش مصنوعی تحت عنوان «دستیار هماهنگی برنامه‌ها» سپرده شود. این هوش مصنوعی با بکارگیری تکنیک‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، می‌تواند به عنوان منبعی معتبر برای تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آینده عمل کند. این دستیار، با تکیه بر قوانین و ارزیابی‌های اجرای آن‌ها، بهترین تحلیل‌ها و پیشنهادات را در اختیار ما قرار خواهد داد.
هر اندیشکده یا فردی که در یک حوزه خاص فعالیت می‌کند، می‌تواند به تدریج برای خود چنین دستیارهایی بسازد. پس از تکمیل این سیستم، از آن نه تنها به صورت درونی بهره‌برداری کند بلکه می‌تواند خدماتی نیز به بیرون اندیشکده ارائه دهد. جمع‌آوری داده‌ها، اتصال به مراکز اطلاعاتی و برنامه‌نویسی هوش مصنوعی ممکن است چالش‌هایی به همراه داشته باشد، اما در افق بلندمدت، اقدامی موجه و ارزشمند محسوب می‌شود.
پی.نوشت: جای خالی هماهنگی خط مشی که موضوع رساله بنده نیز بوده، به شدت در نظام حکمرانی و خط مشی گذاری ما احساس می شود. امیدوارم مسیرهای پیگیری این مهم بیش از پیش فراهم شود.
#هوش_مصنوعی_و_حکمرانی
@VASEGHIMOHAMMAD

۴:۵۰

بازارسال شده از پادکست روزگار ما
با سلام و احترام
💐 فصل اول پادکست روزگار ما، با انتشار قسمت۲۳ به پایان رسید.
📋 و اما موضوعاتی که در این فصل بهش پرداختیم:

قسمت معرفی
قصه انقلاب (قسمت ۱ تا ۳)
قصه انتخابات‌های ریاست جمهوری (قسمت ۴ تا ۶)
قصه شورای انقلاب (قسمت ۹ و ۱۰)
قصه دولت موقت (قسمت ۱۱ و ۱۲)
قصه اعدام‌های انقلابی (قسمت ۱۳ تا ۱۶)
قصه کمیته‌های انقلاب (قسمت ۱۷ تا ۱۹)
قصه حزب جمهوری (قسمت ۲۰ و ۲۱)
قصه رفراندوم (قسمت ۲۲ و ۲۳)
📲 این هم لینک عضویت در کانال‌های پادکست در شبکه‌های مجازی:
🔻 تلگرام🔻 بله🔻 ایتا🔻 اینستاگرام
🔸 کستباکس🔸 شنوتو
💢 «روزگار ما» رو به کسانی که ایران و تاریخش رو دوست دارند، معرفی کنید.
#معرفی#روزگار_ما@roozegarema

۱۵:۵۰

واثقانه
با سلام و احترام 💐 فصل اول پادکست روزگار ما، با انتشار قسمت۲۳ به پایان رسید. 📋 و اما موضوعاتی که در این فصل بهش پرداختیم: قسمت معرفی قصه انقلاب (قسمت ۱ تا ۳) قصه انتخابات‌های ریاست جمهوری (قسمت ۴ تا ۶) قصه شورای انقلاب (قسمت ۹ و ۱۰) قصه دولت موقت (قسمت ۱۱ و ۱۲) قصه اعدام‌های انقلابی (قسمت ۱۳ تا ۱۶) قصه کمیته‌های انقلاب (قسمت ۱۷ تا ۱۹) قصه حزب جمهوری (قسمت ۲۰ و ۲۱) قصه رفراندوم (قسمت ۲۲ و ۲۳) 📲 این هم لینک عضویت در کانال‌های پادکست در شبکه‌های مجازی: 🔻 تلگرام 🔻 بله 🔻 ایتا 🔻 اینستاگرام 🔸 کستباکس 🔸 شنوتو 💢 «روزگار ما» رو به کسانی که ایران و تاریخش رو دوست دارند، معرفی کنید. #معرفی #روزگار_ما @roozegarema
در فضای شنیداری، کانال های مختلفی به مبحث تاریخ دور و نزدیک ایران می پردازند. برخی از آنها را شنیده و دنبال می کنم. اغلب بدون تعارف دارای جهت گیری هستند(هرچند خود بگویند ما جهت گیری نداریم) و معمولا با شعار ضد ایدئولوژی بودن، ایدئولوژی خاصی را در مخاطب می پرورانند. در این میان، روایت آقای دکتر موحدی مغتنم است و شخصا استفاده می کنم؛ بخصوص اینکه با اطلاع از دین مداری و انقلابی بودن ایشان، آن را کمتر در تحلیل ها و روایت هایشان مشاهده می کنم و گاهی تحلیل هایی ارائه می شود که با تصورات عامه و عرفی ما متفاوت است. به هر حال در چنین فضایی و با علم به اینکه تاریخ برای همه ما لازم و ضروری است؛ شنیدن این پادکست های مستند روزگار ما را بشدت توصیه می کنم.

۱۵:۵۶

قید مسلمان برای اعضای هیئت مدیره
اخیراً داشتم اساسنامه یک شرکتی رو بررسی می‌کردم که قرار بود به عنوان اساسنامه تیپ و الگو برای شرکت‌های دیگه نیز استفاده بشه. توی این اساسنامه، شرط مسلمان بودن برای اعضای هیئت مدیره قید شده بود. این یعنی که غیرمسلمانان ایرانی نمی‌تونن عضو هیئت مدیره بشن.وقتی به این موضوع فکر کردم واقعاً هیچ دلیلی منطقی و کارشناسی برای این محدودیت پیدا نکردم. استفاده از کلمات و عبارات مقدس در بعضی جاها می‌تونه باعث بشه که ارزش و اعتبار اون‌ها هم کم بشه. در واقع، این نوع قیدها می‌تونه منجر به ایجاد جدایی‌ها و تفکیک‌های غیرضرور و نادرست در جامعه بشه. بنابراین، خیلی مهمه که در انتخاب واژه‌ها و مفاهیم دقت بیشتری داشته باشیم!
#ساختار_نامه5
@VASEGHIMOHAMMAD

۱۲:۱۴

بازارسال شده از ترفندهای شریف
وارده اگر دنبالِ کتاب یا مجله‌ای هستید اینجا سرچ کنید؛ انگار همزمان در LibGen, Z-Lib, Sci-Hub, DuXiu و ... سرچ کردید. هدفِ این سایت آرشیوکردنِ کلِ میراثِ مکتوبِ بشریته. متن‌بازه؛ اگر روزی از کار بیفته دوباره یه جایِ دیگه بالا می‌آد. تا الان ۱ پتابایت آرشیوکرده.
https://annas-archive.org/

۱۲:۰۹

رعایت چهارچوب قانونی یا مقتضای عدالت؟
اخیراً در بررسی یکی از پژوهشگاه‌های وزارت علوم، به چالش‌های موجود در زمینه استقلال این پژوهشگاه از دانشگاه مرکزی پی بردم. این پژوهشگاه، که به طور خاص در حوزه‌های علوم دامی و کشاورزی فعالیت می‌کند، در واقع فراتر از یک مرکز پژوهشی عمل می‌کند. این نهاد به عنوان یک مکان تفریحی برای اهالی مناطق محروم مرزی، مسئولیت اجتماعی را بر عهده دارد و همچنین در لایروبی انشعابات هیرمند، نقش مهمی در حل مسائل راهبردی و حتی امنیتی ایفا می‌کند. علاوه بر این، این پژوهشگاه به عنوان یک موتور محرک برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی در منطقه عمل می‌کند.در حالی که چهارچوب قانونی موجود، استقلال این پژوهشگاه را محدود می‌کند، اما مقتضای عدالت ایجاب می‌کند که این نهاد نه تنها مستقل شود، بلکه به عنوان یک موسسه عمومی علمی و فرهنگی به فعالیت خود ادامه دهد. این نکته حائز اهمیت است که چهارچوب‌های قانونی، هرچند می‌توانند مسیری برای تحقق عدالت باشند، اما در برخی موارد می‌توانند به عنوان مانعی بر سر راه آن عمل کنند. این موضوع به وضوح نشان‌دهنده #پارادوکس_قانون‌گرایی در ساختارهای اجتماعی و سازمانی است، جایی که رعایت قوانین ممکن است در تضاد با تحقق عدالت قرار گیرد.
#ساختار_نامه6
@VASEGHIMOHAMMAD

۱۲:۱۲

بازارسال شده از امین نوشت
#۲۹۲) برای خالد؛ پدربزرگ «روح»
برای تو می‌نویسم. نمی‌دانستم از دفعه پیش تا حالا خیلی گذشته. چقدر روزها زود می‌گذرد مَرد. برای تو می‌نویسم. برای تو که فیلم در آغوش گرفتن پیکر بیجان نوه‌ات را دیدم و گریستم. چند وقت پیش بود؟ ماه‌ها گذشته. یادم هم نبود. من را ببخش. چیزها برایم عادی شده. رفتن‌ها عادی شده. قساوت‌ها عادی شده. خجالت می‌کشم. بگذار اصلا راستش را بگویم: آن فیلم را یک بار بیشتر ندیدم. یعنی می‌دانی دیگر دلم نیامد ببینم. همان یک بار کافی بود. تو اما آن فیلم را زندگی کرده بودی. لحظه لحظه‌اش را. خاطرات دخترک را با دستان خودت دفن کردی. درک نمی‌کنم که چه کار سترگی بر دوش‌ت بود.
خالد! پدربزرگ مهربان! حالا به نوه عزیزت ملحق شده‌ای همان‌ها که او را کشتند، تو را هم دیروز کشتند. در اردوگاهی که پناهندگان در آن پناه گرفته بودند. زدند و نابود کردند. ساختمان‌ها را بر سر مردم بی‌دفاع ویران کردند. ما چه کردیم؟ ما هیچ، ما نگاه. آنقدر مشغول خودمانیم که به برگزار کردن این خبر در سکوت دلخوشیم. همین که یادی از تو و مردمت کرده باشیم هم فکر می‌کنیم کارمان را کرده‌ایم. اگر اندک وجدانی در مردم این جهان مانده بود با داستان تو، اسرائیل را محو می‌کردند. اما خب کارمان به جایی رسیده که بعضی همین حوالی هم از رفتن تو و نوه‌ات آنقدرها دلشان نمی‌لرزد. و من هستم و این سوال: دنیایی اینقدر منحط و ناجوانمرد،‌ ارزش زندگی کردن را دارد؟
بهشت خدا گوارای وجودت مَرد! شاید حالا داری با «روح» در باغی بهشتی بازی می‌کنی. دست‌هایت در موهایش می‌کشی و صورت قشنگش را به آغوش می‌فشاری. ما را ببخش پدربزرگ مهربان. _🗒️ امین‌نوشت | @amin_neveshtble.ir/join/MjNkNjU2OW

۱۷:۵۰

thumnail
علی نامه
رسم است در شب یلدا در دورهمی های خانوادگی اشعاری از شاعران بزرگ ایران را می خوانند. بیشتر حافظ و برخی شاهنامه و دیگر شاعران را ترجیح می دهند. هرچند خواندن شعرهای نغز و عرفانی حافظ صفایی به مجلس ما می دهد اما شعر حماسی و یادکردن از بزرگان اساطیری و آیینی نیز پر لطف و شور و موجب حس و حال خوب است. در این میان یکی از کتاب هایی که هم آیینی است و هم حماسی است و مضافا موجب عمل به حدیثی است که در ادامه تقدیم می شود، کتاب علی نامه است. این کتاب با تقلید و یا حتی شاید رقابت با شاهنامه فردوسی سروده شده است، اما کتابی کهن است که ارزش استنادی و شعری خودش را دارد؛ استاد شفیعی کدکنی در این باره اینچنین می گویند: تا به چشم خود ندیدم باور نکردم، شما نیز حق دارید که باور نکنید: یک حماسهٔ منظوم پارسی، در مناقب و مغازی امام علی بن ابی طالب (ع) از قرن پنجم، یعنی حدود نیم قرن بعد از نشر شاهنامه فردوسی و در حجم حدود دوازده هزار بیت با اسلوبی کهن و نوادری از لغات و ترکیبات که گاه در فرهنگ‌ها، شواهد آن را به دشواری می‌توان یافت.
و اما حدیثی که بالاتر گفتم:ما اجْتَمعَ قومٌ في مَجلسٍ لَم يَذْكُروا اللّه َ و لَم يَذْكُرونا إلاّ كانَ ذلكَ المَجلسُ حَسْرةً علَيهِم يَومَ القيامةِ .امام صادق عليه السلام :هرگاه عدّه اى در محفلى گرد آيند و در آن ذكر خدا و ياد ما نكنند، آن محفل در روز قيامت براى آنان مايه افسوس خواهد بود.
عکس فوق بخشی از اشعار این کتاب در باب بیعت با حضرت علی علیه السلام پس از ماجرای قتل عثمان است. خواندنی است و ان شاء الله مصداق حدیث فوق.
#یلداتون_مبارک#علی_نامه
@VASEGHIMOHAMMAD

۹:۱۱

تصویر_نامه (6).pdf

۱۶۳.۲۱ کیلوبایت

آیین نامه اجرایی بند ج ماده ۱۰۷ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران
بند ج ماده 107: به‌منظور هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، دستگاه‌های اجرایی مکلفند با رعایت مواد (7) و (10) قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی و قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار اقدامات زیر را انجام دهند:
ج - خدمات خود را تا پایان سال اول اجرای برنامه به‌صورت برخط و امن ارائه نموده و حداقل سالانه بیست درصد (20%) از خدمات الکترونیکی خود را برای کلیه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی بالای هجده سال از طریق «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» به‌صورت هوشمند و بدون مراجعه حضوری و دخالت عامل انسانی یا ‌اخذ مدارک و مستندات به‌صورت دستی ارائه نمایند. آیین‌نامه اجرایی این بند مشتمل بر مصادیق خدمات و نحوه هوشمندسازی و بهینه‌سازی فرایندهای مربوط ظرف سه‌ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به‌تصویب هیات‌ وزیران می‌رسد.
تاکید بر چرخه هوشمندسازی در این آیین نامه جالب بود. آیا با این روشهای شبه بوروکراتیک میشه خدمات رو هوشمند کرد؟

۷:۰۰

modes.pdf

۲۲۸.۵۴ کیلوبایت

Provan, K. G., & Kenis, P. (2008). Modes of network governance: Structure, management, and effectiveness. Journal of Public Administration Research and Theory, 18, 229–252.
یک مقاله خوب و خواندنی در حوزه شبکه های حکمرانی. موضوع شبکه های حکمرانی، شکل گیری، توسعه، مدیریت و هماهنگی آن و... واقعا موضوع جذاب و در عین حال برای حال کشورمان کاربردی است.
در توضیحات آن آمده است: Three forms of network governance (i.e. participant-governed networks, lead organization-governed networks, network administrative organization) and the conditions for their effectiveness. The tensions inherent in each form and the role that management may play in addressing these tensions.
#مقاله

۱۵:۴۶

داشتم اصلاحات مربوط به رساله دکتری رو اعمال می کردم، به سخن پایانی رساله رسیدم، دیدم حرف های جالبی اونجا زده شده و به نظرم اومد که خوبه اینجا هم به اشتراک گذاشته بشه:
سخن پایانی؛ معجزه هماهنگی برای اینجا و اکنون
اگر دولت را به مثابه یک سازمان بزرگ در نظر بگیریم، برخی دستگاه‌ها در ارتباط مستقیم با جامعه، در حال خدمت‌رسانی و حل مسائل مردم هستند. این دستگاه‌ها صف دولت را تشکیل می‌دهند. در مقابل، بخش دیگری از دولت در تلاش است تا تمام شرایط و اقتضائات فعالیت صف دولت را فراهم کند. این بخش، که شامل موضوعاتی نظیر تأمین نیروی انسانی، بودجه، ساختار، ارزیابی عملکرد و سایر شوئونات اداری است، ستاد دولت نامیده می‌شود. تجربه ثابت کرده است، همواره امور صفی دولت برای دولت‌ها اهمیت بیشتری داشته است، زیرا آن‌ها درگیر مسائل روزمره می‌شوند و اتفاقات جاری آن‌ها را به خود مشغول می‌کند. اما این ستاد دولت است که باید مراقبت کند و زمینه‌ساز هماهنگی باشد. اگر نگران شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه خود هستیم و واقعاً می‌خواهیم در آن‌ها تحول ایجاد شود، باید بیش از پیش به وضعیت هماهنگی در این عرصه‌ها توجه کنیم.
هماهنگی یک شعار یا یک عنوان برای انجام کارهای پژوهشی نیست؛ هماهنگی، پرده از ناکامی‌ها و مشکلات دولت برای مردمانی که چشم‌انتظار تحول در زندگی‌شان هستند، برمی‌دارد. اگر نگران اقتصاد هستیم، ابتدا باید نگران نظام اداری باشیم؛ اگر نگران فرهنگ هستیم، باید نگران وضعیت حکمرانی و هماهنگی‌های بخش فرهنگ باشیم. اگر نگران مسکن، انرژی، مهاجرت جوانان و نهاد خانواده هستیم، باید نگران هماهنگی در نهادهای متکثری باشیم که مسئولیت پیگیری این مسائل را دارند. بدون رصد و جدی گرفتن هماهنگی، هیچ کاری از پیش نخواهیم برد.
جان کلام این است که هماهنگی خودبه‌خود به وجود نمی‌آید. سیستم‌ها، به‌ویژه سیستم‌های بزرگ انسانی مانند دولت، گرایش به ناهماهنگی و عملکردهای پراکنده دارند. برای ایجاد هماهنگی باید تلاش و انرژی صرف شود. بدون هماهنگی، در بهترین حالت نتایج کار ما حاصل جمع جبری مثبت‌ها و منفی‌های عملکردی خواهد بود، به این امید که در نهایت عملکرد کلی دولت مثبت باشد. اما با وجود هماهنگی، عملکردها هم‌افزا شده و نتایج به شکل تصاعدی مثبت می‌شوند. تنها در این شرایط است که دستیابی به اهداف مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ممکن و ملموس خواهد شد. این وضعیت را باید معجزه هماهنگی نامید، زیرا با آن می‌توان انتظار پیشرفت‌ها و دستاوردهای چشمگیر را در کشور داشت. مدعای ما این بود که زمانی می‌توانیم هماهنگی را به سیستم دولت تزریق کنیم که آن را به شکل مدل ارزیابی عملکرد در سطح شبکه و سازمان برای دستگاه‌های اجرایی مختلف درآوریم. بدین ترتیب، هماهنگی تسهیل می‌شود و ناهماهنگی برای مدیران و دستگاه‌ها هزینه‌بر خواهد بود.
@VASEGHIMOHAMMAD

۱۵:۴۹

thumnail
درخواست‌ها برای ایجاد پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مرتبط با آن در دانشگاه‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به نظر می‌رسد دانشگاه‌هایی که تاکنون به این سمت حرکت نکرده‌اند و در آینده نزدیک نیز برنامه‌ای برای این موضوع ندارند، با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد. این چالش‌ها شامل کاهش جذابیت برای دانشجویان، کاهش ماندگاری اعضای هیئت علمی، دشواری در جذب هیئت علمی به دلیل افزایش هزینه‌های سرانه و همچنین ناپایداری در تأمین مالی دولتی و... می‌باشد.
#ساختارنامه7
@VASEGHIMOHAMMAD

۸:۳۳

قال امیرالمؤمنین (علیه السلام):فاعقلوا الحق إذا سمعتموه عقلاً رعاية، ولا تعقلوه عقلاً رواية، فإن رواة الكتاب كثير و رعاته قليل.حق را وقتی شنیدید با عقل رعاية (نگهداری) درک کنید و آن را با عقل روایت (نقل) درک نکنید، زیرا راویان کتاب زیادند و رعایت کنندگان آن کم.
به نظر می رسد ما دو نوع تعقل و فهمیدن داریم؛ فهمیدن برای برای فهمیدن یا نهایتا روایت و آموزش دادن به دیگری و دوم فهمیدن برای عمل کردن و تغییر رفتار (یادگیری به معنای دقیق کلمه). آن مطالعه و گوش دادنی ارزشمند است که همراه با تعقل(فهم عمیق) برای عمل کردن باشد.
#عقل_روایت#عقل_رعایت
@VASEGHIMOHAMMAD

۱۶:۱۶