عکس پروفایل مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایرانم

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران

۹۴عضو
عکس پروفایل مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایرانم
۹۴ عضو

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران

undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران در راستای ماموریت قرارگاهی خود، به رصد فعالیت‌های حوزه زن و خانواده، شناسایی و رفع خلأهای فکری، تولید محتوا و شناسایی ظرفیت‌های مختلف میدان می‌پردازد......ارتباط با ادمین:@admin_andishevarzizanan

۱۶ اسفند ۱۴۰۲

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران
undefined برنامه روزانه رويداد «هفتهٔ الگوی سوم» چهارشنبه١٦ اسفندماه undefinedمکان: تهران، خانه‌ اندیشه‌ورزان undefinedرویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید https://eitaa.com/olgueysevom undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران undefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir) undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan) undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan) undefined@andishevarzizanan
thumnail
برنامه روزانه رويداد «هفتهٔ الگوی سوم»چهارشنبه١٦ اسفندماه
undefinedمکان: تهران، خانه‌ اندیشه‌ورزان
undefinedرویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید:https://eitaa.com/olgueysevom
undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایرانundefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan)undefined@andishevarzizanan

۷:۱۵

۱۷ اسفند ۱۴۰۲

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران
undefined برنامه روزانه رويداد «هفتهٔ الگوی سوم» چهارشنبه١٦ اسفندماه undefinedمکان: تهران، خانه‌ اندیشه‌ورزان undefinedرویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید https://eitaa.com/olgueysevom undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران undefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir) undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan) undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan) undefined@andishevarzizanan
thumnail
برنامه روزانه رويداد «هفتهٔ الگوی سوم»پنجشنبه ۱۷ اسفندماه
undefinedمکان: تهران، خانه‌ اندیشه‌ورزان
undefinedرویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید:https://eitaa.com/olgueysevom
undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایرانundefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan)undefined@andishevarzizanan

۷:۲۱

۲۰ اسفند ۱۴۰۲

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران
undefined undefinedزن در کلام رهبری (۷) http://andishevarzizanan.ir/post/114 undefinedخواهران عزیز و دختران من! اعتقادم این است که اگر در بخشی از جامعه‌ی اسلامی، نسبت به زن مسلمان، کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد، قدری تقصیر مردان و قدری هم تقصیر خودِ بانوان است؛ چون آن کسی که باید شأن اسلامی زن را بشناسد و از آن دفاع کند، در درجه‌ی اوّل خودِ بانوان هستند. undefinedباید بدانند که خدا و قرآن و اسلام، درباره‌ی آن‌ها چه قضاوتی دارد، از آن‌ها چه می‌خواهد، مسئولیت آن‌ها را چه چیزی معیّن می‌کند و از آنچه که اسلام فرموده و خواسته، دفاع کنند و بخواهند. undefinedاگر نخواهند، کسانی که به هیچ ارزشی پایبند نیستند، به خود اجازه خواهند داد که به زن ستم کنند؛ کمااین‌که امروز در دنیای غرب و در زیر سایه‌ی نظام‌های مادّی آن دیار، با وجود شعارهایی که نسبت به زن می‌دهند، بیشترین ظلم را مردان غربی به زنان می‌کنند.   undefinedیعنی اگر در نظامی ارزش‌های معنوی حاکم نباشد، خدا در دل‌ها نباشد، مرد با تکیه بر قدرت جسمانی، راه خود را برای ظلم و تعدّی به زن باز می‌بیند. undefinedچیزی که مانع است، دو چیز است: undefinedیکی ملاحظه‌ی خدا و قانون و ایمان و امثال این‌ها، undefinedو یکی هم خودِ زن که حقوق انسانی و الهی خود را درست بشناسد و از آن دفاع کند و خود را به معنای حقیقی کلمه بطلبد. undefinedدر این مورد، اسلام یک حدّ میانه و بدون افراط و تفریط را ارائه می‌دهد. نه به زن اجازه‌ی ظلم کردن می‌دهد و نه طبیعت زن و مرد را نادیده می‌گیرد. undefinedبیانات در اجتماع زنان خوزستان ۱۳۷۵/۱۲/۲۰ #الگوی_سوم #الگوی_سوم_زن #الگوی_سوم_زن_مسلمان #زن_در_کلام_رهبری undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران undefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir) undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan) undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan) undefined@andishevarzizanan
thumnail
undefinedزن در کلام رهبری (۸)
undefinedقرآن کریم، وقتی می‌خواهد نمونه‌ای برای انسان‌های با ایمان ذکر کند، آن را از میان مردان ذکر نمی‌کند؛ از میان زنان ذکر می‌کند: «و ضرب الله مثلاً للذین امنوا امراة فرعون».
undefinedخدای متعال در این‌جا، دو زن را به عنوان دو نمونه از انسان‌های برجسته و مؤمن نه از زنان برجسته ذکر می‌کند. یعنی در صحنه‌ی انسانیت و تکامل معنوی، خدای متعال وقتی می‌خواهد نمونه‌ی ممتازی بیان کند، سخن از پیامبران و مردان بزرگ و شخصیت‌های علمی و دینی نمی‌کند؛ بلکه سخن از دو زن به میان می‌آورد که یکی از آن دو زن، زن فرعون است: «أذ قالت رب ابن لی عندک بیتاً فیالجنة»
undefinedزنی در مقام مبارزه با قدرت طاغوتی شوهرش، زنی با استقلال کامل که زیر بار شوهر متجاوز و قدرتمند و فرعون صفت و فرعون نام خود نمی‌رود. عظمت این زن، این جاست که شوهر نمی‌تواند راه گمراهی را بر او تحمیل کند؛ اگرچه آن شوهر، شخصی در حدّ فرعون با آن قدرت و با آن شخصیت باشد.
undefinedمیلیونها مرد، زیر دست فرعون و محکوم اراده‌ی اویند؛ اما همسر خود این مرد، در خانه محکوم اراده‌ی او نیست؛ آزاد است، به خدا ایمان می‌آورد، راه فرعون را ترک می‌گوید و راه خدا و راه حق را انتخاب می‌کند. لذا به عنوان یک موجود و یک انسان برجسته، نه فقط از میان زنان، بلکه از میان همه‌ی بنی نوع بشر انتخاب می‌شود.
undefinedزنِ دیگر، مریم مادر عیسی و دخترِ عمران است: «مریم ابنة عمران». مریم، زنی جوان است که در مقابل تهمت و نگاه سوء ظن آلوده‌ی همه‌ی مردم شهر و منطقه‌ی خود، مثل کوه می‌ایستد و کلمةالله و روح را که خدای متعال با قدرت کامله‌ی خود در دامان پاک او گذاشته است، بر روی دست می‌گیرد و مثل نورافکنی فرزند خود را بر دنیای تاریک آن زمان می‌افکند.
undefinedاین دو زن، دنیا را نور باران می‌کنند. این، نشان دهنده‌ی آن است که در میدان عظیم و محشر وسیعی که همه‌ی انسانها، از اوّلین و آخرین جمع شده‌اند؛ وقتی خدای متعال می‌خواهد دو انسان را از مجموع همه‌ی انسان‌ها انتخاب کند و به عنوان مثل و نمونه، آنها را معرفی کند، دو زن را انتخاب می‌کند؛ نه دو مرد را و نه یک مرد و یک زن را. در این کار، رازهایی است.
undefinedبیانات در اجتماع زنان خوزستان ۱۳۷۵/۱۲/۲۰
#الگوی_سوم#الگوی_سوم_زن#الگوی_سوم_زن_مسلمان#زن_در_کلام_رهبری
undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایرانundefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan)undefined@andishevarzizanan

۱۳:۱۲

۲۰ فروردین

thumnail
undefinedبنت الهدی http://andishevarzizanan.ir/post/126
undefinedآیا نوع زیست مجردی می‌تواند انگاره‌ای از الگوی سوم باشد؟
undefinedپاسخ این سوال را اگر بخواهیم در بستر زمانی و مکانی خود جستجو کنیم بدیهی است که در همه مقاطع مبتنی بر بافت سنتی جامعه، همواره یک پاسخ ثابت و مشخص دریافت خواهیم کرد و آن اینکه باید دید افراد با این نوع انتخاب تحمیلی و یا خودخواسته در مواجهه با نیازها و نقش‌های فطری خود چه می‌کنند. گویا انتخاب بنت‌الهدی به‌عنوان یک الگو، خالی از حکمت نیست که این عرصه نیز طرح و تلاقی متفاوت ازآنچه در جامعه وجود دارد را برای برخی به نمایش گذارد.
ادامهundefinedundefined

۱۰:۱۸

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران
undefined undefinedبنت الهدی http://andishevarzizanan.ir/post/126 undefinedآیا نوع زیست مجردی می‌تواند انگاره‌ای از الگوی سوم باشد؟ undefinedپاسخ این سوال را اگر بخواهیم در بستر زمانی و مکانی خود جستجو کنیم بدیهی است که در همه مقاطع مبتنی بر بافت سنتی جامعه، همواره یک پاسخ ثابت و مشخص دریافت خواهیم کرد و آن اینکه باید دید افراد با این نوع انتخاب تحمیلی و یا خودخواسته در مواجهه با نیازها و نقش‌های فطری خود چه می‌کنند. گویا انتخاب بنت‌الهدی به‌عنوان یک الگو، خالی از حکمت نیست که این عرصه نیز طرح و تلاقی متفاوت ازآنچه در جامعه وجود دارد را برای برخی به نمایش گذارد. ادامهundefinedundefined
undefinedبه بیانی دیگر قرار طبیعی اجتماع همواره حرکت بر سبیلی مشخص و متداول نخواهد بود؛ لذا بدیهی است در مانیفست خلقت برای انواعی از تکثر نیز الگویی تعبیه شود. "در «الگویِ زن مسلمان» که بر اساس معرفت‌شناسی الهی شکل‌گرفته، زن «نقاط قوّت زنانه»‌ی خود را با «ایمان و عفت» همراه می‌کند و با چنین ترکیبی قادر به نقش‌آفرینی‌ِ منحصربه‌فردی می‌شود و این‌گونه «ارزش و تشخص زن» معنا می‌یابد؛
undefinedزن با نقاط قوّت زنانه‌ی خود -که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است- همراه باایمان عمیق، همراه با استقرار ناشی از اتکا به خداوند، و همراه باعفت و پاک‌دامنی -که فضای پیرامون او را نورانیت می‌بخشد- می‌تواند در جامعه یک نقش استثنائیِ این‌گونه ایفا کند، هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست.
undefinedمثل کوه استواری از ایمان، درعین‌حال مثل چشمه‌ی جوشانی از عاطفه و محبت و احساسات زنانه، تشنگان و محتاجان نوازش را از چشمه‌ی صبر و حوصله و عاطفه‌ی خود سیراب می‌کند. انسان‌ها در چنین آغوش پُربرکتی می‌توانند تربیت شوند. اگر زن با این خصوصیات در عالمِ وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمی‌کرد. این، معنای ارزش زن و تشخص زن است؛ چیزی که مغز متحجرِ مادی غربی‌ها نمی‌تواند آن را بفهمد". (بیانات‌ در دیدار اقشار مختلف مردم ١٣٨٤‌/٣/٢٥)
undefinedشاید به‌یقین بتوان گفت برای اهل باور در پس دو فاکتور ایمان و عفت است که حیات آنان رقم می‌خورد. در این میان مبتنی بر منظومه گفتمانی مقام معظم رهبری در چارچوب الگوی سوم مشخصاً با توجه به این نوع حیات، شهیده بنت‌الهدی صدر را معرفی می‌کنند و در مراتب بالاتر وجود مبارک حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) که در این قالب می‌گنجند.
undefinedترجیح آن‌که در چارچوب تبیین زیست مجردی در مانیفست الگوی سوم، از وجود مبارک حضرتش عبور کنیم چه آن‌که قابل‌پذیرش نیست که آن بزرگوار باوجود تحت‌الشعاع قرار گرفتن میان دو معصوم با بسیاری از مصائب این جهانی ما فاصله داشته باشد؛ اگرچه بدیهی است این نکته سبب کاستن از مناقب آن بزرگوار نخواهد شد.
undefinedاما آمنه صدر یا همان بنت‌الهدی، آن دختری که هدایت شد و هدایت کرد، با توجه به نوع و عصری که می‌زیسته است، شاید پذیرش او به‌عنوان الگو قابل‌قبول‌تر باشد اگرچه نباید فراموش کرد که بنت‌الهدی خواهریِ مردی بزرگ هم چون خمینی دوم (شهید محمدباقر صدر) را به دوش می‌کشد.
undefinedگویا باید پذیرفت زیستی متفاوت را که اگرچه برون‌داد آن خانواده مستقل نیست اما جایگزین آن جامعه است، درست همانند آنچه که بنت‌الهدی عمل کرد. او باوجود این نوع از زندگی، کمال‌یافتگی خود را بروز داد و فراتر از بنیان خانواده، جامعه را بستری برای عرضه رشد و تعالی که خود یافته بود، قرار داد.
undefinedبانوی مجرد مطلوب نظر الگوی سوم، مبتنی بر انسانیت خود فارغ از سرپوش قراردادن زنانگی اگرچه خارج از عرف و طبیعت، به رشد و تعالی جامعه کمک می‌کند. به بیانی دیگر هنگامی‌که زن قله‌هایی فراتر از زنانگی خود را فتح کرده باشد و به مرحله چهارم اَسفار رسیده باشد چه تفاوتی می‌کند این زن مجرد است یا متأهل، مادری را تجربه کرده یا همسری را؛ او تنها تلاش می‌کند تا داشته‌ها و فتوحات خود را فارغ از تجربه نقش‌ها به جامعه ارائه دهد.
undefinedدرنهایت اما تَغیُر فروخورده ناشی از عدم تحقق نقش‌های فطری مهم‌ترین بُعدی است که در لحظه‌لحظه این نوع از زیست سایه افکنده است. و کسی چه می‌داند که سخت‌ترین قسمت زندگی برای آنان همین است که با افزایش تاب‌آوری خود و نیز بروز عطوفت مادرانه که در موقعیت‌های ازدست‌رفته محلی از اعراب ندارد، به غیر عرضه می‌شود.
undefinedالف. دال
#یادداشت#یادداشت_روز
undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایرانundefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan)undefined@andishevarzizanan

۱۰:۱۸

۲۵ فروردین

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران
undefined undefinedسلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش پنجم/۱) http://andishevarzizanan.ir/post/87 undefinedمعنا سازی فردی برای حجاب دیگر راهگشا نیست؛ امروز ما نیازمند معناسازی اجتماعی هستیم. undefinedلازم است که جمهوری اسلامی از طریق تمرکز بر رشد و پیشرفت زنان و نیز تکیه بر اخلاق عمومی و ترسیم آینده بی‌حجابی، وارد معناسازی امر هویتی از حجاب شود. undefined آقای دکتر سیدعبدالرسول علم‌الهدی (استاد دانشگاه) #الگوی_سوم_زن #الگوی_سوم_زن_مسلمان #حجاب #مرکز_اندیشه_ورزی_زنان_ایران #طرح_کلی_حجاب_فراسوی_بهترین_قوانین undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران undefinedوبسایت (andishevarzizanan.ir) undefinedایتا (eitaa.com/andishevarzizanan) undefinedبله (ble.ir/andishevarzizanan) undefined@andishevarzizanan
thumnail
undefinedسلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش پنجم/۲)undefined به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعهhttp://andishevarzizanan.ir/post/125
undefinedما امروزه در میانه‌ی جنگ نرم و معنا سازی هستیم که حجاب یکی از مثال‌های آن است. این جنگ معنا سازی دوگانه‌هایی می‌سازد. دوگانه‌هایی که بازگویی رسانه‌ای پیدا می‌کند، حتی توسط رسانه‌های داخلی خودمان ‌هم انجام می‌شود.

undefinedحجاب در میانه‌ی امر سنتی یا امر مدرن؛undefinedحجاب در میانه‌ی امر فردی یا اجتماعی؛undefinedحجاب اراده‌ی مردم یا اجبار حاکمیت؛undefinedحجاب، نفع مردان یا نفع زنان؛undefinedحجاب، خواسته‌ی اقلیت یا اکثریت؛undefinedحجاب، مسئله‌ی اخلاقی یا سیاسی.
ادامهundefinedundefined

۱۶:۱۸

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران
undefined undefinedسلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش پنجم/۲) undefined به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعه http://andishevarzizanan.ir/post/125 undefinedما امروزه در میانه‌ی جنگ نرم و معنا سازی هستیم که حجاب یکی از مثال‌های آن است. این جنگ معنا سازی دوگانه‌هایی می‌سازد. دوگانه‌هایی که بازگویی رسانه‌ای پیدا می‌کند، حتی توسط رسانه‌های داخلی خودمان ‌هم انجام می‌شود. undefinedحجاب در میانه‌ی امر سنتی یا امر مدرن؛ undefinedحجاب در میانه‌ی امر فردی یا اجتماعی؛ undefinedحجاب اراده‌ی مردم یا اجبار حاکمیت؛ undefinedحجاب، نفع مردان یا نفع زنان؛ undefinedحجاب، خواسته‌ی اقلیت یا اکثریت؛ undefinedحجاب، مسئله‌ی اخلاقی یا سیاسی. ادامهundefinedundefined
undefinedدشمن چه صورت‌بندی از جنگ معنا سازی حجاب دارد؟ خصوصاً از دو سه سال پیش، حتی ایام کرونا، که فعالیت فضای مجازی خانم علینژاد شکل گرفت و ضد ایران فعالیت می‌کند و مستقیم از پنتاگون و وزارت خارجه امریکا حقوق می‌گیرد و مشخص است که دشمن مردم است کاملاً این صورت‌بندی را پیش می‌برد که "حجاب یک امر فردی است، می‌تواند خوب باشد اما حاکمیت مردسالار با اجبار بر سر زنان موجب سلب آزادی و مانع رشد زنان شده است، تا زنان کرسی‌های مردان را در حاکمیت نگیرند"!
undefinedاین چقدر می‌تواند باورپذیر باشد؟ فراتحلیل ما از نظرسنجی نشان می‌دهد که نزدیک به 40 درصد افکار عمومی این صورت‌بندی را باور می‌کنند و این نکته‌ی بسیار جدی است. یعنی نزدیک به 40 درصد باور می‌کنند که بله! امکان دارد که حجاب یک امر فردی باشد و "نه به مداخله" پررنگ می‌شود.
undefined"نه به مداخله"، نه به مداخله‌ی تربیتی، آموزشی و رسانه‌ای نیست، مسئله‌ی مداخله، مداخله‌ی قانونی است، متأسفانه برخی از دوستان با عدم هوشیاری، به‌اشتباه، مداخله را به هرگونه مداخله‌ای تفسیر می‌کنند. نه دشمن، نه سکولارها، نه جریان‌های غرب‌گرای داخلی، هیچ‌کدام با کار فرهنگی، تربیتی، آموزشی، رسانه‌ای و هنری مخالفتی ندارند.
undefinedمی‌توان هر مقدار کار رسانه‌ای، آموزشی و فرهنگی که لازم است انجام داد، این مسئله‌ی جنگ معنا سازی در امروز ما نیست؛ حتی باید گفت این جنگ معنا سازی، مسئله‌ی رسانه‌ای هم ندارد، یعنی اگر تصور کنیم در صورت انجام یک کار رسانه‌ای تمیز با یک یا هزار رسانه، جنگ معنا سازی را برده‌ایم، تصوری اشتباه است، جنگ معنا سازی فقط یک کار رسانه‌ای نیست.
undefinedاما مسئله‌ی اصلی این است که چقدر مردم معنای اجتماعی از حجاب، یعنی معنای اخلاق اجتماعی نه اخلاق فردی را قبول می‌کنند؛ بعد آری به مداخله می‌گویند به خاطر این‌که اقلیت، کشف حجاب اجباری را بر اکثریت تحمیل نکنند. اتفاقاً ما الان در دوره‌ای قرار داریم که کشف حجاب اقلیت بر جامعه‌ی اکثریت تحمیل می‌شود.
undefinedآقای دکتر سیدعبدالرسول علم‌الهدی (استاد دانشگاه)
#الگوی_سوم_زن#الگوی_سوم_زن_مسلمان#حجاب#مرکز_اندیشه_ورزی_زنان_ایران#طرح_کلی_حجاب_فراسوی_بهترین_قوانین
undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایرانundefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan)undefined@andishevarzizanan

۱۶:۱۸

بِسْمِ الله قَاصِم الجَبَّارِين

۲۰:۴۴

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران
بِسْمِ الله قَاصِم الجَبَّارِين
thumnail
راه قدس از کربلا می‌گذرد...
وقتی پهپادها به حضرت اباعبدالله الحسین سلام می‌دهند...

۲۱:۳۸

۱:۲۰undefined

۲۱:۵۰

۳۰ فروردین

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران
undefined undefinedبررسی کنش‌گری زنان در مجلس‌شورای‌اسلامی (بخش سوم) http://andishevarzizanan.ir/post/110 undefinedدر ادامه بررسی عملکرد زنان در دوره سوم، اگرچه مجلس با مشارکت ٦٠ درصد شکل گرفت، اما همچنان با تحولاتی همراه بود؛ انحلال حزب جمهوری و نیز پذیرش قطعنامه پایان جنگ تحمیلی ازجمله وقایع این دور بود. اما شاید آنچه از همه سهمگین‌تر رقم خورد هم‌زمانی این دوره با رحلت جان‌گداز امام بزرگوار، آن زعیم سفرکرده بود. بگذریم که از شدت سنگینی رخداد، آفاق در سوگ جان سپرد. undefinedبا جابه‌جایی رئیس‌جمهور وقت به موقعیت رهبری و نیز رئیس مجلس به موقعیت ریاست‌جمهوری اگرچه خلاء حضور امام، پُر شد، اما صراط این نهضت حتی فنای فی ‌الله بزرگانش را به‌گونه‌ای دیگر توصیف می‌کند. undefinedزنان کنش‌گر این دوره از مجلس فارغ از تغییر کَمی و اسمی همچنان ثابت بودند؛ این کمیت علی‌رغم حجم وسیعی از زنان ثبت‌نام کننده در انتخابات بود. به بیانی علاوه بر تحولات و مصائب مختلف سه دوره مجلس، باید اشاره کرد جامعه سنتی و البته مردسالار ایران، زمان بیشتری می‌بُرد تا نوع جدید و متفاوتی از کنش‌گری زنان که دیگر برخلاف گذشته تنها به طیف متمکن و خاص جامعه تعلق نداشت را درک کند و حضور زنان از لایه‌های متفاوت اجتماعی در سطح کنش‌گری نمایندگی مجلس را فهم نماید. undefinedبه بیانی، پرداخت به این گزاره نسبی است زیرا همان‌طور که در رژیم گذشته در جایگاه نمایندگی مجلس شاهد امثال هما زاهدی، دختر سپهبد زاهدی (نخست‌وزیر و فرمانده کودتای ٢٨ مرداد) و یا ایراندخت اقبال، خواهر منوچهر اقبال (نخست‌وزیر) و یا فرخ‌رو پارسا (بهائی ‌زاده اسلام‌ستیز از فرقه اَزلی با تعلقات شدید فمینیستی و همچنین از عناصر کادر ساواک که بعدها پس از نمایندگی مجلس نخستین زن وزیر در کابینه هویدا شد) بودیم، در نظام مقدس نیز همان رویه با افرادی همچون فائزه هاشمی دختر مرحوم هاشمی (رئیس‌جمهور سابق) و یا فاطمه ‌حسینی دختر صفدر حسینی (رئیس سابق صندوق توسعه ملی) و... را می‌بینیم. undefinedاما بااین‌وجود این سوال جدی بعد از چهار دهه از انقلاب همچنان مطرح است که چرا با توجه به حجم وسیعی از زنان متعهد و متخصص، جامعه (در موقعیت انتخاب) اقبالی به افزایش حضور آنان در مجلس ندارد؟ پاسخ این سوال در پس مجموعه‌ای از عوامل متعدد از قبیل: عدم ‌خودباوری زنان در انتخاب هم‌جنس‌های خود، عدم باور مردان به توانمندی زنان و چه‌بسا عدم هماورد طلبیدن و... نهفته است. undefinedطرح‌ها و برنامه‌ها همواره متأثر از فضای جامعه هستند پس بدیهی آن‌که دوره سوم نیز با توجه به مصائب پایان جنگ تحمیلی مسائل اقتصادی را در اولویت قرار دهد. در این میان اما تغییر و تحول مواد تقنینی در مجلس با محوریت مسائل زنان عبارت بود از درخواسـت زوجه براي حق‌الزحمه‌ی كارهاي منزل از همسر در حين طلاق و نیز ضرورت وجود بـانوان مشـاور در دادگاه‌هاي خانواده که پس از ارجاع به مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب رسيد. تصویب قانون بازنشستگی زنان با بیست سال سابقه‌ی کاری و بیست روز حقوق از دیگر مصوبات این دوره از مجلس بود. undefinedلایحه‌ی قاضیِ تحقیق ‌شدنِ زن‌ها که ابتدا به‌صورت طرح ارائه شد، از مواردی بود که مرحوم بهروزی در خاطراتشان به آن اشاره می‌کند که "در دور سوم مجلس نیز طرحی برای قضاوت زن‌ها به هیئت‌رئیسه‌ی مجلس دادم که اصلاً از اداره‌ی قوانین به مجلس برنگشت. چون طرح‌هایی که قرار بود به مجلس داده نشود باید توسط هیئت‌رئیسه‌ی مجلس به اداره‌ی قوانین می‌رفت؛ اگر خلاف شرع و قانون نبود به مجلس برمی‌گشت و از طریق هیئت‌رئیسه در کمیسیون مطرح می‌شد. undefinedهمان‌طور که گفتم طرح من در اداره‌ی قوانین مجلس متوقف شد و معلوم بود که به مجلس نخواهد آمد. من و دو تن از نمایندگان زن مجلس به همراه چند تن از نمایندگان کمیسیون قضایی دیداری با آیت‌الله هاشمی داشتیم. آقای هاشمی معمولاً می‌پرسیدند چه خبر؟ مخصوصاً در مورد خانم‌ها از من پرسیدند چه خبر؟ گفتم: «طرحی برای قضاوت زنان تهیه کرده بودیم ولی اداره‌ی قوانین قبول نکرد و آن را به مجلس نفرستاد و فکر می‌کنم امکان طرح آن در مجلس نباشد.» ایشان فرمودند شما طرحتان را به کمیته‌ی حقوقی دولت بدهید تا روی آن کار شود و اگر ممکن شد دولت آن را به مجلس می‌فرستد. ادامهundefinedundefined
thumnail
undefinedبررسی کنشگری زنان در مجلس‌شورای‌اسلامی (شماره چهارم)http://andishevarzizanan.ir/post/127
undefinedاما مجلس چهارم شورای اسلامی معطوف به حضور زنانی در قامت نمایندگی برای چند شهرستان بود و این یعنی پس از سه دوره حَمیت زنان در کسوت نمایندگی تهران، راه برای حضور زنان در شهرهای دیگر هموار شده بود. تبریز، کرمانشاه و خراسان رضوی پس از تهران از پیشگامان حضور زنان در این جایگاه بودند.
undefinedتقریباً تا این دوره از مجلس، اَتمسفر زیسته‌ی وکلای زن مجلس، مُلهم از درد مبارزه در زمان طاغوت بوده است و این یعنی تا این دوره زنان قانون‌گذار از مبارزین بالفعل رژیم گذشته بوده‌اند و ساختارهای اولیه از ابتدایی‌ترین مسائل اعم از سنگ بنای حضور زنان در مجلس تا شروع رسیدگی به مسائل زنان و... به دست آنان پایه‌گذاری شده بود.
undefinedاما از مهم‌ترین مصوبات این دوره پیرو اصل ۲۱ قانون اساسی ج.ا، دولت موظف به تضمین حقوق زنان در تمامی جهات با رعایت موازین اسلامی است. قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست در 10 ماده به توضیح شرایط و ارائه خدمات و... در این چارچوب می‌پردازد:ادامهundefinedundefined

۹:۳۷

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران
undefined undefinedبررسی کنشگری زنان در مجلس‌شورای‌اسلامی (شماره چهارم) http://andishevarzizanan.ir/post/127 undefinedاما مجلس چهارم شورای اسلامی معطوف به حضور زنانی در قامت نمایندگی برای چند شهرستان بود و این یعنی پس از سه دوره حَمیت زنان در کسوت نمایندگی تهران، راه برای حضور زنان در شهرهای دیگر هموار شده بود. تبریز، کرمانشاه و خراسان رضوی پس از تهران از پیشگامان حضور زنان در این جایگاه بودند. undefinedتقریباً تا این دوره از مجلس، اَتمسفر زیسته‌ی وکلای زن مجلس، مُلهم از درد مبارزه در زمان طاغوت بوده است و این یعنی تا این دوره زنان قانون‌گذار از مبارزین بالفعل رژیم گذشته بوده‌اند و ساختارهای اولیه از ابتدایی‌ترین مسائل اعم از سنگ بنای حضور زنان در مجلس تا شروع رسیدگی به مسائل زنان و... به دست آنان پایه‌گذاری شده بود. undefinedاما از مهم‌ترین مصوبات این دوره پیرو اصل ۲۱ قانون اساسی ج.ا، دولت موظف به تضمین حقوق زنان در تمامی جهات با رعایت موازین اسلامی است. قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست در 10 ماده به توضیح شرایط و ارائه خدمات و... در این چارچوب می‌پردازد: ‌ ادامهundefinedundefined
undefinedماده (۱) به پیروی از تعالیم عالیه اسلام در جهت حفظ شئون و حقوق اجتماعی زن و کودک بی‌سرپرست و زدودن آثار فقر از جامعه اسلامی و به‌منظور اجرای قسمتی از اصل بیست و یکم قانون اساسی ج.ا.ا، زنان و کودکان بی‌سرپرستی که تحت پوشش قوانین حمایتی دیگری ‌نیستند از حمایت‌های مقرر در این قانون بهره‌مند خواهند شد.
undefinedماده (۲) مشمولان این قانون عبارت‌اند از: ۱- زنان بیوه ۲- زنان پیر و سالخورده ۳- سایر زنان و دختران بی‌سرپرست ۴- کودکان بی‌سرپرست.
undefinedماده (۳) زنان و کودکان بی‌سرپرست که به هر نحو از مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان بهره‌مند می‌شوند و یا از تمکن مالی برخوردار باشند از شمول مقررات این قانون خارج هستند.undefinedماده (۴ ) حمایت‌های موضوع این قانون عبارت‌اند از: ۱– حمایت‌های مالی ۲– حمایت‌های فرهنگی، اجتماعی ۳- نگهداری روزانه یا شبانه‌روزی کودکان و زنان سالمند بی‌سرپرست.
undefinedبه بیان یکی از قانون‌گذاران زن مجلس، جنسیت در خدمت تأثیر ندارد. این مفهوم را زمانی می‌توان هضم و درک نمود که به‌زعم ما با خاطرات مرحوم دکتر فاطمه همایون مقدم (مادر شهید ناصر عبدالی) نماینده منتخب دوره چهارم مجلس از حوزه انتخابیه تبریز همراه شویم.
undefined بدون اغراق نگارش و مطالعه یادداشت عَبث بود اگر نامی از نماینده تراز ج.ا به میان نمی‌آمد. او برای خدمت شأنی قائل نبود جز درک درد مردم و کمک به حل مشکلاتشان. برخی از کنش‌گری‌های مرحوم مقدم در کسوت نمایندگی را در ادامه به روایت کتاب خاطرات او از نظر می‌گذرانیم:
undefined«شنیده بود استاندار تبریز خوب کار نمی‌کند. خودش راه افتاد سمت دفتر استاندار، وقتی دید مردمی که برای کارهایشان مراجعه کرده‌اند ساعت‌ها در صف ایستاده‌اند خودش هم توی صف منتظر ماند. هرازچندگاه مسئول دفتر استاندار بیرون می‌آمد و می‌گفت ایشان جلسه دارند. بعد از یک ساعت استاندار تنها از اتاقش بیرون آمد. گفتند می‌خواهد برود نماز! فاطمه پشت سرش راه افتاد. سلام کرد و پرسید: کجا تشریف می‌برین؟ استاندار که جواب داد برای نماز می‌روم فاطمه با عصبانیت گفت: چند ساعته مردم و معطل کردین میگین جلسه دارم درحالی‌که کسی تو اتاقتون نبوده، حالا هم به بهانه نماز دارین تشریف می‌برین؟ تکلیف این مردم چیه که کارشون افتاده دست شما؟»
undefined«فاطمه با ناراحتی گفت: یه مشکلی پیش اومده و خانمی که باردار بوده فوت شد. رضا گفت: خب تو این منطقه و حوزه انتخابی با این وسعت این اتفاق زیاد می‌افتد. فاطمه جواب داد: نه اینجا. من برای اون روستا، هم بودجه راهش رو گرفته بودم هم بودجه مرکزش بهداشتی رو. داده بودم به منطقه. حالا نه جاده رو درست کردن نه مرکز بهداشتی رو تأسیس کردن. این خانم رو تا اومدن برسونن به شهر تو راه فوت شده. الان این مسئولان مقصرن.
undefinedدر مجلس عزای آن زن باردار شرکت کرد و با بازماندگانش همدردی کرد. وقتی فهمید زن چهار تا بچه دیگر هم داشته و آن‌ها یتیم شده‌اند دلش بیشتر سوخت. به سراغ مسئولین تبریز رفت. آن‌ها زیر بار نمی‌رفتند. درگیری شدیدی اتفاق افتاد. با ناراحتی و عصبانیت رو به مسئولین گفت: مجلس این بودجه رو تصویب کرده و شما دریافت کردین، خون این خانم باردار گردن شماست. حق نداشتید آن‌قدر کوتاهی کنید که این اتفاق بیفتد.
undefinedکسی نبود یک جواب قانع‌کننده بدهد هرکدام طفره می‌رفتند تا این اتفاق را گردن دیگری بیندازند. برای این موضوع در صحن علنی مجلس از وزیر جهاد سازندگی سوال کرد. وزیر هم در پاسخگویی این را هم گفت که بیشترین مکاتباتش از بین نماینده‌ها با خانم مقدم بوده.»
undefinedزنی از آذرشهر پرسان پرسان تا در خانه آمده بود. می‌گفت مشکل مالی دارد. فاطمه نگذاشت زن از تعریف کردن اوضاع زندگی‌اش شرمنده شود. همان لحظه قالیچه را از توی اتاق جمع کرد. داد دستش و گفت، این رو بفروش فعلاً کمی از مشکلت حل بشه.
undefinedاز این اتفاقات زیاد می‌افتاد. در طول سال‌ها، زیاد می‌شد که فاطمه همان لحظه لباس تنش را بخشیده باشد یا انگشتری که توی دستش بود. نمی‌گذاشت کسی از خانه‌اش دست‌خالی برود.
undefinedباربر انقلاب (به تعبیر خود ایشان) را بسیار تهدید می‌کردند که اگر یک‌بار دیگر کاندیدای مجلس شود سرش را زیرآب می‌کنند اما او گوش شنوایی برای چنین سخنانی نداشت تا اینکه در جاده شاهین‌دژ-تکاب، روزی که برای بردن آذوقه ماه رمضان حوزه علمیه درحرکت بودند؛ ماشین کف جاده سُر می‌خورد، از ماشینی دیگر چند مرد پیاده شده و به اصرار فاطمه را که پایش آسیب‌دیده همراه خود می‌برند... اعضای گروهک کومله به زندگی باربر پایانی تلخ می‌دهند...
ادامه دارد...
undefinedالف.دال
#یادداشت#یادداشت_روز #انتخابات#انتخابات_مجلس #زنان_در_مجلس#زنان_نماینده_مجلس
undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایرانundefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan)undefined@andishevarzizanan

۹:۳۸

۱ اردیبهشت

undefinedحجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی (مدیر موسسه معنا):
undefinedیکی از راهبردهای اساسی برای سامان بخشی به وضع موجود راهبرد احیای پیوندهایی است که خداوند به آنها تاکید داشته است؛ به عبارتی بازسازی روابط اجتماعی مومنانه مهم‌ترین راهبرد اصلاح فرهنگ عمومی جامعه است که در این بستر ابزارهایی مانند امر به معروف و نهی از منکر نیز امکان بروز و ظهور پیدا می‌کند.
undefinedخانم دکتر مریم اردبیلی (دکترای آینده‌پژوهی و معاون امور بانوان شهرداری تهران)
undefinedاساساً فلسفه وجود حجاب نوعی مشخص کردن حریم یا بازنمایی بیرونی از زنی است که می‌خواهد در فضاهایی غیر از خانواده کنش داشته باشد و نمی‌خواهد از آن برداشت سوء شده و ارزشش تنها به جنس زنانه وی فرو کاهیده شود.
#حجاب
undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایرانundefinedوبسایت (andishevarzizanan.ir) undefinedایتا (eitaa.com/andishevarzizanan) undefinedبله (ble.ir/andishevarzizanan)undefined@andishevarzizanan

۱۶:۴۱

۳ اردیبهشت

thumnail
undefinedرهبر انقلاب: از همسران و فرزندان نیروهای مسلح به خاطر تحمل سختی‌ها تشکر میکنم
undefinedرهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح، تشکر ویژه‌ای از خانواده‌های فرماندهان و رده‌های مختلف ارتش، سپاه و نیروی انتظامی داشتند و گفتند: بار اصلی زحمات بردوش همسران و فرزندان نیروهای مسلح است که سختی‌ها را تحمل می‌کنند. ۱۴۰۳/۲/۲
undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایرانundefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan)undefined@andishevarzizanan

۱۱:۲۷

۳۱ اردیبهشت

thumnail
undefined ایران، ایرانِ امام رضا علیه‌السلام است.
undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایرانundefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan)undefined@andishevarzizanan

۱۲:۲۳

thumnail
undefined «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت»undefined پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان
undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایرانundefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan)undefined@andishevarzizanan

۱۲:۲۴

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران
undefined undefined «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» undefined پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران undefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir) undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan) undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan) undefined@andishevarzizanan
undefined متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:بسم الله الرّحمن الرّحیمانا لله و انا الیه راجعونundefinedبا اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
undefinedاین حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
undefinedرئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
undefinedدر این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
undefinedاینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
undefinedدر پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنه‌ای۴۰۳/۲/۳۱
undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایرانundefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan)undefined@andishevarzizanan

۱۲:۲۵

۱۰ خرداد

undefined«شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید!»
undefinedمتن نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا به شرح زیر منتشر شد:
undefinedبسم الله الرّحمن الرّحیم
undefinedاین نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است.
undefinedجوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحده‌ی آمریکا!این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستاده‌اید.
undefinedشما اکنون بخشی از جبهه‌ی مقاومت را تشکیل داده‌اید، و در زیر فشارِ بی‌رحمانه‌ی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید.
undefinedجبهه‌ی بزرگ مقاومت در نقطه‌ای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکه‌ی تروریست و بی‌رحم به نام «صهیونیست‌ها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌ها گذاشته است. نسل‌کشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامه‌ی رفتار بشدّت ظالمانه در ده‌ها سال گذشته است.
undefinedفلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقه‌ی تاریخی طولانی. سرمایه‌داران شبکه‌ی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ ده‌ها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانه‌ها و بازارها و مزرعه‌ها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصب‌شده‌ی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.
undefinedبزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا است که پشتیبانی‌های سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بی‌احتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هسته‌ای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است.
undefinedرژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بی‌دفاع فلسطین به کار گرفت و بی‌اعتنا به همه‌ی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبه‌روز بر بی‌رحمی و ترور و سرکوبگری افزود.
undefinedدولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است.
undefined«جبهه‌ی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأس‌آلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد.
undefinedسردمداران صهیونیسم بین‌المللی که بیشترین بنگاه‌های رسانه‌ای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوه‌ی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟
undefinedسردمداران سلطه‌ی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بی‌رحم اسرائیل را دفاع‌کننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند!
undefinedمن میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقه‌ی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبهه‌ی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است.
undefinedبجز شما دانشجویانِ ده‌ها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاه‌ها و مردم به پا خاسته‌اند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثه‌ی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازه‌ای آرامش‌بخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم.
undefinedدرس قرآن به ما مسلمانان و به همه‌ی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن درباره‌ی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبهه‌ی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.
undefinedتوصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.
undefinedسیّدعلی خامنه‌ای - ۱۴۰۳/۳/۵
undefined انگلیسی | متن فارسی
undefinedمرکز اندیشه‌ورزی زنان ایرانundefinedوبسایت (http://andishevarzizanan.ir)undefinedایتا (http://eitaa.com/andishevarzizanan)undefinedبله (http://ble.ir/andishevarzizanan)undefined@andishevarzizanan

۷:۳۲

۷ مهر

thumnail

۶:۴۹

دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران با مشارکت مرکز اندیشه ورزی زنان ایرانبرگزار می کند:
نشست علوم شناختي و مطالعات خانواده

حوزه‌هاي مطالعاتي و آزمايشگاهي علوم شناختي و خانواده: دكتر حمزه اميري، پژوهشگر شناخت اجتماعي
رشد تفكر و پيچيدگي شناختي در سه ساحت فردي، خانوادگي و اجتماعي:دكتر مهدي فخيمي، پژوهشگر علوم شناختي و فلسفه
سنجشهاي شناختي در حوزه خانواده: دكتر محمدناصح طالبي
دبير نشست دكتر احمد كوهی
زمان ۹ مهرماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ آدرس: بلوار کشاورز، ابتدای خیابان وصال، دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران

۶:۵۰