۱۰ مهر
۱۸:۲۲
۱۱ مهر
۷:۳۶
۱۲ مهر
۹:۱۰
۱۴ مهر
حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی.mp3
۲۲:۴۵-۳۱.۲۶ مگابایت
۱۱:۴۹
فرزندان روح الله
با این سطح از معارفی که جوان در مدرسه و دانشگاه یاد میگیرد نمیتواند به سوالات پاسخ بدهد. باید یک نظام فکری ارائه بدیم که مسائل اساسی جوانان را پاسخ بدهد. طرح ولایت با سابقه ۳۰ ساله همین ایده را دنبال میکند که چطور یک نظام فکری متناسب با نیاز جوان امروز ارائه شود. حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی #مبنا بله | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
حجت الاسلام مجتبی مصباح - طرح ولایت
مجموع معارف اعتقادی ما محتوای ثابتی دارد فقط سطح تعالیم باید متناسب با جوان امروز باشد. امروز به دلیل انقلاب اسلامی و روابط با جوامع دیگر و دلایل دیگری باعث شده مسائل متفاوتی در ذهن جوانهای ما باشد.برخی سوالها از قرار زیر است: 1- دین با حکومت چه کار دارد؟ اداره جامعه متخصص خود را دارد این چه ربطی به دین دارد؟
2- اگر بگوییم خدا حق حاکمیت را تعیین میکند میپرسند چه کسی صاحب حق را تعیین کرده است؟
3- درست و غلط و خوب و بد و اخلاق را چه کسی تعیین میکند؟
4- انسان خودش محور و تصمیم گیر است. باید به انسان واگذار شود یا هدایت شود؟
5- انسان کیست و چه مسیری دارد؟ مبداش کجاست و به کجا میخواهد برود؟
6- جوانی که خدا را مثل مهندس ساختمان میداند، با این سطح معرفت نمیتواند بفهمد که چرا باید هر روز، روزی ۵ بار برود از مهندس این بنا تشکر کند!؟ بعد مهندسی که ساختمان را ساخته چرا باید برای ما تعیین تکلیف کند که چی بخوریم و چی بپوشیم؟ مسائل فردی و اجتماعی و غیره به خدا چه ربطی دارد؟
با این سطح از معارفی که جوان در مدرسه و دانشگاه یاد میگیرد نمیتواند به سوالات پاسخ بدهد. ما نیاز داریم به تعمیق معارف و نشان دادن ارتباط بین معارف. ربط و نسبت توحید را با اخلاق و حقوق و دیگر نیازهای جامعه بفهمد. طوری دین عرضه شده که اعتقاد به سکولاریسم وجدا کردن دین از زندگی در جوانان عجیب نیست.باید یک نظام فکری ارائه بدیم که مسائل اساسی جوانان را پاسخ بدهد و ربط معارف مختلف را بشناساند و آنها را در عمل ملتزم کند. اگر باور عقلی ایجاد نشود، باور قلبی هم ایجاد نمیشود پس منجر به عمل هم نمیشود
طرح ولایت با سابقه ۳۰ ساله همین ایده را دنبال میکند که چطور یک نظام فکری متناسب با نیاز جوان امروز ارائه شود. در همین طرح ولایت چقدر از اغتشاشگرها شرکت کردند که ابتدا به اجبار آمدند ولی وقتی با شبهاتی که در کلاس مطرح میشد حس میکردند سوالات آنها داره طرح میشه و علاقه مندانه گوش میدادند و سوالاتشون حل میشد و حتی به شوق میامدند و گریه میکردند.مقام معظم رهبری فرمودند طرح خوب زیاده ولی این طرح ویژگیش اینه که بنیان سازی میکنه*...انسان در هر لحظه میتواند تشخیص بدهد.
#مبنا
بله | ایتا | تلگرام | * اینستاگرام
مجموع معارف اعتقادی ما محتوای ثابتی دارد فقط سطح تعالیم باید متناسب با جوان امروز باشد. امروز به دلیل انقلاب اسلامی و روابط با جوامع دیگر و دلایل دیگری باعث شده مسائل متفاوتی در ذهن جوانهای ما باشد.برخی سوالها از قرار زیر است: 1- دین با حکومت چه کار دارد؟ اداره جامعه متخصص خود را دارد این چه ربطی به دین دارد؟
2- اگر بگوییم خدا حق حاکمیت را تعیین میکند میپرسند چه کسی صاحب حق را تعیین کرده است؟
3- درست و غلط و خوب و بد و اخلاق را چه کسی تعیین میکند؟
4- انسان خودش محور و تصمیم گیر است. باید به انسان واگذار شود یا هدایت شود؟
5- انسان کیست و چه مسیری دارد؟ مبداش کجاست و به کجا میخواهد برود؟
6- جوانی که خدا را مثل مهندس ساختمان میداند، با این سطح معرفت نمیتواند بفهمد که چرا باید هر روز، روزی ۵ بار برود از مهندس این بنا تشکر کند!؟ بعد مهندسی که ساختمان را ساخته چرا باید برای ما تعیین تکلیف کند که چی بخوریم و چی بپوشیم؟ مسائل فردی و اجتماعی و غیره به خدا چه ربطی دارد؟
با این سطح از معارفی که جوان در مدرسه و دانشگاه یاد میگیرد نمیتواند به سوالات پاسخ بدهد. ما نیاز داریم به تعمیق معارف و نشان دادن ارتباط بین معارف. ربط و نسبت توحید را با اخلاق و حقوق و دیگر نیازهای جامعه بفهمد. طوری دین عرضه شده که اعتقاد به سکولاریسم وجدا کردن دین از زندگی در جوانان عجیب نیست.باید یک نظام فکری ارائه بدیم که مسائل اساسی جوانان را پاسخ بدهد و ربط معارف مختلف را بشناساند و آنها را در عمل ملتزم کند. اگر باور عقلی ایجاد نشود، باور قلبی هم ایجاد نمیشود پس منجر به عمل هم نمیشود
طرح ولایت با سابقه ۳۰ ساله همین ایده را دنبال میکند که چطور یک نظام فکری متناسب با نیاز جوان امروز ارائه شود. در همین طرح ولایت چقدر از اغتشاشگرها شرکت کردند که ابتدا به اجبار آمدند ولی وقتی با شبهاتی که در کلاس مطرح میشد حس میکردند سوالات آنها داره طرح میشه و علاقه مندانه گوش میدادند و سوالاتشون حل میشد و حتی به شوق میامدند و گریه میکردند.مقام معظم رهبری فرمودند طرح خوب زیاده ولی این طرح ویژگیش اینه که بنیان سازی میکنه*...انسان در هر لحظه میتواند تشخیص بدهد.
#مبنا
بله | ایتا | تلگرام | * اینستاگرام
۱۲:۰۰
حجت الاسلام محسنی.mp3
۲۶:۰۰-۳۵.۷۳ مگابایت
۱۲:۰۴
فرزندان روح الله
دو آسیب و کمبود در آموزش دین وجود دارد.... آقای عظیمی در دین فطری از اساتید و طرحهای مختلف بهره برده و خوشه چینی کرده ویژگی های دین فطری حجت الاسلام محسنی #مبنا بله | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
حجت الاسلام محسنی - دین فطری
دو آسیب و کمبود در آموزش دین وجود دارد *که دین فطری این دو آسیب را برطرف کرده:
1- دین فطری طرحی است برای عموم مردم و نیاز نیست از قبل منطق و فلسفه و غیره بلد باشید.
2- مباحث اعتقادات اخلاق و احکام توامان و در ارتباط با هم آموزش داده میشود و نه در سه حوزه جداگانه و بدون فهم ارتباط آنها
*آقای عظیمی در دین فطری از اساتید و طرحهای مختلف بهره برده و خوشه چینی کرده مثلا از روش شهید مطهری و نحوه ورود آقای صفایی و دیگران استفاده کرده است.
ویژگی های دین فطری: 1- عمومیت 2- جامعیت 3- انسجام و پیوستگی 4- کاربردی 5- نظام مند
مباحث دین فطری از خلقت انسان و ارتباط آن با مخلوقات دیگر تا بازگشت مخلوقات به خود خدا یعنی معاد را در بر میگیرد بعد ۵ دوره حضور انسان در دنیا مطرح میشود: ۱- دوره انبیا، ۲- دوره ائمه، ۳- دوره غیبت، ۴- دوره ظهور، ۵- دوره رجعت
هدف، سنتها، راه، وسیله، *موانع حرکت سرفصلهای اصلی بحث است.
این مباحث در لینک زیر قابل دسترسی است:
https://dinefetri.com/آشنایی-با-مبحث-دین-فطری/
#مبنا
بله | ایتا | تلگرام | * اینستاگرام
دو آسیب و کمبود در آموزش دین وجود دارد *که دین فطری این دو آسیب را برطرف کرده:
1- دین فطری طرحی است برای عموم مردم و نیاز نیست از قبل منطق و فلسفه و غیره بلد باشید.
2- مباحث اعتقادات اخلاق و احکام توامان و در ارتباط با هم آموزش داده میشود و نه در سه حوزه جداگانه و بدون فهم ارتباط آنها
*آقای عظیمی در دین فطری از اساتید و طرحهای مختلف بهره برده و خوشه چینی کرده مثلا از روش شهید مطهری و نحوه ورود آقای صفایی و دیگران استفاده کرده است.
ویژگی های دین فطری: 1- عمومیت 2- جامعیت 3- انسجام و پیوستگی 4- کاربردی 5- نظام مند
مباحث دین فطری از خلقت انسان و ارتباط آن با مخلوقات دیگر تا بازگشت مخلوقات به خود خدا یعنی معاد را در بر میگیرد بعد ۵ دوره حضور انسان در دنیا مطرح میشود: ۱- دوره انبیا، ۲- دوره ائمه، ۳- دوره غیبت، ۴- دوره ظهور، ۵- دوره رجعت
هدف، سنتها، راه، وسیله، *موانع حرکت سرفصلهای اصلی بحث است.
این مباحث در لینک زیر قابل دسترسی است:
https://dinefetri.com/آشنایی-با-مبحث-دین-فطری/
#مبنا
بله | ایتا | تلگرام | * اینستاگرام
۱۲:۰۸
حجت الاسلام اسکندری 2.mp3
۱۷:۵۹-۲۴.۷۲ مگابایت
۱۲:۳۷
فرزندان روح الله
تمایز آقای صفایی با دیگران در چیست؟ چهار نوع بینش داریم: طرح کلی دین از نظر آقای صفایی: حجت الاسلام اسکندری #مبنا بله | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
حجت الاسلام اسکندری:
تمایز آقای صفایی با دیگران در چیست؟
طرح کلی دین از نظر استاد صفایی از آزادی فکر و تفکر شروع میشود در حالی که دیگران از توحید شروع میکنند.بعد از آزادی فکر و تفکر، شناخت را مطرح میکنند: این شناخت، شناخت زاینده است، شناخت خودت و نیازهای خودت که موجب اضطرار شود مدنظر است نه شناخت عقیم. اثبات وجود خدا و معاد بدون اضطرار میتواند شناخت عقیم باشد. اگر تشنه نباشی و برای تو اثبات کنند که این پشت دریای آب است، در تو حرکتی ایجاد نمیکند ولی برای انسان تشنه حتی احتمال هم احساس و حرکت ایجاد میکند. احتمالات هم تو را به حرکت در میآورد الذین یظنون انهم ملاقوا ربهم. اینجا ظن به معنای یقین نیست.
ایشان قایل است چهار نوع بینش داریم:بینش علمی: راه شناخت حس است بینش فلسفی: راه شناخت عقل استبینش عرفانی: راه شناخت قلب استبینش دینی: راه شناخت وحی است
و به همین خاطر منطق اسلامی را از منطق مسلمین جدا میکند. همچنین فلسفه اسلامی را از فلسفه مسلمین، عرفان اسلامی را از عرفان مسلمین و اخلاق اسلامی را از اخلاق مسلمین جدا میکند.بینش دینی کامل از کتاب و سنت گرفته میشود و البته بدون اخباریگری. یعنی ایشان منکر عقل نیست فقط میگوید این رسول باطن بدون رسول ظاهر نمیتواند کشف کند.در ضمن میگوید فکر ما را به شناخت میرساند نه عقل و قلب. عقل ابزار علم نیست. بعد از علم، عقل سنجش میکند ولی با نور وحی میتواند سنجش کند وگرنه حسن عدل و قبح ظلم را هم نمیتواند دریابد.بینش دینی تکیه به هیچ علمی ندارد چون از حضوریات استفاده میکند.
طرح کلی دین از نظر آقای صفایی:۱- آزادی فکر: تزکیه قبل از تعلیم تزکیه نفس نیست بلکه تزکیه فکر است.۲- تفکر ۳ـ شناخت۴- احساس۵ـ عقیده: گره خوردن شناخت و احساس۶ـ نظام ها (۸تا نظام: اول نظام تربیتی...)۷ـ احکام: بعد از ۶ مرحله قبل، نوبت به بایدها و نبایدها میرسد...
#مبنا
بله | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
تمایز آقای صفایی با دیگران در چیست؟
طرح کلی دین از نظر استاد صفایی از آزادی فکر و تفکر شروع میشود در حالی که دیگران از توحید شروع میکنند.بعد از آزادی فکر و تفکر، شناخت را مطرح میکنند: این شناخت، شناخت زاینده است، شناخت خودت و نیازهای خودت که موجب اضطرار شود مدنظر است نه شناخت عقیم. اثبات وجود خدا و معاد بدون اضطرار میتواند شناخت عقیم باشد. اگر تشنه نباشی و برای تو اثبات کنند که این پشت دریای آب است، در تو حرکتی ایجاد نمیکند ولی برای انسان تشنه حتی احتمال هم احساس و حرکت ایجاد میکند. احتمالات هم تو را به حرکت در میآورد الذین یظنون انهم ملاقوا ربهم. اینجا ظن به معنای یقین نیست.
ایشان قایل است چهار نوع بینش داریم:بینش علمی: راه شناخت حس است بینش فلسفی: راه شناخت عقل استبینش عرفانی: راه شناخت قلب استبینش دینی: راه شناخت وحی است
و به همین خاطر منطق اسلامی را از منطق مسلمین جدا میکند. همچنین فلسفه اسلامی را از فلسفه مسلمین، عرفان اسلامی را از عرفان مسلمین و اخلاق اسلامی را از اخلاق مسلمین جدا میکند.بینش دینی کامل از کتاب و سنت گرفته میشود و البته بدون اخباریگری. یعنی ایشان منکر عقل نیست فقط میگوید این رسول باطن بدون رسول ظاهر نمیتواند کشف کند.در ضمن میگوید فکر ما را به شناخت میرساند نه عقل و قلب. عقل ابزار علم نیست. بعد از علم، عقل سنجش میکند ولی با نور وحی میتواند سنجش کند وگرنه حسن عدل و قبح ظلم را هم نمیتواند دریابد.بینش دینی تکیه به هیچ علمی ندارد چون از حضوریات استفاده میکند.
طرح کلی دین از نظر آقای صفایی:۱- آزادی فکر: تزکیه قبل از تعلیم تزکیه نفس نیست بلکه تزکیه فکر است.۲- تفکر ۳ـ شناخت۴- احساس۵ـ عقیده: گره خوردن شناخت و احساس۶ـ نظام ها (۸تا نظام: اول نظام تربیتی...)۷ـ احکام: بعد از ۶ مرحله قبل، نوبت به بایدها و نبایدها میرسد...
#مبنا
بله | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۱۲:۴۰
۱۵ مهر
حجت الاسلام محسنی 2.mp3
۰۳:۴۳-۵.۱۳ مگابایت
۱۱:۲۸
سوال 2 جواب.mp3
۰۵:۳۰-۷.۵۸ مگابایت
۱۱:۳۳
سوال 4 .mp3
۱۵:۰۳-۲۰.۶۹ مگابایت
۱۲:۴۳
حجت الاسلام مصباح.mp3
۰۶:۵۷-۹.۵۷ مگابایت
۱۳:۰۵
۱۹ مهر
۶:۰۵
۲۲ مهر
۱۲:۲۲
۲۷ مهر
۱۳:۳۱
۲۹ مهر
۱۱:۵۹
۷ آبان
۱۲:۲۵
۹ آبان
۱۳:۱۹
۲۷ آبان
۶:۲۶