۵ خرداد ۱۴۰۱
بازارسال شده از عبد حق شناس
فرازهایی از خطبه همام نهج البلاغه در توصیف اهل ایمان
رفتار اهل ایمان با خلق خدا
رَفِيقٌ بِالْخَلْقِ سَاعٍ فِي اَلْأَرْضِ . عَوْنٌ لِلضَّعِيفِ غَوْثٌ لِلْمَلْهُوفِ . لاَ يَهْتِكُ سِتْراً وَ لاَ يَكْشِفُ سِرّاً . ( الکافي ج ۲، ص ۲۲۶)
ترجمه : مومن اهل مدارا با مردم است . و در زمين اهل تلاش و کوشش است . ضعیفان را یاری می رساند و دادرسِ بيچارگان است . پردۀ آبروی مردم را نمی درد و رازى را فاش نمی كند .
مواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره) @abd_haghshenas
رفتار اهل ایمان با خلق خدا
رَفِيقٌ بِالْخَلْقِ سَاعٍ فِي اَلْأَرْضِ . عَوْنٌ لِلضَّعِيفِ غَوْثٌ لِلْمَلْهُوفِ . لاَ يَهْتِكُ سِتْراً وَ لاَ يَكْشِفُ سِرّاً . ( الکافي ج ۲، ص ۲۲۶)
ترجمه : مومن اهل مدارا با مردم است . و در زمين اهل تلاش و کوشش است . ضعیفان را یاری می رساند و دادرسِ بيچارگان است . پردۀ آبروی مردم را نمی درد و رازى را فاش نمی كند .
مواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره) @abd_haghshenas
۸:۳۲
بازارسال شده از عبد حق شناس
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
بازارسال شده از عبد حق شناس
محاسبه نفس و آثار آن
قَالَ علی (ع) : مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ وَقَفَ عَلَى عُيُوبِهِ وَ أَحَاطَ بِذُنُوبِهِ فَاسْتَقَالَ اَلذُّنُوبَ وَ أَصْلَحَ اَلْعُيُوبَ .( غرر الحکم و درر الکلم , جلد 1 , صفحه 648)
ترجمه : هر كس به حساب نفس خويش برسد، بر عيوبش واقف می شود . و به گناهانش احاطه پيدا مى كند . پس از گناهان خود دست برداشته و توبه مى کند. و عيوبش را اصلاح مى نمايد.
مواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره) @abd_haghshenas
قَالَ علی (ع) : مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ وَقَفَ عَلَى عُيُوبِهِ وَ أَحَاطَ بِذُنُوبِهِ فَاسْتَقَالَ اَلذُّنُوبَ وَ أَصْلَحَ اَلْعُيُوبَ .( غرر الحکم و درر الکلم , جلد 1 , صفحه 648)
ترجمه : هر كس به حساب نفس خويش برسد، بر عيوبش واقف می شود . و به گناهانش احاطه پيدا مى كند . پس از گناهان خود دست برداشته و توبه مى کند. و عيوبش را اصلاح مى نمايد.
مواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره) @abd_haghshenas
۸:۳۲
بازارسال شده از عبد حق شناس
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
بازارسال شده از عبد حق شناس
بندگان خدا گناهانشان را فراموش نمی کنند
عنه صلى الله عليه و آله : إنّ اللّه َ تَبارَكَ وَ تَعالى إذا أرادَ بعَبدٍ خيراً جَعَلَ ذُنوبَهُ بَينَ عَينَيهِ مُمَثَّلَةً و الإثمَ علَيهِ ثقيلاً وَبيلاً ، و إذا أرادَ بعَبدٍ شرّاً أنساهُ ذُنوبَهُ . (مكارم الأخلاق2/365/2661 )
ترجمه :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه خداوند تبارك و تعالى خوبى بنده اى را بخواهد، گناهان او را در برابر چشمانش مجسّم مى كند و بار گناه را بر دوش او سنگين مى سازد و هرگاه بدى بنده اى را بخواهد، گناهانش را از يادش مى برد .
مواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره) @abd_haghshenas
عنه صلى الله عليه و آله : إنّ اللّه َ تَبارَكَ وَ تَعالى إذا أرادَ بعَبدٍ خيراً جَعَلَ ذُنوبَهُ بَينَ عَينَيهِ مُمَثَّلَةً و الإثمَ علَيهِ ثقيلاً وَبيلاً ، و إذا أرادَ بعَبدٍ شرّاً أنساهُ ذُنوبَهُ . (مكارم الأخلاق2/365/2661 )
ترجمه :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه خداوند تبارك و تعالى خوبى بنده اى را بخواهد، گناهان او را در برابر چشمانش مجسّم مى كند و بار گناه را بر دوش او سنگين مى سازد و هرگاه بدى بنده اى را بخواهد، گناهانش را از يادش مى برد .
مواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره) @abd_haghshenas
۸:۳۲
بازارسال شده از عبد حق شناس
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
۱۰ خرداد ۱۴۰۱
۵:۱۰
۲۰ خرداد ۱۴۰۱
بازارسال شده از عبد حق شناس
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
بازارسال شده از عبد حق شناس
۴:۴۰
بازارسال شده از عبد حق شناس
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
بازارسال شده از عبد حق شناس
جدائی از دین موجب نا امنی و فقدان عقل فقدان زندگیست
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَنِ اِسْتَحْكَمَتْ لِي فِيهِ خَصْلَةٌ مِنْ خِصَالِ اَلْخَيْرِ اِحْتَمَلْتُهُ عَلَيْهَا وَ اِغْتَفَرْتُ فَقْدَ مَا سِوَاهَا . وَ لاَ أَغْتَفِرُ فَقْدَ عَقْلٍ وَ لاَ دِينٍ . لِأَنَّ مُفَارَقَةَ اَلدِّينِ مُفَارَقَةُ اَلْأَمْنِ . فَلاَ يَتَهَنَّأُ بِحَيَاةٍ مَعَ مَخَافَةٍ . وَ فَقْدُ اَلْعَقْلِ فَقْدُ اَلْحَيَاةِ . وَ لاَ يُقَاسُ إِلاَّ بِالْأَمْوَاتِ . (الکافي ج ۱، ص ۲۷)
ترجمه :امير المؤمنين عليه السلام فرمود: كسيرا كه آگاه شوم بر يكى از صفات خوب استوار است، بپذيرم و از نداشتن صفات ديگرش بگذرم . ولى از نداشتن عقل و دين چشم نميپوشم . زيرا جدائى از دين جدائى از امنيت است . و زندگى با هراس گوارا نباشد . و فقدان عقل فقدان زندگى است . (زيرا بىخردان) فقط با مردگان مقايسه شوند و بس .
مواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره) @abd_haghshenas
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَنِ اِسْتَحْكَمَتْ لِي فِيهِ خَصْلَةٌ مِنْ خِصَالِ اَلْخَيْرِ اِحْتَمَلْتُهُ عَلَيْهَا وَ اِغْتَفَرْتُ فَقْدَ مَا سِوَاهَا . وَ لاَ أَغْتَفِرُ فَقْدَ عَقْلٍ وَ لاَ دِينٍ . لِأَنَّ مُفَارَقَةَ اَلدِّينِ مُفَارَقَةُ اَلْأَمْنِ . فَلاَ يَتَهَنَّأُ بِحَيَاةٍ مَعَ مَخَافَةٍ . وَ فَقْدُ اَلْعَقْلِ فَقْدُ اَلْحَيَاةِ . وَ لاَ يُقَاسُ إِلاَّ بِالْأَمْوَاتِ . (الکافي ج ۱، ص ۲۷)
ترجمه :امير المؤمنين عليه السلام فرمود: كسيرا كه آگاه شوم بر يكى از صفات خوب استوار است، بپذيرم و از نداشتن صفات ديگرش بگذرم . ولى از نداشتن عقل و دين چشم نميپوشم . زيرا جدائى از دين جدائى از امنيت است . و زندگى با هراس گوارا نباشد . و فقدان عقل فقدان زندگى است . (زيرا بىخردان) فقط با مردگان مقايسه شوند و بس .
مواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره) @abd_haghshenas
۴:۴۰
بازارسال شده از عبد حق شناس
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
۲۱ خرداد ۱۴۰۱
بازارسال شده از عبد حق شناس
۱۴:۰۶
بازارسال شده از عبد حق شناس
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
۲۵ خرداد ۱۴۰۱
بازارسال شده از عبد حق شناس
۱۳:۳۳
بازارسال شده از عبد حق شناس
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
بازارسال شده از عبد حق شناس
جدائی از دین موجب نا امنی و فقدان عقل فقدان زندگیست
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَنِ اِسْتَحْكَمَتْ لِي فِيهِ خَصْلَةٌ مِنْ خِصَالِ اَلْخَيْرِ اِحْتَمَلْتُهُ عَلَيْهَا وَ اِغْتَفَرْتُ فَقْدَ مَا سِوَاهَا . وَ لاَ أَغْتَفِرُ فَقْدَ عَقْلٍ وَ لاَ دِينٍ . لِأَنَّ مُفَارَقَةَ اَلدِّينِ مُفَارَقَةُ اَلْأَمْنِ . فَلاَ يَتَهَنَّأُ بِحَيَاةٍ مَعَ مَخَافَةٍ . وَ فَقْدُ اَلْعَقْلِ فَقْدُ اَلْحَيَاةِ . وَ لاَ يُقَاسُ إِلاَّ بِالْأَمْوَاتِ . (الکافي ج ۱، ص ۲۷)
ترجمه :امير المؤمنين عليه السلام فرمود: كسيرا كه آگاه شوم بر يكى از صفات خوب استوار است، بپذيرم و از نداشتن صفات ديگرش بگذرم . ولى از نداشتن عقل و دين چشم نميپوشم . زيرا جدائى از دين جدائى از امنيت است . و زندگى با هراس گوارا نباشد . و فقدان عقل فقدان زندگى است . (زيرا بىخردان) فقط با مردگان مقايسه شوند و بس .
مواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره) @abd_haghshenas
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَنِ اِسْتَحْكَمَتْ لِي فِيهِ خَصْلَةٌ مِنْ خِصَالِ اَلْخَيْرِ اِحْتَمَلْتُهُ عَلَيْهَا وَ اِغْتَفَرْتُ فَقْدَ مَا سِوَاهَا . وَ لاَ أَغْتَفِرُ فَقْدَ عَقْلٍ وَ لاَ دِينٍ . لِأَنَّ مُفَارَقَةَ اَلدِّينِ مُفَارَقَةُ اَلْأَمْنِ . فَلاَ يَتَهَنَّأُ بِحَيَاةٍ مَعَ مَخَافَةٍ . وَ فَقْدُ اَلْعَقْلِ فَقْدُ اَلْحَيَاةِ . وَ لاَ يُقَاسُ إِلاَّ بِالْأَمْوَاتِ . (الکافي ج ۱، ص ۲۷)
ترجمه :امير المؤمنين عليه السلام فرمود: كسيرا كه آگاه شوم بر يكى از صفات خوب استوار است، بپذيرم و از نداشتن صفات ديگرش بگذرم . ولى از نداشتن عقل و دين چشم نميپوشم . زيرا جدائى از دين جدائى از امنيت است . و زندگى با هراس گوارا نباشد . و فقدان عقل فقدان زندگى است . (زيرا بىخردان) فقط با مردگان مقايسه شوند و بس .
مواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره) @abd_haghshenas
۱۳:۳۳
بازارسال شده از عبد حق شناس
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
بازارسال شده از عبد حق شناس
سبب حاکم شدن انسان های شرور در جامعه
رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ اَلْمُنْكَرِ أَوْ لَيُسَلِّطَنَّ اَللَّهُ شِرَارَكُمْ عَلَى خِيَارِكُمْ فَيَدْعُو خِيَارُكُمْ فَلاَ يُسْتَجَابُ لَهُم ْ. ( بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۹۰، ص ۳۷۸)
ترجمه :پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: یا امر به معروف ونهی از منکر می کنید، یا خداوند، اشرارتان را بر شما مسلط و حاکم می کند . آنگاه است که اگر خوبانتان هم (درحق شما) دعا کنند ، دعایشان مستجاب نخواهد شد .
مواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره) @abd_haghshenas
رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ اَلْمُنْكَرِ أَوْ لَيُسَلِّطَنَّ اَللَّهُ شِرَارَكُمْ عَلَى خِيَارِكُمْ فَيَدْعُو خِيَارُكُمْ فَلاَ يُسْتَجَابُ لَهُم ْ. ( بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۹۰، ص ۳۷۸)
ترجمه :پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: یا امر به معروف ونهی از منکر می کنید، یا خداوند، اشرارتان را بر شما مسلط و حاکم می کند . آنگاه است که اگر خوبانتان هم (درحق شما) دعا کنند ، دعایشان مستجاب نخواهد شد .
مواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره) @abd_haghshenas
۱۳:۳۳
بازارسال شده از عبد حق شناس
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.