عکس پروفایل خواندن قرآن غیر حضوری_ مشارکتیخ

خواندن قرآن غیر حضوری_ مشارکتی

۴۷عضو
عکس پروفایل خواندن قرآن غیر حضوری_ مشارکتیخ
۴۷ عضو

خواندن قرآن غیر حضوری_ مشارکتی

۳۱ فروردین

الا بذکرالله تطمئن القلوب_ذوالفقاری.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِبه نام خداوند رحمتگر مهربان
فَإِذَا نُقِرَ فِی النَّاقُورِ ﴿۸﴾هنگامی که در صور دمیده شود. (۸)
فَذَلِکَ یَوْمَئِذٍ یَوْمٌ عَسِیرٌ ﴿۹﴾آن روز روز سختی است. (۹)
عَلَى الْکَافِرِینَ غَیْرُ یَسِیرٍ ﴿۱۰﴾و برای کافران آسان نیست. (۱۰):undefinedundefinedundefinedundefined🟡undefinedundefinedundefinedundefinedمعناي كلماتundefined نقر/ناقور :  ضرب (زدن) خفيف به وسيله منقار پرنده يا انگشت انسان يا سُم چهارپايان يا به وسيله ابزارundefined یومئذ/یوم :  زمان محدود مطلق است.خواه كم يا زياد و در امور مادي يا ماوراء مادي باشد. مانند: نهار (روز) يا مجموع نهار و ليل (شبانه روز) undefined عسیر/عسر :  آن چيزي است كه در مقابل يُسر است؛ يعني شدت در دشواري و تنگي؛ خواه مادي باشد يا معنويundefined کافرین/کفر :  ردّ و اعتنا نكردن به چيزي است/ كُفْر در لغت پوشيده شدن چيزي است.undefined یسیر/یسر :سهولت در گشايش و در مقابل عُسر است
undefinedundefinedundefined نکات و گزاره های شما:

۱۹:۱۰

فتحیundefinedundefinedباسلام و احترام خدمت خانم ذوالفقاری عزیزوگرانقدروگروه ارزشمند تدبردرقرآنundefinedهفته اول وجلسه دوم تدبردرسوره مبارکه undefinedمدثرundefinedundefinedundefinedبنام خداوند بخشنده و مهربانundefinedundefinedآیه۷و۸، روزی که درشیپور مخصوص اعلام روز قیامت دمیده میشود(روز رستاخیز مردگان از قبور است)و انسانها باشنیدن این صدا بسوی محشر روانه خواهند شد، آن زمان ، روز طاقت فرسایی برای انسانها خواهد بود (زیرا در آنجا هر کس باید به تنهایی پاسخ گوی همه اعمال و رفتارش و نعمات خداوند و حق الناس و حق الله باشد).undefined آیه۱۰،(بخصوص)حسابرسی برای کافران که توشه آخرت ذخیره نکرده اندروز سختی خواهدبود(که باحقیقت جهنم روبرو می شوند).undefinedباتشکر وافر از زحمات شما undefinedundefined

۱۹:۱۱

فتاحیundefinedundefinedباسلام و احترام خدمت خانوم ذوالفقاری عزیز و اعضای گرامی گروه undefinedهفته اول و جلسه دوم undefinedundefinedبه نام خداوند بخشاینده و مهربان undefinedundefinedآیات ۸الی ۱۰: خداوند در این آیات پایان این جهان و آغاز جهان دیگر را با صدایی که وحشتناک و عظیم است ،اعلام می‌دارد انذار از این روز سخت به افراد داده‌ می‌شود تا مهيا شوند پس باید هر چه می‌توان، تلاش کرد و در مسیر بندگی قدم برداشت این روز برای کافران بسیار سخت خواهد بود و هیچ گونه آسانی در کار نخواهند داشت و این محتوای آن انذاری است که خدا قیام پیامبر اکرم صلی الله علیه را برای ابلاغ به کافران ،می‌خواهد

۱۹:۱۲

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
تکمیل و اصلاح گزاره و جملات دوستان عزیز
به نام خدای هستی بخش مهربانسلام علیکمundefined اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَundefined الحمدلله که رزمندگان اسلام وعده خود را عملی کرده و پاسخ دندان‌شکنی به‌ وحشی‌گری‌های اسرائیل و متحدانش دادند.undefined ان شاء الله که به زودی زود، سیلی آخر را حضرت ولیعصر عجل الله تعالی بر پیکره ظالمان زده و ریشه ظلم را در جهان، بخشکاند.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedآیات ۱۰_۸ توصیف قیامت است.بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِفَإِذَا نُقِرَ فِی النَّاقُورِ (۸)فَذَلِکَ یَوْمَئِذٍ یَوْمٌ عَسِیرٌ ﴿۹﴾عَلَى الْکَافِرِینَ غَیْرُ یَسِیرٍ ﴿۱۰﴾هنگامی که در صور دمیده شود. آن روز روز سختی است. و برای کافران آسان نیست.undefinedundefined واژه «نقر» به معنای کوبیدن است. کلمه «ناقور» به هر چیزی که بر آن کوبیده شود و صدا کند، گفته می‌شود. «ناقور» برای دادن خبری و دعوت به کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.undefinedundefinedجمله« نُقِرَ فِی النَّاقُورِ» مانند «نفخ در صور» است که در سوره‌های قبل داشتیم. و در صور دمیده می‌شود و مرده‌ها زنده شده و برای حسابرسی در روز قیامت برانگیخته می‌شوند‌.undefinedundefined آیه «فَإِذَا نُقِرَ فِی النَّاقُورِ»جمله شرطی است و جواب شرط آیه «فَذَلِکَ یَوْمَئِذٍ یَوْمٌ عَسِیرٌ» می باشد.undefinedundefined آیه ۱۹ از سخت بودن و ناهمواری روز قیامت می‌گوید.undefinedundefined آیه ۲۰ در مقام تنبیه و هشدار شدید کافران است. و از سختی و ناهمواری روز قیامت برای کافران خبر می‌دهد.undefinedundefined صفت قیامت، سخت بودن (یوم عسیر) و آسان نبودن آن (غیر یسیر) است.undefinedundefinedundefined در هفت آیه ابتدایی سوره از امر به قیام برای رسول اکرم گفته شده و در این آیات توجه انسان را به قیامت جلب کرد که باید برای آن روز آماده شد و اگر کسی کافر باشد روز سختی در انتظارش خواهد بود.

۱۹:۱۲

undefinedاللهمundefinedundefinedعجلundefinedundefinedundefinedلولیکundefinedundefinedundefinedundefinedالفرجقرآن را می‌خوانیم که بفهمیم و از نور آن بهره‌مند شده و رشد کنیم و این میسر نمی‌شود مگر با عمل به نکات کاربردی و طهارتی آن.undefined شما چه نکته‌ عملی از آیات این هفته دریافت کردید؟undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۱۹:۱۲

فتحیundefinedundefinedباسلام و سپاس، آیه ۳ سوره مبارکه مدثر تذکر مهم خداوند است ، اگرما این دستورالهی را که میفرماید پروردگارت را بزرگ شماررا در تمام امور زندگی سرلوحه افکار و اعمالمان قرار دهیم، وموجب دوری ازآلودگیهای درونی وبیرونی انسان خواهد بود اندیشه واعمال انسان را شایسته می گرداند قیام درراه خدا را آسان و مشتاقانه مینماید و سعادت دو جهان را دربردارد.زیرا چراغ روشن هدایت را بدست ما داده ،که در نیک و بد اعمال روزانه از کفر و تاریکی دوری‌کرده و به سمت نور الهی‌ حرکت کنیم.undefined باتشکر‌فراوان اززحماتتانundefinedundefined

۱۹:۱۳

فتاحیundefinedباسلام و با آرزوی سربلندی و عزت‌ اسلام ونابودی اسرائیل صهیونیست و همه ستمگرانانذار الهی به روز سخت قیامت باید توجه را بیش از پیش به مسیر زندگی منعطف دارد بی‌شک غفلت ها گاهی حواسمان را از مقصد پرت می‌کند اما استمداد از محضر الهی به بندگان توفیق می‌دهد بدانيم که مسیر اهل ایمان پیوسته با چالش روبروست و شکیبایی وصبر می‌تواند آرامش بخش حرکتمان باشد وعده الهی را نزدیک دیدن موجب بازدارندگی از گناه و تدارک توشه لازم می‌شودundefinedباسپاس از رهنمودهای ارزنده تان undefined

۱۹:۱۴

undefinedundefinedundefinedundefined پیشنهاد undefinedundefinedundefinedundefinedبسم الله الرحمن الرحیمطبق هفت آیه اول سوره مدثر برای انذار دیگران و نجات آنها، حرکت و قیام لازم است.هر کدام از ما به پیروی از پیامبر و همراهی ایشان، می‌توانیم اعمالی را در این زمینه در حد توان انجام دهیم.undefinedبیاییم عملی کوچک را در ارتباط با خانواده، محل کار، دوستان و یا همسایگان، انتخاب کنیم سپس مؤلفه هایی را که در سوره برای قیام بیان شد را در آن عمل، درنظر گرفته و آن را پیاده کنیم.(یعنی عمل ما اقامه یک حقی باشد که فقط به خاطر خدا انجام می‌دهیم. عمل ما سبب بیداری دیگری شود. دور از منت گذاشتن و توقع باشد. در ارتباط با دیگران، پاکی و طهارت رابطه در نظر گرفته شود. یعنی در آن غیبت، عصبانیت، کینه و ... نباشد. آن عمل در صورت ضرورت، مستمر انجام شود)
undefinedاللهم عجل لولیک الفرجundefined undefinedدر پناه قرآن باشیدundefined undefinedیا علیundefined

۱۹:۱۵

۵ اردیبهشت

الا بذکرالله تطمئن القلوب_ذوالفقاری:undefined. undefinedundefinedundefined undefinedundefined. undefinedundefinedundefinedundefinedundefined. undefinedبه نام خدای‌ هستی بخش مهربانسلام و رحمت خدا بر شماروز جمعه‌تون پر از خیر و برکت.از خدای مهربان درخواست می‌کنیم که بینش و بصیرت درک آیات خود را به ما عنایت کند. undefinedundefined ثواب قرائت آیات این هفته را به حضرت ام‌البنین مادر قمر بنی هاشم هدیه می‌کنیم و برای عزت روزافزون مسلمین به آنان متوسل می‌شویم. آیات ۲۵_۱۱ را در دو مرحله خوانده و نکات دریافتی را ثبت می‌کنیم.
undefinedاللهم صل علیundefinedundefinedمحمد و آل محمدundefinedundefinedundefined و عجل فرجهم
undefined نکاتی از آیات هفته قبل undefined
undefined سوره با امرونهی خدای تعالی به رسول اکرم شروع می‌شود. که شامل این موارد است: انذار، تکبیر برای رب، تطهیر ثیاب(لباس)، هجرت از رجز، منت نگذاشتن و زیاد نشمردن، صبر برای رب.undefinedاین موارد برای انجام یک قیام، ضروری است.پس پیامبر دعوت به قیام شده‌اند و به تبعیت از ایشان ما هم موظف به این امر هستیم.undefinedدر دسته دوم آیات، توجه انسان را به روز قیامت که ناقور زده می‌شود، جلب می‌کند. ناقور، خبر می دهد که آماده باشید برای روزی که سخت است و برای کافران روز راحتی نمی باشد.undefinedیکی از مهم‌ترین موارد قیام پیامبر برای انذار دادن روز قیامت می‌باشد.

۱۹:۵۷

الا بذکرالله تطمئن القلوب_ذوالفقاری:بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِبه نام خداوند رحمتگر مهربانذَرْنِی وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِیدًا ﴿۱۱﴾مرا با کسی که او را تنها آفریدم واگذار! (۱۱)
وَجَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَمْدُودًا ﴿۱۲﴾همان کس که برای او مال گسترده‏ ای قرار دادم. (۱۲)
وَبَنِینَ شُهُودًا ﴿۱۳﴾و فرزندانی که همواره نزد او (و در خدمت او) هستند. (۱۳)
وَمَهَّدْتُ لَهُ تَمْهِیدًا ﴿۱۴﴾و وسائل زندگی را از هر نظر برای وی فراهم ساختم. (۱۴)
ثُمَّ یَطْمَعُ أَنْ أَزِیدَ ﴿۱۵﴾باز هم طمع دارد که بر او بیفزایم! (۱۵)
کَلَّا إِنَّهُ کَانَ لِآیَاتِنَا عَنِیدًا ﴿۱۶﴾هرگز چنین نخواهد شد، چرا که او نسبت به آیات ما دشمنی می‏‌ورزد. (۱۶)
سَأُرْهِقُهُ صَعُودًا ﴿۱۷﴾به زودی او را مجبور می‏‌کنم که از قله زندگی بالا رود (سپس او را به زیر می‏‌افکنم) (۱۷)
undefinedundefinedundefinedundefined🟡undefinedundefinedundefinedundefinedمعناي كلماتundefined ذرّ : نشر و پراكندن همراه با دقت و لطافت را گويند. ذر/وذر : ترك توجه و نظر به چيزي است.undefined خلقت/خلق : ايجاد چيزي بر كيفيت مخصوصundefined وحیدا/وحد :  وحد: يكتايي در ذات يا صفت./وحيد از اسماي حسناي خداوند هست. منظور از وحيد؛ اتصاف و ثبوت وحدت است.undefined جعلت/جعل : كلمه جعل به معناي قرار دادن چيزي است به صورتي معين./undefined مالا/مال :  آن چيزي است كه انسان صاحب آن مي‌شود. undefined ممدودا/مدّ : كلمه مد در اصل به معناي كشيدن است كه در جهت يا جهات مختلف صورت مي‌گيرد/ بسطي از خارج شيء كه از جهتي يا از تمام جهات صورت مي‌گيرد. undefined بنین/بنو/ ابن : فرزندundefined شهودا/شهد : حاضر بودن و گواه بودن يا با مشاهده چشم و يا با انديشه و بصيرت. undefined مهدت/تمهیدا/مهد : آماده و مهيّا كردن محلي براي سكونت و استراحت است undefined یطمع/طمع : آن چيزي است كه در مقابل استغناء (بي‌نيازي جستن و احساس بي‌نيازي) در نفس است و آن عبارت است از: تمايل نفس به چيزي كه از دستش خارج است و اين از صفات مُهلِك و از آثار حُبّ دنياست. undefinedundefined ازید/زید : زيادت و افزونی به طور مطلق را گويند، چه از رشد و نمو باشد، و يا از غير آن، مادي باشد و يا معنوي باشد.undefinedundefined آیات/ اوی :آيه هر چيزي است كه براي رسيدن به خداي تعالي و شناخت او مورد قصد و توجه واقع مي‌شود.undefinedundefined عنیدا/عند : مخالفت با چيزي است كه فرد ميداند، يا گمان ميكند كه حق است.undefinedundefined ارهقه/رهق : كلمه رهق به معناي احاطه و تسلط يافتن به زور است.undefinedundefined صعودا/صعد :ارتقاء (بالا رفتن) به نقطه مرتفع معين است؛ خواه مادي باشد يا روحاني/ كلمه صعود به معناي گردنه صعب العبور كوه است.
undefinedundefinedundefined نکات و گزاره های خود را روز بعد در گروه به اشتراک بگذارید:

۱۹:۵۷

بهجت فتحی:undefinedبا سلام و احترام خدمت خانم ذوالفقاری عزیزوگرانقدروگروه ارزشمند تدبردرقرآنundefinedبا آرزوی پیروزی رزمندگان اسلام درجبهه های نورعلیه ظلمتundefined هفته دوم و جلسه سوم تدبر در سوره مبارکهundefined مدثرundefined.undefinedآیه ۱۱،خداوند( به منظور دلجویی از پیامبرص دربرابردشمن خطاب به ایشان)متذکر میشود: جزای معاند با آیات الهی رابه من که تنها آفریننده ( و‌آگاه از ذات او)هستم، بسپار. یعنی خداوندخالق ،غالب ومحاط برهستی است و مخلوق گناهکارش ،راه گریزی ازتدبیرو مجازات الهی ندارد و به مناسب ترین وجه عذاب خواهد شد.undefinedآیه ۱۲ و ۱۳، همان کسی که خداوند به او ثروت وسیع و فراوان و فرزندانی در کنارش ( حامی ) به اوعطا کرده است.(‌ یعنی خداوندکمال آمال وآرزوهایش روی زمین برآورده کرده است.)undefinedآیه۱۴و۱۵، تمام ملزومات رفاهی زندگی دنیوی برایش مهیا شده است،و او درزیاده طلبی خود باز توقع افزونی نعمت و عطای بیشتررا دارد.(دشمن متنعمی که درعین ناسپاسی بخدا، طلبکار طماع است).
undefinedآیه۱۶،دراین آیه خداوند تاکید می کند‌که این شخص خواسته اش هرگز محقق نخواهدشدزیرا با آیات الهی مقابله میکند(یعنی ازخداو پیامبرص و فرامین آیات الهی: شکرگزاری و انفاق و دادن زکات و... اطاعت نمیکند) undefinedآیه۱۷،دراین آیه خداونداز افزایش ثروت وقدرت خاطیان و سقوط محتوم آنها خبر میدهد(هرآن کس که از نردبان و فراز بالاترمادی و معنوی سقوط کند استخوان و وجودش سخت تر خواهد شکست و غرورش پایمال و رسوا خواهد شد پس ابتدا خداوند آنها را برتری موقت میدهد و در پایان این فرصت است که سنت الهی ، سقوط از فراز و نابودی‌ و ذلت وقوع می یابد).undefined‌باتشکر وافر از زحماتتان undefinedundefined

۱۹:۵۷

فتاحی:undefinedundefinedباسلام و درود خدمت خانم ذوالفقاری عزیز و گرانقدر و همراهان ارزشمند در گروه تدبر در قرآن undefinedundefinedهفته دوم وجلسه سوم از تدبر در آیات سوره مبارکه مدثر undefinedundefinedبه نام خداوند بخشاینده و مهربان undefinedundefinedآیه ۱۱: خداوند در این آیه به پیامبرش(ص)می فرماید: مرا با آن که تنهایش آفریده ام واگذار "یعنی تا خودم او را کیفر شدید می‌دهم و تو خودت را مشغول و مسئول او مدار در آیات بعد خداوند به شرح نعماتی که بر او ارزانی داشته و مورد ناسپاسی قرار گرفته ،می‌پردازد
undefinedآیه ۱۶: خداوند در این آیه خبر از عدم تحقق خواسته های او می‌دهد چرا که در مسیر انکار آیات به دشمنی و طغیان پرداخته است برخوردار ترین مردم از نعمات الهی، عالمانه دست به انکار رسالت زده و تکبر مانع از تسلیم او به حق شده است
undefinedآیه ۱۷:در این آیه خداوند می‌فرماید به زودی او را به بالا رفتن بر گردنه سخت مجبور می‌کنم یعنی مبتلا ساختن‌ به سختی ها و انداختن به مشقت ها و رنجها جزایی مناسب و در خور برای کفرورزی و دین ستیزی

۱۹:۵۸

الا بذکرالله تطمئن القلوب_ذوالفقاری:undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
تکمیل و اصلاح گزاره و جملات دوستان عزیز
به نام خدای هستی بخش مهربانسلام علیکمundefined اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أعْطِنَا مَا تُحِبُّ وَ اجْعَلْهُ لَنَا قُوَّةً فِيمَا تُحِبُّ يَا أرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.خداوندا بر محمد و آل محمد درود و رحمت فرست و آنچه خود دوست می‌داری به ما عطا کن و آن را مایه قوت نسبت به آنچه خود دوست می‌داری قرار ده؛ یا ارحم الراحمین.(بخشی از دعای روز شنبه. صحیفه فاطمیه)
undefinedundefinedundefinedundefined این دسته آیات (۲۵_۱۱) باور و رفتار و نحوه مواجهه کافران را در مقابله با پیامبر اسلام بیان می‌کند.undefinedundefinedundefinedundefined آیات ۱۷_۱۱ در مورد نعمت‌های خداوند به کافران و واکنش آنها به آن.undefinedundefinedآیه ۱۱بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِذَرْنِی وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِیدًا ﴿۱۱﴾مرا با آن کسی که او را به تنهایی آفریدم واگذار.undefined در کلمه «ذر» به مشدد بودن یا نبودن «ر» دقت شود. معنی هر دو در قسمت واژه‌ها نوشته شده است.در اینجا «ذر» بدون تشدید است و ریشه آن «وذر» است.در این آیه خداوند به پیامبر اکرم صلی‌الله علیه امر می‌کند که معاندین را به من واکذار.(عنیدا در آیه ۱۶) این نحوه بیان، تهدیدی برای معاند می‌باشد. در آیه این فرد معاند بصورت «مَنْ» آورده شده.در روایات نقل شده که این آیه و بیست آیه بعدش در مورد ولیدبن مغیره است.(ولید پسر مُغیره است که یکی از افراد سرشناس مکّه بود و برای اذیّت و آزار مؤمنان تلاش بسیار می‌کرد.)undefined این آیه را با توجه به واژه موقعیت «وحیدا» در جمله، دو جور می‌توان معنی کرد.مرا با آن کس که خلقش کردم واگذار، آن کسی که در خلقتش، احدی با من، مشارکت نداشت. و یا: مرا با او که خلقش کردم در حالی که او تنها بود و چیزی نداشت، واگذار.(انسان معاند با خدا تنها واگذاشته می‌شود.)
undefinedundefined آیات ۱۴_۱۲وَجَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَمْدُودًا ﴿۱۲﴾ وَبَنِینَ شُهُودًا ﴿۱۳﴾ وَمَهَّدْتُ لَهُ تَمْهِیدًا ﴿۱۴﴾همان کسی که ثروت فراوانی در اختیارش گذاردم.و فرزندانی که نزد او حاضرند. همه چیز را برای او آماده ساخته‌ام.undefined این سه آیه با واو عطف به هم مرتبط شده‌اند. و امکاناتی که خداوند در اختیار فرد معاند گذاشته است را بیان می‌کند. که شامل این مواردند:_مالی که ممدود است. یعنی اموال و دارایی هایی که طویل و زیاد و گسترده است و خدا در اختیار این انسان معاند قرار داده._فرزندانی و یا کسانی که مثل فرزند انسان در خدمت او هستند و همواره در پیش او حاضرند.(بنین شهود)_قرار دادن انواع امکانات و اسباب که برای زندگی او لازم است‌. ( محلی مطمئن برای سکونت و زندگی و وسایل راحتی برای حیات او) (تمهید)undefinedundefined آیه ۱۵ثُمَّ یَطْمَعُ أَنْ أَزِیدَ ﴿۱۵﴾باز هم طمع دارد که به او بیشتر بدهم.undefined این انسان با همه موارد نام برده که در اختیارش گذاشته شده، باز طمع و تمایل دارد که مال و فرزندان و تمهیداتش افزایش پیدا کند.
undefinedundefined آیه ۱۶کَلَّا إِنَّهُ کَانَ لِآیَاتِنَا عَنِیدًا ﴿۱۶﴾نه چنین است. زیرا که او با آیات ما دشمنی می‌کند.undefined کلمه «کلا» یعنی نه چنین است. خدا این طمع و چشمداشت انسان معاند را رد می‌کند. انتظار می‌رود انسانی که خداوند این همه نعمت ها و امکانات به او داده است، تحت فرمان خدا باشد ولی در این آیه به عناد و مخالفت او با حق اشاره می‌کند.عناد او نسبت به خداوند باعث می‌شود که ثروت و فرزند و امکانات زندگی او زیادتر نشود.undefinedعنيد» از «عناد» است، يعنى نسبت به حق بودن چیزی علم و ظن وجود دارد امّا از روى عناد و لجاجت با آن مخالفت می کنند.
undefinedundefined آیه ۱۷سَأُرْهِقُهُ صَعُودًا ﴿۱۷﴾زودا که او را به بالا رفتن از گردنه [عذاب ] وادار کنم.undefined «ارهقه» از «ارهاق» به معناى وادار كردن كسى به كار سخت است.«صعود» به معناى گردنه‌اى است كه عبور از آن و صعود بر آن سخت و دشوار است.undefined در این آیه عذاب آخرتی این انسان معاند را توصیف کرده است.به زودی او را به گردنه صعب‌العبور (صعود) نزدیک می‌کنیم.(س در سارهقه: در آینده نزدیک)او را مجبور می‌کنند که از بلندی با سختی زیاد بالا برود. undefined این فرد در دنیا هم به دنبال افزایش و بالا بردن مقام دنیایی خود بود.
undefined امام باقر (علیه السلام)- صَعُوداً کوهی آتشین از جنس برنج در وسط جهنّم است.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۱۷۲ بحارالأنوار، ج۸، ص۲۸۹/ نورالثقلین
undefinedundefinedundefined این هفت آیه در مورد وضعیت گذشته، حال و آینده انسان معاند است.(جایگاه ولیدبن مغیره)

۱۹:۵۸

الا بذکرالله تطمئن القلوب_ذوالفقاری:بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِبه نام خداوند رحمتگر مهربان
إِنَّهُ فَکَّرَ وَقَدَّرَ ﴿۱۸﴾او (برای مبارزه با قرآن) اندیشه کرد و مطلب را آماده ساخت. (۱۸)
فَقُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ ﴿۱۹﴾مرگ بر او باد چگونه (برای مبارزه با حق) مطلب را آماده کرد. (۱۹)
ثُمَّ قُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ ﴿۲۰﴾باز هم مرگ بر او چگونه مطلب (و نقشه شیطانی خود را) آماده نمود. (۲۰)
ثُمَّ نَظَرَ ﴿۲۱﴾سپس نگاهی افکند. (۲۱)
ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ ﴿۲۲﴾بعد چهره درهم کشید و عجولانه دست به کار شد. (۲۲)
ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَکْبَرَ ﴿۲۳﴾سپس پشت (به حق) کرد و تکبر ورزید. (۲۳)
فَقَالَ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ یُؤْثَرُ ﴿۲۴﴾و سرانجام گفت این (قرآن) چیزی جز یک سحر جالب همچون سحرهای پیشینیان نیست! (۲۴)
إِنْ هَذَا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ ﴿۲۵﴾این جز سخن انسان نمی‏‌باشد! (۲۵)
undefinedundefinedundefinedundefined🟡undefinedundefinedundefinedundefinedمعناي كلماتundefined فکر :  تفکیر مصدر «فکر» است به معنی اندیشیدن می‌باشد./ تفکیر یعنی اندیشه کردن برای رسیدن به غرضی خاص است. undefined قدر : قوّت در اختيار انجام دادن فعل يا ترك آن است؛ به اين معنا كه آن قوّتي است كه اگر بخواهد به وسيله آن فعل را انجام ميدهد و اگر نخواهد، انجام نميدهد؛ خواه مادي باشد يا معنويundefined قتل :  چيزي است كه در مقابل حيات است؛ يعني زوال (نابودي) حيات.undefined کیف : كيفيت (چگونگي) است. كلمه كيف، در موارد استفهام و شرط به كار مي‌رود،undefined نظر :  رؤيت (نگريستن) از روي تعمّق و تحقيق در موضوعي مادي يا معنوي به وسيله بصر (چشم) و بَصيرَة (بينش) است.undefined عبس : عبس به معناي چهره در هم كشيدن و روي گرداندن است، به گونه‌اي است كه فرد عبوس‌كننده عدم پذيرش و خوشايندي خود نسبت به مخاطب را با گرفتگي صورتش نشان مي‌دهد.undefined بسر : بسر به معناي كراهتي است كه در چهره هويدا مي‌شود و به گونه‌اي است كه فرد با رو ترش كردن مي‌خواهد تلخ‌كامي مواجهه خود با مخاطب را نشان دهد./ بَسر حالتي است كه پس از عبوسي حاصل مي‌شود چرا كه فرد عبوس پس از عبوسي دچار زشتي چهره مي‌شود و براي رفع زيان و عبوسي از خود، شتاب مي‌كند.
undefined ادبر/دبر : يعني پشت هر چيز، نقطه مقابلش- قبل- است يعني پيش. / آن چيزي است كه مقابل قُبُل (روبه‌رو) و إقبال (رو كردن) است.undefined استکبر/کبر : آن چيزي است كه در مقابل صِغَر (كوچكي) است،/  كبر به معناي «خودبيني»، «خودبزرگ‌بيني»، «استقلال قائل شدن براي خود» و «ناديده گرفتن حق» است. undefined سحر : برگرداندن از چيزي كه حق و واقع است به خلاف آن/ سحر، كارش اين است كه غير حق و غير واقع را در حس مردم و انظار آنان به صورت حق و واقع جلوه دهد.undefinedundefined یؤثر/اثر : همان اثر است يا آنچه كه بر چيزي دلالت كند و آنچه كه از آثار وجوديش باقي مانده باشد.undefinedundefined قول : ابراز و انشاء چيزي است كه در قلب است؛ به هر وسيله‌اي كه باشد.undefinedundefined بشر : به معنی انسان است.
undefinedundefinedundefined نکات و گزاره های شما:

۱۹:۵۸

فتحیundefinedباسلام و احترام خدمت خانم ذوالفقاری عزیزوگرانقدروگروه ارزشمند تدبردرقرآنundefinedهفنه‌دوم وجلسه چهارم تدبردرسوره مبارکه undefinedمدثرundefinedدرآیات ۱۸الی ۲۵،خداوند،طرح و توطئه دشمن کافری را که درجهت ستیز با آیات الهی و مقابله با رسالت پیامبرص رابرآمده بودرا متذکر میشود. undefinedبنام خداوندبخشنده و مهربانundefinedundefinedآیه ۱۸،آن کافرباتفکرشیطانی (نقشه)، کشید و سخنانی برای مقابله و دشمنی (با آیات وحی) پیامبرص مهیاکرد.undefinedآیات ۱۹و۲۰، خداوند فرمان زوال و نیستی را برکافرسرسخت میدهد و باتکرار کلمه مرگ برنابودی او تاکید میکندکه علیه آیات قرآن با تدبیر شیطانی مطلب ظاله را فراهم میکند.undefinedآیات ۲۱الی۲۳،آن دشمن معاند با‌تعمق و توطئه ، چهره اش را درهم کشید( نفرت و کراهت ودشمنی که دردل و فکرخود داشت نمایان شد)، لز حق روی گرداند و دورشدو نسبت به پذیرش آیات حق غرور‌ ورزیدو امتناع کرد.undefinedآیات ۲۴و۲۵،درنهایت (و توطئه شیطانی آن کافر )گفت آیات پیامبرص جادویی جذاب است (باطلی است درغالب حق) مانند جادوی جادو گران درزمانهای گذشته ، و در نهایت بیان کرد که این سخنان از جانب خود پیامبرص است (یعنی ازطرف خدا و وحی نیست . واین ترفندی بود برای جلوگیری ازانتشار حق و جاذبه های حقیقت اسلام و گرایش به آن)undefinedبا سپاس فراوان اززحماتتان undefinedundefined

۱۹:۵۹

فتاحی:undefinedundefinedباسلام و احترام خدمت خانم ذوالفقاری عزیز واعضای محترم گروه تدبر در قرآن undefinedهفته دوم و جلسه چهارم(آیات ۱۸تا۲۵ سوره مبارکه مدثر )undefinedبه نام خداوند بخشاینده و مهربان undefinedآیه ۱۸:در این آیه خداوند خبر از کسی می‌دهد که بالاترین طرح را برای مقابله با قرآن به اجرا گذاشت او اندیشید که پیامبر و قرآن را به چه چیزی متهم کند و برای رسیدن به این خواسته شیطانی، مطلب آماده ساخت undefinedآیات ۱۹و۲۰:لعن و نفرین خداوند در این آیات تکرار می‌شود چرا که با چنين طرح ظالمانه مردم را به ضلالت بزرگی انداخت
undefinedآیات ۲۱ الی ۲۵: در این آیات خداوند از شروع فکر و اندیشه پلید این کافر تا پردازش طرح ونقشه و باز بینی مجدد آن که هماهنگی میان تمام اجزای طرح را مطمئن شود، بيان می‌دارد چگونه کسی که خود شکی در حقانیت کلام خدا ندارد، اینگونه فریبکارانه برای مبارزه با حق وارد میدان شده است تمام حالات بدنی او از درهم کشیدگی چهره اش تا پشت به حق نمودن و تکبر ورزیدنش همراه او شدند تا کلام آخرش را در رد قرآن و تهمت به آن بگوید(سه نوع تهمت وارد نمود :اینکه قرآن سحر است، دیگر اینکه آن را دیگران آموخته اند و اینکه فقط سخن انسان است )
undefinedundefinedبا تشکر فراوان از رهنمودهای ارزنده تان undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۱۹:۵۹

الا بذکرالله تطمئن القلوب_ذوالفقاری:undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined تکمیل و اصلاح گزاره و جملات دوستان عزیز
به نام خدای هستی بخش مهربانسلام و درودundefined اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآناللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآنundefinedundefinedundefinedundefinedآیات ۲۵_۱۸ مراحل فکر کردن تا بروز عمل انسان معاند را بیان می‌کند.
undefinedundefinedآیه ۱۸بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِإِنَّهُ فَکَّرَ وَقَدَّرَ ﴿۱۸﴾همانا او (برای مبارزه با قرآن) فکر کرد و سنجید.undefined«فَکَّرَ» به فکر کردن منفی گفته می‌شود که فرد دنبال کشف حقیقت نیست. فرد برای اینکه به مقصد خود برسد. «قَدَّرَ» به معنای اندازه گیری و سنجش است. (بطور مثال می‌گوید قرآن شعر نیست چون شعر اینگونه نمی باشد.) undefined انسان معاند در مقابله با پیامبر و قرآن، گزینه ها و حالتهای مختلف را در نظر می‌گیرد(فَکَّرَ) و بعد آنها را در ذهن جابجا کرده و محاسبه می‌کند که در برابر قرآن، چه جمله‌ای بگوید، که به مقصد خود برسد و دیگران را به قرآن بدبین کند.
undefinedundefinedآیه ۲۰_۱۹فَقُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ ﴿۱۹﴾ثُمَّ قُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ ﴿۲۰﴾پس مرگ بر او, چگونه سنجید؟ [و تصمیم گرفت.] باز هم مرگ بر او, چگونه سنجید ؟undefinedخداوند این معاند را نفرین کرده و کشته باد او، می‌گوید. با تکرار این «مرگ بر او»، این مطلب تأکید شده است.undefinedundefinedundefined نکته: هر نوع فکر کردنی خوب نیست. تفکر نباید برای مقابله با حقیقت باشد.undefinedundefinedآیه ۲۱ثُمَّ نَظَرَ ﴿۲۱﴾سپس نگاه کرد.undefinedاز این آیه تا آیه ۲۵ حالات این انسان معاند را بعد از «فکر و قدر» نشان می‌دهد.undefined او نگاهی عمیق و محققانه و متفکرانه (نظر) به خود می‌گیرد و مانند کسی برخورد می‌کند که از او در موضوعی نظر خواهی شده و می‌خواهد نظر دهد.undefinedundefinedآیه ۲۲ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ ﴿۲۲﴾بعد چهره درهم نمود و عبوس شد. (۲۲)undefined«عبس» به حالت گرفتگی در چهره که همراه با حزن است می‌گویند.«بَسَرَ» در مقابل گشاده رویی است. یعنی حالت کراهت و بی میلی خود را در صورت نشان دادن.این فرد بعد از نظر کردن، ناراحتی و بی‌میلی و کراهت را در چهره خود اظهار می‌کند.
undefinedundefinedآیه ۲۳ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَکْبَرَ ﴿۲۳﴾آنگاه روی برگردانید و تکبر کرد.undefined«ادبار» یعنی پشت کردن. «اسْتَکْبَرَ» یعنی امتناع کردن از روی کبر و اظهار بی نیازی.undefined در مرحله بعد این فرد معاند پشت کرد و حالتش متکبرانه شد.undefined«ثُمَّ» که در این چند آیه آمده، نشان دهنده یک فاصله زمانی است. (در هر مرحله و مرتبه حالتی را از خود بروز داده است.)
undefinedundefinedآیه ۲۵_۲۴فَقَالَ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ یُؤْثَرُ ﴿۲۴﴾إِنْ هَذَا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ ﴿۲۵﴾و گفت: آن قرآن، چیزی جز جادویی نیست که نقل می‌کنند.این قرآن جز سخن انسان نمی‏‌باشد.undefinedدر این دو آیه «قول» انسان معاند را می‌گوید. او هر چه که در درون خود داشت، اظهار می‌کند.undefined منظور از «إِنْ هَذَا» قرآن است‌. فرد معاند به این نتیجه می‌رسد که بگوید: قرآن چیزی جز سحر نیست که از آثار باقی مانده از گذشتگان است و جز کلام بشر نمی‌باشد.undefinedسحر یعنی این حق نیست ولی بصورت واقع جلوه داده شده است. سحر باعث فریب انسان می‌شود.undefined «یُؤْثَرُ» یعنی نقل شده و متأثر از پیشینیان است.undefined انسان معاند خود را اهل تحقیق در مورد قرآن نشان می‌دهد و با تکبر و حس برتری جویانه خود، به مقابله با پیامبر می‌پردازد و می‌خواهد قرآنی که در دیگران اثرگذار بوده را سحر و سخن بشر معرفی کند و در افکار دیگران اثر منفی بگذارد.

۱۹:۵۹

undefinedundefinedundefinedاundefinedundefinedاundefinedامنظور از عمل به سوره؟undefinedبه زبان ساده منظور از عمل به یک سوره این است که من ذوالفقاری با ذوالفقاری قبل از خواندن این سوره تفاوت پیدا کنم. undefinedیعنی عملی را طبق نکات دریافتی از سوره، انجام دهم بطوریکه آن عمل را بشود طور واضح بیان کرد و قابل مشاهده باشد.(اگر نکته دریافتی از سوره باوری هم باشد، باز باید در اعمال من خود را نشان دهد.)undefinedundefined از آیات خوانده شده در این دوهفته از سوره مدثر این را فهمیدم که، خداوند به من اموال و امکانات مختلفی داده است و من نباید هیچگونه عنادی نسبت به خدا و رسول خدا و قرآن داشته باشم.و وظیفه دارم که به پیروی از پیامبر از جا بلند شده و حرکتی هر چند کوچک داشته باشم. ( قیام و حرکتم باید ویژگی های ذکر شده در هفت آیه اول سوره را دارا باشد. یعنی عملم همراه با منت گذاری و بزرگ شمردن آن نباشد و...) undefined undefined undefined فکر کردم و بعد از محاسبه و بررسی متوجه شدم که چند حرکت و عمل می‌توانم داشته باشم. مثال:undefined می توانم بیایم یک سوره قرآن را با تفسیر آن خوب بخوانم و نکاتی را که فهمیدم به خواهر، مادر، فرزند، همسایه، همکارم به روش‌های مختلف ارائه دهم. و یا گروهی کوچک برای اینکار تشکیل دهم و در آنجا توضیح دهم. و یا در مسجد محل نیم ساعت سوره ای را با دیگران خوانده و نکاتی از آن بگویم و یا...undefinedمی‌توانم عملی و کاری در امر مشارکت در تولید داشته باشم. (کمک نقدی و قرض دادن به تولید کننده‌ای جهت تأمین بخشی از سرمایه مورد نیاز او و یا استفاده از مهارت طراحی لباس و خیاطی که دارم، چند نفر از اطرافیان، که تمایل به فعالیت در این زمینه دارند را دورهم جمع کرده و تولید خاصی را شروع کنیم و..) undefined وقتی یک کار مثل موارد بالا را انجام دادم، می‌گویم سوره مدثر را خواندم و نکته‌ای را که از آن فهمیدم را تبدیل به ایده‌ای مناسب کرده و اجرا کردم.undefinedundefinedundefined لطفاً آیات این دو هفته را مرور کنید و نکته‌ای عملی و کاربردی را که دریافت کرده‌اید و تصمیم جدی برای انجام آن را دارید بصورت واضح بیان کرده و در گروه به اشتراک بگذارید.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۲۰:۰۰

فتحیundefinedبا سلام و سپاس بیکرانundefinedیک فراز سوره فرمان قیام وانذاراست امروزه با توجه به تهاجم فرهنگی و دین ستیزی رسانه های غرب است که تاثیرآن درجامعه را ملاحظه میکنیم در بحث ها که فرصتی کوتاه برای ماست با فرد منکر معاد ویا باور غلط دینی از قرآن و پیامبرص پیداکرده ویا منکر اخلاقیات میشود روبرو میشویم که تکرار بیان این مسائل مثل ویروس فکری انتشارمیابدمن میخواهم بی تفاوت نباشم دراصلاح آن مطلب و تاثیردرست داشته باشم اولاباید طبق آیات ابتدای سوره پالایش درونی را همواره داشته باشم درادامه باید آماده بیان مطالبی موثر در فرصت پیش آمده داشته باشم که درمقابل و اصلاح بیان مطالب خلاف واقع دینی آموزه های قرآنی ام را به شیوه مطلوب و جاذب بیان کنم تا تاثیری دراصلاح باور غلط کسی باشد تا مطالب خلاف واقع قرآنی بازگووتکرارنگرددزیراکه مسلمانی ازهمان باوردرست و اقرار به آن وبعد منجربه عمل اوامر الهی است ،پس میخواهم همراه رشد تدبرات قرآنی ام آنرا درمحیطی که هستم بکار ببندم،تادرحد توان خودم تاثیر مثبت داشته باشم.انشالله.undefinedبا تشکر وافر از زحمات شما undefined

۲۰:۰۰

فتاحیundefinedباسلام و سپاس در آیات اين سوره مبارکه اوامری بر رسول گرامی اسلام واجب گشته است و مسلما امت ایشان نیز مشمول فرمان الهی می‌باشند لذا آنچه که ابتدا بايد در ما شکل بگیرد، اصلاح فکر و تقویت باور نسبت به اوامر پروردگار مان می‌باشد و برای تحقق این هدف مهم قرائت وتدبر در قرآن لازم است من تصمیم دارم آنچه که از مراتب دسترسی به فيض تدبر در کلام خدا را توفیق يابم، با خانواده، دوستان و هر جایی که موقعیت پيش آید به اشتراک بگذارم لجاجت وعناد آسیب بزرگی در روابط اجتماعی وارد می‌کند تمرین صبر مانع از گسترش آن است مثلا در ترافیک این مسئله دیده می‌شود من برای خودم این تمرین را انجام می‌دهم و سعی در همراهی با دیگران دارم

۲۰:۰۱