عکس پروفایل خواندن قرآن غیر حضوری_ مشارکتیخ

خواندن قرآن غیر حضوری_ مشارکتی

۴۹عضو
عکس پروفایل خواندن قرآن غیر حضوری_ مشارکتیخ
۴۹ عضو

خواندن قرآن غیر حضوری_ مشارکتی

حضرت علی علیه السلام فرمود: قرآن دریایی است که هیچ کس به قعر آن نمی رسد. «بحرا لا یدرک قعره»در این کانال نکاتی از سوره‌های خوانده شده با رویکرد عمل به نکات فهم شده، به اشتراک‌ گذاشته شده است.

۱۲ آبان

undefinedundefinedundefinedundefined🟡undefinedundefinedundefinedundefined
معنای کلماتundefined یریدون/ردّ : به معناي عقب‌گرد /مطلق منع و برگرداندن به پشت سر است .undefined یطفئوا/اطفأ :كلمه اطفاء به معناي خاموش كردن آتش و يا نور است‌.undefined نور/نار : ضياء (روشنايي) است/النُور روشنائي پراكنده‌ايست كه كمك به ديدگان و بينائي ميكند كه دو گونه است- نور دنيائي و نور آخرتي .undefined افواه/فوه :فوه بر دهان؛ - در حالتي كه باز است - دلالت دارد./أَفْوَاهٌ- جمع- فَمٍ يا دهان است و اصل آن- فَوَهٌ- است. undefined متم/تمّ : تامّ چيزي است كه اجزايش كامل باشد و براي كامل شدنش نياز به چيزي از خارج نداشته باشد و ناقِص، در مقابل آن است و آن چيزي است كه تمام نباشد./يعني تمام بودن آن چيز يا به پايان رسيدنش به حدّي كه‏ ديگر نيازي به افزودن چيز ديگري بر آن نباشدundefined کره :كَرْه- سختي و مشقتي است كه از خارج وجود انسان بانسان ميرسد و با اكراه بر او تحميل ميشود ولي كُرْه- آن سختي و رنجي است كه از ذات انسان به او ميرسد و او آنرا زشت ميداند /آن چيزي است كه در مقابل اراده است، اراده؛ طلب همراه با اختيار و انتخاب استundefined کافرون/کفر :ردّ و اعتنا نكردن به چيزي است./كُفْر در لغت پوشيده شدن چيزي است./ غفلت از نور.undefined دین : خضوع و فرمانبري در مقابل برنامه يا مقررات معين است، / جزاء، حساب از مصادیق آن.undefined حق : عبارت است از ثبوت، همراه با مطابقت آن با واقع/ حق مقابل باطل است.undefined یظهر/ظهر : ظهور به معناي علو و استيلاء است. /كلمه اظهار وقتي در مورد چيزي عليه چيز ديگر استعمال مي‌شود، معناي غلبه را مي‌دهد.undefinedundefined مشرکون/شرک :شرك به معناي شريك گرفتن براي خداوند كه در تقابل با اعتقاد به وحدانيت و احديت خداوند مطرح مي‌شود/تقارن دو فرد يا بيشتر، در عمل يا امري است.undefinedundefined کل :كلمه كُلّ - به معناي هر و همه ضمن اينكه كُلّ، در مقابل جزء و شخص است.undefinedundefined رسول/ارسل/ رسل :نفوذ دادن همراه با حمل كردن است؛/برانگيخته شدن به آرامي و نرمي است.undefinedundefined هدی :هدايت به معناي بيان راه رشد و توانايي رسيدن به چيزي است./مقابل ضلالت/ ارائه طریقundefinedundefined أمنوا/ امن :امنيت و آرامش و بر طرف شدن ترس و وحشت و اضطراب است. undefinedundefined ادلکم/دلّ : دلالت به معناي خبر دادن از موضوع، مطلب و مقصدي خواه حقيقي يا توهمي است. undefinedundefined تجاره/تجر : تجارت عبارت است از هر معامله‌اي كه مراد از آن سود باشد، صرف نظر از اينكه فروش باشد يا خريد يا غير آنها از معاملات سودآور.undefinedundefined تنچیکم/نجی : مقابل هلاکت است./اصل نَجَاء و جدا شدن از چيزي است و نجات یافتن می باشد.undefinedundefined عذاب/عذب : چيزي است كه با طبع، سازگار است و حال، آن را اقتضا ميكند. / عَذب (گوارا) و عذاب (شكنجه) undefinedundefined الیم/الم :درد شديد است. / اليم چيزي است كه درد براي آن ثابت شده همانگونه كه الم آن است كه درد از آن ظاهر و صادر مي‌شود. undefinedundefinedundefined نکات و گزاره های خود را روز بعد در گروه به اشتراک بگذارید:

۱۸:۵۷

بهجت فتحی:undefinedباسلام‌واحترام خدمت خانم ذوالفقاری عزیزوگرانقدروگروه ارزشمند تدبردرقرآن وبادعای خیربرای پیروزی نهایی نیروهای مقاومت undefinedهفته سوم‌و جلسه سوم تدبردرسوره مبارکه صف آیات۸الی۱۰.undefinedدراین آیات خداوندخبرازتکمیل نور‌ هدایتش(‌یعنی وحی آخرین کتاب آسمانی،قرآن)بررسولش(خاتم النبیین) وغلبه دین اسلام برسایرادیان را می دهد.undefined undefinedبنام خداوندبخشنده و مهربانundefinedundefinedآیه۱۰،دراین آیه خداوند می فرمایدکافران میخواهندنورهدایت‌ آیات قرآن را( باکلام گمراه کننده شان) ازبین ببرند‌درحالی که خداوند این نور‌را کامل میکند(نویدی است غیبی ازبی نتیجه بودن مبارزه کافران با پیامبرص) و تذکری برتکمیل نزول آیات قرآن و رسالت و هدایت پیامبرص.گرچه کافران ناراحت خواهندبود.یعنی حتمی وقطعی بودن شکست توطئه های کافران و پیروزی و غلبه‌نورالهی و هدایتش برگمراهی و ضلالت .
undefined آیه۸،دراین آیه خداوندمیفرماید که پیامبرش‌ را با هدایت ودین‌درست فرستاده است تا برسایر ادیان پیروز گرداند (خداوندبا تذکربه تاییدپیامبرش و ارسال آیات هدایتگر قرآن، که حاوی دستوراتی درست و بدون دستبردو مبرا ازتحریف نزد مردم فرستاده است تا برسایر ادیان که تحریف شده، غالب شود ومشرکان ازاین پیروزی که همراه با شکست آنهاست ناراحت خواهند شد.واین یک خبرغیبی است که اسلام بر سایر ادیان غالب خواهدشد).undefinedآیه۱۰،دراین آیه خداوند بایک پرسش از مومنان میپرسدآیا مایل به انجام معامله ای هستیدکه شمارااز عذاب گناهانتان در آخرت برهاند؟(این آیه برای اعلام دستورمهم فریضه جهادبه مومنین مطرح شده است که درآیات بعدی آمده است).معامله ای پرسود مطرح شده‌ یعنی دراین معامله پرسود،انسان با بذل جان و مالش درراه خدا،ازآتش جهنم درآخرت نجات مییابد. undefinedundefinedباتشکروافراززحمات بیدریغتانundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۱۸:۵۷

فتاحی:undefinedundefinedباسلام و احترام خدمت خانم ذوالفقاری عزیز و گرانقدر و همراهان ارزشمند گروه undefinedوبا آرزوی پیروزی لشکریان حق بر صهیونیست جهانی undefinedهفته سوم و جلسه سوم از تدبر در آیات ۸تا۱۰ سوره صف
undefinedبه نام خداوند بخشاینده و مهربان undefinedundefinedآیه ۸: در این آیه خداوند حال گروه مشرک در تلاش برای براندازی اسلام رابه حال کسی تشبیه کرده که در نور خورشید فوت می‌کند، به خیال اینکه آن را خاموش نمايد و این غیر ممکن است و البته نور خدا با نور خورشید قابل مقایسه هم نیست مشرکان با کلام و زبانشان و اذیت نبی خدا می‌خواهند کار را به جایی برسانند که نور خدا را خاموش کنند این جریان منحرف در واقع با تکیه بر تبلیغات ضد دین ،اراده بر برچیدن نور خداوند و الطاف الهی دارد خداوند منان از نیت و اراده این جریان معاند با حق ،پرده برداشته و آنها را به عنوان دشمنان دین خدا به ما معرفی می‌نماید تا به ماهیت دشمن پی ببریم خداوند بیان می‌نماید که تمام کننده نور خویش است و با پیروز ساختن دین اسلام آن رابر همه ادیان ،برتری می‌بخشد هرچند تحقق این امر برایشان ناخوشایند است
undefinedآیه ۹ : پروردگار عظیم الشان خود را اینگونه معرفی می‌نماید که اوست آن خدایی که پیامبر خود را همراه با هدایت و دین راستین فرستاد تا او را بر همه ادیان پیروز گرداند هرچند مشرکان را ناخوش آید یعنی طبق هدايت الهی در سرتاسر عالم دین اسلام که کاملترین دستورات الهی را در بر دارد، برای مردم به برتری خواهد رسید بطوریکه امروز شاهد گسترش دین اسلام در سراسر جهان هستیم و این وعده الهی با آمدن منجی، به تحقق کامل خواهد رسید انشالله
undefinedآیه ۱۰:در این آیه خداوند با طرح سوال به جهت جلب توجه مخاطب دارای انگیزه تجارت و سود می‌فرماید آیا شما رابه تجارتی که از عذاب درد آور رهاییتان دهد، راه بنمایم یعنی اگر به دیده تجارت پيشه گی هم نگاه کنی، صلاح تو این است که ايمان به خدا و پیامبرش بیاوری

۱۸:۵۸

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedتکمیل و اصلاح گزاره و جملات دوستان بزرگوار
به نام خدای هستی بخش مهربانسلام و نورundefined اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآناللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآناللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآناللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآناللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآنان شاءالله که تمامی مسلمین، هفته ‌ای پر از خیر و برکت همراه با سلامتی و شنیدن اخبار خوش از جبهه مقاومت، داشته باشند.
undefinedundefinedundefined آیه ۸ اشاره دارد به اراده کافرون برای خاموش کردن نور خدا و اراده خدا در برابر آنها.بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ ﴿۸﴾اراده می‌کنند تا نور خدا را با دهان‌های خود خاموش کنند، در حالی که خداوند تکمیل کننده نور خود است، گرچه کافران کراهت داشته باشند.undefined در آیه ۸ سخن از اراده کافرین است. آنها تصمیم گرفته‌اند که با دهان خود، نور خدا را خاموش کنند.در آیه قبل به رفتار ظالم ترین افراد اشاره شد که آنها بر خدا دروغ می‌بندند در حالی که به اسلام دعوت شده‌اند.همان کسانی که در آیه ۶ به قول و ابراز و سخن دروغ‌شان اشاره شد، گفتن این سحر مبین است.آنها با اینگونه سخنان و موضع‌گیری ها می خواهند نور خدا را خاموش کنند. ولی خداوند آنها را به مقصودشان نمی‌رساند. زیرا در ادامه می فرماید:خداوند «متم نور» خودش است. یعنی خدا نور خود را تمام می‌کند.هر چند که کفار از اینکار کراهت داشته باشند.«دین» همان نور خدا هست که خاموش شدنی نیست.undefined نور دو نوع است: نور دنيائي و نور آخرتي نور دنيائي هم دو قسم است:1- نور معقول مثل نور عقل و نور قرآن.2- نور محسوس مثل نور خورشيد و ماه و ستارگان و ساير اشياء نوراني (چراغ و غيره).تشبیهی که در آیه در مورد خاموش کردن نور با دهان بکار رفته، قابل تأمل است. undefinedما حتی در مورد بعضی از نورهای حسی هم نمی توانیم آن را از بین ببریم. مثلا همه میدانند که نور خورشید رو نمی توان خاموش کرد. undefined واژه کراهت(کره) مقابل کلمه اراده (یریدون) قرار دارد.undefinedکافرون از ریشه «کفر» است به معنای پوشانیدن در معنی این واژه ها و ارتباط آن با مفهوم آیه، دقت شود.

۱۸:۵۸

الا‌بذکرالله‌تطمئن‌القلوب_ذوالفقاری:undefinedundefinedundefined آیه ۹ درباره اظهار و غلبه دین اسلام بر همه ادیان است.هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ ﴿۹﴾اوست که رسول خدا خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر تمامی ادیان غالب گرداند، گرچه مشرکان کراهت داشته باشند.undefined عمل خداوند در این آیه، در تقابل با اراده کافرون است که می‌خواهند نور خداوند را خاموش کنند.undefinedدر آیه قبل اشاره شد که الله نور خود را تمام می‌کند در این آیه نیز می‌فرماید الله کسی است که رسول خودش را با هدایت و دین حق می‌فرستد. و علت فرستادن اینست که دین اسلام را بر تمام ادیان، غلبه دهد. هرچند خوشایند مشرکان نباشد.منظور از «دین» همه مقررات و برنامه هایی است که خداوند برای انسان قرار داده و که در برابر آن باید خضوع و اطاعت کرد.هر روشی جز آنچه خدا فرستاده، دینی غیر خدایی و باطل است .undefinedundefinedخداوند خودش حق است، دین او نیز حق است. و خدا بوسیله رسول اکرم صلی‌الله علیه این دین حق را بر تمام ادیان غالب می‌کند. کسانی که برای خدا شریک قرار می‌دهند و طبق حکم غیر خدا عمل می‌کند، مقابل دین حق ایستاده اند و آنها نمی خواهند که از روشهای باطل خود دست بردارند. و برای همین از برتری دین خدا کراهت دارند.undefined واژه «دین» دوبار در آیه آمده، یکبار با وصف «حق» و یکبار با کلمه «کله: همه آنها» علی الدین کله.دین حق یکی است و دین باطل بصورت متعدد است و جریان شرک تنوعی از دین و روش ایجاد کرده است.
undefinedundefinedundefined آیه ۱۰ در مورد دلالت دادن مومنین به تجارت نجات‌بخش است‌.یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ ﴿۱۰﴾ای اهل ایمان! آیا به تجارتی که از عذاب دردناک شما را نجات می‌دهد، راهنمایی کنم؟undefinedآیه با خطاب به مومنین شروع می‌شود.اولین خطاب به اهل ایمان در آیه ۲ بود که جنبه توبیخی داشت. خطاب در آیه ۱۰ حالت تشویقی دارد. در آیه ۱۴ نیز مومنین، مخاطب خدا قرار گرفته اند.undefined بعد از یا ایها‌‌ الذین آمنوا، یک جمله استفهامی است، ای اهل ایمان آیا شما را به یک تجارت، راهنمایی کنم؟بعد تجارت را توصیف می‌کند، تجارتی که شما را از عذاب الیم نجات بدهدundefined کلمه «تجاره» و «عذاب»، هر دو بصورت نکره آمده است که بزرگی این دو مورد را نشان می‌دهد.(تجارتی که، عذابی که)undefined این تجارت و نجات از آتش، فعلا بصورت وعده‌ای است که خداوند داده و کسی که به خدا اعتماد و اطمینان دارد، وعده او را قبول می‌کند. undefined در آیات بعدی ویژگی های این تجارت را می‌خوانیم.

۱۸:۵۸

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
تفکر در یکی از نکات طهارتی سورهundefinedدر آیه ۱۰ خدای تعالی مومنین را به تجارتی دلالت می‌دهد که نجات دهنده از عذاب دردناک است.بعضی از سوالاتی که مطرح می‌شود:
undefined تجارتی که نجات دهنده مومن است، چیست؟چه قواعدی دارد ؟undefined این تجارت چه آثار و نتایج و سودی دارد؟undefined چرا گروهی به این تجارت روی نمی آورند؟
undefinedundefinedundefined ان شاءالله هفته بعد آیات مربوط به این تجارت را با هم می خوانیم.

۱۸:۵۹

۲۰ آبان

الا‌بذکرالله‌تطمئن‌القلوب_ذوالفقاری:undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedبسم الله الرحمن الرحیمسلام علیکمروز آدینه شما پر از نور و برکتundefinedعرض تبریک و تهنیت میلاد عقیله بنی هاشم، سمبل کمال عقل و بردباری.undefinedان شاءالله که به حرمت عمه سادات حضرت زینب سلام الله علیه بزودی شاهد نصرت و فتح رزمندگان اسلام بر کفر جهانی باشیم.undefined آیات پایانی سوره مبارکه صف را می‌خوانیم به نیت اینکه ما هم در صف جهادگران این سوره قرار گیریم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِبه نام خداوند رحمتگر مهربان
تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۱۱﴾به خدا و فرستاده او بگروید و در راه خدا با مال و جانتان جهاد کنید این [گذشت و فداکارى] اگر بدانید براى شما بهتر است (۱۱)
یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَیُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ﴿۱۲﴾تا گناهانتان را بر شما ببخشاید و شما را در باغهایى که از زیر [درختان] آن جویبارها روان است و [در] سراهایى خوش در بهشتهاى همیشگى درآورد این [خود] کامیابى بزرگ است (۱۲)
وَأُخْرَى تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ﴿۱۳﴾و [رحمتى] دیگر که آن را دوست دارید یارى و پیروزى نزدیکى از جانب خداست و مؤمنان را [بدان] بشارت ده (۱۳)
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ کَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنْصَارِی إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ فَآمَنَتْ طَائِفَةٌ مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَکَفَرَتْ طَائِفَةٌ فَأَیَّدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ ﴿۱۴﴾اى کسانى که ایمان آورده‏ اید یاران خدا باشید همان گونه که عیسى‏ بن‏‌مریم به حواریون گفت ‏یاران من در راه خدا چه کسانى‏ اند حواریون گفتند ما یاران خداییم پس طایفه‏ اى کفر ورزیدند و کسانى را که گرویده بودند بر دشمنانشان یارى کردیم تا چیره شدند (۱۴)

۹:۲۵

: undefinedundefinedundefinedundefined🟡undefinedundefinedundefinedundefined
معناي كلماتundefined تؤمنون/مؤمنین/آمنوا/امن : امنيت و آرامش و بر طرف شدن ترس و وحشت و اضطراب است. undefined رسول/رسل : نفوذ دادن همراه با حمل كردن است؛/برانگيخته شدن به آرامي و نرمي است./كلمه رسول به معناي كسي است كه حامل پيامي باشد.undefined تجاهدون/جهد :  صرف توان و تلاش فراوان است؛ تاجايي كه به نهايت و غايت ظرفيتش برسد.undefined سبیل/سبل :  سبیل راهي است نرم كه سهل گذر و هموار باشد، جمعش سُبُل است/ آن راه آسان طبيعي ممتدي است كه كه فرد را به نقطه مورد نظر ميرساند خواه مادي باشد يا معنوي. undefined اموال/مال :  آن چيزي است كه انسان صاحب آن مي‌شود. مانند: نقدين (طلا و نقره)، چهارپايان، برده و ... / داراییundefined انفس/نفس :نَفْس جان و روح است/ در اصل به معناي همان چيزي است كه به آن اضافه مي‌شود، پس «نفس الانسان» به معناي خود انسان و «نفس الشي‌ء» به معناي خود شي‌ء است.undefined خیر : انتخاب چيزي، برگزيدن و برتري دادن آن بر غير آن است/خیر مقابل شر.undefined تعملون/عمل : :، آن بخش از فعل است كه در خارج ظاهر ميشود/  عمل به عنوان آخرين بروز شكل‌يافته از هر انسان است كه سرنوشت او را در دنيا و آخرت تعيين مي‌كند.undefined یغفر/غفر : محو اثر است و درباره گناهان و نافرمانيها به كار مي‌رود.undefined ذنوب/ذنب :ذنب در اصل به معناي گرفتن دنباله چيزي است،/ تبعيت است همراه با قيد تأخّر (عقب ماندگي) و پستی و به مناسبت همين قيود بر گناهي اطلاق ميشود كه انجام دهنده‌اش را دنبال مي‌كند.undefinedundefined یدخل/دخل : در مقابل خروج و عبارت است از ورود به محيطي كه آن را در برمي‌گيرد و احاطه مي‌كند، همچنان كه خروج، بيرون رفتن از آن محيط است .undefinedundefined جنات/جنت : به معناي درختاني بسيار و درهم رفته است كه در فارسي و عربي آن را بستان گويند/این كلمه در اصل به معناي پوشاندن است .undefinedundefined تجری/جری : حركت منظم دقيق در طول مكان است و از آن به إنسياح (پهن شدن) تعبير ميشود./يعني كه عبور كردن و اصلش مثل سرعت و حركت آب و هر چيزي كه بهمين ترتيب جريان مي‌يابد و مي‌گذرد است .undefinedundefined تحت : از ظروف مكان است و در مقابل بالا است/تَحْت يعني پائين در برابر فوق كه به معني بالا است.undefinedundefined انهار/نهر :نَهْر همان بستر رود است كه آبش جاري است جمعش- أَنْهَار- است.undefinedundefined مساکن/سکن : سكن به معناي چيزي است كه دل را راحتي و سكونت و آرامش بخشد./استقرار مادي يا روحي و مقابل حركت است. استقرار باطني نيز طمأنينه و رفع اضطراب و تشويش می باشد. undefinedundefined طیبه/طیب : چيزي است كه مطلوب است و در باطن يا ظاهر آن، هيچ قذارت و آلودگي‌اي نيست و در مقابلش خُبث است .undefinedundefined عدن : استقرار همراه با الفت و بهجت است./استقرار و آرامش و ثبات.undefinedundefined ذالک : اسم اشاره undefinedundefined فوز : رسيدن به خير و نعمت undefinedundefined عظیم/عظم :چيزي است كه در مقابل حقير است و آن چيزي است كه در قوت و سروري برتر باشد؛ خواه در امري مادي باشد يا معنوي/: برتري در قوت و بزرگي و در مقابل آن حقير و ناچيز بودن استundefinedundefined اخری/اخر :به عقب انداختن و در مقابل تقدم (پيش انداختن) است./undefinedundefined تحبون/حب : دوست داشتن و ميل شديد است و بغض و تنفّر در مقابل آن است.undefinedundefined /انصارنصر :اعانة (ياري) در مقابل مخالف است/یاری و معاونتundefinedundefined فتح : آن چيزي است كه در مقابل إغلاق (قفل كردن) است؛ يعني برداشتن غَلَق، سدّ و حجاب/گشودن و برطرف كردن اشكال و ابهام از چيزي است/ گشایشundefinedundefined جنات/جَنّة/جنّ : معناي درختاني بسيار و درهم رفته است كه در فارسي و عربي آن را بستان گويند/این كلمه در اصل به معناي پوشاندن است undefinedundefined قربب/قرب :آن چيزي است كه در مقابل بُعد (دوري) است و آن اعمّ از مادي و معنوي استundefinedundefined بشر : به معنی انسانundefinedundefined کونوا/کون :تحقّق و وقوع است./كَون (بودن) بر حالتي و تحوّلundefinedundefined حواریون : از یاران حضرت عیسی علیه السلامundefinedundefined طائفه/طوف : حركت حول چيزي است؛ خواه مادي باشد يا معنوي /طائفه؛ عبارت از گروهي است كه داراي ارتباط، حركت و سابقه هستند و به سوي جهتي كه مقصودشان است، رفت و آمد مي‌كنند.undefinedundefined کفرت/کفر :ردّ و اعتنا نكردن به چيزي است./كُفْر در لغت پوشيده شدن چيزي است./ غفلت از نور./ کفر و ایمان مقابل هم هستند.undefinedundefined فایدنا/اید : كلمه ايد به معناي نيرو است./نيروي رسيده از خارج است و حفظ و مصونيت از آثار آن مي‌باشد. undefinedundefined عدو :تجاوز به حقوق ديگران است.undefinedundefined اصبح/ :آشكار شدن در تاريكي مادي يا معنوي و حصول روشنايي ظاهري يا باطني است./ به معنای صبحundefinedundefined ظاهرون/ظهر :معناي ريشه: آشكار بودن و مخفي نبودن/ ظهور به معناي علو و استيلاء است. /كلمه اظهار وقتي در مورد چيزي عليه چيز ديگر استعمال مي‌شود، معناي غلبه را مي‌دهد.

۹:۲۵

فتاحی:undefinedundefinedباسلام ودرود خدمت خانم ذوالفقاری عزیز و گرانقدر و اعضای محترم گروه undefinedو عرض تبریک ولادت باسعادت حضرت زینب (س)undefinedاميد که هر چه زودتر شاهد نابودی دشمن صهیونیستی باشیم undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedundefinedآیه ۱۱ : خداوند در این آیه بیان می‌نماید که آن تجارت پرسود چیست ایمان و جهاد تجارت به‌ حساب آمده که سرمایه اش جان جان آدمی و سود آن نجات از عذاب دردناک است تجارتی عظیم آمرزش گناهان و بهشت برین الهی قسمتی مهم‌ از این سود کلان است undefinedدر این مسیر ،ایمان به رسول را با ایمان به خدا ذکر می‌نماید تا واجب بودن آن را یادآور شودundefinedو جهاد را با بذل مال و سپس بذل جان توجه می‌دهد تمام منافع این تجارت پرسود را خداوند نصیب و عاید بندگان می‌دارد و این خیر کثیر را برای بندگانش در نظر گرفته است
undefinedundefinedآیه ۱۲:اگر انسان متاع قلیل این دنیای فانی را در راه خدا می‌دهد، خداوند منزل های دائمی در بهشت را به چنین بنده ای می‌دهد که مايه آرامش و آسایش واقعی اوست به این ترتیب اراده مؤمنین برای اقدام به این تجارت را ، تقویت می‌نماید
undefinedundefinedآیه ۱۳: نعمات الهی بر چنین بندگانش تمام نمی‌شود بلکه نعمتی دیگر که مورد توجه و علاقه بندگانش است را عنایت می‌فرماید که آن، یاری خداوند و پیروزی نزدیک است و این چه تجارت پرسود و پربرکتی است سرتاسر آن فتح و پیروزی و نعمت و رحمت است undefinedو به همین دلیل خداوند به مؤمنان آن را بشارت می‌دهد undefined
undefinedundefinedآیه ۱۴ :در این آیه خداوند به بندگانش ، انصار الله بودن را تکلیف می‌نماید undefinedکه منظور از یاری خدا، در واقع، یاری پیامبر خداست همانگونه که حواریون در جواب عیسی(ع) گفتند ما انصار خدا هستیم یعنی ای عیسی تو را یاری می‌کنیم و اخلاص خود را در عبادت نشان دادنددر ماجرای دعوت عیسی (ع) بنی اسرائیل دو طایفه شدند یکی حواریون که ایمان آوردند و طایفه دیگر شان که کافر شدند در واقع خداوند بندگانش را توجه می‌دهد که ای انصار رسول خدا در راه نشر دعوت الهی، جهاد کنید که این همان ایمان آوردن به رسول خدا صلی الله علیه و اطاعت از ایشان است

۹:۲۶

بهجت فتحی:undefinedباسلام‌و احترام خدمت خانم ذوالفقاری عزیز‌وگرانقدروگروه ارزشمند تدبردرقرآن undefinedبا‌تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب کبری ع مجاهد نستوه راه حقundefinedهفته چهارم وجلسه چهارم تدبردرآیات ۱۱ الی۱۴ سوره مبارکه صف undefinedدراین آیات می بینیم خداوندبه مومنانی که دعوت حق را میپذیرند یعنی ایمان بخدا ورسولش و جهاد با جان ومال درخدا، برایشان پاداش بخشش گناهانشان وعطای بهشت جاودان باهمه نعمت هایش را مقرر می نماید.undefinedبنام خداوندبخشنده ومهربانundefinedundefinedآیه۱۱،درآیه ۱۰خداوندازکل مومنین می پرسد،آیا میخواهندازتجارتی پرسود که خدا برای رهایی آنها ازعذاب بزرگ قیامت فرمان داده،بدانند؟( این سئوال انگیزشی بزرگ است مربوط به سرنوشت قطعی انسانهاست وچون قلبا همه مومنین طالب آن هستند) دراین آیه خداوند میفرماید: بخدا و رسولش ایمان آوریدوبا بذل مال وجان درراه خدا جهادکنید برای شما بهتراست (راهی که خیرما درآنست یعنی راهی که خدا با دستوراتش مسیرش را برایمان روشن و هموار نموده است وانسان درآن کمال می یابدو لقای پروردگار وسعادت ابدی درآن ترسیم ومهیا شده است) .
undefinedآیه۱۲،دراین آیه عطایای خداوندبه ازای آن معامله پرسود باخدا بیان میشودیعنی آن نعمت هایی که خداوندبه انسان مجاهدراه میدهد یعنی بخشش گناهان آنان(محو اثرات سوء شان )وبردن آنان به بستان هایی که اززیردرختان بلندوانبوهش جویبار هایی با آبهای روان وخانه هایی خوب وبهشت هایی جاودانکه نهایت برخورداری‌ از نعمت های فراوان‌است.undefinedآیه۱۳،دراین آیه رحمتی دیگر از جانب خداوندبرای مومنان‌ بیان میشود که به آن علاقه مند هستند، بشارت یاری خداوندبه آنان و پیروزی نزدیک درجهادشان درمعامله پرسود باخداوند (یعنی خبرغیبی ازقریب الوقوع بودن پیروزی جبهه حق علیه باطل) وتحقق وعده نزدیک،برای انسان عجول که اورا مسرورمی کند).undefinedآیه۱۴،دراین آیه خداوند خطاب بهمومنین فرمان میدهدجزویارانم باشید (یعنی برای خدا ودرراه حق جهادکنید) بایادآوری فرمایش حضرت عیسی بن مریم ع ازیاران خاص وشاگردانش پرسیده بودندیاری دهندگان من درراه خدا چه کسانی هستند آنهاگفتند ما یاران خداییم و‌درعمل دسته ای ازآنها کافرشده وخداوندکسانی راکه پیروان واقعی بودند بردشمنان قوت داده و پیروزشان‌گردانید. یعنی نمونه ای از تحقق وعده پیروزی که خداونددرآیات ۱۱و۱۳ به مجاهدین راه حق داده است (پس میبینیم آن دسته ازمومنین یاران خداوند هستندکه درعمل باجان ومال به یاری حق می شتابندودر راهش جهاد میکنند).undefinedundefinedباسپاس فراوان اززحماتتانundefined undefined

۹:۲۶

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedتکمیل و اصلاح گزاره و جملات دوستان بزرگواربه نام خدای هستی بخش مهربانسلام و رحمتundefined اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآناللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآناللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآناللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآناللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن
🟠 آیات امروز را به نیت آمرزش اموات اهل ایمان و اعتلای درجات شهیدان می‌خوانیم و گزاره نویسی می‌کنیم.undefinedundefinedundefinedundefinedundefined آیات ۱۰_ ۱۴درباره ترغیب و دعوت اهل ایمان، به جهاد در راه خداست.
undefinedundefinedundefined آیه ۱۱ اشاره به چیستی تجارت نجات بخش. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِيَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ (۱۰)تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۱۱﴾ای اهل ایمان! آیا به تجارتی که ز عذاب دردناک شما را نجات می‌دهد, راهنمایی کنم؟ که عبارت است از اینکه به خدا و رسول او ایمان بیاورید با ثروت و جان‌هایتان در راه خدا جهاد کنید. البته این برای شما بهتر است اگر بدانید.undefined خدای تعالی انسان را با دعوت به تحارت با خودش، از فرو رفتن در عذاب الیم رهایی می دهد.undefined منظور از تجارت مطرح شده این است که اولا به خدا و رسول، ایمان بیاوریم. و دوم این که در راه خدا با اموال و جان خود جهاد کنیم.ایمان به خدا و رسول برای انسان، ایمنی ایجاد می‌کند(واژه تومنون)ایمان و اطاعت از رسول واجب است. برای همین ایمان به رسول را در کنار ایمان به خدا آمده‌. این رسول هست که دعوت به ایمان به خدا می‌کند. و ایمان به خدا بدون ایمان به رسول، بی معنی می‌باشد. ایمان خواسته شده از مؤمن، بالاتر از ایمان زبانی است. ایمانی قلبی لازم است که در او حرکت و عمل بوجود آورد.انسان مومن باید با تمام ظرفیت خود در راه خدا حرکت کند. هم با جان و هم با تمام دارایی هایش‌. این جهاد مورد نظر خداوند است.سعی و حرکت در راه او با بکارگیری همه ظرفیت‌هااینگونه جهاد کردن سبب می شود که مومن بیشترین نفع و سود را ببرد.(ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ)undefined إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ. جمله آخر این آیه، شرطی است. که جواب شرط، محذوف است. اگر می دانستید، انتخاب می کردید آنچه را که برای شما خیر است.

۹:۲۷

الا‌بذکرالله‌تطمئن‌القلوب_ذوالفقاری:undefinedundefinedundefined آیه ۱۲ بیان آثار و نتایج تجارت با خدایَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَیُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ﴿۱۲﴾در نتیجه گناهانتان را می‌بخشد و شما را در بهشتی وارد می‌کند که نهرها از زیر درختانش جاری است و مسکن‌های پاکیزه در بهشتی که برای همیشه در آن می‌مانید. این است رستگاری بزرگ.undefined در تفسیر المیزان این آیه را جواب جمله شرط آیه قبل می‌داند. یعنی اگر به خدا و رسولش ایمان آورید، و در راه خدا جهاد کنید، تمامی گناهان شما را که تبعاتش با شماست، می‌آمرزد و داخل بهشتی می‌کند...undefined تا زمانی که گناهان انسان آمرزیده نشود او وارد بهشت نمی‌شود.خداوند بهشت‌ وعده داده شده را اینگونه وصف کرده است: پر از درختان انبوهی هست که از زیر درختان آن نهرهایی جاری است و منزلگاه‌هایی در این بهشت جاودان ، قرار دارد که طیب و پاکیزه می باشد. این جنات دائمی و ثابت است.در انتهای آیه تأکید می‌کند که این برای مومن خیر و نعمتی بزرگ می‌باشد.undefined undefined به همین دلیل لازم است که این تجارت را اختیار بکنیم.undefinedundefinedundefined آیه ۱۳ در مورد آثار این تجارت در دنیاست.وَأُخْرَى تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ﴿۱۳﴾و نعمت دیگری که آن را دوست می‌دارید، یاری و پیروزی نزدیک از جانب پروردگار است و اهل ایمان را به این نعمت‌ها بشارت ده.undefined این آیه در ادامه آیه قبل است. طبع انسان اینطور است که وقتی در میدان قرار می‌گیرد، دوست دارد که سریع گشایشی شود و با پیروزی از آن خارج شود.وعده و بشارت یاری خدا و پیروزی نزدیک، به مومنین داده می‌شود. و این یکی دیگر از نتایج، تجارت با خداست.undefined undefined اگر با خدا تجارت کنی و به او و رسول ایمان آوری و جهاد در راه خدا داشته باشی، به ... و نصر و فتح قریب که دوست داری، می‌رسی.
undefinedundefinedundefined آیه ۱۴ امر به اهل ایمان جهت یاری خدا همانند یاران حضرت عیسی علیه السلامیَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ کَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنْصَارِی إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ فَآمَنَتْ طَائِفَةٌ مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَکَفَرَتْ طَائِفَةٌ فَأَیَّدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ ﴿۱۴﴾ای اهل ایمان! یاوران خدا باشید همان‌گونه که عیسی فرزند مریم و حواریون گفت: کیست مرا برای خدا یاری کند؟ حواریون گفتند: ما هستیم یاوران خدا. در این هنگام گروهی از بنی اسرائیل ایمان آوردند و گروهی کافر شدند و ما اهل ایمان را علیه دشمنانشان کمک کردیم در نتیجه پیروز شدند.undefined سومین امر و خطاب خداوند به مومنین «انصار الله» شدن است. زمانی مومن «انصار الله» می‌شود که خدا را به‌ قدری یاری کند که این سِمَت را به او بدهند.منظور از یاری خدا، یاری رسول اوست. زیرا در ادامه آیه این انصار الله شدن را تشبیه می‌کند به گفته‌های حضرت عیسی به حواریون، که می‌پرسد چه کسی یاور من بسوی خداست؟ یارانش در پاسخ به ایشان، خود را انصارالله می‌نامند. انصار خدا بودن حواریون یعنی اینکه انصار رسول خدا (حضرت عیسی) باشند.undefined undefined انصار خدا بودن یعنی یاور رسول خدا بودن و در راه خدا جهاد کردن.یعنی ایمان به خدا و رسول آوردن. undefined این آیه در مرتبه بالاتری از آیه ۱۰ است که مومن را دعوت به تجارت با خدا می‌کرد.undefined در انتهای آیه در برابر پیشنهاد حضرت عیسی به بنی اسرائیل، آنها دو گروه تقسیم می‌شوند. یکی گروهی از بنی اسرائیل که به ایشان ایمان می آورند و گروه دوم که کافر می شوند.و نتیجه اینکه خداوند ایمان آورندگان را بر دشمنان آنان که کفار بدند، غلبه داده و آنها پیروز شدند.undefined undefined این آیه مومنین را دعوت به یاور خدا شدن می کند و یاران حضرت عیسی را مثال می‌زند، یعنی پیامبر اسلام هم چنین ماجرایی دارد. عده ای به او ایمان آورده و عده‌ای کافر می شوند و در این تقابل بین حق و باطل، مومنین بر دشمنانش، غلبه داده می شوند.

۹:۲۷

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedبا مرور مجدد در آیات، یکی از نکات طهارتی سوره صف را که بر دل و جان، نشسته و تصمیم داریم که با آن زندگی کنیم. برای دوستان خود در گروه به اشتراک بگذاریم.

۹:۲۷

فتاحیundefinedundefinedundefinedباسلام و درود نکته دریافتی من: خداوند در آیات مختلف سوره صف مؤمنان را دعوت به پیوستن در صف مجاهدین فی سبیل الله می‌نماید پیوستن به این دعوت همراهی قول و فعل را می‌طلبد و هرچه‌ هست باید وسط صحنه آورده شود چراکه این همان روز مباداست که در آن مهر تایید بر ایمانمان زده می‌شود معرکه حق و باطل مربوط به تمام زمانهاست undefinedروزی در احد و خيبر و ...روزی در عاشورا و امروز صحنه نبرد با دشمن صهیونیستی است که با تمام قوا پا به میدان گذاشته است امروز جهادمان از تبیین گرفته تا بذل مال و جان و....تکلیفی است که بر دوش داریم امروز باید کل ارض را کربلا و کل یوم را عاشورا دید و با توانایی های خود به مدد مظلوم زمانه خود در عصر غیبت یاری رساند باشد که لطف الهی شامل شود و پیروز و سربلند این آزمون باشیم undefinedمن الله التوفیق undefinedundefinedundefined

۹:۲۸

فتحیundefinedباسلام واحترام: نکته تدبر من:undefinedدرآیه۱۴سورصف،خداوندازمومنینمیخواهدیاوران خدا(انصارالله) باشند،دراین زمان حساس بایدپرسید چگونه میتوان دستور خداوندرا به نحو احسن لبیک گفت؟مومن بایدهشیارومطیع محض انجام تمام فرامین وتذکرات خداوندباشد undefinedنکته :درآیه۴ خداوند محبت خودرا به مجاهدین راه حق نشان میدهدکه در صف مبارزه چون بنایی مرصوص (محکم شده به قلع وسرب) باشند و نفوذناپذیرکه رمز پیروزی را به ما می نمایاند.undefined(یاورخداوند بودن یعنی جهاددرجنگ های سرد و نرم و تبلیغی که دردرون جامعه براه انداخته اند و جهاددر جنگ های گرم و سخت مسلحانه که کافران برای نابودی هستی مسلمانان براه انداخته و گسترش می دهند) undefinedهرمومن مجاهدحق ،درحیطه فردی خود بایدباتمام توانش برای حق مبارزه کندودرحیطه جمعی درصف اتحادبا سایرهموطنانش به جهادمقدس بپیونددکه یک دژ محکم دربرابرهجوم کافران باشدundefinedدراین زمان که مسلمانان موردهجوم صهیونیست و استکبارجهانی ومتحدانش واقع شده اند‌،همه برای پیروزی حق برباطل و نسل کشی مجاهده کنندبا‌نوری را که خدا برایمان کامل کرده جاودانه استundefined وقتی جنگ سخت ترشود هرکس درهرکجا هست به هرنحو قسمتی از آن دژ محکم باشدتادشمن زبون شکست یابد‌وآرامش به مسلمانان بازگرددکه پیروزی بااستقامت واتحادنزدیک است. انشاالله.undefinedباسپاس اززحمات بیدریغتانundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۹:۲۸

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
پیشنهاد نکته طهارتی از آیات خوانده شده سوره صف
undefined در آیه آخر سوره به اهل ایمان بطور مستقیم امر شده و واجب کرده است که انصار الله باشیم.وقایع زمانه ما نیز گویای تکلیف روشن و واضح هر مومن و مسلمان است.رهبر انقلاب نیز نکات ضروری را به عنوان وظیفه تک‌تک ما مشخص کردند.پس بسم‌الله بگوییم و محکم و مصمم، به یاری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف برویم و هر قدمی که برای یاری دین خدا و ضربه زدن به صهیونیست و کفار می‌توانیم برداریم، برداریم.

۹:۲۸

undefined#سوره_مبارکه_صفundefined
undefinedسلام به سوره مبارکه صف آیات 2 تا 4: "حرف و نیتت را یکی کن تا در صف شکست ناپذیر انبیا باشی."
undefined کتاب قطره قطره از دریای بیکران قرآن، خانم فاطمه هنزایی زاده.

۹:۲۹

۲۶ آبان

الا‌بذکرالله‌تطمئن‌القلوب_ذوالفقاری:undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedاَللّـهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبيبَةِ حَبيبِكَ وَ نَبِيِّكَ ، وَ اُمِّ اَحِبّائِكَ وَ اَصْفِيائِكَ ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَ فَضَّلْتَها وَ اخْتَرْتَها عَلى نِساءِ الْعالَمينَ ، اَللّـهُمَّ كُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّها ، وَ كُنِ الثّائِرَ اَللّـهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها ، اَللّـهُمَّ وَ كَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدى ، وَ حَليلَةَ صاحِبِ اللِّواءِ ، وَ الْكَريمَةَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى ، فَصَلِّ عَلَيْها وَ عَلى اُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَ جْهَ أبيها مُحَمَّد صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ، وَ تُقِرُّ بِها اَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها ، وَ اَبْلِغْهُمْ عَنّي(عَنّا) في هذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلامِ
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedبسم الله الرحمن الرحیمسلام و نوران شاءالله ایامتون لبریز از محبت و برکت کوثرانه باشدعرض تسلیت شهادت حضرت صدیقه طاهره.
undefined شکر خدا که توفیق پیدا کردیم و سوره صف را خواندیم و تصمیم گرفتیم که در صف جهادگران در راه خدا و انصار خدا قرار گیریم و از و قول و فعل و عمل‌مان یکی باشد.undefinedundefinedundefinedاز این هفته می‌خواهیم با سوره‌ای زندگی کنیم که قادر است ما را از نفاق دور کند.undefined نفاق چیست؟ چگونه عمل می‌کند؟undefined چگونه به جامعه آسیب می‌زند؟undefined چگونه نفاق را در خود، شناسایی کنیم؟undefined آثار و عواقب نفاق چیست؟undefined چگونه آن را برطرف کنیم؟
undefinedundefinedundefined ان شاءالله پاسخ سوالات خود را از سوره منافقون دریافت می‌کنیم.
undefinedundefinedundefinedسوره مبارکه منافقون را تا هفته بعد به روشهای مختلفی که یاد گرفته‌ایم بخوانیم و با آن انس بگیریم و نکات آن را یادداشت کنیم.undefinedundefinedundefined ان شاءالله که با فهم این سوره، از تمامی نفاق درون خود دور شویم.
#سوره_مبارکه_منافقون

۲:۴۱

الا‌بذکرالله‌تطمئن‌القلوب_ذوالفقاری:undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
فضائل سوره منافقونundefinedسوره مدنیundefinedundefinedدر فضیلت این سوره از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله وسلم روایت شده است: undefinedهر کس این سوره را قرائت نماید از نفاق مبرا می شود.مجمع البیان، ج10، ص15
undefined شأن نزول آیات سوره منافقون undefined
در تفسیر قمی درباره شأن نزول سوره منافقون آمده است: در یکی از غزوه‌های پیامبر، میان دو تن از اصحاب بر سرِ کشیدن آب از چاه، درگیری ایجاد شد و در آن، یکی از انصار صدمه دید. عبدالله بن اُبَیّ از شنیدن این خبر، بسیار خشمگین شد و تهدید کرد وقتی به مدینه برگردد افراد حقیر را از این شهر بیرون می‌کند. این سخن عبدالله که معنایش اخراج مهاجران از مدینه بود، در آیه هشتم سوره منافقون این‌گونه آمده است: می‌گویند: اگر به مدینه برگردیم، قطعاً آنکه عزتمندتر است آن زبون‌تر را از آنجا بیرون خواهد کرد.زید بن ارقم که شاهد این ماجرا بود، صحبت‌های عبدالله را برای پیامبر (ص) بازگو کرد؛ اما عبدالله نزد پیامبر رفت و به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر (ص) شهادت داد و گفته‌های زید را تکذیب کرد. اندکی بعد، آیات نخست تا هشتم سوره منافقون، نازل شد.

۲:۴۱

#سوره‌مبارکه‌منافقون

۲:۴۲