عکس پروفایل باشگاه تناسب افکار🇵🇸ب

باشگاه تناسب افکار🇵🇸

۵۸عضو
thumnail
undefined عاقبت انقلاب اسلامی ایران از زبان رهبر حکیم انقلاب
undefinedاین پیش‌بینی حقیقتا حکیمانه است، چقدر با قاطعیت می‌فرمایند: "بنده می‌دانم"
undefined قابل توجه بزرگوارانی که نگران آینده ایران هستند. ‌@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۵:۴۹

#نگاهی_متفاوت_به_قرآن#تعریف_مفاهیم_قرآنی#یک_سوال
undefined تفاوت واژه‎‌های تفکر، تعقل، تفقه و تدّبر
undefined بررسی مفهوم #تفکر
واژه تفکر که از ریشه سه حرفی فکر برآمده است، 18 مرتبه در 18 آیه قرآن تکرار شده است.
معنای لغوی تفکر؛ به کار گرفتن مغز است. تفکر، یک امر فطری در وجود انسان و ناشی از طبیعت انسانی است.
undefinedاز نظر ابن‌‏سینا، تفکر، همان حرکت کردن ذهن از سوی معلومات و اطلاعات خود به سوی مجهولات، به منظور کشف و دستیابی به آنها است. و این تعریفی است که ملاصدرا نیز در اسفار به آن می‌‏پردازد.
undefinedامام خمینی (ره) در تعریف تفکر ابتدا به همان تعریف کلی و منطقی آن اشاره می‏‌کنند و تفکر را فرایندی می‏‌دانند که در طی آن سلسله‌‏ای از امور معلوم و مشخص در کنار هم قرار می‏‌گیرند تا امری مجهول را واضح و روشن سازند که این همان تعریف حُکمایی چون ابن‏‌سینا است.
امام خمینی(س) اولین گام در مجاهدة با نفس و حرکت به سوی خدا را تفکر می‏‌دانند به این معنا که انسان لااقل در هر شب و روزی مقداری، ولو کم هم باشد ـ فکر کند در اینکه آیا مولای او که او را در این دنیا آورده و تمام اسباب آسایش و راحتی را از برای او فراهم کرده و بدن سالم و قوای صحیحه به او عنایت کرده و این همه بسط بساط نعمت و رحمت کرده و از طرفی هم این همه انبیا فرستاده و کتاب ها نازل کرده و آیا وظیفة ما با این مولای مالک الملوک چیست؟
undefined #نتیجه_تحقیقات_بندهآن طور که از آیات قرآن مشخص است، واژۀ #تفکر زمانی استفاده می‏‌شود که هدف «درک قواعد و ساز و کارهای علی و معلولی در عالم شهادت» است. یعنی در عالم شهادت به شواهد، نشانه‏‌ها و آیات موجود فکر کنیم تا دلایل (قوانین دقیق موجود در عالم ماده) آن‌‏ها را بفهمیم.
در حقیقت می‌‏توان گفت: تفکر فعل و انفعالاتی مربوط به ساز و کارهای ذهن انسان و اکتشاف دلایل منطقی اتفاقات است.
یک نکته بسیار مهم در مورد مفهوم «تفکر» آن است وقتی در قرآن در مورد تفکر صحبت می‏شود «تفکیک گروهی» صورت نمی‏‌گیرد. یعنی خداوند اشاره به کافران، مومنان، منافقین یا .... نمی‏‌کند. چون تفکر؛ مربوط به فعل و انفعالات ذهن انسان است که در عالم ماده رخ می‏دهد و انسان به خاطر بودنش در عالم ماده می‏تواند اهل تفکر باشد خواه مومن یا کافر. با این حساب حتی یک کافر هم می‌‏تواند عمیقاً اهل تفکر باشد و به خوبی در حوزه درک قوانین عالم ماده پیشرفت کند و به یک دانشمند یا نخبۀ علمی بدل شود؛ اما لزوماً چنین فردی اهل تعقل نخواهد بود. چون تعقل ویژگی کسانی است که قلبی سلیم دارند و افرادی که اعمی باشند یا مُهر بر قلوبشان خورده باشد، ولو با درک قواعد عالم ماده پی به حقیقت باطنی و اصلی آن‏ها نخواهند برد. به همین دلیل خداوند بین واژگان «تعقل و تفکر» تفاوت قائل می‏‌شود. undefined به همین دلیل هم هست که ما عبارت «وَ اَکثَرَهُم لا يَتَفَكَّرُونَ» در قرآن نداریم.
undefined بررسی مفهوم #تعقلواژه #تعقل که از ریشه سه حرفی عقل برآمده است، 49 مرتبه در 49 آیه قرآن تکرار شده است. آن طور که از آیات 46 سوره حج، 14 سوره حشر و 171 سوره بقره بر می‏آید اصل تعقل به قلب بر می‌‏گردد. در حقیقت این قلب انسان است که قدرت تعقل دارد.
undefined به احادیث زیر از ائمه معصومین علیهم السلام دقت فرمایید:undefined پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله)همه خوبی‌ها به وسیله #عقل درک می‌شوند و کسی که عقل ندارد، دین هم ندارد. undefined امام کاظم (علیه‌السلام) #عقل؛ در کنار پیامبران و امامان که حجت ظاهری خداوند هستند، حجت درونی او در بندگان است.undefined امام صادق (علیه‌السلام) #عقل چیزی است که با ان می توان خیر را از شرّ تمیز داد.
علی رغم آنکه تمامی گفته‌ها و شنیده‌های ما حاکی از آن است که عقل در جسم مادی و در مغز انسان است، قران می‌فرماید: undefined مرکز تعقل در وجود انسان، قلب است.
undefined أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا ۖ فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَٰكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِundefined آيا در زمين گردش نكرده‌اند، تا قلب‏‌هایی داشته باشند كه با آن تعقل کنند يا گوش‌‎هايى كه با آن بشنوند؟ در حقيقت، چشم‌ها كور نيست، ليكن قلب‌هایی كه در صدور است؛ كور است.
undefined #عقل نیروی قلب انسان است و هرچه قلب انسان مطهرتر و سلیم‏‌تر باشد، قوۀ عاقله انسان قوی‌تر خواهد شد و لذا در تشخیص حق از باطل دقیق‌تر عمل می‌کند. زمانی که انسان بتواند در هجوم فتنه‎‌ها و در دوره‌هایی که اکثر انسان‌ها حق را تشخیص نمی‌دهند، مسیر درست را پیدا کند، می‌توان گفت به بصیرت رسیده است. به همین دلیل در قرآن کریم ریشه‌های #بصر و #سمع در اکثر موارد در کنار #قلب قرار گرفته‎‌اند.undefined ادامه دارد ... ‌@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۰:۳۲

#نگاهی_متفاوت_به_قرآن#تعریف_مفاهیم_قرآنی#یک_سوال
undefined بررسی فعل #تفقهواژه تفقه که از ریشه سه حرفی فقه برآمده است، 20 مرتبه در 20 آیه قرآن تکرار شده است. آن طور که از بررسی آیات بر می آید، «تعقل و تفقه» هر دو ویژگی‌‏های مرتبط با «قلب انسان» هستند.
معنای لغوی #تفقه به معنای «فهم قلبی» است. در حقیقت اصل فهم، ویژگی قلب انسان است که با عنوان «تفقه» از آن یاد می‏شود. تعقل کردن به معنای تلاش انسان است تا قلب خود را از کثافات و امراض پاک کرده تا بتواند به حقیقت و کُنه اتفاقات پی ببرد، اما تفقه به معنای درک قلبی حقایق است. اینکه ما تعقل کنیم لزوماً به معنای رسیدن به تفقه یا فهم قلبی نیست. تعقل کردن شبیه تفکر کردن، یک فرایند است، اما یک فرایند قلبی، ولی اهل تفقه بودن به معنای چشیدن شهد گوارای حقایق با قلب است. تفقه صفر و یکی نیست، هرچقدر بیشتر با قلبی پاک‌تر و عاری از رجس و مرض تعقل کنیم می‏‌توان به تفقه یا فهم قلبی عمیق‏‌تری دست یافت.
آیه 44 تا 46 سوره اسراءundefined تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا ‎﴿٤٤﴾‏ وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا ‎﴿٤٥﴾‏ وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا ‎﴿٤٦﴾undefined آسمان‌‏های هفتگانه و زمین و هر کس که در آن‏هاست او را تسبیح می‌گویند، و هیچ چیز نیست مگر اینکه در حال ستایش، تسبیح او می‌گوید، ولی شما تسبیح آن‏ها را #فهم_قلبی نمی‌‏کنید. به راستی که او همواره بردبار آمرزنده است. چون قرآن بخوانی، میان تو و کسانی که به آخرت ایمان ندارند حجابی پوشیده قرار می‌دهیم. بر قلوبشان پوشش‏‌ها می‌نهیم تا آن را #فهم_قلبی نکنند و در گوش‏‌هایشان سنگینی و چون در قرآن صاحب‌‏اختیار خود را به یگانگی یاد کنی با نفرت پشت می‌کنند.
آیه 3 سوره منافقون undefined ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا فَطُبِعَ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَفْقَهُونَ ‎﴿٣﴾‏undefinedاین بدان سبب است که آنان (منافقان) ایمان آورده، سپس به انکار پرداخته‌اند و در نتیجه بر قلوبشان مُهر زده شده، پس #فهم_قلبی نمی‏‌کنند
undefined ادامه دارد.... ‌@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۱:۲۲

#نگاهی_متفاوت_به_قرآن#تعریف_مفاهیم_قرآنی#یک_سوال
undefined بررسی واژه #تدبر
واژه تدبر، از ریشه 3 حرفی دَبَر آمده است. این ریشه زمانی که به معنای «تدبر در قرآن» است به تعداد 4 مرتبه و زمانی که به معنای «تدبیر امور» است در 5 آیه و زمانی که به معنای «ادبار (پشت کردن)» است به تعداد 36 مرتبه در آیات مختلف تکرار شده است.
تاکنون تعاریف متنوعی از واژه «تدّبر» ارائه شده که به برخی از آن‏ها اشاره می‌شود: undefined تفکر و تامل در قرآن. undefined ترتیل و تلاوت راستین قرآن.undefined تفسیر صحیح ظاهر و باطن. undefined کشف هماهنگی بین آیات و کشف موضوع سورundefined مهندسی کلان سوره‌ها طبق ترتیب مصحف ـ تدبر بین سوره‌ها. undefined فهم روش‌مند و هماهنگ ظاهر قرآن کریم.
undefined این تعاریف هیچ‌کدام به تنهایی کامل و جامع نیستند و می‌توان با توجه به همه آنها این‌گونه گفت که: «تدبر در قرآن، تفسیر صحیح ظاهر و باطن قرآن به همراه کشف شبکۀ ارتباطی بین مفاهیم و موضوعات سُوَر می‌باشد.»
undefinedمفسران و نویسندگان علوم قرآنی در معنا و مفهوم تدبر در قرآن بسیار نگاشته‌اند اما از وادی تعریف لغوی چندان پا فراتر نگذاشته‌اند و بیشتر بر ترادف با واژه‌های «تفکر، تذکر و تفقه» تاکید دارند.
undefinedبرخی از تفاسیر تدبر را تفکر و اندیشیدن در معانی قرآن معنا کرده‌اند، مثل: «بیان السعاده» و «جوامع الجامع» و «تبیین القرآن» و «منهج‌الصادقین» و «کنز الدقائق» و «کشاف» و ... و برخی نیز بین آن دو فرق قائل شدند و مثل «التبیان» شیخ طوسی و «روض‌الجنان» ابوالفتوح رازی و ...
undefined در مورد #تدبر در قرآن، علامه طباطبایی در کتاب المیزان بیان می‌کنند:«تدبر به معنای تأمل و ژرف‌اندیشی در آیات قرآن است، به طوری که پیوندها و روابط بین آیات مختلف قرآن مورد توجه قرار گیرد. ایشان تأکید می‌کنند که تدبر در قرآن تنها یک تفکر سطحی نیست، بلکه باید به گونه‌ای باشد که شخص بتواند به معنای عمیق‌تر آیات و هماهنگی آنها پی ببرد. تدبر در قرآن یعنی تأمل کردن در آیات، به طوری که آیه‌ای را در ارتباط با آیات قبل و بعد و همچنین در کل ساختار قرآن بررسی کنیم تا به فهم صحیح و کامل‌تری از آن برسیم.»ایشان معتقدند تدبر فرآیندی فراتر از تفکر عادی است و به تأمل همراه با فهم شبکه‌وار آیات و درک حکمت الهی در ترتیب و مضمون آنها اشاره دارد. بنابراین، از نظر ایشان، تدبر، نوعی مطالعه عمیق و همه‌جانبه در قرآن است که به کشف مقاصد الهی از طریق آیات منجر می‌شود.
undefined در تفسیر نمونه نوشته آیت‌الله مکارم شیرازی و همکاران، واژه «تدبر» به معنای بررسی دقیق و اندیشیدن در عواقب و نتایج امور بیان شده است.نویسندگان این تفسیر تأکید می‌کنند که تدبر در قرآن به معنای تفکر و اندیشه‌ای عمیق است که فرد را به درک پیام‌ها و مقاصد الهی می‌رساند. در این معنا، تدبر تفاوت‌هایی با «تفکر» و «تعقل» دارد:undefined تفکر بیشتر به علل و اسباب یک امر توجه دارد.undefined تدبر به نتایج، آثار، و عواقب یک امر معطوف است.
این تفسیر همچنین اشاره می‌کند که تدبر در قرآن تنها با قرائت و تلاوت ساده محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند تعمق در معانی آیات و تلاش برای کشف حکمت و هدایت الهی است. تدبر در واقع گامی فراتر از مطالعه سطحی است که هدف آن درک عمیق‌تر پیام‌های قرآن و هماهنگی موجود در میان آیات است.
undefined #نتیجه_تحقیقات_بندهundefined با توجه به بررسی افعال «تفکر، تعقل، تفقه و تدبر» به نظر می‌‏آید که #تدبر در وهله آخر این سیر قرار دارد. به عبارتی اگر کسی اهل تفکر و تعقل نباشد و فهم و ادراک قلبی نسبت به حقایق برای او حاصل نشود، نمی‌‏تواند به «تدبر واقعی در قرآن» نائل شود. چرا که با بررسی ریشه #علم، ملاحظه کردیم که قرآن، علم است و بر قلب نازل می‌‏شود (قُلْ مَن كَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَىٰ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ)، حال چطور می‏‌توان اهل تعقل و تفقه نبود و به «تدبر در قرآن» نائل آمد؟پس الزامات ضروری برای تدبر در قرآن کریم، 1) تفکر، 2) تعقل و 3) ادراک و فهم قلبی (تفقه) است.
undefined بنابراین اگر سلسه‌‏مراتب این افعال را به صورت «تفکر»، «تعقل»، «تفقه» و سپس «تدبر» در نظر داشته باشیم؛ پس زمانی می‏توانیم در قرآن تدبر کنیم و به چینش حکیمانه مفاهیم قرآن پی ببریم و ادراک قلبی نسبت به شبکه ارتباطی آن‏ها برایمان حاصل شود که اهل تفکر و تعقل باشیم.
آیه 82 سوره نساءundefined أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا ‎﴿٨٢﴾undefined آیا در قرآن تدبر نمی‌‏کنند؟ اگر از جانب غیر خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسیاری می‌یافتند.
آیه 24 سوره محمد undefined أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ‎﴿٢٤﴾‏undefined آیا در قرآن #تدبر نمی‏‌کنند، یا بر #قلب‏‌هایشان قفل‏‌هایی زده شده؟ ‌@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۶:۲۵

باشگاه تناسب افکار🇵🇸
#نگاهی_متفاوت_به_قرآن #تعریف_مفاهیم_قرآنی #یک_سوال undefined بررسی واژه #تدبر واژه تدبر، از ریشه 3 حرفی دَبَر آمده است. این ریشه زمانی که به معنای «تدبر در قرآن» است به تعداد 4 مرتبه و زمانی که به معنای «تدبیر امور» است در 5 آیه و زمانی که به معنای «ادبار (پشت کردن)» است به تعداد 36 مرتبه در آیات مختلف تکرار شده است. تاکنون تعاریف متنوعی از واژه «تدّبر» ارائه شده که به برخی از آن‏ها اشاره می‌شود: undefined تفکر و تامل در قرآن. undefined ترتیل و تلاوت راستین قرآن. undefined تفسیر صحیح ظاهر و باطن. undefined کشف هماهنگی بین آیات و کشف موضوع سور undefined مهندسی کلان سوره‌ها طبق ترتیب مصحف ـ تدبر بین سوره‌ها. undefined فهم روش‌مند و هماهنگ ظاهر قرآن کریم. undefined این تعاریف هیچ‌کدام به تنهایی کامل و جامع نیستند و می‌توان با توجه به همه آنها این‌گونه گفت که: «تدبر در قرآن، تفسیر صحیح ظاهر و باطن قرآن به همراه کشف شبکۀ ارتباطی بین مفاهیم و موضوعات سُوَر می‌باشد.» undefinedمفسران و نویسندگان علوم قرآنی در معنا و مفهوم تدبر در قرآن بسیار نگاشته‌اند اما از وادی تعریف لغوی چندان پا فراتر نگذاشته‌اند و بیشتر بر ترادف با واژه‌های «تفکر، تذکر و تفقه» تاکید دارند. undefinedبرخی از تفاسیر تدبر را تفکر و اندیشیدن در معانی قرآن معنا کرده‌اند، مثل: «بیان السعاده» و «جوامع الجامع» و «تبیین القرآن» و «منهج‌الصادقین» و «کنز الدقائق» و «کشاف» و ... و برخی نیز بین آن دو فرق قائل شدند و مثل «التبیان» شیخ طوسی و «روض‌الجنان» ابوالفتوح رازی و ... undefined در مورد #تدبر در قرآن، علامه طباطبایی در کتاب المیزان بیان می‌کنند: «تدبر به معنای تأمل و ژرف‌اندیشی در آیات قرآن است، به طوری که پیوندها و روابط بین آیات مختلف قرآن مورد توجه قرار گیرد. ایشان تأکید می‌کنند که تدبر در قرآن تنها یک تفکر سطحی نیست، بلکه باید به گونه‌ای باشد که شخص بتواند به معنای عمیق‌تر آیات و هماهنگی آنها پی ببرد. تدبر در قرآن یعنی تأمل کردن در آیات، به طوری که آیه‌ای را در ارتباط با آیات قبل و بعد و همچنین در کل ساختار قرآن بررسی کنیم تا به فهم صحیح و کامل‌تری از آن برسیم.» ایشان معتقدند تدبر فرآیندی فراتر از تفکر عادی است و به تأمل همراه با فهم شبکه‌وار آیات و درک حکمت الهی در ترتیب و مضمون آنها اشاره دارد. بنابراین، از نظر ایشان، تدبر، نوعی مطالعه عمیق و همه‌جانبه در قرآن است که به کشف مقاصد الهی از طریق آیات منجر می‌شود. undefined در تفسیر نمونه نوشته آیت‌الله مکارم شیرازی و همکاران، واژه «تدبر» به معنای بررسی دقیق و اندیشیدن در عواقب و نتایج امور بیان شده است. نویسندگان این تفسیر تأکید می‌کنند که تدبر در قرآن به معنای تفکر و اندیشه‌ای عمیق است که فرد را به درک پیام‌ها و مقاصد الهی می‌رساند. در این معنا، تدبر تفاوت‌هایی با «تفکر» و «تعقل» دارد: undefined تفکر بیشتر به علل و اسباب یک امر توجه دارد. undefined تدبر به نتایج، آثار، و عواقب یک امر معطوف است. این تفسیر همچنین اشاره می‌کند که تدبر در قرآن تنها با قرائت و تلاوت ساده محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند تعمق در معانی آیات و تلاش برای کشف حکمت و هدایت الهی است. تدبر در واقع گامی فراتر از مطالعه سطحی است که هدف آن درک عمیق‌تر پیام‌های قرآن و هماهنگی موجود در میان آیات است. undefined #نتیجه_تحقیقات_بنده undefined با توجه به بررسی افعال «تفکر، تعقل، تفقه و تدبر» به نظر می‌‏آید که #تدبر در وهله آخر این سیر قرار دارد. به عبارتی اگر کسی اهل تفکر و تعقل نباشد و فهم و ادراک قلبی نسبت به حقایق برای او حاصل نشود، نمی‌‏تواند به «تدبر واقعی در قرآن» نائل شود. چرا که با بررسی ریشه #علم، ملاحظه کردیم که قرآن، علم است و بر قلب نازل می‌‏شود (قُلْ مَن كَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَىٰ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ)، حال چطور می‏‌توان اهل تعقل و تفقه نبود و به «تدبر در قرآن» نائل آمد؟ پس الزامات ضروری برای تدبر در قرآن کریم، 1) تفکر، 2) تعقل و 3) ادراک و فهم قلبی (تفقه) است. undefined بنابراین اگر سلسه‌‏مراتب این افعال را به صورت «تفکر»، «تعقل»، «تفقه» و سپس «تدبر» در نظر داشته باشیم؛ پس زمانی می‏توانیم در قرآن تدبر کنیم و به چینش حکیمانه مفاهیم قرآن پی ببریم و ادراک قلبی نسبت به شبکه ارتباطی آن‏ها برایمان حاصل شود که اهل تفکر و تعقل باشیم.   آیه 82 سوره نساء undefined أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا ‎﴿٨٢﴾ undefined آیا در قرآن تدبر نمی‌‏کنند؟ اگر از جانب غیر خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسیاری می‌یافتند. آیه 24 سوره محمد undefined أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ‎﴿٢٤﴾‏ undefined آیا در قرآن #تدبر نمی‏‌کنند، یا بر #قلب‏‌هایشان قفل‏‌هایی زده شده؟ ‌@Zahra_Milyarder ‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄
#یادآوری#قدرت_قلب
undefined به سلسله مراتب ۱. تفکر ۲. تعقل۳. تفقه ۴. تدبر دقت فرمایید
تا زمانی که اهل تفکر نباشیم تا زمانی که #قلب قدرت تعقل نداشته باشد تا زمانی که به ادراک قلبی (تفقه) نرسیدیم به تدبر در قرآن نائل نمی‌شویم@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۷:۰۲

#خودسازی#علم
undefined مهم‌ترین کار انسان و راه انجام آن
undefined مرحوم علامه حسن‌زاده آملی رحمة الله علیه:undefinedانسان کاری مهم‌تر از #خودسازی ندارد و ساختن هر چیز را مایه‌ای به حسب آن چیز لازم است؛ مثلا دیوار را سنگ و گِل باید! و انسان را علم و عمل.
undefined تازیانه‌های سلوک؛ صفحه ۲۵@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۶:۵۷

thumnail
#هوش_مصنوعی#شیطان
undefined شیطان چگونه مردم را از خدا دور می‌کند؛ بدون اینکه متوجه شوند؟!
undefined پاسخ را از هوش مصنوعی بشنویم:اگر من شیطان بودم .....@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۸:۲۷

#به_سوی_ظهور
undefined فکر می‌کنیم داریم زندگی می‌کنیم،undefined غرق در بحران‌های اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و .... هستیم،undefined از طرفی دشمنان و منافقان چشم طمع به امنیت کشور دوختند و با تمام توان در حال تلاش‌اند تا نابودی ایران و ایرانیان را با هر وسیله‌ای فراهم کنند،undefined در مشکلات و اندوه و خستگی دست و پا می‌‌زنیم، undefined و همچنان امید اصلاح شرایط رو از آدم‌های ضعیف و کوچکی مثل خودمون داریم، undefined حواسمون نیست که چی کم داریم،
undefined حواسمون نیست که اگر صاحب اصلی این جهان، ولی الله العظم، امام زمان عجل الله تشریف بیارند، حال همه چیز و همه کس خوب می‌شودundefined لطفاً لطفاً لطفاً به خاطر خودتون و به خاطر رسیدن به یک جامعه بالنده، متعالی و مترقی برای ظهور امام عصر عجل الله دعا کنید. این مهم‌ترین خواسته‌ای هست که باید از خدا طلب کنیم.
undefined واقعاً باید اضطرار بیشتر از این برامون اتفاق بیفته؟undefined این همه ناخوشی برامون کافی نیست؟undefined حتماً باید به درد و غمی بیش از این دچار بشیم؟
فقط کافیه، کمی از بالا به خودتون، به آدم‌های دیگه و به جهان اطراف‌تون نگاه کنید، اون وقت اضطرار رو حس خواهید کرد....
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۶:۱۰

thumnail
#قرآن_کتابی_علمی_است#قدرت_قلب
undefined شما 60 تا 70 سال در این دنیا زندگی خواهید کرد،undefined |ز این فرصت استفاده کنید، undefined برای این فرصت طولانی برنامه‌ریزی کنید،undefined برای اینکه برنامه‌ریزی‌تون درست از آب دربیاد؛ #فکر_کنیدundefined برای اینکه بتوانید درست فکر کنید، با #قرآن آشنا شوید....
undefined از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تامل کرده‌اند؛ یاد بگیرید.....
undefined یاد گرفتن، ننگ نیست؛ افتخار است
@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۷:۴۱

undefined #توجه #فوری
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم امشب به صورت فوری و کاملا ویژه برای سلامتی حضرت امام خامنه‌ای و فرماندهان بزرگ یمن نذر کنید و ۲۱ بار آیت الکرسی بخوانید.لطفا #نشر_حداکثری بدید به هر طریقی که می‌توانید به مومنین اطلاع‌رسانی کنید.نذر قربانی برای فردا فراموش نشود.
undefined صادق؛ روایت‌گر مستند شنود@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۵:۳۴

undefined چهار اصل مهم در سعادت انسان
undefined مرحوم علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه:
undefined نطفه، مربی، اجتماع و معاشر (هم نشین) از اصولی اند که در سعادت و شقاوت انسان اثری به سزا دارند.
undefined دروس معرفت نفس؛ درس ۲۴، ص 104@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۶:۲۲

undefined پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
undefined هنگامی که فتنه‌ها همچون پاره‌های شب تاریک شما را در خود پیچید، بر شماست که به #قرآن تمسک جویید.
undefined اصول کافی، جلد ۲@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۷:۰۱

باشگاه تناسب افکار🇵🇸
undefined چهار اصل مهم در سعادت انسان undefined مرحوم علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه: undefined نطفه، مربی، اجتماع و معاشر (هم نشین) از اصولی اند که در سعادت و شقاوت انسان اثری به سزا دارند. undefined دروس معرفت نفس؛ درس ۲۴، ص 104 @Zahra_Milyarder ‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄
#اثر_همنشبن
undefined به چه کاری مشغولی ...
undefined مرحوم علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه:
undefined هم‌اکنون در پی تحصیل کمال باشید تا آتیه ای سعادت‌مند داشته باشید؛ زیرا هر چیز تا به کمال نرسیده است قدر و قیمت ندارد‌.
undefined باید از هم‌سالان و همزادان خود که شب و روز را به بیکاری، ولگردی و هرزگی به سر می‌برند؛ سخت دوری گزینید که رهزن شمایند.
undefined دروس معرفت نفس؛ صفحه ۷۲@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۰:۳۱

thumnail
#بشارت#وعده_صدق
undefined بشارتی به این زیبایی رو هر کسی بشنوه قطعا حال دلش خوب میشه
undefinedرهبر انقلاب: با قدرت از سختی‌ها عبور خواهیم کرد...@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۵:۰۹

thumnail
#خودسازی
undefinedمضرترین موجود عالم وundefinedمفیدترین موجود عالم از نگاه امام عزیز@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۲:۳۵

thumnail
#هدیه_ویژه_روز_مادر#شاه_کلید
undefined ریشه #قضی به تعداد 63 مرتبه در آیات قرآن کریم تکرار شده است. این ریشه در دو معنای اصلی «قضاوت کردن» و «پایان دادن، فیصله دادن» به کار رفته است. این تفکیک معنا نشان می‌دهد که "#قضی" هم جنبه تصمیم‌گیری و حکم نهایی را داشته و هم دلالت بر به اتمام رساندن یا فیصله دادن امری دارد.
undefined به طور کلی، می‌‏توان گفت واژه «#قضی» در قرآن کریم به معنای زیر است:
undefined تصمیم نهایی یا عملی که به طور کامل و بدون بازگشت انجام شده است. undefined امر مشخصی با دقت و قطعیت انجام گرفته است. undefined قضاوت نهایی و تصمیم قطعی خداوند درباره امری
undefined وقتی خداوند «#قضی» می‌کند، یعنی امری را به نتیجه رسانده و آن را پایان می‌دهد. این تصمیمات بر اساس علم و حکمت الهی است و نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد.
undefined در آیات قرآن برخی امور از جانب خداوند در حالت قطعی و حتمی قرار گرفتند و امکان تغییر از جانب هیچ کسی وجود ندارد. خداوند دو موضوع مهم را صراحتاً مورد تاکید قرار می‏‌دهد.
در آیه 23 سوره اسراء پرستش خداوند به‌عنوان تنها معبود و احسان به والدین از جمله اموری است که قطعی و حتمی شده و امکان تغییر در آن نیست:
undefined «وَ قَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا؛ undefined صاحب اختیار تو قطعی کرده که جز او را مپرستید و به پدر و مادر احسان کنید».
undefined نکته مهم آن است که بحث «احسان به والدین» یکی از دستوراتی از جانب خداوند است که بلافاصله بعد از عبودیت الله مورد تاکید قرار می‏‌گیرد. این موضوع همچنین در آیه 36 سوره نساء و نیز آیات 13 و 14 سوره لقمان نیز مورد تاکید مجدد قرار گرفته است.
undefined بنابراین در دو موضوع، خداوند تصمیم قطعی گرفته که تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیستند: undefined فقط عبودیت الله و undefined احسان به والدین
undefined به عبارتی می‏‌توان گفت این دو مورد بی برو برگرد باید انجام گیرد و بی توجهی نسبت به آن‏‌ها تبعات خوبی ندارد.
undefined #نکته_مهمدوستان عزیز و بزرگوار؛اگر می‌خواهید در دنیا و آخرت خوشبخت باشید،اگر می‌خواهید در کسب و کارتون موفق باشید،اگر می‌خواهید به لحاظ مالی برکت پیدا کنید،اگر می‌خواهید در صراط مستقیم باشید و زندگی پاک و سالمی داشته باشید،اگر می‌خواهید گره از کارتون باز بشه، اگر می‌خواهید خدا روی شما حساب ویژه‌ای باز کنه،در کل؛ اگر میخواهید خودتون و فرزندان‌تون سعادتمند و عاقبت‌بخیر باشید؛
undefined #شاه‌کلید اینه:به پدر و مادرتون احسان کنید، طوری که اونا قلباً از شما راضی راضی باشند؛ مخصوصا مادرundefined
یادتون باشه،خدا این امر رو قطعی کرده و بی برو برگرد جواب خواهد داد.
undefined نقلی از آیت الله بهاءالدینی (ره):هرکسی در این دنیا به جایی رسید، حتماً یکی از عواملش دعای پدر و مادرش بودهو هرکسی در این دنیا زمین خورده، حتماً دعای آنان پشت سرش نبوده است.
#احسان_به_والدین#عبودیت@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۴:۲۹

undefined رهبر معظم انقلاب اسلامی:
undefined برنامه آمریکا برای تسلط بر کشورها یکی از دو چیز است: یا ایجاد استبداد یا هرج‌ومرج و اغتشاش/ یک عنصر آمریکایی در لفافه میگوید هر که در ایران اغتشاش کند ما کمکش میکنیم؛ احمق‌ها بوی کباب شنیدند!ملت ایران هر کسی را که مزدوری آمریکا را در این زمینه قبول بکند، در زیر گام‌های خود لگدمال خواهد کرد.
#هشداری_مهم

undefined این #دومین بار در هفته‌های اخیر است که رهبر انقلاب نسبت به بروز اغتشاش در کشور هشدار می‌دهند و اما این‌بار صریح‌تر از قبل.
طرح کلان آمريکا برای خاورمیانه بدون #تضعیف_ایران، کامل نمی‌شود. قابل پیش‌بینی است که افزایش نارضایتی مردم از وضع اقتصادی و اختلال در زندگی روزمره بواسطه‌ی مشکلات سوخت و انرژی و تحریک و فعال کردن گسل‌های اجتماعی و قومی و سپس مداخله نظامی خارجی برای بی‌دفاع کردن کشور زمینه‌ساز طرح آمریکایی تضعیف ایران باشد.

undefined ️مردم عزیز ایران اسلامی؛ما در چند ماه پیش رو؛ بیش از همیشه به همگرایی نیاز داریم. نیروهای انقلاب سنگ زیرین آسیاب‌اند. شاید برخی با گلایه از مدیریت دولت یا تمسخر برخی حالات احساسی و اشتباهات دیپلماتیک دولتمردان، کمی آرام بگیرند، ولی دست آخر این نیروهای انقلاب‌اند که شانه زیر بار می‌گذارند و هزینه‌ها و خسارت‌ها را به‌جان می‌خرند.undefined وحید یامین‌پور@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۰:۴۸

باشگاه تناسب افکار🇵🇸
undefined قدرت قلب در تشخیص حق از باطل در فتنه‌های آخرالزمان #بخش1 undefined به احادیث زیر از ائمه معصومین علیهم السلام دقت فرمایید: undefined پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) همه خوبی‌ها به وسیله #عقل درک می‌شوند و کسی که عقل ندارد، دین هم ندارد. undefined امام کاظم (علیه‌السلام) #عقل؛ در کنار پیامبران و امامان که حجت ظاهری خداوند هستند، حجت درونی او در بندگان است. undefined امام صادق (علیه‌السلام) #عقل چیزی است که با ان می توان خیر را از شرّ تمیز داد. علی رغم آنکه تمامی گفته‌ها و شنیده‌های ما حاکی از آن است که عقل در جسم مادی و در مغز انسان است، قران می‌فرماید: undefinedمرکز تعقل در وجود انسان، قلب است. undefined أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا ۖ فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَٰكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ undefined آيا در زمين گردش نكرده‌اند، تا قلب‏‌هایی داشته باشند كه با آن تعقل کنند يا گوش‌‎هايى كه با آن بشنوند؟ در حقيقت، چشم‌ها كور نيست، ليكن قلب‌هایی كه در صدور است؛ كور است. undefined #عقل نیروی قلب انسان است و هرچه قلب انسان مطهرتر و سلیم‏‌تر باشد، قوۀ عاقله انسان قوی‌تر خواهد شد و لذا در تشخیص حق از باطل دقیق‌تر عمل می‌کند. زمانی که انسان بتواند در هجوم فتنه‎‌ها و در دوره‌هایی که اکثر انسان‌ها حق را تشخیص نمی‌دهند، مسیر درست را پیدا کند، می‌توان گفت به بصیرت رسیده است. به همین دلیل در قرآن کریم ریشه‌های بصر و سمع در اکثر موارد در کنار قلب قرار گرفته‎‌اند. undefined اما سوال مهمی که پیش می‌آید آن است که: «#قلب چیست؟» قلب مهم‎‌ترین و اصلی‌ترین مرکز وجودی انسان است برای ادراک غیب و عوامل غیبی. اگر آیات قرآن را به دقت مطالعه فرمایید خواهید دید که خداوند دو تفکیک #غیب و #شهادت را در معرفی جهان هستی به کار برده است و تاکید می‌کند در جهان هستی برخی چیزها مشهوداند و برخی چیزها غیب‌اند. اتفاقاً بخش اعظم جهان هستی از غیب و عوامل غیبی است و همه آنچه شما تحت عنوان عالم شهادت (عالم ماده) می‌بینید در مقایسه با عظمت عالم غیب ذره‌ای بیش نیست. انسان به عنوان اشرف مخلوقات و به عنوان موجودی که خلیفه خداوند در الارض (سیاره زمین) است؛ تماماً اختیار عمل دارد تا زیست دنیایی و اخروی خود را بسازد و لذا باید بتواند جهان هستی را به تفکیک عوامل شهودی و غیبی درک کرده تا از آن‌ها در جهت رشد و تکاملش بهره‌برداری نماید. به منظور ادراک جهان هستی، در وجود انسان سه مرکز یا سه گیرندۀ اصلی تعبیه شده است. این سه مرکز اصلی برای ادراک غیب و شهادت شامل: قلب، فواد و مغز است. undefined مغز (brain): بافتی فیزیکی که در جمجمه انسان است. مغز مرکز اصلی برای یادگیری قوانین جهان ماده است، به طوری که از کنار هم قرار دادن معلول‌ها به علت‌ها خواهید رسید undefined فواد یا دل یا قلب فیزیکی (physical heart): بافتی فیزیکی و صنوبری شکل که در سمت چپ قفسه سینه انسان قرار دارد و همانند یک پمپ سبب گردش خون در بدن می‌شود و ارتباط تنگاتنگی با مغز و قلب متافیزیکی دارد undefined قلب (Inner heart): بُعدی (ظرفی) متافیزیکی در وجود انسان که مرکز اصلی دریافت‌های شهودی، ارتباط با خداوند و ادراک غیب است. undefined ادامه دارد ..... #قدرت_قلب #منطق_علمی_قرآن #نگاهی_متفاوت_به_قرآن @Zahra_Milyarder‌‌ ╆━━━┅═undefined═┅┅──┄
#قدرت_قلب
undefined آنچه #قلب را صيقل مى‌دهد
رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌فرمايند:
undefined «إنّ هَذِهِ القلوبَ تَصْدَأُ كما يَصدأ الحديدُ إذا أصابَه الماءُ. قيلَ: وما جَلاؤُها؟ قال: كَثْرَةُ ذِكْرِ الموتِ وَتِلاوَةِ القرآنِ‌
undefined همچنان كه اگر آب به آهن برسد زنگ مى‌زند، اين #قلب‌ها نيز زنگار مى‌بندد. عرض شد: صيقل دادن آنها به چيست؟ فرمود: بسيار به ياد مرگ بودن و تلاوت قرآن».@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۰:۲۱

باشگاه تناسب افکار🇵🇸
undefined #هدیه_ویژه_روز_مادر #شاه_کلید undefined ریشه #قضی به تعداد 63 مرتبه در آیات قرآن کریم تکرار شده است. این ریشه در دو معنای اصلی «قضاوت کردن» و «پایان دادن، فیصله دادن» به کار رفته است. این تفکیک معنا نشان می‌دهد که "#قضی" هم جنبه تصمیم‌گیری و حکم نهایی را داشته و هم دلالت بر به اتمام رساندن یا فیصله دادن امری دارد. undefined به طور کلی، می‌‏توان گفت واژه «#قضی» در قرآن کریم به معنای زیر است: undefined تصمیم نهایی یا عملی که به طور کامل و بدون بازگشت انجام شده است. undefined امر مشخصی با دقت و قطعیت انجام گرفته است. undefined قضاوت نهایی و تصمیم قطعی خداوند درباره امری undefined وقتی خداوند «#قضی» می‌کند، یعنی امری را به نتیجه رسانده و آن را پایان می‌دهد. این تصمیمات بر اساس علم و حکمت الهی است و نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد. undefined در آیات قرآن برخی امور از جانب خداوند در حالت قطعی و حتمی قرار گرفتند و امکان تغییر از جانب هیچ کسی وجود ندارد. خداوند دو موضوع مهم را صراحتاً مورد تاکید قرار می‏‌دهد. در آیه 23 سوره اسراء پرستش خداوند به‌عنوان تنها معبود و احسان به والدین از جمله اموری است که قطعی و حتمی شده و امکان تغییر در آن نیست: undefined «وَ قَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا؛ undefined صاحب اختیار تو قطعی کرده که جز او را مپرستید و به پدر و مادر احسان کنید». undefined نکته مهم آن است که بحث «احسان به والدین» یکی از دستوراتی از جانب خداوند است که بلافاصله بعد از عبودیت الله مورد تاکید قرار می‏‌گیرد. این موضوع همچنین در آیه 36 سوره نساء و نیز آیات 13 و 14 سوره لقمان نیز مورد تاکید مجدد قرار گرفته است. undefined بنابراین در دو موضوع، خداوند تصمیم قطعی گرفته که تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیستند: undefined فقط عبودیت الله و undefined احسان به والدین undefined به عبارتی می‏‌توان گفت این دو مورد بی برو برگرد باید انجام گیرد و بی توجهی نسبت به آن‏‌ها تبعات خوبی ندارد. undefined #نکته_مهم دوستان عزیز و بزرگوار؛ اگر می‌خواهید در دنیا و آخرت خوشبخت باشید، اگر می‌خواهید در کسب و کارتون موفق باشید، اگر می‌خواهید به لحاظ مالی برکت پیدا کنید، اگر می‌خواهید در صراط مستقیم باشید و زندگی پاک و سالمی داشته باشید، اگر می‌خواهید گره از کارتون باز بشه، اگر می‌خواهید خدا روی شما حساب ویژه‌ای باز کنه، در کل؛ اگر میخواهید خودتون و فرزندان‌تون سعادتمند و عاقبت‌بخیر باشید؛ undefined #شاه‌کلید اینه: به پدر و مادرتون احسان کنید، طوری که اونا قلباً از شما راضی راضی باشند؛ مخصوصا مادرundefined یادتون باشه، خدا این امر رو قطعی کرده و بی برو برگرد جواب خواهد داد. undefined نقلی از آیت الله بهاءالدینی (ره): هرکسی در این دنیا به جایی رسید، حتماً یکی از عواملش دعای پدر و مادرش بوده و هرکسی در این دنیا زمین خورده، حتماً دعای آنان پشت سرش نبوده است. #احسان_به_والدین #عبودیت @Zahra_Milyarder ‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄
thumnail
#احسان_به_والدین#عبودیت
undefined علامه طباطبایی (ره)
undefined مساله احسان به پدر و مادر؛ بعد از مساله توحید خدا واجب‌ترینِ واجبات است.@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۴:۳۱

thumnail
#بی_تفاوت_نباشیم
undefined تیرخلاص شهید بهشتی به بی‌رگ‌ها و بی‌تفاوت‌ها:
undefined«اسلام، شهروند #پفیوز نمی‌خواهد»@Zahra_Milyarder‌‌╆━━━┅═undefined═┅┅──┄

۱۵:۵۶