سلام، قولا من رب رحیم.
۶:۲۶
هرچند پیشگیری بهتر از درمان بود ولی برترین داروی دردها و بهترین مرهم زخمهای اینروزها، یادآوری فصل پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ـ حق حاكميت ملت و قواي ناشي از آن است. با وجود ظرفیتهای قانون اساسی چرا تصمیم شوراهای خاصِ خارج از چارچوب آن و روش اجرایی غیرمحترمانه و غافلگیرانه آن نسبت به مردم بسترساز آشوب و خسارت و هزینه به نظام گشته و رهبری سپر بلای آن شوند؟!اما راهکار و ظرفیت قانون اساسی در این مسأله مهم و شرایط خاص دفاع جنگ اقتصادی و مقابله با تهدیدها چه بود؟حداقل دو راه مردمی و حکومتی وجود داشت و دارد:اول) اصل ۵۹ یعنی همهپرسی:«در مسائل بسيار مهم اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي ممكن است اعمال قوه مقننه از راه همهپرسي و مراجعه مستقيم به آراء مردم صورت گيرد. ...» دوم) بند ۲ اصل ۱۷۶ (شورای عالی امنیت ملی):«ـ هماهنگ نمودن فعاليتهاي سياسي، اطلاعاتي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي در ارتباط با تدابير كلي دفاعي ـ امنيتي.»
۶:۴۹
سلام، قولا من رب رحیم تصمیم سران بماهوسران لازم الاجراست؟ با دقت در قانون اساسی بخصوص فصل پنجم و بویژه اصل ۵۶ میتوان به پاسخی دست یافت هر چند با احساسات و تفکرات حاکم و رایج کاملا یکی نباشد! البته در کنار اصل ۵۶(با موضوع حق الهی حاکمیت مردم که هيچكس نميتواند از انسان سلب كند يا در خدمت منافع فرد يا گروهي خاص قرار دهد)، اصول دیگری نیز مانند اصل ۶ (بایستگی اداره کشور به اتكاء آراء عمومي)، اصل ۸ (وظيفهي همگاني امر به معروف و نهي از منكر،...از جمله مردم نسبت به دولت) و... هست که با ملاحظه تصمیم و رفتار شورای سران ابهاماتی پیش میآید که یا اینان سران جمهوری اسلامی ایران نیستند یا اینجا ایران نیست یا این چیزدانان!(اعم از حقوق و فلسفه و...)قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را چه بگویم؟! نمیدانند/نمیخوانند/نمیفهمند/باور ندارند یا النهایه شاید ما اینان را نمیفهمیم.
۵:۲۰
نوشتکهای وحید توسلی
سلام، قولا من رب رحیم تصمیم سران بماهوسران لازم الاجراست؟ با دقت در قانون اساسی بخصوص فصل پنجم و بویژه اصل ۵۶ میتوان به پاسخی دست یافت هر چند با احساسات و تفکرات حاکم و رایج کاملا یکی نباشد! البته در کنار اصل ۵۶(با موضوع حق الهی حاکمیت مردم که هيچكس نميتواند از انسان سلب كند يا در خدمت منافع فرد يا گروهي خاص قرار دهد)، اصول دیگری نیز مانند اصل ۶ (بایستگی اداره کشور به اتكاء آراء عمومي)، اصل ۸ (وظيفهي همگاني امر به معروف و نهي از منكر،...از جمله مردم نسبت به دولت) و... هست که با ملاحظه تصمیم و رفتار شورای سران ابهاماتی پیش میآید که یا اینان سران جمهوری اسلامی ایران نیستند یا اینجا ایران نیست یا این چیزدانان!(اعم از حقوق و فلسفه و...)قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را چه بگویم؟! نمیدانند/نمیخوانند/نمیفهمند/باور ندارند یا النهایه شاید ما اینان را نمیفهمیم.
طبق اصل ۵۷ (موضوع معرفی قوای حاکم، استقلال قوا و زیر نظر ولایت مطلقه امر بودن) این قوا بر طبق اصول بعدی(۵۸ تا ۶۱) اعمال حاکمیت میکنند. البته نه با جلسه مشترک و دور زدن و کنار زدن مبانی و ساختارهای قانونی. طبق اصل ۵۸ اعمال قوه مقننه با مجلس است نه رئیس مجلس و طبق اصل ۶۱ اعمال قوه قضاییه هم با دادگاههاست نه رئیسش. فقط طبق اصل ۶۰ اعمال قوه مجریه غیر از استثنائاتی با رئیس جمهور است که در این مسأله اخیر بنزین با وجود برخی اختیارات دولت (بدون تزیین دو رئیس دیگر) بدلیل پایه مالی و بودجهای و درآمد و هزینه که دارد او هم بایستی طبق اصول ۵۲ و ۵۳ با ارائه لایحه و در چارچوب قانون عمل نماید. پس عملکرد این شورا بدعتی محسوب میشود که در همین مدت نسبتا کوتاه سوء تدبیرهایی( مثلا طرح (سوء)مدیریت مصرف سوخت و قیمت بنزین و...) و سوءاستفادههایی(مانند اعلام تصویبFATF ) را در پی داشته داشته و دارد.
۵:۲۷
نوشتکهای وحید توسلی
طبق اصل ۵۷ (موضوع معرفی قوای حاکم، استقلال قوا و زیر نظر ولایت مطلقه امر بودن) این قوا بر طبق اصول بعدی(۵۸ تا ۶۱) اعمال حاکمیت میکنند. البته نه با جلسه مشترک و دور زدن و کنار زدن مبانی و ساختارهای قانونی. طبق اصل ۵۸ اعمال قوه مقننه با مجلس است نه رئیس مجلس و طبق اصل ۶۱ اعمال قوه قضاییه هم با دادگاههاست نه رئیسش. فقط طبق اصل ۶۰ اعمال قوه مجریه غیر از استثنائاتی با رئیس جمهور است که در این مسأله اخیر بنزین با وجود برخی اختیارات دولت (بدون تزیین دو رئیس دیگر) بدلیل پایه مالی و بودجهای و درآمد و هزینه که دارد او هم بایستی طبق اصول ۵۲ و ۵۳ با ارائه لایحه و در چارچوب قانون عمل نماید. پس عملکرد این شورا بدعتی محسوب میشود که در همین مدت نسبتا کوتاه سوء تدبیرهایی( مثلا طرح (سوء)مدیریت مصرف سوخت و قیمت بنزین و...) و سوءاستفادههایی(مانند اعلام تصویبFATF ) را در پی داشته داشته و دارد.
بنابراین بلحاظ حقوق اساسی هم اصل تصمیمگیری این شورا محل تأمل است و بخصوص شیوه اجرایی آن بدون منطق و تدبیر و هر دو برخلاف امید و احترام به مردم و در آخر سوگمندانه، هتک حرمت و عزت مردم شد و خونهایی ریخته. باز هم از مردم، اصل نظام و جایگاه رهبری هزینه و حالا غربالها آویخته.
۵:۲۷
سلام، قولا من رب رحیم.درهم آمیختگی و بهم ریختگی!اصل ۵۷ قانون اساسی حاوی نکات مهمی است از جمله استقلال قوا که در حقوق اساسی، بحث تفکیک قوا جزء اصول مراقبتی از فساد تمرکز قدرت است که هماینک این نوع درهم آمیختگی قوا ضمن تعارض با اصل ۵۷ آثار سوء خود را در بهم زدن نظم عمومی و بهم ریختگی نظام حقوقی کشور و بیریخت کردن شاکله آن به تدریج نشان میدهد. بگونهای که نهادهای رسمی برخاسته از قانون اساسی هیچکدام در جای خود نیستند و کارکرد خویش را از دسترفته میبینند.
۲۰:۳۷
سلام و عرض تبریک روز تصویب اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق ملی برای آرمانهای الهی و انسانی، تسلیت و تنبه از نوع عملکرد مسئولانبامید تلاش و تحقق آرمانهای آن.
۶:۲۵
انالله و انا الیه راجعون(مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَاعَاهَدُوااللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ ۖ وَ مَابَدَّلُوا تَبْدِيلًا)[آیه ۲۳ سوره اﻷحزاب]هرچند در بدو انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی؛ فقدان یک فرمانده مجاهد و قهرمان منطقهای احساس شد و میشود و شاید همه نمیدانم شاید اکثر جاخوردند و اندوهگین شدند و شاید همه نمیدانم شاید قلیل، زینبوار زیبایی دیدند و امیدوارتر شدند؛ اما انسان هرگاه ببیند که یک مبارز از میان معرکه آتش و دود و خون تن سالم بدر میبرد و بیرون میآید تعجب میکند و جا میخورد و چه بسا خود مجاهد از بدست نیامدن فیض شهادت غصه و اندوه.در شرایطی که نام سردار شهید در فهرست تحریمها و ترورها قرار گرفته بود و در اوضاع فشار همه جانبه برای تصویب(تسلیم) نهایی کنوانسیونهای رنگین و تحمیل مفاسد ننگین و... احزاب سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی معادلات پیچیدهای را رقم زده که نیازمند محاسبه و مجاهده بالایی است.(تلاوت آیات ۲۱ تا ۲۷ سوره احزاب و تدبر و فهم و توفیق عمل به آموزههای آنم آرزوست)طبق بیانیه وزارت دفاع آمریکا، حمله به کاروان فرمانده سپاه قدس با دستور رئیس جمهور ایالات متحده و توسط بالگردهای ارتش آمریکا، در راستای دفاع از نیروهای خود و پیرو بیانیه قبلی دولتشان در شناسایی سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی بوده و متقابلا شناسایی ارتش منطقهای آمریکا به عنوان تروریست و استراتژی «تمام شدن دوره بزن در رو» احتمال حداقل یک ماشه بر پایگاه نظامی بالگرد(آشیانه جغد شوم)متجاوز در عراق را میدهد تا میزبان چند مهمان خوانده از ایران شوند اگر خدا بخواهد و کدخداپرستان نلرزند. بازماندگان شهید یعنی من، تو، او بلکه ما با عزمی استوارتر و تلاشی افزونتر در مسیر صلاح و سداد گام برخواهند داشت، جا نمیخورند، جا نمیمانند و جا نمینزنند. نه میهراسند و نه اندوهگین میشوند.(أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ)[آیه ۶۲سوره يونس] این حرف چه از روی ذوق و حس و چه از روی شهود و معرفت باشد اما بخاطر جریان مقاومت و گستره میدان مجاهدت این شهید در میدان جنگی شامات و عراق و ریختن خون او در عرصه میدان کارزار دوران قیام امام زمان و در بامداد جمعه؛ نمیتوان مسافت از فوز شهود و عروج بقیةالشهداء تا قوس صعود و ظهور بقیةالله را بعید دانست(... و نریه قریبا) و از مصاف نهایی مستضعفین و مستکبرین چشم فرو بست. خدایا به روی درخشان مهدیبه زلف سیاه و پریشان مهدی...به حج جمیلش به جاه جلیلشبه صوت حجازی قرآن مهدیبه صبح عراق و شبانگاه شامشبه آهنگ سمت خراسان مهدیبه جان داده های مسیر عبورشبه شهد شهود شهیدان مهدی... تفضل بفرما براین بنده بیسروپامرا همدم و محرم و هم رکابسفرهای سوی خراسان و شام و عراقش بگردان.یا مهدی...یا مهدی...مددی.
۹:۱۷
چندی پیش برای تحقیق درباره بند ۲ اصل ۱۵۶ قانون اساسی درباره احیای حقوق عامه شرح مذاکرات قانون اساسی را مطالعه میکردم. در ابتدای آن دستخطی از امام خمینی دیدم که به نوعی تنفیذ یا در واقع تایید نتیجه همهپرسی قانون اساسی بود. دیدم به تاریخ سالگشتی نزدیک است، به ذهن سپردم در کانال در همان روز پیشکش عزیزان نمایم و امروز ۷ بهمن بود. ضمن گرامیداشت سالروز تایید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران توسط مقام ولایت امر و امامت امت(تعبیر اصل ۵۷ قانون اساسی) در سال ۱۳۵۹، متن و دست نوشته ایشان به پیوست تقدیم میگردد.
۱۷:۴۰
۱۷:۴۱
تيتر خبري «در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام میکنم» از نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در سرويس صحن و از آنجا ارجاع به سرويس سياسي نوعي تبليغات زودهنگام، بهره برداري ناصواب از امكانات عمومي و منصرف از وظايف نمايندگي مجلس است. ضمن اينكه تعريف اين نماينده مجلس از رياست جمهوري نادرست و ناتمام است و براساس قانون اساسي (اصول ۶۰، ۵۷ و ۱۱۳بازنگري شده ۱۳۶۸)، نه ارتباط ميان قوا و نه تنظيم روابط آنها و بنابراين«اداره وهماهنگي[امور]داخلی و بیرونی کشور» در حوزه وظایف یا اختيار تام رياست جمهوري و قوه مجريه تعريف نشده است. /https://www.icana.ir/Fa/News/472154
۵:۳۳
#ویروس_واگیردار_ناقانونیشیوع تشکیل شورا و ستادهای متعدد، بدون داشتن تعریف و ساز وکار قانونی و با اختیارات فوق تصور چند سالی است که جایگزین روشها و نهادهای قانونی میشود.از جمله ستاد مقابله با کرونا که هم اتخاذ تصمیم به ایجاد محدودیت مغایر یا فراتر از قانون مینماید و هم تصمیمات ناصواب و غیرکارشناسی که نه فقط خسارت اقتصادی بلکه عواقب جانی در پی داشته است چنانچه تعداد ابتلا و فوت ناشی از ویروس کرونا طی یک ماه اخیر به حدود ۴ برابر گزارش شده است.واقعا پاسخگوی این نفَسهای بشماره افتاده و نفْسهای گرفته شده کیست؟!
۸:۰۹
مشابه زمانی که بشار اسد به ایران آمد و اتحاد جبهه مقاومت امیدآفرینی میکرد اما وزیر خارجه با دیپلماسی بنفش، حریم سبز و میدان سرخ از خون مجاهدان را رها و بطور ظریفی استعفا کرد و هالهای خاکستری از ابهام و بهت بر توفیقات مقاومت انداخت و سابقهای سیاه برای خود اندوخت؛ حال که در اسرائیل هول و هراس از مقاومت افتاده باز هم از باغ شیخ بری رسیده و از وی تازهتر از تازهتری که حتی برای توضیحات، خود دولت هم باید منتظر مسافرش بماند تا پس از سفری که طولانیمدت اعلام کرده بیاید حال آنکه میشد با هودجی برگردد و این سفر معنادار را نیمه تمام رها کند چنانچه در عرف دیپلماسی معمول است اما گویا در اینجا میدان که هیچ، دیپلماسی کشور و منافع ملی هم پای دیپلماسی ظریف باید فدا شود.
۷:۴۸
در باب توضیح و ترجمه خطیب جمعه بنظر دقت و صحت لازم بکار بسته نشد و بویژه بستر اجتماعی و زمانشناسی در طرح دیدگاه و نظر هم باید در نظر گرفته شود. البته تقطیع و تخریب صحیح نیست هرچند بیان(اگر ایمان و تقوا داشتند دچار کمبود و مبتلا به مشکلات معیشتی نمیشدند) از آیه ۹۶ اعراف ترجمه صحیح و دقیقی نیست(عکس نقیض)، چون گاهی ابتلائات و تنگنا برای آزمون و ارتقای ایمان و تقواست نه دلیل افت آن. نکته لطیفی است دقت کنید:ﻭ ﺍﮔﺮ ... ایمان وتقوا داشته باشند گشایش ایجاد میکردیم.
۱۵:۰۸