۱۶ اسفند ۱۴۰۲
مرکز اندیشهورزی زنان ایران
برنامه روزانه رويداد «هفتهٔ الگوی سوم» چهارشنبه١٦ اسفندماه مکان: تهران، خانه اندیشهورزان رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید https://eitaa.com/olgueysevom مرکز اندیشهورزی زنان ایران وبسایت (http://andishevarzizanan.ir) ایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan) بله (http://ble.ir/andishevarzizanan) @andishevarzizanan
۷:۱۵
۱۷ اسفند ۱۴۰۲
مرکز اندیشهورزی زنان ایران
برنامه روزانه رويداد «هفتهٔ الگوی سوم» چهارشنبه١٦ اسفندماه مکان: تهران، خانه اندیشهورزان رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید https://eitaa.com/olgueysevom مرکز اندیشهورزی زنان ایران وبسایت (http://andishevarzizanan.ir) ایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan) بله (http://ble.ir/andishevarzizanan) @andishevarzizanan
۷:۲۱
۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مرکز اندیشهورزی زنان ایران
زن در کلام رهبری (۷) http://andishevarzizanan.ir/post/114 خواهران عزیز و دختران من! اعتقادم این است که اگر در بخشی از جامعهی اسلامی، نسبت به زن مسلمان، کوتاهیهایی صورت میگیرد، قدری تقصیر مردان و قدری هم تقصیر خودِ بانوان است؛ چون آن کسی که باید شأن اسلامی زن را بشناسد و از آن دفاع کند، در درجهی اوّل خودِ بانوان هستند. باید بدانند که خدا و قرآن و اسلام، دربارهی آنها چه قضاوتی دارد، از آنها چه میخواهد، مسئولیت آنها را چه چیزی معیّن میکند و از آنچه که اسلام فرموده و خواسته، دفاع کنند و بخواهند. اگر نخواهند، کسانی که به هیچ ارزشی پایبند نیستند، به خود اجازه خواهند داد که به زن ستم کنند؛ کمااینکه امروز در دنیای غرب و در زیر سایهی نظامهای مادّی آن دیار، با وجود شعارهایی که نسبت به زن میدهند، بیشترین ظلم را مردان غربی به زنان میکنند. یعنی اگر در نظامی ارزشهای معنوی حاکم نباشد، خدا در دلها نباشد، مرد با تکیه بر قدرت جسمانی، راه خود را برای ظلم و تعدّی به زن باز میبیند. چیزی که مانع است، دو چیز است: یکی ملاحظهی خدا و قانون و ایمان و امثال اینها، و یکی هم خودِ زن که حقوق انسانی و الهی خود را درست بشناسد و از آن دفاع کند و خود را به معنای حقیقی کلمه بطلبد. در این مورد، اسلام یک حدّ میانه و بدون افراط و تفریط را ارائه میدهد. نه به زن اجازهی ظلم کردن میدهد و نه طبیعت زن و مرد را نادیده میگیرد. بیانات در اجتماع زنان خوزستان ۱۳۷۵/۱۲/۲۰ #الگوی_سوم #الگوی_سوم_زن #الگوی_سوم_زن_مسلمان #زن_در_کلام_رهبری مرکز اندیشهورزی زنان ایران وبسایت (http://andishevarzizanan.ir) ایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan) بله (http://ble.ir/andishevarzizanan) @andishevarzizanan
۱۳:۱۲
۲۰ فروردین
۱۰:۱۸
مرکز اندیشهورزی زنان ایران
بنت الهدی http://andishevarzizanan.ir/post/126 آیا نوع زیست مجردی میتواند انگارهای از الگوی سوم باشد؟ پاسخ این سوال را اگر بخواهیم در بستر زمانی و مکانی خود جستجو کنیم بدیهی است که در همه مقاطع مبتنی بر بافت سنتی جامعه، همواره یک پاسخ ثابت و مشخص دریافت خواهیم کرد و آن اینکه باید دید افراد با این نوع انتخاب تحمیلی و یا خودخواسته در مواجهه با نیازها و نقشهای فطری خود چه میکنند. گویا انتخاب بنتالهدی بهعنوان یک الگو، خالی از حکمت نیست که این عرصه نیز طرح و تلاقی متفاوت ازآنچه در جامعه وجود دارد را برای برخی به نمایش گذارد. ادامه
به بیانی دیگر قرار طبیعی اجتماع همواره حرکت بر سبیلی مشخص و متداول نخواهد بود؛ لذا بدیهی است در مانیفست خلقت برای انواعی از تکثر نیز الگویی تعبیه شود. "در «الگویِ زن مسلمان» که بر اساس معرفتشناسی الهی شکلگرفته، زن «نقاط قوّت زنانه»ی خود را با «ایمان و عفت» همراه میکند و با چنین ترکیبی قادر به نقشآفرینیِ منحصربهفردی میشود و اینگونه «ارزش و تشخص زن» معنا مییابد؛
زن با نقاط قوّت زنانهی خود -که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است- همراه باایمان عمیق، همراه با استقرار ناشی از اتکا به خداوند، و همراه باعفت و پاکدامنی -که فضای پیرامون او را نورانیت میبخشد- میتواند در جامعه یک نقش استثنائیِ اینگونه ایفا کند، هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست.
مثل کوه استواری از ایمان، درعینحال مثل چشمهی جوشانی از عاطفه و محبت و احساسات زنانه، تشنگان و محتاجان نوازش را از چشمهی صبر و حوصله و عاطفهی خود سیراب میکند. انسانها در چنین آغوش پُربرکتی میتوانند تربیت شوند. اگر زن با این خصوصیات در عالمِ وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمیکرد. این، معنای ارزش زن و تشخص زن است؛ چیزی که مغز متحجرِ مادی غربیها نمیتواند آن را بفهمد". (بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ١٣٨٤/٣/٢٥)
شاید بهیقین بتوان گفت برای اهل باور در پس دو فاکتور ایمان و عفت است که حیات آنان رقم میخورد. در این میان مبتنی بر منظومه گفتمانی مقام معظم رهبری در چارچوب الگوی سوم مشخصاً با توجه به این نوع حیات، شهیده بنتالهدی صدر را معرفی میکنند و در مراتب بالاتر وجود مبارک حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) که در این قالب میگنجند.
ترجیح آنکه در چارچوب تبیین زیست مجردی در مانیفست الگوی سوم، از وجود مبارک حضرتش عبور کنیم چه آنکه قابلپذیرش نیست که آن بزرگوار باوجود تحتالشعاع قرار گرفتن میان دو معصوم با بسیاری از مصائب این جهانی ما فاصله داشته باشد؛ اگرچه بدیهی است این نکته سبب کاستن از مناقب آن بزرگوار نخواهد شد.
اما آمنه صدر یا همان بنتالهدی، آن دختری که هدایت شد و هدایت کرد، با توجه به نوع و عصری که میزیسته است، شاید پذیرش او بهعنوان الگو قابلقبولتر باشد اگرچه نباید فراموش کرد که بنتالهدی خواهریِ مردی بزرگ هم چون خمینی دوم (شهید محمدباقر صدر) را به دوش میکشد.
گویا باید پذیرفت زیستی متفاوت را که اگرچه برونداد آن خانواده مستقل نیست اما جایگزین آن جامعه است، درست همانند آنچه که بنتالهدی عمل کرد. او باوجود این نوع از زندگی، کمالیافتگی خود را بروز داد و فراتر از بنیان خانواده، جامعه را بستری برای عرضه رشد و تعالی که خود یافته بود، قرار داد.
بانوی مجرد مطلوب نظر الگوی سوم، مبتنی بر انسانیت خود فارغ از سرپوش قراردادن زنانگی اگرچه خارج از عرف و طبیعت، به رشد و تعالی جامعه کمک میکند. به بیانی دیگر هنگامیکه زن قلههایی فراتر از زنانگی خود را فتح کرده باشد و به مرحله چهارم اَسفار رسیده باشد چه تفاوتی میکند این زن مجرد است یا متأهل، مادری را تجربه کرده یا همسری را؛ او تنها تلاش میکند تا داشتهها و فتوحات خود را فارغ از تجربه نقشها به جامعه ارائه دهد.
درنهایت اما تَغیُر فروخورده ناشی از عدم تحقق نقشهای فطری مهمترین بُعدی است که در لحظهلحظه این نوع از زیست سایه افکنده است. و کسی چه میداند که سختترین قسمت زندگی برای آنان همین است که با افزایش تابآوری خود و نیز بروز عطوفت مادرانه که در موقعیتهای ازدسترفته محلی از اعراب ندارد، به غیر عرضه میشود.
الف. دال
#یادداشت#یادداشت_روز
مرکز اندیشهورزی زنان ایرانوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)ایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)بله (http://ble.ir/andishevarzizanan)@andishevarzizanan
زن با نقاط قوّت زنانهی خود -که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است- همراه باایمان عمیق، همراه با استقرار ناشی از اتکا به خداوند، و همراه باعفت و پاکدامنی -که فضای پیرامون او را نورانیت میبخشد- میتواند در جامعه یک نقش استثنائیِ اینگونه ایفا کند، هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست.
مثل کوه استواری از ایمان، درعینحال مثل چشمهی جوشانی از عاطفه و محبت و احساسات زنانه، تشنگان و محتاجان نوازش را از چشمهی صبر و حوصله و عاطفهی خود سیراب میکند. انسانها در چنین آغوش پُربرکتی میتوانند تربیت شوند. اگر زن با این خصوصیات در عالمِ وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمیکرد. این، معنای ارزش زن و تشخص زن است؛ چیزی که مغز متحجرِ مادی غربیها نمیتواند آن را بفهمد". (بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ١٣٨٤/٣/٢٥)
شاید بهیقین بتوان گفت برای اهل باور در پس دو فاکتور ایمان و عفت است که حیات آنان رقم میخورد. در این میان مبتنی بر منظومه گفتمانی مقام معظم رهبری در چارچوب الگوی سوم مشخصاً با توجه به این نوع حیات، شهیده بنتالهدی صدر را معرفی میکنند و در مراتب بالاتر وجود مبارک حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) که در این قالب میگنجند.
ترجیح آنکه در چارچوب تبیین زیست مجردی در مانیفست الگوی سوم، از وجود مبارک حضرتش عبور کنیم چه آنکه قابلپذیرش نیست که آن بزرگوار باوجود تحتالشعاع قرار گرفتن میان دو معصوم با بسیاری از مصائب این جهانی ما فاصله داشته باشد؛ اگرچه بدیهی است این نکته سبب کاستن از مناقب آن بزرگوار نخواهد شد.
اما آمنه صدر یا همان بنتالهدی، آن دختری که هدایت شد و هدایت کرد، با توجه به نوع و عصری که میزیسته است، شاید پذیرش او بهعنوان الگو قابلقبولتر باشد اگرچه نباید فراموش کرد که بنتالهدی خواهریِ مردی بزرگ هم چون خمینی دوم (شهید محمدباقر صدر) را به دوش میکشد.
گویا باید پذیرفت زیستی متفاوت را که اگرچه برونداد آن خانواده مستقل نیست اما جایگزین آن جامعه است، درست همانند آنچه که بنتالهدی عمل کرد. او باوجود این نوع از زندگی، کمالیافتگی خود را بروز داد و فراتر از بنیان خانواده، جامعه را بستری برای عرضه رشد و تعالی که خود یافته بود، قرار داد.
بانوی مجرد مطلوب نظر الگوی سوم، مبتنی بر انسانیت خود فارغ از سرپوش قراردادن زنانگی اگرچه خارج از عرف و طبیعت، به رشد و تعالی جامعه کمک میکند. به بیانی دیگر هنگامیکه زن قلههایی فراتر از زنانگی خود را فتح کرده باشد و به مرحله چهارم اَسفار رسیده باشد چه تفاوتی میکند این زن مجرد است یا متأهل، مادری را تجربه کرده یا همسری را؛ او تنها تلاش میکند تا داشتهها و فتوحات خود را فارغ از تجربه نقشها به جامعه ارائه دهد.
درنهایت اما تَغیُر فروخورده ناشی از عدم تحقق نقشهای فطری مهمترین بُعدی است که در لحظهلحظه این نوع از زیست سایه افکنده است. و کسی چه میداند که سختترین قسمت زندگی برای آنان همین است که با افزایش تابآوری خود و نیز بروز عطوفت مادرانه که در موقعیتهای ازدسترفته محلی از اعراب ندارد، به غیر عرضه میشود.
الف. دال
#یادداشت#یادداشت_روز
مرکز اندیشهورزی زنان ایرانوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)ایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)بله (http://ble.ir/andishevarzizanan)@andishevarzizanan
۱۰:۱۸
۲۵ فروردین
مرکز اندیشهورزی زنان ایران
سلسله نشستهای راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش پنجم/۱) http://andishevarzizanan.ir/post/87 معنا سازی فردی برای حجاب دیگر راهگشا نیست؛ امروز ما نیازمند معناسازی اجتماعی هستیم. لازم است که جمهوری اسلامی از طریق تمرکز بر رشد و پیشرفت زنان و نیز تکیه بر اخلاق عمومی و ترسیم آینده بیحجابی، وارد معناسازی امر هویتی از حجاب شود. آقای دکتر سیدعبدالرسول علمالهدی (استاد دانشگاه) #الگوی_سوم_زن #الگوی_سوم_زن_مسلمان #حجاب #مرکز_اندیشه_ورزی_زنان_ایران #طرح_کلی_حجاب_فراسوی_بهترین_قوانین مرکز اندیشهورزی زنان ایران وبسایت (andishevarzizanan.ir) ایتا (eitaa.com/andishevarzizanan) بله (ble.ir/andishevarzizanan) @andishevarzizanan
۱۶:۱۸
مرکز اندیشهورزی زنان ایران
سلسله نشستهای راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش پنجم/۲) به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعه http://andishevarzizanan.ir/post/125 ما امروزه در میانهی جنگ نرم و معنا سازی هستیم که حجاب یکی از مثالهای آن است. این جنگ معنا سازی دوگانههایی میسازد. دوگانههایی که بازگویی رسانهای پیدا میکند، حتی توسط رسانههای داخلی خودمان هم انجام میشود. حجاب در میانهی امر سنتی یا امر مدرن؛ حجاب در میانهی امر فردی یا اجتماعی؛ حجاب ارادهی مردم یا اجبار حاکمیت؛ حجاب، نفع مردان یا نفع زنان؛ حجاب، خواستهی اقلیت یا اکثریت؛ حجاب، مسئلهی اخلاقی یا سیاسی. ادامه
دشمن چه صورتبندی از جنگ معنا سازی حجاب دارد؟ خصوصاً از دو سه سال پیش، حتی ایام کرونا، که فعالیت فضای مجازی خانم علینژاد شکل گرفت و ضد ایران فعالیت میکند و مستقیم از پنتاگون و وزارت خارجه امریکا حقوق میگیرد و مشخص است که دشمن مردم است کاملاً این صورتبندی را پیش میبرد که "حجاب یک امر فردی است، میتواند خوب باشد اما حاکمیت مردسالار با اجبار بر سر زنان موجب سلب آزادی و مانع رشد زنان شده است، تا زنان کرسیهای مردان را در حاکمیت نگیرند"!
این چقدر میتواند باورپذیر باشد؟ فراتحلیل ما از نظرسنجی نشان میدهد که نزدیک به 40 درصد افکار عمومی این صورتبندی را باور میکنند و این نکتهی بسیار جدی است. یعنی نزدیک به 40 درصد باور میکنند که بله! امکان دارد که حجاب یک امر فردی باشد و "نه به مداخله" پررنگ میشود.
"نه به مداخله"، نه به مداخلهی تربیتی، آموزشی و رسانهای نیست، مسئلهی مداخله، مداخلهی قانونی است، متأسفانه برخی از دوستان با عدم هوشیاری، بهاشتباه، مداخله را به هرگونه مداخلهای تفسیر میکنند. نه دشمن، نه سکولارها، نه جریانهای غربگرای داخلی، هیچکدام با کار فرهنگی، تربیتی، آموزشی، رسانهای و هنری مخالفتی ندارند.
میتوان هر مقدار کار رسانهای، آموزشی و فرهنگی که لازم است انجام داد، این مسئلهی جنگ معنا سازی در امروز ما نیست؛ حتی باید گفت این جنگ معنا سازی، مسئلهی رسانهای هم ندارد، یعنی اگر تصور کنیم در صورت انجام یک کار رسانهای تمیز با یک یا هزار رسانه، جنگ معنا سازی را بردهایم، تصوری اشتباه است، جنگ معنا سازی فقط یک کار رسانهای نیست.
اما مسئلهی اصلی این است که چقدر مردم معنای اجتماعی از حجاب، یعنی معنای اخلاق اجتماعی نه اخلاق فردی را قبول میکنند؛ بعد آری به مداخله میگویند به خاطر اینکه اقلیت، کشف حجاب اجباری را بر اکثریت تحمیل نکنند. اتفاقاً ما الان در دورهای قرار داریم که کشف حجاب اقلیت بر جامعهی اکثریت تحمیل میشود.
آقای دکتر سیدعبدالرسول علمالهدی (استاد دانشگاه)
#الگوی_سوم_زن#الگوی_سوم_زن_مسلمان#حجاب#مرکز_اندیشه_ورزی_زنان_ایران#طرح_کلی_حجاب_فراسوی_بهترین_قوانین
مرکز اندیشهورزی زنان ایرانوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)ایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)بله (http://ble.ir/andishevarzizanan)@andishevarzizanan
این چقدر میتواند باورپذیر باشد؟ فراتحلیل ما از نظرسنجی نشان میدهد که نزدیک به 40 درصد افکار عمومی این صورتبندی را باور میکنند و این نکتهی بسیار جدی است. یعنی نزدیک به 40 درصد باور میکنند که بله! امکان دارد که حجاب یک امر فردی باشد و "نه به مداخله" پررنگ میشود.
"نه به مداخله"، نه به مداخلهی تربیتی، آموزشی و رسانهای نیست، مسئلهی مداخله، مداخلهی قانونی است، متأسفانه برخی از دوستان با عدم هوشیاری، بهاشتباه، مداخله را به هرگونه مداخلهای تفسیر میکنند. نه دشمن، نه سکولارها، نه جریانهای غربگرای داخلی، هیچکدام با کار فرهنگی، تربیتی، آموزشی، رسانهای و هنری مخالفتی ندارند.
میتوان هر مقدار کار رسانهای، آموزشی و فرهنگی که لازم است انجام داد، این مسئلهی جنگ معنا سازی در امروز ما نیست؛ حتی باید گفت این جنگ معنا سازی، مسئلهی رسانهای هم ندارد، یعنی اگر تصور کنیم در صورت انجام یک کار رسانهای تمیز با یک یا هزار رسانه، جنگ معنا سازی را بردهایم، تصوری اشتباه است، جنگ معنا سازی فقط یک کار رسانهای نیست.
اما مسئلهی اصلی این است که چقدر مردم معنای اجتماعی از حجاب، یعنی معنای اخلاق اجتماعی نه اخلاق فردی را قبول میکنند؛ بعد آری به مداخله میگویند به خاطر اینکه اقلیت، کشف حجاب اجباری را بر اکثریت تحمیل نکنند. اتفاقاً ما الان در دورهای قرار داریم که کشف حجاب اقلیت بر جامعهی اکثریت تحمیل میشود.
آقای دکتر سیدعبدالرسول علمالهدی (استاد دانشگاه)
#الگوی_سوم_زن#الگوی_سوم_زن_مسلمان#حجاب#مرکز_اندیشه_ورزی_زنان_ایران#طرح_کلی_حجاب_فراسوی_بهترین_قوانین
مرکز اندیشهورزی زنان ایرانوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)ایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)بله (http://ble.ir/andishevarzizanan)@andishevarzizanan
۱۶:۱۸
بِسْمِ الله قَاصِم الجَبَّارِين
۲۰:۴۴
مرکز اندیشهورزی زنان ایران
بِسْمِ الله قَاصِم الجَبَّارِين
۲۱:۳۸
۱:۲۰
۲۱:۵۰
۳۰ فروردین
مرکز اندیشهورزی زنان ایران
بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (بخش سوم) http://andishevarzizanan.ir/post/110 در ادامه بررسی عملکرد زنان در دوره سوم، اگرچه مجلس با مشارکت ٦٠ درصد شکل گرفت، اما همچنان با تحولاتی همراه بود؛ انحلال حزب جمهوری و نیز پذیرش قطعنامه پایان جنگ تحمیلی ازجمله وقایع این دور بود. اما شاید آنچه از همه سهمگینتر رقم خورد همزمانی این دوره با رحلت جانگداز امام بزرگوار، آن زعیم سفرکرده بود. بگذریم که از شدت سنگینی رخداد، آفاق در سوگ جان سپرد. با جابهجایی رئیسجمهور وقت به موقعیت رهبری و نیز رئیس مجلس به موقعیت ریاستجمهوری اگرچه خلاء حضور امام، پُر شد، اما صراط این نهضت حتی فنای فی الله بزرگانش را بهگونهای دیگر توصیف میکند. زنان کنشگر این دوره از مجلس فارغ از تغییر کَمی و اسمی همچنان ثابت بودند؛ این کمیت علیرغم حجم وسیعی از زنان ثبتنام کننده در انتخابات بود. به بیانی علاوه بر تحولات و مصائب مختلف سه دوره مجلس، باید اشاره کرد جامعه سنتی و البته مردسالار ایران، زمان بیشتری میبُرد تا نوع جدید و متفاوتی از کنشگری زنان که دیگر برخلاف گذشته تنها به طیف متمکن و خاص جامعه تعلق نداشت را درک کند و حضور زنان از لایههای متفاوت اجتماعی در سطح کنشگری نمایندگی مجلس را فهم نماید. به بیانی، پرداخت به این گزاره نسبی است زیرا همانطور که در رژیم گذشته در جایگاه نمایندگی مجلس شاهد امثال هما زاهدی، دختر سپهبد زاهدی (نخستوزیر و فرمانده کودتای ٢٨ مرداد) و یا ایراندخت اقبال، خواهر منوچهر اقبال (نخستوزیر) و یا فرخرو پارسا (بهائی زاده اسلامستیز از فرقه اَزلی با تعلقات شدید فمینیستی و همچنین از عناصر کادر ساواک که بعدها پس از نمایندگی مجلس نخستین زن وزیر در کابینه هویدا شد) بودیم، در نظام مقدس نیز همان رویه با افرادی همچون فائزه هاشمی دختر مرحوم هاشمی (رئیسجمهور سابق) و یا فاطمه حسینی دختر صفدر حسینی (رئیس سابق صندوق توسعه ملی) و... را میبینیم. اما بااینوجود این سوال جدی بعد از چهار دهه از انقلاب همچنان مطرح است که چرا با توجه به حجم وسیعی از زنان متعهد و متخصص، جامعه (در موقعیت انتخاب) اقبالی به افزایش حضور آنان در مجلس ندارد؟ پاسخ این سوال در پس مجموعهای از عوامل متعدد از قبیل: عدم خودباوری زنان در انتخاب همجنسهای خود، عدم باور مردان به توانمندی زنان و چهبسا عدم هماورد طلبیدن و... نهفته است. طرحها و برنامهها همواره متأثر از فضای جامعه هستند پس بدیهی آنکه دوره سوم نیز با توجه به مصائب پایان جنگ تحمیلی مسائل اقتصادی را در اولویت قرار دهد. در این میان اما تغییر و تحول مواد تقنینی در مجلس با محوریت مسائل زنان عبارت بود از درخواسـت زوجه براي حقالزحمهی كارهاي منزل از همسر در حين طلاق و نیز ضرورت وجود بـانوان مشـاور در دادگاههاي خانواده که پس از ارجاع به مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب رسيد. تصویب قانون بازنشستگی زنان با بیست سال سابقهی کاری و بیست روز حقوق از دیگر مصوبات این دوره از مجلس بود. لایحهی قاضیِ تحقیق شدنِ زنها که ابتدا بهصورت طرح ارائه شد، از مواردی بود که مرحوم بهروزی در خاطراتشان به آن اشاره میکند که "در دور سوم مجلس نیز طرحی برای قضاوت زنها به هیئترئیسهی مجلس دادم که اصلاً از ادارهی قوانین به مجلس برنگشت. چون طرحهایی که قرار بود به مجلس داده نشود باید توسط هیئترئیسهی مجلس به ادارهی قوانین میرفت؛ اگر خلاف شرع و قانون نبود به مجلس برمیگشت و از طریق هیئترئیسه در کمیسیون مطرح میشد. همانطور که گفتم طرح من در ادارهی قوانین مجلس متوقف شد و معلوم بود که به مجلس نخواهد آمد. من و دو تن از نمایندگان زن مجلس به همراه چند تن از نمایندگان کمیسیون قضایی دیداری با آیتالله هاشمی داشتیم. آقای هاشمی معمولاً میپرسیدند چه خبر؟ مخصوصاً در مورد خانمها از من پرسیدند چه خبر؟ گفتم: «طرحی برای قضاوت زنان تهیه کرده بودیم ولی ادارهی قوانین قبول نکرد و آن را به مجلس نفرستاد و فکر میکنم امکان طرح آن در مجلس نباشد.» ایشان فرمودند شما طرحتان را به کمیتهی حقوقی دولت بدهید تا روی آن کار شود و اگر ممکن شد دولت آن را به مجلس میفرستد. ادامه
۹:۳۷
مرکز اندیشهورزی زنان ایران
بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (شماره چهارم) http://andishevarzizanan.ir/post/127 اما مجلس چهارم شورای اسلامی معطوف به حضور زنانی در قامت نمایندگی برای چند شهرستان بود و این یعنی پس از سه دوره حَمیت زنان در کسوت نمایندگی تهران، راه برای حضور زنان در شهرهای دیگر هموار شده بود. تبریز، کرمانشاه و خراسان رضوی پس از تهران از پیشگامان حضور زنان در این جایگاه بودند. تقریباً تا این دوره از مجلس، اَتمسفر زیستهی وکلای زن مجلس، مُلهم از درد مبارزه در زمان طاغوت بوده است و این یعنی تا این دوره زنان قانونگذار از مبارزین بالفعل رژیم گذشته بودهاند و ساختارهای اولیه از ابتداییترین مسائل اعم از سنگ بنای حضور زنان در مجلس تا شروع رسیدگی به مسائل زنان و... به دست آنان پایهگذاری شده بود. اما از مهمترین مصوبات این دوره پیرو اصل ۲۱ قانون اساسی ج.ا، دولت موظف به تضمین حقوق زنان در تمامی جهات با رعایت موازین اسلامی است. قانون تأمین زنان و کودکان بیسرپرست در 10 ماده به توضیح شرایط و ارائه خدمات و... در این چارچوب میپردازد: ادامه
ماده (۱) به پیروی از تعالیم عالیه اسلام در جهت حفظ شئون و حقوق اجتماعی زن و کودک بیسرپرست و زدودن آثار فقر از جامعه اسلامی و بهمنظور اجرای قسمتی از اصل بیست و یکم قانون اساسی ج.ا.ا، زنان و کودکان بیسرپرستی که تحت پوشش قوانین حمایتی دیگری نیستند از حمایتهای مقرر در این قانون بهرهمند خواهند شد.
ماده (۲) مشمولان این قانون عبارتاند از: ۱- زنان بیوه ۲- زنان پیر و سالخورده ۳- سایر زنان و دختران بیسرپرست ۴- کودکان بیسرپرست.
ماده (۳) زنان و کودکان بیسرپرست که به هر نحو از مستمریهای بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان بهرهمند میشوند و یا از تمکن مالی برخوردار باشند از شمول مقررات این قانون خارج هستند.ماده (۴ ) حمایتهای موضوع این قانون عبارتاند از: ۱– حمایتهای مالی ۲– حمایتهای فرهنگی، اجتماعی ۳- نگهداری روزانه یا شبانهروزی کودکان و زنان سالمند بیسرپرست.
به بیان یکی از قانونگذاران زن مجلس، جنسیت در خدمت تأثیر ندارد. این مفهوم را زمانی میتوان هضم و درک نمود که بهزعم ما با خاطرات مرحوم دکتر فاطمه همایون مقدم (مادر شهید ناصر عبدالی) نماینده منتخب دوره چهارم مجلس از حوزه انتخابیه تبریز همراه شویم.
بدون اغراق نگارش و مطالعه یادداشت عَبث بود اگر نامی از نماینده تراز ج.ا به میان نمیآمد. او برای خدمت شأنی قائل نبود جز درک درد مردم و کمک به حل مشکلاتشان. برخی از کنشگریهای مرحوم مقدم در کسوت نمایندگی را در ادامه به روایت کتاب خاطرات او از نظر میگذرانیم:
«شنیده بود استاندار تبریز خوب کار نمیکند. خودش راه افتاد سمت دفتر استاندار، وقتی دید مردمی که برای کارهایشان مراجعه کردهاند ساعتها در صف ایستادهاند خودش هم توی صف منتظر ماند. هرازچندگاه مسئول دفتر استاندار بیرون میآمد و میگفت ایشان جلسه دارند. بعد از یک ساعت استاندار تنها از اتاقش بیرون آمد. گفتند میخواهد برود نماز! فاطمه پشت سرش راه افتاد. سلام کرد و پرسید: کجا تشریف میبرین؟ استاندار که جواب داد برای نماز میروم فاطمه با عصبانیت گفت: چند ساعته مردم و معطل کردین میگین جلسه دارم درحالیکه کسی تو اتاقتون نبوده، حالا هم به بهانه نماز دارین تشریف میبرین؟ تکلیف این مردم چیه که کارشون افتاده دست شما؟»
«فاطمه با ناراحتی گفت: یه مشکلی پیش اومده و خانمی که باردار بوده فوت شد. رضا گفت: خب تو این منطقه و حوزه انتخابی با این وسعت این اتفاق زیاد میافتد. فاطمه جواب داد: نه اینجا. من برای اون روستا، هم بودجه راهش رو گرفته بودم هم بودجه مرکزش بهداشتی رو. داده بودم به منطقه. حالا نه جاده رو درست کردن نه مرکز بهداشتی رو تأسیس کردن. این خانم رو تا اومدن برسونن به شهر تو راه فوت شده. الان این مسئولان مقصرن.
در مجلس عزای آن زن باردار شرکت کرد و با بازماندگانش همدردی کرد. وقتی فهمید زن چهار تا بچه دیگر هم داشته و آنها یتیم شدهاند دلش بیشتر سوخت. به سراغ مسئولین تبریز رفت. آنها زیر بار نمیرفتند. درگیری شدیدی اتفاق افتاد. با ناراحتی و عصبانیت رو به مسئولین گفت: مجلس این بودجه رو تصویب کرده و شما دریافت کردین، خون این خانم باردار گردن شماست. حق نداشتید آنقدر کوتاهی کنید که این اتفاق بیفتد.
کسی نبود یک جواب قانعکننده بدهد هرکدام طفره میرفتند تا این اتفاق را گردن دیگری بیندازند. برای این موضوع در صحن علنی مجلس از وزیر جهاد سازندگی سوال کرد. وزیر هم در پاسخگویی این را هم گفت که بیشترین مکاتباتش از بین نمایندهها با خانم مقدم بوده.»
زنی از آذرشهر پرسان پرسان تا در خانه آمده بود. میگفت مشکل مالی دارد. فاطمه نگذاشت زن از تعریف کردن اوضاع زندگیاش شرمنده شود. همان لحظه قالیچه را از توی اتاق جمع کرد. داد دستش و گفت، این رو بفروش فعلاً کمی از مشکلت حل بشه.
از این اتفاقات زیاد میافتاد. در طول سالها، زیاد میشد که فاطمه همان لحظه لباس تنش را بخشیده باشد یا انگشتری که توی دستش بود. نمیگذاشت کسی از خانهاش دستخالی برود.
باربر انقلاب (به تعبیر خود ایشان) را بسیار تهدید میکردند که اگر یکبار دیگر کاندیدای مجلس شود سرش را زیرآب میکنند اما او گوش شنوایی برای چنین سخنانی نداشت تا اینکه در جاده شاهیندژ-تکاب، روزی که برای بردن آذوقه ماه رمضان حوزه علمیه درحرکت بودند؛ ماشین کف جاده سُر میخورد، از ماشینی دیگر چند مرد پیاده شده و به اصرار فاطمه را که پایش آسیبدیده همراه خود میبرند... اعضای گروهک کومله به زندگی باربر پایانی تلخ میدهند...
ادامه دارد...
الف.دال
#یادداشت#یادداشت_روز #انتخابات#انتخابات_مجلس #زنان_در_مجلس#زنان_نماینده_مجلس
مرکز اندیشهورزی زنان ایرانوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)ایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)بله (http://ble.ir/andishevarzizanan)@andishevarzizanan
ماده (۲) مشمولان این قانون عبارتاند از: ۱- زنان بیوه ۲- زنان پیر و سالخورده ۳- سایر زنان و دختران بیسرپرست ۴- کودکان بیسرپرست.
ماده (۳) زنان و کودکان بیسرپرست که به هر نحو از مستمریهای بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان بهرهمند میشوند و یا از تمکن مالی برخوردار باشند از شمول مقررات این قانون خارج هستند.ماده (۴ ) حمایتهای موضوع این قانون عبارتاند از: ۱– حمایتهای مالی ۲– حمایتهای فرهنگی، اجتماعی ۳- نگهداری روزانه یا شبانهروزی کودکان و زنان سالمند بیسرپرست.
به بیان یکی از قانونگذاران زن مجلس، جنسیت در خدمت تأثیر ندارد. این مفهوم را زمانی میتوان هضم و درک نمود که بهزعم ما با خاطرات مرحوم دکتر فاطمه همایون مقدم (مادر شهید ناصر عبدالی) نماینده منتخب دوره چهارم مجلس از حوزه انتخابیه تبریز همراه شویم.
بدون اغراق نگارش و مطالعه یادداشت عَبث بود اگر نامی از نماینده تراز ج.ا به میان نمیآمد. او برای خدمت شأنی قائل نبود جز درک درد مردم و کمک به حل مشکلاتشان. برخی از کنشگریهای مرحوم مقدم در کسوت نمایندگی را در ادامه به روایت کتاب خاطرات او از نظر میگذرانیم:
«شنیده بود استاندار تبریز خوب کار نمیکند. خودش راه افتاد سمت دفتر استاندار، وقتی دید مردمی که برای کارهایشان مراجعه کردهاند ساعتها در صف ایستادهاند خودش هم توی صف منتظر ماند. هرازچندگاه مسئول دفتر استاندار بیرون میآمد و میگفت ایشان جلسه دارند. بعد از یک ساعت استاندار تنها از اتاقش بیرون آمد. گفتند میخواهد برود نماز! فاطمه پشت سرش راه افتاد. سلام کرد و پرسید: کجا تشریف میبرین؟ استاندار که جواب داد برای نماز میروم فاطمه با عصبانیت گفت: چند ساعته مردم و معطل کردین میگین جلسه دارم درحالیکه کسی تو اتاقتون نبوده، حالا هم به بهانه نماز دارین تشریف میبرین؟ تکلیف این مردم چیه که کارشون افتاده دست شما؟»
«فاطمه با ناراحتی گفت: یه مشکلی پیش اومده و خانمی که باردار بوده فوت شد. رضا گفت: خب تو این منطقه و حوزه انتخابی با این وسعت این اتفاق زیاد میافتد. فاطمه جواب داد: نه اینجا. من برای اون روستا، هم بودجه راهش رو گرفته بودم هم بودجه مرکزش بهداشتی رو. داده بودم به منطقه. حالا نه جاده رو درست کردن نه مرکز بهداشتی رو تأسیس کردن. این خانم رو تا اومدن برسونن به شهر تو راه فوت شده. الان این مسئولان مقصرن.
در مجلس عزای آن زن باردار شرکت کرد و با بازماندگانش همدردی کرد. وقتی فهمید زن چهار تا بچه دیگر هم داشته و آنها یتیم شدهاند دلش بیشتر سوخت. به سراغ مسئولین تبریز رفت. آنها زیر بار نمیرفتند. درگیری شدیدی اتفاق افتاد. با ناراحتی و عصبانیت رو به مسئولین گفت: مجلس این بودجه رو تصویب کرده و شما دریافت کردین، خون این خانم باردار گردن شماست. حق نداشتید آنقدر کوتاهی کنید که این اتفاق بیفتد.
کسی نبود یک جواب قانعکننده بدهد هرکدام طفره میرفتند تا این اتفاق را گردن دیگری بیندازند. برای این موضوع در صحن علنی مجلس از وزیر جهاد سازندگی سوال کرد. وزیر هم در پاسخگویی این را هم گفت که بیشترین مکاتباتش از بین نمایندهها با خانم مقدم بوده.»
زنی از آذرشهر پرسان پرسان تا در خانه آمده بود. میگفت مشکل مالی دارد. فاطمه نگذاشت زن از تعریف کردن اوضاع زندگیاش شرمنده شود. همان لحظه قالیچه را از توی اتاق جمع کرد. داد دستش و گفت، این رو بفروش فعلاً کمی از مشکلت حل بشه.
از این اتفاقات زیاد میافتاد. در طول سالها، زیاد میشد که فاطمه همان لحظه لباس تنش را بخشیده باشد یا انگشتری که توی دستش بود. نمیگذاشت کسی از خانهاش دستخالی برود.
باربر انقلاب (به تعبیر خود ایشان) را بسیار تهدید میکردند که اگر یکبار دیگر کاندیدای مجلس شود سرش را زیرآب میکنند اما او گوش شنوایی برای چنین سخنانی نداشت تا اینکه در جاده شاهیندژ-تکاب، روزی که برای بردن آذوقه ماه رمضان حوزه علمیه درحرکت بودند؛ ماشین کف جاده سُر میخورد، از ماشینی دیگر چند مرد پیاده شده و به اصرار فاطمه را که پایش آسیبدیده همراه خود میبرند... اعضای گروهک کومله به زندگی باربر پایانی تلخ میدهند...
ادامه دارد...
الف.دال
#یادداشت#یادداشت_روز #انتخابات#انتخابات_مجلس #زنان_در_مجلس#زنان_نماینده_مجلس
مرکز اندیشهورزی زنان ایرانوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)ایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)بله (http://ble.ir/andishevarzizanan)@andishevarzizanan
۹:۳۸
۱ اردیبهشت
حجتالاسلام و المسلمین علی محمدی (مدیر موسسه معنا):
یکی از راهبردهای اساسی برای سامان بخشی به وضع موجود راهبرد احیای پیوندهایی است که خداوند به آنها تاکید داشته است؛ به عبارتی بازسازی روابط اجتماعی مومنانه مهمترین راهبرد اصلاح فرهنگ عمومی جامعه است که در این بستر ابزارهایی مانند امر به معروف و نهی از منکر نیز امکان بروز و ظهور پیدا میکند.
خانم دکتر مریم اردبیلی (دکترای آیندهپژوهی و معاون امور بانوان شهرداری تهران)
اساساً فلسفه وجود حجاب نوعی مشخص کردن حریم یا بازنمایی بیرونی از زنی است که میخواهد در فضاهایی غیر از خانواده کنش داشته باشد و نمیخواهد از آن برداشت سوء شده و ارزشش تنها به جنس زنانه وی فرو کاهیده شود.
#حجاب
مرکز اندیشهورزی زنان ایرانوبسایت (andishevarzizanan.ir) ایتا (eitaa.com/andishevarzizanan) بله (ble.ir/andishevarzizanan)@andishevarzizanan
یکی از راهبردهای اساسی برای سامان بخشی به وضع موجود راهبرد احیای پیوندهایی است که خداوند به آنها تاکید داشته است؛ به عبارتی بازسازی روابط اجتماعی مومنانه مهمترین راهبرد اصلاح فرهنگ عمومی جامعه است که در این بستر ابزارهایی مانند امر به معروف و نهی از منکر نیز امکان بروز و ظهور پیدا میکند.
خانم دکتر مریم اردبیلی (دکترای آیندهپژوهی و معاون امور بانوان شهرداری تهران)
اساساً فلسفه وجود حجاب نوعی مشخص کردن حریم یا بازنمایی بیرونی از زنی است که میخواهد در فضاهایی غیر از خانواده کنش داشته باشد و نمیخواهد از آن برداشت سوء شده و ارزشش تنها به جنس زنانه وی فرو کاهیده شود.
#حجاب
مرکز اندیشهورزی زنان ایرانوبسایت (andishevarzizanan.ir) ایتا (eitaa.com/andishevarzizanan) بله (ble.ir/andishevarzizanan)@andishevarzizanan
۱۶:۴۱
۳ اردیبهشت
۱۱:۲۷
۳۱ اردیبهشت
۱۲:۲۳
۱۲:۲۴
مرکز اندیشهورزی زنان ایران
«رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت» پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادتگونه رئیسجمهور و همراهان گرامی ایشان مرکز اندیشهورزی زنان ایران وبسایت (http://andishevarzizanan.ir) ایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan) بله (http://ble.ir/andishevarzizanan) @andishevarzizanan
متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:بسم الله الرّحمن الرّحیمانا لله و انا الیه راجعونبا اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونهی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادمالرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
این حادثهی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد؛ همهی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثهی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
در این حادثهی سنگین شخصیتهای برجستهئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعهی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجهی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوهی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانوادههای محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای۴۰۳/۲/۳۱
مرکز اندیشهورزی زنان ایرانوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)ایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)بله (http://ble.ir/andishevarzizanan)@andishevarzizanan
این حادثهی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد؛ همهی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثهی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
در این حادثهی سنگین شخصیتهای برجستهئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعهی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجهی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوهی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانوادههای محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای۴۰۳/۲/۳۱
مرکز اندیشهورزی زنان ایرانوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)ایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)بله (http://ble.ir/andishevarzizanan)@andishevarzizanan
۱۲:۲۵
۱۰ خرداد
«شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستادهاید!»
متن نامه حضرت آیتالله خامنهای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا به شرح زیر منتشر شد:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است.
جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحدهی آمریکا!این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستادهاید.
شما اکنون بخشی از جبههی مقاومت را تشکیل دادهاید، و در زیر فشارِ بیرحمانهی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بیرحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزهای شرافتمندانه را آغاز کردهاید.
جبههی بزرگ مقاومت در نقطهای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکهی تروریست و بیرحم به نام «صهیونیستها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سختترین فشارها و شکنجهها گذاشته است. نسلکشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامهی رفتار بشدّت ظالمانه در دهها سال گذشته است.
فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقهی تاریخی طولانی. سرمایهداران شبکهی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ دهها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانهها و بازارها و مزرعهها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصبشدهی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.
بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحدهی آمریکا است که پشتیبانیهای سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بیاحتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هستهای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است.
رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بیدفاع فلسطین به کار گرفت و بیاعتنا به همهی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبهروز بر بیرحمی و ترور و سرکوبگری افزود.
دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است.
«جبههی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأسآلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد.
سردمداران صهیونیسم بینالمللی که بیشترین بنگاههای رسانهای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوهی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟
سردمداران سلطهی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بیرحم اسرائیل را دفاعکننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند!
من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقهی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبههی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است.
بجز شما دانشجویانِ دهها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاهها و مردم به پا خاستهاند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثهی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازهای آرامشبخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم.
درس قرآن به ما مسلمانان و به همهی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن دربارهی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبههی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.
توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.
سیّدعلی خامنهای - ۱۴۰۳/۳/۵
انگلیسی | متن فارسی
مرکز اندیشهورزی زنان ایرانوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)ایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)بله (http://ble.ir/andishevarzizanan)@andishevarzizanan
متن نامه حضرت آیتالله خامنهای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا به شرح زیر منتشر شد:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است.
جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحدهی آمریکا!این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستادهاید.
شما اکنون بخشی از جبههی مقاومت را تشکیل دادهاید، و در زیر فشارِ بیرحمانهی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بیرحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزهای شرافتمندانه را آغاز کردهاید.
جبههی بزرگ مقاومت در نقطهای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکهی تروریست و بیرحم به نام «صهیونیستها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سختترین فشارها و شکنجهها گذاشته است. نسلکشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامهی رفتار بشدّت ظالمانه در دهها سال گذشته است.
فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقهی تاریخی طولانی. سرمایهداران شبکهی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ دهها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانهها و بازارها و مزرعهها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصبشدهی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.
بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحدهی آمریکا است که پشتیبانیهای سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بیاحتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هستهای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است.
رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بیدفاع فلسطین به کار گرفت و بیاعتنا به همهی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبهروز بر بیرحمی و ترور و سرکوبگری افزود.
دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است.
«جبههی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأسآلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد.
سردمداران صهیونیسم بینالمللی که بیشترین بنگاههای رسانهای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوهی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟
سردمداران سلطهی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بیرحم اسرائیل را دفاعکننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند!
من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقهی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبههی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است.
بجز شما دانشجویانِ دهها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاهها و مردم به پا خاستهاند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثهی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازهای آرامشبخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم.
درس قرآن به ما مسلمانان و به همهی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن دربارهی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبههی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.
توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.
سیّدعلی خامنهای - ۱۴۰۳/۳/۵
انگلیسی | متن فارسی
مرکز اندیشهورزی زنان ایرانوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)ایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)بله (http://ble.ir/andishevarzizanan)@andishevarzizanan
۷:۳۲
۷ مهر
۶:۴۹
دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران با مشارکت مرکز اندیشه ورزی زنان ایرانبرگزار می کند:
نشست علوم شناختي و مطالعات خانواده
حوزههاي مطالعاتي و آزمايشگاهي علوم شناختي و خانواده: دكتر حمزه اميري، پژوهشگر شناخت اجتماعي
رشد تفكر و پيچيدگي شناختي در سه ساحت فردي، خانوادگي و اجتماعي:دكتر مهدي فخيمي، پژوهشگر علوم شناختي و فلسفه
سنجشهاي شناختي در حوزه خانواده: دكتر محمدناصح طالبي
دبير نشست دكتر احمد كوهی
زمان ۹ مهرماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ آدرس: بلوار کشاورز، ابتدای خیابان وصال، دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران
نشست علوم شناختي و مطالعات خانواده
حوزههاي مطالعاتي و آزمايشگاهي علوم شناختي و خانواده: دكتر حمزه اميري، پژوهشگر شناخت اجتماعي
رشد تفكر و پيچيدگي شناختي در سه ساحت فردي، خانوادگي و اجتماعي:دكتر مهدي فخيمي، پژوهشگر علوم شناختي و فلسفه
سنجشهاي شناختي در حوزه خانواده: دكتر محمدناصح طالبي
دبير نشست دكتر احمد كوهی
زمان ۹ مهرماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ آدرس: بلوار کشاورز، ابتدای خیابان وصال، دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران
۶:۵۰