Dr. Refaat Alareer was a Palestinian poet, writer, literature professor and graduate of the University College London who was killed by an Israeli airstrike at approximately 18:00 on 6 December 2023 in northern Gaza
@AghayeNader_ir
دکتر رفعت العریر شاعر، نویسنده، استاد ادبیات فلسطینی و فارغالتحصیل کالج دانشگاهی لندن بود که در حدود ساعت ۱۸:۰۰ روز ۶ دسامبر ۲۰۲۳ در شمال نوار غزه در پی حمله هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.
در ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ نیز، دختر بزرگتر او به همراه نوزاد تازهمتولدشدهاش در نتیجهی حمله هوایی اسرائیل به خانهشان در شهر غزه جان باختند.
Dr. Alareer was o-founder of the We Are Not Numbers project, and his poem addressed to his daughter "If I must die" has been described as one of the most widely known poems of the 21st century.
On 26 April 2024, his eldest daughter and his newborn grandchild were killed by an Israeli airstrike on their Gaza City home.
دکتر العرعیر، از بنیانگذاران پروژهی «ما عدد نیستیم» بود و شعر او خطاب به دخترش با عنوان «اگر باید بمیرم»، یکی از شناختهشدهترین اشعار قرن بیستویکم توصیف شده است.
در ۲۶ آوریل ۲۰۲۴، دختر او (مخاطب شعر) و نوزاد تازهمتولدشدهاش در حملهی هوایی رژیم اسرائیل به خانهشان در شهر غزه جان باختند.
@AghayeNader_ir
دکتر رفعت العریر شاعر، نویسنده، استاد ادبیات فلسطینی و فارغالتحصیل کالج دانشگاهی لندن بود که در حدود ساعت ۱۸:۰۰ روز ۶ دسامبر ۲۰۲۳ در شمال نوار غزه در پی حمله هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.
در ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ نیز، دختر بزرگتر او به همراه نوزاد تازهمتولدشدهاش در نتیجهی حمله هوایی اسرائیل به خانهشان در شهر غزه جان باختند.
Dr. Alareer was o-founder of the We Are Not Numbers project, and his poem addressed to his daughter "If I must die" has been described as one of the most widely known poems of the 21st century.
On 26 April 2024, his eldest daughter and his newborn grandchild were killed by an Israeli airstrike on their Gaza City home.
دکتر العرعیر، از بنیانگذاران پروژهی «ما عدد نیستیم» بود و شعر او خطاب به دخترش با عنوان «اگر باید بمیرم»، یکی از شناختهشدهترین اشعار قرن بیستویکم توصیف شده است.
در ۲۶ آوریل ۲۰۲۴، دختر او (مخاطب شعر) و نوزاد تازهمتولدشدهاش در حملهی هوایی رژیم اسرائیل به خانهشان در شهر غزه جان باختند.
۷:۵۳
آقای نادر
دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار میکند: نشست گپ و گفتی با مسعود شجره رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن دوشنبه 12 آبان، ساعت 12:00 تا 13:00 تالار ایران زبان نشست: انگلیسی خیابان کارگر شمالی، بین خیابان پانزدهم و شانزدهم، پردیس شمالی دانشگاه تهران، دانشکده مطالعات جهان، طبقه اول شرقی، تالار ایران باتوجه به ظرفیت محدود تالار ایران، جهت شرکت در جلسه به آی دی @AghayeNader_Admin پیام دهید.
Closing Statement by Professor Ameli the Founder and Dean of Faculty of World Studies
@AghayeNader_ir
@AghayeNader_ir
۶:۱۰
آقای نادر
Closing Statement by Professor Ameli the Founder and Dean of Faculty of World Studies
@AghayeNader_ir
ترجمه فارسی:
امروز مسعود شجره در مبارزه اسلام در غرب نقش مهمی ایفا میکند و 4 دهه از 50 سال زیست وی در غرب شامل مقاومت علیه سلطه فرهنگ غرب و سیاستهای استیلاء غرب بوده است. شجره نمادی از هویت حقیقی مقاومت در میان جوانان غربی است. متاسفانه در میان بسیاری از مردمان جهان شاهد هویتهای پوزشطلب و خودمقصرپندار هستیم که برای ایستادگی در مسیر عدالت و سخن گفتن ارزشهای اسلامی شرمنده هستند. من شجره را چمرانی که در غرب زیست میکند میدانم، با اینکه تحصیلکرده کمبریج است ولی فعالیتهایش در ترویج تمدن متعالی اسلامی بوده و از آن دفاع میکند. حقیقتاً اسلام به معنای واقعی کلمه یک تمدن است در حالی که بسیاری از جامع غرب و ارزشهای تمدنی آن صحبت میکنند حرفی از ارزشهای تمدنی اسلام به میان نمیآورند.
@AghayeNader_ir
نسلکشی در غزه نقطه عطف زندگی ماست، یک نقطه عطف واقعی که جهان را تغییر داد و یک پدیده بیدار کننده بود. پس از جنگ ویتنام به نوعی یک جهش در نسلهای بعدی در غرب به وجود آمد. در آن زمان خیلیها برای صحبت از عدالت خجالتی بودند، حتی مشاهده کننده بودند بلکه دچار یک هویت خوابآلود شده بودند و به خواب زیبایی فرو رفته بودند. شاید از مواردی هم سخن به میان میآمد ولی سخنی از جامعه عادلانه و عدالت نبود. نسلکشی غزه و قتل عام بیش از 20 هزار کودک بیگناه و 70 هزار نفر که به صورت غمناکی مورد کشتار دسته جمعی قرار گرفتند، ثابت کرد که عبارت "نسلکشی" را نمیتوان تنها در خصوص یهودیان به کار گرفت. در سراسر جهان نسلکشی صورت گرفته است. بیش از یکصد میلیون از مردمان آفریقا توسط همین غربیهای متمدن که فقط به دنبال معادن طلا و تسلط بر منابع جهان بودند و هستند قتل عام شدند. نسلکشی در فیلیپین، نسلکشی در هند، نسلکشی زیادی رخ داده است. الحمدالله دوستان ما در کمیسیون حقوق بشر اسلامی کار تحقیقاتی خیلی خوبی در نسلکشیهای سراسر جهان انجام دادهاند و صبحت از نسلکشی دیگر ملتها خیلی صهیونیستها را عصبانی میکند. بُعد تراژیک نسلکشی غزه دنیا را تکان داد و این روزها میبینید که موضوع فلسطین موجب تقویت و ترویج فرهنگ دگراندیشی غرب شده است. جنگ 12 روزه و پاسخ ایران به بسیاری از مردم در سراسر جهان ثابت کرد که ایران حقیقتاً از عدالت دفاع میکند. ایران هزینه برقراری عدالت جهانی در سراسر دنیا را پرداخت کرده است. رهبر حکیم ایران از ایستادن و "نه" گفتن به سلطهگرایی غرب خجالت نمیکشد. یک نفر باید دنیا را تغییر دهد. یک نفر باید سیاست تسلطگرایی بر سراسر جهان را تغییر دهد. ایران هزینه زیادی پرداخت کرده و درک میکنیم که در وضعیت دشواری هستیم و بیش از 40 سال تحریم بر ما تحمیل شده است. انقلاب اسلامی را میتوان یک انقلاب دموکراتیک نامید چرا که اکثر جامعه ایران علیه رژیم شاه به پا خواست و هنوز هم بر ادامه این جهتیابی صحیح پافشاری میکند. ولی تصویری غیر انسانی از ایران ارائه میدهند و ایران هراسی، اسلام هراسی، شیعه هراسی و ترس از فرهنگ انقلابی به راه انداختهاند. بیگانه هراسیهای متعددی علیه ایران انجام دادهاند. بر این باورم که واکنش و مقاومت ایران علیه اسرائیل از این هراس، رمزگشایی و ثابت کرد که ایران برای عدالت به پا خواسته است. در تمام این سالها علیه ایران تبلیغات کردند و همانطور که یکی از شرکتکنندگان در نشست به درستی اشاره کرد متاسفانه یک فضای معذرتخواهی و احساس گناه برای جامعه نخبگانی ایران خلق کردهاند و در نتیجه آنها خجالت میکشند و احساس شرم میکنند که در خصوص این پدیده بزرگ تمدنی صحبت کنند که یک نقطه شروع برای بیداری جوامع انسانی در سراسر جهان ، نه فقط در غرب بلکه در شرق و جنوب آسیا، آمریکای لاتین، آفریقا و همه جا میشود از آن به عنوان یکی از نشانههای احتمالی ظهور امام مهدی (عج) یاد کرد که درود و رحمت خدا بر او باد: "أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ"
امروز مسعود شجره در مبارزه اسلام در غرب نقش مهمی ایفا میکند و 4 دهه از 50 سال زیست وی در غرب شامل مقاومت علیه سلطه فرهنگ غرب و سیاستهای استیلاء غرب بوده است. شجره نمادی از هویت حقیقی مقاومت در میان جوانان غربی است. متاسفانه در میان بسیاری از مردمان جهان شاهد هویتهای پوزشطلب و خودمقصرپندار هستیم که برای ایستادگی در مسیر عدالت و سخن گفتن ارزشهای اسلامی شرمنده هستند. من شجره را چمرانی که در غرب زیست میکند میدانم، با اینکه تحصیلکرده کمبریج است ولی فعالیتهایش در ترویج تمدن متعالی اسلامی بوده و از آن دفاع میکند. حقیقتاً اسلام به معنای واقعی کلمه یک تمدن است در حالی که بسیاری از جامع غرب و ارزشهای تمدنی آن صحبت میکنند حرفی از ارزشهای تمدنی اسلام به میان نمیآورند.
@AghayeNader_ir
نسلکشی در غزه نقطه عطف زندگی ماست، یک نقطه عطف واقعی که جهان را تغییر داد و یک پدیده بیدار کننده بود. پس از جنگ ویتنام به نوعی یک جهش در نسلهای بعدی در غرب به وجود آمد. در آن زمان خیلیها برای صحبت از عدالت خجالتی بودند، حتی مشاهده کننده بودند بلکه دچار یک هویت خوابآلود شده بودند و به خواب زیبایی فرو رفته بودند. شاید از مواردی هم سخن به میان میآمد ولی سخنی از جامعه عادلانه و عدالت نبود. نسلکشی غزه و قتل عام بیش از 20 هزار کودک بیگناه و 70 هزار نفر که به صورت غمناکی مورد کشتار دسته جمعی قرار گرفتند، ثابت کرد که عبارت "نسلکشی" را نمیتوان تنها در خصوص یهودیان به کار گرفت. در سراسر جهان نسلکشی صورت گرفته است. بیش از یکصد میلیون از مردمان آفریقا توسط همین غربیهای متمدن که فقط به دنبال معادن طلا و تسلط بر منابع جهان بودند و هستند قتل عام شدند. نسلکشی در فیلیپین، نسلکشی در هند، نسلکشی زیادی رخ داده است. الحمدالله دوستان ما در کمیسیون حقوق بشر اسلامی کار تحقیقاتی خیلی خوبی در نسلکشیهای سراسر جهان انجام دادهاند و صبحت از نسلکشی دیگر ملتها خیلی صهیونیستها را عصبانی میکند. بُعد تراژیک نسلکشی غزه دنیا را تکان داد و این روزها میبینید که موضوع فلسطین موجب تقویت و ترویج فرهنگ دگراندیشی غرب شده است. جنگ 12 روزه و پاسخ ایران به بسیاری از مردم در سراسر جهان ثابت کرد که ایران حقیقتاً از عدالت دفاع میکند. ایران هزینه برقراری عدالت جهانی در سراسر دنیا را پرداخت کرده است. رهبر حکیم ایران از ایستادن و "نه" گفتن به سلطهگرایی غرب خجالت نمیکشد. یک نفر باید دنیا را تغییر دهد. یک نفر باید سیاست تسلطگرایی بر سراسر جهان را تغییر دهد. ایران هزینه زیادی پرداخت کرده و درک میکنیم که در وضعیت دشواری هستیم و بیش از 40 سال تحریم بر ما تحمیل شده است. انقلاب اسلامی را میتوان یک انقلاب دموکراتیک نامید چرا که اکثر جامعه ایران علیه رژیم شاه به پا خواست و هنوز هم بر ادامه این جهتیابی صحیح پافشاری میکند. ولی تصویری غیر انسانی از ایران ارائه میدهند و ایران هراسی، اسلام هراسی، شیعه هراسی و ترس از فرهنگ انقلابی به راه انداختهاند. بیگانه هراسیهای متعددی علیه ایران انجام دادهاند. بر این باورم که واکنش و مقاومت ایران علیه اسرائیل از این هراس، رمزگشایی و ثابت کرد که ایران برای عدالت به پا خواسته است. در تمام این سالها علیه ایران تبلیغات کردند و همانطور که یکی از شرکتکنندگان در نشست به درستی اشاره کرد متاسفانه یک فضای معذرتخواهی و احساس گناه برای جامعه نخبگانی ایران خلق کردهاند و در نتیجه آنها خجالت میکشند و احساس شرم میکنند که در خصوص این پدیده بزرگ تمدنی صحبت کنند که یک نقطه شروع برای بیداری جوامع انسانی در سراسر جهان ، نه فقط در غرب بلکه در شرق و جنوب آسیا، آمریکای لاتین، آفریقا و همه جا میشود از آن به عنوان یکی از نشانههای احتمالی ظهور امام مهدی (عج) یاد کرد که درود و رحمت خدا بر او باد: "أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ"
۲۰:۲۵
یکی از موضوعات مهم جهان پسا 7 اکتبر چگونگی تقابل و تعامل کشورهای مختلف با تنها رژیم آپارتایدی موجود در جهان است که بر پایه تبعیضهای نژادی، دینی و حتی درون دینی شکل گرفته است. از روشهای غیرخشونتآمیز در مبارزه با آخرین پروژه استعماری و استثماری قرن 20 میتوان به موضوع بایکوت، تحریم و عدم سرمایهگذاری (BDS) در اسرائیل اشاره کرد. @AghayeNader_ir نسخه ویدیویی جلسه: https://www.aparat.com/v/pfo028l در این ارائه پاورپوینتی مرتبط با اردیبهشت سال گذشته، قشقاوی در نشتی با حضور و سخنرانی سفیر آفریقای جنوبی، دیپلمات وزارت امور خارجه در حوزه آفریقا و نیز دانشیار مطالعات جنوب آفریقای دانشگاه تهران (دانشکده مطالعات جهان) به بررسی پیشزمینه ارتباط اسرائیل با آپارتاید آفریقای جنوبی و وضعیت امروز میپردازد. وی همچنین همکاریهای نظامی در حوزه موشک بالستیک و هستهای، نقش یهودیان مقیم آفریقای جنوبی در این ارتباط و طیف متنوع دیگری از موضوعات را به صورت موردی مورد بحث قرار میدهد:
- کتابها، مقالات، پژوهشها و اسناد از جمله پژوهش مرتبط به نفوذ امنیتی اسرائیل در آفریقا از دانشگاه گلاسگو - موافقین و مخالفین قیاس اسرائیل با آپارتاید آفریقای جنوبی- تبادلات مالی و امنیتی بین دو کشور در زمان آپارتاید - شباهتها و تفاوتهای حقوقی و اثرگذاری اقتصادی و ماهیت آپارتایدی دو رژیم- چگونگی و چرایی نظام تحریمهای علیه آفریقای جنوبی و نفوذ اسرائیل در بدنه غرب
- کتابها، مقالات، پژوهشها و اسناد از جمله پژوهش مرتبط به نفوذ امنیتی اسرائیل در آفریقا از دانشگاه گلاسگو - موافقین و مخالفین قیاس اسرائیل با آپارتاید آفریقای جنوبی- تبادلات مالی و امنیتی بین دو کشور در زمان آپارتاید - شباهتها و تفاوتهای حقوقی و اثرگذاری اقتصادی و ماهیت آپارتایدی دو رژیم- چگونگی و چرایی نظام تحریمهای علیه آفریقای جنوبی و نفوذ اسرائیل در بدنه غرب
۹:۵۳
موسس و رئیس دانشکده مطالعات جهان تشریح کرد "فلسفه و ضرورت کشورشناسی در سال 2025 از منظر ایران"
۱۲ آبان ۱۴۰۴ @AghayeNader_ir
سید سعیدرضا عاملی استادتمام دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، رئیس کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی و عضو حقیقی دو شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی با حکم رهبر معظم انقلاب، در این فایل صوتی 30 دقیقهای به بیان چیستی، چرایی و چگونگی شکلگیری "دانشکده مطالعات جهان" میپردازد..................
ایده تأسیس مرکزی دانشگاهی برای مطالعه کشورهای جهان در ایران نخستینبار در سال ۱۳۷۵ توسط دکتر عاملی مطرح شد و پس از حمایت رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۳ به ایجاد «مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا» انجامید. با گسترش فعالیتها و جذب دانشجو در رشتههای مختلف، طرح ایجاد دانشکده مستقل قوت گرفت و سرانجام در بهمن ۱۳۸۶ «دانشکده مطالعات جهان» در دانشگاه تهران متولد شد تا با ترتیب و رشد نیروهای متخصص برای بخشهای دولتی و خصوصی، پایهگذار مسیر شناخت، پژوهش و بررسی ظرفیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشورهای مورد مطالعه و تقویت روابط دو و چند جانبه آنها با ایران باشد...............
اهمیت یادآوری سابقه علمی یک ملت؛ از تاسیس دانشگاه تهران در 1313 و مدرسه زراعت در 1295 تا دانشگاه گندی شاپور و شهر علمی ربع رشیدی
دانشگاه گُندیشاپور (جُندیشاپور به عربی) بر أساس ثبت یونسکو اولین دانشگاه جهان و مهم ترین مرکز علمیِ در دوره ساسانیان میباشد که با بیش از ۱۷ سده دیرینگی در حوزههای پزشکی، فلسفه، الهیات و علوم متنوع از باستانیترین مراکز آموزشی منطقه غرب آسیای فعلی شمرده میشود که بر اساس سنت ایرانی و زرتشتی و نیز با بهره بردن از سنت یونانی و هندی شکل گرفت و مهمترین مرکز پزشکی جهانِ باستان در سدههای ۶ و ۷ میلادی بوده است.
رَبع رشیدی یکی از بناهای تاریخی-علمی ایران و واقع در تبریز است. این محوطهٔ تاریخی در واقع شهر دانشگاهی بود که توسط رشیدالدین فضلالله همدانی در حدود ۷۵۰ سال پیش در تبریز ایجاد شد. دانشگاه مزبور در آن زمان شامل چهار دانشکده بود که در چهار سوی آن قرار داشتند و این مکان به نام ربع رشیدی شهرت یافت.
سابقه به خودی خود دلیلی بر اثبات بر حق بودن یک ملت نیست اما بیان اصالت و ریشههای یک ملت را با ارجاع به سابقه میتوان انجام داد. در تاریخ پارینهسنگی آثار حضور انسان در جهان را به یک میلیون سال قبل برمیگرداند که برای ایران تا 500 هزار سال ذکر شده است. حال آنکه در تاریخ حکمرانی در زمان مادها، پارسیان، هخامنشیان و ساسانیان .... سابقه طولانی داریم (کتاب دو جلدی میراث تمدنی ایران، تالیف 1390، سعیدرضا عاملی).
سنگینی مسئولیت ما اینست که امروز در 1404 کاری انجام دهیم که در نردبان بالندگی تاریخ علمی کهن ایران زمین یک پله بالا برویم.
استمرار، سختکوشی و عمق در حوزه مطالعاتی و پژوهشی و دوری از ابزار سطحی منجر به تقلب علمی جهت حصول نتیجه فاخر
سراجالدین سکاکی (۱۱۶۰–۱۲۲۹ میلادی) از کار سخت و یدی آهنگری در حالیکه گیرایی پایینی داشت و با ظرافتهای کار فکری آشنا نبود، با تلاش و کوشش به جایی رسید که از امروز از ارکان ادبیات عرب محسوب میشود. تلاش کنید در کار پژوهشی عمق پیدا کنید و از ابزار تقلب و سطحی شدن خود جلوگیری کنید. چند سال پیش دانشگاه هاروارد 40 استاد را به دلیل تقلب علمی اخراج کرد. هوش مصنوعی برای کاوش افکار مناسب است اما کپی کردن یک مطلب یا مقاله بدون ابتکار و استفاده از تحلیل انسانی و تلاش بشر و یا سفارش مقاله به هوش مصنوعی تقلب محسوب میشود. مراجعه به مقالات، منابع و کتب توسط پژوهشگر موجب بالا رفتن اهمیت علمی کار و محکم بودن و مستند بودن است.
Milton Bennett از پژوهشگران ارشد حوزه ارتباطات بین فرهنگی تنها در یکی از مقالات مشهور خود با محوریت تاریخبندی ادبیات بینفرهنگی و توسعه حساسیتهای میانفرهنگی از 400 منبع (به صورت میانگین در هر بخش 20 الی 30 ارجاع علمی APA) بهره برده است حال آنکه بنت خود در روح مقاله حاضر است و با هوش انسانی این کار را انجام داده و نه کپی کردن.
همه درگیر روزمرگی زندگی و معیشت هستیم اما نباید جایگاه تحقیق را فراموش کرد و باید قدرت جداسازی فایلها را داشت. درگیر بودن با کتاب و مقاله مدتی قبل از کلاس اول صبح از لذتهای دوست داشتنی زندگی است. علیاکبر موسوی موحدی، استاد ممتاز دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم (فارغالتحصل دانشگاههای منچستر و میشیگان میباشد) نقل میکند که قبل از پیروزی انقلاب به خدمت امام خمینی در پاریس رفت و از ایشان علت توفیقات علمی ایشان در فقه و عرفان و فلسفه از جویا شد. امام پاسخ داد "این توفیقات از بینالطلوعین (طلوع فجر تا طلوع آفتاب) است." در این بازه زمانی شکوفایی فکر خیلی بیشتر است و موجب بلند شدن روز، پرکاری و برکات متعدد میشود.
۱۲ آبان ۱۴۰۴ @AghayeNader_ir
سید سعیدرضا عاملی استادتمام دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، رئیس کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی و عضو حقیقی دو شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی با حکم رهبر معظم انقلاب، در این فایل صوتی 30 دقیقهای به بیان چیستی، چرایی و چگونگی شکلگیری "دانشکده مطالعات جهان" میپردازد..................
ایده تأسیس مرکزی دانشگاهی برای مطالعه کشورهای جهان در ایران نخستینبار در سال ۱۳۷۵ توسط دکتر عاملی مطرح شد و پس از حمایت رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۳ به ایجاد «مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا» انجامید. با گسترش فعالیتها و جذب دانشجو در رشتههای مختلف، طرح ایجاد دانشکده مستقل قوت گرفت و سرانجام در بهمن ۱۳۸۶ «دانشکده مطالعات جهان» در دانشگاه تهران متولد شد تا با ترتیب و رشد نیروهای متخصص برای بخشهای دولتی و خصوصی، پایهگذار مسیر شناخت، پژوهش و بررسی ظرفیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشورهای مورد مطالعه و تقویت روابط دو و چند جانبه آنها با ایران باشد...............
دانشگاه گُندیشاپور (جُندیشاپور به عربی) بر أساس ثبت یونسکو اولین دانشگاه جهان و مهم ترین مرکز علمیِ در دوره ساسانیان میباشد که با بیش از ۱۷ سده دیرینگی در حوزههای پزشکی، فلسفه، الهیات و علوم متنوع از باستانیترین مراکز آموزشی منطقه غرب آسیای فعلی شمرده میشود که بر اساس سنت ایرانی و زرتشتی و نیز با بهره بردن از سنت یونانی و هندی شکل گرفت و مهمترین مرکز پزشکی جهانِ باستان در سدههای ۶ و ۷ میلادی بوده است.
رَبع رشیدی یکی از بناهای تاریخی-علمی ایران و واقع در تبریز است. این محوطهٔ تاریخی در واقع شهر دانشگاهی بود که توسط رشیدالدین فضلالله همدانی در حدود ۷۵۰ سال پیش در تبریز ایجاد شد. دانشگاه مزبور در آن زمان شامل چهار دانشکده بود که در چهار سوی آن قرار داشتند و این مکان به نام ربع رشیدی شهرت یافت.
سابقه به خودی خود دلیلی بر اثبات بر حق بودن یک ملت نیست اما بیان اصالت و ریشههای یک ملت را با ارجاع به سابقه میتوان انجام داد. در تاریخ پارینهسنگی آثار حضور انسان در جهان را به یک میلیون سال قبل برمیگرداند که برای ایران تا 500 هزار سال ذکر شده است. حال آنکه در تاریخ حکمرانی در زمان مادها، پارسیان، هخامنشیان و ساسانیان .... سابقه طولانی داریم (کتاب دو جلدی میراث تمدنی ایران، تالیف 1390، سعیدرضا عاملی).
سنگینی مسئولیت ما اینست که امروز در 1404 کاری انجام دهیم که در نردبان بالندگی تاریخ علمی کهن ایران زمین یک پله بالا برویم.
سراجالدین سکاکی (۱۱۶۰–۱۲۲۹ میلادی) از کار سخت و یدی آهنگری در حالیکه گیرایی پایینی داشت و با ظرافتهای کار فکری آشنا نبود، با تلاش و کوشش به جایی رسید که از امروز از ارکان ادبیات عرب محسوب میشود. تلاش کنید در کار پژوهشی عمق پیدا کنید و از ابزار تقلب و سطحی شدن خود جلوگیری کنید. چند سال پیش دانشگاه هاروارد 40 استاد را به دلیل تقلب علمی اخراج کرد. هوش مصنوعی برای کاوش افکار مناسب است اما کپی کردن یک مطلب یا مقاله بدون ابتکار و استفاده از تحلیل انسانی و تلاش بشر و یا سفارش مقاله به هوش مصنوعی تقلب محسوب میشود. مراجعه به مقالات، منابع و کتب توسط پژوهشگر موجب بالا رفتن اهمیت علمی کار و محکم بودن و مستند بودن است.
Milton Bennett از پژوهشگران ارشد حوزه ارتباطات بین فرهنگی تنها در یکی از مقالات مشهور خود با محوریت تاریخبندی ادبیات بینفرهنگی و توسعه حساسیتهای میانفرهنگی از 400 منبع (به صورت میانگین در هر بخش 20 الی 30 ارجاع علمی APA) بهره برده است حال آنکه بنت خود در روح مقاله حاضر است و با هوش انسانی این کار را انجام داده و نه کپی کردن.
همه درگیر روزمرگی زندگی و معیشت هستیم اما نباید جایگاه تحقیق را فراموش کرد و باید قدرت جداسازی فایلها را داشت. درگیر بودن با کتاب و مقاله مدتی قبل از کلاس اول صبح از لذتهای دوست داشتنی زندگی است. علیاکبر موسوی موحدی، استاد ممتاز دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم (فارغالتحصل دانشگاههای منچستر و میشیگان میباشد) نقل میکند که قبل از پیروزی انقلاب به خدمت امام خمینی در پاریس رفت و از ایشان علت توفیقات علمی ایشان در فقه و عرفان و فلسفه از جویا شد. امام پاسخ داد "این توفیقات از بینالطلوعین (طلوع فجر تا طلوع آفتاب) است." در این بازه زمانی شکوفایی فکر خیلی بیشتر است و موجب بلند شدن روز، پرکاری و برکات متعدد میشود.
۲۱:۰۱
هیچگاه به متوسط بودن قانع نشوید و اصرار داشته باشید که جزو اولینها باشید و تجربه افتخارآفرینی علمی ایرانیها در سراسر جهان نشان میدهد که این ظرفیت در شما وجود دارد.
@AghayeNader_ir
محمدرضا گنجعلی و پرویز نوروزی به ترتیب با ۵۱۹۵۳ و ۲۳۴۳۹ ارجاع علمی در اسکوپوس و ۶۹۲۰۵ و ۲۸۴۰۵ ارجاع در گوگل اسکالر هر دو از مرکز الکتروشیمی دانشگاه تهران موفق شدند در مقطعی 25 درصد ارجاعات علمی دانشگاه تهران را به خود اختصاص دهند و صاحب حدود 2000 مقاله Web of Science هستند. میبینید یک نفر از خودروسازی میآید و مانند رشته کوه البزر شکوفا میشود و افتخارات جهانی میآفریند.
اهمیت کمیت و کیفیت مطالعه در یک روز / تفکر نطقهای، خطی، سطحی، هندسی و متافاکتوری (فرامتغییری)
زمانی در درس روش نگارش 10 شیوه نوشتن را تدریس میکردم که میان آنها شیوه حداقل نویسی (minimal writing) دشوار است چراکه باید بتوانید در قالب یک پاراگراف مطلب بزرگی را بیان کنید. اما حداقل خوانی کار بیهودهای است و باید زیاد مطالعه کرد و بویژه کتب جدید را مطالعه کرد. دکتر فاطمه فهیم نیا، رئیس وقت کتابخانه مرکزی دانشگاه که در حوزه اطلاعات تخصص دارد، زمانیکه که بحث تحریم علمی و ممنوعیت دسترسی به منابع برای ایران پیش آمد 10 میلیون مقاله را برای روز مبادا دانلود کرده بود. مرکز خدمات الکترونیک دانشگاه تهران امروز شامل منابع قوی از جمله Jstor و Elsevier است که میلیونها مقاله را دربر گرفتهاند. در زمان تحصیل ما امکان دسترسی همزمان به این علوم نبود. امروز برای ما در تهران امکان مطالعه مقالهای که در 2026 منتشر میشود وجود دارد و این فوقالعاده است. تخصص در پژوهش مهم است و لذا از ابتدا تصمیم بگیرید و حوزه حرفهای مطالعات خود را انتخاب کنید درغیر اینصورت تبدیل به کشکولی میشوید که از هر چیزی مطلبی درش هست و نمیشود با آن کار علمی تخصصی در حوزه فرانسه، آلمان، آمریکا، ژاپن، شبهه قاره، عراق، مصر، فلسطین، آمریکای لاتین و ... در سطح ملی و جهانی انجام داد. حتی نمیتوان برای مثال یک عراقشناس کامل و جامع شد و لذا در حوزه همان کشور هم باید یک قلمرو تخصصی را انتخاب کرد.
میراث و بازماندهای که از ما میماند تفکر و اندیشدن است که به مثابه سرمایه است. با این سرمایه خیلی چیزها را به دست میآوریم اما موانعی هم جلوی آن هست که یکی از آنها قطعیات ذهنی ماست که در ارتباطات فرهنگی میگوییم منابع قطعی موجب دستکاری ذهن میشود: برای مثال در خصوص اقوام و ادیان ذهنیت قطعی پیدا میکنیم که مانع شناخت میشود. لازمه شناخت باز بودن منابع و ورودی ذهن تا حدی معقول است. بنت در حوزه اقوام با استفاده از عبارت ethnocentrism میگوید در این مرحله نه گوش میشنود و نه چشم میبیند و با عدم وجود هرگونه بازبودگی فقط زبان کار میکند و فرد اصطلاحا در مرحله denial یا همان انکار کامل دیگری است. تفکر زمانی به جوالان میافتد که به مرور ذهن باز شروع به نوآوری کرده و شکوفا شود و نهایتا به ثبت اختراع انجامد. ثبت نوآوری از روز اول رخ نمیدهد. استاد ما آیتالله وحید خراسانی میگفت "تفکر مانند این است که روی قله کوه بنشینی و با سوزن بکنی تا به چشمه آب برسی" که حتی تصورش هم سخت است. حالا که با پیشرفت میتوان با مته برقی اینکار را انجام داد که کیفیت را سطحی میکند. برخی فکر نقطهای دارند و فقط یک منبع را مورد توجه قرار میدهند و بعضی دیگر فکر خطی دارند و می توانند دو نقطه را به هم وصل کنند و یک رابطه ترسیم کنند. عدهای نیز ذهن سطحی دارند که امکان اتصال چند خط به همدیگر را داراست و یک تفکر چند ضلعی ایجاد میکنند. برخی هم ذهن هندسی دارند و میتوانند عمق به ذهن سطحی بدهند. در این میان بعضی نیز دارای ذهن متافاکتوری هستند و امکان خلق متغیر جدید دارند. این ذهنهای فرامتغییر مانند بوجود آورندگان اینترنت، متاورس، بلاکچین تفکرات پیچیده تولید میکنند. کسانی که امروز به آنچه از ذهن میگذرد عبارت واقعیت اتلاق میکنند و امتداد ذهن را خلق میکنند ذهنهای متافاکتوری دارند و خیلی فراتر از متغییرهای موجود به پدیدهها مینگرند و مسیر خود را ایجاد میکنند.
@AghayeNader_ir
محمدرضا گنجعلی و پرویز نوروزی به ترتیب با ۵۱۹۵۳ و ۲۳۴۳۹ ارجاع علمی در اسکوپوس و ۶۹۲۰۵ و ۲۸۴۰۵ ارجاع در گوگل اسکالر هر دو از مرکز الکتروشیمی دانشگاه تهران موفق شدند در مقطعی 25 درصد ارجاعات علمی دانشگاه تهران را به خود اختصاص دهند و صاحب حدود 2000 مقاله Web of Science هستند. میبینید یک نفر از خودروسازی میآید و مانند رشته کوه البزر شکوفا میشود و افتخارات جهانی میآفریند.
زمانی در درس روش نگارش 10 شیوه نوشتن را تدریس میکردم که میان آنها شیوه حداقل نویسی (minimal writing) دشوار است چراکه باید بتوانید در قالب یک پاراگراف مطلب بزرگی را بیان کنید. اما حداقل خوانی کار بیهودهای است و باید زیاد مطالعه کرد و بویژه کتب جدید را مطالعه کرد. دکتر فاطمه فهیم نیا، رئیس وقت کتابخانه مرکزی دانشگاه که در حوزه اطلاعات تخصص دارد، زمانیکه که بحث تحریم علمی و ممنوعیت دسترسی به منابع برای ایران پیش آمد 10 میلیون مقاله را برای روز مبادا دانلود کرده بود. مرکز خدمات الکترونیک دانشگاه تهران امروز شامل منابع قوی از جمله Jstor و Elsevier است که میلیونها مقاله را دربر گرفتهاند. در زمان تحصیل ما امکان دسترسی همزمان به این علوم نبود. امروز برای ما در تهران امکان مطالعه مقالهای که در 2026 منتشر میشود وجود دارد و این فوقالعاده است. تخصص در پژوهش مهم است و لذا از ابتدا تصمیم بگیرید و حوزه حرفهای مطالعات خود را انتخاب کنید درغیر اینصورت تبدیل به کشکولی میشوید که از هر چیزی مطلبی درش هست و نمیشود با آن کار علمی تخصصی در حوزه فرانسه، آلمان، آمریکا، ژاپن، شبهه قاره، عراق، مصر، فلسطین، آمریکای لاتین و ... در سطح ملی و جهانی انجام داد. حتی نمیتوان برای مثال یک عراقشناس کامل و جامع شد و لذا در حوزه همان کشور هم باید یک قلمرو تخصصی را انتخاب کرد.
میراث و بازماندهای که از ما میماند تفکر و اندیشدن است که به مثابه سرمایه است. با این سرمایه خیلی چیزها را به دست میآوریم اما موانعی هم جلوی آن هست که یکی از آنها قطعیات ذهنی ماست که در ارتباطات فرهنگی میگوییم منابع قطعی موجب دستکاری ذهن میشود: برای مثال در خصوص اقوام و ادیان ذهنیت قطعی پیدا میکنیم که مانع شناخت میشود. لازمه شناخت باز بودن منابع و ورودی ذهن تا حدی معقول است. بنت در حوزه اقوام با استفاده از عبارت ethnocentrism میگوید در این مرحله نه گوش میشنود و نه چشم میبیند و با عدم وجود هرگونه بازبودگی فقط زبان کار میکند و فرد اصطلاحا در مرحله denial یا همان انکار کامل دیگری است. تفکر زمانی به جوالان میافتد که به مرور ذهن باز شروع به نوآوری کرده و شکوفا شود و نهایتا به ثبت اختراع انجامد. ثبت نوآوری از روز اول رخ نمیدهد. استاد ما آیتالله وحید خراسانی میگفت "تفکر مانند این است که روی قله کوه بنشینی و با سوزن بکنی تا به چشمه آب برسی" که حتی تصورش هم سخت است. حالا که با پیشرفت میتوان با مته برقی اینکار را انجام داد که کیفیت را سطحی میکند. برخی فکر نقطهای دارند و فقط یک منبع را مورد توجه قرار میدهند و بعضی دیگر فکر خطی دارند و می توانند دو نقطه را به هم وصل کنند و یک رابطه ترسیم کنند. عدهای نیز ذهن سطحی دارند که امکان اتصال چند خط به همدیگر را داراست و یک تفکر چند ضلعی ایجاد میکنند. برخی هم ذهن هندسی دارند و میتوانند عمق به ذهن سطحی بدهند. در این میان بعضی نیز دارای ذهن متافاکتوری هستند و امکان خلق متغیر جدید دارند. این ذهنهای فرامتغییر مانند بوجود آورندگان اینترنت، متاورس، بلاکچین تفکرات پیچیده تولید میکنند. کسانی که امروز به آنچه از ذهن میگذرد عبارت واقعیت اتلاق میکنند و امتداد ذهن را خلق میکنند ذهنهای متافاکتوری دارند و خیلی فراتر از متغییرهای موجود به پدیدهها مینگرند و مسیر خود را ایجاد میکنند.
۲۱:۰۱
آقای نادر
@AghayeNader_ir
۱۳:۳۰
سه بُعد را در کار پژوهشی تقویت کنید:@AghayeNader_ir
1- نظریهها
در کشورشناسی تسلط بر نظریهها در سه حوزه روابط بینالملل، مطالعات منطقهای و کشورشناسی خیلی اهمیت دارد. فهم "دیگری" مهم است چراکه در غیر اینصورت منجر به دیگرهراسی میشود. برخی "دیگریسازیها" موجب عدم فهم و درک "دیگری" است. برای مثال بنیانهای نظری قوی در مطالعات آمریکا وجود دارد. حتی اگر روزی بخواهید خود صاحب نظریه باشید لازمه آن اینست که بر نظریههای موجود در حوزه تخصصی ارتباط تسلط داشته باشید.
2- روشهای تحقیق
خلاصه عمری که بنده در حوزه روش تحقیق صرف کردم اینست که تبدیل شدن به یک محقق بزرگ بدون تسلط بر روشها امکان پذیر نیست. در کتاب "روش های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه" (1392) 40 روش را خیلی مختصر معرفی کردیم. در زمان گذشته چهرههای فعال در حوزه پیمایش فقط به روش کمی اعتقاد داشتند اما به مرور زمان هیمنه آن فروریخت. قوی شدن روش به دلیل نگاه دکارتی وعلوم تجربی بود که همه چیز را کمی میدید. به عنوان کسی که بارها پیمایش ملی انجام دادم، اهمیت و ارزش پیمایش را میدانم. چرا که دقت بالا و نمونهگیری که نماینده جمعیت بزرگ مورد مطالعه شماست مهم است. در یک پیمایش ملی بدون اولویتبندی جغرافیایی 1000 نفر نیاز است و با تفکیک جغرافیایی به 16 هزار نمونه نیاز پیدا میکنید تا از استانهای کشور نمایندگی کند. درصدی از افراد جامعه چند لایه ایرانی در نظرسنجی ایده خود را اعلام نمی کنند که راه حلهای فنی و تخصصی دارد. اما امروزه نه فقط روش کمی بلکه دهها فضای جدید بوجود آمده است. هر ایرانی هر روز به طور متوسط 6 ساعت و نیم در اینترنت زمان میگذراند. فضایی که در آن ردپا مشخص و به اصطلاح traceable است. متخصصان دادهکاوی میدانند اولویت ما در جستجو چیست. یادگیری ژرف (Deep Learning) اینجا معنا پیدا میکند کمااینکه پاسخی که چت جی بی تی به من میدهد با آنچه به شما میگوید متفاوت است. هوش مصنوعیِ مولد از ما میآموزد و کنش و واکنش آن بر اساس خواستههای ماست. از فضای مجازی تحلیل شبکه به وجود آمده است. بروید و خود را در روش "گفتمان"، روش "مطالعات ژانر" (genre studies)، روشهای متون و دیگر انواع روش تحقیق قوی کنید و در این زمینه به دانشکده اکتفا نکنید. موضوع روش از مواردی است که به باور من پژوهشگر و دانشجوی ارشد و دکتری باید برایش خرج کند، و با محاسبه هزینه و فایده کنید سرمایهگذاری سودمندی است. تلاش بیشتر از فضای کلاس و دانشکده است که تفاوت پژوهشگر عادی، خوب و عالی را مشخص میکند.
1- نظریهها
در کشورشناسی تسلط بر نظریهها در سه حوزه روابط بینالملل، مطالعات منطقهای و کشورشناسی خیلی اهمیت دارد. فهم "دیگری" مهم است چراکه در غیر اینصورت منجر به دیگرهراسی میشود. برخی "دیگریسازیها" موجب عدم فهم و درک "دیگری" است. برای مثال بنیانهای نظری قوی در مطالعات آمریکا وجود دارد. حتی اگر روزی بخواهید خود صاحب نظریه باشید لازمه آن اینست که بر نظریههای موجود در حوزه تخصصی ارتباط تسلط داشته باشید.
2- روشهای تحقیق
خلاصه عمری که بنده در حوزه روش تحقیق صرف کردم اینست که تبدیل شدن به یک محقق بزرگ بدون تسلط بر روشها امکان پذیر نیست. در کتاب "روش های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه" (1392) 40 روش را خیلی مختصر معرفی کردیم. در زمان گذشته چهرههای فعال در حوزه پیمایش فقط به روش کمی اعتقاد داشتند اما به مرور زمان هیمنه آن فروریخت. قوی شدن روش به دلیل نگاه دکارتی وعلوم تجربی بود که همه چیز را کمی میدید. به عنوان کسی که بارها پیمایش ملی انجام دادم، اهمیت و ارزش پیمایش را میدانم. چرا که دقت بالا و نمونهگیری که نماینده جمعیت بزرگ مورد مطالعه شماست مهم است. در یک پیمایش ملی بدون اولویتبندی جغرافیایی 1000 نفر نیاز است و با تفکیک جغرافیایی به 16 هزار نمونه نیاز پیدا میکنید تا از استانهای کشور نمایندگی کند. درصدی از افراد جامعه چند لایه ایرانی در نظرسنجی ایده خود را اعلام نمی کنند که راه حلهای فنی و تخصصی دارد. اما امروزه نه فقط روش کمی بلکه دهها فضای جدید بوجود آمده است. هر ایرانی هر روز به طور متوسط 6 ساعت و نیم در اینترنت زمان میگذراند. فضایی که در آن ردپا مشخص و به اصطلاح traceable است. متخصصان دادهکاوی میدانند اولویت ما در جستجو چیست. یادگیری ژرف (Deep Learning) اینجا معنا پیدا میکند کمااینکه پاسخی که چت جی بی تی به من میدهد با آنچه به شما میگوید متفاوت است. هوش مصنوعیِ مولد از ما میآموزد و کنش و واکنش آن بر اساس خواستههای ماست. از فضای مجازی تحلیل شبکه به وجود آمده است. بروید و خود را در روش "گفتمان"، روش "مطالعات ژانر" (genre studies)، روشهای متون و دیگر انواع روش تحقیق قوی کنید و در این زمینه به دانشکده اکتفا نکنید. موضوع روش از مواردی است که به باور من پژوهشگر و دانشجوی ارشد و دکتری باید برایش خرج کند، و با محاسبه هزینه و فایده کنید سرمایهگذاری سودمندی است. تلاش بیشتر از فضای کلاس و دانشکده است که تفاوت پژوهشگر عادی، خوب و عالی را مشخص میکند.
۲۲:۱۸
امانوئل تود، دانشمند سیاسی، مورخ و جامعهشناس فرانسوی
@AghayeNader_ir
۱۵ سال پیش از فروپاشی شوروی (۱۹۷۶) در نخستین کتاب خود با عنوان "سقوط نهایی" فروپاشی آن را پیشبینی کرد که این امر بعدها شهرت بینالمللی برای او به همراه داشت.
سال ۲۰۰۱ کتاب "پس از امپراتوری" را در خصوص افول قدرت آمریکا نوشت
آخرین کتاب او در ۲۰۲۴ با عنوان "شکست غرب" به افول تمدنی میپردازد.
در ابتدای ۲۰۲۳ فیگارو با این جمعیتشناس در دوران پسا جنگ اوکراین مصاحبهای درباره پیش زمینههای جنگ جهانی سوم انجام داد.
Dimitri Lascaris حقوقدان و یوتیوبر کانادایی در مصاحبهای با قشقاوی به بررسی شرایط روز بینالملل و منطقه با نکات مرتبط در مصاحبه امانوئل تود میپردازد.
https://youtu.be/KN4Om6WZ05k?si=a9__EVtlVLvg3q22
پس از گذشت چند روز این مصاحبه بیش از ۱۵ هزار بازدید داشته است.
@AghayeNader_ir
در ابتدای ۲۰۲۳ فیگارو با این جمعیتشناس در دوران پسا جنگ اوکراین مصاحبهای درباره پیش زمینههای جنگ جهانی سوم انجام داد.
Dimitri Lascaris حقوقدان و یوتیوبر کانادایی در مصاحبهای با قشقاوی به بررسی شرایط روز بینالملل و منطقه با نکات مرتبط در مصاحبه امانوئل تود میپردازد.
https://youtu.be/KN4Om6WZ05k?si=a9__EVtlVLvg3q22
پس از گذشت چند روز این مصاحبه بیش از ۱۵ هزار بازدید داشته است.
۱۴:۴۹
جلسه غنی هست و مولف لبنانی_فرانسوی بر اساس منابع غربی اخیرا کتابی در خصوص جنگ ۱۲ روزه و ظرفیتهای امنیتی نظامی و ژئوپلیتیک ایران نوشته است
۸ صبح دفتر ریاست دانشکدههماهنگی جهت حضور:@AghayeNader_Admin
۱۸:۳۷
srAmeli.mp3
۰۳:۴۰-۵.۰۶ مگابایت
به عنوان یک سمن چگونه از ظرفیت فرهنگ مخالفت در غرب استفاده کنیم؟@AghayeNader_ir
سید سعیدرضا عاملی:زنده بودن فطرت انسان، بنمایه "فرهنگ مخالفت" است که در سطح جهانی، قدرت گرفته است. فرهنگ مخالفت به نوعی بازگشست به ارزش های فطری انسان است. خداوند در روح بشر عدالتخواهی را قرار داده است. به باور برخی 70 درصد از مردم در غرب امروزه در گفتمان فرهنگ مخالفت قرار میگیرند. صرفا جمع شدن و یک گردهمایی برگزار کردن، خروجی خاصی ندارد. برای مثال در نیمه دوم دهه هفتاد شمسی در انگلستان به همراه کلیسای ادونتیست و باپتیست سلسله نشستهایی با باورمندان بازگشت منجی تحت عنوان "آمدن دوباره عیسی و مهدی" برگزار کردیم و یک فضای مشترک ارزشی و یک نوع آگاهی بخشی تراز شکل گرفت.
برای مثال در حوزه ایجاد پویش، کنشگریهای بینالمللی متعدد در حوزه خانوادههای بی سرپرست که توسط مادر اداره میشود راه افتاده است. باز ما نشستی را بصورت مشترک با بعضی از این پویش های در مورد خانواده و بحران ها و ضرورت های آن برگزار کردیم. باید زبان روز را بشناسیم و با آن پیوند ارزشی پیدا کنیم. رهبر معظم انقلاب که سال گذشته برای کنگره امام رضا خدمتشان رسیدیم، تاکید داشتند که بدنبال امتداد اندیشه های اهل بیت در مسائل روز باشید. ایشان مثال زدند که در خصوص حقوق حیوانات در منابع اهل بیت علیهم السلام ما مطلب زیاد داریم، خوب است نسل جوان و مردم جهان از آن مطلع باشند. در جایی دیگری شنیدم که ایشان گفتند ما قبلا از مبحث توحید شروع میکردیم و حالا باید از حقوق حیوانات بگوییم چراکه بخشی از جامعه بشری درگیر این موضوع است و برایش جذابیت دارد. جان پالمرتون در حوزه مبارزه با ربا فعالیت میکند و دیگر پویشها در مخالفت با الکل و یا کنشگریهای در حمایت از کودکان که سمنها میتوانند با بهرهوری از این ظرفیت، به شبکه بینالمللی گره بخورند و این های مشترک را تقویت کنند.
سید سعیدرضا عاملی:زنده بودن فطرت انسان، بنمایه "فرهنگ مخالفت" است که در سطح جهانی، قدرت گرفته است. فرهنگ مخالفت به نوعی بازگشست به ارزش های فطری انسان است. خداوند در روح بشر عدالتخواهی را قرار داده است. به باور برخی 70 درصد از مردم در غرب امروزه در گفتمان فرهنگ مخالفت قرار میگیرند. صرفا جمع شدن و یک گردهمایی برگزار کردن، خروجی خاصی ندارد. برای مثال در نیمه دوم دهه هفتاد شمسی در انگلستان به همراه کلیسای ادونتیست و باپتیست سلسله نشستهایی با باورمندان بازگشت منجی تحت عنوان "آمدن دوباره عیسی و مهدی" برگزار کردیم و یک فضای مشترک ارزشی و یک نوع آگاهی بخشی تراز شکل گرفت.
برای مثال در حوزه ایجاد پویش، کنشگریهای بینالمللی متعدد در حوزه خانوادههای بی سرپرست که توسط مادر اداره میشود راه افتاده است. باز ما نشستی را بصورت مشترک با بعضی از این پویش های در مورد خانواده و بحران ها و ضرورت های آن برگزار کردیم. باید زبان روز را بشناسیم و با آن پیوند ارزشی پیدا کنیم. رهبر معظم انقلاب که سال گذشته برای کنگره امام رضا خدمتشان رسیدیم، تاکید داشتند که بدنبال امتداد اندیشه های اهل بیت در مسائل روز باشید. ایشان مثال زدند که در خصوص حقوق حیوانات در منابع اهل بیت علیهم السلام ما مطلب زیاد داریم، خوب است نسل جوان و مردم جهان از آن مطلع باشند. در جایی دیگری شنیدم که ایشان گفتند ما قبلا از مبحث توحید شروع میکردیم و حالا باید از حقوق حیوانات بگوییم چراکه بخشی از جامعه بشری درگیر این موضوع است و برایش جذابیت دارد. جان پالمرتون در حوزه مبارزه با ربا فعالیت میکند و دیگر پویشها در مخالفت با الکل و یا کنشگریهای در حمایت از کودکان که سمنها میتوانند با بهرهوری از این ظرفیت، به شبکه بینالمللی گره بخورند و این های مشترک را تقویت کنند.
۹:۱۲
آقای نادر
سه بُعد را در کار پژوهشی تقویت کنید: @AghayeNader_ir 1- نظریهها در کشورشناسی تسلط بر نظریهها در سه حوزه روابط بینالملل، مطالعات منطقهای و کشورشناسی خیلی اهمیت دارد. فهم "دیگری" مهم است چراکه در غیر اینصورت منجر به دیگرهراسی میشود. برخی "دیگریسازیها" موجب عدم فهم و درک "دیگری" است. برای مثال بنیانهای نظری قوی در مطالعات آمریکا وجود دارد. حتی اگر روزی بخواهید خود صاحب نظریه باشید لازمه آن اینست که بر نظریههای موجود در حوزه تخصصی ارتباط تسلط داشته باشید. 2- روشهای تحقیق خلاصه عمری که بنده در حوزه روش تحقیق صرف کردم اینست که تبدیل شدن به یک محقق بزرگ بدون تسلط بر روشها امکان پذیر نیست. در کتاب "روش های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه" (1392) 40 روش را خیلی مختصر معرفی کردیم. در زمان گذشته چهرههای فعال در حوزه پیمایش فقط به روش کمی اعتقاد داشتند اما به مرور زمان هیمنه آن فروریخت. قوی شدن روش به دلیل نگاه دکارتی وعلوم تجربی بود که همه چیز را کمی میدید. به عنوان کسی که بارها پیمایش ملی انجام دادم، اهمیت و ارزش پیمایش را میدانم. چرا که دقت بالا و نمونهگیری که نماینده جمعیت بزرگ مورد مطالعه شماست مهم است. در یک پیمایش ملی بدون اولویتبندی جغرافیایی 1000 نفر نیاز است و با تفکیک جغرافیایی به 16 هزار نمونه نیاز پیدا میکنید تا از استانهای کشور نمایندگی کند. درصدی از افراد جامعه چند لایه ایرانی در نظرسنجی ایده خود را اعلام نمی کنند که راه حلهای فنی و تخصصی دارد. اما امروزه نه فقط روش کمی بلکه دهها فضای جدید بوجود آمده است. هر ایرانی هر روز به طور متوسط 6 ساعت و نیم در اینترنت زمان میگذراند. فضایی که در آن ردپا مشخص و به اصطلاح traceable است. متخصصان دادهکاوی میدانند اولویت ما در جستجو چیست. یادگیری ژرف (Deep Learning) اینجا معنا پیدا میکند کمااینکه پاسخی که چت جی بی تی به من میدهد با آنچه به شما میگوید متفاوت است. هوش مصنوعیِ مولد از ما میآموزد و کنش و واکنش آن بر اساس خواستههای ماست. از فضای مجازی تحلیل شبکه به وجود آمده است. بروید و خود را در روش "گفتمان"، روش "مطالعات ژانر" (genre studies)، روشهای متون و دیگر انواع روش تحقیق قوی کنید و در این زمینه به دانشکده اکتفا نکنید. موضوع روش از مواردی است که به باور من پژوهشگر و دانشجوی ارشد و دکتری باید برایش خرج کند، و با محاسبه هزینه و فایده کنید سرمایهگذاری سودمندی است. تلاش بیشتر از فضای کلاس و دانشکده است که تفاوت پژوهشگر عادی، خوب و عالی را مشخص میکند.
@AghayeNader_ir
3- فضای دوم
1998 وقتی لری پیج در پارکینگ منزل خود گوگل را با 100 هزار دلار راه انداخت تصور نمی کرد ارزش سرمایهاش روزی 3 تریلیون دلار شود. در سال 2025 فقط بودجه تحقیق و توسعه گوگل 48 میلیارد دلار بود. بنگاههای بزرگ اقتصادی جهان همه در حوزه مجازی فعالیت دارند. اوایل کار آمازون را به خاطر دارم. حدود سال 1999 بود و فقط در حوزه سفارش کتاب فعالیت داشت. در ادامه سفارش کلیه تولیدات رسانهای و صوت و تصویر را انجام داد و امروز هر چیزی قابل سفارش دادن است و خود آمازون دارای شبکه حمل و نقل و هواپیمایی است و امروز با 3.5 تریلیون دلار ارزش سرمایه به گران ترین بنگاه جهان تبدیل شده است. اقتصاد دیجیتال سهم 10 تریلیون دلاری از تولید ناخالص 115 تریلیون دلار جهان دارد. زندگی ما درگیر شده با فضای مجازی. روزانه 375 میلیارد ایمیل بین 6 میلیارد و 15 میلیون کاربر جهانی رد و بدل میشود که از این تعداد 5 میلیارد و 850 میلیون در رسانههای اجتماعی حضور دارند. حوزه تحقیق در حال انتقال به فضای مجازی است و موضوعات پایان نامههای شما باید در بستر دوم (اینترنت) شکل مفهومی به خود بگیرد. حدود سال 2000 بخاطر دارم که میگفتند هر e که کنار جهان واقعی قرار میگیرد به نحوی زیر پای اون فضای واقعی را خالی میکند: Ebook, Egovernance... و e های دیگر. در چنین شرایطی مطالعه و پژوهش هم باید دوفضایی باشد. امروز امکان درک آمریکا بدون فهم فضای دوم وجود ندارد و برای آمریکاشناس عمیق شدن باید بر فضای دوم آمریکا را تسلط داشت.
ورود به فضای فنآوریهای جدید غیرقابل اجتناب است و جدید اینجا به معنی بستر رقومی است. جهان فیزیکی دنیای اشیا است و جهان مجازی نظام اعداد. زندگی ما بر اساس ساختار نظامند الگوریتمی است. چت جی بی تی 2 تریلیون و 150 میلیارد پارامتر (شبکههای عصبی هوش مصنوعی) را استفاده میکند تا به ما پاسخ دهد.
اکتفا به اساتید گروه خودتون نکنید. دانشجویی قوی میشود که با اساتید قوی مرتبط باشد و سوال و کاووش کند. به خاطر دارم در جوانی صبح به کتابخانه مدرسه اقتصاد لندن میرفتم و شب به منزل بازمیگشتم. به دلیل دفعات مراجعه بالا به کتابخانه LSE که در حوزه جامعهسناشی مرکز تخصصی کتاب است، کد کتاب ها را حفظ شده بودم. در این دوره فعلی اما گاهی سال قبل میرود و سال جدید میآید و حسرت سوال شنیدن بر دل استاد میماند و دانشجو رجوع به کتابخانه نمیکند حال آنکه نسل ما بخش عمدهای از عمر را در کتابخانه گذارند.
3- فضای دوم
1998 وقتی لری پیج در پارکینگ منزل خود گوگل را با 100 هزار دلار راه انداخت تصور نمی کرد ارزش سرمایهاش روزی 3 تریلیون دلار شود. در سال 2025 فقط بودجه تحقیق و توسعه گوگل 48 میلیارد دلار بود. بنگاههای بزرگ اقتصادی جهان همه در حوزه مجازی فعالیت دارند. اوایل کار آمازون را به خاطر دارم. حدود سال 1999 بود و فقط در حوزه سفارش کتاب فعالیت داشت. در ادامه سفارش کلیه تولیدات رسانهای و صوت و تصویر را انجام داد و امروز هر چیزی قابل سفارش دادن است و خود آمازون دارای شبکه حمل و نقل و هواپیمایی است و امروز با 3.5 تریلیون دلار ارزش سرمایه به گران ترین بنگاه جهان تبدیل شده است. اقتصاد دیجیتال سهم 10 تریلیون دلاری از تولید ناخالص 115 تریلیون دلار جهان دارد. زندگی ما درگیر شده با فضای مجازی. روزانه 375 میلیارد ایمیل بین 6 میلیارد و 15 میلیون کاربر جهانی رد و بدل میشود که از این تعداد 5 میلیارد و 850 میلیون در رسانههای اجتماعی حضور دارند. حوزه تحقیق در حال انتقال به فضای مجازی است و موضوعات پایان نامههای شما باید در بستر دوم (اینترنت) شکل مفهومی به خود بگیرد. حدود سال 2000 بخاطر دارم که میگفتند هر e که کنار جهان واقعی قرار میگیرد به نحوی زیر پای اون فضای واقعی را خالی میکند: Ebook, Egovernance... و e های دیگر. در چنین شرایطی مطالعه و پژوهش هم باید دوفضایی باشد. امروز امکان درک آمریکا بدون فهم فضای دوم وجود ندارد و برای آمریکاشناس عمیق شدن باید بر فضای دوم آمریکا را تسلط داشت.
ورود به فضای فنآوریهای جدید غیرقابل اجتناب است و جدید اینجا به معنی بستر رقومی است. جهان فیزیکی دنیای اشیا است و جهان مجازی نظام اعداد. زندگی ما بر اساس ساختار نظامند الگوریتمی است. چت جی بی تی 2 تریلیون و 150 میلیارد پارامتر (شبکههای عصبی هوش مصنوعی) را استفاده میکند تا به ما پاسخ دهد.
اکتفا به اساتید گروه خودتون نکنید. دانشجویی قوی میشود که با اساتید قوی مرتبط باشد و سوال و کاووش کند. به خاطر دارم در جوانی صبح به کتابخانه مدرسه اقتصاد لندن میرفتم و شب به منزل بازمیگشتم. به دلیل دفعات مراجعه بالا به کتابخانه LSE که در حوزه جامعهسناشی مرکز تخصصی کتاب است، کد کتاب ها را حفظ شده بودم. در این دوره فعلی اما گاهی سال قبل میرود و سال جدید میآید و حسرت سوال شنیدن بر دل استاد میماند و دانشجو رجوع به کتابخانه نمیکند حال آنکه نسل ما بخش عمدهای از عمر را در کتابخانه گذارند.
۱۹:۱۰
نشست بررسی کتاب "10 نامه راهبردی، روایت از جنگ 12 روزه" با حضور نویسنده کتاب و دکتر عاملی در دانشکده مطالعات جهان
@AghayeNader_ir
نشست بررسی کتاب «۱۰ نامه راهبردی، روایت جنگ ۱۲ روزه» با حضور دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان، و نویسنده کتاب، نضال حماده، روز شنبه اول آذر، در تالار ملل دانشکده برگزار شد. در این نشست اهمیت نقش سمنها، تحلیل رسانههای غربی و روابط ژئوپلیتیک ایران بررسی شد و دکتر عاملی بر صبر، تقوا و تقویت سرمایههای انسانی و اجتماعی تأکید کردند.
خبر کامل در ادامه
@AghayeNader_ir
نشست بررسی کتاب «۱۰ نامه راهبردی، روایت جنگ ۱۲ روزه» با حضور دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان، و نویسنده کتاب، نضال حماده، روز شنبه اول آذر، در تالار ملل دانشکده برگزار شد. در این نشست اهمیت نقش سمنها، تحلیل رسانههای غربی و روابط ژئوپلیتیک ایران بررسی شد و دکتر عاملی بر صبر، تقوا و تقویت سرمایههای انسانی و اجتماعی تأکید کردند.
خبر کامل در ادامه
۲۱:۲۱
تحلیل پیام تصویری رهبری قبل از سفر پزشکیان به نیویورک از زبان حامد قشقاوی
https://www.aparat.com/v/jurlkyo
@AghayeNader_ir
https://www.aparat.com/v/jurlkyo
@AghayeNader_ir
۲:۳۰
آقای نادر
یکی از موضوعات مهم جهان پسا 7 اکتبر چگونگی تقابل و تعامل کشورهای مختلف با تنها رژیم آپارتایدی موجود در جهان است که بر پایه تبعیضهای نژادی، دینی و حتی درون دینی شکل گرفته است. از روشهای غیرخشونتآمیز در مبارزه با آخرین پروژه استعماری و استثماری قرن 20 میتوان به موضوع بایکوت، تحریم و عدم سرمایهگذاری (BDS) در اسرائیل اشاره کرد. @AghayeNader_ir نسخه ویدیویی جلسه: https://www.aparat.com/v/pfo028l در این ارائه پاورپوینتی مرتبط با اردیبهشت سال گذشته، قشقاوی در نشتی با حضور و سخنرانی سفیر آفریقای جنوبی، دیپلمات وزارت امور خارجه در حوزه آفریقا و نیز دانشیار مطالعات جنوب آفریقای دانشگاه تهران (دانشکده مطالعات جهان) به بررسی پیشزمینه ارتباط اسرائیل با آپارتاید آفریقای جنوبی و وضعیت امروز میپردازد. وی همچنین همکاریهای نظامی در حوزه موشک بالستیک و هستهای، نقش یهودیان مقیم آفریقای جنوبی در این ارتباط و طیف متنوع دیگری از موضوعات را به صورت موردی مورد بحث قرار میدهد: - کتابها، مقالات، پژوهشها و اسناد از جمله پژوهش مرتبط به نفوذ امنیتی اسرائیل در آفریقا از دانشگاه گلاسگو - موافقین و مخالفین قیاس اسرائیل با آپارتاید آفریقای جنوبی - تبادلات مالی و امنیتی بین دو کشور در زمان آپارتاید - شباهتها و تفاوتهای حقوقی و اثرگذاری اقتصادی و ماهیت آپارتایدی دو رژیم - چگونگی و چرایی نظام تحریمهای علیه آفریقای جنوبی و نفوذ اسرائیل در بدنه غرب
در تکمیل مطالعات تطبیقی جنبش بایکوت اسرائیل و نهضت ضدآپارتاید آفریقای جنوبی، مصاحبهای نیم ساعته با پروفسور آدم حبیب، دانشمند آفریقای جنوبی و معاون SOAS دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی در دانشگاه لندن انجام شد که در کنار 16 مصاحبه دیگر با چهرههای بینالمللی نقش عمدهای در تکمیل این مطالعات دارد. موضوعی که مرتبط با مسائل روز غرب آسیا و شیوه برخورد یا تعامل با سیستمهای آپارتایدی است.
@AghayeNader_ir
@AghayeNader_ir
۶:۰۰