۲۰ اردیبهشت
تفسیرایه82.mp3
۵۰:۱۶-۱۱.۵۹ مگابایت
۱۹:۰۹
بازارسال شده از لسان صدق
-121430271_-781092558 (1).mp3
۰۳:۵۴-۵.۳۹ مگابایت
۱۹:۱۰
ولادت حضرت معصومه(س).mp3
۳۹:۳۲-۹.۱۴ مگابایت
۱۹:۳۳
۲۱ اردیبهشت
۸:۲۱
گزیده جلسه شرح احادیث کتاب مواعظ العددیه احکام بانوان
جايز نيست زن خودش را شبيه مردان كند. (لباس و آرايش مردانه بر زن حرام است.) چون رسول اللّه (صلى الله عليه و آله) لعنت فرمودند مردانى را كه خود را شبيه زنان كنند و زنانى را كه خود را شبيه مردان كنند.این شباهتی که از آن نهی شده هم از لحاظ رفتار است و هم از نظر لباس. مرد و زن نباید آن گوهر وجودی و فطری خود را فراموش کنند.
برای زن لازم است که خود را برای شوهر آرایش کند حتی اگر نخی به گردن بیاویزد.آراستگی زن در خانه برای همسرش ممدوح است و از ترک آن هم نهی شده است. البته این به معنی تشویق به بدننمایی نیست، خواهر و برادر هم اجازه ندارند در مقابل هم لباس بدننما بپوشند.
جايز نيست ناخن زن سفيد باشد لااقل مقدارى حنا بگذارد.البته نه در مقابل نامحرم.
زن در حال نماز اگر حاجتى دارد دست خود را بر هم بزند. (با زدن دست بر هم ديگران را متوجه كند.) ولى مرد در حال نماز با دست و سر اشاره كند و يا بلند بگويد: سبحان اللّه (تا ديگران متوجه منظور او شوند). براى زن نماز خواندن بدون چادر جايز نيست، اما بردگان مى توانند بدون چادر نماز بخوانند. زن هنگام نماز حتی اگر نامحرم هم نباشد باید پوشیده باشد، این پوشیدگی نشانه ادب و وقار زن است.
بر زن جايز نيست مال خودش را براى آزاد كردن برده يا كار نيك ديگر بدون اجازۀ شوهر مصرف كند.برای این مسئله چند معنا گفتهاند: یکی اینکه زن ممکن است احساساتی شود و بیشاز حد انفاق کند. بعضی اینطور معنا کردهاند که منظور سلب آزادی زن نیست، بلکه اتحاد و انسجام با همسر به علت پیوند ازدواج است. مانند هماهنگی و پیوند دو برادر مؤمن.
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مسجد جامع صفا
بله | ایتا | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام | سایت
جايز نيست زن خودش را شبيه مردان كند. (لباس و آرايش مردانه بر زن حرام است.) چون رسول اللّه (صلى الله عليه و آله) لعنت فرمودند مردانى را كه خود را شبيه زنان كنند و زنانى را كه خود را شبيه مردان كنند.این شباهتی که از آن نهی شده هم از لحاظ رفتار است و هم از نظر لباس. مرد و زن نباید آن گوهر وجودی و فطری خود را فراموش کنند.
برای زن لازم است که خود را برای شوهر آرایش کند حتی اگر نخی به گردن بیاویزد.آراستگی زن در خانه برای همسرش ممدوح است و از ترک آن هم نهی شده است. البته این به معنی تشویق به بدننمایی نیست، خواهر و برادر هم اجازه ندارند در مقابل هم لباس بدننما بپوشند.
جايز نيست ناخن زن سفيد باشد لااقل مقدارى حنا بگذارد.البته نه در مقابل نامحرم.
زن در حال نماز اگر حاجتى دارد دست خود را بر هم بزند. (با زدن دست بر هم ديگران را متوجه كند.) ولى مرد در حال نماز با دست و سر اشاره كند و يا بلند بگويد: سبحان اللّه (تا ديگران متوجه منظور او شوند). براى زن نماز خواندن بدون چادر جايز نيست، اما بردگان مى توانند بدون چادر نماز بخوانند. زن هنگام نماز حتی اگر نامحرم هم نباشد باید پوشیده باشد، این پوشیدگی نشانه ادب و وقار زن است.
بر زن جايز نيست مال خودش را براى آزاد كردن برده يا كار نيك ديگر بدون اجازۀ شوهر مصرف كند.برای این مسئله چند معنا گفتهاند: یکی اینکه زن ممکن است احساساتی شود و بیشاز حد انفاق کند. بعضی اینطور معنا کردهاند که منظور سلب آزادی زن نیست، بلکه اتحاد و انسجام با همسر به علت پیوند ازدواج است. مانند هماهنگی و پیوند دو برادر مؤمن.
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مسجد جامع صفا
بله | ایتا | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام | سایت
۱۳:۳۹
۱۵:۱۳
۲۲ اردیبهشت
بازارسال شده از مسجد امام مهدی (عج)
عصبانیت ، عمل نفوذ شیطان در انسان.mp3
۰۱:۱۱-۱.۱۳ مگابایت
۹:۰۵
گزیده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علوی به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س)
انسانها بر مبنای دو کلمه، به صورت فردی و قومی، امرشان به سعادت و شقاوت منتهی شود، یكی سابقه و گذشته ها و دیگری لاحقه و جهت گیری ها و تربیت. سرنوشت انسان ها در گروی یک گذشته و آینده ای است.
مهم ترین مساله در این بین شناخت و یافتن آدرس درست است. سعادت در این دوکلمه رقم میخورد: ۱. رفیق نزدیک ۲. الگوی بالای سر و آرمان. اینکه به چه کسی نگاه کردی و با چه کسی مفاهیم را مباحثه کردی مهم است.
در گذشته آدرس های پایدار را از روی ستاره ها میدادند. بشر گرفتار است چون جاهل است. معنای خودش را گم کرده و در برنامهی زندگی و معنای زندگیاش اشتباه و خطا میکند. در طول تاریخ انسان هایی به این عالم قدم گذاشتند که در اوج امکانات بودند ولی زندگی دیگری کردند آرام بودند و آرامش بخشیدند، روشن بودند و روشناییآفریدند و هر وقت چنین آدم هایی نایاب شدند زندگی بشر پر از تلاطم شده است.
یکی از این ستاره های آسمان که انسان با او میتواند خودش را معنا کند، و از این نا آرامی ها و ظلمت ها فاصله بگیرد بی بی حضرت معصومه(س) است.
حضرت معصومه(س) تِلو معصوم است. عالمه غیر معلمه است، مستجاب الدعوه است، امضای همه جانبه معصوم را دارد. به اقرار سیره نویسان کسی کفو او نبود. عابده است، محدثه است. نمونه ای از حضرت زهرا(س) است.
بی بی برای عالم الگو است. برای همه اسوه است. در انسانیت الگوی بشر است،الگوی همه مؤمنین است. الگو برای زنان است، الگو برای دختران است.
این ستاره ها را رصد کنیم، به سوی آنها حرکت کنیم که احیای این الگوها سعادت بشریت است و بازخوانی کنیم که از دست دادن اینها، خسارت بزرگ است.
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ مسجد جامع صفا
بله | ایتا | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام | سایت
انسانها بر مبنای دو کلمه، به صورت فردی و قومی، امرشان به سعادت و شقاوت منتهی شود، یكی سابقه و گذشته ها و دیگری لاحقه و جهت گیری ها و تربیت. سرنوشت انسان ها در گروی یک گذشته و آینده ای است.
مهم ترین مساله در این بین شناخت و یافتن آدرس درست است. سعادت در این دوکلمه رقم میخورد: ۱. رفیق نزدیک ۲. الگوی بالای سر و آرمان. اینکه به چه کسی نگاه کردی و با چه کسی مفاهیم را مباحثه کردی مهم است.
در گذشته آدرس های پایدار را از روی ستاره ها میدادند. بشر گرفتار است چون جاهل است. معنای خودش را گم کرده و در برنامهی زندگی و معنای زندگیاش اشتباه و خطا میکند. در طول تاریخ انسان هایی به این عالم قدم گذاشتند که در اوج امکانات بودند ولی زندگی دیگری کردند آرام بودند و آرامش بخشیدند، روشن بودند و روشناییآفریدند و هر وقت چنین آدم هایی نایاب شدند زندگی بشر پر از تلاطم شده است.
یکی از این ستاره های آسمان که انسان با او میتواند خودش را معنا کند، و از این نا آرامی ها و ظلمت ها فاصله بگیرد بی بی حضرت معصومه(س) است.
حضرت معصومه(س) تِلو معصوم است. عالمه غیر معلمه است، مستجاب الدعوه است، امضای همه جانبه معصوم را دارد. به اقرار سیره نویسان کسی کفو او نبود. عابده است، محدثه است. نمونه ای از حضرت زهرا(س) است.
بی بی برای عالم الگو است. برای همه اسوه است. در انسانیت الگوی بشر است،الگوی همه مؤمنین است. الگو برای زنان است، الگو برای دختران است.
این ستاره ها را رصد کنیم، به سوی آنها حرکت کنیم که احیای این الگوها سعادت بشریت است و بازخوانی کنیم که از دست دادن اینها، خسارت بزرگ است.
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ مسجد جامع صفا
بله | ایتا | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام | سایت
۱۳:۳۰
۲۳ اردیبهشت
۶:۴۱
همایش حجاب جلسه اول.mp3
۰۱:۲۴:۱۶-۱۹.۳۸ مگابایت
۱۹:۲۶
۲۴ اردیبهشت
۶:۳۶
۲۵ اردیبهشت
بازارسال شده از مسجد امام مهدی (عج)
اخوت،نشانه مومن است.mp3
۰۲:۱۶-۱.۶ مگابایت
۷:۱۳
۲۶ اردیبهشت
۸:۲۴
تفسیر نساء آیه 83 و 84.mp3
۴۳:۵۲-۱۰.۱۳ مگابایت
۱۵:۱۴
مواعظ العددیه.mp3
۲۸:۵۲-۶.۷ مگابایت
۱۷:۲۶
۲۷ اردیبهشت
عاقبت بخیری
کار برای خدا ، پایدار و ماندگار است. اگر در مسیری که فهمیدید باید کار کنید، کار نکنید، فکرتان را از شما می گیرند.
خیلی ها شروع خوبی داشته اند اما پایان خوبی نداشته اند. چون مطابق جهت شروعشان تا پایان عمل نکردند.
باید کار کرد و در جهت آرمان ها و اهداف هم باید کار کرد. اگر با نام خدا شروع کردی تا پایان باید بروی.
اصلا معنای عاقبت بخیری یعنی حرکت در مسیری که بسم الله اش را دیروز گفتید.
#کوتاه_نوشت
بله | ایتا | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام | سایت
کار برای خدا ، پایدار و ماندگار است. اگر در مسیری که فهمیدید باید کار کنید، کار نکنید، فکرتان را از شما می گیرند.
خیلی ها شروع خوبی داشته اند اما پایان خوبی نداشته اند. چون مطابق جهت شروعشان تا پایان عمل نکردند.
باید کار کرد و در جهت آرمان ها و اهداف هم باید کار کرد. اگر با نام خدا شروع کردی تا پایان باید بروی.
اصلا معنای عاقبت بخیری یعنی حرکت در مسیری که بسم الله اش را دیروز گفتید.
#کوتاه_نوشت
بله | ایتا | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام | سایت
۱۳:۰۶
۲۸ اردیبهشت
۹:۵۴
گزیده جلسه شرح احادیث کتاب مواعظ العددیهجنود عقل و جهل
عقل یکی از عنوانهایی است که در روایات ما خیلی بر روی آن تاکید شده است. همه خیرات و کمالات از عقل است. تمام تربیت در کلمه عقل است، خصوصیت اصلی انسان و کلمهای که انسان با آن معنا میشود، عقل است.
عقل با هوش و حافظه فرق دارد، عقل قوه تشخیص درستی و نادرستی و زشتی و زیبایی است. حسن و قبح با عقل فهمیده میشود.
این حدیث جنود عقل و جهل در میان دیگر احادیث و روایات مرتبط تقریبا بینظیر است لذا حدیث بسیار مهمی است که شرحهای بسیاری هم بر آن نوشته شده است.
سماعة فرزند مهران گويد: نزد امام صادق عليه السلام بودم و در حضور او عده اى از دوستانش بودند و سخن از عقل و جهل به ميان آمد. امام صادق عليه السلام فرمود: عقل و سپاهيان او و جهل و سپاهش را بشناسيد تا هدايت شويد.سماعه گويد: گفتم: فدايت شوم ما چيزى نمى شناسيم جز آنچه شما بشناسانيد.حضرت فرمودند: خداوند بلند مرتبه عقل را آفريد و عقل اولين آفريدۀ خداست كه آن را از نور روحانى جانب راست عرش بوجود آورد.
یمین عرش یعنی قسمت با برکت و با خیر عرش سپس به او فرمود: جلو بيا، او آمد. سپس فرمود: برگرد، و او برگشت.
اولین حرکت عقل اقبال به خدا بوده است، در مسیر اطاعت خدا. عقل تسلیم محض خداست، قوه فهم حکمتهای الهی عقل است.آن گاه خداوند تبارك وتعالى فرمود: تو را موجودى با عظمت آفريدم و از همۀ آفريدگانم گرامى تر داشتم. امام عليه السلام فرمود: پس از آن خداوند جهل را از اقيانوس تلخ و تاريك آفريد و به او گفت: برگرد او برگشت. سپس فرمود: پيش آى، ولى پيش نيامد. خداوند به جهل فرمود: تكبّر كردى. آنگاه خداوند جهل را لعنت نمود.
جهل از جنس ظلمت است که نه خیری در آن است و نه هدایت. جهل محل لعنت خداست.سپس براى عقل هفتاد و پنج لشكر قرار داد و جهل همين كه كرامت خداوند به عقل را ديد دشمنى و كينۀ او را به دل گرفت و گفت: پروردگارا: عقل هم موجودى مثل من است او را آفريدى و گرامى داشتى و به او نيرو بخشيدى و من ضدّ او هستم و قدرتى بر او ندارم، پس به من هم لشكريانى به اندازه او عطا كن. خداوند فرمود: مى پذيرم و اگر پس از آن نافرمانى كنى تو و سپاهيانت را از رحمت خود اخراج مى كنم. جهل گفت: پذيرفتم و خداوند به او هفتاد و پنج لشكر عطا كرد.هفتاد و پنج لشكرى كه به عقل و جهل بخشيد عبارتند از: ۱-خير كه وزير عقل است و ضد آن را شر قرار داد كه وزير جهل است. ۲- ايمان (از لشگريان عقل است) و ضد آن كفر است. ۳- تصديق كردن و ضد آن انكار كردن است و ... (ادامه حدیث)
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ مسجد جامع صفا
بله | ایتا | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام | سایت
عقل یکی از عنوانهایی است که در روایات ما خیلی بر روی آن تاکید شده است. همه خیرات و کمالات از عقل است. تمام تربیت در کلمه عقل است، خصوصیت اصلی انسان و کلمهای که انسان با آن معنا میشود، عقل است.
عقل با هوش و حافظه فرق دارد، عقل قوه تشخیص درستی و نادرستی و زشتی و زیبایی است. حسن و قبح با عقل فهمیده میشود.
این حدیث جنود عقل و جهل در میان دیگر احادیث و روایات مرتبط تقریبا بینظیر است لذا حدیث بسیار مهمی است که شرحهای بسیاری هم بر آن نوشته شده است.
سماعة فرزند مهران گويد: نزد امام صادق عليه السلام بودم و در حضور او عده اى از دوستانش بودند و سخن از عقل و جهل به ميان آمد. امام صادق عليه السلام فرمود: عقل و سپاهيان او و جهل و سپاهش را بشناسيد تا هدايت شويد.سماعه گويد: گفتم: فدايت شوم ما چيزى نمى شناسيم جز آنچه شما بشناسانيد.حضرت فرمودند: خداوند بلند مرتبه عقل را آفريد و عقل اولين آفريدۀ خداست كه آن را از نور روحانى جانب راست عرش بوجود آورد.
یمین عرش یعنی قسمت با برکت و با خیر عرش سپس به او فرمود: جلو بيا، او آمد. سپس فرمود: برگرد، و او برگشت.
اولین حرکت عقل اقبال به خدا بوده است، در مسیر اطاعت خدا. عقل تسلیم محض خداست، قوه فهم حکمتهای الهی عقل است.آن گاه خداوند تبارك وتعالى فرمود: تو را موجودى با عظمت آفريدم و از همۀ آفريدگانم گرامى تر داشتم. امام عليه السلام فرمود: پس از آن خداوند جهل را از اقيانوس تلخ و تاريك آفريد و به او گفت: برگرد او برگشت. سپس فرمود: پيش آى، ولى پيش نيامد. خداوند به جهل فرمود: تكبّر كردى. آنگاه خداوند جهل را لعنت نمود.
جهل از جنس ظلمت است که نه خیری در آن است و نه هدایت. جهل محل لعنت خداست.سپس براى عقل هفتاد و پنج لشكر قرار داد و جهل همين كه كرامت خداوند به عقل را ديد دشمنى و كينۀ او را به دل گرفت و گفت: پروردگارا: عقل هم موجودى مثل من است او را آفريدى و گرامى داشتى و به او نيرو بخشيدى و من ضدّ او هستم و قدرتى بر او ندارم، پس به من هم لشكريانى به اندازه او عطا كن. خداوند فرمود: مى پذيرم و اگر پس از آن نافرمانى كنى تو و سپاهيانت را از رحمت خود اخراج مى كنم. جهل گفت: پذيرفتم و خداوند به او هفتاد و پنج لشكر عطا كرد.هفتاد و پنج لشكرى كه به عقل و جهل بخشيد عبارتند از: ۱-خير كه وزير عقل است و ضد آن را شر قرار داد كه وزير جهل است. ۲- ايمان (از لشگريان عقل است) و ضد آن كفر است. ۳- تصديق كردن و ضد آن انكار كردن است و ... (ادامه حدیث)
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ مسجد جامع صفا
بله | ایتا | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام | سایت
۱۸:۰۱
۲۹ اردیبهشت
بازارسال شده از معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف
گزیده جلسه اول.mp3
۰۳:۲۳-۸.۳۷ مگابایت
۲:۰۷
۱۶:۱۳